– În zilele de după cutremurul din 4 martie 1977, turla Bisericii Enei din București, o bijuterie arhitectonică, a fost, cum a anunțat presa timpului, lovită “accidental”, de un utilaj de demolare a ruinelor blocului Dunărea, prăbușit în seism. Dar adevărul a ieșit rapid la lumină: biserica îl “deranjase”, de fapt, pe tovarășul Ceaușescu. Cert e că s-a hotărât urgent demolarea ei, executată cu zel și rapiditate, de armată. A fost “începutul sfârșitului”, pentru Bucureștiul istoric de odinioară –
Începutul sfârșitului în București

Va rămâne probabil o enigmă a istoriei dacă turla bisericii Enei a fost lovită intenționat sau nu, de bila imensă de metal a utilajului greu care demola rămășițele blocului “Dunărea”, căzut la cutremurul din 4 martie 1977. Sigur este că prăbușirea turlei uneia dintre cele mai vechi și frumoase biserici din inima Bucureștiului a anunțat, fără dangăt de clopot, sfârșitul bisericii. Și nu doar al ei, ci începutul sfârșitului pentru sufletul de odinioară al orașului.
În acele împrejurări, începuse un veritabil război între specialiștii militari în demolări și oamenii de cultură, primii puși pe distrugeri, iar ultimii (arhitecți, istorici, artiști plastici) încercând să le oprească. De cele mai multe ori a câștigat pragmatismul “specialiștilor în distrugeri”, în dauna celor care îl iubeau pe Dumnezeu, trecutul și frumosul, iar biserica Enei a fost una dintre “victime”, dispărând rapid de pe fața pământului, cu toată arhitectura sa minunată și frescele interioare pictate de Gheorghe Tattarescu. S-a întâmplat în zilele de după 1 mai, 1977.
Securitatea, care nu dormise în tot acest timp, ținându-l la curent pe “tovarăș” cu tot ce se întâmpla și se vorbea pe marginea demolărilor, i-a raportat și despre protestele iscate de demolarea Bisericii Enei, care îi tulburase mult pe toți bucureștenii. Nu întâmplător, cutremurul, cu doza lui de imprevizibil și tragism, reîntorsese fața românilor către Dumnezeu, iar dărâmarea unei biserici într-o asemenea împrejurare era percepută drept o mare impietate. La care se adăuga și valoarea arhitectonică, istorică și artistică a bisericii. Mai mult, oamenii se temeau că vor urma și altele.

Într-o “Notă” cu antetul Ministerului de Interne, din 31 mai 1977, redactată la mașina de scris, cu car și literă mare, de genul celor care ajungeau pe masa lui Ceaușescu, se arăta că toate comentariile oamenilor de artă și cultură, pornind de la demolarea Bisericii Enei, “exprimă și temeri în legătură cu posibila demolare a bisericilor Sfântul Spiridon Vechi, Sfinții Apostoli, Sfântul Gheorghe, Turnul Bărăţiei – toate monumente istorice, avariate de seismul din 4 martie a.c. Specialiştii apreciază că, pentru a se evita pierderi irecuperabile pentru patrimoniul arhitectonic al ţării, se impunea consultarea Direcţiei Patrimoniului Cultural Naţional, fără avizul căreia să nu se aprobe demolarea nici unui monument istoric din Bucureşti și din alte localităţi”. Și nota aducea precizări: “În rândul unor specialişti – istorici, cadre universitare de la Institutul de Arhitectură, membri ai Uniunii Artiștilor Plastici, ai Uniunii Arhitecţilor, se comentează că, prin demolarea bisericii Enei, monument istoric cu peste 250 de ani vechime, construcţie caracteristică pentru epoca brâncovenească, s-a creat un precedent cu grave consecinţe pentru fondul arhitectonic valoros din Bucureşti şi alte localităţi. Aceştia au formulat severe critici faptului că în elaborarea noilor planuri de sistematizare a Capitalei nu este consultată Comisia de la Centrul de stat al Patrimoniului cultural-naţional”.

