Recentul furt al brățărilor dacice dintr-o expoziție din Olanda e doar un episod al unei epopei în care, de la descoperirea lor la Sarmizegetusa și scoaterea din țară, la finele anilor ’90, până la recuperarea lor în anii 2000 taie o secțiune teribilă prin istoria noastră. Un foileton cu interlopi violenți, cu polițiști și politicieni veroși, jurnaliști cumpărați și specialiști duplicitari, dar și cu o mână de incoruptibili pasionați de meseria lor, cărora le datorăm faptul că zeci de kilograme de aur au intrat în tezaurul nostru.
Polițistul, aurul și ardelenii

„Fugi de-aci, domnucule, cu brățările și cu bănuții matale de aur! Astea-s povești de pe timpul dacilor!”. De câte ori n-a auzit replica asta Aurel Condruz în primele sale luni de „teren” prin zona Hațegului, pe urmele unor informațiilor că „Comoara lui Decebal” a fost găsită de niște localnici cu ceva ani în urmă și făcută nevăzută în cel mai scurt timp! La 40 de ani, subcomisarul Condruz avea experiență serioasă de „judiciarist”, dar, în ciuda rezolvării unor dosare sonore, se săturase să aibă de-a face numai cu „furturi, tâlhării, toate nenorocirile” și acceptase să se mute la nou-înființatul Serviciu pentru Protejarea Patrimoniului din cadrul Inspectoratului General de Poliție (IGPR). Numai că aici, în inima Ardealului, nu era deloc pe teritoriul lui. Mai fusese în zonă o singură dată, să ia niște cojoace de la Orăștie, la mare modă, și cam atât. Iar acum, cu vorba și cu gesturile sale de Capitală, era imediat măsurat din ochi de oamenii locului. Curiozitățile lui erau imediat taxate drept povești de adormit copiii. „Mă gândeam, zic: <<Dacă mă mai iau ăștia mult cu de-astea cu legende și povești din străbuni, o să ajung folclorist>>”, râde zgomotos Aurel Condruz. Își amintește cât a muncit să facă legătura dintre informațiile din dosarul cu șină de la București și realitățile din Munții Orăștiei. „Să vezi până i-am identificat pe cei implicați! Că eu, în notele de serviciu, n-aveam nume – prenume – CNP: aveam tot felul de porecle. A trebuit să fac multe <<informativ-operative>>, cum le spunem noi”.
În 2001, când trimit o echipă de la București ca să dea de urma unor presupuse artefacte dacice descoperite de căutătorii de comori din Țara Hațegului, șefii din IGPR nu mai au niciun dubiu că autoritățile locale, în frunte cu polițiștii, sunt în tabăra cealaltă. „Toți erau în combinație acolo! Căutau după aur și polițiștii, căutau și <<autohtonii>>, toată lumea. O perioadă, n-am putut să colaborez cu nimeni de acolo! Am mers eu cu texte pregătite de la București, <<Stați să vă îndrumăm, poate n-ați înțeles bine legea pentru protejarea patrimoniului>>, în schimb aveam <<lucrarea>> mea. Știam exact ce am de făcut. Dar n-a fost ușor: mă supravegheau permanent, jur, erau <<geană>> pe mine”. De câte ori îl umflă râsul pe Aurel Condruz, e semn că urmează o întâmplare memorabilă: „Eram cu un polițist de-al locului să audiem un martor. Polițistul, de colo, îi zicea martorului, pe ascuns: <<Bă, dacă spui ceva, te sparg!>>. Și mi-a venit martorul afară, disperat: <<Bre, eu nu mai înțeleg! Ăla mi-a spus să tac că mă rupe, matale zici să spun tot ce știu!>>”. Am trăit să văd și minunea asta! Atâta mi-a trebuit: l-am făcut pe polițist în toate felurile! În două săptămâni, și-a dat demisia”.
Șerpi de aur sau cai verzi pe pereți?

