• Sunt gardul de piatră care desparte Gorjul și Vâlcea de Ardeal. Mult mai puțin celebri decât Parângul și Retezatul, aflați la o aruncătură de băț, Munții Căpățânii îi concurează la frumusețe și la povești. Povești cu comori! Nicăieri în altă parte a României, aurul și argintul ascunse în pământ n-au stârnit atâta patimă și speranță de înavuțire, o aventură din care oamenii au ieșit mereu păcăliți. Poveștile care urmează au fost adunate în miez de vară, în câteva sate din nordul județului Vâlcea, aflate la umbra Munților Căpățânii și a Builei, vârful de aur verde, comoara comorilor •
Piscul soarelui: Buila

Plecasem din București să scap de căldura sufocantă a vipiei din mijlocul verii. Am luat-o spre munte, tânjind după umbra și răcoarea pădurilor și nădăjduind să-mi iasă în cale povești bune de umplut pagini de ziar. (În recuzita reporterilor nu există remedii anti-caniculă.) Așa am ajuns la Râmnicu Vâlcea, apoi la Costești și, în cele din urmă, drumul s-a terminat într-un sat de care nu auzisem niciodată – Pietreni. Un sat cu case risipite pe dealuri, ascunse pe sub nuci gigantici și răcoroși. Habar nu aveam în ce tărâm magic ajunsesem la doar două ore distanță de betoanele încinse din București! Nimerisem chiar sub Vârful Buila din Munții Căpățânii, iar peisajele erau de o frumusețe blândă și învăluitoare, oriunde priveai: Cheile Costeștiului în dreapta, cheile Olăneștiului în stânga și Vârful Buila, strălucind verde-auriu în soare. „Poveștile locului? Le știe Marița lu Borăscu, că ei sunt neam vechi aci. E ultima casă pe stânga”, mi-a zis o femeie ivită după un gard de uluci. Marița era o întruchipare a Sfintei Vineri: o bunicuță senină, ce stătea pe o băncuță la umbra casei, cu toate păsările din curte în fața ei, așteptând să le mai arunce bucăți din pâinea ce o fărâmița în poală. A zâmbit și mi-a făcut semn să mă așez lângă ea. Și, foarte repede, m-am transformat și eu într-una din galițele ce înghițeau pe nemestecate firimituri, numai că ceea ce primeau erau frânturi de povești fabuloase.
„Copilu mieu, Munții Căpățânii sunt plini de comori, da în special zona asta a noastră, a Builei. Multe legende și povești sunt, și unele s-au adeverit, da unele încă așteaptă. Uite, e o peșteră, colo, la Piatra Roșie, dar se deschide numai în ziua de Sfântu Gheorghe. Numai atunci se poate intra. E un prepeleac și cobori acolo. E un copac mare în gura peșterii… Acolo, lângă el, sunt zgomote ciudate, care te înfricoșează, rămâi fără aer și fără lumină. Dar dacă ajungi acolo, ai nevoie de șapte măgari, ca să duci tot aurul, atâta de mult este. S-au dus și de la vânătorii de munte acolo și tot nu a putut intra, că e un stejar mare în gura peșterii și de el nu trece orișicare. În ziua de Sfântu Gheorghe, dacă treci de duhul ce păzește acolo și intri, trebuie să ieși până în scăpătatul soarelui, că altfel se închide peștera și rămâi zidit de viu. Se zice că au fost lăsate de haiduci comorile, da nu știu să îți spun ce blestem sau ce legământ au pus ei acolo, de nu se poate intra. Eu de aici mereu văd flăcări, cum joacă aurul… Munții ăștia îs plini de comori. Cine dă în patima lor, nu-i bun de nimica altceva în viață”.
