
• „Bănița”, „Peștera Bolii”, „La Arsuri”, „Jupâneasa”… Indicatoarele de pe marginea șoselei care urcă pe Valea Jiului spre Ardeal te avertizează, prin numele lor ciudate, că pășești într-un tărâm încărcat de legendă, provocându-te să lași drumul mare și s-o iei pe potecile care urcă spre munți. Pe-un colț de piatră, dacii au construit una dintre cele mai greu accesibile cetăți ale lor: Cetatea Bănița •
Țara misterelor
În ușa căbănuței de lângă Peștera Bolii, Emerich Szuhanek mă așteaptă tot un zâmbet și mă strânge în brațe ca pe un prieten vechi. E la fel de în vervă și acum, când a trecut de 80 de ani. Aerul său de ardelean sadea, plin de rigoare când vine vorba de proiecte, dă o savoare aparte legendelor locale pe care le spune celor ce vin în vizită la Peștera Bolii. „Una-i una și-alta-i alta!”: ghidul pune „stop” mereu acolo unde se termină dovezile istorice, și-apoi, pe ton șugubăț, o ia temeinic pe firul destăinuirilor pe care i le-au făcut, acum mai bine de 10 ani, ultimii bătrâni din satele din jur. Șeful asociației care, de ani de zile, se ocupă de întreținerea Peșterii Bolii și de ghidajul numeroșilor turiști ce-i calcă pragul multimilenar, Imi este ultimul om din zonă care mai știe legendele zonei. S-a încăpățânat să tragă de ultimii povestitori – de-acum duși – ca să i le spună, și-acum le oferă, cu generozitate, la rândul său, celor care vor să-l asculte.
Știe c-am venit să aflu mai mult despre Jupâneasă și, cum stă un pic ploaia „deasupra”, mă ia într-o plimbare lungă de-a lungul văii. „E unul dintre cele mai pitorești locuri din zonă”, îmi spune, și nu-mi trebuie decât câteva minute ca să mă conving singur de asta. Chiar dacă vreo două pensiuni elegante au apărut pe Valea Jupânesei, cătunul și-a păstrat farmecul arhaic. Gardurile sunt încă din scânduri, căpițele de fân se fac ca pe vremuri, crucile celor morți sunt în curțile caselor, semn c-am pășit în Ținutul Momârlanilor. Dincolo de vale, două staule mari își așteaptă oile, pe malul Jupânesei ferigile sunt înalte de-un stat de om, iar sub trunchiurile de copac de la drum găsești în neștire ciuperci mari, sănătoase, de-o tocană găzdăcească. Zici că ești în creierii munților, când, de fapt, ești la numai 5 minute de șoseaua ce duce de la Petroșani la Hațeg! Cătunul e pustiu la orele amiezii, lumea e, pesemne, cu treabă la oraș. La o oră de mers, dăm pe dreapta de o fântână veche, cu cruci și icoane bătute în lemnul acoperământului. E ferecată cu un lacăt greu: un mister în plus în acest tărâm al misterelor…
Jupâneasa cneazului Cândea

Ne așezăm pe marginea drumului, pe un trunchi de copac. Nea Imi ridică ochii spre dealurile învelite în ceață. „Eu am mai prins un bătrân de-aici, un fel de etnograf local, și el mi-a spus multe lucruri despre legenda Jupâneselor. Cum mi le-a zis, așa le spun și eu mai departe, că documente nu sunt. Se spune că dintre frații Cândești, stăpâni pe Țara Hațegului în Evul Mediu, cel mai mare a fost bărbat vestit în întreg ținutul pentru bogăția și vitejia lui. Asta nu l-a împiedicat să aibă, mai departe de casă, o țiitoare frumoasă foc. După regulile vremii (regele Sigismund de Luxemburg – a avut zeci de copii din flori), puteai să ai amante câte vrei, numai să nu le ții la curte. Bătrânul pe care l-am mai prins înainte să moară îmi zicea că eroul povestirii și-ar fi adus iubita aici, pe vale, unde avea ceva proprietăți. Femeie frumoasă, dar și energică din cale afară, ea conducea tot ce mișca pe aici, în numele Cândeștilor.

