• O mare parte din bucuria vieții noastre se află în priveliștile care ne înconjoară. Pe cele de-acasă le știm. Dar cum arată lumea văzută de la fereastră, când ești român și trăiești în străinătate? O întrebare cu patru răspunsuri, venite din patru țări •
Anca Fronescu – Cineast, Puglia, Italia
La întâlnire cu marea

Prima fereastră străină de care îmi amintesc e cea din Nijmegen, din Olanda. Eram adolescentă, studentă, curioasă, puțin confuză, dar niciodată pierdută-n lume, și locuiam în mansarda unei familii. În amintirile mele, pe fereastra aia sub care dormeam, ploaia nu s-a oprit niciodată. Am părăsit-o trei ani mai târziu pentru o fereastră din Boston, unde am plecat să fac o cercetare pentru master. Era frig și iarnă când am ajuns prima oară în noua mea casă, pe care o împărțeam cu încă patru studenți. De la geamul camerei mele, am văzut o franțuzoaică gurmandă învârtind într-o oală. Iar când am deschis fereastra, m-a izbit un miros nebunesc de unt caramelizat. Ne-am împrietenit imediat, și Marie-France a devenit prietena mea cea mai bună. Fereastra mea era atât de aproape de bucătăria ei, încât uneori îmi întindea câte o tavă direct pe fereastră, alteori, mă aplecam pur și simplu peste pervazul meu și mă uitam cu ea la serialul „Ally McBeal”. Ea avea televizor în bucătărie, eu n-aveam deloc. Era o vreme fără telefoane mobile și fără sms-uri. Când voia să mă cheme, doar deschidea fereastra și dădea mai tare televizorul. De la Boston, după un an, m-am întors în Olanda, la Nijmegen.

Am terminat masterul și m-am mutat cu viitorul meu soț în Amsterdam, într-un cartier nou, pionieresc, ridicat lângă cel mai mare lac din Europa occidentală. Lumina care intra prin fereastră era gri, cum e lumina în Olanda mereu, dar ferestrele erau uriașe, și asta a însemnat enorm pentru mine. Pandemia ne-a prins într-o casă nouă, pe care am cumpărat-o acum șase ani și care are atât de multe ferestre, încât abia am găsit unde să așezăm biblioteca. A ajutat mult când eram închiși în casă faptul că aveam atâta lumină, dar ploaia tot multă a fost. În toamna lui 2020, când s-a putut, în sfârșit, călători, am pornit cu soțul meu într-o vacanță cu mașina spre sudul Italiei. Voiam să vedem Puglia, tocul cizmei, unde nu mai ajunseserăm până atunci. Ne-am oprit câteva zile la Ostuni, într-o livadă de măslini seculari. Am coborât apoi spre Santa Maria di Leuca, locul unde Marea Ionică se întâlnește cu Adriatica, și ne-am cazat pe o colină, chiar în mijlocul naturii. Era cald, aerul mirosea sărat, și când am suit amândoi pe terasa acelei case, am avut un coup de foudre, fără să ne spunem nimic. Căutam de multă vreme un loc la soare. Până atunci, credeam însă că va fi în Transilvania, într-un sat săsesc. Un an mai târziu, ne-am întors în satul de la malul mării, ne-a prins lockdown-ul și am rămas blocați acolo șase luni. Nu doar că nu ne-am supărat, am fost de-a dreptul fericiți, mai ales că amândoi puteam lucra de acasă. Într-o zi, în timp ce-mi făceam plimbarea la mare, am găsit casa în care stăm acum. Un câine m-a dus acolo. M-a însoțit o vreme, s-a oprit în dreptul unei alei, a dat din coadă și s-a uitat la mine. „Hai, vino!”, parcă-mi spunea. M-am luat după el și am ajuns la căsuța asta splendidă, pe care am fotografiat-o uimită. La scurtă vreme, am aflat că e de vânzare. De atunci, cea mai mare parte a timpului o petrecem aici. Casa pe care am cumpărat-o a venit cu soare și incredibil de multă liniște la pachet. Parcă altfel s-au așezat toate în mine. E suficient să deschid dimineața fereastra și să văd natura la locul ei: măslinii tineri pe care i-am plantat și cei bătrâni care mă emoționează cu demnitatea și stoicismul lor, cactușii Fichi d’India, cu palele lor late și fructele mov, lămâiul și mandarinul, deja bătrâni de-acum, smochinul care ne umple vara de smochine negre și foarte dulci, frangipaniul adus anul trecut, care s-a prins, și balansoarul din mijlocul lor care mă așteaptă să stau. Și peste ele, dinspre larg, să aud cum ajunge până la mine sunetul mării și mirosul ei: câteodată sărat și încărcat de alge, altă dată verde și puțin mai crud. Uneori uscat de zăpușeala verii, alteori, ca acum, închizând în el parfumul primului migdal înflorit.
Victor Morozov – Critic de film, Dublin, Irlanda
Patul de la fereastră

