• Într-o zi de vară, cu puțin timp înainte ca o vijelie cumplită să smulgă din rădăcini copaci bătrâni și să devină știrea zilei în întreaga țară, am călătorit până la Stâncile Sfânta Ana,ș ca să aflu povestea locului din care a început viața în orașul care astăzi se numește Sinaia •
Apus de soare la Stâncile Sfânta Ana

Pământul se rotește încet și îmblânzește lumina. O acoperă mai întâi cu umbra pădurii, apoi o ascunde în spatele stâncilor. O lumină care, preț de o zi de vară, a îngălbenit iarba, a albit pietrele, a făcut insectele să zumzăie și pe oameni să se ascundă. De aici, de sus, de la Stâncile Sfânta Ana din Sinaia, sunt mai multe feluri în care poți afla că ziua se rotește înspre noapte, odată cu pământul. Un fel, dacă ai răgaz și ochi de văzut, e să privești umbra care crește abia simțit pe culmile împădurite ale Munților Baiului. Un altul, mai ușor de înțeles, e să ai răbdare și să asculți. Ai să auzi cum valea asta cu oameni și case, cu străzi povârnite și brazi bătrâni, se umple de un ecou uriaș, de cântecul greu, vălurit și adânc al clopotelor de bronz de la Mânăstirea Sinaia. Când vine vorba de oameni și de ce au lăsat ei pe lume, clopotele astea cântând sunt cel mai apropiat lucru de ceea ce s-ar putea numi „o minune”. Cu ele a început istoria acestui oraș, cu ele începe și acum înserarea. Lumina e moale și ziua pe sfârșite. Clopotele au cântat, Munții Baiului au fost acoperiți de umbră. Stâncile Sfânta Ana din Sinaia. Locul unde acum a apus soarele, locul unde, potrivit unor istorii vechi, cu aproape 600 de ani în urmă, s-au așezat și au trăit primii oameni din orașul ăsta care astăzi vuiește nepăsător mai departe. De aici, de sus, stâncile reverberează stins sirenele unor ambulanțe, apoi șuierul singuratic al unui tren pe vale, urmat de ritmul sacadat, ca o incantație, al roților pe șine. Apoi zgomotul lumii se îndepărtează din nou. În urma lui, nu rămâne decât tăcerea și cântecul subțire, aproape magic, ca o dezmierdare a unui adevăr uitat, al păsărilor de pădure înaltă. În curând, tăcerea va fi totuna cu o lumină albastră, iar în lumina asta albastră se vor adânci umbre. Umbre care coboară încet de pe stânci și acoperă orașul. Ca o apă adâncă, răcoroasă, încă străvezie; ca un alt fel de clopot, nu de bronz, ci de întuneric. E ora aceea între câine și lup, ora mișcătoare în care lucrurile își pierd încet contururile, consistența, realitatea. E ora foșnetelor pe care nu le mai poți vedea, ora la care oamenii râd departe, ascunși în pensiuni și restaurante, ora la care, pe potecile lor bătrâne din desișuri, urșii coboară în liniște spre orașul din vale. E ora vrăjită când stâncile astea care se înalță deasupra Sinăii devin doar porțile uriașe ale unei mari cetăți prin care au trecut, trec și vor trece alaiuri întregi de umbre. Ora poveștilor fără timp, ora când el, o pată mică de lumină care se mișcă prin întunericul tot mai dens al nopții, omul ăsta bătrân și alb, cu haine lungi care fâlfâie la fiecare pas, urcă încet, ca în fiecare seară, mai departe, tot mai departe, spre miezul viu și adânc al pădurii.
Călugărul Ioanichie

