ANTOLOGIE „AS”
• Călătorie de inimă, în strălucitoarea capitală a Franței, care își deschide porțile pentru cea mai mare competiție sportivă a lumii: olimpiada de vară •
Un pahar de vin alb

Rue Saint Andre des Arts, în centrul Parisului, la câteva minute de piața St. Michel. Stau la o masă foarte mică, din lemn negru-roșcat, pusă în mod straniu, jumătate în stradă jumătate în interiorul acestei cafenele elegante. „Café des Arts”. „Cafeneaua artelor”. Din interiorul lambrisat cu cireș vechi curge muzica hipnotică a lui Charlie Parker, amestecată cu râsete de studente la științe politice, plus o rumoare pe care o cunosc și care îmi place la nebunie cum atârnă în aer, densă, strălucitoare, pe care aproape că o poți atinge cu mâna. Asta e-n dreapta. Și-apoi, în partea mea stângă e strada, Parisul, mulțimea, fațadele clădirilor patinate romantic, micul birt de clătite al kabylului Omar, lângă vitrina fastuoasă a lui Sraj, pakistanezul, negustor de bijuterii vechi, adunate din toate colțurile pământului. Prin fața ei defilează oamenii. Mai ales oamenii sunt, la Paris, un spectacol nesfârșit, pe care-l poți privi ore întregi fără să te plictisești vreodată. Sunt oameni de pretutindeni, bogați și săraci, tineri și bătrâni, copii, de pe toate continentele, din toate culturile, de toate rasele. Parisul îi unește într-un fel special, măștile sunt căzute, pentru că străzile Parisului te fac să uiți cine ești și de unde vii, sunt toți cu ochii mari, deschiși, ca niște copii, fericiți și uimiți. Oamenii aceștia fac parte pentru o zi sau pentru o săptămână din Paris, respiră odată cu el, sunt una cu orașul și, îmi spun, ăsta e lucrul care îmi place cel mai mult la orașul acesta, faptul că Parisul nu „se vizitează”, ci se simte. Parisul se simte.

Vasăzică, sunt la masa cea mică, jumătate în cafeneaua artelor, jumătate în stradă, între saxofonul lui Charlie Parker și extraordinara animație a străzii. La mijloc, între aceste două jumătăți de lume, pe masă, am un pahar de vin strălucitor și rece. La Paris este vară, la fel ca acum 15 ani, când am fost pentru prima dată. Veneam atunci dintr-o Românie întunecată, dintr-o Românie zguduită de mineriade și de convulsii post-comuniste, eram un puști devenit jurnalist, care credea că va schimba lumea și care traversase Europa ca să ajungă la Paris cu autostopul. O Europă care mi se păruse ostilă și prudentă față de români, într-un timp în care, deja, mitul revoluției române se spulberase. Ungaria, Austria, teribila Germanie, pe care le traversasem și unde fusesem controlat, suspectat, percheziționat și amendat ca bandiții, rămăseseră în urmă. Acum eram la Paris, Dumnezeule, și pentru întâia dată în viața mea de român ieșit în Europa, mă simțeam acasă, pur și simplu, băteam străzile la picior, în cercuri mari, adulmecam casele, piețele și oamenii, cu ochii mari de uimire, descoperind că străzile Parisului aveau o calitate pe care n-aveam s-o mai întâlnesc nicăieri. Calitatea de a fi prietenoase, de a te face în cinci minute să nu te mai simți străin. Eram pentru întâia dată la Paris, dar după o zi, mi se părea că trăisem aici dintotdeauna, că recunosc peisajele, mirosurile, pulsurile orașului, mi se părea că recunosc gesturile oamenilor și felul în care cădea lumina pe fațadele marilor monumente, peste podurile Senei. Am trăit pentru prima dată miracolul acestui oraș magic și al mulțimilor sale multicolore, din care simțeam că fac parte într-un fel în care nu simțisem niciodată la București. Așa a rămas pentru mine Parisul pentru totdeauna, și de fiecare dată când m-am întors aici, am simțit la fel. Că e, într-un fel, orașul meu. Asta simt și acum, la „Café des Arts”, în fața paharului cu vin algerian: că m-am întors acasă. Așa că, fericit, închin acest pahar Parisului regăsit, pieței St. Michel și fântânii sale cu arhangheli, străduței Huchette, unde într-un mic teatru se joacă „Cântăreața Cheală” a lui Eugen Ionescu de 50 de ani, kabylului Omar, care vinde clătite umplute pe care adaugă sirop de migdale pe gratis, din simplul motiv că băiatul lui, despre care vorbește mereu, și care a fost ucis în Alger, într-un atentat, adora siropul de migdale.

