Geții de pe Ialomița
Când vorbim despre daci, ne gândim mai cu seamă la vestigiile antice din jurul Munților Orăștiei, unde zidurile ultimelor redute de luptă împotriva Imperiului Roman încă se mai ivesc prin păduri. La fel ca și stâlpii magici de la Sarmisegetuza. Dar dacii au existat și în sud, între Dunăre și Carpați, temuții daco-geți care au întregit marele regat al lui Burebista. Urmele lor se găsesc peste tot, pe câmpie și pe maluri de râuri, doar că fotogenia plată a șesului inflamează mai puțin fantezia decât măreția abisală a muntelui. Pe nedrept! Piscul Crăsani, aflat pe cursul Ialomiței, navigabilă în vremurile de atunci, a fost, vreme de aproape două secole, o cetate a cărei prosperitate poate fi „citită” și azi în bogățiile ieșite, pur și simplu, din pământ, în secolele trecute. Veștile despre descoperirile arheologice, realizate în perioada interbelică, pe moșia fraților Lehliu, au înfierbântat, deopotrivă, mințile vânătorilor de comori și pe cele ale pionierilor arheologiei, hotărâți să salveze ce rămăsese de pe urma copiilor de țăran din satele Bărăganului, care-și făceau veacul în mâlul plin de hârburi, și de pe urma ciobanilor aflați cu oile la câmpie și care vor fi luat, de bună seamă, tot ce-au găsit strălucind în soarele orbitor.
Comorile Ialomiței
Cercetată încă din secolul XIX, cetatea de la Crăsani oferă și azi destule vestigii remarcabile. Nici măcar nu ai nevoie de un șpaclu, precum cel pe care, ca orice arheolog care se respectă, Ioan Cernău îl poartă mereu cu el, ca să scoată la suprafață, din promontoriul ce domnește asupra Văii Ialomiței, un ciob de lut sau o bucată dichisită de amforă grecească. Trebuie doar să ai privirea ageră, ca să vezi, în faliile ce s-au căscat, în 2.000 de ani de vânturi și ploi, în terasa cetății de odinioară, puzderie de cioburi de lut, de forme și dimensiuni care-ți spun că au fost, cândva, obiecte de folosință: vase, căni, ulcioare, opaițe. Acum câțiva ani, când a lucrat la teza de doctorat, având ca temă ceramica de la Piscul Crăsani, Ioan Cernău inventariase nu mai puțin de 45.000 de astfel de fragmente de lut!
Dava daco-getică de pe malul Ialomiței e considerată cel mai vechi sit arheologic din afara arcului carpatic. Încă din 1870, îmboldit de neastâmpăratul scriitor și căutător de antichități Cezar Bolliac, „junele” Dimitrie Butculescu, de-abia sosit de la studiile istorice absolvite la Paris, pune mâna pe hârleț și-și afundă, entuziast, botinele franțuzești prin câmpia prăfoasă a Bărăganului. Erau la ordinea zilei poveștile cu vase de lut găsite pe „Piscul” de la Crăsani! Le-o fi auzit, la ceas de seară, și junele Dimitrie Butculescu, aflat la un păhărel, într-una din cârciumioarele ce împânzeau Slobozia. Pe la 1900, orășelul avea un birt la zece case!, locuri de aflare de știri urgente, așa cum sunt și acum. Și dacă ajunseseră până la București, cum să nu se știe la fața locului, despre marea comoară ascunsă la Piscul Crăsani, de regele get Dromichete. „Povești cu care de aur, cu harnașamente de cai ce-ți iau ochii, îngropate de marele rege! Un sâmbure de adevăr trebuie să existe, căci astfel de depozite somptuoase chiar au fost descoperite, la sud de Dunăre, în cetățile de acolo ale geților”, spune Ioan Cernău.
„Am venit, am văzut, am găsit!”