Vântul a foșnit o clipă, chiar acolo unde strada Cășeriei se întâlnește cu bucla largă a străzii Furnica. O adiere răcoroasă, aspră, cu miros de brusturi, de fum și de pădure. I-a atins barba, i-a mângâiat-o, i-a făcut sutana să fâlfâie. Un câine a început să latre dogit din curtea casei sale. „Doamne ajută și ție”, i-a spus bătrânul și a pășit înainte, cu rucsacul în spate, șchiopătând ușor de un picior, în bocancii săi tociți de vreme. Bărbatul are în rucsac două sticle de lapte, o pâine mare, câteva lumânări și o carte de rugăciuni. Atât. Pășește însă de parcă o greutate nevăzută de mii și mii de bolovani apasă pe piciorul său șubred. O durere ascuțită îl săgetează când trece de complexul Furnica, fosta clădire a grajdurilor și a Batalionului de Gardă Regală. Omul se oprește, ridică ochii spre cerul întunecat, își face o cruce și începe să murmure o rugăciune în barbă. Apoi pornește mai departe, hotărât, trece de străvechiul turn de apă, de intersecția umbroasă cu Calea Codrului, iar de acolo, mai înainte, tot mai departe de oraș, pe drumul spre Cotă, șoptind neîntrerupt aceeași rugăciune. Abia în dreptul Cabanei Schiori, bătrânul se oprește, se uită din nou la cer și tace, semn că Bunul Dumnezeu a făcut ca durerea să i se îmblânzească. Sunt două feluri de lumini, aici, în locul ăsta unde s-a oprit, locul în care orașul se sfârșește și începe cu adevărat pădurea. Prima e puternică, stridentă, artificială. Sunt becurile și neoanele oamenilor care râd, beau, mănâncă și ascultă muzică în restaurantul Schiori. Cea de a doua lumină e mică, difuză, de un albastru aproape de smoală, o lumină în care lucesc albe, abia ghicite deasupra pădurii, Stâncile Sfânta Ana. Ultimele rămășițe ale zilei înaintea nopții. Omul se închină, poate la lumină, poate la stânci, poate ca mulțumire că rugăciunea i-a fost ascultată, și apoi pășește mai departe, tot mai departe, spre pădure.

