Amintiri îngropate în zăpezi
• N-a venit iarna, dar noi suntem cu inima agățată de ea. Și unde s-o găsești mai ușor, decât în vremurile când ea nu uita niciodată să vină, troienind orizontul. Vă oferim o poveste despre timpul când Bucureștiul transforma nămeții și iarna în baluri și plimbări, cu sania, la Șosea. O urbe a bucuriei, veselă și scăpărătoare, care magnetiza ca și-acum •
În plin veac 19, iarna, Bucureștiul era mai vesel ca-n orice alt anotimp! De cum cădeau primii fulgi de zăpadă, toată lumea fugea la Șosea, în clinchetul vesel al săniilor cu clopoței, bătăile cu bulgări luau locul bătăilor cu flori, iar lacul din Cișmigiu se transforma în patinoar luminat feeric. Nici frigul, nici zăpada de-un stat de om nu le împiedicau pe tinerele domnișoare ale urbei să-și întâlnească iubiții la serate dansante, ori la balurile mascate, a căror faimă trecuse de granița României. Un oraș cochet, fascinant și viu, de care te îndrăgosteai la prima vedere. Și care se bucura și de aura tinerei familii regale a României, care așeza o lumină aparte pe evenimente.
Cinci cadriluri pe seară
„Carnavalul din iarna asta a ținut în România 8 săptămâni și 2 zile. Au fost, în medie, patru baluri pe săptămână, ceea ce dă plăcutul total de 32 de serate dansante. Nu există tânăr care să nu danseze cel puțin cinci cadriluri pe seară și cinci sau șase hore, ceea ce dă un minim de 330 de dansuri pe sezon. Fiecare serată costă o femeie elegantă, în medie, 500 de franci. 17.000 de franci pentru aceste câteva săptămâni de plăcere! Asta fără a renunța la spectacole, concerte, loterii caritabile, subscripții…”.
Tânăra Principesă Elisabeta nu-și poate reprima un zâmbet, citind notițele savuroase ale cronicarului vieții mondene din București. Stă lipită de geamul salonului, privind spre forfota pestriță a Căii Victoriei, cu lumea forfotind veselă de-a lungul bulevardului înțesat de reclame colorate! Hoteluri, cafenele, case de modă celebre, restaurante de lux… Micul Paris…
De-abia ajunsă în București, noua ei reședință după căsătoria cu Principele Carol, principesa de Wied se simte stingheră în Palatul Domnesc. Carol e total absorbit de munca la care s-a înhămat: e în audiențe de la prima oră a dimineții până seara târziu, când de-abia dacă găsește o oră să-și strângă tânăra soție în brațe. În lungile ore de singurătate, domnișoara visătoare venită din îndepărtata Prusie își alină plictisul citind cu nesaț din cărțulia pe care o primise cadou în ziua când a ajuns în noua ei țară. O carte despre București, scrisă de un mare iubitor al locului, un jurnalist străin, stabilit în orașul de pe Dâmbovița, atât de fermecător în contrastele sale. Ce cadou mai frumos pentru nobila poetesă, avidă să afle cât mai multe despre noua sa patrie! Atinge cu degetele ei subțirele, mai fine decât catifeaua mănușilor, copertele cărțuliei. Din când în când, revine la pagina de gardă, la dedicația cu care autorul i-a încălzit inima… „Așa cum, pe vremuri, viitorii suverani trimiteau mai întâi un portret al lor în țara pe care urmau s-o conducă, chipul blând și grațios al Alteței Voastre a sosit printre noi ca un mesager al speranței și al iubirii. M-am gândit că Alteța Voastră va primi cu indulgență o simplă și incompletă schiță a țării menită să vă devină a doua patrie. Câteva pagini care să prezinte Alteței Voastre un colț din pământul binecuvântat ce va fi leagănul noii dinastii române. Cu cel mai profund respect, Al Alteței Voastre, cel mai umil și supus servitor, Ulysse de Marsillac. București, 15 noiembrie 1869”.