„Părțile Ialomiței, până la gurile Dunării, sunt pline de monumente foarte atrăgătoare. Câmpul Bărăganului, cu mulțimea movilelor lui, are să dea izvoare noi și abundente istoriei României. Sunt mai mulți ani de când d-nii Lehliu îmi tot vorbiau de Piscul Crăsani, de pe moșia lor, aflată pe malurile Ialomiței-de-jos, unde se găsesc mulțimi de cioburi, bănuți și alte diverse obiecte, printre cari s’ar fi găsit odat’ și un cap mare, de argint”. (…). „Când dl Tache Lehliu a binevoit să-mi cedeze cel mai mare vas de pământ găsit până acum întreg și am observat perfecțiunea lui, am simțit urgența să se viziteze această localitate. Întreprinderea a avut succes peste speranțele mele”. „Veni, vidi, inveni!”: „Am venit, am văzut, am găsit!”, exclamă Dimitrie Butculescu, într-una din notele sale de jurnal. „În patru zile numai de cercări, cu prea puțini oameni, a putut scoate și aduce multe obiecte, printre cari și câteva vase aproape intacte”, își lăuda flerul Cezar Bolliac, în paginile „Trompetei Carpaților”. Indiciile erau clare: Butculescu descoperise o cetate getică, apărată la nord de malul inexpugnabil al Ialomiței, iar în rest, roată, de șanțuri și valuri de pământ cu palisadă.
După jumătate de secol, la începutul anilor ’20, Ioan Andrieșescu, unul dintre părinții arheologiei românești, ia și el, ca și Butculescu, drumul legendelor cu comori de pe malul Ialomiței. Cu studii la Berlin și Viena, Andrieșescu are veritabil ochi de reporter, așa cum se dovedește și în lucrarea pe care a publicat-o în 1924, prima monografie a unei cetăți geto-dacice din țara noastră. Iată o mostră din relatarea drumului său din Capitală până pe malul Ialomiței, realistă și, totodată, ispititoare. „De la București la Piscul Crăsani, drumul cel mai bun e acela care trece prin Băneasa, până la Preotești. Luând-o prin lunca Ialomiței, ajungi la Axentele, aproape de care, apucând pe culme, larga vale a Ialomiței se desfășoară înaintea ochilor, cu multele sinuozități ale panglicei de apă gălbue-lutoasă, destul de repede și, de multe ori, adâncă și înșelătoare; cu prăpăstioasele-i maluri de pe dreapta albiei străvechi, străbătută din loc în loc de «șuviți» ce îngădue accesul la terasa Bărăganului, care, de o orizontalitate perfectă, e întreruptă doar de numeroasele cruci grele de piatră puse la răspântii de drumuri și, tot așa, de multele movile, unele abia desemnându-și linia curbă în mijloc de lanuri. Tot înaintând paralel cu malul terasei, Piscul Crăsani se deslușește repede, ca unul dintre numeroasele ei ieșânduri, excepțional de înaintat, alcătuind, prin caracterul prăpăstios al laturilor sale, o formidabilă cetate naturală. Astăzi, «Piscul» s’a prefăcut, printr’o continuă rupere și surpare, pricinuită mai ales de marile șivoae ale primăverii, în trei platouri. Jos, în valea inundabilă a lalomiței, dincolo de apă, de o parte, în dreapta, satul Crăsani, sărac și gol; în stânga, Copuzul, cu gospodării mai bune, livezi și un iaz ascuns în verdeața lor. De sus, de pe Pisc, peste apă, în față e Balaciul de jos sau Pitişteanu, mai spre Răsărit și mai departe, satul nou, fără curți, nici grădini, aproape trogloditic – Sărățenii…”.