De fapt, era vorba de Direcția Monumentelor Istorice, care fusese practic reînființată în 1952, după desființarea ei în 1948, ca o comisie de avizare în cadrul Consiliului de Stat pentru Arhitectură și Construcții și, ulterior, ca organism specializat în restaurarea și lucrările de întreținere la monumentele istorice clasificate ca atare, din patrimoniul cultural național. Încadrată cu specialiști în istoria arhitecturii, cu constructori de înaltă calificare, care deprinseseră vechile tehnici de construcții ale orașului, Direcția Monumentelor Istorice a avut o activitate prodigioasă și un rol esențial în conservarea clădirilor de patrimoniu de pe tot cuprinsul României, inclusiv în salvarea unor vechi biserici și mânăstiri, cărora regimul comunist le-ar fi pus, altfel, “cruce”, în numele ateismului științific. E dificil să socotim câte biserici și mânăstiri au fost salvate astfel, în sfertul de veac al funcționării DMI. Sunt de ordinul miilor! Conform unei legislații dezvoltate în timp, în anii de liberalizare ai regimului comunist, avizul Direcției Monumentelor era obligatoriu pentru orice demolare sau refacere a unui monument istoric. Dar atenția și importanța pe care i-au dat-o protestatarii, în contextul demolării Bisericii Enei, au adus sfârșitul instituției. Ca să nu se mai împiedice de ea și să nu o mai audă invocată în viitoarele sale planuri de “sistematizare” a Bucureștiului, Ceaușescu a dat ordin ca DMI să fie desființată, la mai puțin de un an de la cutremur. Nu-l mai putea opri nimeni să demoleze ce voia și când voia, atât în Capitală, cât și în țară. De atunci și până în 1989 (dar, de fapt, până azi), monumentele din patrimoniul istoric al României au fost sortite, fie demolării, fie paraginii.
Percheziție la cămin

În anii care au urmat, Ceaușescu a demolat nestingherit 20 de lăcașuri de cult din București, iar alte șapte au fost mutate din vechiul lor amplasament, pentru a face loc “proiectelor” dictatorului. Cea mai crâncenă ofensivă împotriva bisericilor s-a declanșat între 1984-1987, exact în anii studenției mele la București. În 5 iunie 2019, la Biblioteca Academiei Române a avut loc deschiderea expoziției de fotografii “Un deceniu întunecat (1977-1987). Biserici demolate”, care au imortalizat bisericile și soarta lor din acei ani.
Când am văzut imaginile, mi-am imaginat cu înfiorare prin câte pericole trecuseră cei ce le-au păstrat, pe peliculă și în suflete, așa cum le-au văzut pentru ultima oară. Pentru că le trăisem eu însumi. În toamna anului 1987, mai precis pe 18 octombrie, aflându-mă în zona unde avea să fie construit lacul de acumulare de la Mihăilești, am fotografiat, privind tot timpul peste umăr, cu teamă și cu inima sfâșiată, satele pustii, devastate de lamele buldozerelor, cu tot cu bisericile și cimitirele lor. Aveam un aparat de fotografiat chinezesc, “Qing Dao”. La exact o săptămână după aceea, tot într-o duminică dimineața, la ora 8, am avut parte de o percheziție în camera de cămin, efectuată de doi milițieni în uniformă și un civil. Pronia făcuse ca un coleg ce mergea la o nuntă să mă roage să-i împrumut aparatul, chiar cu o seară înainte. I l-am dat, scoțând din el negativul, pe care l-am pus în buzunarul pantalonilor. La percheziție, nu s-a găsit nimic. Milițienii au răsturnat cu susul în jos camera de cămin, dar nu m-au căutat în buzunarul pantalonilor. Oricum, era gol. La un moment dat, cerusem voie să merg până afară și aruncasem negativul în toaleta căminului.

Procesul verbal al percheziției, pe care l-am păstrat, consemna că, după o oră și jumătate de căutări, “cu ocazia percheziției nu s-au găsit bunuri și valori sau înscrisuri la deținere…”. După revoluție, am aflat că în februarie 1989, în numărul doi al revistei cu circuit intern, “Securitatea”, s-a scris și despre “cazul” în care fusesem implicat. “Marius O. a fost preocupat de realizarea unor fotomontaje cuprinzând fotografii şi texte referitoare la demolarea unor localităţi rurale în cadrul acţiunii de sistematizare teritorială, pe care să le expedieze unor publicaţii din străinătate”. Dar n-au putut dovedi nimic, în afara intenției, pe care eu am recunoscut-o în anchetă…
Un oraș în agonie