Un oraș într-o carte
Ulysse de Marsillac ajunsese în România în 1852, cu mult înaintea lui Carol și a Elisabetei. „Dâmboviță, apă dulce,/ Cin’ te bea nu se mai duce!”… Francezul e primul care culege această vorbă, devenită celebră și ține morțiș să o confirme prin puterea exemplului. Nu se mai dă dus din București! Profesor la Colegiul Național, apoi la Litere, tânărul intelectual francez nu se mulțumește cu o carieră comodă în învățământ. Doar alesese Bucureștiul tocmai pentru ritmul teribil al vieții de aici! Și ce prilej de a cunoaște, la prima mână, toate dedesubturile Bucureștilor, decât să se apuce de gazetărie? Colaborează mai întâi cu foile franțuzești de pe la noi, apoi își face el însuși un ziar de București. Are trecere în lumea înaltă a Capitalei, e prieten intim cu mari artiști și boieri, e nelipsit de la baluri, serate dansante, spectacole de operă sau de teatru, mici sindrofii elitiste sau simple petreceri de cârciumioară. Pretutinteni unde freamătă viața Bucureștilor dai, negreșit, peste Ulysse de Marsillac. Descrie cu acribie toaletele de bal ale boieroaicelor, face cronici muzicale, e la curent cu toate bârfele de cafenea, penița lui dă strălucire vieții bucureștene de sfârșit de secol nouăsprezece. De Marsillac e primul cronicar monden din presa românească, iar, mai apoi, după venirea lui Carol pe tron, primul care are ambiția de a pune cap la cap toate informațiile pe care le știa într-un ghid care să facă cunoscut Occidentului Bucureștiul. De Marsillac lucra de zor la acest proiect, încurajat chiar de Principele Carol, când află despre iminenta căsătorie a acestuia cu frumoasa Elisabeta de Wied. O idee sclipitoare îi trece atunci prin minte: se pune repede pe treabă și, în câteva zile, încropește un volumaș pentru tânăra principesă! Cărțulia aceasta despre București avea să-i țină de urât Elisabetei în primele sale zile în România, în iarna lui 1869…
Întâia iarnă în București
E savuroasă cartea lui de Marsillac! Talentatul jurnalist francez are privirea tăioasă ca un „coupe papier” a unui călător occidental ajuns la porțile Orientului, dar – și asta o farmecă în mod special pe Elisabeta – așterne cu mult talent pulberi diamantine peste cuvinte.
E sfârșit de noiembrie și frigul lustruiește deja străzile, de parcă le-ar da cu ceară. Cerul e greu, norii înghit turlele bisericilor din mahalale, fulgi firavi de zăpadă se rotesc la geamul Principesei. Vine iarna, anotimpul nesfârșitelor serate de Carnaval în Bucureștiul din paginile lui Ulysse de Marsillac! Domnița visează cu ochii deschiși și-așa o prinde somnul, cu cărțulia despre București în brațe…
Un miros cald, de ceai cu mirodenii, o trezește dimineața. E trecut de 8 și Carol a început deja programul de audiențe ministeriale. Elisabeta se ridică din pat și se apropie de fereastră. Fulgi mari și deși, atinși de rafale scurte de vânt, se rotesc în vârtejuri. E iarnă în toată regula, prima iarnă în noua sa țară! De-abia vezi cușmele negre de oaie deasupra nămeților! Elisabeta deschide larg geamul să simtă frigul, să simtă mirosul de lemn ars care răzbate de departe, să simtă orașul! Stă așa minute în șir, ca un copil în fața unei minuni. Ochii ei mari, albaștri, se încarcă de toată lumina acelei dimineți de ianuarie.
