ROMÂNIA NECUNOSCUTĂ
– Călătorie prin tărâmul lunatic de la marginea Bărăganului –
Călărețul șchiop

Imaginați-vă o întindere copleșitoare. Atât de imensă, încât privind împrejur te apucă frica. Norii izvorăsc de undeva dinspre răsărit, acolo unde ar trebui să se afle Dunărea, subțiri și diafani, ca o ceață a zânelor. Apoi izvorul norilor se îngroașă, se umflă, trece pe deasupra în viteză, ca o mie de zmei alergând către apus. Acolo herghelia de nori se subțiază din nou, ca și cum ar fi sorbită de un vârtej.
În mijlocul întinderii nesfârșite răsar trei movile uriașe, aproape aliniate. Urc pe una din ele, cu harta în mână, cu aparatul de fotografiat agățat de gât. Un zumzet continuu de gâze nevăzute, ca o vibrație, îmi țiuie în urechi. Mă aflu în Bărăgan, în lunca Bordușanilor, undeva între Fetești și Giurgeni. Un vânticel fierbinte tremură orizontul. Văd șarpele de argint al fluviului tăind câmpia în două. Dincolo de el se află Balta Ialomiței. Acolo ar trebui să ajung, dincolo de brațul Borcea, unde am auzit că există o altă movilă, cu mult mai înaltă decât cea de sub picioarele mele, o piramidă de pământ și de iarbă, scormonită de arheologi. Îmi imaginez deja pădurea nebună de pe malul fluviului, cu arbori seculari, împiedicând norii să curgă spre apus, tăcerea fulgerată de zborul unor păsări necunoscute, șoaptele animalelor sălbatice pândind din tufișuri întunecate, și pe mine, scormonind printre cioburile unei așezări din negura preistoriei. Soarele arde. Mi se pare că aud tropotul unui cal. Acolo, pe malul fluviului, e Bordușaniul, satul în străfundurile câmpiei, și acolo ar trebui să găsesc călăuze pentru drumul pe care îl caut.
Cu adevărat se aude galopul unui cal. Privesc împrejur, tocmai atunci când din ierburile înalte și dintre mărăcini se ivește capul rotund și negricios al unui bărbat de vreo 50 de ani, apoi capul unui cal pe care aveam să aflu mai târziu că-l cheamă Drăgan. Omul mă privește ca și cum m-ar cunoaște dintotdeauna. Pesemne că m-a văzut de departe, urcat pe movila din mijlocul câmpiei. E solid. Poartă o șapcă albastră pe cap. „Bre!”, zice, în timp ce coboară de pe cal dintr-o săritură sprintenă. Nu are șa, doar niște funii agățate de grumazul calului. De funii atârnă niște bețe. Le-apucă, lasă calul liber și începe să urce movila. Nu-mi pot crede ochilor. Călărețului îi lipsește un picior. Bețele care atârnau legate cu funii de cal sunt de fapt niște cârje. Urcă pe movilă cu o agilitate uimitoare. Calul se ține după el. Ajunge sus, își pune mâna la ochi, privește în depărtare către dunga strălucitoare a Dunării și zice fără să mă privească: „Zi, bre, n-ai o țigare?”.
Frumoasa Jinga