Începând cu anul 1977, continuând apoi cu 1984 și până în 1989, Bucureștiul a fost permanent sub un strat de praf greu, provenit de la demolări, prin care aproape că nu mai răzbăteau nici camioanele, nici mașinile de miliție, dar parcă nici razele soarelui nu mai treceau. Cerul orașului era întotdeauna ca plumbul. Chiar dacă erau și zile însorite, senzația permanentă pe care o aveam (și o am până în prezent) era că trăiam într-un oraș rănit de moarte, a cărui răsuflare se înălța la cer, în huruitul greu al camioanelor și utilajelor.
Au fost distruse atunci cu cruzime bucăți mari din sufletul Bucureștiului și împrejurimilor sale. Minunate monumente arhitectonice, încărcate de istorie și credință, locuri în care se păstraseră, timp de secole, icoanele și credința orașului, cădeau acum pradă buldozerelor, erau transformate rapid în munți de moloz, încărcat cu lopețile în camioane, de batalioane de soldați prăfuiți și, mulți, înlăcrimați.
Nopțile Antihristului

Biserica Enei, ctitorită de jupânița Iana, soția unui târgoveț din București, la 1611, și care rezistase vremurilor peste trei veacuri și jumătate, a fost pusă la pământ în mai puțin de o lună. De fapt, se planificase refacerea blocului “Dunărea”, cu un restaurant la parter, iar restaurantul, care se extindea și pe o suprafață a bisericii, a avut câștig de cauză. Era primul semn că Antihristul avea să-și înfigă colții în oraș și că aveau să urmeze timpuri ale apostaziei: un loc al pierzaniei se așeza peste cel al rugăciunii.
În 1984, am văzut cu ochii mei cum a fost ras de pe fața pământului Cartierul Uranus, cum străzi întregi dispăreau peste noapte. Mergeam, adesea, la doamna arheolog Silvia Baraschi, cu care lucram la cetatea dobrogeană de la Enisala, pentru ca, în câteva zile, să văd îngrozit cum au fost evacuate și demolate, nu numai casa ei, ci toată strada, aflate în apropiere de Teatrul de Operetă.
Tot atunci și tot la fel, peste noapte, a dispărut Biserica Cotroceni, din incinta Palatului Copiilor, care avea să fie transformat, și el, într-una dintre multele “curți” ale Ceaușeștilor. Nu e o figură de stil: demolările se făceau noaptea, iar ziua se aduna molozul. Rând pe rând, bisericile Gherghiceanu, Spirea Veche, Albă Postăvari (în cursul aceluiași an 1984), apoi Sf. Nicolae Sârbi și Sf. Mina (în 1985), Sf. Nicolae, Sf. Nicolae Jitniţa, Mânăstirea Pantelimon, Doamna Oltea (în 1986), Olteni, Sf. Vineri, Sf. Spiridon Vechi, Bradu Staicu și Sf. Treime (în 1987) au fost făcute una cu pământul. Trăiam timpuri în care istoria și credința erau spulberate, în care îngerii se prăbușeau în praf.
Au pierit, în aceste împrejurări, lăcașuri de cult de o mare frumusețe și cu o istorie aparte: Mânăstirea Văcărești, ctitorie în stil brâncovenesc a lui Nicolae Mavrocordat, din 1722, a fost pusă la pământ în 1986-1987. Într-un consens tacit, noi, câțiva studenți de la facultatea de Istorie, aflați în practică, alături de muzeografi de la Muzeul București, am mai salvat câte ceva din piesele arhitectonice de la biserica mânăstirii. Am mai apucat să văd sfinți și graffitti, desenate de foștii deținuți pe zidurile ei, înainte de a fi demolată, în primele zile ale anului 1987.

