– În fiecare țară prin care trece, Dunărea are poveștile ei. Pe una din ele am aflat-o în Germania, pe cealaltă am „trăit-o” în România, în duminica de dinaintea Floriilor. Aparent fără legătură între ele, eu le-am trăit ca pe o iluminare. Călătoriile sunt făcute să te apropie sufletește de cel care ești cu adevărat –
O călătorie începe totdeauna cu febra plecării și se încheie cu bucuria sosirii, iar între ele se petrece taina: o descoperire a sinelui, oglindit într-o lume întotdeauna nouă, dezvăluită cu fiecare clipă, în continua ei trecere și transformare. Fără să conteze scopul ei, călătoria schimbă cuvintele în imagini. Sau în mirosuri noi, necunoscute, în sunete nemaiauzite. Te schimbă, în propriul chip reflectat în lumea aflată în mișcare în jurul tău. Dinspre trecut, spre clipa ce vine, ca o rază în râu. Totul se îndepărtează, pentru a te apropia de sine. E ceea ce am trăit și simțit în ultimele două săptămâni.
Alexandru, fost Lisandru
Totul a început cu călătoria în Germania, la fiul meu, Alexandru. Aveam emoții: o călătorie nu mai e atât de ușoară, în noile condiționări ale pandemiei. Mi-am făcut cu teamă testul Covid-19, impus de autoritățile germane, înainte de a pleca. Nu de teamă de boală, ci de teama de a nu-l putea vedea pe Alexandru, după care tânjesc mereu. În primăvara anului trecut, când am fost la săpături la Târgu Ocna, unde toți colegii mei arheologi s-au îmbolnăvit, pe mine m-a ferit o icoană a Sfintei Parascheva, dăruită de unul din preoții de la biserica locului, în care sunt înmormântați Valeriu Gafencu și ceata lui de martiri. M-a ocrotit Sfânta, și până acum, nu am luat virusul.
În Germania, mi-am revăzut fiul. Alexandru a mai crescut de astă vară, de când a fost în vacanță în România. L-am revăzut mai înalt cu aproape o palmă: are peste un metru nouăzeci și-mi aduce aminte de străbunicul lui, Lisandru, care m-a crescut și mi-a luminat copilăria. Înalt și blând, îl revăd șezând pe treptele casei de la țară, privind apusul, cu mine alături. Cu pălăria dată pe ceafă și ochii pierduți în zare, îmi povestea întâmplări de pe front. Privindu-mi fiul, mă gândesc la străbunicul lui, pe care-l știe, și el, din poveștile mele. Viața e plină de imagini și de sunete care vin spre noi.
În căutarea lui Frundeck
După cele cinci zile de carantină minimă obligatorie, mi-am făcut un nou test cerut de germani, pentru a putea ieși din casă, într-o călătorie în căutarea lui Frundeck. Frundeck este numele unui om, dar și al unui loc din munții Pădurea Neagră. De ani de zile, de când îi știm povestea, încerc, împreună cu Alexandru să ajungem acolo. La ultima încercare, ne-am rătăcit. Am ajuns înapoi acasă rupți de oboseală, dar fericiți să fi fost împreună, un fiu, alături de tatăl său.
De astă dată, puțin după afundarea noastră în desișul pădurii, într-un luminiș, ne-a sărit în cale o căprioară: aveam vântul în față și nu ne simțise. S-a proptit foarte aproape de noi și ne-a privit, speriată, în ochi. Apoi a cotit în goană și s-a afundat din nou, în pădure. „Semn bun”, mi-am spus și i-am povestit băiatului meu despre semne și prevestiri. Cu sinceritatea adolescenților de 15 ani, după ce mi-a declarat că el e ateu, „din cauză de profesoara de religie”, a admis, totuși, că prevestirile pot exista. Sunt prea multe coincidențele care împânzesc lumea și fac istoria. De astă dată, după trei ore și ceva de mers prin pădure, am ajuns la locul căutat. Amuzați, ne-am dat seama că, în urmă cu doi ani, trecusem la nici zece metri de el. Nu-l văzusem. Se lăsase întunericul și nici nu ne ieșise în cale o căprioară.
Ruina din adâncul pădurii și strămoșii Regelui Mihai
„Castelul Frundeck” este, de fapt, un zid gros, de peste un metru, care se înalță puțin mai sus de coroanele fagilor și brazilor dimprejur, pe un pinten de piatră de zece metri. Sătenii din Althdorf, o așezare aflată la 2-3 kilometri de pădure, îi spun locului „vechiul castel”. În vremurile lui bune, castelul a fost înconjurat de ziduri circulare, de 2 metri grosime, și până la 4-5 metri înălțime; un șanț alerga în jurul lui, așa că singura cale de intrare era pe un pod mobil, al cărui loc se mai ghicește în pădure. Castelul a fost construit pe la anul 1220, de Burkhard Kröwel von Frundeck, un nobil local, aflat în serviciul casei principilor de Hohenberg-Zoller, Hohenzollern-ii de mai târziu, din care se trage și Regele Mihai, și a căror reședință se află la circa 50 de kilometri depărtare. Un descendent al său, Hans Kröwel von Frundeck, a participat la bătălia de la Sempach, din 9 iulie 1386, în care oștile elvețiene l-au învins pe Leopold al III-lea, duce de Austria, alături cu principii germani, acesta fiind un moment considerat al „nașterii” Confederației Helvetice. După bătălie, castelul a fost cedat unei familii nobile din Elveția. Nu mult după aceea, Hans Kröwel von Frundeck a murit și, în jurul anului 1389, văduva lui, Wikha von Wurtenberg, și cei trei fii de vârstă fragedă, Friedrich, Heinrich și Hans, au vândut restul bunurilor familiei, ajungând săraci. Au rămas doar aceste ruine, într-o pădure. Și dorința noastră, a mea și a fiului meu, Alexandru, de a petrece câteva ceasuri, în ținutul unde se află o rădăcină a regalității românești.