În 2022, când am ajuns cu o bursă doctorală oferită de Irish Research Council, la Trinity College, să găsesc cazare pe termen lung în Dublin părea misiune imposibilă. Căutam de săptămâni întregi, eram disperat, când văduva la care stau acum mi-a deschis casa ei enormă, de două etaje, și mi-a spus că are o cameră disponibilă. M-am simțit în sfârșit eliberat. Camera, urma să aflu curând, era mică, mobilată doar cu un dressing lung cât un perete, plin cu hainele celor patru fii ai ei, cu toții plecați la casele lor, un pat de-o persoană și o comodă. Fereastra nu era bine izolată și-n casă era frig. Nu m-am atașat niciodată de locul ăsta, l-am privit mereu doar ca pe un loc de pus capul pe pernă. După doi ani la Grenoble, alți doi la Paris și trei petrecuți în Dublin, după ce am stat mereu prin camere studențești, abia așteptam să mă restabilesc la București. Acum, că doctoratul e pe final, vin aici, la Dublin, doar din când în când. N-o să-mi lipsească. La urma urmei, Malahide – această suburbie de nord unde stau – e un cartier de case-dormitor. Locuitorii sunt destul de în vârstă. Nici nu se întâmplă mare lucru. Cândva un sat de pescari, ridicat pe malul unui lac, tăiat în două de un dig pe care șina ferată leagă Dublin de Belfast, suburbia e azi o așezare destul de posh. Din Octombrie până în Martie nu vezi însă soarele, iar în aer e mereu umezeală, asta când nu e vifor sau chiar ciclon.

Multe nopți n-am reușit să adorm în patul meu de lângă fereastră, speriat că vremea își iese de tot din țâțâni. Dacă bate vântul tare, casa aproape că se zgâlțâie, ploaia se izbește de geam, iar copacii din fața ferestrei își aleargă crengile cu furie dintr-o parte într-alta. Dar sunt și zile, mult mai rare, când locul e cuprins brusc de o liniște nefirească.
Atunci, mă apropii de fereastră și văd lacul din apropiere neclintit, ca o oglindă, o pisică albă, nu știu a cui, trecând dintr-o parte în alta, și natura de un verde luxuriant, crescută sălbatic din toate ploile astea. E atât de liniște în zilele alea și casa atât de prost izolată, că oamenii rătăciți pe străzi se aud de parcă nici n-ai avea pereți. În camera asta cu un pat un dulap și-o singură fereastră, par un personaj din Banville sau Trevor, pierdut undeva la capătul lumii.
Malahide e departe de tot. Și fiindcă e frig și nu m-am simțit niciodată bine în camera asta, când sunt aici, fug de acasă. Dacă vreau să scriu, merg la bibliotecă. Gara e aproape și trenul mă leagă de centrul Dublinului în jumătate de oră. Dacă vreau să citesc, merg tot acolo. Dacă vreau să-mi alung angoasele, mă duc pe malul mării, unde apusurile sunt intense, iar peisajul e mereu diferit. În Irlanda, mareea e super violentă. Uneori, apa ți se apropie de glezne, alteori se retrage până departe. Iar dacă vreau să ies, pur și simplu, din mine, dar vremea de-afară nu mă lasă să fug, am învățat să stau pe loc: deschid ochii și mă uit atent pe-o fereastră.
Tiberiu Căpudean – Ofițer consular, Madrid, Spania
Pe terasa cu lămâi

Acum șase ani, când am decis să plecăm din țară, eram pur și simplu obosit. Mă obosise lipsa respectului, a resurselor, a educației, a infrastructurii. Văzusem ce pensie avea mama, după ce lucrase o viață în cercetare. Eu aveam 45 de ani și mi-am dat seama, obiectiv vorbind, că oricât m-aș zbate, lucrurile nu se vor schimba în timpul vieții mele. Însă ceea ce mi-a pus capac a fost faptul că mama, diagnosticată cu cancer și proaspăt operată, n-a murit de cancer, ci de septicemie, pentru că infecțiile nozocomiale colcăiau în spitale. După moartea ei, am intrat într-un burnout emoțional. Mi-am dat demisia și doi ani de zile am luat lumea la picior: m-am plimbat prin New York, am urcat pe Himalaya, am lucrat cu urși panda într-o rezervație în China. De fiecare dată când mă întorceam pentru scurtă vreme în țară, mă izbea agresivitatea României. Atunci, am decis să emigrăm.

