– O poveste de dragoste și de moarte –
Costandina
Drumul pe care sunt arată ca un balaur însetat, zvârcolindu-se în mijlocul arşiţei. Se înalţă către cerul cel mare, pe vârfurile dealurilor, pentru ca apoi să se prăbuşească în adâncurile văilor, să se contorsioneze prin pârjolite tuneluri vegetale. În dreapta, aproape de tot, sunt creste de piatră alburie, în care se agaţă nori subţiri. Trebuie să fie masivul Buila. Niciun om. În marginea drumului, o fântână. Deasupra, o icoană. Mă apropii. Sfântul Ilie. O icoană ciudată, alburie, cum n-am mai văzut. Sfântul are o faţă mânioasă şi senină în acelaşi timp. Străbate norii într-o caleaşcă stranie, trasă de doi cai albi. De sub roţile ei ies flăcări, iar el ţine în mână un harapnic, un fel de bici şfichiuitor care flutură în bătaia vântului. „Iar îmi furară găleata. Dacă vi-i sete, am apă”, zice o voce, iar eu tresar pentru că femeia a apărut de nicăieri, din pământ, din tufişurile pârjolite de arşiţă. E puţin răguşită, ca oamenii obişnuiţi cu tăcerea. Ochii, de culoarea castanei, ard. Femeia, cu pălărie de paie pe cap, dispare în spatele copacilor, la fel de brusc precum apăruse. În spate, undeva, se află un fel de sălaş, un adăpost pentru o văcuţă. În faţa lui, femeia are câteva vrejuri de fasole. Vine cu o cană de tablă plină cu apă rece ca gheaţa. Beau cu ochii la ea şi la Sf. Ilie. Stăm faţă în faţă. „Bărbatu-meu, Ilie, el făcu fântâna”, zice ea cu mâna la ochi, apărându-se de soare, „de-aia pusăi icoana lu’ Sfântu’, în amintire. Bărbatu-meu nu mai e. Îl omorâră. Pe 17 a lui mai se făcură zăce ani.” Mă priveşte în ochi şi eu bag de seamă că privirile ei sunt ca lamele de oţel. Poate că are vreo 70 de ani, dar felul în care se sprijină în bota de corn şi felul în care priveşte îmi spun că femeia aceasta are putere. Se întoarce cu faţa spre munţi, acolo unde crestele alburii zgârie cerul, şi-mi arată cu degetul un punct minuscul aflat exact sus, în vârf. „Vezi colo? Făcui o troiţă cu mâinile mele pentru omu-meu, Ilie omorâtul. Ăla-i locul de-l aşteptară cu botele, ca să mi-l omoare ca pe-un câne de pripas. Ştiu tot cum o fost, că Ilie mi să arătă în vis după moarte şi-mi spusă tot.” Soarele arde în crucea zilei, balaurul de piatră al drumului s-a aşezat la locul său, pe spinarea rotundă a dealului, tufişurile trosnesc scorojindu-se. Nicio pală de vânt. Costandina, căci aşa o cheamă pe femeie, se întoarce şi mă priveşte scormonitor. „Vrei să ştii cum o fost?” „Vreau”, spun. „Mai întâi mergem acasă. Pe urmă plecăm în Piatră.”Aşa se cheamă muntele troiţei, Piatra.