„Tezaurul lui Frundeck”
Castelul s-a stins odată cu neamul. A trecut prin mâinile a mai mulți proprietari și, în 1414, a ajuns în posesia unui „von Ow”, baron tâlhar din partea locului (acestei familii îi aparțin ruinele și astăzi). Un secol mai târziu, castelul a fost devastat de un incendiu. Am găsit, printre bolovanii acoperiți de mușchi ai ruinelor, urmele acelui foc, întipărit în câteva bucăți de olane de la acoperiș, aproape vitrifiate de flăcări. S-a păstrat însă foarte bine una din pivnițele castelului, care se vede sub o boltă de piatră, ascunsă de lăstarii de fag. Intrarea e obturată de bolovanii prăvăliți din ziduri. Așezați pe un pat de mușchi, am depănat, împreună cu Alexandru, istoria închipuită a acestui loc așa de straniu și trist. În zilele noastre, ruinele mai sunt tulburate doar de o asociație din Althdorf, care caută să reînvie mitul ce a început să circule, din 1846 încoace, când s-au organizat primele „incantații” printre ruine, invocând duhurile care bântuie locul și păzesc „tezaurul lui Frundeck”. Se mai confecționează și astăzi măști înfiorătoare, cu găvane largi, cu scoarță de lemn și frunze ofilite, lipite pe frunte, închipuind fantomele vechilor proprietari ai castelului. E și acesta un mod de a vedea istoria. Aduce bani și învie trecutul, mai pe înțelesul emoțiilor tari de care are nevoie prezentul.
După câteva zile, mă aflam din nou în România, cu sentimentul că la capătul străzii pe care locuiesc în București voi da de ruinele Frundeck. Se și întâmpla, când închideam ochii. Dar nici nu apucasem să-mi desfac bine bagajele, când m-a sunat părintele stareț de la Dervent. Mi-a spus că e de grabă să mă duc până acolo, că au găsit niște oseminte. M-am dus. În trei ore ajunsesem din ținuturile de la izvoarele Dunării, tocmai acolo unde fluviul o apucă în linie dreaptă spre vărsarea în Mare. O primenire a undelor ei.
Mânăstirea „Crucii de leac”
Dervent era numită, la întemeierea ei (în 1923), cât și după ridicarea bisericii, între 1932-1936, Mânăstirea „Crucii de leac”, datorită crucilor de piatră de aici, dintre care una e adăpostită în paraclisul din partea stângă a lăcașului.
Se pare că la Dervent ar fi fost o biserică de mânăstire, încă din secolul al XI-lea, a cărei distrugere de către pecenegi e consemnată în 1036, când a fost dărâmată și cetatea de la Capidava. Crucile de piatră pot fi de atunci. Tradiția spune că ele au fost găsite și scoase la lumină din tufărișurile de unde abia se ițeau din pământ, de un cioban surdo-mut. Cert este că s-a dus vestea despre ele, iar la începutul secolului XX, protosinghelul Atanasie Negară consemna minunile petrecute la „sfintele cruci nepuse de mână omenească, ci crescute din pământ”, ceea ce a determinat și înființarea mânăstirii, sfințită pe 13 septembrie 1942, când părintele Elefterie Mihail a fost numit stareț al ei. Din 1959, prin Decretul 410, mânăstirea a fost închisă, până când a fost reînființată de părintele Elefterie, revenit aici pe 2 februarie 1990, în împrejurări pe care le-am povestit (tot în „Formula AS”).
