– Publicat în anul 2003, textul lui Horia Țurcanu a dus „Formula AS” într-un proces „istoric”, pe care l-a și pierdut. Pârâtorii s-au ales cu bani, pârâții cu… un reportaj de excepție. Sperăm ca timpul să-i confirme valoarea –
SIMION
„Era o muiere dată dracului”, zice bătrânul Simion, scărpinându-se în barba crescută sălbatic. „Era fătucă pe-atunci, dar nimic și nimeni nu-i stătea în cale, avea vreo 16 anișori, dară era muiere-n toată regula, dădea pe-afară, cum să-ți spun, te plesnea cu căutătura, de te lua cu fiori, ți se zbârlea părul pă mâini, înțelegi, era subțire și oțeloasă, avea vână, scotea flăcări pe ochi și atunci când vorbea ți se părea că frige, că arde, și, cum să vă zic, eu abia venisem din armată, era prin anii ‘50 și eram tânăr, aveam cam cu șapte ani mai mult decât ea. Mă întorsesem acasă, și chiar în ziua aia am coborât pe peronul gării din Petroșani cu valiza de lemn. Eram ca turbat. Îi vedeam ochii, nenică, ochii verzi și lucioși de șerpoaică, îi vedeam părul, negru-albăstrui, oțelindu-se peste umeri. Numai asta vedeam în fața ochilor. Habar n-am cum am ajuns mai întâi la Vulcan, apoi pe jos, până-n Dealul Babii, nici măcar nu m-am oprit să vorbesc cu cineva, mergeam de parcă eram în vis.”
Nea Simion pare furat de vârtejul turbat al povestirii sale. Dincolo de gardul prăpădit din uluci se află rânduri-rânduri de cartofi, pe care baba sa, Ana, îi sapă cocârjată, uitându-se din timp în timp la noi, întrebându-se ce povestește bătrânul așa de cu foc, el care nu vorbește aproape niciodată, căruia trebuie să-i scoți cuvintele din gură cu cleștele. Ne privește pe sub sprâncene, poate simte că e vorba despre ceva important, așa cum și eu simt că Simion are de spus ceva important. Bătrânul momârlan a izbucnit deodată în povestea asta despre o mare iubire din tinerețe, ca și cum ar fi dat drumul la apă pe un jgheab. Vârtejurile vorbelor l-au sorbit, l-au amețit, a coborât acolo, cu 48 de ani în urmă, s-a prăbușit cumva în mijlocul propriilor sale amintiri, sub puterea corozivă a ceea ce avea de multă vreme nevoia să spună cuiva. Îl privesc cum stă îmbrăcat de duminică, cu clopul lui de momârlan, pe care l-a scos de la hainele bune, ca să-i fac o fotografie. Cămașa cea bună i-a rămas cam mică, pieptarul cel negru îl strânge la subțiori, chimirul lui de fost cioban nu-l mai încape, numai că lui nu-i mai pasă acum de toate acestea, nu-i mai pasă nici măcar de întrebările mele, care devin din ce în ce mai indiscrete, nu-i mai pasă nici de baba lui rătăcită printre cartofi, nu-i mai pasă de nimic, ci numai de șuvoiul amintirilor sale despre femeia cu ochii fulgerători, care prinde forme din cuvintele sale și pe care, fără nicio îndoială, el a iubit-o cu disperarea unei dorințe care îl transformase în jar. Fumează sprijinit de gard. „Era frumoasă, nene Simioane?”, întreb. „Cât era de frumoasă, cum era de frumoasă șerpoaica asta a munților despre care spui?” Simion are ochii strânși în două linii brăzdându-i fața, fumează, trage adânc și picături de sudoare i se preling pe sub clop. Nu mă privește nici o clipă măcar, se află în altă lume, o lume numai a lui, pe care eu încerc să o înțeleg după cuvintele sale. „Era frumoasă tare”, zice, „și taică-meu îmi spusese să mă feresc de muierile prea din cale afar’ de frumoase, numai că muierea asta avea ceva, o putere căreia nu puteai să i te opui, căreia nu puteai să-i reziști, înțelegi, avea ceva diavolesc în ea, iar eu eram prea tânăr, prea nebun, mă credeam prea puternic ca să mi se poată întâmpla ceva din partea unei muieri, oricât de drăcoasă ar fi fost. Simțeam eu ceva, înțelegi”, zice Simion, ca și cum ar fi încercat să se lămurească pe sine însuși. „O știam de când avea 14 ani, băteam munții amândoi, ea umbla îmbrăcată bărbătește, cu bâta în mână, și avea mai multă putere