Comori risipite
De la Ioan Andrieșescu ne-a rămas o superbă fotografie de epocă. O privesc și realizez cât de mult s-au căscat faliile care au rupt în trei platoul vechii cetăți. Ce n-au reușit dușmanii geților „cucerește” natura, în sute și sute de ani… Tabloul nu arăta prea încurajator nici în 1923: „De la început era clar că cercetarea avea să se îndrepte, pe rând, asupra fiecăruia dintre cele trei boturi de deal, rupte adânc de șuvoaie, din trupul unic ce alcătuia odinioară un mare material, risipit pentru totdeauna. În fiecare primăvară, natura își continuă aici opera ei de distrugere”. Dar nu numai natura risipea, la început de secol XX, comorile dacilor din Bărăgan. „O monedă dacică aflată la un sătean; o mică gemă, în posesiunea cântărețului dela biserica din Crăsani, care și-a prefăcut-o, stricând-o, într’o piatră de inel; o figurină de bronz, roasă tare cu pila, până aproape nu i se mai puteau distinge trăsăturile… asta e tot ce a mai rămas din lucrurile găsite întâmplător la suprafața pământului vechii așezări sau prin preajmă. Olăria, multă, după spusa oamenilor, nici n’a fost băgată în seamă, fiind obiectul de joc, mai cu deosebire al copiilor păzitori de vite de pe Pisc și împrejurimi”.
Ce comori vor fi încăput pe mâna ciobanilor din zonă ori a proprietarilor moșiei pe care se găsea cetatea getică! Dar Andrieșescu nu se dă bătut. Se pune îndată pe treabă, convins că mai erau destule minunății antice înghițite de malul înalt al Ialomiței. Și are dreptate. Câteva dintre cele mai prețioase descoperiri ale campaniei de cercetare din 1923 sunt găsite în același loc, la Crăsani! „Într-o dimineață de august, dau peste trei dintre cele mai caracteristice piese ale săpăturilor, caracteristice nu numai prin ele însele, dar încă și prin aflarea lor laolaltă, așa cum le-am fotografiat «in situ»: o lampă de bronz cu trei ramuri și un întreit lanț de suspendare, un fund de amforă și un vas cu caracterul local, precumpănitor în întreaga stațiune de la Piscul Crăsani. Fundul de amforă cu vârful în sus s-a găsit peste urme de cărbune, cenușă și pământ. Aproape tot în același cuprins, alte mănuși de amfore, cioburi cu proeminențe, solzi de pește, resturi de bucătărie. Resturile ceramice sunt în chip sigur ale vaselor de utilaj zilnic sau ritual, al acelora cari au trăit aici în decursul timpului și, dată fiind grosimea păturii de cultură, un timp destul de îndelungat. Tot ce a fost de lemn s’a mistuit până a lăsa numai infime urme de lemn carbonizat și întipărituri de pari, dar ceramica s’a păstrat aproape intactă”, informa Andrieșescu distinsa audiență strânsă la Academia Română, curioasă să afle cele mai noi descoperiri legate de strămoșii geto-daci.
Fragmente de vase tipice grecești, de amfore, unele foarte prețioase, obiecte de os și sticlă, de bronz și fier, chiar și o bobiță de aur pe o podoabă sunt doar câteva dintre descoperirile prezentate în Aula Academiei. Piesa de rezistență e candelabrul din bronz, „de o valoare deosebită atât documentar, cât și muzeografic, chiar față de bogăția lucrurilor de metal din regiunile vecine cu noi”. La fel ca amforele grecești, lampa de bronz demonstrează comerțul intens din regiune și dă, în plus, o imagine clară, despre nivelul cultural și gustul artistic al locuitorilor cetății de la Crăsani.
