Mormântul lui Caiafa
Povestea aceasta începe în 1990, când o echipă de muncitori care lucra să lăţească o şosea dintr-un cartier aflat în sud-estul Ierusalimului a dat peste ceea ce părea a fi o structură foarte veche, săpată în piatră. Arheologii chemaţi de urgenţă la faţa locului au început munca de excavare sistematică şi au realizat că era vorba de un mormânt. Au eliberat intrarea şi au pătruns în prima încăpere. Acolo şi-au dat seama că mormântul data din secolul I e.n. Înaintând în interiorul sepulcrului, cercetătorii au găsit douăsprezece osuare şi, descifrând inscripţiile de pe ele, au amuţit de uimire: descoperiseră mormântul Marelui Preot Caiafa şi al familiei sale!
Numele lui Caiafa este pomenit în mai multe rânduri atât în Noul Testament, cât şi în lucrarea despre istoria evreilor scrisă de celebrul Iosif Flaviu (Flavius Josephus), un istoric evreu care a trăit în secolul I e.n. Caiafa a fost Marele Preot al Sinedriului între anii 18-37 e.n., el fiind autoritatea religioasă care a condus „procesul” împotriva lui Iisus Hristos, care fusese acuzat de blasfemie: „Iar cei care au prins pe Iisus L-au dus la Caiafa arhiereul, unde erau adunaţi cărturarii şi bătrânii. (…) Iar arhiereii, bătrânii şi tot sinedriul căutau mărturie mincinoasă împotriva lui Iisus, ca să-L omoare. Şi n-au găsit (…). Şi arhiereul I-a zis: Te jur pe Dumnezeul cel viu, să ne spui nouă de eşti Tu Hristosul, Fiul lui Dumnezeu. Iisus i-a răspuns: Tu ai zis. Şi vă spun încă: De acum veţi vedea pe Fiul Omului şezând de-a dreapta puterii şi venind pe norii cerului. Atunci arhiereul şi-a sfâşiat hainele, zicând: A hulit! Ce ne mai trebuie martori? Iată acum aţi auzit hula Lui. Ce vi se pare? Iar ei, răspunzând, au zis: Este vinovat de moarte.” (Evanghelia după Matei 26) Dar, ca să scape de orice responsabilitate, Caiafa L-a trimis pe „vinovatul” Iisus la procuratorul Ponţiu Pilat, „legiuitorul” stăpânilor romani: „Deci L-au adus pe Iisus de la Caiafa la pretoriu; şi era dimineaţă. (…) Deci Pilat a intrat iarăşi în pretoriu şi a chemat pe Iisus şi I-a zis: Tu eşti regele iudeilor? Răspuns-a Iisus: De la tine însuţi zici aceasta sau alţii ţi-au spus-o despre Mine? Pilat a răspuns: Poporul Tău şi arhiereii Te-au predat mie. Ce ai făcut? Iisus a răspuns: Împărăţia Mea nu este din lumea aceasta. Dacă împăraţia Mea ar fi din lumea aceasta, slujitorii Mei s-ar fi luptat ca să nu fiu predat iudeilor. Dar acum împăraţia Mea nu este de aici. Deci i-a zis Pilat: Aşadar eşti Tu împărat? Răspuns-a Iisus: Tu zici că Eu sunt împărat. Eu spre aceasta M-am născut şi pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie pentru adevăr; oricine este din adevăr ascultă glasul Meu. Pilat I-a zis: Ce este adevărul? Şi zicând aceasta, a ieşit iarăşi la iudei şi le-a zis: Eu nu găsesc în El nici o vină. Dar este la voi obiceiul ca la Paşti să vă eliberez pe unul. Voiţi deci să vă eliberez pe regele iudeilor? Deci au strigat iarăşi, zicând: Nu pe Acesta, ci pe Baraba. Iar Baraba era tâlhar.” (Evanghelia după Ioan 18) Iată aşadar scena cutremurătoare care a pecetluit soarta lui Iisus Hristos, ducând la crucificarea sa.