No, ș-apăi de-aici i-a rămas văii numele «Jupâneasa». Fapt istoric: iubitul Jupânesei, acest nobil Cândea, își află sfârșitul pe câmpul de luptă aproape, în Pasul Vulcan, într-o luptă cu turcii. Pe vremuri, era în Vulcan un monument în formă de buzdugan, ridicat în cinstea lui. Suntem în plin creștinism, dar aici, la noi în zonă, obiceiurile păgâne n-au încetat nici azi. Se povestește că Jupâneasa aude, la un moment dat, urletul unui lup, semn de mare primejdie prin locurile noastre, încă din vremea dacilor. Iubitul ei fiind dus la luptă, ea coboară în Peștera Bolii și se roagă la icoana apărută pe-o stâncă, a Maicii Domnului, să o ajute să-și afle bărbatul. Ascultându-i durerea, Maica Domnului o transformă pe Jupâneasă într-un pârâu, să meargă să-și afle singură iubitul, în jos, pe vale…”.

Tot povestind, ne-am întors deasupra intrării în Peștera Bolii. Nea Imi îmi face semn să ascult. Apa Jupânesei se repede năvalnic în peșteră, aruncând în lături falduri albe de stropi. N-am mai pomenit un loc în care natura să-și joace atât de dramatic rolul, în povestea ce i-a dat numele! Poți să crezi sau să nu crezi legenda povestită de Emerich Szuhanek, dar zbaterea apei, când tulburată de spaime, la intrarea în peșteră, când, parcă, susurând rugăciuni, are în ea ceva dramatic și omenesc.
Cetatea dacică de la Bănița
„La Arsuri”

Cetatea dacică de la Bănița se află chiar deasupra Peșterii Bolii. Înainte să mă despart de Emerich Szuhanek, mă duce să îmi arate, la marginea drumului, câteva bucăți impresionante din zidul fostei fortărețe. Fuseseră folosite la întărirea unui pod care duce spre Peștera Bolii și-au fost scoase de acolo, când podul a fost refăcut. Imi le-a salvat de ignoranța ce pândește la tot pasul în România, mai ales când vine vorba de patrimoniu. „Sus, în vârf, n-o să mai găsești așa ceva! Tot ce a fost piatră bună în cetate a fost folosită înainte de 1900, când s-a făcut calea ferată ce ocolește muntele”, îmi explică. Dar dacă pietre nu se mai găsesc, ceva mai sus, unde începe urcușul spre Cetatea Bănița, tot au rămas urme ale teribilelor confruntări dintre daci și romani, de acum 2000 de ani. „«La Arsuri», așa se numește zona. Se zice că, știind că nu pot cuceri cetatea prin forța armelor, romanii au dat foc la tot ce mișca în jur și au asediat vârful de munte, până când ultimii apărători au cedat. Dacă romanii nu s-au încumetat să atace până sus, îți dai seama cum e traseul.

Dar merită să urci până la Arsuri, să ai perspectiva locului”, mă sfătuiește Emerich Szuhanek. Pornesc la deal, prin noroiul proaspăt. La Orăștie, cu o zi înainte, arheologul Mihai Căstăian îmi spusese și el că traseul nu e recomandat decât profesioniștilor și, oricum, nu pe vreme ploioasă. Mihai Căstăian a urcat la Cetatea Bănița ultima oară acum câțiva ani: „E o zonă despre care lumea știe destul de puțin. Între cetățile dacice, cea de la Bănița a fost un pic văduvită de istoriografia românească. În general, lucrările care abordează cetățile din Munții Orăștiei au ales calea de acces dinspre Nord, dinspre Valea Mureșului, iar Bănița, care e la extrema sudică, e într-un con de umbră față de Costești, Vidraru, Piatra Roșie sau Sarmizegetusa Regia, cu toate că se află pe lista monumentelor UNESCO, prin urmare, și sub protecția legii. Nu știm când va fi cercetată, e problema accesului dificil, dar pe de altă parte, există presiunea săpăturilor ilegale”. Dacă lumea științifică nu găsește timp și resurse să sape sistematic un loc atât de special precum Bănița, se găsesc destui căutători de comori care să-și încerce norocul pe poteca tăiată în stâncă…
Urcușul dacilor