Blestemul comorilor
De sus, de pe Pisc, de unde Ialomița se vede șerpuind până când se topește în seninul primei zile de primăvară, arheologul Ioan Cernău desenează în aer, cu vârful șpaclului, toată zona pe care, vreme de aproape 200 de ani, au controlat-o căpeteniile daco-gete din cetatea de aici. Cele mai apropiate cetăți sunt la peste 100 de kilometri depărtare, semn că la Piscu Crăsani se găsea un important centru de putere. Ghidul meu prin lumea dacică îmi numără, dintr-o suflare, o jumătate de duzină de tumuli, unii dintre ei frumos conturați, pe întinsul verde-crud al câmpiei pe care strălucește grâul de primăvară. Sunt cel puțin 14, mă asigură arheologul, care își propune ca într-o sesiune viitoare de săpături să deschidă unul dintre ei. Să sapi un tumul e o operațiune complicată, iar șansele să găsești ceva cu adevărat valoros tind spre zero. „Vânătorii de comori” au dat târcoale mormintelor antice, poate chiar la câteva zeci de ani de la fastuoasele ceremonii mortuare, conștienți că, pe cât de mare e tumulul, pe atât de mare era și captura. „Dacă voiai să îți finanțezi o campanie militară și erai la fundul sacului, nu era greu să apelezi la comoara din mormântul vreunui străbunic mai destoinic”, glumește ghidul meu. „Observăm imediat dacă un tumul a fost sau nu jefuit. Și, nu de puține ori, îi găsim îngropați în tumul, pe lângă marele senior get, și pe căutătorii de comori. Ca să ajungi la depunerea funerară, trebuie să cobori cu săpătura și 9 metri adâncime. Și, nu o dată, pământul afânat din vârful tumulului, imposibil de asigurat cu tehnica de acum sute sau mii de ani, i-a înghițit pe temerarii care visau să dea peste carul din aur al Regelui Dromichete: «Blestemul comorii!»”.
„Mânăstirea” dacilor
În lumea arheologică, există o butadă: când nu înțelegi peste ce ai dat, spui că e un obiect „de cult”, scrie unul dintre cercetătorii care au analizat îndeaproape viața spirituală a geților. Totuși, bogatul material găsit la Piscul Crăsani evocă faptul că geții din cetate erau mari rugători: numeroase obiecte indică o intensă viață religioasă sau diverse practici magice făcute fie în scop personal, ca leac, fie în folosul altora – magie albă sau neagră, vrăji. Zona sacră de la Piscul Crăsani a fost identificată pe mamelonul estic al promontoriului. Era formată dintr-o curte interioară de formă rectangulară și avea în centru un altar decorat, folosit pentru sacrificii ritualice, înconjurată din toate părţile de un ansamblu de clădiri, asemenea unei mânăstiri. În perimetrul zonei sacre au fost descoperite mai multe fragmente cu reprezentarea capului de berbec, provenind de la diverse tipuri de vase. Apariţia lor doar în zona sacră şi a clădirilor ce o înconjurau dovedește faptul că acest animal juca un rol important în cadrul ceremoniilor de aici, fiind, probabil, acolit al unei divinităţi. Tot acolo s-au găsit vase pentru libaţii, dar și câteva vase ovoidale, cu perforaţii mari care, neputând avea vreo funcționalitate utilă, nici urme de afumare, trebuie să fi făcut parte tot din „arsenalul” religios al preoților cetății. Dar descoperirea cea mai spectaculoasă o reprezintă un rhyton de lut complet. Acest tip de vas era folosit deja de secole de daci, rhytonul fiind considerat un apanaj al zeilor, eroilor şi regilor. În zona sanctuarului au apărut şi alte obiecte cu caracter de cult: un mâner de capac în forma unui cap de pasăre, un altar miniatural din lut, o statuetă feminină şi un idol antropomorf…
„«Echipamentul» ritual şi magic al locuitorilor de la Piscul Crăsani e impresionant de vast. În practicile rituale şi magice ale geto-dacilor, ca şi în cazul altor popoare, se îmbină elemente diverse, ca origine şi vechime. Cele folosite în cultele domestice şi pentru magie au o tradiţie locală străveche, multimilenară. Altele au fost preluate din timpuri străvechi, prin contactele cu alte popoare, iar alte obiecte şi practici rituale sunt legate direct de cultele specifice din fiecare aşezare. Se poate presupune, de asemenea, că fiecare familie îşi avea practicile rituale proprii, legate de cultul strămoşilor și al divinităţilor protectoare ale căminului și gospodăriei”, notează arheologul Nicolae Conovici, care a studiat cetatea în anii ’90.