Cu broboada trasă pe ochi, cum o poartă femeile din Oltenia, Marița ține firul poveștilor, până când umbrele încep să se lungească, soarele să treacă pe partea cealaltă a muntelui și răcoarea serii să coboare încetișor la vale. Alunec împreună cu ea înapoi, în anii copilăriei, ascultând povestea Banului Craiovescu, care, certat cu Împăratul cel Rău, și-a ascuns averea în peșterile din Munții Builei și a plecat în pribegie prin lume. Când s-a întors, s-a călugărit și și-a luat numele de Pahomie. Chiar lângă peștera comorilor sale și-a făcut un schit, care există și astăzi și îi poartă numele. Și nimeni încă nu a găsit comoara lui. Așa cum nimeni nu a găsit nici comoara lui Brâncoveanu, ascunsă tot pe aici, pe lângă vechea Mânăstire Arnota. „Ehe, măicuță, îs multe povești. Mulți regi și multe regine au trecut pe-aci… da mergi la Vasilică Petrică, el îi spre suta de ani și are să îți povestească și altele, că el are și carte veche, scrisă”, mi-a zis bătrâna, scuturându-și șorțul. Firimiturile se terminaseră.
Satul regilor

Se înserase de-a binelea când am plecat către „nea Vasilică Petrică”, întrebându-mă cât o fi fost adevărat din ce mi-a povestit Marița și cât o fi fost imaginație și înflorituri… Cert este că pe măsură ce se lăsa întunericul, magia locului creștea. Și pe Petrică l-am întâlnit tot în poartă. Plăcerea de-a pune țara la cale cu vreun vecin sau un trecător dispus să stea la taclale e vie încă în sudul țării. „Bună ziua! Da, frumos sat aveți!”, am zis. Omul mi-a tăiat-o scurt: „Apăi, dumneata crezi că ești primul care vede asta? Dară Mihai Viteazu l-a cumpărat că i-a plăcut, domnitorul Mihnea l-a vrut și Regele Carol a gândit prima oară să își facă palatul aci, da până la urmă a făcut Peleșul. Și așa cum te plimbi dumneata prin sat de vorbești cu oamenii, bunicii mei au apucat-o pe Regina Maria, care tot așa venea și stătea pe prispă de vorbă cu țăranii, că mult i-a plăcut locul ăsta!
Nu era an să nu ajungă la Mânăstirea Bistrița și să nu vină, pe jos, până la noi în sat. Ea ne-a ajutat să preschimbăm biserica din lemn, în una de zid, iar Regele Carol însuși a numărat la pas toate izvoarele din jurul bisericii, a găsit 44 și de atunci așa îi și zice: Biserica celor 44 de izvoare”. Și ca să-și întărească vorba de om către suta de ani, bătrânul Vasilică aduce o carte terfelogită, o veche monografie a satului, își pune ochelari cu ramă groasă și începe să buchisească din ea. Cu o voce în care se simte un tremur de emoții, dar și de mândrie pentru istoria locului, mă lămurește că banul Craiovescu era, de fapt, Marele Ban Barbu Craiovescu al Olteniei, „împăratul cel rău” era de fapt domnitorul Mihnea cel Rău, Regina Maria vizitase satul neîntrerupt din 1926 și până în 1930, erau menționate multe peșteri și tezaure, ba chiar și o peșteră chiar lângă biserica din sat, la care se ajungea prin scorbura unui copac! Îl întreb pe nea Vasilică dacă a apucat și el să vadă copacul. „Păi, pe aceea am apucat-o și eu! Și așa era, că avea un copac mare și scorburos în față și prin scorbura aceea ajungeai înăuntru. Și-acolo se spune că haiducii lui Iancu Jianu ar fi ascuns ceva comori, îi trecut și în actele bisericii, că au dat daruri prețioase la preoți. Însă ce am trăit eu a fost că partizanii anticomuniști se ascundeau acolo. Și după ce i-au prins, armata a tăiat copacul ăla și au betonat intrarea. A fost mare tulburare în sat cu evenimentele alea, că oamenii, după cum erau învățați să dea pe ascuns mâncare haiducilor, tot așa le-au dat și partizanilor, ani de zile”.

