
E marea sărbătoare a solstițiului de vară: Sânzienele, în Maramureș și Ardeal, Drăgaica, în Muntenia și Oltenia. Eu am luat-o spre sud, pe urma Drăgaicei, acolo unde se celebra și în anii copilăriei mele. Am străbătut arșița Bărăganului până la Alexandria și de acolo, mai departe, spre Slatina. Prin câmpuri nesfârșite de grâu, prin lanurile de aur dogoritor, peste care se-ntinde nesfârșirea albastră a cerului. Oare unde se ascunde Drăgaica? Unde să se pitească, în câmpia întinsă ca palma? Oamenii o mai știu? Țin tradiția? Mai cred în puterile ei aducătoare de ploi?
Flori semănate de Dumnezeu

Primul sat pe drumul căutărilor mele e Cezieni. Bat la o poartă și-mi deschide o femeie care merge desculță pe rogojinile puse pe jos, în loc de covoare: Olga Filip. M-a invitat într-o cameră răcoroasă, cu laviță și „macat” pus pe pat. Pe pereți, agățate în cuie, zeci de ii, pregătite, parcă, să îmbrace niște mirese. Sau poate niște Drăgaice? I-am spus pentru ce am venit, și femeia, deloc mirată, s-a apucat să povestească… „minuni”: „De Drăgaică, se face o coroniță cu flori de leac și e bună să afumi cu ea și de Muma Pădurii, și de ciumă, și de orice. Am mers la o bătrână într-o zi, nu se simțea prea bine și alegea din coroniță niște flori. Mi-a zis că își face un ceai cu flori de leac, că alea sunt de leac, nu ce adunăm noi de pe câmp. Mi-a zis: «Auzi, mumă, uite, femeile văduve, până să răsară soarele, cât e rouă pe flori, se duc și adună florile de leac, în ziua de Drăgaică. Toate florile care sunt lăsate de Dumnezeu – coada-șoricelului, sunătoare, albăstrele, mac, mușețel, păpădie, sânziene – care atunci dau în copt. Ea nu era vrăjitoare, dar știa de leac. Și cum bea ceaiul, se liniștea. Dar ca să fie de leac, nu aduna oricine florile astea – doar văduva sau fata curată. Adunau florile și le făceau coroniță și o puneau la uscat. Dacă nu o foloseai la ceai sau la afumat, când se făcea anul, o frângeai și afumai cu ea locurile curate din casă și din ogradă. Nu puneai în coroniță flori din semănătură, adică nu puneai din floarea-soarelui sau ce era semănat de om, ci doar «flori semănate de Dumnezeu», adică numai ce era sălbatic, din anumite locuri mai retrase sau mai îndepărtate. Mergea bătrâna aceea pe la marginea pădurii, departe de sat. Lua și ciulini și făceau leac din florile lor, că le știa rostul. Căuta până peste deal, dacă nu găsea o floare anume, mergea către Roșieni, hăt, departe, pentru asta se trezise de cu noapte”.

În Oltenia, coronițele de Drăgaică nu sunt ca cele de Sânziene, micuțe, de pus pe cap. Sunt mari ca niște roți! Olga Filip își amintește că atunci când era copilă și se îmbolnăvea, principalul tratament era să o treacă de trei ori prin „coroana de Drăgaică” și, ca prin minune, se liniștea și se simțea mai bine. Olga nu a avut darul florilor de leac, nu le cunoaște decât în parte, darul ei a fost îndemânarea de a coase pe ie florile câmpului.
Când soarele se odihnește pe cer
Scoate din ladă ii și țesături cusute atât de frumos, încât ai zice că nu sunt făcute de mână de om. Începe să mi le explice în graiul ei, oltenesc, și aproape că nu înțeleg nimic: „Vâlnic, zăvelci, model cu tuga de apă și cobilița, sabac pe margine cu îngrădeală în oglinzeală, cusătură în cruciuliță, muscă sau punct bătrânesc…”.