Ilie
Casa Costandinei e în satul Pietreni, chiar sub munte. Se vede cum a crescut. Mai întâi a fost o bojdeucă din chirpici, acoperită cu şindrilă, cu o prispă mică, pe care au făcut-o ei amândoi, Ilie şi Costandina, în vremuri care parcă au fost acum o mie de ani. Nu era nimic aici, doar pădurea prăvălindu-se peste drumul de piatră prăfos, rugii de mure şi de păducel ce creşteau țepoși și sălbatici, şi ei foarte tineri, ea avea 16 ani şi el, 18. Desculţi. Erau desculţi, asta-şi aminteşte ea acum, că nu putea păşi împrejurul bojdeucii de lut, pentru că rugii se sprijineau de ferestre şi atunci când băteau vânturile dinspre munţi, parcă muşcau din pereţii bordeiului. El era… frumos. Ilie. Ca săracii, s-au luat din dragoste, de copii. „Cum să nu fie dragoste, dacă eu, codană, pe el dăşchisei ochii?” Ea era din familie de 8 copii şi el tot aşa, din familie de 12, şi nimeni n-a fost împotrivă, dar nici nu le-a dat cineva vreun dram de ajutor. Dar n-aveau nicio frică, nici de dracu’, nici de Dumnezeu. Era născută în munte, sub Vânturariţă, şi toată copilăria străbătuse pădurile şi crestele călare, cu desagii pentru stâni, îi curgea foc în vine, şi când dădea un răcnet, se întorcea ursul şi o lua la fugă din faţa ei, aşa de aprigă era. Acuma, că se măritase, erau doi care întorceau pădurile pe dos, ea şi cu Ilie, cel mai meşter prinzător de jderi de prin munţii ăştia. Umblau cu săptămânile, neştiuţi, dormeau prin poieni şi prin peşteri şi poate că tinereţea lor şi curajul lor l-au mâniat pe Dumnezeu, că prea erau liberi şi frumoşi, prea nicio frică n-aveau, nici de legile Lui şi nici de ale oamenilor. Primul lor copil a murit la 11 luni. Pe urmă, peste un an, alt copil s-a născut mort. Abia atunci s-a aşezat ea, Costandina, cu adevărat la casa ei şi s-a făcut din sălbăticiune femeie ca toate femeile. Atunci au făcut casa mare. Pe urmă au făcut doi băieţi, Ilie a tot umblat pe la pădure, că el asta ştia să facă. Băieţii s-au făcut mari şi, într-o zi, trecuseră 42 de ani de când ei erau împreună, ea a ştiut că a venit clipa. O presimţise de mult. „În ziua ceia mă-ntunecai. Parcă vedeam ce-a fi şi parcă nu vedeam, parcă-mi venea a crede şi parcă nu credeam, că cine poate crede arătarea? Nimica n-am spus când plecară în munte. Mă uitai la Ilie cum îşi pusă ceasul de argint la cheutoare, legat cu lanţul, cum îşi pusă cureaua lată, pălăria, cum să uită în oglindă, că aşa era el, fercheş şi la şaizăci de ani, bărbat frumos, de mă uitam la el ca la soare. Aşa să dusă, cu cizmele lucstruite, când ieşi pe uşă, dar mie mi să strânsă inima. «Taci, femeie», îmi spusăi singură, «că pleacă cu băiatul ăl mare şi cu hălălalt». Da’ inima tot zgherhănea în mine.”
Nălucile
Sunt în curtea casei lor, a lui Ilie şi a Costandinei. Ea vorbeşte în limba stranie a oltenilor de sub munte, jumătate ca prin Ardeal, jumătate ca în Oltenia, cu ochii mijiţi, ca şi cum ar visa, ca şi cum ar vedea din nou ziua aceea blestemată, de 17 mai 1998. Pe o masă, în faţa noastră, sunt câteva fotografii, nişte tăieturi din ziare şi bota ei din lemn tare de corn. Când povesteşte despre Ilie al ei, trăsăturile i se îndulcesc, glasul devine blajin, privirile îşi pierd tăişul, iar mâinile aspre se liniştesc în poală, ca lupii îmblânziţi. Eu nu scot o vorbă, doar ascult, căci povestea aceasta se adună singură în cuvinte. 42 de ani împreună. „Avurăm năcaz, dar avurăm şi bucurie multă, nu ştiu cum să spui… Cu copiii cei morţi den tinereţe, simţam eu ca un blastăm pe casa noastră… Parcă mi se părea că văz, că la noi în familie, pe neam muieresc, toate văzură, mama, buna, nona, cam şi eu. Şi când erea mai mare bucuria, cum fu la vreun botez, ceva, taman atuncea parcă mi să arăta ce-a fi cu Ilie, ani mulţi înainte. Şi el zicea la mine «taci femeie, nu strâca cheful cu nălucirile tale», şi eu tăceam. Dar mult nu trecea, şi iară parcă mi să strângea inima.” Şi ce vedea? „Aşa mă-ntreba şi Ilie. «Ce vezi, femeie? Care-i primejdia?» Şi eu nu puteam să-i spui, pentru că era numa’ nălucă, ca o frică, stăteam cu ea în sân de câte ori să ducea cu zâle şi cu nopţi pren păduri, parcă ştiam că-n munte l-o găsi moartea, nu în casă de om. Şi el râdea, ştia munţii ca-n palmă şi n-avea frică de fiară ori de fulger, că de om nici atâta, iară la Dumnezeu nu să gândea, ca bărbaţii.”
