– A fost prima stradă podită a Bucureștiului. Mai târziu, a fost și prima stradă asfaltată. O stradă a bucuriei, a luxului și-a farmecului boem, peste care și-au lăsat urmele două războaie, o revoluție și un cutremur devastator. Azi, Calea Victoriei își poartă încă frumusețea stranie printre magazine și cafenele, biblioteci și muzee, acoperișuri în ruină și parcuri bătute de vânt. Jurnal de călătorie, de pe cea mai veche arteră a Capitalei, care pulsează încă neobosită de viață –
La început, a fost doar un gând. Un gând salvator, într-o zi rece și apăsătoare de iarnă: să mă îmbrac bine, să trag peste urechi o glugă, să ies din casă și să mă plimb. Să merg pe jos câteva ore, undeva unde n-am fost de mult. Dacă se poate, să-mi clătesc ochii-n vitrine, să nu caut nimic și să nu vreau nimic. Fără treabă și fără destinație, ca un turist în propriul oraș. Nu mai știu cum am ajuns pe Calea Victoriei. Știu doar că în după-amiaza aceea am vrut să mă joc. Înfofolită în haină, c-un ceai fierbinte în mână, am privit Bucureștiul ca pe-un oraș străin. I-am privit clădirile și ferestrele largi. Parcurile golașe și statuile lor. I-am încercat delicatesele, aromele, gusturile… Și m-am bucurat cu adevărat de oamenii lui.
O sarabandă de bunătăți
„Să mergem să mâncăm o coclintă”, mi-a zis Adrian, într-o zi în care tot frigul de pe Calea Victoriei se strecurase în buzunarele mele. Habar n-aveam ce e aia. „O să vezi”, mi-a mai zis și a deschis ușa restaurantului. Mirosea a stafide și-a brânză dulce, a dovleac și a mere coapte. Nimerisem cum nu se poate mai bine. Apoi, am văzut-o în farfurie: o plăcintă maramureșeană, din aluat nedospit, cu blatul întins, subțire ca hârtia. O bunătate fierbinte, de stins cu iaurt. Sau, de ce nu, cu vin roșu, de La Salumeria. Pentru că mai jos, pe aceeași Calea Victoriei, în gangul mic și întunecat de la nr. 101, un italian îndrăgostit de București a deschis o băcănie cu delicatese din țara lui. Șunci, pateuri, Grana Padano și o foccacia crocantă, cu gust desăvârșit. Gata, toate, de luat acasă. Dar nu chiar așa, deodată. Doar după ce-ai stat să guști și vinul, la mesele înghesuite de lângă tejghea.
Da, Calea Victoriei e o explozie de gusturi, o sarabandă de bunătăți. Și dacă nu v-au convins nici înghețata de ceai verde cu straciatella, de la Gelateria Romana, nici bomboanele Leonidas, pline de lichior dulce, de ouă, dacă ați ignorat fastuoasa prăjitură cu vișine de la The Artist, opriți-vă măcar la Casa Capșa. Faimoasa Capșa, care acum mai bine de o sută de ani primea medalii la Viena și se mândrea cu brevete de furnizor al principilor Serbiei și Bulgariei, cafeneaua care i-a găzduit mai târziu pe Arghezi și Minulescu, pe Rebreanu și Camil Petrescu, e azi, cu durere o spun, prea prăfuită și austeră. Galantarele ei sunt însă pline de delicatese: de joffre și de fondante, de amandine și de bomboane cu nucă, și de preferatele mele dintotdeauna, bomboanele Enescu și ciocolata Carpați.
Tot pe Calea Victoriei, la Centrale, se mănâncă și cea mai bună pizza din București, Suspiria, pe care n-aș fi descoperit-o niciodată, dacă n-ar fi existat în viața mea un bărbat cu mâini superbe și ochi adânci și albaștri. Suspiria e exact cum îi spune și numele, o simfonie de suspine. Un oftat al papilelor gustative născut la împreunarea dovlecelului cu gorgonzola, când salsa-ul de trufe stropește nemilos blatul, iar frunzele proaspete de busuioc se cufundă-n ricotta.