Spania a fost prima opțiune: ne plăceau oamenii, viața, clima, prețurile. Un singur lucru mi-am dorit însă, după o viață întreagă în care am trăit cu becurile aprinse în casă, fiindcă stăteam la parter: ca noua locuință să aibă lumină. Și am găsit – nu doar o fereastră, ci o super terasă de 40 de metri, de unde cerul se vede mai tot timpul albastru. În cartierul în care stăm, un fel de Drumul Taberei al Madridului, norii par de-a dreptul desenați, iar străduțele sunt înguste și în pantă, cu felinare de sus până jos. În cea mai mare parte a timpului, e liniște, spartă doar uneori de păsări, de papagalii verzi care vin și ciugulesc insecte din lămâii noștri sau din iasomie, ori poate de ecuadorieni, dominicani sau venezueleni, pe care îi auzi câteodată trecând pe stradă. De tănticile spanioloaice, care seara scot scaunele în fața caselor și stau la povești. Sau de vecinele mele profesoare de spaniolă, un cuplu în vârstă, care de fiecare dată când mă prind, îmi corectează conjunctivul. Au o casă la țară, vara ne lasă pe prag coșuri cu mere și smochine. Iarna le duc prăjituri. Când mă sună prietenii din țară, glumesc spunând că stau la mahala. Blocul nostru de periferie e însă splendid, are doar trei etaje și marmură pe jos. Viața e bună aici. La mașină am renunțat. Dacă nu suntem pe bicicletă, metroul din Madrid are sute de stații.
O dată sau de două ori pe an, la Madrid, ne lovește Calima, o furtună care aduce nisip din Sahara și umple tot de o pudră portocalie. Atunci, toată lumea iese și spală ferestrele până când lumina Castiliei intră din nou curată în casă.
Fiindcă aveam ceva experiență în domeniu, când am venit în Spania, am lucrat pentru doi ani ca atașat de protocol la Ambasada României, apoi am găsit un job de ofițer consular la Ambasada Britanică de aici, într-un departament care coordonează operațiuni de recuperare a copiilor din situații critice: războiul din Ucraina, cutremurul din Turcia, războiul din Sudan, războiul din Palestina. Ambasada e la etajul 38 într-unul din zgârie-norii Madridului, o clădire cu pereți de sticlă, de unde se vede orașul până departe. Nu lucrez în fiecare zi la birou. Dar când mă duc, mă așez întotdeauna lângă fereastra aia enormă și uneori, seara, mă uit cum luminile apusului se topesc în linia munților Sierra de Guadarrama. Sunt mut de uimire, cât de frumos e totul și aproape îmi pare rău că am ajuns aici atât de târziu.
Gabriela Șulea – Scriitoare, Paris, Franța
Deasupra lumii, la etajul nouă

Iubesc ferestrele. Îmi amintesc de copilărie, când îmi sunam prietena cea mai bună la telefonul fix și ziceam: „Bună! Ce faci?”, iar ea îmi răspundea „Mă uitam pe geam!” Mai târziu, când o sunam pe mama, îmi răspundea tot așa, că se uita pe geam, la copaci, la trecători sau la ploaie, dar mai ales la copiii care se jucau în curtea grădiniței și ale căror recreații și jocuri păreau să îi ritmeze și ei ziua. Eu m-am uitat dintotdeauna pe fereastră, în casa copilăriei, la nori, la tramvaiul de pe bulevard, pe care îl vedeam din balcon, la șirul compact de blocuri de vizavi sau în depărtare, în direcția în care locuia băiatul de care îmi plăcea la 12 ani. Mai târziu, ferestrele succesive din Franța mi-au pus sub ochi o străduță îngustă și aproape pustie, forfota unei străzi cu restaurante și mici galerii de artă, o colină înverzită peste care sufla mistralul, apoi, vreme de mulți ani, la Paris, o curte interioară. Aici nu prea aveam ce privi de la fereastră, însă diminețile urca totdeauna mirosul de pâine caldă și de croissante cu unt din brutăria de la parter, iar în unele după-amiezi, vecinul de la etajul doi își preda lecțiile de pian. Duminica, aproape mereu, cânta el însuși cu ferestrele larg deschise și mă grăbeam și eu totdeauna să le deschid pe ale noastre, pentru micul lui dar.