Costandina n-a vorbit cu nimeni despre vedenii, n-a spus nimănui, numai unui preot, odată, căci bătea mânăstirile dimprejur, pe la Bistriţa, pe la Arnota, pe la schiturile de sub Buila, pe la Pătrunsa, dar nici preotul n-a băgat-o în seamă, şi de-atunci credinţa ei s-a făcut „singuratică”, aşa spune ea, adică a fost numai între ea şi Dumnezeu. Vorbea cu sfinţii din icoane şi cu Dumnezeu însuşi. Dar ce ţi-e scris în frunte ţi-e pus, aşa zicea bărbatu-său Ilie şi râdea. Cu un an înainte să fie omorât, s-a certat cu nişte ciobani beţi, pe care-i cunoştea. „Unii din Bărbăteşti. Or vrut de băut de la Ilie, şi el nu le dădu. «Las’ că te-om prinde noi la strâmtoare», zâseră ei.” Ilie a venit acasă pe o ploaie mare, s-a descălţat de cizme şi i-a povestit râzând femeii întâmplarea. Ea n-a râs deloc. Un an mai târziu, într-o noapte, pe o ploaie mare, ciobanii din Bărbăteşti l-au aşteptat pe Ilie, prinzătorul de jderi, şi l-au ucis cu bâtele.
Cuibul de gaie
Se opreşte din mers, ridică bastonul de corn şi bate într-o piatră albă ce străluceşte în soare. „Vezi colţii ăştia?” Suntem sus, în mijlocul unui platou înalt, din care sute, mii de colţi albi de stâncă triunghiulari răzbat afară dintre ierburi, înfigându-se în cer. „Zâcea buna că-s colţi de balaur. Dacă ştii cum să-i ciopleşti poţi face din ei cuţâte şi vârfuri de pus pă fundu’ gropii. Să sapă groapa, să pun colții dă piatră în ea, să acopere cu frunze și crengi, și dacă dă vreo sălbăticiune pe-acolo, cade înăuntru și să străpunge pe loc.” Asta făceau ei când erau tineri şi sălbatici, în vremurile în care ea avea doar 16 ani şi străbătea munţii cu Ilie, de nu-i vedea satul la faţă cu săptămânile. Aşa trăiau, prin păduri şi pe crestele munţilor. Ilie punea capcane pentru animale mici şi mari, de la jderi de stâncă până la lupi şi urşi, era un fel de vânător fără armă, pentru că astea toate se petreceau prin anii ‘50, când orice armă era interzisă. Și el jupuia apoi animalele şi le dădea pieile cu sare. Avea peşterile lui în care le ascundea, ştia toate cărările animalelor şi ale pustnicilor din Buila, dar cărările lor nimeni nu le ştia. Iar ea, Dina – aşa-i spunea el – era fericită. Munţii aceştia erau într-un fel curtea copilăriei sale. „Mama ierea la fel ca mine, turbată ca o capră neagră. După ce mă născu, mă luă înfăşată în cârcă şi cu bună-mea dimpreună să urcară la stână tocma’ sus, pă Colţii Popii, şi dănţuiră, singurele femei despre care s-o auzât c-or urcat pe Colţi.” Vara, alergau numai în picioarele goale, fără să se taie la tălpi vreodată în colţii de stâncă, iar iarna, pe zăpadă, aveau picioarele înfăşurate în fâşii din piele de capră argăsită. Ea şi cu Ilie întorceau munţii pe dos, râzând pe coclauri în nopţile cu lună, chiuind, împrăştiind turmele numai aşa, din joacă, întărâtând câinii stânilor, numai ca să păcălească ciobanii că sunt atacaţi de lupi. Nu aveau nimic sfânt, iar ei, acum, îi pare puţin rău, amintindu-şi cum îi luau în batjocură pe pustnicii de pe munte, copii fără minte, cum îi speriau noaptea, cum băteau toaca în crucea dimineţii, pentru ca apoi să fugă prin desişuri chicotind. Nimic nu le stătea în cale şi nu se putea pune cu ei. Şi-ar fi dat viaţa unul pentru celălalt, fără să clipească, erau ca un singur suflet cu două trupuri. Înţeleg eu asta oare? Suntem sus de tot, în golul alpin, pe păşunile cerului, printre stânci. Casa ei, satul, pădurea şi câteva stâni au rămas de mult în urmă. A trecut o oră şi jumătate de urcuş. Ea nu are alt bagaj decât o sticluţă cu apă, un batic şi amintirile. Vocea şi privirile ei sunt tinere şi arzătoare, pentru că se află acolo, înapoi, cu 50 de ani în urmă, şi pentru că fetişcana aceea îndrăgostită, Dina, trăieşte încă înlăuntrul ei, iar