Marea migrație geto-dacă la sud de Dunăre
„Perioada de maximă înflorire este aceea în care Burebista strângea toate triburile geto-dacice într-un mare regat”, îmi spune Ioan Cernău. În cei nici 200 de ani de existență, cetatea getică de pe malul Ialomiței are o dezvoltare rapidă, dovadă că își tot extinde suprafața, acoperind șanțurile vechi de apărare și săpând altele noi, mai cuprinzătoare. În timp ce cetățile getice de la sud de Dunăre încăpuseră pe mâna romanilor, cetatea de la Piscul Crăsani tocmai își trăia perioada de aur. „Sunt șanțuri mari, de 1,40 m adâncime și 2 metri lățime. Dacă făceai astfel de sistem defensiv, aici, în câmpie, unde nu ai piatră deloc, înseamnă că ai ceva de apărat”.
În mod cert, de lupte n-au dus lipsă cei din tribul getic de aici. Cetatea de la Piscul Crăsani era în avanpostul încăierărilor dintre geto-daci și Imperiul Roman. Și de aici vor fi pornit cete de călăreți în vestitele raiduri, pe timp de iarnă, peste Dunăre, după cum, mai mult ca sigur, triburile din zonă au avut parte, constant, de presiune din partea armatei romane. „Sunt documentate incursiuni romane, în care romanii i-au liniștit pe geți sau, dimpotrivă, au fost ei cei liniștiți de geți. Știm că în anul 5 după Hristos au fost strămutați la sud de Dunăre, în Imperiu, peste 50.000 de geți de la nord. Pentru perioada respectivă, asta însemna foarte mult. După anul 100, au fost mutați alți 100.000 de geți, tot de la nord de Dunăre. Pur și simplu, romanii i-au mutat în sud, ca să îi aibă sub control, să se asigure că nu se mai pot organiza militar”. Acesta ar fi și motivul pentru care cetățile getice din câmpie dispar înainte de războaiele dintre Decebal și Traian, îmi explică Ioan Cernău, când îl întreb care a fost sfârșitul cetății de la Piscul Crăsani. „A fost ea distrusă, la fel ca cetățile din Munții Orăștiei?”. „Cetatea e abandonată, dar nu după vreo luptă. Probabil, cei de aici au fost forțați să renunțe la fortificație. A fost abandonată, ca majoritatea davelor din Muntenia, până în secolul I, în urma prezenței romane la sud de Dunăre. Din toată Muntenia, doar dava de la Burdușani a rezistat până în secolul I post Hristos, în rest, toate au fost abandonate. Sau, chiar dacă s-a mai locuit în ele, nu a mai fost aceeași amploare ca pe vremuri. Populație sigur a mai rămas aici, dar nu a mai folosit fortificațiile. Cetatea de aici a fost, pur și simplu, abandonată…”.
Cimitirul copiilor
Chiar dacă perioada getică e cel mai bine conturată, Piscul Crăsani e locuit încă din urmă cu peste 7.000 de ani, din vremea civilizației Boian. Mai încoace, în secolele IV-III, în zonă erau niște geți mai vechi, strămoșii celor din vremea lui Burebista. După părăsirea cetății, următoarele urme de locuire sunt în preajma anului 1.000. „Aici e o zonă foarte propice locuirii. Pe terasa asta, e imposibil să mergi 100 de metri fără să găsești fragmente ceramice. Iar cele mai multe sunt din mileniul I, cultura Dridu”. Prezența acestei culturi era cunoscută specialiștilor. Dar surpriza descoperirii unei importante necropole Dridu a fost mare – chiar dacă deloc plăcută. În căutare de pământ, ca să întărească podul peste Ialomița, primarul din Balaciu a intrat cu excavatoarele, acum un deceniu, în situl arheologic.
