• Aurul Dacilor e unul din marile seriale ale istoriei. Strălucirea lui a bântuit nu doar mințile unor aventurieri dornici să se îmbogățească, ci și mințile unor regi și împărați care și-au folosit puterea și forța pentru a ajunge la el. Cele mai mari lovituri s-au dat în perioada Imperiului Habsburgic, care și-a întins stăpânirea asupra Transilvaniei, vreme de sute de ani. Transformate în „exponate”, comorile dacice aflate în muzeele din Viena sunt doar o părticică din ceea ce s-a luat. Un scurt episod din serialul „Comorile lui Decebal” •
Urma aurului

„Vezi culmea aia de sus? E Căprăreața! Acolo au fost găsite, cu detectorul de metale, zece dintre brățările dacice de aur. Vorbim de anii 1999-2000, când căutătorii de comori dispuneau deja de mijloace tehnice avansate. Sunt primele mari descoperiri de tezaure dacice în zonă, după o pauză de fix două secole! Probabil că și în veacul al XX-lea au fost descoperiri, când s-a lucrat la pădure. Numai că, din cauza presiunii statului – Miliție, Securitate… – e foarte posibil ca tezaurele să fi fost mutate mai aproape de casă, ba într-o grădină, ba pe sub niște stejari sau pruni. După ’90, când autoritățile n-au mai fost atât de restrictive, tezaurele au început să fie scoase la lumină, nu fără imixtiunea unor instituții de forță. Începuse epoca detectoarelor de metale. Era mai profitabil decât să se sape. Căile de desanguinare a patrimoniului național erau bătătorite”.

Pornesc alături de arheologul Mihai Căstăian pe cărarea ce duce spre Sarmizegetusa Regia, vechea capitală a Daciei. Am bătut drumul ăsta de mai multe ori, dar când ai ghid un specialist, detaliile se conturează, parcă, mai clar, fără ca aburul de mister ce tronează la Sarmizegetusa să fie câtuși de puțin tulburat. „Culmea din față e așezarea civilă de la Sarmizegetusa. Trei kilometri până la cetate, avem câteva sute de terase cu case, gospodării și ateliere. Ca să îți dai seama, orașul ăsta era locuit de 3-4.000 de daci, în antichitate”. Urcăm spre zona sacră de la Sarmizegetusa. Fiecare piatră pe care călcăm a fost martoră a grandorii de odinioară, din care cuceritorii romani și stăpânitorii de după ei, austro-ungarii, norocoșii de ocazie și vânătorii de comori au răsfirat aurul dacilor, printre degete. „Cantitatea de aur pe care dacii au acumulat-o în cei 200 de ani de apogeu al regatului lor a fost mult exagerată de sursele antice. Pe la 1905, un istoric francez a mai tăiat niște zerouri și a conchis că tezaurul dacic ar fi însemnat 165 de tone de aur și 300 de tone de argint. Tot e mult! E o valoare mare! Apoi, resursele minerale exploatate au însemnat încă vreo 300 de tone de aur pe durata stăpânirii romane și alte 600 în perioada medievală…”. Mai bine de 1.000 de tone de aur, din care peste 100 vor fi ajuns, rupând spatele cailor, pe vremea dacilor, până sus la cetatea lor, în Sarmizegetusa!
Kosonul lui Erasmus și brățara lui Martinuzzi

„Pe calea trădării, o parte din tezaurul lui Decebal e luat de romani. Dio Cassius spune că o parte din valori au fost îngropată sub apa Sargeției. Bunurile care puteau fi afectate de apă, lucrurile mai fine, au fost adăpostite de daci în peșterile din munți”, spune Mihai Căstăian. Dar romanii nu se bucură prea mult de stăpânirea bogaților munți ai dacilor. Cine știe dacă nu cumva chiar în timpul stăpânirii lor ori imediat după retragerea precipitată din timpul lui Aurelian, niște băștinași, la curent cu legendele zonei, ori niște urmași ai dacilor liberi din nord, nu vor fi fost primii care au început să scormonească în jurul vechii cetăți în căutarea unor comori scăpate de vigilența cuceritorilor…