acum, povestind despre locurile acestea, s-a trezit. Ilie nu a murit încă, timpurile nu s-au schimbat, copiii care aveau să-i moară încă nu s-au născut, vulturii care se rotesc pe cerul albastru sunt cei de atunci. „Nu să poate povesti, băiatule, cum albureşte luna toţi munţii, până la capătul lumii, numa’ piatră albă, şi cum să vede stelele de pă Buila. Asta nu să poate povesti.” Vocea îi tremură. Multe-şi aduce ea aminte, dar asta, cum stăteau ei noaptea într-o „găoacă, ca un cuib de gaie, taman în vârfu’ muntelui”, ca o pereche de vulturi ai nopţii, privind peste lume, asta nici moartea nu poate şterge. Satele dormeau undeva dedesubt, în întunericul pădurilor, mânăstirile dormeau în văile lor, animalele şi păsările, numai ei doi, sus de tot, în cuibul lor de stâncă de deasupra lumii, erau treji.
Capcana vieții
Urcăm din ce în ce mai sus, colţii de piatră sunt mai mari şi mai mari. Bag de seamă cum pasul femeii se face mai apăsat urcând, cum privirile ei se oţelesc pe măsură ce urcăm, cum vocea ei îşi pierde mătasea, amestecându-se, uneori, cu praf de piatră amară. „Îmi aducea apă din izvoarele noastre, să beau în ploscă. O puneam la gură şi beam cu ochii închişi, că să văz de unde e luată. Şi când vedeam din care izvor anume e luată, Ilie să bucura şi zâcea cătră mine Dina. Dina.”
„Niieeee măăă…!” face deodată femeia cu voce năpraznică, pentru că vreo 20 de câini ciobăneşti s-au repezit asupra noastră. Strigătul este atât de intens, încât eu rămân încremenit, nu din cauza câinilor, ci din cauza vocii ei, care se rostogoleşte lovindu-se de pereţii verticali de stâncă, pentru ca apoi să cadă asupra câinilor şi asupra mea, cu o sălbăticie şi o forţă inimaginabile. „Iaaoaiii..! La oi, haaa…!” În prima clipă, câinii se lasă pe burtă tăcuţi, apoi se târăsc înapoi, iar în cele din urmă o rup la fugă spre stână. Rămân fără cuvinte. Dina lasă jos bastonul de corn şi zice: „Cânii-s câni, iară caii nu mor când vor cânii. Dacă eu eram cu Ilie în noaptea ceia, dacă eram amundoi, nu-l puteau omorî, că noi la un loc, nu cât patru făceam, că nici o mie nu ne putea doborî!”. Ochii ei aruncă flăcări, mâna i s-a albit pe baston, privirile i s-au strâns în lame subţiri. Suntem aproape de vârful muntelui Piatra şi de vârful amintirilor sale, de locul şi de clipa uciderii omului său. Acum îşi aminteşte de felul în care băieţii se făcuseră mai măricei şi ea lucra pentru colectiv, era încă puternică, putea căra în spate, de la 30 de km distanţă, prin munte, un coş cu 50 de kg de mure şi de afine, iar pentru asta, ei îi dădeau un ban de mai mare ruşinea, nici o basma nu-şi putea cumpăra, nici o pereche de pantaloni la copii… Se ducea acasă şi plângea cu gura în pernă, să n-audă copiii de plânsul ei, Ilie doar intra şi o vedea, îi lua aşa, capul în mâini, şi o privea în ochi, fără să zică un cuvânt, că el ştia. O sălbăticiune ca ea, o vulturoaică puternică şi frumoasă, să ajungă priponită la stăpân pentru o coajă de pâine! Ar fi putut să facă orice, să plece, să fugă înapoi în munţi cu Ilie al ei, dar erau copiii, trebuia să meargă la şcoală, le trebuia bani şi bani. Cum prindeau ei sălbăticiunile în capcane, aşa o prinsese pe ea viaţa. Tăcea şi răbda cu aripile strânse, cu tăişul ghearelor înfăşurat în tăcere. „Cam pe atunci începu să vină la mine nălucirea că Ilie o să pață ceva rău, că eu cam vedeam, îți spusei, cum avu darul şi mama, şi buna şi nona-mea.” Urcă şi urcă. Clipe de tăcere şi vânt. Creasta e aproape. Bastonul de corn sună înfundat, înfigându-se în pământ. Păsările au dispărut din cer. Soarele se lasă spre apus. Ultimul izvor a rămas în urmă. Fetişcana munţilor a dispărut în adâncurile femeii din faţa mea. Cu fiecare pas parcă îmbătrâneşte, se gârboveşte.