Cuiele îndoite
Şi acum să revenim în 1990, în interiorul mormântului lui Caiafa: în mod bizar, în osuarul în care fuseseră depuse rămăşiţele pământeşti ale Marelui Preot, arheologii au găsit şi două cuie, de mari dimensiuni, ale căror capete fuseseră îndoite într-un unghi aproape drept. Le-au cercetat cu luare-aminte în sepulcru, dar nu au reuşit să-şi dea seama ce căutau cuiele acolo şi au decis să le mai analizeze ulterior, după ce vor fi ajuns în laborator. Însă decada 1990 a fost o perioadă tulbure din punct de vedere social, aşa că nu se ştie cum, dar cuiele s-au pierdut. După mai mulţi ani, în circumstanţe destul de neclare, ele au reapărut pe piaţa de antichităţi şi, finalmente, au ajuns în posesia renumitului antropolog Israel Hershkovitz, cercetător la „Universitatea Tel Aviv”. Ştirea regăsirii misterioaselor cuie a făcut vâlvă, şi astfel, în 2011, cineastul şi jurnalistul Simcha Jacobovici a realizat un documentar revoluţionar, „The Nails of the Cross” („Cuiele Crucii”), în care a propus o teorie inedită, bazată pe o legendă iscată din negura timpului: cuiele găsite în osuarul lui Caiafa ar fi cuiele care au străpuns mâinile Mântuitorului, atunci când a fost crucificat! După ce Hristos a înviat, Marele Preot ar fi fost cuprins de remuşcări amarnice şi ar fi recuperat două dintre cuiele răstignirii, cerând chiar ca ele să-i fie aşezate alături, după trecerea în nefiinţă.
Din nou, anii au trecut: în 2020, reputatul geolog Aryeh Shimron, un mare pasionat de arheologie biblică, a hotărât că, datorită avansului tehnologic extraordinar din domeniul analizelor istorice de laborator, a sosit momentul ca aceste două artefacte, cu o incomensurabilă importanţă culturală, să fie reanalizate. Cuiele au fost supuse unei serii de analize de laborator extrem de sofisticate, în urma cărora au rezultat următoarele:
* Într-adevăr, cele două cuie datează din secolul I e.n., din perioada stăpânirii romane.
* Cuiele sunt suficient de lungi, astfel încât să fi putut să fie folosite în procesul de crucificare: lungimea lor permite atât traversarea palmei sau încheieturii unui bărbat, cât şi ancorarea în lemn. De asemenea, îndoirea în unghi aproape drept a capetelor se poate să fi fost „un procedeu tehnic” utilizat pentru a nu permite alunecarea palmei sau a încheieturii.
* Comparând mostre prelevate de pe cele două cuie cu sedimente recoltate din osuarele familiei lui Caiafa, s-a constatat că semnăturile fizice şi chimice sunt identice, deci în mod clar cele două cuie provin din mormântul lui Caiafa şi nu sunt „alte două cuie”, aduse de cine ştie unde – aşa cum au speculat unele voci. În plus, semnăturile fizice şi chimice sunt şi unice! De exemplu, procentele de izotopi de carbon şi de oxigen prezente în toate mostrele arată că atât cuiele, cât şi sedimentele provin dintr-un mediu anormal de umed. Or, mormântul familiei lui Caiafa e localizat lângă un apeduct străvechi, astfel că spaţiul sepulcral a fost inundat, de-a lungul celor două milenii, de foarte multe ori, ceea ce a dus la crearea unui mediu extrem de umed – unic, prin comparaţie cu toate celelalte morminte, datând din aceeaşi perioadă, care au fost descoperite până în prezent! Mai mult, pe ambele cuie, cât şi în osuare, este prezentă o ciupercă specifică, un tip foarte neobişnuit de drojdie, care nu se dezvoltă decât în condiţii de umiditate extraordinar de ridicată şi care nu a mai fost descoperită în nici un alt mormânt din Ierusalim!
* Cu ajutorul unui microscop electronic extrem de performant, s-a constatat că pe cele două cuie se găsesc aşchii de lemn – mai exact, din lemn de cedru – şi fragmente de os – care, din păcate, sunt deja fosilizate.
În concluzie, autorul acestui nou studiu (publicat recent în jurnalul ştiinţific Archaeological Discovery), Aryeh Shimron, a declarat că datele indică indubitabila autenticitate a cuielor şi legătura lor cu Marele Preot Caiafa, dar că, din păcate, în ciuda convingerii sale personale, ele nu îi permit să demonstreze, în mod absolut, şi că acestea sunt cuiele cu care Iisus Hristos a fost crucificat în Ierusalim, pe 3 aprilie 33. Deşi e foarte probabil!