În orice caz, cea mai veche descoperire a unui tezaur pe teritoriul Transilvaniei apare abia în cronica lui Gheorghe Şincai. El reproduce un hrisov în care scrie că, în 1471, „spălătorii de aur, lângă crăiasca cetate a Sebeşului, în locul unei cetăţi bătrâne şi stricate, sumă mare de galbeni amestecaţi, mai mari şi mai mici, cu ceară înveliţi şi îngropați, ar fi găsit din întâmplare”. „Ștefan Bathory, voievodul Transilvaniei, le ia tezaurul celor ce-l găsiseră și le lasă doar ceara”, se amuză Mihai Căstăian. În virtutea drepturilor medievale, Bathory ar fi trebuit să dea mai departe comoara Regelui Ungariei. Nu o face! Coincidență sau nu, voievodul moare la scurt timp după ce intră în posesia tezaurului. Nu se știe ce s-a întâmplat până la urmă cu aurul; Şincai ne sugerează însă că „mâzga familiei Bathoreştilor, care au stăpânit Ardealul mulţi ani, din comoara aceasta s-a tras”. „Se înfiripase deja o piață a antichităților. Suntem în epoca Renașterii, când apar primele colecții numismatice ale erudiților vremii. Un indiciu că spălătorii de aur ar fi găsit kosoni lângă Sebeș e faptul că, după vreo 30 de ani, celebrul Erasmus din Rotterdam ne lasă o descriere fidelă a unei astfel de monede. Nu înțelege inscripția – dar spune că nu e nici latină, nici limba elină, nici limba evreiască”.
Șerpii de aur

La 1543, în apa Streiului e găsit un nou tezaur, din care fac parte și „șerpi de aur”, faimoasele brățări dacice cărora li s-a dus faima în lumea largă. „În râul Sargeţia, nişte pescari români au zărit ceva sclipitor pe fundul apei şi au scos de acolo o grămadă de galbeni. Au dat de o boltă de zid sub apă şi, căutând sub ea, au găsit mulţi galbeni. Zvonindu-se la Alba Iulia despre această descoperire, numaidecât cardinalul George Martinuzzi, conducătorul de fapt al Ardealului, a ordonat prinderea pescarilor, apoi, căutând sub bolta de sub apă, a mai găsit multe mii de galbeni”. Dar cardinalul nu se bucură prea mult pe seama comorii. Când află de avuția ce i s-a ascuns, Împăratul ordonă pedepsirea cardinalului, care e ucis cu sălbăticie în castelul de la Vinţu de Jos. „Iată cum a sfârşit călugărul cu răpirea (tezaurului) de la români”, spune Șincai. După toate grozăviile întâmplate, vreo 200 de ani nu se mai aude nimic despre comori prin Transilvania…
Visul iobagului din Chitid