E alb ca un bunic din basme călugărul Ioanichie. Dar liniștea și blândețea întipărite pe chipul său nu sunt doar liniște și blândețe. E o asprime ascunsă înăuntrul lor, o duritate colțuroasă, dârzenia aceea a omului pentru care frica a ajuns să însemne cu totul altceva decât ce înseamnă pentru restul lumii.
Ioanichie a părăsit asfaltul și pășește acum prin pădure, pe o potecă abia vizibilă, ce scurtează serpentinele largi ale șoselei care urcă spre Cota 1400. Frunze uscate foșnesc sub pașii săi, foșnesc și apa, și întunericul uriaș al brazilor mângâiați de vânt, și aripile de pâslă ale unei bufnițe trezite din adormire, și faldurile largi ale sutanei sale: harta nelămurită a liniștii. Călugărul merge mai departe: o pată de lumină mișcătoare care despică noaptea în două părți egale. Doar respirația sa – egală, calmă – a rămas să măsoare cadența lumii pe cărarea, acum abruptă, ce iese din nou la asfalt, în locul acela în care drumul spre Cotă se intersectează cu cel pietruit, ce ajunge la Poiana Stânii. Ioanichie traversează asfaltul și urmează drumul pietruit până la stânca aceea unde se află o altă răspântie de drumuri. E o săgeată veche gravată pe stânca asta, deasupra căreia stă scris: Spre Sf. Anna. Bătrânul nu are nevoie să o vadă, ca să știe încotro se îndreaptă. Pășește încet, călăuzit doar de lumina palidă a lunii care, într-un fel ciudat, a găsit o cale să răzbească prin tot desișul întunecat al pădurii. Apoi pădurea se sfârșește și un abur cald, ca o răsuflare a unui animal străvechi, îl învăluie cu totul. Sub cerul înalt, luminat de stele, Stâncile Sfânta Ana par să se fi preschimbat în crenelurile unei uriașe cetăți de umbre. Călugărul se oprește în fața pietrelor înalte, lasă rucsacul la pământ, se așază în genunchi și se închină. De pe zidul stâncos, icoana pictată a Sfintei Ana îl privește tăcută, la fel ca în fiecare noapte. Sfântă Ana, ridică sfintele tale mâini, cu care ai îmbrățișat pe Împărăteasa Cerului și a pământului, către Părintele îndurărilor și a toată mângâierea!, rostește Ioanichie, iar apoi continuă să se roage șoptit. O lumină mică, albastră, poate o rămășiță uitată a înserării sau poate cu totul altceva, îl acoperă o vreme pe călugăr. Apoi Ioanichie se ridică în picioare și se mai închină încă de trei ori, atingând pământul. Abia acum deschide rucsacul lăsat la pământ și scoate dintr-un buzunar o lumânare. Mai face câțiva pași și intră, pe o poartă de întuneric, înăuntrul stâncilor. Un băț de chibrit scapără în beznă, aprinde lumânarea de ceară și trezește la viață umbrele. Umbra călugărului de acum, umbra sihaștrilor care au trăit în grota asta cu mulți, foarte mulți ani înainte ca orașul Sinaia să existe. Ioanichie lasă lumânarea aprinsă într-o firidă a stâncii. Se mai închină o dată, iar chipul i se îmblânzește de un zâmbet mic: „Să aveți lumină, măi, fraților, măi, să aveți lumină!” Ioanichie a ieșit acum din grota aflată în apropierea icoanei pictate. Mai are ceva de făcut. Scoate din rucsac una dintre sticlele de lapte, iar dintr-un perete al stâncii, un mic vas de lemn. Umple vasul cu lapte, apoi pleacă mai departe, înapoi spre stânca de la răspântie, doar că acum nu se mai întoarce spre asfalt, ci continuă să meargă înainte, tot înainte, în sus, prin pădure, spre locul acela aflat deasupra Stâncilor Sfânta Ana, de unde orice sinăian știe că începe Poteca Ursului. Ursul tocmai a coborât de acolo, un ghem întunecat de umbră, care îl așteaptă pe călugăr să treacă. „Doamne ajută și ție”, îi spune omul, „vezi că ți-am lăsat niște lapte în fața grotei de la Sfânta Ana”. Călugărul pășește mai departe și, cu puțin timp înainte de miezul nopții, ajunge la cămăruța pe care a ridicat-o în mijlocul pădurii, pe care visează, tot visează de o vreme, s-o transforme în schit.
Ultimul sihastru al Bucegilor

Părintele Protosinghel Ioanichie Șomcutean s-a născut în 1935, în satul Chizeni, din județul Sălaj. Între 1970 și 2003, a fost unul dintre călugării Mânăstirii Sinaia. Dar Părintele Ioanichie n-a fost niciodată un călugăr obișnuit. Descendent al unei vechi familii cu tradiție istorică din Ardeal, sfetnic de taină al Patriarhului Teoctist, fin cunoscător al cercurilor înalte ale Bisericii Ortodoxe Române, călugărul acesta a rămas și azi, la 13 ani de la trecerea lui în neființă, în memoria și inimile unui oraș întreg. I s-a spus și continuă să i se spună „Îmblânzitorul de urși” sau „Ultimul sihastru al Bucegilor”. Nu e om în Sinaia care să nu aibă măcar o mică amintire legată de el. Și asta, mai ales pentru că, în 2003, la aproape 70 de ani, purtând deja în trup o suferință ascunsă pe care a dus-o cu demnitate până la sfârșitul vieții, Părintele Ioanichie a lăsat în urmă viața aparent tihnită a mânăstirii și a ales să ia drumul pustniciei. Schitul Sfânta Ana a fost ridicat între anii 1995 și 2008, în apropierea locului unde, conform scrierilor vechi de peste un secol ale arhimandritului Nifon Popescu, în urmă cu mai bine de cinci secole, s-au așezat, în sălbăticia pe atunci deplină a Bucegilor, un grup de pustnici sosiți tocmai de la Schitul Sfânta Ana de pe Muntele Athos. În acea monografie dedicată Stâncilor Sfânta Ana, publicată în 1899, Nifon Popescu, starețul de atunci al Mânăstirii Sinaia, susținea că asemănarea dintre cele două locuri este izbitoare: „Cu deosebire atât numai că, în locul pădurei seculare care se găsesce aici, în valea Sfânta Ana (Sinaia), acolo, la Muntele Athos, este marea cu luciul ei imens; în colo asemănarea este aceiași în totul; înălțimea, stâncile, posițiunea sunt aceleași”. Dacă teoria arhimandritului, încă ascunsă în aburii de legendă ai timpului, este adevărată, acei pustnici (a căror sosire aici, Nifon o leagă de prăpădul care a urmat în Sfântul Munte, odată cu anul 1453 și Căderea Constantinopolului) au fost primii viețuitori ai acestui loc care poartă azi numele de Sinaia. Ce se știe cu siguranță de astă dată e că, în prima jumătate a secolului al XIX-lea, în grota de la stânci, încă mai viețuia un sihastru, pustnicul Inochentie. De la el a rămas, până când cuvintele au fost acoperite de alte inscripții în piatră, epitaful acesta de poem naiv romantic: „Adio de acum, o, stâncă seculară, lângă care petrecui o scurtă viață, dulce și amară”. De la Pustnicul Inochentie și până la Părintele Ioanichie, timp suficient de lung cât Sinaia să ajungă orașul care este astăzi, la Stâncile Sfânta Ana nu a mai trăit nici un alt sihastru.
Circuitul istoriei în natură