„Începui să cos pe la trei anișori… bunica îmi făcea cu creionul un desen pe pânză și eu mergeam cu acul pe desenul ăla. Mă punea între picioare, pe poale la fustă și mă urmărea de sus, să vadă ce fac, și mă mai mângâia pe cap și îmi zicea: «Un’ ți-e mintea? Trecuși cu acul de linie!». Și îmi descosea ce făcusem și o luam de la capăt… așa că la 7 ani, când am intrat la școală, coseam pe de rost și făceam ciorapi la 5 cârlige… Și făceam în casă toate câte aveam nevoie, că mergeam cu bunica și la topit de cânepă, și la cules de bumbac, și la cules de in…”.
Olga e mândră foc de zestrea ei din ladă. De fiecare dată când mai scoate o ie, mai întâi o privește, se luminează la față, și abia apoi se întoarce spre mine și-i spune povestea. De parcă mi-ar prezenta membrii familiei… Îmi arată modelele cusute mărunt și mă întreabă ce cred că reprezintă, iar eu, nevăzând decât forme geometrice, îi dau prilejul să îmi explice bucuroasă: „Astea sunt coarne de berbec, să îi dea putere celui ce poartă cămașa și să îl apere. Aici e o pasăre pe o creangă. Aici e o femeie cu tulpan. Aici e un romb, care te duce și te-aduce și devii tot ce-ai fost. Uite, aici e un trifoi, să îi poarte noroc celui ce îl poartă, și dincolo sunt colți de lup, să se sparie năcazul. Astea par două crenguțe ce țân în mijloc un boboc de trandafir, dar de fapt sunt mâinile Maicii Domnului, care îl ocrotesc pe cel ce poartă ia, iar rozeta de-aci e soarele… și că tot vorbirăm de Drăgaică, în ziua ei nimeni nu muncește și se spune că și soarele stă pe cer și se odihnește…”.

Mândră că toate iile ei le coase „doar cu pânza pe deget și cu acul, fără perniță și fără gherghef”, Olga ține să îmi mai arate o comoară, „ia Reginei Maria”: „Asta nu-i făcută de mine, e de la o femeie din alt sat, dar a ajuns la mine în păstrare. Femeia aceea a fost aleasă de Regina Maria să îi coasă o ie de Romanați, din zona noastră. Și Regina i-a dat toate materialele și ea i-a făcut-o. Dar soțul ei, care o iubea mult, a zis: «O să îți cumpăr și eu toate pânzele și ațele astea, ca să îți faci și tu ie tot ca a Reginei». Numai că, după cum vedeți pe mâneca dreaptă, ia asta e cu mărgele de Murano și cu fir aurit. Și-a dat omul toată ago-nisela, a vândut și o pereche de boi și tot nu a reușit să cumpere tot materialul pentru o ie ca a Reginei. De-aia, uite, o parte e cu mărgele de Murano și cu fir aurit și o parte e doar cu fir normal… Dar măcar știm cum arăta ia Reginei… De la familia aceea a ajuns ia la un bătrân, și el mi-a dat-o mie să o păstrez”. Sclipiri venețiene, pe un model oltenesc… Ce prezență fabuloasă putea să aibă regina, îmbrăcată cu o ie de Romanați! M-am grăbit să o felicit pe Olga Filip, că este ultima păstrătoare a meșteșugului iilor țărănești. Dar ea a râs și mi-a spus: „Ultima? Doamne ferește! La noi în sat nu există casă în care femeile să nu coasă ii! E tradiție moștenită de la principesa Brâncoveanu, care a avut conac aici, în Cezieni”.