Am ajuns la intrarea în zona sacră de la Sarmizegetusa. Câțiva stropi de ploaie dau putere culorilor de început de primăvară. După lucrările din ultima vreme, situl arată mai bine ca oricând. E drept că poveștile lui Mihai Căstăian înalță zidurile mărunte de azi, urcă spre cer colonadele vechilor temple și populează locul cu personaje pe care le vezi plutind aievea, ca aburii pădurii după ploaie. De unde stăm, din inima zonei sacre, istoricul îmi arată, de jur-împrejur, locurile pe unde se zice că s-ar fi găsit comori, mai încoace sau mai demult. Chiar pe aici, pe dealuri, se afla cu treabă și badea David Albu din Chitid, când, furat de-un somn de-amiaz’ la vremea coasei, are un vis care schimbă cu totul nu doar viața sa și a sătenilor din zonă, ci și a Sarmizegetusei. „În preajma Răscoalei lui Horea, iobagului bătrân i se arată în vis «un om vrednic, alb, înalt», care-l îndeamnă să urce la paltinul de lângă Tău, de unde să coboare drept la pârâu, până la Cheie, de unde să meargă spre miazăzi. Din cele găsite, să ia ce-i place, dar să nu destăinuie nimic altora. David Albu reface traseul «vedeniei cerești» și găsește o stâncă abruptă, cuprinsă de o mare lumină, „de parcă, presărată cu paie, ar fi aprins-o cineva”. Observă o crestătură în stâncă, urmată de altele, și urcă până ce o mare piatră îi ţine drumul. Acolo dă peste „tencuială şi semen de muncă omenească”, apoi, de după nişte cărămizi vede înăuntru o masă rotundă, domnească, din aur, într-o parte răzimat cu coatele pe masă un bărbat tot din aur, în faţa lui o figură muierească toată din aur, în dosul acesteia o mare grămadă de galbeni, iar în spate, o grămadă încă mai mare din argint. Banii de argint erau mai mari cât o palmă! La un an distanță, David Albu i se destăinuie preotului său, Dimitrie Cerbiceanu, căruia îi cere sprijinul, «căci locul e tare strâns făcut, acolo nu poate pătrunde decât un om». Preotul îi promite că la praznicul Sfintei Marii Mari, care urma, va ţine slujbă şi apoi va pleca cu el în munte. Albu îi propune ca recompensă, pentru predarea comorilor visteriei regeşti, «să rugăm pe Maiestatea Sa, ca satele Chitid, Ocolişul Mic şi Boşorod să nu mai slujească la stăpânul pământului». După ce spune toate astea, David Albu moare subit: tocmai transmisese secretul comorii, împotriva interdicţiei duhului ce-i apăruse în vis…”. Abia la 1787, preotul Cerbiceanu din Chitid, însoțit de nobilii Ioan Balika din Chitid și Ladislau Naláczy din Streisîngiorgiu, împreună cu iobagul Ianeș Andrioi, ajung la Grădiștea Muncelului, la ruinele din munte. „N-au găsit peştera din vis, şi-atunci au căutat comoara în jurul ruinelor. Au găsit «nişte stâlpi rotunzi de piatră» sau «butoaie de piatră», adică chiar bucățile din coloanele de andezit ale sanctuarelor lângă care stăm noi acum, și un «câine cu gura deschisă», care putea să fie un stindard dacic, un «draco», sau un basorelief din piatră…”. Popa Cerbiceanu și însoțitorii săi devin, astfel, fără să-și dea seama de importanța descoperii, primii „arheologi” de la Sarmizegetusa!
Comoara din scurmătura porcilor

„Tot ce-ți povestesc e documentat într-o anchetă realizată în 1803, de către procuratorul fiscal al domeniului Hunedoarei, Paul Török, sesizat de descoperirile de comori din Munții Orăștiei, de pe domeniile statului”, mă lămurește ghidul meu. Cu doar un an înainte, Ilisie, copilul iobagului Arimie Popa din Ocolișu Mic, și copilul preotului Gheorghe Popa din Vâlcelele Bune pășteau porcii pe muntele Ceata când, din scurmătura porcilor, o monedă de aur îi orbește, sub soarele după-amiezei. O iau și i-o arată, la colibă, lui Arimie. După plecarea oamenilor din munte, la Sfântul Mihail, Arimie Popa urcă la fagul arătat de fiul său, sapă cu râvnă și află 264 de monede de aur de tip Lisimach! „În partea aceea e Curmătura Cetei! E și azi un loc acolo, care se numește «Groapa cu galbeni»”, îmi arată arheologul un loc, deasupra fagilor, zvelți precum colonadele de andezit ale dacilor, ce țin în spate, ca-ntr-o catedrală, bolta cerului. Sarmizegetusa chiar are solemnitatea unei catedrale, iar poveștile lui Mihai Căstăian încarcă locul de și mai mult mister.