Aurel Condruz era șef birou Judiciar când, la începutul anilor 2000, mai-marii IGPR au început să recruteze ofițeri cu experiență pentru Serviciul Protejarea Patrimoniului. Experiență aveam, dar pregătire pe patrimoniu de unde?! Dar mi s-a părut tentant domeniul tocmai prin faptul că era ceva nou. De unde eram șef, m-am dus simplu «lucrător», am și pierdut la salariu. În August, a ajuns în noul Serviciu, în Septembrie s-a trezit pe birou cu ditamai „lucrarea”: brățările dacice de aur furate din Munții Orăștiei! „De atunci, a început nebunia: 3 săptămâni la Alba, una la București, 3 săptămâni la Alba, una la București”.
Ernest Oberländer Târnoveanu, pe atunci șef la Departamentul Numismatic din cadrul Muzeului Național de Istorie a României (MNIR), își amintește prima sa întâlnire, în holul muzeului, cu Aurel Condruz. „M-a rugat să-i arăt brățările dacice de argint din Sala Tezaurului, m-a întrebat dacă i-am văzut pe unii care să stea să le fotografieze mai atent. Cum la noi fotografierea fără bliț era la liber, n-aveam cum să îl ajutăm mai mult”. Aurel Condruz reține și el că, spre deosebire de alți specialiști cu care luase legătura, Ernest Oberländer îi câștigase imediat încrederea. Era vremea când tânărul investigator de la Protejarea Patrimoniului „suspiciona” pe toată lumea…
În primele declarații pe care le strânge la dosar, lui Aurel Condruz martorii îi vorbeau, invariabil, de „șerpii de aur” găsiți cu ajutorul detectoarelor de metale sus, în Sarmizegetusa. „Șerpi, șerpi! Ce naiba căutam?”, spune polițistul, pe tonul exact al exasperării sale de atunci. „L-am pus pe unul dintre martori să-mi facă un desen. «Băi, arată-mi cum sunt brățările astea? Că îmi imaginez, naibii, tot felul de prostii!»”. „La început, nici procurorii nu ne credeau. Ziceau că umblăm după cai verzi pe pereți. Istoricii, nici atât, pentru că nu se știa, la începutul anilor 2000, despre existența unor brățări dacice din aur”. Hotărât să-și facă treaba ca la manual, subcomisarul Condruz participă inclusiv la simpozioane pe teme de istorie antică, la Academia Română. Nimeni din lumea științifică nu accepta că ar exista cu adevărat brățări dacice de aur, spre satisfacția presei aservite celor ce controlau traficul cu obiecte de patrimoniu.
Când destinul îți bate la ușă

De fapt, în afara traficanților și a ajutoarelor lor, un singur om de încredere văzuse, cu ochii săi, o brățară dacică de aur: marea specialistă germană Barbara Deppert-Lippitz se trezește la ușa cabinetului său din Frankfurt am Main, într-o zi toridă de sfârșit de august 2000, cu un român care avea în sacoșă două brățări de aur. Avea nevoie de o expertiză care să dovedească vechimea lor, să nu le dea chiar la greutatea lor în aur, 1 kilogram bucata. Versată în tehnicile de producție a bijuteriilor antice, Barbara Deppert-Lippitz înțelege din prima că are, sub lupa groasă de pe birou, o piesă epocală, în stare să schimbe istoria României: o brățară dacică spiralată din aur, cum nu se mai pomenise până atunci! În naivitatea sa de profesionistă corectă, doamna Deppert-Lippitz îi explică, savant, clientului ei că are în straiță ceva absolut special: „Să mergeți urgent cu brățările acasă! Piesele dumneavoastră vor intra direct în Tezaurul României!”.
Își va fi râs minute bune în barbă „cărăușul” hunedorean după ce-a ieșit din cabinetul Deppert-Lippitz. Confirmarea expertei germane tocmai crescuse valoarea pieselor din straiță! Ce nu știa „cărăușul” e că specialista germană pusese automat mâna pe telefon, pentru a o informa pe directoarea de atunci a Muzeului Național de Istorie a României, căreia îi transmisese că piese românești de tezaur își caută cumpărător în Germania. De la Muzeu, telefonul sună, mai departe, la Ministerul Culturii și la Poliție. Așa începe, în anul 2000, povestea dosarului „Comorii lui Decebal”.