asupra oilor și asupra câinilor decât mine. Avea o putere pe care eu nu o înțelegeam și care mi se părea cumva primejdioasă sau, cum să-ți spun, pe care eu eram oleacă invidios, nu pricepeam cum îmblânzea câinii cei mai răi, cum privea – avea numa’ paișpe ani, dar avea o privire care te băga în boală –, cum privea berbecii cei mai sălbatici și cum berbecilor li se înmuiau picioarele și cădeau secerați ca de boleșniți necunoscute, parcă le lua suflul, maica mă-sii de vrăjitoare. O întrebam cum face și ea tăcea, vorbeam cu ea și tăcea, stăteam în creierul unei nopți și afară era furtună de parcă venise sfârșitul lumii, cânii scheunau cu noi în stână, de frica tunetelor și a fulgerelor care luminau încontinuu, ea era acoperită cu o miță și știam că era goală pe dedesubt, mă-nțelegi, și atunci am întrebat-o a mia oară cum face ea să îngenuncheze berbecii, cine-a învățat-o, nu cumva poate bunică-sa, de care tot satul știa că-i bosorcoaie și face vrăji. Ea nu zicea nimic, îi vedeam numa ochii și părul ăla albastru, ieșise de sub miță și stătea lângă jarul ce rămăsese de la foc, de-afară pătrundea vântul și auzeam ploaia grozavă, și numa’ o vedeam cum râde așa, cumva, nu știu să-ți spun, și atunci m-am gândit eu pentru prima dată că fata asta nu-i de-aici, dacă mă-nțelegi. Asta era cu un an înainte de armată. Pe urmă am plecat, și acuma suntem în ziua în care eu urc dealul nebun, printre crengi. Picioarele îmi tremură și crengile mă lovesc peste față și parcă un clop de foc îmi strânge fruntea și parcă respir jăratic din iad. Trec pe lângă vecinii care sunt afară, la coasă, și care nu m-au văzut de doi ani, poate se miră că sunt în viață sau poate le e frică de mine, știu toți că sunt în puterile ei, fata din vârful dealului, care între timp a făcut 16 ani. Nu bag de seamă nimic, ies la cărarea de sus, din creastă, sar gardurile și văd că mi-au rămas în picioare bocancii de caporal, apoi cobor în Valea Miresei, îi văd casa și alerg, și alerg, știu că ea nu e în casă, știu că e în șură, fierbințeala îmi strânge pieptul și fruntea, și atunci intru ca un taur prin porțile șurii și o văd acolo, fumând, stând turcește, fără nicio vorbă, fără nicio clipire: Șerpoaica mea! Și numai ce-am căzut în fânul cela fără suflare. Nici măcar o vorbă n-a spus.”
Lui nenea Simion îi tremură glasul și cred că-i tremură și picioarele lui bătrâne, pentru că se lasă în jos, pe iarbă, în timp ce baba Ana privește îngrijorată dintre cartofi. „Și? Zi, nea Simioane, spune mai departe, și?” „Cred că ne-am zvârcolit acolo, în fânar”, zice omul, „dar nu sunt sigur, poate doar am visat, și când m-am trezit din visul ăsta în care ne zvârcoleam, atunci când îmi căutam bocancii prin fân, mi-am dat seama că ea spusese niște vorbe grozave, și când am înțeles ce spusese, atunci am vrut s-o omor. Doamne-Dumnezeule, și poate pentru că mama se ruga pentru mine, că auzise de la vecini că fecioru-său, amărâtu’, abia coborât din tren, aleargă pe coama dealului la Șerpoaică, poate pentru că mama mea se ruga pentru mine, n-am omorât-o. Era gravidă Șerpoaica. Zâmbea mereu, ca și cum ar fi spus «fă ce vrei, treaba ta, eu sunt în altă parte», și eu înnebuneam, căutându-mi bocancii prin fân. Știam că o s-o omor, dar în același timp știam că n-o s-o omor și mă temeam că ea m-ar putea îngenunchea în orice clipă, mi-ar fi putut lua sufletul, așa cum făcea în munte cu berbecii cei tari sau cu câinii pe care îi înfrunta din priviri. Și frica asta, și poate rugăciunile mamei, Dumnezeu s-o ierte, m-au salvat sau poate am avut un înger păzitor lângă mine sau poate cine știe ce s-a întâmplat atunci de n-am omorât-o, nimeni nu poate ști, pentru că în întuneric trăiesc tot felul de ființe nemaivăzute, tot felul de duhuri bune și rele, numai că peste ele toate se află Domnul care are Puterea în cer”.