Cu sania, la Șosea
Pătrunsă de entuziasmul poveștilor despre iernile Bucureștiului, Principesa cheamă secretarul și pune la cale o „evadare” în oraș. Un mic alai se strânge „ah-hoc”, cât timp caii sunt pregătiți. Cea mai mare plăcere a bucureșteanului era plimbarea cu sania la Șosea! Aflase asta din cartea lui de Marsillac: într-adevăr, pe străzile înzăpezite, caii înhămaţi la sănii, împodobiţi cu zurgălăi pe spate şi la gât, cu cozi de vulpe atârnate la urechi, îşi aşteaptă, alături de vizitiii cu şube groase şi căciuli de blană, clienţii eleganţi, din lumea bună, amatori de o plimbare cu sania prin București. Tot centrul e împânzit de negustori ambulanţi care vând ciocolată fierbinte și sirop de migdale, şi de târgoveți ce duc, în coşuri late de nuiele, mormane de mandarine, ascunse sub crengi de brad. Din loc în loc, vânzători de castane coapte, cu sobiţa după ei. Țigăncușele vând flori de hârtie, trandafiri roșii și margarete în alb și aur. Bulgarii sunt nelipsiți, și ei, din lungile ierni ale Bucureștilor: vând „salep”, o băutură de iarnă fierbinte, dulceagă şi cu piper, pe care Elisabeta o savurează, așezată în sanie învelită în blănuri moi. Principesa e bucuroasă. S-a încărcat de energia anotimpului, dar și de aceea a oamenilor, care încing bătălii cu bulgări mari de zăpadă! E atât de colorat, atât de vesel, orașul acesta! Avea dreptate jurnalistul francez. Chiar dacă tălpile saniei dau adesea în gropi, și pe la colțurile străzilor sunt cerșetori sărmani, ori din multe case nu iese pe coșuri fum, orașul are o energie extraordinară, o bucurie reală a anotimpului, pe care n-a simțit-o niciodată printre concetățenii ei. Ajunsă acasă, la Palat, Principesa mai privește o vreme spectacolul Căii Victoriei, apoi se cufundă, din nou, în lectura din Marsillac…
Balul lui Aman și balul de la Hârdău
Bun prieten cu pictorul Theodor Aman, Ulysse de Marsillac e invitat permanent la sindrofiile organizate de acesta, în frumoasa lui casă „în stil pompeian”, din București. Aici, de Marsillac găsește mereu subiecte și imagini pentru savuroasa lui cronică mondenă. „Invitațiile transmise de Dl și Dna Aman erau pentru duminică, dar, cum se obișnuiește azi, s-a venit la miezul nopții și s-a dansat până la 5 dimineața. A fost multă lume, poate puțin prea multă; doamnele au aflat secretul de a-și etala pe parchet lungile lor trene, fără a și le mototoli prea mult, iar domnii, pe cel de a naviga în acest ocean de valuri de mătase, de tul, de satin și dantelă, fără a lua prea multe epave pe tocurile ghetelor. O veselie firească anima petrecerea. Se dansa într-un atelier de artist, care este în același timp un salon. Eleganță și poezie, vis și realitate”.
De la atelierul de pictură transformat în sală de bal, Ulysse de Marsillac pornește să facă turul marilor case boierești și al sălilor publice unde, iarna, în perioada carnavalului, se dădeau baluri mascate, ce făceau savoarea epocii. Vârtejul dansului și al plăcerilor de o noapte îi prindea pe toți bucureștenii, de la eleganții protipendadei, la mahalagiii care făceau tot anul economii pentru a le risipi în sezon. Balul de la Hârdău e unul dintre cele mai populare. Se numește așa pentru că servitoarele vin aici desculțe, își spală picioarele în hârdău, și-abia apoi își pun ciorapii și pantofii pe care îi aduc în mână. Numai așa pot intra la bal, căci antreprenorul nu tolerează ca „măștile” să intre în sală cu încălțămintea murdară de noroi sau de zăpadă. „Balul acesta era foarte căutat de bărbații din societate. Toți tinerii «de familie» vin la acest bal spre a danța cu servitoarele, care sunt fete foarte drăgălașe”.