Vizita „cărăușului” avea să-i schimbe viața Barbarei Deppert-Lippitz: „A fost ca și cum destinul mi-ar fi bătut la ușă”, a mărturisit într-un interviu, iar azi, când din păcate nu se mai află în viață, toți cei care cu care a colaborat obișnuiesc să repete, ca o formă de reverență, vorbele sale. „De la început s-a văzut că Barbara Deppert-Lippitz e mai româncă decât mulți români cu care am venit în contact în acest dosar. Sinceritate fără margini și corectitudine desăvârșită în relatarea a tot ce cunoștea despre caz!”, mărturisește Aurel Condruz. Detaliile Barbarei Deppert-Lippitz sunt baza dosarului la care e chemat să lucreze subcomisarul de la București. În paralel cu mărturiile expertei germane, polițiștii de la Patrimoniu reușesc să adune la dosar și câteva fotografii ale obiectelor furate, cu care cei ce le descoperiseră umblau în căutare de cumpărători. În 2002, apare o probă tare la dosar: una dintre brățările de aur e prezentată la postul OTV, de Radu Tora, care făcuse o investigație jurnalistică privind braconajul arheologic. „Avea în mână o brățară dacică, adusă de băieții din Deva. Filmul ăla m-a destupat cel mai bine la minte”, spune Aurel Condruz. „Culmea, la două săptămâni după emisiune, Radu Tora are un accident groaznic, cade cu mașina într-o stație de metrou în construcție, iar prietenul care îl însoțea moare. Când am fost să îl audiez, era băgat cu totul în gips. Dar a fost cooperant: am recuperat casetele video, i-am identificat pe «băieții» cu care vorbise. Le-am spus încă de la primele percheziții căutătorilor de comori: «Pe unde le aveți îngropate, voi știți. Eu îmi fac datoria. Dar fiți atenți: știu cum arată, am găsit fotografii cu ele. Le dau în urmărire internațională și, când o le găsesc, la o licitație sau în vreo colecție, pornesc pe firul invers și tot la voi o să ajung. Ascultați bine aici!»”.
Un procuror acuză…

Procurorului Augustin Lazăr, destinul nu i-a bătut la ușă: l-a sunat la telefon. „Era în 2004. Mă aflam la Sovata, la o școală de vară a tinerilor magistrați europeni, pe tema spălării banilor. Tocmai îmi lansasem teza de doctorat, un manual de anchetă în mediul afacerilor, când mă sună colegii de la Alba Iulia să mă întrebe cum e pe-acolo. «Foarte bine, prezentări excelente, lucrarea mea bine primită. Mai e o zi de socializare și încheiem». «Avem o problemă: e ședință la Parchetul de pe lângă Tribunalul Hunedoara, vin ofițeri de la București care monitorizează grupările de infractori. Avem nevoie de tine!». A doua zi, sâmbătă, la 10 dimineața, eram la Deva. M-au pus imediat la curent: două grupuri infracționale din Hunedoara erau suspectate că ar fi furat de la Sarmizegetusa Regia «Comoara lui Decebal». Dosarul era clasat la Deva, pe motiv că nu se poate demonstra existența corpului delict, a brățărilor dacice din aur. Am infirmat imediat soluția, nelegală, și am reluat urmărirea penală. A urmat o anchetă inedită, care a schimbat radical cursul preocupărilor mele profesionale: contactul cu medii științifice, cooperare internațională, recuperarea artefactelor și a istoriei noastre”, îmi povestește, la Alba Iulia, unde s-a retras după pensionare, fostul procuror general al României, cel care urma să preia cercetările în dosarul recuperării brățărilor dacice.