Fereastră la Calea Victoriei
„Îl luăm, crede-mă, îl luăm”. Atât își mai amintește din ziua în care a decis, cu cel mai bun prieten, să se mute undeva împreună. Găsiseră chiar apartamentul ăsta, cu vedere pe Calea Victoriei. Avea scări în melc, un cufăr vechi, care aparținuse cândva lui Minulescu, și o terasă plină de iederă. La câteva zile după ce s-au mutat, capitala a intrat în lockdown, oamenii s-au închis în case, cufărul s-a burdușit cu licori alcoolizate, balconul s-a umplut de cărți și din boxe a început să cânte muzica clasică. Așa își amintește Alexandru lunile de carantină petrecute aici, în apartamentul de pe Calea Victoriei: cu bucuria de a fi chiar în inima capitalei, suprapusă peste cealaltă, de a nu fi singur. Trei luni mai târziu, când soarele verii încingea deja asfaltul și lumea ieșise din izolare, Calea Victoriei se transformase într-un adevărat festival. Un festival la el acasă, cea mai hype și mai colorată adunătură de oameni pe care Alexandru, toropit uneori de căldură, o privea chiar de la înălțimea etajului trei. Pentru el, Calea Victoriei e și azi cartierul în care toată lumea știe pe toată lumea și toată lumea salută pe toată lumea: pe barmanul din A1, pe domnișoara care vinde înghețată la Velocita, pe domnul din Orient, care vinde costume la magazinul din colț, pe băiatul care îl tunde la frizeria de lângă. Și, mai ales, pe doamna care vinde lalele peste stradă, de la care, de-atâtea ori, a cumpărat ca să-și pună-n balcon. De când locuiește aici, Alexandru și-a făcut locurile lui. Așa a simțit el, venit din Botoșani, că poate face să-i aparțină orașul, dacă el însuși n-a simțit niciodată că-i aparține. Alexandru e actor. De pe Calea Victoriei, teatrele sunt la o aruncătură de băț. Și tot la o aruncătură de băț e și Ateneul, cu scările lui de marmură bej, unde cafeaua are alt gust și timpul curge cu altă viteză.
Stofe, lână și mătăsuri
Nu știu cine e AmiAmalia, dar eu nu am văzut niciodată haine de lână mai frumoase ca cele lucrate de brandul ăsta. Tricotaje de lux, spun ei, pe etichetele lor, iar lux, dați-mi voie să vă confirm, chiar asta înseamnă în cazul lor: forme ample și structurate, tăieturi moderne, atenție la detalii, un cașmir moale și-un merino care îți mângâie sufletul. Un brand românesc cu care să te mândrești oriunde în lume. Dacă n-aș fi aflat că frumusețile astea de rochii și cardigane sunt lucrate la noi în țară, aș fi putut jura că au venit direct din Milano. Prețurile, nu vă iluzionați, sunt de podium. Dar AmiAmalia, ca și magazinul Ototo de pe Calea Victoriei în care le-am descoperit, se mai laudă cu ceva. Cu faptul că trench-urile și rochiile lor sunt o afacere sustenabilă, sunt produse etic și responsabil chiar în inima Transilvaniei.
La Casa Frumoasă, s-au aglomerat în vitrină mărci obraznic de scumpe, la COS am văzut șosete din cașmir și rochii capot. La Max Mara, pulovere largi de lână m-au dus în zbor pe pistele de ski din Courchevel. La Mengotti, prețurile erau dezgustătoare, iar hainele stridente țipau în vitrine.
Înghesuită între ele, cu intrare din lateral, Casa de Modă Venus mai supraviețuiește și azi. Înăuntru, stofele stau teanc, foarfecile de croitorie sunt mari cât Calea Victoriei și un croitor în vârstă, cu mâinile încercate de ani, mai face încă costume după tehnica veche. O tehnică veche și bună, care nu dă greș de 50 de ani. Din mâinile lui ies cele mai bune sacouri. Mi-a șoptit asta chiar un bărbat.
Cea mai votată cafea a lumii
L-am văzut de cum am intrat. Nici n-avea cum să nu-ți sară în ochi: purta o șapcă plată de culoare bej, cămașă albă de poplin, pantaloni de stofă și bretele negre. Dacă sfârâitul espressorului și tatuajele nu l-ar fi dat de gol, aș fi putut jura că luminile calde din cafeneaua de la nr. 143 mi-au jucat, pur și simplu, o festă. Nu, nu mă teleportasem în interbelic și nici în Jurnalul lui Sebastian. Eram în Boiler x Guido, locul în care Andrei pregătește cafeaua. De când a început să lucreze aici, nu are decât două ambiții, două pasiuni: să readucă la viață eleganța masculină de altădată și să ajungă cel mai bun barista din țară. Cămașa lui cu bretele, aveam să aflu ceva mai târziu, e doar una din ținutele în care îl poți întâlni. Ar putea fi la fel de bine vesta de stofă maro, cu papion, sau cealaltă, neagră, cu cravată impecabil legată. Asta, dacă nu-l găsești în hanorac, îmbrăcat pur și simplu în miros de cafea.