Simion trage țigară după țigară, pe care le ia din pachetul meu, el de fapt s-a lăsat de fumat de 20 de ani, iar țigările astea ale mele i se par prea ușoare, ca un abur, zice, țigările pe care el le fuma pe timpuri erau țigări de bărbați, mahoarce care-ți tăiau răsuflarea atunci când trăgeai din ele. Ana s-a apropiat de gard cu o figură îngrijorată, ridurile sale de babă a munților se mișcă în jurul ochilor cu o uimitoare mobilitate, e îngrijorată, moșului i-ar putea fi rău, pentru că e bolnav, numai că moșul o vede și îi face un semn din ochi și baba dispare ascultătoare în spatele gardului. Simion privește în pământ. „N-ai omorât-o”, zic. „N-am omorât-o”, zice. „Eram de-acuma la cârciuma de jos, din vale, la Merișor, și beam, beam, se făcuse seară, când a venit al Popoiului, de-abia îl făcuse plotoner la miliție, și zice: «Simioane, nu face gălăgie, meri cu mine că ești arestat!». Era vara lui ‘55 și eu eram om puternic, de nu m-a putut prinde decât toată cârciuma laolaltă, eram ca un taur turbat urlând că nu, nu eu am omorât-o pe Șerpoaică, și pe urmă, când au reușit să-mi pună cătușele, toată cârciuma era praf făcută și eu plângeam, crezând că o omorâsem în vis. M-au suit în GAZ-ul miliției, că așa avea atuncea miliția, GAZ-uri rusești, ș-am dat declarație că trăiam cu Șerpoaica de când avea 14 ani, că toată lumea știa, că bătusem munții în ciobănie cu dânsa. Și ei nu mi-au spus ce se întâmplase. Am aflat numai când m-am dus la spital, că era un spital militar pe-atuncea la Petroșani, și numai așa am aflat ce făcuse Șerpoaica. Iaca ce făcuse: după ce eu plecasem turbat și amețit și cu inima arzândă că ea era gravidă cu altul, ea intrase zâmbind, așa, în camera mare din casă, unde taică-său avea sub o laviță un revolver din timpul războiului, luase revolverul, ieșise în curte, și sub ochii tuturor își trăsese, râzând mereu, un glonte în inimă. Numai că muierea asta îl avea pe dracul într-însa, că glontele a ieșit prin spate și inima i-a rămas neatinsă, că dacă i-ar fi atins-o, atunci de bună seamă că ar fi murit. Dar cine știe oare adevărul, că doctorii care au îngrijit-o or jurat că așa ceva n-au mai văzut niciodată, or jurat că inima era străpunsă, dar că ea n-o murit, nici inconștientă măcar n-o fost, o zâmbit tot timpul tăcută, nu s-o văitat, n-o sângerat, n-o scheunat măcar, deși or dus-o din deal la spital tot cu carul cu cai, că altceva n-or avut. Și ce-or vrut ei la miliție de la mine? Or vrut să mă însor cu dânsa, că spusese că-i copilul meu cel din pântecul ei, și atunci, când am auzit, am zis bine, mă-nsor, mă-nsor, am zis, dar în mintea mea și-n inima mea a coborât un frig de la Dumnezeu și-o răceală cum n-a mai văzut pământul. Mi-o înghețat inima în mine, și gheața o stâns focul, și apa rece de la Domnul o stâns sufletul din mine în cerc de gheață, și ea atuncea și-a pierdut puterile asupra mea. Vezi bine, că o dușmănie mare o pus stăpânire pe mine, și pe urmă, mai târziu, când farmecele ei de șerpoaică îmi sugeau puterile din vine, dușmănia asta mare mă răcorea. Și poate rugăciunile mamei, draga de ea, care murise între timp și fusese îngropată sub un brad mare din grădina noastră. Poate mama mea, draga de ea, se tot ruga pentru mine de acolo de unde era, ca să scăp.”