„Provocarea esențială a fost să formez o echipă și să mobilizez resurse – procurori, polițiști specializați, informaticieni, experți, ca să avem un flux constant de informații, să putem urmări internațional artefactele, traficanții, să investigăm online casele de licitații, că cooperăm cu colegii din Europa și Statele Unite, să pregătim primele proceduri de repatriere de bunuri culturale furate sau exportate ilegal. Toate astea, în timpul unei veritabile campanii de «diabolizare» în presă și de promovare agresivă a ipotezei că brățările dacice de aur sunt falsuri. «Procurorul cu inimă de câine» care «falsifică istoria națională cumpărând falsuri din Germania»: asta citeam despre mine în acei ani”, mi se destăinuie fostul procuror.
Cu vocea sa sigură, care cântărește fiecare cuvânt, Augustin Lazăr îmi conturează tabloul în care apare Dosarul „Comoara lui Decebal”. „După 1993, apar elemente ale unui context turbulent, care favorizează săvârșirea de infracțiuni: tehnologii noi, echipamentele performante pentru detecția metalelor, războiul din Balcani, care aduce traficanți din fosta Iugoslavie în România, acumularea primitivă de capital, inclusiv prin valorificarea oricărui artefact disponibil. În Țara Hațegului opera un fel de poliție privată. Dacă cineva datora bani, era «executat» în mod violent: pentru 200-300 de euro, îți rupeau o mână sau un picior, la comandă. Tot ei se ocupau cu «alba-neagra», cu proxenetismul, orice formă de a stoarce ceva bani, iar, mai nou, se ocupau cu furturi din siturile arheologice”. O lume sălbatică, avidă de îmbogățire prin orice mijloace: în lumea asta, în care brățările găsite în Munții Orăștiei ajung în timp record în Occident pe filiera sârbească, unde sunt vândute, pentru câteva zeci de mii de dolari, către colecționari sau dealeri mai mult sau mai puțin onești, trebuie să-și facă loc Augustin Lazăr, ofițerul Aurel Condruz – care, deja implicat în «lucrare», intră sub coordonarea procurorului – și colegii lor de echipă.
„Hoții și vardiștii, în aceeași horă”

Din „Echipa Lazăr” ajunge să facă parte și Ernest Oberländer Târnoveanu, până recent director al Muzeului Național de Istorie a României. Numismatul era unul dintre cei mai mari specialiști ai noștri în piese antice din metale prețioase: avea în spate nu doar reputația unui excepțional istoric, ci și pasiunea pentru chimie, pe care și-a cultivat-o în timpul școlii, plus relații bune la Institutul de Fizică Atomică. Era omul potrivit pentru expertizarea și evaluarea eventualelor artefacte găsite. „Trebuie să vă mărturisesc că, până prin 2006, nu eram nici eu foarte convins de existența acestor piese dacice din aur. Înainte de domnul Lazăr, mă contactaseră și alți procurori de la Alba Iulia: unul m-a întrebat dacă piesele dacice sunt «res nullius», adică, după dreptul roman, niște lucruri abandonate, pe care oricine le găsește le poate păstra. Un procuror mă întreba pe mine dacă cineva care găsește piese de tezaur istoric le poată păstra pentru el! Hoții și vardiștii jucau în aceeași echipă! În schimb, domnul Lazăr mi-a pus de la început întrebări pertinente. Am căpătat încredere în capacitatea și în dorința sa reală de a face justiție și de a recupera acele artefacte pentru proprietarul de drept, statul român”.

„Ne-am și întâlnit pe un palier: niciunul dintre noi nu iubeam prea tare hoții…”, adaugă Ernest Oberländer Târnoveanu. Augustin Lazăr e cel care îi arată prima imagine concludentă cu o brățară spiralată din aur. „Deși colegi cu mai multă experiență în arheologie nu voiau să creadă că e dacică, eu am spus de la început că este. Știam din literatura de specialitate că un arheolog maghiar a publicat două brățări cu capete de șarpe, pe la 1881-1883. Brățări simple, nu cu mai multe spirale. Dar erau din aur și erau dacice, fără dubii. Cum cercetarea era în maghiară, povestea acelor brățări s-a uitat. Existau, apoi, și brățări din argint, de același tip, aurite. Era evident că dacii prelucrau aurul, iar procesul de aurire e chiar mai complex decât modelarea unui obiect în aur. Trebuie să știi chimie, lucrezi cu niște materiale foarte toxice, de-aia n-aveau viață lungă cei care meștereau aurul…”, îmi dezvăluie expertul. Cum încrederea între specialistul muzeal și echipa operativă era totală, Ernest Oberländer primește acces la înregistrările comandate de procuror cu cei urmăriți în anchetă: „Primeam saci întregi de casete cu înregistrări! Așa am putut să interpretez anumite mesaje criptate. Niciodată nu m-am aventurat pe partea de interpretare judiciară. M-am concentrat pe găsirea de date, interpretarea lor și pe expertizare”.
Cooperare internațională