„Cu teama că celălalt copil va da în vileag locul descoperirii, Arimie mai merge singur de două ori la Ceata și mai află 300 de monede. Trădat de un vecin, fuge într-un suflet la monetăria din Alba Iulia, unde predă 280 de monede. Între timp, vestea descoperirii comorii se răspândește și mulțime de țărani iau calea muntelui, în Aprilie 1803. Descoperirile alimentează entuziasmul popular, iar comerțul cu monede atrage atenția autorităților. Preotul Gheorghe Popa din Vâlcelele Bune, părintele celuilalt băiat, pleacă și el, pe 16 Iunie, întovărășit de mai mulți prieteni, printre care și Ianeș Andrioi, căutătorul de comori de la 1787, care știa povestea lui David Albu. La ruinele de la Grădiștea Muncelului caută în zadar, nu găsesc nimic. O iau mai sus și, deasupra unui izvor, la rădăcina unui fag, descoperă 408 monede de aur de tip koson. Preotul ia legământ de la însoţitori să nu divulge secretul comorii. În săptămâna următoare, grupul se mărește la 13 oameni. A doua expediție scoate la iveală doar 35 de monede „pe Godeanu, pe o muchie, la rădăcinile unui fag tăiat, între două pâraie, la adâncimea de o palmă de pământ”. Popa Gheorghe împarte comoara, fără să le dea însoţitorilor şi din prima descoperire. Bucuroşi chiar și așa, oamenii merg la cârciumă, unde se scapă la vorbă, după un deț de răchie. La auzul grozăviilor legate de comori, țăranii din Ocolişul Mic se grăbesc numaidecât spre Grădiște. Li se alătură şi cei din Scaunul Orăştiei şi din părţile Haţegului şi Hunedoarei. Lumea își lasă baltă muncile câmpului în speranţa că vor găsi „comoara” şi vor scăpa de obligaţiile iobăgeşti. E o migrație în toată regula, grupuri de oameni cu lopeţi, sape şi topoare merg apăsat spre munţi, mai ceva ca la răscoală! „Mulţime mai mare decât 6 sate laolaltă, şi toţi căutau bani”, spune un martor ocular, fără să exagereze o câtime! Cei mai mulți găsesc câte unu, doi „galbeni”, pe care îi vând degrabă negustorilor armeni, evrei şi greci din Orăştie. O anchetă fiscală din anul 1803, arată că „28 de țărani din Vâlcelele Bune au găsit 32 de monede koson, șase țărani din Ocolișu Mic au descoperit 12 monede, două persoane din Vâlcelele Rele au aflat 4 monede, patru țărani din Grid au găsit 9 monede, patru țărani din Bretea Română au vândut 8 monede, cinci locuitori din Chitid au vândut 6 monede, patru țărani din Boșorod au descoperit 5 monede, iar trei săteni din Luncani au descoperit 3 monede”.
Caznele popii din Vâlcelele Bune

Alarmate, autoritățile austriece interzic orice săpături private pe domeniile Tezaurariatului. Procuratorul Paul Török intră în acțiune: începe să ancheteze descoperirile de comori. Preotul din Vâlcelele Bune, Gheorghe Popa, al cărui fiu fusese de față la descoperirea „galbenului originar” din scurmătura porcilor, încape pe mâna anchetatorilor imperiali. Legenda spune că popa a găsit tezaurul lângă un izvor ce curgea din ruinele cetăţii, şi noaptea, împreună cu preoteasa, „fără ştirea celor care l-au însoţit la prima descoperire, au dus acasă atâţia bani de aur cât au putut duce în spate”. Popa Gheorghe e anchetat timp îndelungat la Orăştie, dar neagă că ar fi găsit comoara, ci doar câteva piese de aur pe care le-a preschimbat la negustorii din oraș. În fața încăpățânării popii, autorităţile recurg la o stratagemă: trimit o rudă a preotesei să-i spună că dacă nu va da toată comoara, preotul va fi condamnat la moarte. Dacă, însă, o predă de bunăvoie, va fi eliberat. Ca să-şi salveze soţul, preoteasa predă întreaga cantitate de monede, iar popa rămâne sărac, ca mai înainte. Blestemul nu se sfârșește, însă. După eliberare, Gheorghe Popa e călcat de nişte hoţi ce auziseră despre comoara descoperită de el. Cu greu e salvat de la cazne de un vecin care îi alungă cu arma. Cunoscând că, după legile ţării, descoperitorului unei comori îi reveneau două treimi din valoarea acesteia, Gheorghe Popa s-a dus în zadar de vreo 3 ori la Viena să-şi ceară drepturile…
Tezaur în lut: inscripția cu ”per Scorillo”

