• România a fost binecuvântată de-a lungul istoriei cu multe personaje providențiale: nu puține au fost femei, și nu puține dintre ele au fost de neam străin, dacă e să ne gândim doar la reginele Elisabeta, soția regelui Carol I, Maria, soția regelui Ferdinand, și Elena, nefericita soție a regelui Carol al II-lea. Printre cele care și-au dedicat întreaga viață țării lor de adopție se numără și scoțianca Mary Grant, devenită Maria Rosetti după căsătoria cu C.A. Rosetti, celebrul luptător pașoptist. Figură marcantă a veacului XIX, pe nedrept uitată în prezent, Maria Rosetti a devenit, sub penelul pictorului Constantin Daniel Rosenthal, imaginea României revoluționare de la 1848. Vă spunem povestea prea puțin cunoscută a unuia dintre cele mai populare tablouri din colecția Muzeului Național de Artă din București: „România Revoluționară”. O poveste demnă de un roman polițist •
Aventurile unui june prim

În Bucureștiul pestriț al anilor 1840, dedulcit la ispita boemei pariziene, junele Constantin Alexandru Rosetti trecea drept un burlac absolut. Fiul spătarului Alexandru Rosetti, era, din fire, un teribilist. Rămăsese de pomină în lumea artistică a Bucureștilor prin interpretarea sa exaltată a rolului tiranului Egist, într-un spectacol al elevilor de la „Sfântu Sava”, precum și prin „improvizațiile” inventate cu alți tineri, la fel de pletoși ca el, călărind de-a-ndoaselea o saca, de-a lungul podului Mogoșoaiei, strigând în gura mare: „Ura! Ura! Vivat!”. Asta e și picătura care umple paharul, și Vodă însuși poruncește ca tânărul ofițer să fie tuns și trimis polițai la Pitești! Ajuns acolo, Rosetti se răzbună în stil propriu: trimite în piața centrală o trupă de dorobanți şi una de bărbieri, cu ordin să tundă toată lumea care trecea pe drum. În fața protestelor, spunea că e ordin de la domnie: „Aşa a poruncit Măria Sa! Uite pe mine cum m-a tuns…”. Fire de trubadur, scria lesne versuri, ca preludiu pentru aventuri efemere – C.A. Rosetti e un romantic, în adevăratul sens al cuvântului. Iubea Femeia cu F mare, iar declamațiile sale au mare trecere: „De ce nu sunt zefirul, ce sânu-ți răcorește,/ De ce nu sunt parfumul ce pui pe haina ta?/ De ce nu sunt eu valsul ce șoapta-ți înlesnește?/ C’atunci aș crede lesne că tu nu m-ai uita!”.
Studiile la Paris, începute în 1845, în paralel cu o serioasă inițiere în tainele masoneriei, sunt garanția că tânărul liberal (Eminescu avea să-l poreclească pentru eternitate „bulbucații ochi de broască”), absorbit total de proiectul revoluției de la 1848, nu avea să-și pună pirostriile prea devreme. După doi ani, se întoarce în țară, cu plete lungi și barbă stufoasă, înfășurat într-o mantie de „carbonaro”, cu poala aruncată neglijent pe umărul drept. Se lipiseră de el nu doar moda vremii, ci și ideile mărețe ale unor magiștri precum Jules Michelet și Edgar Quinet, pe care îi audiase în Franța. La București, se lansează în afaceri: deschide împreună cu doi prieteni străini, austriacul Erik Winterhalder și britanicul Effingham Grant, o librărie, apoi cumpără o tiparniță, spre indignarea rudelor, care vedeau îndeletnicirea de tipograf sub rangul unui boier de vază. Dar marele șoc pentru familie și pentru protipendada bucureșteană abia urmează să vină…
Dragoste în vremea Revoluției

În August 1847, un zvon străbate Bucureștiul, ca un vânt turbat: Costache Rosetti se însoară! Dar nu oricum! Viitoarea soție nu este o domniță de neam înalt, ci ce să vezi: o guvernantă, pe numele ei Mary Grant! Lumea aristocratică e scandalizată, dar lui C.A. Rosetti nici că-i pasă: sora cea oacheșă a partenerului său de afaceri, Effingham Grant, fiică a unui căpitan scoțian din Guernesey și a unei franțuzoaice, școlită în Provence, vorbitoare de franceză și engleză, îl cucerește definitiv pe zvăpăiatul Rosetti. Maria era de mai mulți ani în București, angajată de colonelul Ioan Odobescu să-i educe copiii, printre care și viitorul om de cultură Alexandru Odobescu. Ca să fie cât mai limpede că are intenții serioase, Rosetti se căsătorește de două cu ori Mary, o dată la casa din Plymouth a familiei miresei, într-o ceremonie anglicană, apoi la Viena, într-o ceremonie de rit ortodox.