Până să ajungă la București, pe mâna expertului Ernest Oberländer, brățările trebuiau găsite. „Am mers pe logică. Informații sunt multe, dar dacă nu se transformă în probe, degeaba! Am luat-o ușor: am identificat martori care au fost acolo, la început, în gruparea care a găsit primele zece brățări. Oameni simpli, cu frica de Dumnezeu, tată și fiu: «Bre, noi spunem tot, că n-au rămas la noi bunurile, noi am primit bani de țigări». Am făcut «conducerea» cu ei în teren, iar de aici am intrat pe făgașul probator. Ce m-a liniștit a fost când, în catalogul unei galerii de antichități din New York, apărea la vânzare o brățară însoțită de fotografie, cu datele caracteristice. Am înțeles și mai bine ce căutam”, își amintește Aurel Condruz. „În «Echipa Lazăr», noi veneam cu datele empirice, domnul procuror le șlefuia”, îmi spune fostul polițist.
În Mai 2005, procurorul Augustin Lazăr dă startul unei acțiuni în forță: zeci de percheziții au loc în toată țara, în speranța că măcar o brățară va putea fi găsită. „Nu am găsit brățări, dar am dat peste alte piese care confirmau preocupările celor vizați: monede, artefacte sustrase din siturile arheologice, ghiduri, cataloage numismatice, detectoare de metale, arme”. În paralel, începe cooperarea internațională: „Un moment-cheie e prezența noastră, în 2005, la audierile de la Polizeipräsidium Frankfurt pe Main, unde am obținut cooperarea expertului dr. Barbara Deppert-Lippitz și documentul de autentificare a primei perechi de brățări, examinată la cabinetul său. Când a aflat de la noi cât de mare era problema, și-a asumat ea însăși o mare responsabilitate în găsirea acestor piese. I-a avertizat pe toți, pe la seminariile, conferințele și casele de licitații din Occident: «Dacă vedeți ceva asemănător, să știți că e furat din România și nu o să puteți revinde niciodată. Sunt bunuri furate, care o să vă aducă mari greutăți. În schimb, dacă sesizați autoritățile, veți putea ieși din încurcătură». După câteva luni, am fost sesizați de un avocat american, care a cerut relații, în numele clientului său, colecționar din New York, legat de niște achiziții. I-am spus ce fel de piese sunt, de unde s-au furat. Am făcut apoi schimb de imagini. Imaginile obiectelor clientului său erau impresionante! Erau brățările noastre!”, povestește emoționat Augustin Lazăr. Urma altă provocare: inițierea primei proceduri de repatriere cu plata unei compensații echitabile cumpărătorului de bună credință, conform Convenției de la Roma.
„Dezlegarea” brățărilor dacice

La numai 2 ani de la constituire, „Echipa Lazăr” dă prima lovitură: patru brățări dacice din aur sunt recuperate, în ianuarie 2007, de la colecționarul din New York. „Fuseseră vândute împreună cu alte piese ce simulau un mormânt celtic. Nu luaseră foarte mult pe ele, vreo 40.000 de dolari bucata, puțin peste prețul aurului. A găsit domnul Lazăr o fisură prin care s-a băgat, a tot lărgit-o, până l-a convins pe colecționar să le retrocedeze contra sumei pe care putea să o dovedească scriptic. Proprietarul era și dealer. Când te prinde justiția făcând chestii necurate în Statele Unite sau în Marea Britanie, ești «ciumat». Așa că omul a vrut să-și recupereze paguba și să scape de belele. Negocieri încurcate, dar totul a ieșit bine”, explică Ernest Oberländer. A cincea brățară e recuperată tot în ianuarie 2007, la Paris, în urma unui flagrant organizat la „Bienala anticarilor” de la Grand Palais.
Ca să dea de urma brățărilor dacice și a altor artefacte de mare valoare, Augustin Lazăr și colegii săi fac înconjurul lumii, din 2005 până în 2007: în limbaj de specialitate, asta se cheamă „comisii rogatorii”. Aurel Condruz spune din capul locului că experiența asta i-a schimbat viața. N-o să uite înveci momentul în care, ajuns la sediul de pe Neue Mainzer 49 al Frankfurter Sparkasse, banca unde se găseau depozitate în așteptarea expertizării, a văzut brățările sosite din Statele Unite. „Am rugat să ni le trimită la doamna Barbara, în ea aveam mare încredere. Trebuia să ne convingem mai întâi că sunt originale! Dacă nu erau originale, nu mai treceam la recuperarea lor. Așa că am făcut comisie rogatorie și am mers în Germania”. Aurel Condruz nu se ascunde după cuvinte: emoția lui are și azi vibrația evenimentului de la Frankfurt: „Când am văzut brățările dacice din aur, am simțit teamă de ele! Era un preot ortodox român pentru diaspora într-un orășel de lângă Frankfurt. L-am rugat să vină să ni le sfințească, să ni le dezlege, dacă cumva erau legate… Gândiți-vă la incași, care aveau depozitele acelea de aur și bijuterii, și, când ajungea cineva la ele, săreau în aer, mureau. Zic: «Preotul, dacă citește, ridică blestemele alea»”.
Aur din aurul nostru