Îl privesc pe moșul de lângă mine, care stă cu ochii înfipți în frunzișul zarzărului de deasupra noastră. S-a prăbușit, s-a dezumflat, e ca o cârpă, ca un trup din care sufletul a fugit. A terminat povestea? De ce s-a oprit, cum s-au terminat toate acestea, întreb, istoria trebuie să aibă un sfârșit. „Nene Simioane, zic, și? Și?” „Pântru mine-o fost gata”, zice el obosit, „trei ani mai târziu am fugit la o femeie din Petroșani și nu m-am mai întors niciodată la dânsa, și dânsa n-o mai reușit niciodată să scociorască cu ochii ei diavolești în mine. Nici de copil nu am știut eu prea multe. Prinsese din nou a umbla prin munți, cu ciobanii și oile, vezi bine că acolo era locul ei, acolo se sâmțea dânsa bine, în munți, printre fagii cei mari și printre găile cele mari. S-o înturnat la animale și la copaci, avea ceva înlăuntru, în ea, care-o chema în pustie. Și în cele din urmă am găsât-o pe Ana, care era oleacă mai în vârstă ca mine, și nu era așa de frumoasă, numa’ că avea oleacă de avere. Și de-atunci or trecut 40 de ani”.
Simion se scufundă-n tăcere. Vreau să aflu sfârșitul poveștii și îl întreb: „Moșule, Șerpoaica mai trăiește sau ba?” „Trăiește”, zice, „dincolo de deal, cătră munte, cu animalele ei și cu ultimul soț, un om pripășit pe-aici din Moldova”. „Bun. Și ce s-a întâmplat după ce ea a plecat înapoi în munți?” „Apoi, s-o măritat cu un cioban.” „Și?” „Și atunci alt cioban l-o omorât pe ciobanul cu care s-a măritat.” „Omorât? Cum, de ce să-l omoare?” „Apoi, unii zic că l-o omorât păntru că nu era de pe-aicea, era de peste munți, din Gorj, și pentru că avea vreo tri sute de oi, da’ alții zâc că l-o omorât păntru ea, că…”
PAVĂL
Bat la poarta lui Pavăl și el vine încet, pe cărare, crengile grele ale unor fagi cum n-am mai văzut se fac tunel împrejurul lui. Are privirea fixă deasupra bărbii, poartă haine maronii, de postav, are ceva călugăresc, cenușiu, un fel de absență pe care am băgat-o de seamă numaidecât. Îl văd venind spre poartă, ca și cum l-aș vedea în reluare pe un film, ca și cum imaginea lui ar fi dată cu încetinitorul. Se apropie, tunelul de crengi pare că-i face loc într-adins, ca și cum l-ar lua în brațe, ca și cum desișul l-ar ocroti. Așa. Stau în fața porții de lemn putrezit și privesc printre țăndările din gard. Pavăl nu întreabă nimic, nu scoate o vorbă, un cuvânt, și clipa durează o sută de ani. Apoi ajunge la poartă, deschide, mă privește și așteaptă să spun ceva. „Bună ziua, dacă aveți un pic de timp, aș vrea să stăm de vorbă.” El tace. „Despre cum era odată, despre tradițiile ciobanilor, despre cum era pe timpuri, despre ăăăă, despre tradițiile din Valea Jiului, știu că sunt multe lucruri interesante, am auzit că ați fost cioban sau așa ceva și aș vrea să…”
Deschide poarta larg, fără nicio vorbă, apoi o ia înapoi pe cărare, eu sunt în urma lui, și crengile uriașe, groase, ale fagilor se desfac într-un mod ciudat, pentru a ne lăsa să trecem. Țin aproape în urma lui, pentru ca zidul vegetal să nu mă închidă înlăuntrul său.