Lumea românească e în clocot: Costache Rosetti se întorsese de la Paris ca să pună umărul la revoluția ce avea să izbucnească în curând, dar iubirea cea mare nu poate aștepta. C.A. Rosetti trăiește febril și în plan politic, și în plan personal. În scurt timp, casa și librăria lui devin locurile predilecte de întâlnire ale conspiratorilor. Omul cu plete și pelerină neagră e sufletul mișcării revoluționare: strânge bani, îi depune la negustori inițiați, de unde-i scoate spre cumpărare de arme cu formula conspirativă: „Dați aducătorului un ghiudem și doi cârnați!”. În timp ce Costache umblă să procure arme și să distribuie afișe mobilizatoare, Maria Rosetti predă lecții copiilor de oameni bogați, iar banii îi donează cauzei revoluționare. În vara lui ’48, agitatorul C.A. Rosetti e arestat, dar poporul deschide temniţele în care fusese aruncat de Vodă. Presa vremii scrie că revoluționarul dă dovadă de „mare înălţime de inimă” şi-l scapă pe prințul Bibescu de mânia maselor. Rosetti e numit imediat prefect de Poliție în guvernul provizoriu revoluționar. În plină febră a revoluţiei, Maria Rosetti dă naştere unei fetiţe, Sofia, pe care fericitul tată o botează „Libertate”. Dar Costache Rosetti abia apucă să-şi sărute soţia, că e nevoit să se întoarcă în fruntea răsculaţilor. Mişcarea e însă înăbuşită de intervenția armată a marilor puteri, iar capii Revoluției de la 1848 sunt luați prizonieri și îmbarcați pe o corabie mizerabilă, cu destinație necunoscută.
Calea inimii

Marele istoric francez Jules Michelet, prieten bun cu Costache Rosetti, iar mai apoi cu Maria, povestește dramatismul acelor zile într-una dintre cărțile sale. În 1923, revista „Convorbiri literare” tălmăcește într-o emoționantă română interbelică, povestea curajului nebun al Mariei Rosetti, care se pune pe drum, cu pruncul la sân, să-și salveze soțul. E una dintre cele mai tulburătoare povești de iubire din istoria noastră: „Îşi poate oricine închipui starea desperată a doamnei Rosetti, când află de cele petrecute. Cu toate că nu se întremase încă bine din lăuzie, părăsi casa şi, vânzând mai toate lucrurile de preţ, îşi luă frageda copilă în braţe, hotărâtă să răscolească pământul, numai să-şi scape bărbatul. Porni deci cu o trăsură, într-o noapte ploioasă şi rece, înnorând peste câmpiile inundate şi desfundate. În revărsatul zorilor, ajunse la un han, unde o ţărancă dădu să sugă copilei, căci sânul bieţii mame se sleise de frig şi oboseală. A doua zi, porni din nou la drum şi, spre miezul zilei, Dunărea se arăta şerpuind, iar în mijlocul ei, pe o corabie ancorată, se vedeau prizonierii. Inima o călăuzise bine. Cu copila în braţe, rugându-se cu lacrămi în ochi, reuşi să înduplece un medic turc să-i înlesnească trecerea într-o barcă, până la corabia prizonierilor, unde, revăzându-şi soţul, se aruncă fericită în braţele lui, desmierdând la pieptul lor pe mica Libertate, care era hărăzită să le fie mai târziu scăparea tuturor. Aflând că pohodul urma să fie îndreptat spre Orşova, porni pe malul Dunării într-acolo. Trei săptămâni a aşteptat Maria corabia mult dorită. Nemaiputând răbda, această inimoasă patriotă şi vrednică soţie, închirie un caic şi, cu copila în braţe, se lăsă în voia apii la vale, în întâmpinarea corăbiei cu prizonieri. Căpitanul unui vapor austriac îi comunică vestea că prizonierii fuseseră opriţi la Vidin. Văzând-o tremurând, îi dete mâncare caldă şi un costum ţărănesc mai gros. Astfel deghizată, Maria Rosetti ajunse cu caicul până în faţa Vidinului, unde în fortăreaţă erau închişi exilaţii”.
