Plânsul îngerilor din Sălciva

În 2012, după două veacuri de bucurie și rugăciune neîntreruptă și doar un deceniu de uitare și tristețe, biserica de lemn din Sălciva, un sat din Țara Zarandului, în apropiere de Zam, a fost desfăcută bucată cu bucată și pusă la pământ. Aflată de multă vreme pe lista monumentelor istorice, ea a încăput apoi în containere și a părăsit pentru totdeauna Valea Mureșului, ca să ajungă departe, tocmai la Dunăre, în Călărași. O călătorie menită să însuflețească cetele de îngeri și sfinți zugrăviți pe lemn, să-i învie într-un alt loc, prin credința altor oameni, să le șteargă de pe chipuri lacrimile adânci lăsate de atâta amar de ploaie, de geruri și ninsori. Pentru că în Sălciva, în biserica de lemn, cetele de îngeri și sfinți plângeau tăcuți, de peste un deceniu. Acoperișul lăcașului ajunsese într-un stadiu avansat de degradare. Prin dranița mâncată de vreme, ploaia și ninsoarea își făceau lăcaș în biserică. Icoanele vechi erau măcinate de apă și frig…
De 150 de mii de euro ar fi avut nevoie enoriașii din Sălciva ca să-și salveze biserica. Costurile restaurării unui monument de patrimoniu sunt enorme. Bani mulți, oameni puțini. Așa că sătenii au ales soluția simplă. Au dat jos grajdurile vechiului CAP, iar cu materialele provenite de acolo, au ridicat o biserică nouă, din zid. Biserică să fie! Sfinții vechi de două sute de ani, toată istoria bătrânilor, mândria aceea de a te putea închina într-una dintre cele mai falnice biserici de lemn din Transilvania au fost date uitării. „Ce puteam face?”, ridică oamenii din umeri. „Bine, măcar, că o luat cineva biserica!” Astăzi, despre sălcivanii de la 1799, care cumpăraseră cu bani grei „cuie la biserica cea nouă”, nu-și mai aduce aminte nimeni. Nici de pisania scrisă în stânga altarului: „Această sf[â]ntă biserică s-au zugrăvit cu ajutorul lui D[u]mnezeu la anul 1811, cu cheltuiala a tot satul Sălciva, fiind parocu Ion Gheorghe(…), învățătoriu Cost[an]di[n] Popovici, giurat Cetină Ghiorghie, bumeț Cetină Lazăr, Hodor Iancu, Popă Ianăș, boldicier Urs On, Chitor Pascu, Chitor Carpăn, Drăgan Alicsandru, și s-au gătat în luna lui iulie în 26… în zile[le] prea luminatului împăratului nostru Franțișcuș sfârșit și lui Dumnezeu laudă, Nicolae Pătruț.” Toți acești oameni nu mai sunt printre noi. I-a dus devale istoria. Dar oare truda lor să fi rămas fără urmă de amintiri și regret? Să se lepede țăranii așa de ușor de bisericile lor strămoșești? Răspunsul nu e ușor de aflat. În toți acești ani de când umblăm ca reporteri prin satele neștiute ale României, am înțeles că dedesubtul realității mai există un strat, nevăzut, la fel de adevărat ca cel de la suprafață. În toate drumurile noastre, mereu și mereu, am căutat să-l aflăm, să scoatem la lumină ceea ce nu se vede. Adevărul tăinuit, adevărul locurilor, povestea vie a unor oameni la care nu mai ajunge nimeni.
Cerbia. Biserica dintr-un car de boi

