• Cu eforturi supraomenești, preotul și sătenii din satul Boz, Hunedoara, au salvat de la moarte o biserică din lemn, veche de aproape 400 de ani. Este o speranță și un exemplu că se poate. Se poate să ne salvăm istoria, tradiția și identitatea •
Puține locuri din România îți oferă șansa istorică să te pomenești față în față cu o biserică veche de aproape 400 de ani. Dar norocul este de partea mea. Mă aflu în Boz, un sat hunedorean de pe Valea Mureșului, care așteaptă nerăbdător primăvara. Pe-o palmă de pământ a răsărit deja iarba verde. În mijlocul ei, biserica pare o pasăre care tocmai ce s-a lăsat din zbor și stă cu aripile adunate. O înconjur în câțiva pași. Lemnul, încheiat cu aripi la colțuri, mă face să cred că biserica chiar a zburat peste secole ca să ajungă la noi. O să ne-ntoarcă, înapoi, la credință, cu frumusețea ei magică. Am pus mâna pe grinzile vechi și lemnul lor era viu. Mi-am lipit urechea de el și mi s-a părut că aud rugăciunile rostite în biserică sute de ani. Mi s-a părut că aud foșnetul de aripi al îngerilor. Am închis ochii și-am auzit voci venite din străvechime, dar și multe suspine îngropate în lemnul vechi. Erau vremuri grele, când biserica a fost ridicată, țăranii ardeleni erau iobagi pe moșiile grofilor și munceau ca vitele puse în jug. Și se mai aud în pereții de lemn ai bisericuței din Boz, și rugăciunile românilor credincioși, care chemau sfinții să le salveze biserica strămoșească din mâinile și tunurile calvinilor. Bocete de înmormântare, binecuvântări la nunți și botezuri, rugăciuni de mulțumire pentru micile licăriri de speranță în vremuri întunecate, se aud, dacă știi să le asculți, în pereții seculari ai bisericuței din Boz. Și printre ele se aude și povestea prorocului orb.
Prorocirea
Pe la jumătatea lunii octombrie a anului 1784, la conacul baronului Anton Jozsika, ce stăpânea și peste satul Boz, sosi un om ciudat. Îmbrăcat în haine terfelogite, cu legătură neagră peste un ochi și cu o căciulă mare în cap, ceru să vorbească cu baronul sau cu contesa Maria, soția lui. Veneticul pretindea că este proroc. În loc de răspuns, servitorii l-au scos din curtea conacului, și omul a rămas în fața porții închise să îl aștepte pe baron. Jozsika s-a întors către seară. Abia coborât din trăsură, cerșetorul s-a pus în mijlocul drumului, zicând că are să-i spună ceva important, să-i facă o prorocire. „Sunt proroc”, i-a zis. Vă spun viitorul! Considerându-l vreun șarlatan amărât, baronul i-a aruncat un ban de argint de 20 de creițari și-a plecat. Atunci omul a strigat către el: „Fiindcă Măria Ta nu vrea să mă asculte, eu totuși o să îți grăiesc ce se va întâmpla. Se va ridica un crai, care va porni război și vor umbla oamenii în sânge până la glezne”. Spunând acestea, se făcu nevăzut. Neliniștit de ce auzise, baronul l-a trimis pe judele satului să caute sărăntocul și să îl aducă din nou la el. Însă omul cu prorocirea a fost de negăsit. La două săptămâni de la această întâmplare a izbucnit răscoala lui Horia, Cloșca și Crișan și, din Țara Zarandului, până la Aiud, țăranii au distrus toate casele grofilor și conților unguri, făcând prăpăd. Inclusiv conacul baronului Jozsika a fost făcut una cu pământul, deși el și familia au fost printre puținii care au scăpat cu viață. După ce răscoala a fost înăbușită, baronul Jozsika a mers la Alba Iulia, la judecata căpeteniilor întemnițate. Într-una dintre temnițe l-a recunoscut pe… prorocul cel sărăntoc: era chiar Crișan, tovarășul de luptă al lui Horea. Curios să afle de ce a vrut să îl avertizeze sub formă de prorocire despre răscoală, Crișan i-a răspuns că din recunoștință. Cu câțiva ani înainte, zăcând grav bolnav sub streașina unui han, în care trăsese și baronul Jozsika, soția lui, Maria, i-a dat bani hangiului, poruncindu-i să-l îngrijească bine pe omul beteag. Peste câteva zile, l-a luat în carul cu bagaje și l-a dus la Brănișca, satul de lângă Boz, unde a rămas până s-a însănătoșit deplin, ca apoi să plece în satul lui, Cărpiniș, din Munții Apuseni. Răscoala de la 1784 a fost înecată în sânge, însă lupta țăranilor români pentru drepturile lor a rămas pildă vie în memoria românilor din Ardeal. Povestea lui Crișan a fost spusă în biserica de lemn din Boz, în 1918, când un delegat a fost ales să meargă la Marea Adunare de la Alba Iulia: Lazăr Ursa, plugar și cântăreț în strana bisericii.