Se făcuse noapte, răcoare, și cerul se umpluse de stele. Licăreau bucuroase și ele să asculte povești străvechi. Mi-am luat rămas bun de la nea Vasilică și la final l-am întrebat dacă știe ceva despre comorile din munți. Știe, sigur că știe, dar nu îi place să vorbească de ele, că „sunt cu năcaz”. În ultimii ani, tot mai mulți căutători de comori răscolesc cleanțurile de piatră și nu sfârșesc bine. „Înainte, oamenii erau cu frică și respectau blestemele. La Piscul Iancului, de-un exemplu, era blestem să nu se poată ridica acea comoară, dacă nu mor acolo nouă frați. A fost un cioban din Vaideeni care s-a dus cu scroafa și nouă purcei, a tăiat purceii mici și așa a putut să ia comoara, că blestemul nu zicea să fie frați de om. Dar acu… merg cu tehnologie de-asta modernă, nu mai țân cont… e vai de lume… Da du-te mneata și vorbește cu a lu Șontrop, dinspre Costești, că el a găsit comoară mare și are să îți spuie mai multe”.

E o casă albă, simplă, mai degrabă modestă. Șontrop Gheorghe vine la poartă să stăm de vorbă. Calcă rău cu un picior, a fost operat și „tăiat de jos până sus”. Acum nu mai poate merge după comori. Se așează cu greu pe băncuța de la drum și îmi povestește o întâmplare greu de crezut. Dar a trăit-o chiar el. A ținut comoara în mână.
„Au fost două oale. Le-am găsit pe dealul ăsta, din spatele casei. Și cum le-am găsit, așa le-am predat la muzeu și poate de-aia am scăpat cu viață, numa șchiop de-un picior. Or fi fost cu blestem, nu știu… Dar ce pot să vă spun este că sigur există o nebunie a aurului, o boală a comorilor. Te ia de cap, îți învârtoșează inima, îți încețoșează gândurile și nu mai judeci… Când m-am apucat de căutat comori, aproape un an nu am mai făcut nimic altceva, eram ca posedat. Săpam ca nebunu pe dealuri, săpam câte un metru adâncime și nu găseam nimic valoros, poate un șurub sau o șaibă, da nu conta, mergeam mai departe și o luam de la capăt. Umblam bezmetic de dimineața până seara, pe dealurile astea, și vreu să vă spun că mulți sunt ca mine. Încă unii sunt și mai rău. Au venit unii din București, dar eu cred că au venit la pont, că sunt mână în mână cu oameni de pe la muzee sau arhive și ăia verifică în acte unde se potrivește locul unei comori, și le spune exact unde să meargă. Ăștia, eu zic că așa au venit. Cineva le-a spus unde este loc de comoară. Și ce vă spuneam că îți ia mințile… au avut la ei dinamită, au pus-o și au detonat-o, fără să se gândească că îi aude careva sau că se poate întâmpla ceva rău. Și s-a întâmplat, că o bucată de stâncă a sărit și a căzut pe unul dintre ei, pe călăuză, aproape l-a omorât. Da cineva a auzit, s-a sesizat Poliția, a venit și salvarea să îl îngrijească pe cel lovit… Poliția a zis că nu s-a găsit nimic, dar sunt mulți care spun că până să vină autoritățile, căutătorii au găsit comoara și au scos-o pe funie, în sus. Oameni nebuni, că ei au căutat în noaptea de 30 Noiembrie, de Sfântul Andrei, când se zice că se arată Aurul Diavolului”.