Nea Traian, căci așa îl cheamă pe călărețul șchiop, are 56 de ani. A fost un timp șofer pe un camion, dar Dumnezeu a vrut ca el să se întoarcă la cai, și atunci a avut un accident. Și-a pierdut piciorul și s-a întors acasă. Se sprijinea cu mâinile de gard, se uita peste câmp și se gândea: ce fel de om e acela fără un picior? Nu mai poți călări, nu mai poți înota, nu mai poți alerga, nu mai poți simți cu tălpile pământul. Cum să mergi pe pământ cu o singură talpă? „Eram tânăr. Poate aveam vreo douăzeci și ceva de ani. Și cum stăteam așa, pe gard, odată apare unu’ din Făcăieni, Bujgoi, și zice: «Băi, Traiane, nu vrei, mă, o iapă bună?». Mă uit la iapă, era frumoasă, cu gleznă fină, cu nara largă, cu coama blondă. Am luat-o. Pfai de mine, ce iapă a fost aia!”, face Traian, răsucind țigara între degete, fără s-o fi aprins. „Bre! Mânca pământul de bună ce era! O șuieram așa și venea la mine, își punea botul pe umărul meu. Se uita numai în ochii mei. Pe ea am învățat să urc fără picior. Băteam de unul singur câmpia, de la Fetești până la Piua Petrii și la Giurgeni, treceam apa la Hârșova, și înapoi la Țăndărei…” Nea Traian Gadei a iubit mult iapa aceea pe care o chema Jinga, „frumoasa Jinga”. Ajunsese să simtă pământul cu picioarele ei, să simtă furtunile cu nările ei, și vara, când Jinga se ducea în Baltă cu ceilalți cai din sat, dincolo de apă, rămânea iar fără picioare. Tânjea după ea. Dar iapa lui se întorcea mereu la el. Câteodată prindea mânz, și el a avut mereu numai cai din neamul ei. „Uite, bre, la Drăgan, mândrețe de cal din neamul ei.” Pe urmă, nea Traian a ajuns să aibă grijă de caii satului. Îi plăcea să bată câmpurile de pe malul Dunării, câteodată trecea dincolo cu ei, în sălbăticie, și străbătea Balta Ialomiței, până hăt, departe, spre Călărași, până la Păcuiul lui Soare și înapoi, peste măgura Posmocului, trecea prin smârcurile Moroiului și mlaștinile Caiafelor. Jinga trăgea vântul în piept și necheza, fiindcă și ei îi plăcea mai mult în sălbăticie, și iar o luau la trap. Și-așa au trecut treizeci de ani, ca o clipă. Acum, nea Traian nu prea se mai duce în Insulă, stă mai mult pe-aici, pe maluri, bate râpele, știe păsările, simte vremea. „Nene Traiane”, zic, „știi Balta, drumurile, locurile. Aș vrea să merg acolo unde-au săpat arheologii după cioburi vechi, în Insulă.” El mă privește o clipă, apoi continuă ca și cum nu m-ar fi auzit. „Trăim timpuri întoarse. Plouă prea mult, oamenii s-au făcut mai răi, s-au întors bâzgăunii și ne-au omorât o vacă. Erau cu miile pe ea. Asta n-a mai fost dinainte de război. Am văzut curcubeu’ vânăt și vârtejurile se țin lanț. Nu-i de bine.” Îl șuieră pe Drăgan și calul vine imediat. „Ești cu mașina?”, întreabă; apoi, fără să mai aștepte un răspuns, încalecă. Leagă cârjele cu funia. „Țin-te după mine”, strigă. Și coboară în goana calului de pe movilă.

Alerg la mașină. Nea Traian a luat-o pe drumul de praf ce traversează câmpia către Dunăre. Călărește fără să întoarcă privirile. Coboară râpele roșii, fără să se oprească. Sunt păsări acolo de culoarea oțelului, care au cuiburi scobite în clisa spălată de ploi. Merge către apă, mereu către răsărit, peste câmpuri ce par părăsite, printre smârcuri umede, cotropite de păsări cu picioare lungi. Lângă dig se află un fel de căsuță din piatră, înconjurată de o curte. În curte, câteva vaci. Nea Traian descalecă fără să mă privească, sprijină cârjele de o căruță. „Bre, omule”, zice, „o iei matale pe dig, în jos. Ai grijă la bâzgăuni. Mergi cale de trei târle. La a patra, care-i de oi, te oprești și întrebi de unu’ Ion Oprescu, cioban. El o să-ți spună cum ajungi la movila mare, la Popina, peste apă. Doamne ajută!”, zice, se sucește pe singurul lui picior și-mi întoarce spatele.
Soarele coboară spre asfințit, în timp ce luna e deja pe cer. Fac kilometri întregi pe dig. Apa e nămoloasă, uriașă, roșie. Dincolo de ea se vede o pădure sălbatică. Sunt mulți cai de-o parte și de alta a digului. În sfârșit, oi. În mijlocul lor stă o momâie sprijinită într-o bâtă ciobănească. Lumina a căzut. E aproape albastră.
De veghe în câmpia lunii

