În vreme ce americanii visează să cultive salată pe Marte, momârlanii de la poalele Retezatului tocmai reînvie o tradiție seculară: frăția de cruce sub jurământ. Unii caută sensul vieții în Cosmos, alții în trecut.
Iubirea și moartea, la margine de drum
Vestea a căzut ca un trăsnet. O telegramă venită de la Brașov anunța că Ghiță, băiatul plecat în armată al familiei Hamz, a murit într-un accident tragic. Era într-o misiune, conducea un camion militar, când și-a zărit, pe neașteptate, iubita, pe marginea drumului. Clipa aceea de uluială și bucurie, în care a încercat s-o strige, avea să-i fie fatală: camionul a agățat un stâlp, iar Ghiță a murit strivit.
Știrea cea neagră a ajuns repede la Valea de Brazi, un sat de momârlani, aflat între Munții Retezat și Vâlcan. La biserică au prins a suna clopotele, la crâșmă, bărbații și-au scurs paharele pentru sufletul lui Ghiță, în timp ce femeile s-au pornit agale spre casa mortului, care c-o găină în mână, care c-o litră de mălai sau cu o sită de ouă, ca să înceapă, după datină, pregătirile de priveghi și de comândare. Într-un târziu, când în capul uliței s-a auzit huruitul unei mașini militare, satul era deja adunat în curtea familiei Hamz.
L-au adus pe Ghiță îmbrăcat frumos, în uniformă verde: într-un sicriu de plumb, greu ca norii ce se adunaseră peste munți. De-abia trecuse războiul, cu suferințele lui, și uite că umbra morții nu se dădea dusă de peste Valea de Brazi! La capul mortului, Ana și Veronica plângeau amarnic după „fratele” lor. Cei trei copii crescuseră fără tată și-și fuseseră, din pruncie, unul altuia, tovarăși de viață grea.
Legământul de peste sicriu
Către dimineață, când lumea de la priveghi s-a mai răsfirat pe la case și-au rămas doar bătrânele ce frământau aluatul pentru pupii de împărțit la pomană, a început sfat mare: „Musai să-și găsească fetele, până la îngropăciune, un frate de sânge, dintre flăcăii din sat!”, a spus cea mai bătrână dintre femei. „Așa-i datul! E păcat de la Dumnezeu să rămână fetele fără ajutor de nădejde de la un frate. Mai ales că n-au, bietele, un tată bun”. Șușoteala din bucătărie s-a întins, din om în om, peste sat. „Cu cine s-or înfrăți Ana și Veronica?”, se cotea lumea, în dimineața înmormântării lui Ghiță, în timp ce mergea spre biserică.
Legământul frăției de cruce avea să se afle abia la mormânt: după ce-a săvârșit slujba și-a rostit cuvânt de mângâiere pentru apropiații mortului, părintele le-a tras lângă sicriu pe cele două surori, dimpreună cu un flăcău din sat, abia întors din militărie. Tot Ghiță îl chema și pe el – Gheorghe a lui Ciurea. De față cu toată lumea, cele două surori și feciorul și-au zgâriat brațele cu un vârf de cuțit și și-au amestecat sângele. După care, preotul le-a legat încheieturile mâinilor cu o cârpă albă și a binecuvântat jurământul de frăție, „La bine și la rău, la ușor și la greu”. La sfârșit, a tăiat cârpa și i-a dat fiecăruia o bucată, să le fie amintire pentru legământul făcut la groapa mortului, în fața lui Dumnezeu. Abia după ce datina a fost dusă la bun sfârșit, bietul Ghiță a fost pus în groapă de camarazii lui din armată, care l-au însoțit pe ultimul drum. Veronica, Ana și Gheorghe a lui Ciurea au fost primii care au aruncat pământ peste sicriul de plumb. Fratele de mamă se ducea în pământ, fratele de cruce avea să le fie alături toată viața.
Ghiță Ciurea, tânărul chipeș de la începutul anilor ’50, are acum 91 de ani. Nu-i dai vârsta: fața frumoasă, cu trăsături regulate, ascunde sub o barbă stufoasă necazuri adunate într-o viață de om. Un copil i-a murit de tânăr, nevasta i s-a stins amu-i anul, frații de sânge s-au dus toți, care devreme, care mai încoa’. Surorile de cruce s-au prăpădit și ele, Veronica, acum 5 ani, Ana, în urmă cu un an. Gheorghe Ciurea a rămas ultimul mărturisitor al vechilor obiceiuri păstrate până astăzi de momârlani.