Cea mai veche reprezentare a lui Iisus Hristos
Emma Maayan-Fanar este istoric de artă la „Universitatea Haifa”, din Israel. Într-o zi de primăvară caldă, se afla în deșertul Negev, printre ruinele străvechiului oraş Shivta, şi studia crucifixurile şi alte motive săpate în piatra celor trei biserici şi a caselor antice rămase în picioare. Către ora prânzului, a căutat să se adăpostească puţin de soarele toropitor: a găsit un petic de umbră sub acoperişul ce se înalţă peste baptisteriul bisericii aflate cel mai la nord. S-a aşezat pe jos şi a închis puţin ochii, dar, după câteva clipe de odihnă, a simţit… că era privită! În acea secundă, a ridicat capul şi a văzut o pereche de ochi care o ţintuiau de sus, de pe piatra gălbuie a plafonului. Erau ochii lui Iisus Hristos, ochii dintr-o reprezentare picturală încă suficient de vie încât chipul să fie imediat recognoscibil! Pe Maayan-Fanar au trecut-o fiorii. Imediat şi-a dat seama că, dată fiind vechimea bisericii în care se afla, descoperise cea mai veche imagine a Mântuitorului dintre toate cele cunoscute până în prezent în Ţara Sfântă! O imagine migăluită de un artist rămas anonim, care datează de acum 1.500 de ani! „Toată lumea spune că a fost un miracol şi exact asta am simţit şi eu atunci,” a mărturisit cercetătoarea. Pictura, cu conturul şi trăsăturile principale redate cu un pigment negru, îl înfăţişează pe Iisus Hristos la Botezul din apa Iordanului. Mântuitorul este tânăr, are părul scurt şi buclat, chipul prelung, ochii mari şi nasul elongat. Maayan-Fanar a declarat că imaginea lui Hristos cu părul scurt a fost foarte răspândită în zona aflată la est de Imperiul Bizantin, în special în Egipt şi în regiunea Siria-Palestina. La un moment dat, ea a fost înlocuită de reprezentarea bizantină a Mântuitorului, aceea cu părul lung, care a rămas predominantă până în prezent. De asemenea, Maayan-Fanar a explicat că Hristos e înfăţişat ca un bărbat foarte tânăr, întrucât, în epoca din care datează portretul, Botezul din apa Iordanului simboliza „o nouă naştere”. Din acelaşi motiv, silueta Sfântului Ioan Botezătorul, aflată alături, are dimensiuni mai mari: el a fost cel care L-a botezat pe Mântuitor.
Străvechiul oraş Shivta se află la circa 40 de kilometri depărtare de Beersheba, într-o regiune care a fost declarată parc naţional şi sit UNESCO, din categoria „World Heritage”. El datează cel puţin din secolul I e.n., dar e posibil să fi fost fondat cu mult mai devreme. În perioada bizantină era unul dintre locurile unde poposeau caravanele pelerinilor creştini care se îndreptau către Mânăstirea Sfânta Ecaterina din Muntele Sinai. În perioada islamică, deci între secolele VI-IX e.n., satul Shivta a intrat în declin şi, finalmente, a fost abandonat. A rămas să doarmă sub nisipul deşertului până în secolul al XIX-lea, când a fost redescoperit, iar arheologii s-au îndreptat spre el cu mult interes. Unul dintre cei care au realizat cercetări extinse în Shivta, în 1914, a fost englezul T. E. Lawrence, cel care ulterior, în timpul Primului Război Mondial, avea să devină celebru sub porecla „Lawrence al Arabiei”.
Emma Maayan-Fanar a apelat la ajutorul soţului său, Dror Maayan, cercetător-fotograf specializat în tehnici de recuperare. Dror a fotografiat imaginea Mântuitorului descoperită de soţia sa, utilizând echipamente sofisticate, de înaltă rezoluţie, apoi a început să analizeze datele şi, cu ajutorul unor programe specifice, a reuşit să reveleze detalii ale picturii care, din cauza eroziunii, nu mai sunt vizibile cu ochiul liber. În continuare, echipa de oameni de ştiinţă condusă de Emma Maayan-Fanar a pus la punct un plan tehnic prin care se încearcă recuperarea picturii şi conservarea ei. „Trebuie lucrat cu mare grijă şi atenţie. Pictura este, în prezent, foarte fragilă, dar ea trebuie neapărat să fie salvată”, a încheiat istoricul de artă.