După dezlegarea preotului, urma „dezlegarea” experților: erau sau nu brățările atât de greu găsite și recuperate „originale”, dacice? În ianuarie 2007, când i-au ajuns pe mână primele patru brățări recuperate din SUA, Ernest Oberländer și câțiva colegi fizicieni aveau deja experiență în domeniu. Tocmai finalizaseră un proiect care le-a oferit acces la eșantioane de aur de pe Valea Arieșului, din Brad și Pianu de Sus. Odată cu apariția brățărilor, au și început atacurile din presă, cum că ele ar fi false. Oficioasele mafiei „știau” și cine le-a făcut: un bijutier din Călan, care, între timp, fusese călcat de tren! „Am făcut cercetarea la Institutul de Fizică Atomică cu un fizician important, regretatul Bogdan Constantinescu. Pe lângă cunoștințele echipei, e nevoie și de noroc. Și, trebuie să recunosc, am avut noroc chior: de la început, am constatat că brățările sunt făcute din aur nativ, care mai conținea și cositor, element definitoriu pentru aurul spălat din albia râurilor. Intervine și mai mult șansa: structura aliajului semăna foarte mult cu cea a aurului nativ din zona Brad – Gura Barza. Dacă n-am fi avut acces la aceste eșantioane, ne-ar fi fost foarte greu să spunem de unde e, exact, aurul din brățări. Am mai descoperit și stibiu, și telur, alte «mărci» ale aurului din Apuseni. Am analizat și tehnologia de producere: brățările fuseseră modelate din lingouri de circa 2 centimetri lățime, 1 grosime și cam 50 lungime, prin metoda ciocănirii la rece, iar modelajul s-a făcut cu maiuri din lemn tare. Prin batere, ieșeau niște brățări de dimensiuni colosale. Cea mai mare lungime desfășurată a unei brățări e de aproape 2,80 metri! Asta nu o poate face decât un bun specialist din antichitate, pentru că apoi tehnica a dispărut. La suprafața brățărilor, am dat peste depuneri geologice. Nu era niciun dubiu că stătuseră îngropate în pământ mai bine de 2.000 de ani. I-am comunicat domnului Augustin Lazăr că brățările sunt autentice, i-am descris linia tehnologică de la lingou până la brățară. I-am explicat ce tehnică excepțională aveau acei meșteri care făceau brățări de 2,80 metri, în care diferențele dintre cele două capete erau de ordinul micronilor! Și noi, și dânsul am fost foarte fericiți. Dânsul și mai fericit: primise din partea specialiștilor de la Luvru analiza brățării nr. 5, cea descoperită în Franța; credeau și ei că obiectul era din aur de Apuseni”. Demonstrația era totală!
Aventura brățării nr. 6

