Este un luptător pentru natură exemplar. De 20 de ani scrie și implementează în România proiecte europene de protejare a animalelor sălbatice, mai ales a lupilor și urșilor. A început prin montarea de emițătoare pentru a le cunoaște teritoriile, a pus umărul la înființarea unui parc natural pentru protejarea carnivorelor mari, „Putna – Vrancea”, a înființat, la Lepșa, un spital pentru urși răniți, iar proiectul său „Life Ursus” a primit titlul de cel mai bun proiect din partea Comisiei Europene. În calitate de expert, am vrut să-i aflăm părerea în legătură cu „politica” Ministerului Mediului, legată de soarta urșilor carpatini.
În vremea lui Ceaușescu, urșii s-au înmulțit
– Pentru a înțelege cât mai bine situația actuală legată de urșii din România, vă propun o scurtă întoarcere în timp. Care era starea lor, înainte de 1989? Erau protejați?
– Înainte de 1989, trăiam un regim autoritar, condus de Nicolae Ceaușescu, pătimaș vânător al acestei specii, care, din dorința de a avea cât mai multe și mai mari exemplare la îndemână, a impus un sistem de management care încuraja creșterea populației de urși. Fiecare ocol silvic avea datoria de a construi observatoare pentru vânătoare, ridicate pe stâlpi, la înălțime, cu sobe și toalete, avea obligația de a hrăni urșii cu hoituri provenite de la abatoare, și de a trece într-un caiet de observații talia, ora la care vin urșii să se hrănească, astfel încât vânarea lor să fie cât mai facilă. S-a făcut și un soi de experiment, pentru a regenera populația în zone în care se diminuase, astfel încât se luau pui de urs din bârlogul de unde erau alungate femelele, și se duceau într-un țarc din Argeș, împrejmuit cu ziduri înalte din bușteni. Puii erau îngrijiți până la vârsta de 2 ani, apoi eliberați prin diferite zone din țară. Rezultatul a fost dezastruos, pentru că puii, obișnuiți cu prezența omului, au apărut imediat prin gări, pe la marginea satelor, unde cerșeau mâncare. Există un dicton universal valabil: „un urs hrănit de om este un urs mort”. Odată ce un urs asociază omul cu hrana, va căuta prezența umană, cu toate problemele ce vor urma din aceste întâlniri. Dureros este că, neexistând un sistem de monitorizare, li se amputa puilor eliberați câte un deget, două, astfel încât să fie recunoscuți, ăsta era „codul de bare” al fiecărui pui eliberat. Cu toate acestea, din acei ani, România a moștenit o populație mare de urși, care, spun cifrele oficiale, a continuat să crească.
Omul e vinovat pentru schimbarea comportamentului urșilor
– Ajungem în 2022. Azi, prezența urșilor în locurile frecventate de oameni a devenit o obișnuință. Există explicații convingătoare?
– Ceea ce vedem acum, un pic amplificat de presă și de grupurile direct interesate să răspândească această isterie legată de prezența ursului, are la bază multe cauze. Aș pune pe primul plan deranjul permanent produs în zonele în care trăiesc urșii. Dacă înainte se tăia pădurea concentrat, acum observăm că aceste parchete de exploatare silvică sunt omniprezente, mai puțin în ariile protejate strict. Pe orice vale ai să vezi zone în care se exploatează masă lemnoasă, se culeg ciuperci, fructe de pădure, sau este construită o pârtie de schi. Perturbarea zonelor în care urșii ar trebui să aibă liniște îi face să se deplaseze mult mai mult pe teritorii noi. Un alt motiv este acela că înainte nu existau atât de multe zone abandonate, de tipul livezilor, lăsate în părăsire. Ele sunt o atracție uriașă pentru urși, toamna, când caută să acumuleze cât mai mult țesut adipos, care să-i ajute să treacă peste sezonul rece. Fac deplasări de sute de kilometri pentru a se hrăni cu fructele din aceste livezi și, cum zonele sunt folosite și de urs, și de om, apar conflictele. S-a schimbat și felul în care se face agricultură pe terenuri arabile. Înainte de anii 90, n-am fi văzut niciunde, ca acum, în plină iarnă, lanuri de porumb neculese. Aceste zone, în care terenuri agricole se întrepătrund cu cele împădurite, precum în Covasna, înseamnă o invitație directă la masă pentru urșii ce nu au intrat la bârlog. Un alt rol îl au deșeurile abandonate, gunoaiele din sate și orașe. Sistemul e scăpat de sub control, ba în multe zone turistice apar deșeuri lăsate pe străzi, neridicate la timp, e absolut normal să vezi că urșii coboară și se hrănesc printre pubele.