Satul unde a apărut Iisus Hristos după Înviere
E posibil ca arheologii să fi identificat satul unde se spune că Iisus Hristos a apărut în cea de-a treia zi după Crucificare. Povestea este relatată în Evanghelia după Luca 24: „Şi iată, doi dintre ei mergeau în aceeaşi zi la un sat care era departe de Ierusalim, ca la şaizeci de stadii, al cărui nume era Emaus. Şi aceia vorbeau între ei despre toate întâmplările acestea. (…) Şi Iisus Însuşi, apropiindu-Se, mergea împreună cu ei. Dar ochii lor erau ţinuţi ca să nu-L cunoască. Şi El a zis către ei: Ce sunt cuvintele acestea pe care le schimbaţi unul cu altul în drumul vostru? (…) Răspunzând, unul cu numele Cleopa, a zis către El: Tu singur eşti străin în Ierusalim şi nu ştii cele ce s-au întâmplat în el în zilele acestea? El le-a zis: Care? Iar ei I-au răspuns: Cele despre Iisus Nazarineanul, Care era prooroc puternic în faptă şi în cuvânt înaintea lui Dumnezeu şi a întregului popor. Cum L-au osândit la moarte şi L-au răstignit arhiereii şi mai-marii noştri. Iar noi nădăjduiam că El este Cel ce avea să izbăvească pe Israel şi, cu toate acestea, azi este a treia zi de când s-au petrecut acestea. Dar şi nişte femei de-ale noastre ne-au spăimântat, ducându-se dis-de-dimineaţă la mormânt şi, negăsind trupul Lui, au venit zicând că au văzut arătare de îngeri, care le-au spus că El este viu. (…) Şi El a zis către ei: O, nepricepuţilor şi zăbavnici cu inima, ca să credeţi toate câte au spus proorocii! Nu trebuia oare ca Hristos să pătimească acestea şi să intre în slava Sa? (…) Şi s-au apropiat de satul unde se duceau, iar El se făcea că merge mai departe. Dar ei Îl rugau stăruitor, zicând: Rămâi cu noi că este spre seară şi s-a plecat ziua. (…) Şi când a stat împreună cu ei la masă, luând El pâinea, a binecuvântat şi, frângând, le-a dat lor. Şi s-au deschis ochii lor şi L-au cunoscut şi El s-a făcut nevăzut de ei.”
Aşadar, ceea ce se întreabă oamenii încă din perioada Evului Mediu este: unde se află Emaus, locul unde Iisus s-a arătat din nou viu? Acum, doi arheologi eminenţi, Israel Finkelstein (profesor emerit la Institutul de Arheologie din cadrul „Universităţii Tel Aviv”) şi Thomas Römer (profesor de Studii Biblice la „Collège de France”), se pare că au găsit răspunsul la această întrebare de o importanţă enormă pentru cultura creştină. Soluţia lor: vechiul Emaus este satul descoperit în situl care azi poartă denumirea Kiriath-Jearim. Ipoteza celor doi arheologi e susţinută de mai multe argumente: Kiriath-Jearim se află la o distanţă de aproximativ 13 kilometri de Ierusalim, adică la exact „şaizeci de stadii”, aşa cum ni se spune în Evanghelia după Luca. De asemenea, excavaţiile recente din sit au scos la lumină mai multe fortificaţii care au fost renovate în secolul II e.n., or, în Cărţile Macabeilor se arată că Imperiul Seleucid controla mare parte din regiunea în care se află şi Kiriath-Jearim, conducătorii seleucizi având grijă să întărească multe dintre clădirile din satele cucerite, inclusiv unele din Emaus. În plus, ceramica descoperită în sit arată că acest sat era activ şi înfloritor în perioada în care a trăit Mântuitorul, astfel că apostolii ar fi putut foarte bine să se îndrepte către Kiriath-Jearim şi acolo să-l întâlnească pe Învăţătorul lor.
Săpăturile de la Kiriath-Jearim continuă, iar arheologii speră să găsească şi alte indicii care să demonstreze validitatea soluţiei lor.