Și procurorul Augustin Lazăr, și polițistul Aurel Condruz spun că Operațiunea „Comoara lui Decebal” a fost cazul vieții lor. „Și pentru mine a fost la fel”, îmi confirmă, fără ezitare, numismatul Ernest Oberländer. „A fost ca un roman de aventuri”. Într-una din seri – trecut de 10! – primește un telefon de la Poliția de Frontieră. Urma să participe la „aventura” recuperării brățării numărul 6, singura găsită pe teritoriul României până acum. „Am călătorit până la Cluj, fără să fiu însoțit sau preluat de cineva, fără să mi se ceară date de identitate. La un moment dat, m-am trezit printr-o pădure care nu se mai termina! După aceea, am asistat la o scenă care m-a șocat: se tot învârtea pe lângă mine un bărbat cu nădragii rupți și cu ochii vineți. Un tip corpolent, figură de bătăuș de cartier, pe care, dacă l-aș fi văzut seara prin București, treceam pe partea cealaltă. Până la urmă, n-am mai răbdat și i-am spus doamnei procuror aflată la fața locului că nu sunt obișnuit să fac expertize în prezența inculpaților. La care doamna îmi spune că domnul nu e inculpat – e polițistul de frontieră care, atunci când a recuperat brățara, și-a luat un pumn în figură! Se dădea ca fiind din Ucraina și venise cu peste 100.000 de euro, cât cerea posesorul brățării pe piesa respectivă. Demonstrase că are banii, urma să apară și brățara. Am făcut repede o expertiză acolo și m-am întors tot fără să las urme, atât că aveam brățara dacică nr. 6 asupra mea…”.
*
Până în 2011, „Echipa Lazăr” a mai recuperat șapte brățări din Germania, Elveția, SUA și Bulgaria, în total, 13 piese. Trei dintre ele au dispărut în recentul jaf de la Drents Museum din Olanda. Două dintre ele erau din lotul de patru recuperat prima oară din SUA. Dar epopeea brățărilor dacice nu se oprește aici. Vești bune ar putea să apară, cât de curând, din Olanda.
***
Peste 100 kg de aur furat, 24 kg recuperate
Urmare a Operațiunii „Comoara lui Decebal”, patrimoniul cultural național a fost îmbogățit cu 13 brățări de aur, în greutate de 12,633 kilograme, din cele 24 cât se presupune că s-au găsit. Au mai fost recuperate peste 1.000 de monede de aur de tip koson, 262 de kosoni din argint, două fragmente de scuturi de paradă regale dacice, două plăci epigrafice din bronz, 41 monede de aur de tip Lysimachos, depozite de unelte și arme de fier, precum și mii de monede de argint și bronz, recuperate între 2009 și 2015. Potrivit procurorului Augustin Lazăr, totalul artefactelor furate din România se ridică la peste 100 de kilograme de aur, din care un sfert a putut fi recuperat. Piesele din aur recuperate sunt evaluate la 25 de milioane de euro.
45 de ani de închisoare pentru vinovați
În 2014, Înalta Curte de Casație și Justiție a condamnat 11 inculpați pentru constituirea unui grup infracțional organizat și furt calificat de bunuri culturale la pedepse cumulând 45 de ani de închisoare și a obligat un grup de patru inculpaţi să restituie, în natură, Statului Român, reprezentat de Ministerul Culturii, 10 brățări spiralice de aur sustrase sau să plătească acestuia, în solidar, contravaloarea a peste 1 milion de euro. Instanța supremă a obligat alți patru inculpaţi să restituie 5 brățări spiralice de aur furate sau să plătească 446.304 euro.
Cum a funcționat „rețeaua”?
Una dintre provocările pentru „Echipa Lazăr” a fost înțelegerea sistemului de operare și a ierarhiei piramidale de organizare a grupurilor infracționale care operau pe piața antichităților. „Braconierii aveau câte un șef și erau organizați cu o structură pe specializări: detectoriști, săpători, transportatori, achiziționatori de echipamente pentru detecții și traficanți de bunuri furate. Ultimii se mai ocupau și cu traficul de ființe umane. Tezaurele au fost exportate ilegal în state cu piață de antichități dezvoltată și reciclate la casele de licitații ca aparente bunuri de colecție, în scopul ascunderii originii infracționale”, explică procurorul Augustin Lazăr.
Dragonii înaripați, inspirație pentru stindardul lui Decebal

O vreme, cercetătorii care s-au aplecat asupra studiului brățărilor dacice au considerat că ele sunt decorate cu capete sau protome de șerpi sau reptile. Barbara Deppert-Lippitz a dovedit că e vorba despre capete de dragoni înaripați. „Vechii orfevrieri au redat cu grijă cele două aripioare laterale, lungi și înguste, decorate cu linii oblice, incizate, și pe brățările și inelele dacice de argint, dovadă că alegerea reprezentării unei reptile fantastice înaripate nu e întâmplătoare. Grija cu care artiștii se concentrau pe acest detaliu dovedește că aceste animale imaginare aveau o semnificație aparte. Nu e exclus ca ele să fi reprezentat totemul clanului regal dacic. Aceste reprezentări au putut constitui, apoi, prototipul celebrului «draco» din vremea ultimului rege, Decebal, stindardul ce apare de mai multe ori pe Columna lui Traian”, explică Ernest Oberländer.