Sinaia e un oraș tânăr, a cărui dezvoltare coincide cu hotărârea regelui Carol I de a ridica un castel în apropierea pârâului Peleș. E greu să-ți imaginezi azi, când vezi coloanele nesfârșite de mașini și sutele de trenuri care o străbat în fiecare zi, că până la 1715, anul în care scutelnicii Mânăstirii au lărgit poteca, au îndreptat malurile și au ridicat podețe peste râpe, valea superioară a Prahovei, mai ales în dreptul defileului de la Posada, nu putea fi trecută decât cu pasul sau cu calul, prin vadul apei repezi, plin de bolovani și copaci căzuți. Pentru orice negustor al acelor vremuri vechi, aceasta era una dintre cele mai sălbatice și greu accesibile trecători dintre Țara Românească și Transilvania. Veacuri de-a rândul, doar ciobanii, tâlharii și pustnicii au îndrăznit să îmblânzească locurile acestea cu viața lor neștiută. Însă mărturiile vieții monahale din Sinaia sunt mai vechi de 1695, anul în care a fost ctitorită mânăstirea. Un document domnesc de la 1581, consemna că Mihnea Vodă „dăruiește mânăstirii Sf. Nicolae, unde se numește locul Molomoț, două vaduri de moară…”. Pe locul acelui schit de demult, aflat astăzi în dreptul unor magazine de pe strada Furnica, a fost așezată o cruce de piatră. E de ajuns să privești de acolo cât să vezi că Stâncile Sfânta Ana strălucesc și acum, la fel de înalte și de albe, deasupra pădurii. O chemare tăcută pentru orice fel de călugăr în a cărui inimă zvâcnește calea pustniciei.