O mie și una de nopți
Palatul Șuțu, pe care Principesa Elisabeta îl admirase într-o scurtă ieșire la Șosea, e unul dintre locurile preferate ale înaltei societăți. Irina și Grigore Șuțu, mari amatori de distracții rafinate, sunt gazde admirabile. La Șuțu se deschide și se închide sezonul balurilor somptuoase. Cărțulia lui Marsillac o introduce, pentru prima oară, pe Principesă, la un mare bal bucureștean, prezentându-i, cu grația unui majordom, lumea bună a Capitalei: „Dl Adolf Cantacuzino purta cu dezinvoltura aristocratică a unui viconte grațiosul costum de curte al secolului trecut. Dl Locotenent Ion Văcărescu avea un foarte bogat veșmânt de mușchetar. Dl Ulise Crețianu era Don Alonzo și Dl Serge Putowski era Pierrot. Numărul doamnelor travestite era mult mai mare. Doamna Obrenovici înfrumuseța, cu grația sa, costumul cavaleresc și rebel al domnișoarei de Longueville, doamna Alexandrina Catargi era minunată în originalul ei costum reprezentând «Veselia», doamna Maria Săvescu era o micuță spaniolă, domnișoara Lucia Racoviță a îmbrăcat foarte pitorescul costum al țărăncilor, cele două surori Cretzulescu au avut fericita idee de a se costuma în anotimpuri, una vara, cealaltă iarna. Stăpâna casei, Irina Șuțu, îți lua vederea prin costumul istoric al Margueritei de Bourgogne. O bogăție și o frumusețe care transformă splendidele saloane ale Palatului Șuțu într-una din acele scene unde par să aibă privilegiu exclusiv poveștile din «O mie și una de nopți»”.
Pe scânduri, peste nămeții Capitalei
Ulysse de Marsillac a prins câteva dintre iernile de pomină din istoria Bucureștiului. Zile cu nămeții cât un stat de om, când picior de cal și urmă de sanie nu se vedea prin tot orașul. „Credeți, poate, că o asemenea stare de lucruri condamnă lumea la izolare și că locurile de distracție sunt închise?”, se întreabă cronicarul, iar Principesa pufnește, citind, în râs. „Vă înșelați! Carnavalul triumfă asupra înghețului! Femeile și fetele înfruntă fără să crâcnească aceste pericole grozave. Am văzut destule care au împins până la eroism pasiunea pentru polcă și acest delir al valsului. Trăsura era stricată, caii, inteligenți, lăsau impresia că sunt bolnavi, numai ca să rămână în grajduri, vizitiul se prefăcea beat și, pentru prima oară în viața lui, mințea: nici o sanie, nici o trăsură pe străzi. Ce-i de făcut? O, ingenioase fiice ale Evei! Gătite de bal era imposibil să iasă, dar și mai greu să rămână pe loc. Din nefericire, există servitori, scânduri și felinare. Un lampagiu mergea înainte, cercetând drumurile pe care întunericul le făcea și mai periculoase; al doilea servitor punea o scândură pe pământ, alții doi sprijineau trecătoarele de braț; un al cincilea ridica poalele lungi ale rochiilor; un al șaselea purta o altă scândură, care o înlocuia pe prima, și tot așa, schimbând când o scândură, când cealaltă, se înainta, exact cum își rostogoleau egiptenii obeliscurile până în mijlocul deșertului”.