Principesa

Se spune că Dumitru Cesianu ar fi descins din neamul lui Iancu Jianu. Pe când era prefect de Romanați, s-a căsătorit cu Elena Bibescu și împreună au avut doi copii, un băiat și o fetiță – Nicola, pe care o alintau Colette. Colette s-a căsătorit cu Constantin Basarab Brâncoveanu și și-au făcut un conac la Cezieni. Oamenii din sat și-o amintesc și astăzi, spunându-i Principesa. Conacul încă există, dar cea mai importantă moștenire lăsată satului este tradiția unui concurs pentru cea mai frumoasă ie cusută peste an. Domnița Colette le dădea femeilor din sat toate materialele de care aveau nevoie, cu o singură condiție: la hora de după sărbătoarea Paștelui, să vină fiecare cu o ie nouă și ea să o premieze pe cea mai frumoasă. Olga își amintește: „Și mama a fost premiată de Principesa Brâncoveanu, chiar înainte să o izgonească comuniștii, când a fugit din țară cu fiica ei, Elisabeta, de 16 ani. Pe-atunci, Principesa aduna toți copiii orfani din sat și le dădea o masă caldă și voia să știe tot despre oamenii din Cezieni – mergea pe la ei și stătea de vorbă, îi ajuta sau îi îndruma. Cum marțea, după Paști, se făcea horă, a zis: «Vă dau pânză, vă dau ață, vă dau tot ce vreți, și cine coase cea mai frumoasă ie o premiez». Așa a început sărbătoarea iilor la Cezieni, sărbătoare ce se ține și în ziua de azi, pe 29 Iunie, de Sfânții Petru și Pavel. Mama a fost ultima care a câștigat premiul întâi și era tare bucuroasă că a premiat-o chiar Principesa, deși premiul nu era mare, dar pentru oamenii de atunci însemna mult – a primit două zile la rând, două mese – prânzul și cina, pentru ea și toți frații ei. S-au bucurat, pentru că erau și orfani… Principesa le-a încurajat pe fete să coasă și să facă ii. Și așa a rămas ideea asta cu premiul pentru ie. «Fata harnică, de pe umăr se cunoaște», ziceam noi, că acolo vedeai cămașa cum e lucrată, cât de bine și cât de atent”.
Astăzi, sărbătoarea iilor din Cezieni a devenit un adevărat spectacol. La concursul pentru cea mai frumoasă ie participă aproape toate cele 300 de femei din sat, iar ulițele satului devin o mare expoziție de țesături tradiționale: la toate porțile și pe toate gardurile, femeile își expun iile și pânzeturile lucrate de ele! În 2008, Elise, fiica Principesei Colette, a vizitat din nou satul copilăriei: avea 76 de ani și a recunoscut toate locurile. A fost fericită să vadă că femeile încă mai cos și țin sărbătoarea iilor.
Pe uliță

Ca să aflu mai departe povestea Drăgaicei, am pornit la pas, prin Cezieni. Am trecut de conacul Principesei și am început să rătăcesc pe ulițele din spatele bisericii, zăbovind un pic pe la umbra câte unui cais. Satul are case micuțe și curți invadate de tufe uriașe de flori. Unele case sunt mai noi, semn că acolo oamenii fie lucrează la Slatina, fie au fost plecați prin străinătate, dar peste tot, la poartă, sunt nelipsite florile, colorate, vesele, strălucind în soare. La o astfel de poartă, am dat peste un grup de femei, ce purtau o dezbatere aprinsă: „Io nu spăl, fă, că ne ia din căluș… Luni până în 12 și marți după 12, nu știi că spălam după ce veneam de la vie, că se îngroapă călușu? Taie din lemnul ăla de joacă cu el, îl leagă cu roșu și îl îngroapă la hotar. De când sunt copil, eu așa știu cu călușu. Toate ale mele n-au spălat, că maica zicea așa – dacă te lovește de săptămâna călușului sau de Sân Toader, nu te mai lecuie decât popa!”.
Așa am aflat că tocmai ce trecuseră călușarii prin curțile oamenilor. Aici, în sud, „zilele călușului”, sunt un obicei de vară, ținut din străvechimi. Au venit, au pus în mijlocul ogrăzii pelin și usturoi și au jucat în jurul lor. Înainte, puneau oamenii bolnavi la mijloc și se vindecau. Acum se joacă călușul doar așa, ca să ferească de rău casa și familia. Le-am întrebat și pe ele despre Drăgaică. Mi-au zis: „Știm de Drăgaică, da cel mai bine știe Marilena. Are cam 80 de ani și mama ei a murit la 100 de ani, i-a făcut și tort! Știa multe mă-sa. Și de șoimane știe. Ia cheam-o, fă, pe Marilena, că nu s-o fi culcat de-acu”.