Închin pentru Sraj, omul care vinde bijuteriile de argint străvechi ale triburilor de tuaregi, închin pentru americanii cu fețe de copii care se bucură de orice văd, pentru muzicanții străzilor Parisului care cântă de la rock și blues la Bach și Haendel, pentru Sena și pentru cheiurile sale din piatră. Salut fabuloasele biserici ale Parisului, în care faci pielea găinii când te gândești că sunt acolo de o mie de ani, mormintele merovingienilor, Turnul Eiffel, atât de urât, dar așa de simpatic cu luminile sale extraterestre. Închin pentru bulevardul St. Germain, pe care-l iubesc, și pentru cartierul Montmartre, ale cărui străduțe sunt atât de frumoase, încât ai putea rămâne acolo pentru totdeauna; pentru Sacré Coeur și pentru muzicienii scărilor, pentru cimitirul Montparnasse în care doarme Brâncuși și pentru japonezii nebuni care confundă Parisul cu Disneyland-ul. Românul care sunt închină un pahar marelui Paris. Dincolo de istorie și de artă, dincolo de clădiri și de piețe, dincolo de romantism și de amintiri, Parisul pentru mine este un oraș care reprezintă umanitatea, locul în care oamenii de pretutindeni sunt una, fericiți și deschiși în fața frumuseții care-i unește. Parisul este un oraș al inimii, pentru că topește granițele dintre oameni, pentru că are darul de a-i reuni, pentru că nu contează ce limbă vorbești, ci doar puterea de a privi totul cu ochi de copil. Bine te-am regăsit, Paris!
La pas

Piața St. Michel. Sunt la câțiva pași de fabuloasa biserică St. Severin, construită din danteluri de piatră, acum vreo 700 de ani. Biserica este înconjurată de străduțe atât de înguste, încât abia poate intra o mașină. În dreapta și-n stânga lor sunt înșirate mici restaurante, care mai de care mai frumos luminate, ale căror vitrine au fost înlăturate, pentru ca spațiul interior să comunice cu strada, cu mulțimea și cu înserarea. Din fiecare restaurant se aude o muzică discretă, în așa fel încât atunci când treci prin dreptul lui ești tentat să te oprești o clipă, ca să simți atmosfera. În nici unul dintre toate aceste locuri nu există ceva strident sau agresiv, deși sunt restaurante indiene, turcești, grecești, pakistaneze, mexicane, tibetane, italiene, libaneze, chinezești și thailandeze, toate bucătăriile. Toate națiile pământului se întâlnesc aici, se întâlnesc cu toate muzicile. Decorațiuni de pe întreaga planetă se intersectează într-un spectacol fascinant, într-un puzzle nemaivăzut, fără ca toate acestea să fie obositoare sau stridente. Cum fac oamenii aceștia ca să intre în marea atmosferă a Parisului?
Locul seamănă puțin cu ceea ce ar putea fi centrul vechi al Bucureștiului, pe la Curtea Veche, pe Lipscani și pe Covaci, numai că ceea ce e decrepit și trist la București aici este strălucitor și cosmopolit, clădirile foarte vechi sunt perfect conservate și niciodată n-o să existe aici un turn din beton și sticlă, pentru că la Paris, chiar și un oblon vechi trebuie restaurat în culorile originale, pentru a respecta atmosfera.