Comoara din mantaua veche

Gheorghe își face cruce. Apoi tace. El nu s-a ales cu mai nimic din comoara găsită. Cei de la muzeu i-au dat abia după doi ani o sumă infimă, nici nu știe pe ce s-au dus banii. Îl macină faptul că a fost operat la picior și nu mai poate merge după comori, dar poate așa e mai bine. Așa reușește să stea departe de „neguri”. Știe că munții Căpățânii și mai ales zona Buila-Vânturarița sunt pline de comori. În lumea căutătorilor, poveștile circulă, câteodată șoptit, câteodată cu tragedii ca cea povestită de el, cu cei trei căutători, care a fost, de altfel, prezentată în presa vremii, pe larg. A auzit că unii găsesc aur și îl topesc, alții au pierdut printre degete comorile găsite, alții, cum a fost echipa lui Cacoveanu, mare căutător de aur, s-au risipit în ură și dușmănie. „Uite, am auzit că spre mânăstirea Bistrița au găsit comoară mare, dar trebuia să mergi pe un brad, în sus, ca să ajungi la locul ăla. Erau doi, care au găsit acolo o manta de-aia veche, plină cu bani de aur. Unul dintre ei avea pistol. Și ăsta s-a gândit că dacă îl lasă pe celălalt să coboare primul, o să îi tragă bradul pe care urcaseră și o să îl lase acolo, să moară în vârful stâncii. Și a intrat dracul în sufletul lui și a zis că mai bine îl împușcă el primul. Da când să ridice mantaua, au luat unul de un capăt și unul de alt capăt, mantaua fiind putrezită, s-a rupt și toți banii s-au împrăștiat pe țancuri, la vale. Și ăla fără pistol a început să se vaite, că au pierdut comoara… numai cestălalt, parcă odată i s-a limpezit mintea și i-a zis, «Bă, să îi mulțumești lu Dumnezeu că a fost așa, că te împușcam și te lăsam aci, să te mănânce corbii». Că vedeți dvs., eu vă zic din experiență, comorile și în special aurul, nu știu cum să vă explic, îți întunecă judecata. Nu mai gândești normal, nu mai judeci și nu mai vezi ca omu. Și ăia, când au pierdut banii, norocul lor că și-au revenit și au putut iar să gândească. Păi și eu, singur fiind, când am găsit comoara, mă luase așa o nebunie, să nu vină careva să îmi dea în cap, mă uitam în jurul meu și mă așteptam să apară vreunu și să mi-o ia. Vă spun, nu știu dacă e blestem sau drac care le păzește sau ce-o fi, dar îți tulbură sufletul, mintea, ce-i mai rău scoate din tine. Trebuie să fii foarte tare, foarte puternic, să nu te ia valul ăsta de nebunie. Eu recunosc că sunt slab, de-aia am mers după comori numa singur, cu frică să nu îmi dea în cap ăl de e cu mine, când mă aplec să scot vreo comoară din pământ… Multe gânduri mi-am făcut și eu…”.
Haiducii lui Iancu Jianu

Șontrop Gheorghe crede în faptul că Munții Căpățânii sunt plini de comori. Ele n-au fost ascunse de oamenii obișnuiți, care erau prea săraci și pentru care un bănuț de aur însemna o avere, ci de către haiducii lui Iancu Jianu, alături de care au stat doisprezece ani, pe Muntele Bulzu sau pe Cheile Bistriței. Bătrânii locului spun că încă mai există multe peșteri neștiute, la care nu se mai poate ajunge, pentru că s-au pierdut punctele de reper. Pe fagi sau pe brazi erau cioplite cruci pentru a însemna peșterile. Atunci când întâlneai în cale un fag pe care era încrustată o cruce, știai că te afli în preajma unei comori. Satele de lângă Costești – Romanii de sus și Romanii de jos indică faptul că pe acolo era o rută clară de deplasare a trupelor romane, drumul ce lega Transilvania de sud, până la Dunăre. Drumul Regelui ce venea dinspre Hunedoara, rute comerciale ce ajungeau la Olt și salinele din apropiere, toate acestea făceau că zona să fie intens circulată, și nu de puține ori, de oameni cu mulți bani. Așa se explică faptul că în satul Bujoreni a fost găsită o comoară de aproape 200 de tetradrahme, iar la Budești, un căutător din Ionești a descoperit una dintre cele mai mari comori ale României – 50.000 de monede otomane de pe timpul lui Murat al II-lea, de la începutul secolului al XV-lea, cântărind în jur de 55 de kilograme. A fost nevoie de doi ani pentru evaluarea şi catalogarea fiecărei monede, făcută de un specialist din cadrul Muzeului Naţional de Istorie al României!