Ion Oprescu are o mustață uriașă și albă, arată ca un cioban din povești. Pe cap poartă un clop verde-negru, are chimir și o haină groasă, de lână, în ciuda căldurii. Lui lâna îi ține răcoare. Așa zice. Îl întreb cum pot ajunge la Popina, dincolo de apă, acolo unde este marea movilă veche, unde au săpat arheologii. Dă din cap. Bâta lui este din lemn de corn, care nu crește pe-aici, numai la munte, acolo de unde se trage neamul lui. Fiindcă el, Oprescu, nu e de-aici, noo, nici vorbă. Bate el câmpiile astea de 50 de ani, s-a însurat el c-o câmpeancă din lunca Bordușanilor, a făcut șase copii cu ea, din care fata cea mare a fost omorâtă, și-a mai rămas cu cinci, dar el totuși nu se simte ca fiind de-aici. Câmpia asta nu poate pune mâna pe el așa, cu una, cu două. Îmi arată cu bâta din lemn de corn undeva, dincolo de apă. „Acolo-i Popina. Dar nu te duci acuma. Cade noaptea. Mergem la bordei.”
N-am mai văzut niciodată asemenea bordei din crengi, peste care moșul a lipit pământ clisos, iar peste pământ a pus iarbă. O căsuță acoperită cu iarbă! Prin acoperișul de iarbă iese un fel de horn, iar lângă horn stă un câine mare și alb care privește cerul. Nici măcar nu mă latră.

Moșul îmi arată cu bâta o piatră pe care să stau. El rămâne de veghe, în picioare, sprijinind cerul cu clopul. Oile și caprele stau aproape nemișcate în lumina asfințitului. Îmi dă o cană de tablă, în care e o umbră de țuică slabă, cu miros de mlaștină. Cerul e roșu-vânăt. Luna prinde puteri deasupra moșului. „Alea-s locuri rele”, zice moșul. „Loc umbros, nu pătrunde lumina soarelui. Acolo cică se-ascundea alde Ghiță Ursu. Ăsta a fost hoț, haiduc fugit în baltă. Uite-așa avea barba și părul când s-a predat. Dincolo (și-mi arată cu bâta peste apă) n-aveai curaj să mergi, așa erau hățișuri de adânci. Nu intra lumina în ele. Aveau sălaș mistreții și lupii. Îi vedeai vara, înotând peste Borcea și năpădind în câmpie. Iarna, peste podul de gheață. Ei, acolo s-a ascuns Ghiță Ursu fugarul, de nu l-au găsit. Când s-a predat, râdea. Nimeni nu știe de ce s-a predat. Nu-i era frică de nimic. Cică erau luminișuri, departe, în mlaștini, la care nu puteai ajunge decât în urma unui cal sălbatic sau a unui mistreț. Ghiță mergea în urma lor, pe cărările animalelor, și nimeni nu-l putea ajunge. Mânca miere sălbatică.”
Moșul se tot învârte în jurul meu, sprijinit în bâta lui de corn. Când era copil, locuia pe dealuri, undeva, prin Prahova, la Cerașu, și iarna, la gura sobei, bunicu-său Iosif îi povestea despre întinderile fără capăt ale câmpiei, despre caii pe care oamenii îi lăsau slobozi ca să se prăsească cu cai sălbatici, mai iuți și mai curajoși. El, copilul, nu putea să-și închipuie cum vine asta. Apoi, într-o bună zi, când se săltase „ciutan”, bătrânii l-au luat cu ei. Când a văzut Dunărea, a leșinat. Erau după șapte zile de drum. Câmpia era nebună, din pământ ieșeau aburi. Caii lor de munte, cu samarele în spinare, înnebuneau și ei. Simțeau mirosul cailor sălbatici din baltă, se smuceau, spărgeau pământul cu copitele, ca să se ducă după ei. „Am văzut cu ochii mei cum se băteau harmasarii, se mușcau de moarte, așa erau de sălbatici. O vară întreagă am stat în câmpia Bordușanilor cu oile. Pe urmă m-am întors acasă, la Cerașu. În iarna ceea a murit Moșu-meu, Iosif, fără să spună nici un cuvânt. I-a lăsat lui taică-meu, Ion, ceasul de buzunar și amnarul ce-l ținea legat cu un lanț la buzunar. Bună-mea, Elisaveta, s-a pus pe o laviță lângă cuptor, cu ochii închiși. Și s-a mai dat jos numai în primăvară. Când s-a dat jos, orbise. M-a chemat pe mine și pe tata și ne-a zis așa. Către tata: «Tu, Ioane, când va fi să cobori cu oile în câmpie, să faci bine să dai ceasul moșului Iosif la băietan, și amnarul, că nu te-i mai întoarce». Către mine: «Tu, Ionică, să iei ceasul și amnarul lui moșu-tău, că pe tine te trage câmpia, și nici tu nu te-i mai întoarce. O câmpeancă desculță se uită la tine». Și așa a fost. Ne-am coborât cu oile în câmpie. Tata mi-a dat ceasul și amnarul. Când a venit apa mare s-a înecat. A venit calul singur la bordei și-am știut că nu se mai întoarce. L-a luat Borcea la vale. Am făcut slujbă de pomenire. Când am ieșit iară din sat, în câmpie la oi, văd o femeie desculță, cu vaca pe drum. Se uită la mine și se uită la mine, cum a spus bună-mea Elisaveta din Cerașu. Era femeia mea, câmpeanca.”
Când am plecat de la Moș Ion, negurile nopții cotropiseră cerul. Despre marea movilă de dincolo de ape n-am aflat decât că e un soi de nălucă îngropată în păduri, că ar trebui să merg acolo cu barca și că ar trebui să mă ducă un lipovean, pentru că în ziua de azi, numai ei mai știu potecile de apă din Baltă. Și încă ceva. Dacă mă duc, să fac mai întâi o rugăciune la biserica lipovenească din Bordușani.
Tanti Lenuța și sfârșitul lumii