Mă așteaptă zâmbitor în ușa căsuței sale, aflată pe o colină învelită în omăt, cum urci spre Retezat, din drumul spre Câmpu lui Neag. Soarele toropește zăpada, iar streșinile picură parcă secundele ce mai despart iarna de primăvară. Moș Gheorghe abia o așteaptă, să mai tragă aer în piept, să mai prindă un pic de putere, visând să mai apuce, poate, încă o nedeie de-a momârlanilor, de Ispas sau de Sânziene. Lui Gheorghe i-au fost tare dragi și viața, și datinile vechi, ținute din moși-strămoși. N-a fost tradiție momârlănească să n-o respecte cu sfințenie, n-a fost nedee la care să nu-l vezi jucând fetele frumoase din sat. Zvelt, puternic și mereu bucuros, cu părul negru dat peste cap, Gheorghe Ciurea le aprindea ochii fetelor din satele de sub munți.
Într-o fotografie veche, la care se uită cu nostalgie, tânărul chipeș din anii ’50 o sărută cu foc pe mândra ce-avea să-i fie soție vreme de șaptezeci de ani. E îmbrăcat cu o cămașă înflorată, poartă pălărie domnească și-și ține de mână drăguța îmbrăcată și ea în costum momârlănesc. O curățenie fără margini luminează fotografia, un senin omenesc care azi s-a pierdut.
Poruncă din cer
„Numa ce mă liberasem din armată și vorbeam deja de măritiș cu fata mea”, povestește Moș Gheorghe, privind lung poza scorojită de vreme. „Eram cu un an mai mare ca bietu’ Ghiță, eu tocmai mă liberasem, el era încă în armată când s-o întâmplat nenorocirea. Mă știam bine și cu el, și cu surorile lui, copilăriserăm cu toții în sat, am fost și la școală împreună. Dar mândra mea se avea și mai bine cu surorile Hamz, erau cele mai bune prietene. Așa că atunci când bătrânele din sat le-or zis să-și caute un frate de cruce, s-or vorbit cu ea și s-or hotărât că eu aș fi cel mai potrivit. Tot ce ai de făcut e să îți ții jurământul, să-l respecți, mai ales când l-ai făcut în fața satului întreg și în fața lui Dumnezeu. Îi mai presus de orice și așa îl și simți: ca un ajutor pe viață. Chiar atunci, acolo, peste sicriu, de cum am făcut legământul, am simțit așa, cum mi se lasă un foc peste inimă, și-am știut că de-atunci înainte, fetele alea orfane îs surorile mele. Date sub grija mea pe viață”. Așa a și fost. Ori de câte ori era de luat o decizie în familie, Gheorghe Ciurea se gândea cum să fie mai bine pentru Ana și Veronica, pe care se străduia să le ocrotească, ca poruncă dată din cer.
„Știi cum îi, obiceiurile astea, parcă îți dau singure putere, dacă te ții de ele”, zice Moș Gheorghe. Și lui, și Veronicăi, și Anei, frăția de cruce le-a dat puterea să țină aproape unii de alții, și la bine, și la greu. „Exact cum zice părintele din carte la biserică că trebuie să se aibă frații, exact așa ne-am avut. Cu un frate de sânge te mai cerți, de la pământ, de la o moștenire, dar pe un frate de cruce știi că te poți baza. Ăsta-i lucru mare! Ș-apoi, la vreun an după moartea lui Ghiță, am făcut nuntă cu Milia, mândra mea. Și-or venit și surorile Veronica și Ana, cu bărbații lor, cu tot neamul. Și ele din «frate» nu m-or scos, bărbații lor din «cumnate» nu m-or scos, pentru tot neamul lor eram fratele bun al fetelor. Și de-atunci așa o rămas! Și în ziua de azi, fata Veronicăi mă caută de sănătate și îmi spune «unchiule». Așa grijă nici de la neamul tău nu te poți aștepta!”, spune bătrânul.
– Moș Gheorghe, ce ascunde, de fapt, frăția de cruce? Care este temeiul ei în viața de toate zilele?
– Știi cum îi? Aici, la țară, viața-i grea, și tot timpul ne-am ajutat unii pe alții, și la muncă, și la necazuri. Dar o fost și frăție de suflet. Ne-am avut ca frații, și la bucurie, la sărbători. La noi, la momârlani, la nedei, lumea se duce „după neam”, cum se zice. Iar familia mea, și după ce m-am însurat și-am avut copii, a fost tot timpul împreună cu familia lor, la toate sărbătorile. Eram o singură familie!