Pretutindeni sunt lumânări pe mese. Unii se opresc, pur și simplu, doar ca să asculte muzica din interior sau ca să privească. Eu sunt în trecere. Mă duc să arunc o privire, ca orice român nostalgic, străzii pe care am locuit cândva, Rue St. Geneviève, o stradă în pantă, plină de magazine de vechituri și de porumbei, numai că în drum deschid ochii și inima pentru a mă umple de aerul Parisului. Ies dintre restaurante și magazine de suveniruri, las în urmă străduțele înguste, travesez marele bulevard St. Germain. Lumea se schimbă, la fel și vitrinele, și oamenii, numai terasele rămân aceleași peste tot. La Paris, terasa este o instituție socială, oamenii privesc și se lasă priviți, își zâmbesc, se întâlnesc, discuții întâmplătoare prind viață între oameni necunoscuți. Oamenii par mai destinși decât la București, mai puțin încruntați, mai surâzători. Nu mai frumoși, și nici mai bine îmbrăcați. Mai senini. Și dacă pe străduțele cosmopolite din preajma bisericii St. Severin francezii sunt în minoritate, din pricina miilor de turiști, pe marile bulevarde, cum e St. Germain, poți lua pulsul parizienilor ieșiți la cumpărături sau, pur și simplu, la plimbare, pe sub marii platani neatinși poate de sute de ani.

St. Geneviève. Totul e neschimbat. Magazinele, cafenelele, forfota din fața unui post de poliție. Pătrund într-unul din magazinele de vechituri, ca să-mi salut un vechi prieten. Rodriguez este spaniol din sud, dar are figură de arab. Ultima dată l-am văzut acum doi ani. Poartă la mână aceeași brățară de aur maură, despre care știu că e de vreo două sute de ani în familia lui și pe care au dreptul s-o poarte numai bărbații întâi născuți. Brățara moștenitorilor. Rodriguez mă salută ca și cum nu m-ar fi văzut de ieri. Are unul dintre acele mici magazine fabuloase, în care poți vedea toate bogățiile străvechi ale Africii de Nord, podoabe tunisiene, marocane, egiptene, haine făcute din mătăsuri și din kashmir de femeile unor triburi ale deșertului, pumnale încrustate cu aur și cu pietre prețioase, statuete din jad și din fildeș. „Bonjour, mon vieux, ça va?” Rodriguez mă pupă pe amândoi obrajii, așa se face la Paris, toată lumea se pupă, apoi îmi dă un ceai amar și foarte tare, ca în vremurile de altădată, mă întreabă ce cred despre beleaua de Sarko, noul președinte al Franței (n. red. – Nicolas Sarkozy, președinte al Franței ales în 2007) și îmi arată ultimele achiziții, printre care se află o fantastică broască țestoasă din argint încrustat, o carte de rugăciuni străveche, care vine din Abisinia, împodobită cu cruci ortodoxe, plus o sabie beduină, care vine din Algeria și care este atât de tăioasă, încât poți ascuți creioane cu ea. Între timp, vinde o mică oglinjoară țigănească unor coreeni, cu 5 euro, și o bijuterie arabă unei frumoase americane, care nu pare să-și dea seama pe ce a dat 500 de euro. Magazinul miroase a smirnă și a bețișoare parfumate. Rodriguez aprinde lămpile din aramă veche cu care este iluminat magazinul. Catarama centurii pe care o poartă la blugi înfățișează un dragon.