O privire rapidă pe hartă îmi arată că în 8 dintre cele 13 sate ale comunei Zam se păstrează vechi biserici de lemn, aflate și ele pe lista monumentelor istorice. O adevărată comoară, despre care se vorbește atât de puțin! Oare realitatea din toate aceste sate – Almaș-Săliște, Almășel, Cerbia, Deleni, Godinești, Micănești, Pogănești și Zam – este la fel de tristă ca cea din Sălciva? Se mai slujește în bisericile de lemn? Și dacă da, cum reușesc oamenii de acolo să le păstreze vii, când, doar la o aruncătură de băț distanță, în Sălciva, s-a întâmplat ce s-a întâmplat? Pentru răspunsuri la toate aceste întrebări, am pornit într-o altă călătorie spre locurile acelea tainice, unde adevărul este mai adânc și mai viu decât realitatea care se vede.
Valea Almașului. Înăuntrul lumii. Acolo unde începe liniștea, acolo unde pădurile coboară din cerul zgribulit de iarnă și se strâng în jurul tău, precum o mantie de liniște. Zumzetul lumii a rămas departe, la intrarea pe vale. Ai intrat în liniște. Te întâmpină o fulguire blândă, o adiere de ninsoare sau poate doar îngerii ce se odihnesc și fâlfâie ușor din aripi, ca să și le zvânte de zăpadă. Ninge în Cerbia. Primul sat, când urci pe apa Almașului, tot mai sus, în inima munților. Prima biserică. O păsăruică de lemn, încremenită într-un zbor mut, spre cerul acesta acoperit de aripi de îngeri. Cuminte ca hramul pe care-l poartă, cuminte ca „Buna Vestire”. Îi dau roată, caut să văd dacă realitatea a mușcat din lemnul bătrân. Povestea ei, așa cum o spune profesorul teolog Florin Dobrei de la Episcopia din Deva, se pierde în negura timpului. Potrivit pisaniei încrustate în lemn, biserica a ajuns în locurile astea în 1694. Nu a fost ridicată, ci coborâtă de undeva, de aproape de cer, de pe un deal al satului Visca. Șase care cu boi au purtat-o până aici, în Cerbia, ca apoi turla ei să țâșnească de pe pământ spre cerul din care ninge. „Și nu este singura care a făcut acest drum”, spune profesorul. „Bisericile de aici erau înălțate pe dealuri, acolo unde, la începuturi, se afla și satul. Doar că, odată cu vremea, oamenii s-au tot mutat spre vale. Și au luat și bisericile cu ei!” Dacă n-aș ști că întruchiparea aceasta de lemn, de liniște și de rugăciune, e mai bătrână de trei veacuri, aș jura că tocmai ce s-a pogorât din cer. Stejarul ei se odihnește pe o temelie de piatră, ce pare nouă. Turla care adăpostește clopotul nu pare atinsă de intemperii, iar șița de pe acoperiș, cea care s-a destrămat și a făcut îngerii din Sălciva să plângă, este aici la fel de strălucitoare precum solzii unui pește fabulos. Nimic care să spună că în biserica asta s-a strecurat duhul potrivnic al realității. S-a înnoptat și oamenii s-au ascuns. Strig, dar nu iese nimeni la porți. Când îngerii își scutură aripile de zăpadă, din satele astea vechi nu rămâne decât fumul din hornuri și lătratul stins al vreunui câine.
Pogănești. Femeia cu brațe de șerpi

Nici în următorul sat, cum urci pe vale, Pogănești, nu întâlnesc pe nimeni. Până și magazinul sătesc este închis. Doar ninsoarea asta blândă mă întâmpină, și fumul abia întrezărit de pe hornurile caselor. Strig. Îmi răspund câini, vocea îmi e acoperită de vuietul Almașului. Unde or fi pierit oamenii ? Trec un podeț de lemn, caut mai departe și găsesc. Nu oameni, ci urma lor sfântă: o biserică. Aceeași turlă care a pornit spre cer, în zborul ei încremenit, cu crucea înainte. Și două tinde, două intrări. Una a femeilor, cealaltă a bărbaților. Pe ușa bărbaților e pus lăcat. Pe ușa femeilor, nu. Intru în tinda lor. Un desen străvechi, încrustat în lemn, străjuiește intrarea în biserică. O femeie. Brațele îi coboară de-a lungul ușii, se ondulează sub forma unor șerpi, până la podea. Toate femeile acestui sat, din 1773, când și această biserică a coborât de pe deal într-un car tras de boi, toate femeile au pășit înăuntru pe sub aceste brațe nesfârșite, șerpești. „Șerpi și sunt”, îmi spune profesorul Mircea Lac, cel mai mare specialist în sculpturile de lemn din zona Hunedoarei. „E o reprezentare veche, țărănească, a Judecății de Apoi. Nu sunt brațe, ci șerpi, șerpi care mușcă din sânii femeii sterpe! Dacă vreți, e un soi de avertizare pentru femeile din vechime, a chinului ce le așteaptă pe lumea cealaltă dacă vor trăi păcatul de a nu avea copii.” Profesorul Lac este sigur pe ceea ce-mi spune. „Veți găsi reprezentarea asta și mai sus pe vale, zugrăvită înăuntrul bisericii din Almaș-Săliște. Asta, dacă oamenii de acolo vor vrea să v-o arate.” Îl ascult pe profesor și plec mai departe, în munte, spre biserica din Almaș-Săliște, ca să văd și acolo pedeapsa supremă a șerpilor.
Almaș-Săliște. Înăuntrul unei ghinde de stejar