Biserica lipovenească din Bordușani este mică de tot, ca o căsuță căreia cineva i-a adăugat o turlă din tablă. Turla are două ferestre oblonite, ca doi ochi închiși. Tanti Lenuța stă în adâncurile curții sale acoperită cu viță de vie, pe o băncuță din lemn vechi. Dincolo de băncuță, la numai un metru, se cască o râpă adâncă de vreo opt metri. În râpă curge apa cea mare, cea mâloasă, cea roșie. Dincolo de apă e Insula Ialomiței, a cailor sălbatici, a cioburilor supraviețuitoare ale istoriei. Ea privește la toate acestea. După omul ei, care „a trecut dincolo acum trei ani”, o cheamă Costandin. Când el s-a dus, sufletul lui a plecat din toate. Duba (adică barca) s-a descleiat și a putrezit, rostovolul s-a rărit și s-a risipit în iarbă, malul unde el venea cu peștii cei mari s-a prăbușit în apă, cărarea a fost acoperită de ierburi și căsuța lor s-a înclinat. Timpurile s-au schimbat cu totul. „Au venit oameni streini și au tăiat pădurile de dincolo. Au scăunat sălciile din Insulă și plutele bătrâne care țineau pământul. Am rămas singură printre lipoveni. Ce om bun am avut, Costandin al meu”, zice ea, ca și cum ar vorbi cu vântul. „Nu era el harnic tare, dar nici nu bea. Îi plăcea să stea în baltă. Stătea și nopțile pe-acolo, așa de mult îi plăcea. Pe urmă venea acasă cu câte-un pește și-mi povestea ce-a văzut. Vedea stele căzătoare și animale cum nu mai vedea nimeni. Numai el. După ce a murit, parcă s-a stricat lumea.”
Tanti Lenuța lui Costandin n-a fost niciodată dincolo de apă, în Insulă, dar crede că tot răul vine de-acolo. Ploile, vântul, înghețul. Soarele răsare de dincolo de Insulă. Norii vin de-acolo. Oamenii au stricat ceva acolo și mersul lumii s-a încurcat.
„Aș vrea totuși să ajung în Insulă”, zic, „să văd cu ochii mei pustia, pădurea, mlaștinile, movila cu săpături.” Atunci, tanti Lenuța m-a dus fără o vorbă pe ulița mare a satului, mi-a arătat cu degetul un lipovean bărbos care ședea tolănit pe un bolovan, între ierburi, îmbrăcat în cămașă albă, cu pălărie de pai pe cap.
Poveștile lui Larion lipoveanul

„Nu mai vede apa opăcinul, nici lipoveanul babaichinul.” Opăcin înseamnă lotcă. Babaichin, rame. Adică lipovenii nu mai ies la pescuit, la vânătoare de pește, cum spun ei. Privații le-au luat apa. El nu înțelege. Cum poate să fie apa a cuiva, când apa e de la Dumnezeu, a tuturor? Lumea s-a întors pe dos. Când s-a mai pomenit așa ceva? Părinții lor au fost pescari, bunicii pescari, străbunicii pescari și ei… ce mai sunt ei acum? Nimic. Lipovenii nu mai sunt nimic. Larion e înalt și mândru. Chiar și așezat pe bolovanul lui dintre ierburi, pare uriaș. Are ochii verzi și barba albă. „Cine a luat apa?”, întreb. „Uite, ăsta”, zice, și-mi arată din cap o casă mare, albă, care se află peste drum. Înțeleg că acolo locuiește dușmanul lor, cel din pricina căruia ei nu mai pot pescui. „Și știi dumneata ceva?”, șuieră Larion. „E lipovean dintre noi. Slugă la unu’ din București care a luat apele. Mare sculă.”
*