Dar odată cu Castelul Peleș și punerea în funcțiune a tronsonului de cale ferată Câmpina – Sinaia, în decembrie 1879, sălbăticia și grota vechilor sihaștri au fost îmblânzite și preschimbate în loc de promenadă. Trăsuri cu cai, purtând doamne, domni și domnițe cu pălării, voaluri, crinoline, pantofi de lac și costume la dungă parcurgeau zilnic, spre deliciul ironic al unui Caragiale, de pildă, drumul dintre oraș și stânci. În Munții Sinaei, Rucărului și Branului, cartea publicată în 1910 de Michai Gold (nimeni altul decât faimosul om de munte și, ulterior, președinte al Turing Clubul României, Mihai Haret) stâncile sunt descrise în felul următor: „La Sf. Ana, bufetul de jos poartă numele de chioșcul Sf. Ana, și continuând pe potecă la deal, se ajunge la apa Sf. Ana, care formează frumoase cascade și de unde pornește la deal un drum de trepte, care urcă în vârful stâncilor Sf. Ana. Urmând însă spre S.-V. poteca cea bună la deal, peste vreo 400 m. ajungem la chioșcul de sus, sau chioșcul Furnica (1218 m.) situat în vârful unei stânci colosale, și înconjurat de trei părți cu prăpăstii adânci. Din acest vârf, panorama este încântătoare și nu se poate descrie”. Odată însă cu comunismul, istoria a făcut ca bufetul și chioșcul care înlocuiseră viața pustnicilor să dispară cu totul, iar treptele acelea descrise de Michai Gold să fie acoperite de pământ, frunze, rădăcini și uitare.

Timp de zeci de ani, Stâncile Sfânta Ana au devenit, în primul rând, terenul de antrenament al tinerilor alpiniști din Sinaia, iar grota și icoana Sfintei Ana, pictată pe piatră, doar o poveste nebuloasă despre niște pustnici care au trăit cândva pe aici. În anii 2000, când istoria își schimbase iarăși făgașul, iar orașul intra în goana frenetică și haotică a dezvoltării care continuă și astăzi, atunci când Părintele Ioanichie a părăsit mânăstirea și a urmat calea nevoirii și a pădurii, era deja ceva de neconceput ca pe Valea Prahovei să mai existe vreun om care să poată fi numit sihastru. Însă sihastrul ăsta a existat și a ales să refacă legătura nevăzută cu pustnicii de la începutul istoriei și, precum ei, să scobească mai întâi cu o daltă în piatră, să care bușteni uriași în spate, să se hrănească cu ciuperci și muguri de brad, să îndure gerul muntelui și pustiul alb al zăpezilor uriașe, să se împrietenească cu urșii, pentru ca încet, pas cu pas, la început singur, apoi însoțit de din ce în ce mai mulți oameni, să ridice acest schit care există și astăzi.
Odată cu el, o altă grotă de la Sfânta Ana, săpată de mâna omului abia în secolul XX, și aflată la doar doi pași depărtare de cea veche, a fost confundată cu cea a pustnicilor și s-a tot umplut, încet, de icoane și lumânări.
Oameni și urși

Lumina pădurii e blândă și dezmierdată de păsări. Pășesc prin inima ei, pe o cărare pietruită, care coboară lin. Pe un fag înalt, au fost așezate o cruce de lemn și o pancartă pe care scrie Atenție! Zonă frecventată de urși. Așa a fost întotdeauna, Poteca Ursului începe chiar de aici, din spatele Schitului Sfânta Ana. Însă acum e ora oamenilor, mai e mult până la înserare. Câțiva câini micuți apar să vadă cine sunt. Se lămuresc, se lasă mângâiați și pleacă. Din difuzoarele schitului se aud cântece bisericești. Din spate, un zgomot de picamăr. Din 2008 și până acum, frigul, pădurea și umezeala au avut grijă să macine încet zidurile micuțe ridicate de Părintele Ioanichie. Astăzi e nevoie ca ele să fie reabilitate. Strig către oameni, oamenii îmi răspund, le spun cine sunt, de ce am venit, un bărbat înalt, bine legat, îmi întinde mâna, „Adrian Gălățeanu”, zice. Îl întreb dacă putem sta puțin de vorbă, Adrian Gălățeanu lasă picamărul deoparte și ne așezăm în fața schitului, pe niște butuci de lemn.