În paralel cu anchetele, funcționarul austriac Paul Török cercetează locurile. El subliniază, pentru prima dată, în rapoartele lui, proporţiile impresionante ale ruinelor de la Grădiştea Muncelului. Influențate de faptul că niște lucrători de la Sibişel au găsit câteva monede Lisimach în apropierea ruinelor de la Grădişte, autorităţile comitatului sunt convinse că aurul se află în interiorul ruinelor, unde s-ar afla o veche monetărie cu tot cu rezervele ei de aur. În vara lui 1803, Török începe prospecțiunile, cu zece muncitori, sub conducerea unui supraveghetor de mină de la Săcărâmb: „Oberhuttman” Bernard Aigler. Inspectorul Iosif Bodoki e desemnat să întocmească rapoarte bilunare și să deseneze piesele găsite. E nevoie de prezență militară, asigurată de un detașament de la Hațeg. „Rezultatul investigațiilor și inventarierea descoperirilor se transformă, până la urmă, în mai mult decât o simplă vânătoare de comori. Rapoartele transmise autorităților centrale îmbracă forma unor cercetări arheologice de pionierat!”, explică arheologul Mihai Căstăian. „Sunt cercetate ziduri și clădiri, coloane și basoreliefuri, canale de piatră cioplită, blocuri de piatră fasonată, conducte ceramice, unelte de fier, piese de bronz, ceramică, sticlă, cărbune și zgură, cuie mari cu ținte, monede de aur de tip Lisimach. Pe la mijlocul lui August, cea mai mare parte a muncitorilor săpători fug, din cauza condiţiilor mizerabile şi a plăţilor insuficiente. Campania de săpături se încheie la final de Septembrie, cu interdicția oricăror săpături private. Paza locului rămâne peste iarnă în sarcina gornicilor de pădure, până la reluarea lor, în anul următor”.
– Și-au dat seama oficialii imperiali că tocmai descoperiseră o mare cetate dacică?, îl întreb pe Mihai Căstăian.
– Lumea nu știa atunci că fuseseră daci pe aici. La 1575, Gaspar Heltai notează că mai sus, în Munții Orăștiei, este „un oraș în ruină”. Zidurile erau la suprafață, dar lumea nu știa ce era, de fapt, acolo. Încă de la primele săpături, echipa lui Paul Török descoperă la Grădiștea de Munte niște materiale cu litere latine, fragmentul cu „per Scorillo”. din celebra relicvă ce ne-a rămas de la daci. Au mai găsit și niște basoreliefuri, cu convingerea că descoperiseră un oraș roman. O parte din monede erau de tip Lisimach – de fapt pseudo-Lisimach – și asta îi derutează și mai mult. Se gândesc că ar putea fi o cetate din veacul III î.e.n., peste care vin alte populații și, cu siguranță, la un moment dat, romanii. Știu că undeva printre ruine, s-ar putea găsi niște tezaure. Dar și asta vine de la descoperiri întâmplătoare, de la animalul care râmă în pământ, de la ploaia care duce la o alunecare de teren, de la o peșteră cercetată de un curios…
„Lumea ca-n zi de târg” la Grădiște

Întors de la Viena la mijlocul lui August, tezaurarul Principatului Transilvaniei, contele Iosif Bethlen, mare amator de istorie, numismat, e entuziasmat de descoperirea tezaurelor din Munții Orăștiei, așa că ordonă continuarea săpăturilor şi decide dublarea simbriilor lucrătorilor, la 36 de creițari. Török scrie un nou raport, în care menționează că în afara ruinelor de la Grădişte, în jur există și alte ruine, la Feţele Albe şi Piatra Roşie, precum şi şanţuri şi valuri de pământ în alte părţi. Așa ajunge la concluzia că ruinele de la Grădişte sunt parte dintr-un sistem defensiv complex, amenajat să apere fortificaţia de atacul unor inamici dinspre Strei şi Ţara Haţegului. Chiar dacă nu reuşește să le atribuie dacilor spectaculoasele ruine, intuițiile lui Paul Török sunt absolut remarcabile!
Dar nu se pune bine Paul Török să-și redacteze concluziile, după închiderea durei campanii de săpături, că sătenii invadează din nou ruinele din munți, ignorând interdicția sa. „Se deplasează conspirativ, răscolind din nou ruinele, mulțimile adunate lăsând impresia că la Grădiște se ține un târg mare. Între căutătorii de comori se remarcă lucrători bocșeri de la forja de fier de la Sibișel. Frații Niculae, Ioan și Stan Romoșan, care și găsesc 966 de monede de aur de tip koson în martie 1804, pe culmea de deasupra ruinelor de la Grădiștea Muncelului. Romoșenii caută să valorifice comoara, dar sunt denunțați și, de teama de a nu pierde recompensa cuvenită descoperitorului, predau comoara inspectorului metalurgic de la huta de fier de la Sibișel, care îi anchetează. Alt grup de bocșeri găsesc 21 de monede koson în aprilie 1804, în zona Grădiștei Muncelului. Aceste descoperiri le întărește autorităților fiscale potențialul descoperirii de comori în preajma ruinelor de la Grădiștea Muncelului, fapt pentru care, în campania din 1804, sunt organizate ample săpături la ruinele din munți, vreme de 6 luni, cu mineri specializați, 20 de lucrători de la huta din Sibișel, precum și un fierar. Comandamentul Militar al Transilvaniei trimite, la rându-i, 33 de ostași din regimentul cantonat la Orăștie. Dulgherii din Sibișel ridică barăci de lemn, iar șantierul e aprovizionat săptămânal cu alimentele cărate de opt cai”, povestește Mihai Căstăian.
Adevărata comoară