„Nu cred că vrea nimeni dispariția ursului din România”
– Cum a gestionat situația Ministerul Mediului?
– Din 2007, de când România s-a aliniat normelor europene, ursul a devenit specie protejată, iar vânătoarea sa interzisă. Totuși, în fiecare an, Ministerul Mediului dădea câteva sute (între 300 și 500) de derogări anuale, pentru vânarea unor exemplare, care creau (zice-se) probleme în comunități. Nu știm dacă derogările au fost folosite corect, sau au fost vânate cele mai mari exemplare, care nu ieșeau din adâncul pădurii și nu creau nici o pagubă. Dacă venea un străin cu bani destui pentru a împușca un urs, era binevenit la noi, s-a creat o afacere profitabilă. Derogările nu au avut nici un impact, chiar dacă se vânau 300, 500 de urși sau nici unul, numărul conflictelor nu scădea, situația nu se îmbunătățea cu nimic. Nivelul pagubelor scădea serios doar în anii cu fructificație puternică a fagului și a stejarului, când ursul se îndestula în pădure, cu ghindă și cu jir, și nu mai cobora spre zone locuite. În 2018, a fost adoptat un plan național de acțiune, aprobat prin ordin de ministru, un document complex, ce prevede metode pentru combaterea braconajului, campanii de conștientizare, metode pentru evaluarea corectă a populației de urși, plan care, pentru a fi implementat, are însă nevoie să fie foarte bine finanțat. În acest moment, Ministerul Mediului este beneficiarul unui proiect de aproape 11 milioane de euro pentru implementarea acestui plan național, prin care se pot realiza multe lucruri bune.
– Care este rostul ordonanței de urgență redirecționate de președintele Iohannis în parlament? Cât de corectă va fi evaluarea situațiilor periculoase, în care un urs să fie eliminat?
– Sunt mai mulți factori implicați, fiecare crede că are dreptate, însă puși cu toții la o masă, nu cred că vrea nimeni răul, sau disparița acestui animal sălbatic din România. Poate doar fermierii s-ar bucura, pentru că nu primesc la timp compensațiile pentru pagube, în rest, nici vânătorii, chiar dacă se simt bine că au acum putere mai mare, își pot justifica intervențiile cu arma în mână, nu și-ar dori să rămână fără urs. Ordonanța creează un mecanism de care aveam nevoie și care, pe hârtie, este folositor și pentru urs, și pentru comunitate. O unealtă prin care autoritățile pot interveni imediat atunci când un urs creează mari probleme. Însă România nu este pregătită în acest moment din punct de vedere logistic și al expertizei să aplice eficient măsurile ordonanței. Ea presupune existența unor echipe de specialiști, care să înțeleagă situația de la fața locului și să aprobe cea mai bună variantă de acțiune. Mai întâi, încerci să alungi ursul din intravilan, dacă problema persistă, ursul trebuie tranchilizat și mutat în altă parte. Dacă se întoarce și creează probleme, pune viața cuiva în pericol, se ia în calcul împușcarea sa. Dar asta presupune existența unor echipe foarte pricepute, a echipamentelor de capturare, relocare, tranchilizante, cuști de transport, pe care noi încă nu le avem. În țară sunt cel puțin 30 de județe, în care oricând se pot întâmpla astfel de probleme, sute de localități. Știu din experiență cât de puțini medici veterinari pot face asta, cât de periculoasă este, atât pentru om, cât și pentru urs, operațiunea de tranchilizare și transport, mi-au trecut zeci de urși prin mână. Problema noastră, a celor ce ne ocupăm de conservarea speciilor protejate, nu este că ordonanța 81 creează o presiune pe specie, o portiță pentru afectarea ei, ci aceea că ea nu va rezolva eficient conflictele între om și urs. Sunt necesare mai multe eforturi și reglementări pentru a îmbunătăți managementul acestei specii emblematice pentru fauna României.