Miraculoasa eliberare a pașoptiștilor

Pe înnoptate, Maria trecu Dunărea cu „caicul” şi cu copila în braţe, reuşi să convingă straja turcă să-i dea voie să-şi vadă bărbatul. „Revederea a fost atât de duioasă încât chiar turcii fură mişcaţi până la lacrimi de credinţa şi sacrificiul acestei femei. Aflând că prizonierii erau destinaţi să fie trimeși în Bosnia, se îngrozi ştiind ce-i aştepta. Se sfătui atunci cu Costache şi ceilalţi, hotărând ca ea să plece din nou la Orşova, unde să prepare populaţiunea română, foarte numeroasă acolo, ca în momentul când corabia va acosta, prizonierii să sară pe uscat, iar românii să-i ia sub scutul lor. Din nenorocire, însă, guvernatorul Orşovei, care pe atunci ţinea de Austria, era devotat ruşilor şi doamna Rosetti află că, în loc să favorizeze evadarea, ar fi împiedicat-o. Ce era de făcut? Cum putea să-i înştiinţeze pe prizonieri să nu debarce, cum se înţeleseseră? După vreo două zile, corabia se vede alunecând pe luciul apii şi, apropiindu-se de ponton, prizonierii se agitau veseli, căci ceasul scăpării se apropia. Momentul hotărâtor sosise. În ultima clipă, însă, cu o prezenţă de spirit admirabilă, când toţi erau gata să sară pe uscat, Maria Rosetti, palidă în faţa marelui pericol care-i ameninţa dacă debarcau, ridică în braţe pe mica Libertate şi, întinzând-o înspre Costache Rosetti, strigă hotărâtă: „Nu v-o luaţi voi (Libertatea), până ce nu v’o dau eu!’’. Minunea se înfăptui. Toţi pricepuseră înţelesul tainic al cuvintelor, rămânând în corabie. După ce corabia plecă, Maria luă din nou drumul pe marginea Dunării şi, oprindu-se într-un sat curat românesc, reuşi, cu ajutorul românilor, să salveze pe prizonieri. Iată cum, mulţumită marelui devotament al acestei vrednice soţii şi abnegaţiunii ei dusă până la eroism, a scăpat de la surghiun tot ce românismul avea mai înalt, ca suflet şi gândire…”. Printre cei salvați de Maria Rosetti se numără, pe lângă C.A. Rosetti, I.C. Brătianu, Cezar Boliac, Dimitrie Bolintineanu, fraţii Goleşti și Nicolae Bălcescu!
O femeie model

În Decembrie 1848, Costache, Maria și micuța Libby, cum o dezmierdau toți pe Libertatea, ajung la Paris. E începutul unui exil de aproape un deceniu. Alături le este, o vreme, împreună cu alți revoluționari, și pictorul Constantin Daniel Rosenthal, un înflăcărat luptător pentru cauza românească. Evreu născut la Pesta, ajunge la București în 1842 și intră imediat în lumea bună, pe care o portretizează de câte ori are ocazia. (Ne-a rămas de la el inclusiv un portret al lui Nicolae Bălcescu, de dinaintea Revoluției.) Cu timpul, soții Rosetti devin „modele” favorite pentru artist. Încă înainte de exilul francez, Rosenthal era preocupat de tema României revoluționare. La Paris, departe de tumultul evenimentelor din Țara Românească, revine asupra preocupărilor sale artistice. Are tot timpul acum să facă studii pentru tablourile pe tema noii Românii, și ce model feminin mai frumos și mai intim legat de povestea Revoluției putea găsi dacă nu chiar pe Maria Rosetti, soția tovarășului său de ideal, Costache Rosetti? Sacrificiile Mariei pentru cauza pașoptistă erau binecunoscute în cercurile revoluționare de la Paris, unde farmecul său făcea victime. „Era oacheșă, cu adevărat frumoasă, cu nurii unei meridionale: expansivă, pasionată, artistă. Nu mai vorbesc de farmecul conversației sale, chiar și-a făcut un cerc de amici distinși, și în București, și la Paris. Scria bine, cu însuflețire romantică, scotea frumosul din orice lucru întreprindea și îl împrăștia în jurul ei”, o descrie marele Jules Michelet. Daniel Rosenthal nu se lasă mai prejos: pentru ochiul său romantic, frumoasa Maria întruchipa idealul revoluționar românesc. Așa se face că, pe lângă îndatoririle de mamă, pe lângă pasiunea pentru scris, pe care și-o șlefuiește la Paris, pe lângă ajutorul constant dat comunității românești, Maria trebuie să-și găsească răgaz să-i pozeze lui Rosenthal pentru operele sale.
Maria, chipul „României Revoluționare”
„Iată «România Revoluționară»!”, exclamă, într-o zi, Rosenthal. Frumoasa Maria Rosetti devenise, sub penelul lui, imaginea României pentru care luptau patrioții din exilul francez.