Primul pe lista de „iertăciuni”
Violeta Mojoacă e fiica Veronicăi, sora de cruce a lui Moș Gheorghe. A crescut în cultul frăției de cruce al mamei sale cu Ghiță Ciurea. „Eu am știut una și bună: că Gheorghe Ciurea e frate cu mama și că eu sunt nepoata lui. Îmi și spune: «Nepoată, mă respecți și mă iubești ca pe un neam!». Și chiar îl respect pe unchiul Gheorghe, cum și mama și mătușa Ana l-au respectat. Chiar l-au considerat fratele lor. Când unul avea o problemă, se comportau frățește. Țin minte că-mi spunea mama că atunci când ai mei și-au făcut casa, au avut nevoie de bani împrumut. Și la cine să apeleze, dacă nu la fratele Gheorghe? Iar fratele Gheorghe a fost imediat săritor și i-a ajutat. Că își lucrau pământurile împreună, că se ajutau și la cele gospodărești, și la oi, sus în munte, nu mai spun! La nedeile mormârlănești, din familia noastră făcea parte și familia unchiului Gheorghe Ciurea. Totdeauna, de Sfântul Gheorghe, de Paște, de Crăciun, de sărbătorile mari, se invitau la masă, se iubeau ca frații. Dar vă mai zic un lucru, despre cât de puternică a fost tradiția frățiilor de cruce la noi, am simțit personal, când a murit mama. Este la noi, la ortodocși, tradiția aceasta frumoasă, a «iertăciunilor», când cel ce pleacă își ia rămas bun de la cei ce rămân. Prima oară se ia rămas bun de la nași, apoi de la părinți, dacă mai trăiesc, apoi de la frați. Eu, când am dat preotului lista cu cei de la care își lua rămas bun mama, unchiul Gheorghe a fost primul pe care l-am trecut! Cred că asta spune tot”.
Părinți de cruce pentru copiii orfani!
Pasionat de obiceiurile momârlanilor, Emil Părău, om de afaceri și patriot, în sensul cel mai frumos al cuvântului, dornic să salveze tradiția locului, a tot scormonit după ultimii martori ai obiceiului frățiilor de cruce. Așa a aflat de Ana, de Veronica și de Gheorghe din Valea de Brazi, frații care s-au jurat peste sicriul bietului Ghiță. Tot astfel a aflat că această tradiție a legămintelor de cruce era puternic legată, în zona Jiului de Vest, de momentele când murea cineva.
„Am auzit povești nemaipomenite nu doar despre frați de cruce, ci și despre părinți de cruce. Dacă se întâmpla ca unui copilaș să-i moară ambii părinți, se găsea cineva din neam, de obicei o mătușă, care să lege jurământ de mamă de cruce pentru copil, chiar acolo, peste sicriul ultimului părinte mort. Iar de atunci încolo, nu mai era nicio diferență între copiii naturali și nepotul devenit «copil de cruce!». Ne tot mirăm cum de-a rezistat neamul nostru românesc din Ardeal, atâta amar de timp, tuturor vitregiilor sorții. Cred că și obiceiul acesta, al fraților de cruce și al părinților de cruce ne spune cât de importante au fost obiceiurile străbune și credința în Dumnezeu, în istoria poporului nostru, căci, vedeți, și legămintele astea de cruce se făceau în fața preotului, nu se făceau, așa, în van!”, spune Emil Părău.
Legați cu tricolorul
Tot căutând, din aproape în aproape, informații despre frățiile de cruce din satele Jiului locuite de momârlani, Emil Părău a avut surpriza să descopere că în așezările din jurul Băniței și al Peșterii Bolii, obiceiul frățiilor de cruce nu doar că nu a dispărut, ci a fost reînviat acum mai bine de un deceniu, de niște tineri de toată isprava.
„Era prin 2008, când au venit la mine și la soția mea câțiva băietani din satele din jur, rugându-ne să le fim nași, în fața preotului, pentru că vor să se ia frați de cruce, așa cum era obiceiul pe vremuri, prin părțile noastre. M-a emoționat rugămintea lor și am acceptat pe loc”, povestește Ionel Burlec, fostul primar din Bănița, unul dintre oamenii cei mai respectați din zona Văii Jiului.