Casa e încruntată în umbră, în spatele casei, printre copaci, se află o masă și două băncuțe cioplite din topor. Stăm acolo și n-am curajul să-l întreb pe Pavăl dacă are familie, dacă e însurat, dacă are copii, dacă… cine este de fapt, n-am curajul să-l întreb, pentru că mă tem că ar înțelege dintr-odată, că ar ști pur și simplu de ce sunt eu acolo. Chiar, de ce sunt aici?, mă întreb dintr-odată, în timp ce omul alungă un cocoș uriaș. Sunt aici, îmi spun, pentru că mă interesează Șerpoaica munților, femeie care a putut să se împuște în inimă și să nu moară, femeia care făcea berbecii să cadă din picioare, femeia care avea forța de a stârni furtuni, de a aduce grindină, dar și puterea de a le potoli. Șerpoaica, îmi spun, este personajul principal în această istorie tragică, plină de crime și de magice întâmplări, și sunt aici ca să aud de la omul acesta dacă este adevărat că ea a putut să-l farmece în așa măsură, încât el să-l ucidă pe soțul ei, pe cel de-al doilea soț, cu nume bizar: Pagubă. Dar cum să-l întreb, cum să ajung eu la subiectul acesta atât de delicat, mai ales că Pavăl pare a fi uitat să grăiască, aplicând strategia de a-l lăsa pe celălalt să vorbească în gol. Aceeași tăcere stranie înconjoară locul acesta, curtea îngropată în copaci, eu știu că el a făcut câțiva ani de pușcărie nenorocită, deși a susținut că nu este vinovat, că de fapt nu el a ucis, ci… ea. Cum ar fi putut însă autoritățile comuniste să-l creadă pe Pavăl, câtă vreme el a avut în mână cuțitul?
Vorbim despre politică, despre oierit, despre trecut, el răspunde monosilabic, eu aduc vorba despre anii ‘50 și despre timpurile care au luat-o pe-alt drum, el tace, a trecut deja o jumătate de oră și eu nu mai știu ce să spun, tocmai mă hotărăsc să abandonez lupta aceasta neîncepută, să mă retrag strategic, discret. I-am spus că sunt scriitor, că mă documentez pentru o carte, nuuu, nu ziarist, Doamne feri, scriitor, da, scriu despre ciobanii din alte timpuri, despre fenomenele magice care se petreceau altădată – fir-ar să fie, mai mult vorbesc eu decât el. Pavăl nu zice nimic. Tace, se gândește, are mâinile ca niște cazmale enorme, la fel de noduroase ca și copacii ăștia care-și varsă umbra în curtea lui.
„Știu de ce-ai venit”, spune dintr-odată, și eu rămân înghețat. Are o voce groasă, de fumător de mahoarcă, de bețivan cu vocație de cântăreț la biserică. „Știu de ce-ai venit, știu că ai vorbit cu Simion, acolo, în vale, știu ce iscodești, numa’ că sunt povești de demult, care nu mai interesează pe nimeni, mai ales pe un tânăr ca dumneata. Ce-am făcut am plătit, am plătit cu vârf și îndesat.”
Mamă! Câte cuvinte a zis deodată. Nu pare prea prietenos, dar nici pus pe rele. „Nea Pavăle”, zic, „uite care-i treaba, știu că femeia aia avea puteri de faceri, știe tot satul, și toată lumea mi-a spus că nu matale ai făcut ce-ai făcut, că ai fost sub puterile ei, că ți s-au rătăcit mințile, că Pagubă, soțul ei, ciobanul… că erați prieteni, așa-i? Vreau numai să-mi povestești cum a legat treaba asta, cum făcea, ce făcea, ce puteri avea ea asupra oamenilor și asupra animalelor și asupra copacilor, asta vreau să-mi spui.”
Pavăl se frământă. Cazmalele uriașe ale mâinilor sale se frământă și ele. Are o barbă uriașă, puternică, înspicată, care-a fost cândva de culoarea castanei, și-mi zic că muierea asta, vrăjitoarea asta din munți, nu avea gusturi rele, ciobanul ăsta, ale cărui mâini au făptuit o crimă, trebuie să fi fost un uriaș cândva, un colos de o forță ieșită din comun… Ochii lui sunt de culoarea castanei, fixând în aer un punct dinaintea lui.