„Intrați într-un salon. Vă aflați la Paris”
Elisabeta se distrează copios la paginile pline de farmec ale cronicarului bucureștean, visând la clipa când va participa și ea, alături de Carol, la serbările orașului. Haotic, desfundat, uneori provincial, alteori prea opulent, prea sofisticat, plin de imperfecțiuni pentru ochiul occidentalului trăit la Paris, la Berlin sau la Viena, Bucureștiul e, totuși, un loc irezistibil. „Unul dintre prietenii mei, adevărat parizian trup și suflet, după ce a locuit 6 ani la București, îmi scria de la Paris: «Mi-e dor de Valahia voastră. Și pe malurile Senei visez la malurile noroioase ale Dâmboviței». Cred că înțeleg motivul acestei melancolii ce apare în sufletul celor ce au părăsit această țară și dorința tuturor de a se întoarce aici. Bucureștii, printr-un rar privilegiu, satisfac dubla noastră dorință de civilizație și de libertate. Dacă ar exista o țară în care să găsești deopotrivă avantajele civilizației și cele ale naturii, nu ți-ar plăcea să locuiești acolo? Ei, bine, asta ne oferă orașul București. Intrați într-un salon, vă aflați la Paris! Mobilierul cel mai elegant, toaletele cele mai moderne și de cel mai bun gust, lustrele strălucitoare, florile de pe console, melodiile ce se revarsă peste marginile de palisandru ale pianului sau care curg grațioase de pe buzele tinerelor fete, albumele pe care s-a jucat cu creionul un Daumier, Grandville sau Gavarni. Nimic nu lipsește din ceea ce civilizația are ea mai bun!”.
Principesa încheie cmoționată cărțulia primită de la Ulysse de Marsillac. Înțelege acum și mai bine însuflețirea cu care Carol îi vorbea despre această țară de la capătul lumii, când încerca să o înduplece să-l însoțească acolo ca viitoare regină. De-abia așteaptă să coboare și ea, din palat, în viața orașului, să se apropie, pe cât se poate, de oameni, să-i cunoască pe marii artiști, să vadă ea însăși atelierul-salon al marelui Theodor Aman, și chiar să danseze în el… Și ce prilej mai bun decât chiar acum, să pună la cale un mare bal la Palat, chiar de ziua ei, pe 29 decembrie! Va aduce un brad mare, cum e obiceiul în Occident, va pregăti cadouri alese, va face daruri pentru sărmani. Cu delicatețea ei sufletească, Elisabeta simte că locul în care-a ajuns se pregătește să devină pentru ea, acasă!
*
P.S. În anii ce vor urma, Regina Elisabeta va deveni una dintre cele mai mari animatoare ale vieții Bucureștiului. Chiar din iarna următoare venirii ei, Cișmigiul va găzdui primul patinoar organizat din București, un loc pe care Carol și Elisabeta îl vor frecventa adesea. În primii ani de căsnicie, până să termine Peleșul și Pelișorul, Elisabeta și Carol vor petrece iernile în Capitală. Marile baluri organizate de ei la Palat vor deveni, imediat, reperul cel mai important al iernilor bucureștene. În 1882, bunăoară, balul de anul nou are 2.500 de invitați, între care 260 de ofițeri invitați de suveran. Recepția ce pregătea Marele Bal era onorată de membrii Corpului Diplomatic, de miniștri, de membrii Adunărilor Legiuitoare, funcționari superiori și șefi de servicii, un mare număr de notabilități…
Capșa, „capitala” Capitalei
La 1872, în București existau deja peste 100 de cafenele. Dintre toate, Capșa avea cel mai bun renume. „Capșa este timpanul acestei mari urechi care e Bucureștiul, oraș al zvonurilor”, scrie Paul Morand, un alt intelectual francez îndrăgostit de București. Domnișoarele servante, în negru și cu gulerașe albe – în stil Boissier, celebrul cofetar la care își făcuse ucenicia Grigore Capșa – își transmit în franceză comenzile de fursecuri și caramele. Iarna, domnii beau țuică pipărată cu cuișoare, în timp ce doamnele ronțăie chitre, zaharicale, foitaje turcești cu miere. Toată ziulica e o continuă defilare de militari cu grade înalte, atașați de la Externe, miniștri, avocați renumiți, nobile doamne literare. Separeurile de la Capșa, capitonate în catifea verde, cu canapele de abanos și oglinzi cu rame aurite au fost leagănul tuturor pariurilor, duelurilor și intrigilor diplomatice din secolul XIX.