„Aici, la noi, obiceiul frățiilor de cruce e un pic diferit decât în alte părți. Se iau ca frați mai mulți băieți, care își aleg, obligatoriu, și o soră de cruce, de regulă mai mare ca ei și, dacă se poate, deja măritată, și se aleg și niște nași. La noi așa e datina: ne îmbrăcăm în costum popular, îl chemăm pe preot și facem o slujbă. Punem o găleată de 10 litri de vin pe masă cu o cană, care se sfințesc. Preotul ne leagă pe toți cu o panglică cu tricolor, în cerc, și din aceeași cană ne dă să bem la toți din vinul sfințit. Tot preotul taie panglica și rămâne o bucată la fiecare dintre frați. La final, vine o formație și începe petrecerea. Participă tot satul, care devine astfel martor al înfrățirii băieților. «Noi, robii lui Dumnezeu, îndemnați de bun cuget, jurăm cu mâna pe Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce, că vom păzi acest legământ toată viața, uniți la bine și la rău, la ușor și la greu, spre sporul nostru, al familiilor și al obștii noastre dreptmăritoare. Așa să ne ajute Dumnezeu!» Așa sună jurământul la biserică”, spune Ionel Burlec, în timp ce se uită cu nostalgie prin pozele făcute cu prilejul înfrățirii băieților pe care i-a nășit. „Erau niște copii, aveau 15-20 de ani, nu mai mult, iar acum sunt toți bărbați în toată firea, la casele lor. Am făcut o întâlnire mare, la 10 ani de la eveniment, și de unde la început eram 14, acum eram mai bine de 30!”, spune cu bucurie.
Frați de cruce, frați de coasă
„Eu sunt așa, mai prietenos, fac ce fac și se leagă oamenii de mine”, zice Adrian Arad, din satul Peștera Bolii, și zâmbește. El este cel care a pus la cale frăția de cruce în 2008. „Aveam doi-trei prieteni foarte buni, când ne-am pus în cap să facem frăția de cruce. Știam de la bunici și de la părinți despre obiceiul ăsta și, dacă tot ne aveam cu toții așa de bine între noi, am zis că ar fi minunat să readucem la viață o tradiție așa de veche. Fiecare dintre prieteni a mai găsit câțiva băieți apropiați și, o vreme, am tot ieșit împreună, să vedem cum ne înțelegem. Când am simțit că între noi e o legătură pe care nimic n-o poate rupe, ne-am încumetat să facem jurământul. Se zice că îi bine să te înfrățești cu cineva pe care îl știi bine. Nu doar că-l cunoști și, gata, faci frăția de cruce”, spune Adrian.
„Se zice că un frate de sânge ți-l dă Dumnezeu, nu ți-l alegi tu. Dar pe un frate de cruce tu ți-l alegi. Ăi mai bătrâni ne-au și zis că-i mai mare păcat să te cerți cu fratele de cruce decât cu cel de sânge. Noi, de 13 ani, nu ne-am certat o dată! Unii au plecat afară, la muncă, viața ne-a mai separat, dar doi, trei, cinci, tot timpul ne găsim. Pe oriunde mergi și dai de un frate de cruce, simți automat legătura cu omul ăla. Simți că ai pe cineva pe lumea asta, că nu ești singur, orice s-ar întâmpla”.
– Oamenii s-au schimbat față de vremea bunicilor voștri. Astăzi, fiecare e mai mult pentru el. Voi, ca frați de cruce, cum de rămâneți așa de apropiați între voi? Ce vă ține legați?
– Aveți dreptate, azi, lumea e mult mai individualistă. Dacă suntem 15 familii în sat, avem 15 tractoare. Pe vremuri, ajungea un tractor. Când își făcea cineva o casă, puneau toți mâna. Azi, trebuie să îți bagi oameni ca să-ți faci o casă! Dar la noi, în frăția de cruce, e altceva! Suntem tineri, ne-am făcut fiecare câte o căsuță a lui: păi, la câți frați de cruce suntem, numai materialele de construcție a trebuit să ni le cumpărăm, restul, munca, a venit de la sine. Când e nevoie de ajutor, suntem acolo unul pentru celălalt.
Vă dau exemplul meu: aveam de coasă azi vară, la mine, la Peștera Bolii, și nu găseam să bag oameni nici cu plată. La cine să apelezi? La frații de cruce! De unul singur îi greu al naibii, împreună, nici nu simți munca! Trebuie să veniți la vară să ne vedeți: când ne strângem toți, câte opt-nouă, umplem coasta! Într-o oră-i gata treaba! Și cântăm, până la Dumnezeu!
La fel ca Moș Gheorghe, Adrian așteaptă și el să dea colțul ierbii. Vine primăvara, încep sărbătorile, vin nedeile, iar momârlanilor le tresaltă inima când vine vorba de tradițiile lor, vechi de sute de ani…
O poveste pe cat de atrăgătoare pe atât de adevărată.Tot ce este la 30km la deal sau la vale de vârful munților păstrează aproape nealterate anumite obiceiuri din abisurile istorice de peste 2000 de ani.La frăție mai lipsește vataful ca preot este și este pur dacic.