„M-am rugat la Dumnezeu să mă ierte”, zice, „dar eu nu pot să mă iert și nu pot să uit, și știi de ce? Pentru că nu pot să-mi aduc aminte, pentru că nu știu cum s-o fost petrecut, ce s-o-ntâmplat, nici fiu-meu nu știe, care-o fost cu mine acolo și care n-o făcut pușcărie pentru că era prea tânăr, dară nici unul dintre noi nu știe ce s-o-ntâmplat de fapt. Păntru că eram cu mințile luate. A fost așa, deodată și repede și… Eram sus, în munți, cătră Tibor, pă parte ceastălaltă de vale, și era într-o sâmbătă, cu o săptămână înainte de Sântămărie, și stăteam la foc cu toții, poate și beusem puțin, dară nu prea mult, stăteam înfășați în cojoace, eu cu fiu-meu, care să fi avut vreo 17 ani pe-atuncea, dar era mare și puternic ca ursul și știa tot, dacă înțelegi, simțea tot-tot. Și Pagubă era în stână, cu Șerpoaica lui, și noi stăteam la foc și auzeam tot ce se întâmpla acolo. Nu puteam să ne ridicăm, parcă era o vrajă care ne ținea țintuiți de buturugi. Șerpoaica stătuse toată vara cu noi, ei aveau turmă mare, noi mai mică, dară nu ne trebuia nouă turma lor, cum au zis unii după aia, că de asta am lovit. Eram pretin bun cu Pagubă, care era bărbat fain, frumos, cu mustață niagră și cu fire aspră, om de ispravă, căzut în puterile femeii lui. Și eu simțasem că Șerpoaica mă privește așa, cumva, încă de la început, ș-avea o privire care-ț rădica părul pă ceafă, nuș-cum să spun. Pe urmă, ei or ieșit din stână șî Pagubă se-așază pă buturugă, iară muierea șede în spate, undeva, de vedeam numa’ cum era înfășată în velință, cu părul învolburat, era întunerec, numai fața i-o vedeam la lumina de foc, și zâmbea așe, iară fiu-meu, puștiu, se frământa tot pe loc, și ea îl ațâța din spatele lui bărbatu-său, de numai flăcări arunca din ochii ceia de bosorcoaie, iară eu făceam rugăciuni contra ispitei, pentru mine și pentru băiat, și vedeam vinele pe gâtul lui umflându-se, și vedem vinele pă fruntea lui umflându-se și ea mereu numa’ zâmbea, cumva, de acolo. Și numa’ prostul de Pagubă n-o simțit nimică atunci, era prea mulțămit, prea dus, se făcuse moale, ba poate că și dormea acolo, pe lângă foc.” Pavăl tace, cu privirea mereu în gol.
„Era lumină, păntru că luna era după pădure, și-atunci Pagubă s-a aplecat înainte să împingă un lemn pă foc și tocmai atunci lemnul a trosnit tare și scânteile au sărit în sus de doi metri. Șerpoaica zâmbea și noi eram încordați ca arcurile, când lemnu’ cela a trosnit și-am sărit de pe buturugile noastre, amândoi în același timp, ca și cum ne-am fi înțeles înainte, ca și cum ar fi fost un semnal, am sărit peste foc și-am tăbărât pe amărâtul de om, care nu înțelegea ce se-ntâmplă, era mirat și senin, mulțumit. Or zâs că l-am tăiat cu cuțâtul, dar nu-i adevărat, l-am omorât cu mâinile, iar fiu-meu, care luase barda, nici nu l-a atins măcar, eram cuprinși de nebunie, de nu știu ce, niciun câne n-a lătrat, niciun strigăt, nimic, că poate dacă Pagubă ar fi strigat ceva, poate nu s-ar fi întâmplat nimică, dar el n-a strâgat, nimic n-o spus, o murit