Stăm jos, rezemați de niște fagi bătrâni din pădurea ce a prins toată agitația de la 1804, când vechea cetate a dacilor era scormonită de circa 100 de oameni harnici, care căutau neostenit să deslușească tainele comorii. După o „expediție” de jumătate de oră pe teren accidentat, în afara zidurilor cetății, suntem pe una dintre terasele vechii așezări civile a Sarmizegetusei, pe marginea Tăului, acum secat, primul reper pe care arătarea din vis i l-a dat iobagului David Albu din Chitid. „Când a făcut traseul din vis, moș Albu trebuie să fi venit de pe dealul ăla”, îmi arată busola arheologul de la Muzeul din Orăștie. „Iar țăranii care veneau să sape după comori băteau drum lung din satele lor, pe o cărare din apropiere. Drumul ca drumul, dar apoi aveau de dat cu sapa «în orb», în speranța că de sub brazde le vor zâmbi câțiva galbeni”. „Culmea, în ciuda mobilizării tot mai puternice, oamenii Împăratului nu descoperă mari tezaure. S-au trasat șanțuri, s-au făcut observații, s-au luat probe, s-au desenat piesele importante, s-au făcut rapoarte. S-a descoperit bucata cu «Per Scorillo», întregită mai târziu cu bucata «Decebalus». În schimb, abia dacă au dat peste câteva zeci de monede! Nu săpăturile au adus banii mult căutați, ci anchetele! Când se declanșează anchetele de la Chitid, de la Vâlcelele Bune, atunci apar sutele de monede. În ultimul său raport, înainte ca săpăturile să fie complet sistate din înalte dispoziții, Paul Török scrie: «Am descoperit 2.300 de monede de aur, în valoare de 13.000 de florini. Am cheltuit sub 13.000 de florini, deci n-am adus pagubă statului». Dar marea comoară a fost găsită de Paul Török: Sarmizegetusa. Căutătorii de aur ai statului austriac dezveliseră, fără să știe, epicentrul civilizației dacice!”.
*
Din cele circa 4.000 de monede descoperite în anii 1803-1804, nu s-au păstrat decât câteva piese de tip koson în muzeele din Viena şi din vestul Europei, restul fiind topite în monetăriile imperiului Habsburgic. La începutul anului 1805, șantierul de la Grădiștea de Munte este oprit definitiv. Un văl de tăcere cuprinde, pentru mai bine de un veac, ruinele din Munții Orăștiei. Din 1804 şi până în anul 1996, în actele oficiale ale statului Austro-Ungar şi, ulterior, ale României nu mai apare nicio descoperire de tezaure de aur în zona cetăților dacice din Munţii Orăştiei. Odată cu apariția detectoarelor de metale, febra aurului se transformă în curată nebunie: peste 100 de kilograme de aur din piese de tezaur ar fi fost sustrase, după 1996, din România, potrivit procurorului Augustin Lazăr, cel care a coordonat, în anii 2000, operațiunea „Aurul dacic”. Din cele 100 de kilograme de aur, doar un sfert au fost recuperate până în prezent.
Pagini realizate de