În urcușul meu, mă ghidez după jurnalul cercetătorilor care, în 1960 și 1961, au realizat singurele săpături de până acum în cetate. „Ținutul e deosebit de pitoresc. Drumul la ruinele cetăţii, un adevărat defileu, e străjuit de ambele părţi de dealuri împădurite şi stânci abrupte; pantele domoale sunt cultivate cu cereale şi pomi fructiferi, alături de care apar păşuni întinse. Peştera Bolii şi pădurea de liliac spontan de pe versantul sudic sporesc atracţia locului. Din vale până la ruinele cetăţii Băniței, aşezată pe culmea şi terasele dealului prăpăstios, când acoperit cu păduri, când cu stâncile-i de calcar de culoare albă, abrupte şi golaşe, drumul e anevoios. Mai puţin abrupt şi acoperit cu o pădure de fag, versantul nordic e mai accesibil ascensiunilor. Acest versant a fost folosit şi în antichitate, pentru a urca spre cetate, ca şi pentru transportul imensului material de construcţie.

Deşi poziția geografică şi forma proeminentă a dealului Cetăţii de la Băniţa, un adevărat munte, ce răsare impunător în faţa călătorului, a atras atenția, cu multe decenii în urmă, fiind semnalat de numeroşi vizitatori, de căutători de comori şi chiar de unii cercetători, puţine se cunoşteau despre ruinele lui. Toate aceste întrebări şi-au găsit răspuns abia în urma celor două campanii de săpături, organizate în anii ’60”, scriu arheologii, confirmând că interesul căutătorilor de comori nu e un obicei tocmai nou în zona cetăților dacice.

De la un moment dat, pantele sunt tot mai abrupte. Fac o ultimă sforțare până într-un loc de belvedere, ca să înțeleg mai bine rostul poziționării Cetății Bănița în sistemul defensiv al Regatului Dac. După un urcuş scurt, lăsând în urmă terasa inferioară a dealului, o terasă artificială, cu urme de locuire străveche (acum o mică poiană) se intră în pădure, unde începe ascensiunea aproape pieptiş, până unde drumul e barat de un zid de incintă. „Fortificaţia de la Băniţa înglobează construcţii cu caracter militar defensiv ridicate pe terasele şi culmea dealului, uneori chiar în locuri înclinate, până la 60 de grade! Lucrările de apărare acoperă, în special, latura de nord, apărarea celorlalţi versanţi fiind asigurată prin natura inexpugnabilă a terenului. Pe culmea dealului se află cetatea propriu-zisă, posturile de veghe şi observaţie, construcţiile pentru adăpostul garnizoanei”, explicau cercetătorii, la mijlocul secolului trecut. O caracteristică a tehnicii dacice de construcție e îmbinarea măiastră a formelor de teren, cu arta de a clădi. Mulți autori au lăsat mărturii despre cetățile dacice: Tacitus – „Castella rupibus indita” („Castele aşezate pe munţii prăpăstioşi”), Florus – „Daci inhaerent montibus” („Dacii sunt legaţi de munţi”), și Dio Cassius. Mărturiile lor sunt parcă descrieri aievea ale Cetății Băniţa!
Cetate-cheie pentru Regatul Dac

Rostul cetății de la Bănița era de a apăra dinspre sud accesul în centrul dacic de la Grădiştea Muncelului, ansamblul aşezărilor din Munții Orăştie în fața unui inamic care ar fi înaintat spre Dacia, prin Defileul Jiului. „Cetatea de la Băniţa, cu toată poziţia ei oarecum periferică, făcea parte din sistemul şi complexul cetăţilor dacice din Munţii Orăştiei”, scriau, în anii ’60, arheologii care au săpat în cetate. „Toate cetățile dacice sunt așezate pe anumite direcții de înaintare. Partea sudică este controlată de această fortificație de la Bănița, un colț de calcar de 900 de metri înălțime, cu o diferență de aproape 200 de metri față de ce se află de jur-împrejur și cu o incintă edificată în maniera clasică – «murus dacicus» –, cu blocuri de piatră ecarisate în epoca lui Burebista sau Deceneu și cu o refacere în epoca lui Decebal, pentru că apar elemente de andezit, iar acestea țin de stipendiile primite de la romani, în timpul lui Domițian. Bănița controlează zona dintre Țara Hațegului și Bazinul Văii Jiului, cu Pasul Merișor. De pe culmea din spatele cetății se poate înainta foarte ușor către cota 1.500 (Jigoru Mare), unde se găsește un castru de marș. Castrul de pe Jigoru Mare are legătură cu punctul de concentrare de la Comărnicel, unde a și avut loc o bătălie între daci și romani, la Vârful Negru.