Cu zece ani înainte, având o premoniție, preotul Gheorghe Calciu Dumitreasa începuse un șir întreg de predici, în care nu se sfia să spună aceste adevăruri în față: că se pregătește, simultan cu demolarea bisericilor, și demolarea credinței strămoșești. Securitatea consemna, la două luni de la cutremur, că “unii preoţi ortodocşi, de la Institutul teologic de grad universitar din Bucureşti, ori deservenţi ai unor biserici din Capitală, au făcut afirmaţii tendenţioase socotind că, profitându-se de cutremur, Biserica Enei a fost demolată pentru a lovi în credincioşi şi în preoțime, pe care, după moartea Patriarhului Justinian, o aşteaptă vemuri grele. Alţi preoţi cunoscuţi cu antecedente politice reacţionare au comentat în mod ostil demolarea Bisericii Enei, apreciind-o drept o măsură împotriva preoților, pe care autoritățile ar vrea să-i scoată în afara societății”.
Era cât se poate de adevărat. Comentariile de mai sus erau făcute îndeosebi de părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, iar protestul său a culminat cu “Cele șapte cuvinte către tineri”, rostite în Postul Mare al anului următor, la Mânăstirea Radu Vodă, și a dus la rearestarea lui și la o nouă condamnare, cu ani grei de închisoare. “Cine are ca îndreptar de conștiință pe «Eu am copii de crescut», iar ca justificare morală pe «Rectorul m-a pus sa iau declarații», acela are, în loc de suflet, un mecanism teleghidat. Uitați de instinctele voastre supraincitate de către unii dintre dascălii voștri, al căror principiu este: «Am mamă, am tată, am fii, am fiice, am salariu prea mare, ca sa accept sacrificiul și suferința pentru Hristos și pentru Biserica Lui!»… S-au prăbușit munți, au ars păduri, au pierit popoare. Dar bisericile au rămas vii, iar mânăstirile sunt cățuia din care urcă încontinuu spre cer fumul rugăciunilor. Nu putem afirma continuitatea unei spiritualități românești, nu putem susține că am preluat nealterate tradiția și sufletul neamului, dacă vom dărâma bisericile care le-au exprimat plenar. Nu putem vorbi de voievozii români, dărâmându-le ctitoriile…”
Suflete moarte într-un oraș muribund

Dar se putea: peste puțin timp, părintele Calciu fiind închis, chiar zidurile masive ale mânăstirii Radu Vodă au pierit într-o noapte și o zi. Deși păreau ridicate pentru veșnicie. În fața unei asemenea forțe distructive, piereau nu numai vechi ctitorii, ci se îndoiau și multe suflete și se alăturau, la ordin, acelei armate eficiente, care schimonosea chipul orașului.
La ancheta care a urmat percheziției din 25 octombrie 1987, am fost apostrofat: eu, ca student la istorie, de ce n-am habar de faptul că “niciuna din bisericile dărâmate nu era monument istoric și toate erau șubrezite de la cutremur?” N-am căutat să-l contrazic pe ofițerul în civil din fața mea, care vântura cu gesturi largi receptorul negru al unui telefon, cu care mă lovea, neglijent, peste gât și față. Aveam permanent în minte chipul acelei femei pe care o fotografiasem la Mihăilești, trăgând de un colț de pernă, cândva albă, încercând să o scoată de sub o grămadă de moloz. Pe chipul ei, lacrimile se uscaseră demult, acoperite de praf.
Mai văzusem, cu trei ani înainte, cât preț puneau Ceaușeștii pe “istoria multimilenară” a poporului român. În toamna anului 1984, câțiva studenți, coordonați de doamna Mioara Turcu, arheolog de la Muzeul București, efectuam o “săpătură de salvare” pe un teren viran, de pe dealul natural, unde avea să se înalțe Casa Poporului. De jur-împrejur nu erau decât ruine, ca ale unui bombardament. Cam a doua sau a treia zi, când găsisem deja câteva fragmente de ceramică getică din secolele anterioare lui Cristos, au apărut în apropiere câteva mașini negre, iar doamna Turcu a fost chemată spre ele. Dintr-una, i-am văzut noi, toți, coborând pe “tovarășul” și pe “tovarășa”, iar pale de vânt aduceau spre noi vociferările, mai ales ale ei: “Vă luați catrafusele și să plecați imediat de aici, cine v-a dat voie?!”. Mioara Turcu a venit înapoi între noi și, înspăimântată și înlăcrimată, ne-a cerut să adunăm lopețile și hârlețele, cele câteva cioburi găsite și să plecăm imediat. I-am mai văzut pe cei doi Ceaușești din depărtare: erau cu fața spre culmea dealului și gesticulau însuflețiți, cu un oraș în ruină și aproape mort, la picioare.