În drumul meu, mă opresc în Micănești, doar ca să văd că biserica de aici este la fel de trainică și de vie ca acum 260 de ani, când a fost înălțată. Veșmântul ei de gorun este tot acolo, prins temeinic într-o coadă de rândunică. Același zbor încremenit de pasăre. Clopot în cer. Nu, trădarea din Sălciva n-a ajuns până aici, în satele astea neștiute! Încă nu am dezlegat misterul, dar de asta sunt aici. Și de asta plec și mai departe, în sus, de-a lungul apei, pe drumul acesta îngust, care se va închide tocmai aproape de cer.
Am ajuns. Almașul vuiește, păsări uriașe se rotesc deasupra pădurii. Mai departe sunt doar munții si frigul. Te-ai teme, dacă fumul domol de pe hornuri, cântecul stins al cocoșilor și-o biserică mică, un cuib de lemn, n-ar fi îmblânzit acest pustiu. E tot ce ai nevoie ca să te simți acasă, atât de departe de lumea știută. Aici, în Almaș-Săliște, la poarta minunii de lemn păzită de o cruce, te așteaptă, neclintit, un om. Primul om de când ai intrat pe valea cu biserici de lemn. Te salută fără să vorbească, înclină doar ușor din cap. Nu ai nevoie de mai mult, e de ajuns ca să înțelegi că ai fost primit. „Delu”, îți spune că-l cheamă.

„Negru Dorel, dacă vreți tot numele, dar nu-mi spuneți așa, că n-are nici un rost. Delu e de-ajuns. Așa mă știe toată lumea de aici”. Și Delu pășește înainte, cu o cheie în mână, spre cuibul de lemn, care, straniu cumva, mi se pare că se tot micșorează cu cât mă apropii mai mult de el. Biserica nu pare mai mare decât o ghindă de stejar. Delu deschide poarta, intrăm. Rămân încremenit! Biserica asta, nu mai mare decât o ghindă, are pictată pe ea lumea întreagă! E ca și cum te-ai fi întors în basmele copilăriei, iar omul ăsta taciturn, îmbrăcat în hainele lui de muncă, cu fesul așezat șui pe creștet, s-ar dovedi un vrăjitor bun, care te călăuzește spre o lume secretă. Ai pătruns pe poarta unei ghinde și ai ajuns înăuntrul unui stejar mai bătrân de două veacuri! Ești una cu rădăcinile pământului, una cu seva plină de viață, una cu trunchiul uriaș care țâșnește spre cer, îmbrățișând cu crengile sale, ca niște brațe nesfârșite, întreaga lume! Ești în miezul tainic și viu al lumii, laolaltă cu toți îngerii și sfinții! Miezul lumii într-o biserică de lemn! Delu tace, cu cheia în mână, mă lasă să privesc, îmi vede uimirea, apoi încet, ca pentru el, adăugă: „No, asta-i. Sufletul nostru.” Niciodată, niște cuvinte atât de puține n-au însemnat atât de mult. Poate pentru că mă aflu aici, înăuntrul lumii, într-un stejar bătrân, nu mai mare decât o ghindă, laolaltă cu cetele de îngeri și sfinți. S-a făcut timpul să vorbesc. Îi caut privirea lui Delu, omul privește în sus, pe bolta de unde Dumnezeu Tatăl îmbrățișează întreaga fire. Zice iarăși, șoptit, ca pentru el: „Sufletu-i suflet. El le știe pe toate, el îi știe pe toți. Unde am fost prunci botezați? Aici am fost! Unde ne-o legat Dumnezeu om cu femeie? Aici! Unde ni s-o cântat de îngropăciune? Aici! Aici îi toată viața și istoria satului! Dacă n-ar fi fost biserica asta, nici noi n-am fi fost! Cine ne-a adus pe toți împreună, mereu? Apăi, că nu biserica asta?!” Ca prin farmec, intră lumină înăuntrul bisericii, și încă un om se apropie de noi. Delu e bucuros să tacă. A spus tot ce avea de spus. Și mai mult decât atât.
„Cine știe a face dube, face și ’coperiș de biserică!”