Povestea lui Crișan e rânduită, și ea, în lemnul vechi al bisericuței de lemn din Boz, împreună cu multe rugăciuni și cântece de slavă aduse lui Dumnezeu, atunci când speranța a început să risipească negurile de pe cerul românilor. Și tot în lemnul bisericii vechi sunt adunate și rugăciunile oamenilor care și-au plâns morții în primul și în al doilea război mondial și care apoi au blestemat comunismul. După revoluția din 1989, oamenii din Boz au construit o biserică de zid, mai încăpătoare, însă au păstrat și vechea biserică de lemn. Prea multe amintiri, prea multă recunoștință și iubire îi legau de biserica veche, ca să o dărâme, așa cum s-a întâmplat în alte părți ale țării. În ea era adunată toată viața lor, toate suferințele, dar și nădejdile împlinite. De aceea, atunci când a început să se șubrezească, gata-gata să fie luată de vânt, au început din nou să se roage, de data asta pentru salvarea ei.
Șapte ani de viață
„Ia uitați ce minunăție de pictură are bisericuța noastră!”, spune părintele Popescu Dacian. „Când am venit aici, în 2000 și ceva, biserica era neagră în interior, nu se distingea absolut nimic, nicio pictură, nicio icoană, nimic din iconostas. Oamenii se rugau mai departe, știind că din acele neguri îi ascultă niște sfinți, dar nu îi mai puteai vedea. Ba, unii străini credeau că biserica nici măcar nu este pictată, ci este doar așa, înnegrită de fum și de timp. Acoperișul era mâncat, începuse să plouă prin el, talpa bisericii, deși fusese făcută din bârne masive de stejar, era putrezită și începuse să cedeze. Biserica se prăpădea sub ochii noștri și nu știam ce se poate face, că era trecută în patrimoniu și procedurile erau dificile pentru reparații. Așa că l-am sunat pe domnul Șerban Sturdza, care era la vremea aceea președintele Ordinului Arhitecților din România și i-am cerut ajutorul. Mulți au râs de mine, or zis că, dară, nu s-o apleca așa un domn mare, la cererea unui preot de țară, dintr-un sat pierdut. Dar când este bunătate și generozitate, se întâmplă și minuni. Și ne-am trezit, în 2012, în sat la noi, cu domnul Sturdza și o echipă de voluntari tineri. Ei ne-au ajutat să schimbăm șindrila de pe acoperiș, dar ne-au și învățat ce să facem mai departe, ca să ne salvăm biserica”.