Totodată, de la Jigoru mare vezi direct spre Sarmizegetusa Regia. Dacă ardeau făclii pe incinta castrului, dacii înțelegeau că pericolul e la o aruncătură de băț…”, spune arheologul Mihai Căstăian, de la Muzeul de Istorie din Orăștie. Culmea din calcar jurasic a Băniței a fost nivelată pe mai multe terase în zona superioară. Blocurile de piatră au dispărut probabil în momentul în care s-a realizat calea ferată dintre Simeria și Petroșani, între 1868-1869. „Sus, nu mai găsim decât talpa de piatră nivelată pe care aceste construcții au fost ridicate. Există și gropi pentru stâlpi de lemn, deci au existat foișoare acolo. În partea nord-estică e o poartă de acces în trepte, ca la Piatra Roșie: o cale pietonală, lată de 2,5 metri, cu un turn de 4,5 metri. Accesul e dificil și în zilele noastre – înseamnă o escaladă pe o pantă foarte solicitantă. Probabil, în antichitate, erau amenajări din lemn care să permită urcarea, au și fost găsiți acolo niște baluștri”, adaugă Mihai Căstăian.
Comorile Băniței

„Chiar dacă succinte, cercetările din anii 1960-1961 au scos la lumină descoperiri foarte interesante: piese ceramice, monede, dar și podoabe de argint și bronz. Pe atunci rapoartele de săpătură nu erau ținute cu anii la sertar, cum se întâmplă azi!”. Iată cum sună descrierea descoperirilor din 1966: „Săpăturile au dat la iveală un bogat inventar de obiecte de tot felul, mai ales ceramică, diferite obiecte de fier şi bronz, forme pentru turnarea obiectelor din metal. Ceramica e abundentă, însă foarte fragmentată, din cauza săpăturilor nesăbuite ale «căutătorilor de comori», cât mai ales a caracterului stâncos al terenului. Impresionează frecvenţa ceştilor cu toartă, din pastă impură, de culoare neagră-roşiatică. Interesantă e şi ornamentația acestor vase: linia ondulată, brâul alveolar, benzi de linii paralele trase cu pieptenul, crestături, butoni cu ornament în relief, cu scop decorativ sau pentru prins pe veșminte.

Inventarul mărunt, mai ales ceramica, deosebit de bogată, ca și celelalte obiecte găsite, printre care lustruitoare de vase, greutăţi pentru războiul de ţesut, prâsnele, pietre de râşniţă, o undiţă, forme pentru turnat obiecte din metal, un creuzet din lut ars cu urme de bronz topit demonstrează nu numai existența îndelungată a aşezării, ci, în acelaşi timp, şi existenţa unei intense și variate activităţi gospodăreşti”. În paginile volumului sunt cuprinse și fotografii alb-negru ale minunatelor descoperiri de la Bănița, și nu pot să nu mă întreb câte alte bijuterii de acest fel zac încă nedescoperite de specialiști și, să sperăm, nici de „detectoriști”, în cetatea de la Bănița. „Cetatea a fost prea puțin cercetată chiar și în anii ’60, așa încât ea poate să ne ofere surprize în continuare, mai ales că acum avem un cu totul alt context științific decât atunci. Chiar și o sumară amenajare a Cetății Bănița, cu niște scări care să acopere partea cea mai abruptă de traseu, ar însemna foarte mult pentru turismul din zonă”, spune Mihai Căstăian.
Povești la gura sobei