Chemată, Marilena a venit cu pas mărunt, privind pe sub baticul făcut streașină pe frunte. „Drăgaica la noi aci, în satul nostru, era așa: văduvele făceau coroniță de mergeam la luncă, pe islaz, și luam tot felul de flori, de le ziceam și Sânziene. Le duceam la biserică, le citea popa pe toate coroanele alea și după aia le luam acasă. Și când se speria sau se îmbolnăvea copilu, decât îl treceam prin coroana aia, da puneam și tămâie de la bobotează amestecată cu o țâră din florile de leac și îl tămâiam. De șoimane, nu știu să vă spui prea multe, da și ele apăreau până în Drăgaică…o auzeam pe mama mea că a fost o fată, Lenuța a lu Vigilica, și ea stătea cam în câmp și au trecut șoimanele și au atins-o și a rămas șchioapă toată viața…”. Apoi Marilena mă îndrumă spre o doamnă de la „mozeu”, care mai demult a stat de vorbă cu o femeie mai bătrână decât mama ei, pe când trăia, și i-a mai spus „ce și ce”.
Șoimanele

Claudia Balaș de la Muzeul de istorie din Slatina este una dintre cele mai bune cunoscătoare ale folclorului oltenesc. Îmi spune că în Oltenia, aproape toate sărbătorile, inclusiv Drăgaica, au de-a face cu lumea morților. Dacă multe obiceiuri s-au păstrat parțial, cele legate de morți sunt respectate fără abatere în Oltenia, fiind cele mai puternice tradiții. O întreb care este legătura dintre drăgaică, șoimane și lumea morților?
„În Joia Mare, se fac focuri atât pe pragul porților, cât și la morminte. În plus, se fac pomeni, în ideea de a îmbuna morții care vin să petreacă sărbătorile împreună cu familia. Ei bine, șoimanele sunt aceste spirite, dar care nu au fost respectate sau îmbunate – spirite ale morților ce au venit în Joia Paștelui și refuză să plece înapoi, în lumea morților. De aceea, la moșii de vară se merge la cimitir și se folosesc frunză de nuc, pelinul, usturoiul, care se pun pe morminte și la cruci, și de fapt se presară pe tot drumul, de acasă până la cimitir, ca să ghideze spiritele înapoi la mormânt, pentru că altfel, unele nu mai vor să meargă de bună-voie înapoi, printre morți, sau nu mai știu. Și după ce se pun pe mormânt usturoi și pelin, se așterne o față de masă, pe care se pune mâncare albă, adică pe bază de lapte. Vine preotul, face slujba peste ele și apoi le împarți. Chiar și așa, tot mai rămân spirite netrecute în lumea morților și de aceea se joacă călușul și se afumă de Drăgaică cu flori. Și dacă nici așa nu se îndreaptă lucrurile, se face destrigoirea, dar această este altă poveste…”.
Într-adevăr, o altă poveste destul de neagră, pe care nu am vrut să o aduc în lumina aurie a soarelui de Iunie. Am rămas cu Drăgaica, cu noaptea miraculoasă a solstițiului de vară, în care bătrânele meșteroaie găseau chiar și iarba fiarelor înflorită, când fetele își puneau flori de sânziene la brâu. Drumul spre casă m-a dus prin aceleași lanuri nesfârșite de grâu. Căldura făcea aerul să unduiască și spicele se mișcau ușor, ca și cum ar fi dansat într-o horă. Hora Drăgaicelor: „Hai Drăgaică să sărim/ Că știi iarna ce pățim/ Mi-au venit Drăgaicele/ Să reteze spicele…”.