Părintele Dacian este tânăr și plin de energie, ambițios, ca majoritatea oamenilor de prin părțile astea. Proiectul lui este singurul din județul Hunedoara și unul dintre puținele din țară, de restaurare a unei biserici de lemn. Lupta a fost colosală, și numai credința și dorința sătenilor l-au ajutat să reușească: actele și lucrările au durat șapte ani! Munți de hârtii, grămezi de cereri și proiecte, sute de drumuri la Timișoara și în țară au fost necesare pentru salvarea bisericii istorice din Boz. „A fost foarte greu. Pentru 250 de mii de euro, bani obținuți din fonduri europene, am dat șapte ani din viața mea. Aceasta a fost prioritatea. Dacă ar fi să mai aleg acest drum, cu siguranță l-aș alege din nou, oricât de greu, pentru că ne salvăm, astfel, istoria și identitatea noastră. Dar dacă cineva îmi cere sfatul, i-aș zice să se gândească bine, înainte de a face așa ceva – trebuie să fii foarte tare și să știi foarte bine de ce o faci, altfel nu reziști în hățișul birocratic. Și să se înconjoare de specialiști, așa cum am făcut și noi. Fără ei nu am fi reușit, de exemplu, să suspendăm biserica în aer, cu niște cricuri gigantice, ca să putem înlocui fundația. A fost ceva uimitor să vedem cum biserica noastră plutește deasupra pământului, în timp ce constructorii îi făceau un nou așternut! Unele planuri a trebuit să le fac și de două ori, unele acte cerute pur și simplu nu existau și a trebuit să le inventez… și câte altele…”.
O minune cu aghiasmă
Dar sacrificiul a meritat. Astăzi, biserica de lemn din Boz este restaurată total, ba are chiar și un mic muzeu la intrare, unde sunt expuse vechi obiecte de cult găsite în pod și repuse în valoare. Pe durata restaurării, s-au organizat și alte expoziții, la care oamenii din sat au adus obiecte vechi, bucuroși să vadă cum renaște trecutul satului lor. Pe durata reparațiilor, întreaga comunitate a participat cu ce a putut, spiritul adevăratului sat românesc a renăscut, legăturile dintre oameni au revenit mai aproape de ceea ce erau cândva. O mare încercare pe durata restaurării a fost curățarea pe interior a bisericii. Specialiștii chemați au încercat să curețe picturile cu toate soluțiile moderne și nu reușeau. Pur și simplu, negura timpului și a fumului nu se lăsa ștearsă. Până când cineva a zis: „Chemați-l pe părintele Dacian! Să vină aici, în biserică, și să facă Aghiasmă Mică!”.
Părintele își amintește: „Am venit și am început să fac slujba de sfințire a apei, pentru ca ea să fie potrivită anume pentru curățarea pereților bisericii. Și minunea n-a întârziat: pictura care nu se putuse curăța cu cele mai sofisticate soluții chimice, s-a curățat cu o cârpă înmuiată în Aghiasmă Mică! Vă dați seama, de-a lungul timpului, ce s-a așternut pe acești pereți? Nu doar fum de la lumânări, dar și rugăciuni, durere și păcate ale oamenilor, ce nu s-au putut șterge decât cu apă sfințită! Când am văzut asta, ce puteam să fac sau să zic eu, ca preot? M-am pus în genunchi, întocmai ca acele sute de generații de dinaintea mea și m-am rugat și am mulțumit. Și iată acum ce minunăție de pictură!”, spune iar părintele și mă invită și în Sfântul Altar, unde deasupra mesei este pictat un Sfânt Potir, din care iese biruitor Iisus. Și alt lucru rar: cei patru evangheliști pictați pe cupola bisericii toți poartă straie în roșu, galben și albastru! „Așa erau românii cândva, credința în Dumnezeu și dragostea de țară mergeau împreună și erau temeiul vieții lor”.
Dubașii
O altă întâmplare minunată: astăzi, cantor la biserică este cineva tot din neamul lui Lazăr Ursa, cel ce a reprezentat satul Boz la Marea Unire. Ieșit la pensie, Mihai Ursa merge la slujbe „din drag de Iisus”. Îl întreb ce părere are despre faptul că biserica de lemn s-a reparat și încă este în picioare după mai bine de 300 de ani. „Păi, ce părere să am, domnucul meu, dacă părinții mei s-or botezat și s-or cununat aici, și aici i-am înmormântat?! Dacă eu m-am botezat și m-am cununat tot aici, iar copilu meu aici l-am botezat?! Avem biserica mare, de zid, ați văzut ce faină îi, și ce pictură are, dar noi, ăștia mai bătrâni, tot la bisericuța noastră tragem, că în ea am trăit tot ce a fost important în viața noastră. Acuma, nu-i vorbă, că și tinerii vin. Adică, ori înainte, ori după slujba din biserica mare, trec și ei pe aci, pe la cea din lemn, să se închine. E așe, ca o legătură între noi, bisericuța asta, și suntem foarte fericiți că s-a păstrat”.