Wiest, cel mai iubit violonist
De la petrecerile Bucureștiului de altădată erau nelipsiți lăutarii. Înainte de 1900, faimoși erau Angheluș, Pădureanu bătrânul, Ionică Dinicu, tatăl lui Grigoraș Dinicu, Ochi Albi bătrânul. Pe lângă lăutari, mai erau și „vioriști” străini. Cel mai cunoscut era Wiest, o figură foarte expresivă și foarte populară a epocii. „Cânta cu tot sufletul: cânta cu mâinile, cu picioarele, cu ochii, cu toată ființa lui, arcușul sălta pe coarde în voltigiuri fantastice, era un pasionat și un fantast care entuziasma și ridica sala în aclamațiuni furtunoase”. Numele șefului de orchestră Ludovic Wiest pe afișele de concert ori de bal era un succes garantat. Absolvent la Viena, Wiest fusese adus în țară de domnitorul Alexandru Ghica, pentru a reorganiza orchestra curții. Timp de peste trei decenii, a fost capelmaistrul cel mai îndrăgit al bucureștenilor, vara pe terasele din Cișmigiu sau la Hanul lui Manuc, iarna, la Cafeneaua Fialkowski sau pe scenele de concert.
Pe patine, în Cișmigiu
Din iarna lui 1870, lacul din Parcul Cişmigiu a devenit principalul loc de întâlnire pentru bucureştenii amatori de patinaj. Deşi locul era frecventat de mulţi iubitori ai acestui sport de iarnă, perceput la început ca distracţie, patinoarul din Cişmigiu a intrat o vreme într-un con de umbră, trecând ca „un sport imprudent şi chiar necuviincios”. După descoperirea patinajului artistic, ştirile despre serbările pe gheaţă au început să fie prezentate din nou într-o lumină pozitivă, iar patinajul a redevenit o modă. În perioada interbelică, s-au mai deschis încă patru patinoare naturale.
„Visul unei nopți de iarnă”
Îndrăgită de marii scriitori și răsfățată de cronicarii teatrali, actrița Leny Caler a fost una dintre cele mai cunoscute figuri ale unui București interbelic înnebunit după opera dramatică. Camil Petrescu a folosit-o pe Leny Caler ca model pentru personajul Doamna T. din „Patul lui Procust”, Mihail Sebastian a compus pentru ea „Jocul de-a vacanța”, Tudor Arghezi a scris, la rândul său, foarte elogios despre ea. Iar Tudor Mușatescu i-a dedicat toată opera sa dramatică. Într-o noapte de iarnă plină de zăpadă, într-o cafenea cochetă din Bucureștiul interbelic, îndrăgostitul „Tudorel” i-a povestit lui Leny, în cel mai mic amănunt, subiectul unei piese în care și-o dorea să joace rolul principal. După ani, piesa avea să apară sub numele – foarte celebru azi – de „Visul unei nopți de iarnă”.
Cele mai mari zăpezi din București
Prima iarnă grea din București, despre care avem mărturii meteorologice și jurnalistice, este cea din februarie 1929. În Capitală au fost atunci -24 de grade: s-au închis şcolile, s-au amânat încorporările, dar şi alegerile pentru Senat şi Cameră. Un nou record de frig a fost atins pe 25 ianuarie 1942, când la staţia din Băneasa au fost –32,2 grade Celsius! Despre iarna din ’54 se spune că a fost cea mai grea din secolul trecut: „Marele Viscol” a adus nămeţi de peste 5 metri în sudul ţării, iar vântul a ajuns la 130 de km/h. Tramvaiele au rămas blocate în zăpadă mai multe zile, iar militarii au lucrat zi şi noapte la deszăpezire. În iarna din 1967, zăpada a ajuns la 3-4 metri, iar la strada principală se ajungea doar prin tuneluri săpate prin zăpadă.
Text adaptat după volumele „Bucureștiul în veacul al XIX-lea” de Ulysse de Marsillac și „București” de Paul Morand.
Un articol superb pentru care va multumesc si care, parca, m-a introdus in atmosfera misterioasa a acelor vremuri.