fericit, poate că nici n-o știut ce s-o întâmplat… Apoi știu că luna era dusă deja sub munte și era aproape de dimineață. Pagubă era mort, lângă jarul din vatră, Șerpoaica nu era nicăieri, fiu-meu nu era nicăieri, cântau păsările de zori de zi. Am strâgat, dar nu mi-o răspuns nime, ș-apoi m-or chemat oile și m-am dus. Fiu-meu n-a mai venit pân’ la prânz, până în crucea zilei, Șerpoaica n-o apărut până sara, târziu, și atunce tot așe, zâmbea, și s-o așezat lângă vatră, nici măcar n-a întrebat o dată unde l-am îngropat. Și-am stat acolo două săptămâni, cu toții, și de Pagubă n-am mai vorbit niciodată, ca și cum n-ar fi fost niciodată cu noi, ca și cum n-ar fi existat niciodată. Lucrurile lui le-am îngropat cu el, în pământ, și atunci când l-a dezgropat procuratura, pe toate le-or găsit ș-or văzut că n-am furat nimică și că toate din nimică or fost, și scurse toate din ochii Șerpoaicei…”
Pavăl s-a prăbușit povestind, s-a cocoșat, s-a surpat înlăuntru, trăsăturile lui imobile s-au scurs în jos, peste barba înspicată, sub ochi i-au apărut pete vineții. Crengile fagilor curg verde. „Îl avea pe dracu-n dânsa”, zice și tace. „Și pe urmă ce s-a întâmplat?” „Doar eu am făcut oleacă de pușcărie, iar când m-am liberat, ea nu mai era acolo, găsise alt cioban, la fel de bogat. O fost măritată de șase ori”, zice, și înțeleg dintr-un gest că discuția s-a sfârșit. Pavăl se îndreaptă de spate, respiră adânc, își descleștează mâinile, sprâncenele lui groase se despreunează, se ridică și dispare în dosul casei. Îi văd spatele masiv intrând în tunelul de crengi. Câinii latră.
IFTODE
Sunt patru zile de când umblu singur prin munți și simt că femeia aceasta începe să mă obsedeze. Că imaginea ochilor ei începe să mă urmărească pretutindeni, simt că trebuie să ajung acolo, sus, la ultima casă pe stânga, înainte de pădurea cea mare, unde am aflat că locuiește, deși nimeni nu a mai văzut-o de ani de zile. Trăiește retrasă, ascunsă, cumva. Se spune, totuși, că s-au mai dus oameni pe acolo, când au avut animale bolnave și le-au lăsat în bătătură, pentru ca a doua zi animalele să se întoarcă singure acasă, sănătoase. Unii spun că au văzut-o în anume dimineți, singură, aducând apă de la izvor, alții spun că poate fi văzută în unele nopți, adunând plante de leac prin poienile înalte, nimeni nu i-a intrat însă în casă, nimeni nu știe cum mai arată, dacă a albit sau dacă are ridurile bătrâneții, dacă ochii ei mai sunt la fel de puternici sau dacă părul ei mai are culoarea aceea albastră a oțelului. Aș vrea să mă duc s-o văd, s-o aud, să mă conving că personajul acesta este real, că viața aceasta tulburătoare a existat cu adevărat, că oamenii aceștia nu trăiesc în plină mitologie, că nu fabulează despre toate aceste incredibile fapte. Căci istoriile spuse de Simion și de Pavăl o proiectează în plin mister. Dacă ar fi să cred toate poveștile auzite, atunci Șerpoaica este o adevărată vrăjitoare, care a reușit să supună voința oamenilor, puterea animalelor, a vânturilor și a ploii.