Toți tinerii din sat care se căsătoresc trec, întotdeauna, și pe la biserica de lemn. De Paști, aici este un moment special. Chiar și de Crăciun, colindele ce anunță Nașterea Domnului pornesc de aici, legând cumva tradițiile ancestrale cu prezentul.
De altfel, în sat s-au păstrat multe tradiții, una dintre cele mai importante fiind cea a dubașilor. Iar femeile încă merg de Sfântul Haralambie cu semințele la biserică să fie sfințite înainte de a fi semănate, oamenii îl cheamă pe preot să facă slujbe „de rod” în marginea holdelor, sau i se cere Aghiasmă făcută cu rugăciunea recoltei, ca pământul să fie roditor. Iar dacă unele femei încă mai adună rouă de pe flori de Sânziene, ca să se spele pe față cu ea, „să fie frumoase și luminoase”, bărbații încă țin obiceiul dubelor. Chiar Mihai Ursa este unul dintre cei mai bătrâni dubași. Îmi aduce și îmi arată duba lui și îmi explică:
„Înainte, se făcea cu lemn de paltin și piele de câine, acum am mai înnoit-o un pic, că de ningea și se uda pielea ceia, intrai în casa omului și miroasea tare. Dar tot cum era înainte facem – ne îmbrăcăm cu sumane și cu căciuli de miel, punem crenguțe de brad în jurul dubei și mergem din casă în casă, să urăm și să descântăm”. Îl rog pe moș Mihai să îmi cânte o melodie veche, de dubă. Bucuros ca un școlar care știe răspunsul, zice: „Uite, ăsta e unul dintre cele mai vechi cântece de la noi, poate și de când o fo făcută bisericuța de lemn. Pe-ăsta și moșu meu îl cânta de Crăciun, în biserica ceia veche”. Apoi închide ochii și începe să bată un ritm ciudat. Fiecare lovitură în dubă face aerul să vibreze și cu fiecare vibrație ne întoarcem câte o sută de ani înapoi. Tot mai departe, tot mai înapoi în istorie, către începuturi. Și cu vocea lui de om al pământului și om al lui Dumnezeu, începe să zică o melodie ca un descântec: „S-au rugat, rugatu/ Doi boieri din satu./ Dumnezeu le-a datu/ Casă lângă drum/ Și-un pom roditor./ Vântul trăgănare,/ Merele picare,/ Îngerii veneare/ Și le culegeare/ Și le trimiteare,/ Pe-o gură de Raiu / La fete de craiu”.
Binecuvântare și blestem
Dar Minunea din Boz nu stă doar în faptul că o bisericuță din lemn a biruit timpul și vrăjmășia istoriei, vreme de aproape 400 de ani. Ci faptul că, din aproximativ 120 de biserici hunedorene din lemn, este singura salvată de la dispariție, prin restaurare. Un miracol, față în față cu 120 de crime, prin care istoria, tradiția și credința, încastrate pe veci în lemnul unei biserici, sunt ucise din nepăsare. Oamenii din satul Boz, împreună cu preotul Popescu Dacian, au arătat că se poate, că există o speranță pentru a salva bisericile din lemn, tiparul credinței și al identității noastre naționale. Ca să vedeți aceste două căi diferite ale destinului, binecuvântarea și blestemul, e de ajuns să mergeți în satul vecin cu Boz, la biserica din Târnăvița, în care acoperișul spart a pus lacrimi pe fețele sfinților.