Legendele în care cred atât monahii, cât și mirenii, amintesc despre Apostolul Andrei, care ar fi poposit în aceste locuri, acolo unde acum se află un izvor, în vreme ce la crucile de piatră ar fi fost înmormântați martiri, un preot și trei fecioare, care au fost uciși, nelepădându-se de Hristos. Crucile ar fi răsărit din pământ pe locul martiriului. Ieșind din legendă, trebuie spus că în timpul împăratului Dioclețian (285-305), nu departe de Dervent, în cetatea Durostorum (azi în apropiere de Silistra), au primit mucenicia Maximus, Quintilianus, Dadas, Iulius, Secondo, Dasius. În alte locuri ale Dobrogei (Scythia Minor) au fost martirizați alți creștini: Evagrius, Benignus, Cristus, Sive, Cresto, Arestus, Sinidia, Rufus, Patricius, Zosim, toți fiind consemnați în „Acta Sanctorum”, fără a se menționa locul exact al martiriului lor. Se crede, totuși, că pe pământul unde acum se află biserica mânăstirii, au fost martirizați patru din cei zece creștini, și de pe urma lor au rămas cele patru cruci de piatră ale Derventului care fac minuni. Arheologul Petre Diaconu, care își doarme somnul de veci în micul cimitir al mânăstirii (sper să mă odihnesc cândva lângă el) și cel care mi-a fost mentor în arheologie la Vicina (pe insula Păcuiul lui Soare), credea și elDescoperirea de la „crucea de leac” a necuvântătoarelor
Una dintre crucile de piatră de la Dervent e în aer liber, lângă mormântul ctitorului mânăstirii, părintele Elefterie, ale cărui oseminte le-am dezgropat nu demult, găsindu-le, la peste trei decenii de la înmormântare, învelite sub rasa intactă, încinsă cu centura și catarama ei și chiar cu crucea de lemn de la gâtul părintelui. Cum de n-au putrezit și se păstrează atât de bine rămâne pentru mine un mister. Mai bine spus, o minune.
Ei bine, după întoarcerea din Germania, am venit la Dervent pentru o a doua minune. În spatele crucii celei mici de piatră, zisă și „vindecătoare de animale” (la ea vin în pelerinaj credincioșii cu animale bolnave, rugându-se pentru tămăduirea lor), s-au găsit niște oseminte noi. Erau umane. Oasele scoase de cazmalele fraților mânăstirii erau bucăți dintr-o calotă craniană, la prima vedere a unui copil. Din pământ, acoperite cu un prosop alb, se ițeau alte oseminte, în orânduiala unui schelet, aflat cam la un metru de „crucea de leac” a animalelor.
Când am ajuns, se înserase. Am lăsat cercetările pentru a doua zi, care a fost duminica dinaintea Floriilor. Am primit, totuși, încuviințare de la părintele stareț Andrei, să lucrez până la începerea liturghiei, spre a scoate la iveală mormântul. A doua zi, înainte de ora 7, m-am apucat de treabă. Iar când clopotele au sunat, chemând oamenii la liturghie, eram aproape gata.
Fecioara cu bănuț de argint
Ceea ce am scos la iveală sunt osemintele unui copil-adolescent, de 12-14 ani. Oase gracile, dar nu fragile. Poate o fată. Cu excepția unora dintre vertebre, s-au păstrat foarte bine, inclusiv micile falange ale degetelor. Sub șpaclul meu, lutul nisipos de pe oseminte dispărea ca prin minune. Am lucrat cu viteză, dar și cu atenție, găsind, mai jos de mâinile împreunate după rânduială, cuviincios, pe piept (chiar cu falangele degetelor întrepătrunse), o mică monedă, probabil dintr-un aliaj de argint. Atunci a bătut clopotul, chemând lumea deja adunată în curtea bisericii, la sfânta liturghie. Am așteptat să se încheie și apoi am scos cu grijă conținutul mormântului.
Pe moneda puternic corodată, nu se poate citi nimic. Cred, însă, că e vorba de o monedă de argint romană, bătută de împărații romani din a doua jumătate a secolului III, în timpul crizei care a zguduit imperiul. O particularitate a ei este că, fiind subțire, a fost decupată, are o formă romboidală și a fost folosită ca medalion – prezentând un orificiu de prindere în partea superioară. Nu e mai mare de un centimetru și am găsit-o alunecată, prinsă cu sforicica de la gât, de astă dată, de mâinile împreunate ale trupului.
Cât privește osemintele atât de gracile, ele pot fi ale uneia dintre fecioarele martire din legenda Derventului. Cert este că le-am aflat la un metru distanță de crucea de piatră vindecătoare de animale.
De la castelul Frundeck, la Vicina: coincidență sau Pronie?
Ultimul Frundeck cunoscut, Mynsinger von Frundeck, cel ce a slujit cu credință casele de Braunschweig-Lüneburg și Habsburg, a murit fără să mai vadă vreodată castelul din Pădurea Neagră, distrus de un incendiu, în tinerețea lui, prin 1546, când au început războaiele religioase dintre catolicii și protestanții germani. La acea vreme, tot în apropiere de Dunăre, nu departe de Dervent, se ruina încet, asemeni castelului Frundeck, cetatea bizantină de la Păcuiul lui Soare, fosta Vicina, care-l dăduse pe sfântul episcop Iachint al Bisericii Răsăritene și primul mitropolit al Țării Românești. Iar pe promontoriul unde cuviosul Elefterie avea să întocmească obștea Mânăstirii Dervent, tămăduind de-atunci înainte mulțimi de oameni, își pregătea, neștiută, minunile, o copilă îngropată în dreptul crucii din spatele altarului.
Atât în istorie, cât și în viața oamenilor, rolul întâmplării se numește, de fapt, Pronie.