Dumnezeu la Paris

Traversez unul dintre podurile nenumărate peste Sena, către catedrala Notre Dame. Luminile sunt aprinse, cerul arde în înserare, seara Parisul e mai frumos ca oricând, palatele de pe cheiuri sunt galbene și portocalii în lumina reflectoarelor, vapoarele curg aliniate pe fluviu, ducând mii de oameni cu gurile căscate de spectacolul splendidului oraș. Chiar și copacii bătrâni sunt iluminați fabulos cu becuri speciale. Catedrala pare un bloc de lumină. Niciodată n-am fost ispitit să intru. M-au speriat întotdeauna masele uriașe de oameni care așteptau aliniați la intrare. Mă gândeam, oare ce fel de biserică este aceea, mare cât un teren de fotbal, în care circulă râuri de oameni, înarmați cu aparate de fotografiat, cu flashuri… Trebuie să fie un loc din care Dumnezeu a fost exilat, din care liniștea a dispărut, catedrala trebuie să fi devenit doar un loc turistic, pe care oamenii îl vizitează numai pentru că figurează în ghiduri. Doar că în seara aceasta, mulțimile n-au chef de catedrale, ci mai curand de plimbări și de restaurante. În piața din fața bisericii Notre Dame e lume puțină. Intru rușinat de mine însumi. A nu știu câta oară la Paris, prima dată la Notre Dame!
Așa cum mă așteptam, interiorul e colosal, zdrobitor, enorm. Mă simt ca o furnică rătăcită într-un frigider. Coloanele gigantice din piatră se pierd în semiobscuritatea înaltă. Secolul 12. Este ceva înăuntru care te face să păstrezi tăcerea. Asta se întâmplă și cu ceilalți. Vorbesc în șoaptă, numai că șoaptele se amplifică, se rotesc, se lovesc de coloanele de piatră și se înalță în vârtejuri către un cer făcut din arcuri de piatră. Dar nu despre interiorul catedralei Notre Dame vreau să vă povestesc, nici despre fantasticele vitralii, nici despre mormintele străvechi care sunt înăuntru. Ci despre un loc anume din fața unei statui a Fecioarei, unde se află câteva scaune pentru reculegere. Mă așez. Mai sunt împrejur câțiva oameni, femei și bărbați, care se roagă. Ciudat, nu? Se roagă într-un loc de jur împrejurul căruia se rotește o masă de oameni care fac întruna fotografii. Privesc mai întâi chipul Fecioarei Maria și mi se pare de o frumusețe nepământeană. Apoi privirile mi se urcă în înaltul catedralei, pe arcurile de piatră, și atunci se întâmplă ceva cu totul neașteptat. Pur și simplu, murmurul mulțimii se diluează, dispare. Nu e o figură de stil, nu e o metaforă, ci adevărul curat. În locul acesta, sunetele nu ajung. Stau cu ochii închiși și mă minunez. În mijlocul nebuniei, în inima acestei clădiri colosale, există o alveolă de liniște impecabilă, o liniște pe care aproape o poți atinge cu mâna, o liniște populată cu imagini ale sutelor de generații care s-au rugat în locul acesta. Unii vorbesc despre Notre Dame ca despre o adevărată inimă a orașului. Poate că este adevărat. Am stat un timp acolo, aproape suspendat, uluit. Întotdeauna am crezut că marile catedrale catolice ale occidentului sunt reci, impersonale, strivitoare, în comparație cu bisericile noastre, mai mici, mai fierbinți, mai… umane. Și poate că așa e. Dar e acolo ceva care te face să te întorci înlăuntrul tău.
Când am plecat, am mai privit o dată, cu atenție, frumoasa statuie a Fecioarei. De jur împrejur, pe ziduri, erau plăcuțe de marmură pe care scria simplu: „Merci Notre Dame”. Și anul.