„De 30 de ani lucrez în Sinaia. Am fost jandarm montan timp de mulți, foarte mulți ani. Cunosc muntele ca în palmă, dar de locul ăsta de aici am fost mereu legat”. Îl întreb de ce. Adrian Gălățeanu face o pauză, mă privește și continuă cu voce egală: „Pentru că aici era Părintele Ioanichie.”
Nu e omul efuziunilor fostul jandarm. Meseria sau felul lui de a fi l-a învățat să vorbească așezat, calm, fără să se grăbească. Dar în spatele intonației ăsteia există o liniște, o pauză între cuvinte, ca și cum unele dintre ele au o greutate mai mare decât altele și merită să fie adâncite. „Îl găseam mereu aici, în locul în care stăm acum, în genunchi, cu cartea de rugăciuni în mână. Că era zi sau seară, singur sau înconjurat de oameni, la fel: mereu în genunchi, mereu rugându-se. Ca jandarm, erau zile în care trebuia să ajung în tot felul de locuri. Dar, cumva, mereu îmi făceam timp să trec pe aici, să văd ce mai face. Părinte, ai nevoie de ceva din oraș?

Dumneata te deplasezi greu din cauza piciorului, noi suntem tineri, te ajutăm… De cele mai multe ori ne refuza, ne spunea că are tot ce îi trebuie. Când și când, ne mai ruga să-i aducem câte o pâine, dar să se plângă de ceva nu l-am auzit niciodată. Avea liniștea lui pe chip, te privea blând, te întreba de sănătate, te asculta și știa mereu ce să-ți spună. Sunt oameni care spun lucruri mari, dar care nu se lipesc de tine. El nu era așa. Vorbea simplu, dar cuvintele lui aveau greutate. Ajungeau exact unde trebuie, înțelegeți? Asta-i. Vă spun sincer, cea mai mare bucurie a mea de atunci, de când eram jandarm, era să vin aici, la el. Și uite-mă azi înapoi, cum lucrez la schitul pe care l-a ridicat… Așa o pace simt că fac asta, n-aveți idee…”. Adrian Gălățeanu tace, apoi scoate din buzunar telefonul. Îmi spune că părintele stareț e momentan plecat, îmi dictează numărul lui, apoi îmi arată o filmare. „Să vedeți cine m-a întâmpinat când am venit la lucru de dimineață”. Pe ecran se vede un urs care privește cuminte din desișul pădurii și se aude vocea calmă a omului care îi vorbește. „Asta-i tot ce trebuie să faci dacă te întâlnești cu el: îi zici ceva să te audă și îți vezi de drumul tău. Părintele Ioanichie care a locuit lângă urși, ani și ani de zile, cum credeți că făcea?!”. Ne strângem mâinile de rămas bun, îl sun pe părintele stareț și stabilim o întâlnire pentru a doua zi.
Cădelnița Părintelui Ioanichie

Părintele Diodor Șchiopu are 32 de ani. De doi ani s-a întors acasă, ca stareț al Schitului Sfânta Ana din Sinaia, orașul în care s-a născut și a copilărit. Mă poftește înăuntru, într-o cameră cochetă și îngrijită care, cu doar un sfert de veac în urmă, era paraclisul în care Părintele Ioanichie slujea pentru prima oară în mijlocul pădurii. E o liniște aici care a rămas de atunci, o liniște pe care tânărul stareț o păstrează în zâmbetul senin cu care începe să povestească. „Am simțit dragostea pentru biserică de mic copil, de pe vremea când mergeam cu bunica la slujbele de la mânăstire. Am fost așa de fascinat de lumea aceea, de tainele care se săvârșeau acolo, de misterul acesta al călugăriei, încât, în scurt timp, plecam singur de la locul de joacă, ca să merg la mânăstire. Nemișcat rămâneam, absorbit cu totul, atent la tot ce se întâmplă în timpul slujbei. Întors acasă, joaca mea preferată era să țin și eu slujbe în grădină, să spovedesc acolo, să împărtășesc… Iar acum, vedeți?, sunt aici, călugăr”.