„Ia du-te dumneata în satul Ionești, să îți povestească omul cum a găsit ditamai comoara… și nici în ziua de azi nu a căpătat ceva pe ea. Să vezi, e blestem, sau nu?”, m-a îndemnat Șontrop, arătându-mi cu mâna vârful Buila, înconjurat de miliarde de stele. Comorile unei nopți de vară.
Focurile albastre

Am pornit spre Ionești, fără să știu că există două sate cu același nume – unul e Ionești de Govora, celălalt e Ionești de Folești. Iulian Enache, descoperitorul fabuloasei comori de 50 de mii de monede, locuia în Ioneștiul de Govora, în timp ce eu am pornit, pare-se cuprins de febra poveștilor cu comori, către Ioneștiul de Folești. Am ajuns în sat, am mers la principala bursă a informațiilor, adică la cârciumă, și am întrebat unde locuiește descoperitorul comorii. Oamenii mi-au indicat imediat casa lui și… așa m-am trezit în față cu o altă persoană decât cea pe care o căutam – Cosmin Vasile. Ceea ce mi s-a părut fabulos: dacă ajuns din greșeală, într-un sat oarecare, găsesc, totuși, descoperitorul unei mari comori, asta spune multe și despre numărul comorilor din zonă, dar și despre numărul acestor împătimiți! Ce a descoperit Cosmin, despre care nu a auzit nimeni până acum? O nimica toată… un tezaur dacic și un tezaur neolitic de 23 de topoare, unice în lume, aflate pe dealul unde aduna ciuperci!. „De când eram mic, buna mă scoatea noaptea, în Săptămâna Mare, și îmi arăta focurile albastre, cum mergeau pe dealul ăla, de colo. Îmi spunea că acolo sunt comori și apoi îmi zicea tot felul de legende de-ale locului, pe care le ascultam fascinat. Cam așa s-a născut, la mine, pasiunea pentru istorie. Altfel… descoperirea mea a fost chiar întâmplătoare. Am detector de metale, dar nu am timp să merg cu el, că trebuie să umbli mult, să sapi, să răscolești, și eu am 40 de văcuțe, trebuie să am grijă de ele, greu să mai merg și după comori. Dar într-o zi, am plecat după ciuperci și mare lucru nu am găsit. Eram pe un platou pe care mai fusesem de multe ori, era ceva ce mă atrăgea la el, îmi plăcea mie acolo. Și am zis că, dacă tot nu sunt ciuperci, da aveam detectorul cu mine, în mașină, să văd ce găsesc. Direct peste tezaur am dat! Era îngropat la câțiva centimetri sub pământ. Am scos cu lopețica și la început am crezut că sunt ceva fiare fără valoare. Dar le-am scos pe toate, le-am dus acasă și a doua zi le-am prezentat la primărie. Mare mirare – cei de la muzeu au venit și au zis că este ceva foarte rar și foarte important, că așa ceva doar în trei locuri din lume s-a mai descoperit”.
Blestem sau nepăsare, nici în ziua de azi, după aproape patru ani de la marea descoperire, Cosmin Vasile nu a primit niciun ban de la statul român. Tezaurul său este la muzeu, dar nici măcar numele lui nu apare menționat. S-a împăcat însă cu soarta, e convins că atunci când găsești o comoară ea te cheamă, te alege, altfel nu ai cum să o descoperi. Comoara de pe dealul din spatele casei sale, pe care l-a cercetat cu detectorul, nu l-a ales încă pe el. Vede în continuare, în fiecare an, cum joacă flăcările albastre, dar sorocul ei pare că nu a venit.