„Rudianu Sima”, spune omul nou venit că îl cheamă. „Am văzut poartă deschisă la biserică, am vinit să văd ce-i”. Îi repet omului ce mi-a spus Delu, că biserica asta este sufletul satului. Bărbatul dă hotărât din cap: „Cum să nu fie?! Sigur că îi!” Îl întreb cum se poate atunci să-ți lași sufletul să plece departe, cum s-a întâmplat cu biserica din Sălciva. Rudianu Sima zâmbește: „Se poate, da’ numai când satul nu mai e împreună. De aici pleacă răul, când oamenii-s despărțiți!” Omul îmi explică apoi lucrurile acelea care nu se văd, cealaltă realitate, cea care nu se vede: „Oamenii din Sălciva n-au mai ținut de biserica veche, pentru că peste ei o venit comunismu’, cu colectivul, iară peste noi, nu! Aici, duminica și de sărbători, așa puțini cum mai suntem, am fost mereu la biserică!

Ei, sălcivanii, nu! Ei erau la țarină, să lucre pentru colectiv, chiar și în sfânta duminică! Înțelegeți?! Ți se rupe din suflet! Că de plouat, ploaie și la noi, și la ei! Și dranița, cu anii, dacă n-o schimbi, tot se duce pustiei! Da’ noi n-am așteptat niciodată pe nime’ să facă ceva în locul nostru! Am văzut că se duce șița de pe ’coperiș? Am strâns mână de la mână și l-am chemat pe Biriș al nost, meșter mare în lemn, ăla de face și dubele de colindă! Păi, cine știe a face dube, face și ’coperiș de biserică! Ș-o făcut omu’ nost! Dar la ei n-o mai făcut nime’! Ș-o ajuns ploaia pe sfinți! Aia-i. Pe ei i-or dezbinat timpurile, pe noi nu! Apăi, că mândrie mai mare ca biserica nu există pe lumea asta! Nu mai avem noi nici școală, nici dispensar, nici magazin! Da’ biserica, așa puțini cum am rămas, nici o sută de suflete, nu ne-o ia nimeni!”. Sima Rudianu se oprește din vorbit și îl ațintește pe Delu: „No, mă, Delu, i-ai arătat la omul ăsta ce se ascunde după perdea?”
O perdea peste păcatele lumii