Litografiat și folosit ca mijloc de propagandă revoluționară, tabloul lui Constantin Daniel Rosenthal face epocă. Nu există evocare a Revoluției de la 1848 ori a Unirii Principatelor, care să nu fie ilustrată cu „România Revoluționară”. Nu-ți ajunge timpul ca să cuprinzi toate detaliile și subtilitățile lucrării lui Rosenthal! Maria e înveșmântată într-o ie cu altiță, o salbă bogată de galbeni împărătești îi împodobește pieptul, iar o maramă de borangic îi acoperă părul negru, strălucitor. Lucrarea o înfățișează tocmai în costumul în care se deghizase pentru a urmări vasul care transporta revoluționarii români. Mâna dreaptă a Mariei e încleștată pe un hanger. Planul secund e ocupat de o luptă dramatică în lumina răsăritului, amestecată cu reflexele incendiilor: bătălia din Dealul Spirii din 13 Septembrie 1848. Femeia magnetică din tablou, după care întorceau capul pe stradă toți marii artiști ai Parisului, luminează întreaga cameră a Muzeului de Artă. România își găsise imaginea ideală.
Iubirea agentului secret
Pe lângă faimoasa lucrare „România Revoluționară”, Constantin Daniel Rosenthal a mai realizat una, de mai mici dimensiuni, în care apare tot Maria Rosetti: „România la 1848, pe Câmpia Libertății”. Ambele tablouri au rămas în colecția lui C.A. Rosetti, care, conștient de valoarea lor (deopotrivă artistică și simbolică) le-a donat Muzeului din București, în 1857, de îndată ce a revenit din exil. Specialiștii în istoria artei au descoperit chipul Mariei și într-un mic medalion din centrul unei naturi statice, pictată tot de Rosenthal. Admiraţia artistului pentru tânăra femeie era, probabil, mai profundă decât ar fi putut recunoaște…
Prins cu misiuni revoluționare secrete, Rosenthal pleacă de la Paris, la scurt timp după ce finalizează „România Revoluționară”. Cu ocazia unui drum spre Țara Românească, face un ocol prin Budapesta natală, pentru a-și vizita mama. E prins de autoritățile imperiale și moare în arest, în Iulie 1851. Oficial, s-a vorbit de o sinucidere, dar artistul a fost ucis de dușmanii săi politici. Mulți ani mai târziu, Maria Rosetti, considerată prima femeie jurnalist din România, îl evocă într-un articol pe artistul care avea să o nemurească prin talentul său: „A fost unul dintre cei mai buni și mai credincioși oameni pe care Dumnezeu i-a creat după chipul său. A murit pentru România, pentru libertate, a murit pentru prietenii săi români. Acest prieten, acest martir din România, era un israelit: se numea Daniel Rosenthal”.
După întoarcerea de la Paris, la fel ca soțul ei, C.A. Rosetti, în mai multe rânduri deputat, ministru și primar al Bucureștiului, și Maria își pune la bătaie toată energia pentru modernizarea României. Tot în casa lor au loc și întâlnirile conspirative din Ianuarie 1859, pentru numirea lui Alexandru Ioan Cuza ca domn comun al Moldovei și Țării Românești și pentru înfăptuirea Unirii Principatelor. Cu o peniță ce dovedește talent și devotament, Maria luptă pentru soarta celor amărâți și face o admirabilă muncă pentru emanciparea femeii românce, pe care o personificase magistral în tabloul lui Rosenthal. În timpul Războiului de Independență, e în prima linie de ajutor a spitalelor de campanie. Face rost de bani din piatră seacă atunci când e cazul să-i ajute pe cei suferinzi.
Averea cea mai de preț

Marea poveste de iubire dintre credincioasa Maria și C.A. Rosetti a fost binecuvântată cu opt copii, dintre care doar patru au ajuns la maturitate: Libertate Sofia, cea născută în Iunie 1848, și trei fii născuți în exil, Mircea, Vintilă și Horia. Prima cruce din Cimitirul Bellu de azi a fost pusă chiar de îndurerata familie Rosetti, în 1859, la căpătâiul fiicei Elena, care s-a stins la numai 3 ani. Mormântul ei nu mai există, dar în acel loc se află acum crucea lui Costache Rosetti, decedat la 1885. În ciuda numeroaselor funcții de rang înalt pe care le-a deținut în statul român, C.A. Rosetti a murit sărac, după ce casa i-a luat foc, în anii de final ai vieții. Prin testament, Rosetti cere ca înmormântarea să fie foarte simplă, cu un singur preot de mir, carul simplu, cu doi cai, nicio invitare, nicio paradă, fără jandarmi și fără poliție. Exprimându-și nețărmurita sa dragoste pentru soție, Rosetti apelează la amicii săi să o ajute pe Maria ca să-și plătească datoriile. „O îmbrățișare fiicei și fiilor mei și ultima rugăciune tuturor, a îngriji și mângâia pe soția mea”. Cea mai aprigă apărătoare a săracilor moare la rându-i săracă, în 1893. Dar răsplata e mare: tabloul lui Daniel Rosenthal, în care chipul ei reprezintă România viitorului. Țara pentru care a luptat și care i-a devenit patrie.