La fereastra aceea din Paris, unde aveam mai multe de ascultat și de adulmecat decât de privit, se afla și biroul meu. Acolo, lăsându-mi privirea să alunece peste florile din ghiveci și peste zidul din față, ca pe un ecran de cinema pe care nu se proiectase încă nimic, scriam. Zidul acela, cu nemișcarea lui, mereu egal cu el însuși, era uneori aproape hipnotic și, ridicându-mi privirea din carnete sau din ecran, mă adunam în mine însămi, iar textele se închegau. Acum, gândindu-mă înapoi, zidul acela care îmi obtura fereastra, tăindu-mă de oraș, de zgomotele bulevardului, m-a ajutat să rămân concentrată și, de acolo, din curtea interioară, să deschid o altă lume.
De un an și jumătate am părăsit Parisul și mă uit pe o altă fereastră la trecătorii puțini, la cum alunecă norii în zilele cu vânt puternic și cer limpede, ca spălat în lumină, la elicopterele care trec deseori, după care fetița mea exclamă entuziasmată „teter, teter, orvoar teter”. Fereastra a rămas locul în care îmi las gândurile să se rostogolească unul dintr-altul, să se risipească și să se adune altfel, mai suple, mai blânde, mai așezate.
E un cartier fără forfotă și fără magazine, ca un cocon aproape provincial care ne înfășoară în liniște. Dacă scot capul pe fereastră, din stânga simt uneori miros de frunze, de lemn ars și pădure. Orașul pare atunci foarte departe de noi, iar eu mă simt dusă înapoi, într-o anume vacanță din copilărie, la Bușteni, cu mama și tata. E plin de arbori și de verdeață pe bulevardul din fața blocului, aproape o oglindă a celui de acasă, din București, așa că îl numim între noi cu numele celui românesc. Dincolo de bulevard curge Sena, iar dincolo de ea se întinde pădurea. Seara, deschid larg ferestrele sufrageriei și privesc. Bulevardul, mașinile care trec, felinarele stradale care sclipesc printre copaci, dantelându-le frunzișul exact la fel ca în celălalt acasă. Trotuarul lucind a ploaie. Și luna care trece fix pe deasupra blocului nostru. Las aerul înghețat de iarnă, de apă și de pădure să spele energiile zilei, minutele acestea pe care le petrec la fereastră sunt ca o punte spre noapte.
Au fost multe ferestre de care m-am legat de-a lungul vieții prin diferitele case în care am locuit. Dintre toate, cea mai iubită rămâne însă cea de la camera copilăriei mele, fereastra din camera mică. Pentru că se afla la etajul 9, și oriunde m-aș așeza, dacă ridic doar puțin privirea, văd cerul și norii. Iar dacă mă ridic în picioare și mă apropii, în rama ei se desenează câteva blocuri, o grădiniță și o școală, o stradă care se desparte în două direcții, parcări și foarte mulți copaci. E un peisaj absolut banal. Pentru mine, însă, a fost întemeietor.
Mai târziu, i-am făcut cadou băiatului meu fereastra aceasta. A descoperit-o la patru ani și jumătate, când veneam cu el în vacanțe, din micul apartament parizian ale cărui ferestre dădeau, toate, spre curtea interioară. I s-a părut fabuloasă, poate și pentru că am făcut eu să fie așa. Îi plăcea să ne uităm pe fereastra din camera mică mai ales seara, târziu înspre noapte. Îmi țineam băiețelul cocoțat pe comoda de sub fereastră – închisă bine, desigur – iar la picioarele lui se întindea mica felie de cartier, ca de tort, pentru el un adevărat cinema: luminile apartamentelor se aprindeau și se stingeau, butoane fantastice și îndepărtate. Ne lăsam privirile să alunece, reconstituiam personaje și vieți, lumi efemere din sufragerii și bucătării, pe care le inventam vorbind împreună. Cel mai frumos a fost când, într-un Februarie, era deja 10 seara, a început deodată să ningă. Eu și băiatul meu eram la fereastră, iar zăpada timidă s-a făcut tot mai deasă și s-a depus aproape ireal de repede, iar băiețelul meu a zis te rog, te rog, te rog, mami, hai să ieșim și chiar așa am făcut. Fereastra din camera mică va rămâne mereu cea mai frumoasă din viața mea. Prima fereastră spre lume. Spre școală, spre un bătător de covoare care nu mai există demult, spre derdelușul acum nivelat, acoperit cu bănci și îngrădit, spre strada pe care mama pleca la servici, spre blocul de garsoniere în care mamaia mă trimitea să iau borș de la o doamnă care locuia la parter. E de ajuns să mă așez la fereastra aceasta și mă pot plimba în gând prin atâtea epoci ale vieții mele.
Mulți ani am venit în vacanțe la părinții mei și am locuit tot în camera mică. Înainte să plec spre aeroport, ultimul lucru pe care îl făceam, fără excepție, era să deschid larg fereastra și să stau în liniște, privind peisajul ca pe un tablou. Încercam să iau cu mine în Franța desenul din fereastra aceasta, dar pe măsură ce taxiul lăsa în urmă cartierul Titan, apoi orașul, mica mea hologramă se disipa ca un praf de argint. Când prin fereastra avionului recunoșteam primele peisaje franceze, câmpurile, casele și străzile măturau fără rest fereastra din camera mică. O făceau ireală, smulgând toate senzațiile acestui alt acasă din corp și lăsându-mi-o doar în minte – o ramă, un gând – până la următoarea vacanță.