Delu tace. Face câțiva pași până la un perete și trage la o parte pânza care-l acoperă. Încremenesc. Pe un perete întreg stau zugrăvite păcatele lumii, închipuite de un pictor necunoscut. „Nu se mai știe azi cine o fost zugravul. Dar știm că lucruri d-astea nu trebuie văzute de copii”, îmi explică Rudianu. Oameni goi își așteaptă osânda pentru relele făcute: „Murariu care ia prea multă vamă”, „Crâjmariu care mestecă vinul cu apă și-l vinde cu vase prea mici”, „Vrăjitoarea care-l scote pă dracu și-l trimite în slujbă”, „Curvarii și curvele, tâlharii, fermecătoarele și descântătoarele și luătoarele laptelui”, „Biraele și jurații care fac judecată strâmbă”, „Omu care doarme dumineca dimineața”, „Muiarea somnuroasă și lenioasă”. Toți acești păcătoși sunt puși la cazne de diavoli. Iar diavolii, pentru că aici e Judecata de Apoi a țăranilor, nu cea canonică, bisericească, poarte și ei nume: Căpitanu Potelici, Cocoti, Rânja, Noțea, Denălie, Câfu și Pufu! Un întreg bestiar, tăinuit de copii și străini. Păcatele trebuie să fie știute, dar nu și văzute, ca să nu smintească pe nimeni. De asta, perdeaua care acoperă chinurile iadului. Simt privirile celor doi ațintite spre mine. „Dacă vreți să aflați mai multe, vorbiți cu părintele Burza. El îi preotul bisericilor de-aici. Mai mult ca sigur, o ști ce și cum.” Delu trage perdeaua la loc peste iadul țărănesc. Suntem iarăși într-o lume fără păcate, în miezul plin de sfinți al unui stejar transformat în biserică. Sufletul unei lumi cu 84 de suflete: Almăș Săliște. Ieșim. Delu închide poarta cu cheia. S-a oprit ninsoarea. Biserica este iarăși la fel de mică precum o ghindă de stejar.
Deleni. Sufletul nu e de vânzare

„Sufletul nu se vinde!”, strigă preotul Ioan Burza. „Asta le-am spus oamenilor de la muzeu!” În 2015, „Muzeul Astra” din Sibiu a vrut să cumpere micuța biserică a satului Deleni, ce aparține de comuna Zam. Patru familii mai erau și sunt în cătunul acesta, uitat pe culmile Munților Zarand. Patru familii și un preot care urca din vale, vreme de patru ceasuri, ca să slujească în bisericuța lor. Patru familii și un preot. „Vă spun drept”, spune părintele Ioan Burza, „n-am vrut să rămân în amintirea oamenilor drept preotul care a vândut biserica! O biserică îi sufletul locului! Cum să-ți vinzi sufletul? Cum?!Știu că am făcut ce trebuie, deși îi tare greu. Se duce acoperișul de la atâta ploaie și ninsoare. Șița nouă îi bună luată, numa’ opt mii de lei, să plătești un meșter s-o pună, nu se găsesc. Poate dacă m-o auzi cineva să se milostivească de noi…”
Părintele Ioan Burza a ieșit la pensie, după 43 de ani în care a tot slujit în bisericile acestea de lemn de pe Valea Almașului. Mai slujește și azi, când îl cheamă oamenii la sărbători, împreună cu preotul cel nou. „Am slujit și în biserici noi, de zid. Dar îi rece acolo, parcă mă strânge ceva, nu-s eu ăla care sunt. Dar când slujesc aici, pe Valea Almașului, în lemnul ista vechi, odată prind aripi! Îs acasă: altfel cânt, altfel simt! Știți ceva?! Aici și timpul e altul! E timp vechi, ca stejarul, nu d-ăsta nou, de zid! Și oamenii îs toți laolaltă, se face amiaz’ și tot slujești! La oraș, cânți odată și gata-i slujba! Dincolo, unde-i șoseaua, îi altă lume ca cea de aici…” Preotul Burza tace. E născut în Pogănești, pe valea aceasta cu biserici de lemn. Aici, într-o altă lume, unde timpul s-a oprit în loc.

Am aflat ce voiam să aflu: de ce a plecat o biserică, de ce au rămas celelalte. Dar sunt abia la început. Voi mai rămâne în locurile acestea vrăjite, pe Valea Almașului, ca să aflu toate câte mai sunt și nu se văd. Preotul Ioan Burza e gata să îmi povestească mai departe.
Dragi cititori ai revistei, vă propunem ca în întâmpinarea Sfintelor Paști, să ne unim efortul pentru a sprijini refacerea bisericii de lemn din Deleni. Vom salva, nu doar un monument istoric, ci și sufletul unui sat.
Banii se pot trimite pe adresa: Pr. Ioan Burza, sat Pogănești nr. 11, com. Zam, jud. Hunedoara, cod 337559