Cioburi colorate

Pentru că are milioane de fețe, orașul acesta este un fel de ochean, ca acelea pe care le aveam în copilărie, pe care le puneai la ochi, și înăuntru cioburile colorate se aranjau în milioane de feluri. Aș spune astfel și despre parcurile extraordinare, pline de fântâni arteziene și de copaci seculari, în care oamenii stau la orele prânzului pe iarbă și mănâncă, și despre Parisul adânc, din partea de nord a Senei, despre străzile din Montmartre și Faubourg St. Denis, unde atmosfera devine densă și zgomotoasă, pentru că acolo locuiesc arabii și maghrebienii Parisului, și cei veniți din fostele colonii franceze, despre hainele în mii de culori, despre tarabele cu fructe nemaivăzute și despre cele cu pești portocalii și albaștri, despre freamătul negrilor care ascultă în stradă un fel de muzică etno, după modelul negrilor americani, despre străinii care se scufundă în această lume aparte, care se pozează în față la Moulin Rouge sau la Sexodrome. Aș putea să vă povestesc despre cartierul chinezesc din arondismentul 13, unde sunt milioane de mirosuri și unde se pot mânca cele mai neașteptate animale, despre un templu budist care se află în parcarea subterană a unui bloc cu 30 de etaje, ca și despre Parisul plin de fițe de pe bulevardul Champs-Élisées, unde o pereche de blugi costă o mie de euro și unde poți vedea la plimbare vedete din filme americane. Aș putea să vă povestesc despre luxoasa Cantina Rusă de pe malul Senei, locul unde se adună de aproape o sută de ani nobilimea fugită de la Sankt Petersburg în 1918, și câte altele, dar pentru toate acestea ar fi nevoie de o carte. O carte de nisip, cum ar zice un scriitor, care să nu se sfârșească niciodată. În loc de toate acestea, o să vă mai spun despre un singur loc, drag inimii mele, care este faimoasa colină Montmartre, în vârful căreia se află fabuloasa biserică Sacré Coeur. Nu despre basilică o să vă povestesc, căci despre asta puteți citi în orice ghid, ci despre ceea ce se petrece împrejurul ei, pe minunatele străduțe vechi, pe care sunt mici magazine de artă și mici restaurante, dar și, din loc în loc, extraordinare castele în miniatură, de la ferestrele cărora se vede întregul Paris. Este un cartier al artiștilor, al studenților la arte, al muzicienilor, al pictorilor de stradă, care îți fac în câteva minute portretul, un cartier al actorilor de teatru și de film. Pe zidul unei clădiri am văzut o placă dedicată cântăreței Dalida, care a locuit acolo, o placă pusă de vecinii ei din Montmartre, în care îi spun că o iubesc și că n-o vor uita niciodată. Este un cartier deasupra Parisului, un cartier aproape de cer, în care se cântă și se dansează întreaga noapte. Pentru mine, este locul cel mai frumos din Paris.

Străduțele sunt bordate cu case ce par de jucărie, clădite din piatră, cu obloane colorate, cu flori la ferestre, prin care uneori poți auzi muzica unui pian sau a unei viori. Pretutindeni sunt trupe de muzică care cântă în stradă. Pe marile scări din fața basilicii Sacré Coeur, seara, cu întregul Paris luminos întins la picioare, mulțimi întregi de tineri din toată lumea vin să asculte trupe cunoscute, dar și anonime, într-o atmosferă extraordinară. Am văzut acolo, împărțindu-și spațiul și publicul, ochestre de cameră și trupe de rock, saltimbanci care făceau numere spectaculoase cu roți de foc, muzicieni din Peru și din Africa, acompaniați în limba germană de tineri nemți, care nu înțelegeau nimic, dar cântau din toate puterile, pe ritmurile tobelor din Mali. Colina Montmartre e unul dintre cele mai extraordinare locuri din Paris, un fel de chintesență a orașului, explozivă și superbă, infinit de variată, un fel de inimă supremă a marelui oraș care se întinde dedesubt. Un loc care te face să te simți una cu el, cu ceilalți, cu orașul și cu întreaga lume. Paris, mon amour!
(Fotografiile autorului)