Pe drumul de întoarcere de la Arsuri dau, în sfârșit, peste un om al locului. Nicolae Blaj locuiește un pic mai jos de Peștera Bolii de mai bine de jumătate de veac. A fost înfiat, la 2 ani, de familia Anghel, care deținea majoritatea pământurilor din jur. „Aci’, la noi, pe vale, e «Polul frigului», așa zice lumea. Trage foarte tare, că e apă, valea-i strâmtă și-i soare puțin iarna. Pe vremea școlii, se trezea mama, săraca, de la 4, să facă foc în casă, pe când ne pregătea de trenul de Petroșani, și chiar și-așa, după o oră de pus lemne pe foc, vadra cu apă lăsată seara după ușă era încă înghețată-bocnă! Așe era pă vremuri pe la noi, la Jupâneasa, eram mulți momârlani, la fiecare casă 3-4 oameni, care se ocupau cu pășunatul, cu creșterea animalelor, cultivau porumb, cartofi. E o vorbă la noi: «Decât să stăm degeaba, mai bine muncim degeaba!»”. Atunci, în serile geroase de iarnă, când toți ai casei stăteau la gura sobei, a aflat și el de unde vine numele cătunului, Jupâneasa: „Păcat că nu l-ați mai prins pe bietu’ tata, el știa mai multe ca mine.

Din ce povesteau ăi bătrâni, Jupâneasa fusese o femeie frumoasă și înstărită, din părțile noastre. Musai c-o fost frumoasă de i-o rămas numele până azi! Nu zâc bine?! Pă vremuri, vacile pășteau pe malul Jupânesei, ș-apoi se băgau în peșteră și stăteau «la zacă», cum se zice, la umbră. Acolo, până prin anii ’90, era o grotă și-atâta, nu era nimic amenajat, doar o punte la intrare. Am fost și eu în peșteră de vreo zece ori, nu zâc mai mult. Pe «Bolovan», acolo sus, în cetate, de două ori am fost, o dată pe serpentine și o dată pe partea cu calea ferată. Îs niște ziduri și apoi un platou drept, chiar sus. Tot o fost vorba să se facă un drum de acces pe versantul dinspre drumul național, dar nu s-o mai făcut. Acum, s-o împădurit totul, nu-i chip să urci. Eu am fost ultima dată prin anii ’80, pe atunci nu era așa greu, că nu era drumul împădurit, iar noi eram tineri, 14-15 ani”.
Jocul galbenilor

„După anii ’90, or început să caute și pe aici comori dacice. M-o întrebat unul din Petroșani și i-am tăiat-o din capul locului: «Mă, io nici nu știu de comori și nici nu umblu după așa ceva!». Până la urmă, s-o înhăitat cu o gașcă de la Deva și or venit să sape cu un vecin de-ai mei. Or fi făcut ei ceva «bara-bara». Până la urmă, i-o prins Poliția, am citit de ei prin ziare…”, își amintește Nicolae. Îmi mărturisește că și mai demult, în copilăria sa, lumea vorbea prin sat, în șoaptă, despre comorile dacice. „Taică-mio, Dumniezo’ să-l ierte, zicea în felul următor: «Cine era credincios, în Joia Paștilor, după ora 12 noaptea, putea vedea cum «jucau galbenii». Zice că se vedea un fel de roșeață acolo unde erau ascunse comorile. Iar flăcările astea, cum să le zic, apăreau te miri pe unde, ba pe «Bolovan», ba pe deal, ba pe la rădăcina vreunui copac bătrân… Dar, cum spuneam, asta li se arăta numai celor credincioși, cu frica lui Dumniezo. Pe atunci, lumea era credincioasă, acum, numai cu detectorul mai găsești comorile!”. Când era mic, Nicolae a mai prins-o pe Ilina lu’ Ion Anghel – „Angheleasca”, cum îi zicea satul, cea mai găzdacă femeie din zonă. „Avea o salbă grea de galbeni!”. Numai că de la o vreme căzuse în patima alcoolului. „Era cineva care făcea rachiu. Și i-o tot dat Angheleasca din galbeni pe răchie, de nu s-o ales cu nimic din toată averea… No, cam asta-i povestea. Să-i aflați dvs. sfârșitul, că, iacă, s-o lăsat soarele peste Jupâneasă și se pune de înnoptat”.