„După un espresso bun, nu simți nevoia să bei apă”, mi-a spus Andrei și i-am dat dreptate. L-am lăsat să-mi povestească despre boabele columbiene, despre filtrele speciale cu care purifică apa și despre cum nu se dă niciodată cu parfum când lucrează, ca să nu strice mirosul cafelei. Anul trecut, pentru cafegiii curioși, în Boiler s-a putut gusta și cea mai votată cafea din lume. Sortimentul pe care în 2021 adevărații connaisseuri în cafele ai lumii l-au votat nr. 1 mondial: Eugenoides, cu incredibila lui dulceață naturală. 30 de mililitri bruni de fericire cofeinizată, pentru nici mai mult, nici mai puțin, de 100 de ron ceșcuța.
Niciodată nu există destulă cafea pentru câtă frumusețe există pe lume, mi-am zis și am lăsat Boiler-ul în urma mea, cu lumina lui caldă, ferestrele până jos la stradă și swing-jazzul care urcă până-n tavan.
Era ora albastră afară. Ceața cobora pe haine, iar respirația se transforma încet în aburi. Am respirat adânc și am plecat mai departe, la întâlnire cu seara. Când se întunecă, oamenii și întâmplările își pierd ușor conturul, Bucureștiul întreg se face parcă mai frumos. Iar clădirile vechi, scorojite, luminează palid, fosforescent. Femeile sunt mai frumoase, chiar și așa ascunse-n fulare, bărbații poartă luminițe în ochi. Da, e ora albastră, strada, cu totul, e un covor plutitor. Sprijiniți de-un felinar și îmbrăcați în lumină, un el și o ea țin Calea Victoriei în brațele lor.
Maiestatea Sa, Tom
Mi-au plăcut întotdeauna oamenii frânți pe dinăuntru, oamenii pe care viața i-a încercat, care au pierdut totul, până când n-au mai avut nimic de pierdut. În ochii lor, am găsit mereu licărirea stranie a libertății. Pe Tom l-am văzut prima oară în clubul Control, într-o noapte în care dansa de parcă lumea întreagă era a lui. Mic de înălțime, cu o eșarfă roșie prinsă pe spate ca o mantie regală, se lăsa purtat de beat-uri și de fasciculele de lumină, într-un univers știut numai de el. L-am regăsit la ieșire pe Calea Victoriei, obosit și sprijinit de-un zid. Avea unghii vopsite violet, umor fără limite, sarcasm cât să pipereze un pic conversația și privirea celui care știe totul și-a înțeles. S-a prezentat simplu, „His Majesty”. Am râs mult în seara aia cu el, așezati pe caldarâm, sprjiniți de zid și ascunși în jachete. L-am simțit ca pe un frate mai mic, îndepărtat și totuși apropiat. Venea din Bristol și mai avea câteva zile la București, orașul pe care-l alesese, punând, pur și simplu, un deget pe hartă. Orașul care l-a izbit nu cu frumusețea lui, ci a oamenilor pe care i-a întâlnit. „O să mă-ntorc și într-o zi o să ne întâlnim întâmplător pe stradă”, mi-a zis râzând și nu l-am întrebat cât a băut, nici n-avea sens. Mergeam pe Calea Victoriei, felinarele luminau slab, și Tom se oprea la fiecare clădire să o asculte. Îi mângâia zidurile, își lipea urechea de ea, făcea o plecăciune și îmi dădea verdictul: „Aici s-a suferit mult”, „În casa asta cineva face dragoste chiar acum”, „Să nu te încrezi niciodată în cei care stau la etaj”, „De ce nu le spune nimeni că trăiesc o minciună?”. Am râs, și la intersecție ne-am îmbrățișat lung. Din taxiul în care m-am suit, l-am mai urmărit o vreme despicând aerul, cu mantia lui roșie, ireverențioasă.