Un țăran dintr-un sat din vale, veteran de război, care o cunoștea foarte bine pe Șerpoaică, deși nici el nu o văzuse de ani de zile, mi-a spus să nu o caut, să nu încerc s-o găsesc, pentru că dacă ea vrea să fie găsită, atunci mă va aduce cumva acolo unde se află, iar dacă ea nu vrea acest lucru, atunci în zadar voi continua să bat dealurile și să ascult tot felul de povești, căci n-o voi vedea. Atunci am hotărât să urc dealul și să găsesc casa. Zis și făcut. Drumul e un drum forestier de câțiva kilometri, șerpuit, cu copaci căzuți pe care nu i-a luat nimeni din drum, prăfos, și pietros, și săpat în carnea dealurilor ca și cum ar fi fost o albie de apă. Sus, mă opresc. Răscruce. Și tocmai atunci apare dintre copaci, din sus, mai întâi un câine mic, apoi un altul și încă unul, iar în urma lor apare Iftode cu o desagă din lână vârstată în spate, cu un chiștoc de țigară în gură, cu o privire încrezătoare și mândră. Șanțuri adânci îi joacă în jurul gurii cu dinți puțini. Fac cunoștință cu câinii, apoi cu el, e Iftode și nu-i momârlan. Stă peste deal. Nevastă-sa, muierea lui, e momârlancă sadea, în schimb, l-a trimis tocmai acum, nici el nu înțelege de ce, să ia apă proaspătă de la izvorul din vale. Stăm și fumăm. Cum e viața, care-i treaba, cum sunt ei, momârlanii, și mai ales femeile lor, el poate să-și dea seama, mai ales că e însurat cu o momârlancă sadea și, chiar dacă e din Moldova, stă aici de 30 de ani. Îi spun că am mai vorbit cu unul, Simion, din vale, și cu tot felul de oameni, pentru că scriu o carte despre tradițiile ciobanilor… Și atunci, așa cum mă așteptam cumva, sare ca ars. „Da, îl cunoaștem pe Simion, e un om de treabă, dar s-a însurat cu cine nu trebuia, cu una, Ana, vai mama ei”. El, în schimb, Iftode de la Moldova, ei bine – zice el cu mândrie – el a luat-o pe femeia lui Simion, pe cea mai frumoasă muiere de peste dealuri și de peste munți, o muiere ca focul, ca vântul, o muiere pe cinste, cum el nici n-a visat să aibă vreodată. „Zău, e așa de frumoasă?”, întreb. Omul nu e falnic deloc, e mic de statură și mai curând slăbănog. „E frumoasă tare”, răspunde, și mai e și bună, și pricepută, i-a salvat viața cu ierburi, ar fi fost demult răpus de silicoza din mină, dacă n-ar fi fost ea să-l ajute cu fierturile ei. Eu fac pe miratul. Cum naiba, chiar așa, cum i-a ieșit o asemenea femeie în drum, de unde-o fi luat-o? Dintr-o singură răsuflare, Iftode spune cum avea boul bolnav și cum s-a dus acolo, în deal, sus la ea, adică aici – îmi arată cu degetul – unde stă și acum, și cum a lăsat boul acolo și s-a dus să stea peste noapte în poiană, că așa făcea toată lumea, lăsa animalul acolo, la vindecat, și se vindeca. Și ca să nu mai bată drumul înapoi, s-a dus în poiană, îl chinuia tusea, era bolnav, și pe seară a venit muierea la el, zicându-i: „Măi, Iftode, tu ești bolnav, eu o să te fac bine”– știa și cum îl cheamă, fără ca el să îi fi zis – și el s-a dus la ea și acolo a rămas până în ziua de azi, la femeia vieții lui de miner venetic, de barabă. Ha!, nici n-a visat așa muiere, în viața lui. „Nea Iftode”, zic, „ce culoare au ochii muierii?” Iftode suge adânc din țigară și răspunde ca-n vis: „Culoarea vântului turbat”, zice, „nuș-cum să zic, câteodată sunt verzi-căprui, câteodată-s albaștri așa, ca oțelul, naiba știe, că se schimbă mereu, da eu nu întreb niciodată nimică, fiindcă nu-mi răspunde, numa’ stă așa, ghemuită, pe lângă foc și zâmbește, poate își aduce aminte, poate e zurlie, naiba știe”, mai zice el. „Uită-te, chiar și acuma, nuș-ce-a apucat-o de m-a întrerupt din treabă să mă duc la izvor…” „Nea Iftode, da’ părul, ce culoare de păr are ea”, zic, „muierea asta a matale?” „Ei, na-ți-o”, zice, „culoarea soarelui și a lunii, culoarea vântului, naiba știe, a mai încărunțit și ea, dar tot muiere ca lumea o rămas.” „O iubești, nea Iftode?” „O iubesc, mă băiete, o tot iubesc.”
(Din motive lesne de înțeles, numele personajelor au fost schimbate.)