Când au ajuns la fața locului, specialiștii s-au îngrozit: din mal ieșeau oasele unor morminte vechi! Un uriaș volum de material arheologic se pierduse în albia râului. Cercetând ce mai rămăsese neatins de râvna primarului, arheologii au dat de 26 de morminte. „Descoperirea” primarului e extrem de importantă, pentru că acoperă secolele IX-X, adică perioada plină de controverse, legate de continuitatea noastră la nord de Dunăre. Or, despre cultura Dridu se vorbește foarte puțin. „Se știe doar despre niște basilei care ar fi constituit o mică colonie în jurul lor. Dar cei din cultura Dridu erau mulți. Trăiau în bordeie, n-aveau deloc edificii mari, zona era împădurită, aveau libertate, de hrană nu duceau lipsă, de aici și explozia lor demografică. Până prin secolul VII nu prea avem dovezi, de-aia zic unii că nu era nimeni aici. Era locuită zona, dar nu atât de intens ca în alte epoci. Deodată, însă, avem explozie demografică. Mergeam pe terasa de aici, găseam un nucleu de locuire, cioburi, fragmente de lut peste tot, pe o suprafață de 50 pe 50 de metri, după care mergeam alți 50 de metri, găseam alt nucleu de locuire. Toată terasa era locuită, erau lungiți pe malul Ialomiței. Până la vărsarea în Dunăre, îi găsești peste tot, au și o ceramică specifică, făcută parcă cu pieptenul, cu linii paralele foarte dese trase peste vase”, povestește Ioan Cernău despre misterioasa cultură Dridu. „Nu e o civilizație spectaculoasă, ea doar a încercat să supraviețuiască. Mai găsești și la ei importuri, mai găsești ceramică bizantină, niște rămășițe de comerț, dar nu la amploarea din vremea geților. În necropola de aici, majoritatea mormintelor erau de copii, foarte mulți până în 3 ani. Din 20 de morminte, 16 sunt de copii, iar două de persoane până în 20 de ani! Mortalitatea infantilă era ceva cotidian, ceva ce nu putem înțelege azi”, îmi explică arheologul.
Privesc emoționat zona în care s-a găsit „cimitirul copiilor” și mă gândesc la cei ce au trăit aici în preajma anului 1.000. Pe suferința mamelor ce și-au îngropat aici copiii și pe îndârjirea bărbaților ce-au ținut piept greutăților de tot felul a crescut un neam care, după numai câteva sute de ani, se unește în mici formațiuni statale și apare în cele mai importante cronici ale vremii. În șanțurile săpate la Piscu Crăsani, cultura Dridu e însemnată printr-un strat de „depuneri”. Strat peste strat: așa se așează istoria noastră în siturile arheologice. Sunt sus, pe piscul înălțat în câmpie, peste toate aceste straturi vechi, suprapuse vreme de peste 7.000 de ani, și privesc Ialomița, înspre vărsarea sa. Un vânt cald bate pe terasa înaltă, iar șuierul său, îngânat de dangătul unei turme de oi, are ceva melancolic, ca un cor străvechi, într-o procesiune solemnă. Terasa e plină, s-au strâns toate neamurile acestui pământ ars de soare: șamani preistorici, preoți geți încărcați de odoare scumpe, nobili de-ai lui Burebista, cu armurile sclipind în soare, femei frumoase, cu amulete și mărgele colorate, din lut, căutători de comori, țărani cu hârlețe, „juni” arheologi de secol XIX. Istoria unui popor, adunată într-o dimineață de primăvară, deasupra Ialomiței. Un duh bun domnește peste Piscul Crăsani, comoară mai mare nu găsești oricât ai săpa prin tumulii Bărăganului…