Laudă simigeriei
Ce ar fi zilele de iarnă fără mirosul înnebunitor al unui covrig, fără fierbințeala lui care dezmorțește degetele în timp ce alergi grăbit dintr-un loc în altul? Ce ar fi Calea Victoriei fără Simigeria lui Nea Mărin, fără mirosul dulce al miezului cald, care ajunge până departe, în Amzei? Un covrig fierbinte e un ochean aburit. Ia-l în mână, privește prin el. Prin rotundul lui, o să vezi rostogolindu-se întâmplările istoriei de-a valma. Caleașca suflată cu argint a lui Vodă Mavrogheni, trasă de cerbii lui cu coarnele poleite cu aur. Trăsurile albe ale muscalilor și vocea răgușită a Mariei Tănase. Mesele de la Herdan, triumfând de caviar și șampanie. Și forfota boierilor bucureșteni, care își trimiteau cămășile la apretat la Londra, cu Orient Express-ul. Lustragiii, așezați la fiecare colț de stradă. Schimbarea gărzii în fiecare dimineață, la Palatul Regal. Soldații cu coifurile lor de alamă, împodobite cu coadă de cal, cu tunici albastre, cu poale răsfrânte și sabie dreaptă lipită de piept. Ține bine covrigul-ochean. Privește mai departe. Iar dacă ai să vezi o negresă splendidă, tăind strada în două într-o șaretă trasă de-un struț, să nu te sperii, că nu visezi. E Josephine Baker, perla neagră a dansului. În 1928, la invitația lui Constantin Tănase, „cea mai senzațională femeie pe care a văzut-o cineva vreodată”, cum scria cândva Hemingway, a dansat aici, pe Calea Victoriei, în București. Ce a rămas azi din toată sclipirea de-atunci? Amintiri, povești, pagini risipite în vreun jurnal. Sau, poate, câteva fotografii, păstrate cu grijă într-un album.
Cu cele două lentile gemene ale aparatului Rolleiflex, Kauffman, legendarul fotograf născut la Brașov, în 1923, a fotografiat Bucureștiul, veșnic îndrăgostit de parcurile lui. A fotografiat neobosit și Calea Victoriei, în tot mai sumbrii ani 50, când pălăriile de altădată ale doamnelor erau înlocuite, treptat, de căciuli, când grimasele suspicioase luau locul zâmbetelor, când griul de cenușă și-a făcut loc printre clădiri și întâmplări, până a pus stăpânire pe viață, cu totul. Azi, Calea Victoriei e puțin din toate, ca o femeie îmbrăcată în mai multe rânduri de fuste. Unele sunt din catifea, altele din mătase. Unele din diftină, altele din pânză de sac. Cele mai multe poartă însă în pliurile lor culorile șterse ale oricărui decembrie lipsit de zăpadă.
Privește cerul!
Uneori, seara, în spatele impunătoarei statui ecvestre a Regelui Carol I, care-și privește de la înălțimea celor 13 metri de marmură și bronz fostul Palat Regal, se așază un domn elegant. Cu manșetele cămășii puțin suflecate, scoate din geanta căptușită cu catifea un saxofon. Dacă ai norocul să treci la orele potrivite pe acolo, Bucureștiul o să ți se pară dintr-o dată iubibil. Aerul o să se aranjeze în jurul tău în stranii geografii nevăzute. Iar muzica lui o să te ridice de la pământ și-o să se topească apoi în pasta albă a ceții.
„Privește cerul” scrie pe o trecere de pietoni, „privește cerul” scrie pe zidul unei clădiri. Doar că, în decembrie, de pe Calea Victoriei cerul Bucureștiului pare foarte departe. Cândva, în Muzeul de Artă găzduit de fostul Palat Regal, am admirat îndelung un tablou de Dărăscu: o aglomerare superbă de tonuri albastre și gri, o dezordine fericită de trăsuri și galoși. Se numea chiar așa: „Calea Victoriei pe timp de ploaie”. L-am privit mult, cu ochii mijiți, la câțiva pași distanță de el. L-am privit până ce liniile aspre s-au înmuiat și albul vopselei și-a făcut loc mai în față. Printre tente și semitente, printre tonuri și semitonuri, am văzut cu adevărat lumina lui. Am văzut-o strălucind pe clădirile ude, șiroind pe umbrele și pe trăsuri. Am văzut-o coborâtă în stradă, la fel de misterioasă și albastră ca cerul.
E frig și burnițează în București. E decembrie, caldarâmul e ud și plin de lumină. În ochiul bălților, felinarele sunt aprinse, casele și norii sclipesc răsturnați. Deschide ochii și privește strada! Calea Victoriei e un cer în oglindă.
Autoarea mulțumește lui Adrian Buga, istoric și critic de artă, pentru scurtul și folositorul ghidaj cultural.
Foto: Shutterstock (2), CIMEC (1)
Ce bine scrii…
Fermecător poem al Bucureștiului! Imi pare rău că nu am descoperit-o singur pe Dia Radu, așa că îi multumesc prietrnului care mi’a dat link-ul. Eu insumi sunt un fel de rezultat al unei cezariene pe dos, adică import din provincie, dar am fost fermecat de oraș, chiar dacă vârsta nu-mi mai permite să fiu trăznit ca Tom. Mulțumesc Dia Radu