Părintele Diodor zâmbește iar, la fel ca oricare alt om care își amintește anii magici ai copilăriei. Doar că pentru el, magia aceea s-a păstrat și a devenit calea pe care a urmat-o și mai departe în viață. „Prima amintire pe care o am cu Părintele Ioanichie va fi mereu legată de înserare. Nu știu câți ani să fi avut atunci, poate 3, poate 5, dar îmi amintesc figura lui albă, blândă și aspră totodată, și îmi amintesc și vocea lui. Avea o voce melodioasă, caldă, înaltă părintele. Seară de seară, în copilăria mea, se oprea la noi acasă după slujba de la mânăstire și pleca mai departe, cu laptele proaspăt muls de bunicul, spre schitul care se afla, pe atunci, în construcție. Și țin minte, când bunicul l-a întrebat odată, înainte de plecare: Părinte, dar nu vă e teamă că vă prinde noaptea în pădure? Nu vă e teamă de urși? Știu că părintele a zâmbit: Nu, a răspuns. Pentru că Dumnezeu mă acoperă și mă întărește cu harul său. Locuim acolo eu și urșii împreună. Și țin minte iar, să fi avut vreo 8 ani, cum plecam eu tiptil, de unul singur, de la joacă, ca să ajung la slujbele de la mânăstire, că îl vedeam mereu, cum intram în biserică, în colțul lui din dreapta: un bătrân cu părul și barba albe, cu un chip blând, care radia lumină. Nu o imagine vă descriu, ci un tablou care mă urmărește și acum. Știți, sunt unii călugări care preferă în timpul slujbei să rămână retrași, cât mai departe de strană, cufundați în liniște și în rugăciune. Așa era și el, Părintele Ioanichie. De un astfel de om era nevoie ca să refacă legătura cu vechii pustnici ce s-au nevoit de mult, aici. Iar pentru mine e o mare onoare că astăzi calc pe urmele lui”. Pentru câteva clipe, liniștea din vechiul paraclis se adâncește. Pe aleea îngustă a schitului se aud mai întâi șoaptele unor oameni, apoi scârțâitul greu al ușii care desparte lumina din curtea interioară de penumbra bisericii. Oamenii au intrat să se roage. Părintele Diodor povestește mai departe: „Ultimele amintiri legate de el sunt din perioada adolescenței, când împreună cu prietenii mei urcam până aici, la schit. Ne întâmpina mereu cu zâmbetul lui luminos, ne citea câte o rugăciune, ne întreba ce mai facem, ca un fel de spovedanie, iar la sfârșit, de fiecare dată, ne dăruia câte ceva: un borcan de dulceață, o sticlă de sirop, o ciocolată mică, orice. El nouă, bătrânul din pădure, nu noi lui, tinerii care urcam din oraș. Iar ultima oară l-am văzut când am ajuns cu bunicul meu aici, la slujbă. Părintele Ioanichie trecuse deja prin operație, dar pășea mai departe prin biserica asta micuță, cu o cădelniță sărăcăcioasă în mână, nestingherit de proteza care îi înlocuise o parte din picior.

În memoria mea, lucrurile astea trei – schitul acesta mic, ascuns în pădure, călugărul bătrân și smerit care slujea și cădelnița lui simplă, cu doar trei clopoței, nu cu 12, cum sunt cele masive, poleite cu aur sau argint – se aflau într-o armonie perfectă. Un fel de treime a credinței, simplității și a smereniei, care m-a urmărit de atunci și pentru care mă rog și acum, să am puterea să o port mai departe. Știți, acum doi ani, când am pășit pentru întâia oară aici ca stareț, primul lucru pe care l-am făcut a fost să caut dacă mai există acea cădelniță a Părintelui Ioanichie. Am găsit-o. Suntem patru viețuitori acum, care o vom folosi mai departe, în această singurătate luminoasă a muntelui, pe care au purtat-o atâția și atâția pustnici neștiuți și înaintea noastră”.
Îmi iau rămas bun de la Părintele Diodor și pornesc prin pădure pe cărarea, astăzi uitată, care ajunge până în vârful Stâncilor Sfânta Ana. Se înserează, se aud clopotele mânăstirii. În curând va fi ora când pe porțile acestei mari cetăți de piatră vor trece iarăși alaiuri întregi de umbre.