Birtul satului. Peste drum, la bisericuța lipovenească, bate mai întâi o toacă. Apoi clopote, pe trei voci. Pe drum trec femei îmbrăcate în fuste lungi, colorate în verde și roșu, cu ciorapi albi în picioare, cu basmale pe cap, cu ciucuri atârnați într-o parte. Larion dă peste cap o vodcă. S-au mai strâns câțiva lipoveni tăcuți. Își amintesc de vremurile trecute. Înainte vânau la sturioni, la peștii cei roșii, la păstrugi și la moruni, pentru că peștii veneau din mare, urcau pe Dunăre și mergeau în sus, pe niște pietre verzi, unde se băteau și puneau icrele. Acum nu mai urcă niciun pește pe Dunăre. La ei nu mai ajunge nimic. „Apa e seacă.” „Și Insula?”, întreb. Larion dă din cap. Ceilalți îl așteaptă să vorbească. Nu se mai duce pe insulă. A fost în toată viața lui numai de câteva ori. Orice lipovean poate să spună că locul acela nu e… curat. Înainte să mergi acolo, trebuie să faci o rugăciune. Când te întorci, la fel. Ei erau cu lotcile pe apă, mergeau să mai pună câte-o setcă la mal, și din hățișuri se auzeau zgomote ciudate, se auzeau țipete de păsări care nu există la malul cestălalt. Vara se vedeau roind pe deasupra viespi mari și bâzgăuni care pot omorî o vacă. „Acolo”, zice Larion confidențial, aplecându-se puțin deasupra vodcii, „sunt morminte de păgâni. N-au odihnă. Noi suntem creștini.” Își face cruce și dă apoi paharul peste cap. A fost cândva un om, Condrat îl chema, curajos. Cică el de mult avea gândul să se ducă acolo, la movila păgână, să caute o comoară care i se arăta în vis. Când a venit zăporul, adică apa mare, s-a dus cu lotca lui printre copacii din pădure, până la movilă, cu o lopată și cu o icoană din casă. Nu s-a mai întors. L-au găsit cu popa, după o săptămână. Era pe movilă, atârnat într-un copac, zece metri deasupra pământului. „Ori că s-a suit singur de frică, și apa a scăzut pe urmă, ori că ceva l-a urcat acolo, nu știm, dar de-atunci lipovenii nu mai calcă la movilă, nici cu popă, nici fără. Lotca lui nu s-a mai găsit. Nici icoana. Asta-i.” Lipovenii dau din bărbi, tăcuți. Apoi, la un semn al lui Larion, trântesc paharele pe masă și o iau spre biserică. Le spun că totuși aș vrea să merg la movilă. „Cine poate să mă ducă cu o barcă?” Lipovenii n-aud.
Epilog

Niciunul dintre lipoveni nu s-a învoit să mă treacă apa cu lotca. Am ajuns în cele din urmă în Insulă singur. Am mers pe diguri părăsite, am văzut cai adulmecând nori și păsări plonjând în pădurea inundată. Am trecut, pe jos, apa roșie. Șoapte stranii se amestecau cu cețurile umede. Și apoi, am găsit-o. În adâncurile pădurii, aproape de malul fluviului, împresurată, sufocată de arbori bătrâni care crescuseră peste ea. Din movilă rămăsese doar vârful. Am urcat pe cărarea aproape înghițită de ierburi, amețit de aerul ciudat al acelor locuri bântuite de duhurile oamenilor de acum mii de ani. Am văzut sute, mii de cioburi ale unor vase străvechi, acoperite cu încrustații barbare, scoase de ploi din pământul clisos, oase de oameni ale unor timpuri imemoriale, cranii cu orbite pe jumătate ieșite din adâncurile movilei. Și atunci am înțeles tulburarea cu care oamenii acestor locuri privesc peste fluviu. Colina aceasta aflată la marginea lumii are puteri care vin din străfundurile timpului, amintirile ei pe care soarele și vânturile le împrăștie peste lume. Am înțeles că oamenii bălții sunt cumva prizonieri ai acestei lumi ireale și că biografiile lor, poveștile lor, își trag sevele din adânca istorie cu care este îmbibat tărâmul acesta dintre ape și cer.
HORIA ȚURCANU
(Antologie AS)