Crucea roșie
Suntem sus de tot. De jur-împrejur numai cerul adânc. Mergem mereu spre răsărit, către marginea ultimei creste a muntelui. Soarele se prăbuşeşte roşu, în talazurile de piatră din spatele nostru. Din adâncurile prăpăstiilor, dincolo de care se află schitul Pătrunsa, se nasc adierile reci ale unui vânt ce prevesteşte noaptea. Lăsăm în urmă lacuri glaciare care au secat, urme de animale necunoscute mie şi pe care ea nu mai are timp să le desluşească. „Uite”, zice de pe marginea unei prăpăstii, în adâncurile căreia se zăreşte o cărare, „vezi, acolo jos este locul în care Ilie, omu-meu, să dăspărţi de tovarăşul său şi rămase numai cu Vasâle, băiatul nostru cel mare. Dincolo este răspântia de oi, unde s-o despărţât şi de băiat. Începusă să ploaie. Băiatu’ era cu un nailon în cap, nu vedea nica. Ilie ştia că ciobanii de-i puseseră gând rău erau acolo, sus, la stână. Îi văzuseră tăţ. Lăsă drumul dă creastă şi să dusă pă colo, pân vale, ca să nu-i tâlnească. Ei îl urmăriră şi îl aşteptară uite colo şa.” Şi bastonul ei de corn se înfipse într-un punct precis, între zgrimţurii de stâncă şi cer.
Da, aşa s-a întâmplat, aici l-au aşteptat cei patru câini turbaţi, aici l-au atacat cu bâtele pe Ilie al ei, pe frumosul ei bărbat mândru, pe lupul singuratic Ilie al munţilor, iar el nu a schiţat nici un gest, cât era de mândru şi de puternic, pentru că el ştia, ce ţi-e scris în frunte ţi-e pus. Poate că ei au văzut zâmbetul lui dispreţuitor, pe sub borurile pălăriei de fetru, felul în care era tuns şi fercheş, felul în care-i atârna lanţul de argint de la ceasul de buzunar, cizmele lui cele bune, cum nu mai avea nimeni în sat, şi atunci haita s-a repezit asupra lupului cu bâtele. „Uită-te! Acolo!” porunceşte Dina. Ridic ochii şi văd troiţa pe care ea şi cu băieţii ei au ridicat-o exact pe marginea prăpastiei, în locul în care Ilie a fost atacat de câinii turbaţi. O cruce de beton. Au cărat cimentul cu caii până aici, şi apa, au înălţat-o, au sfinţit-o, apoi au vopsit-o în roşu, pentru ca să se vadă din toate satele, şi au pus lumină de flacără vie să strălucească în noapte. „Aci îl doborâră şi îl loviră cu bâtele în cap, dar el nu muri dintr-o dată! Îl luară de mâini şi-l cărară uite colo şa, pe urmă colo, pe urmă jos în vale, în grohotiş şi făcură zâd de chiatră în spatele lui ca să nu-l găsâm, să spună c-o fost căzut sângur în prăpastie.” Ploua şi era ceaţă, era o noapte adâncă precum iadul. Băiatul cel mare şi-a dat seama repede că taică-său dispăruse. A găsit numai caii, cu samarele pe ei. A înţeles imediat. A coborât în goană, călare, în vale, acasă. A intrat pe uşă vârtej, iar ploaia şi ceaţa au intrat în casă odată cu el. Maică-sa, Dina, era în picioare, cu ochii închişi. Visase totul. Ştia totul deja. Acum aştepta. Ilie, iubitul ei bărbat, înainte de a pleca pentru totdeauna, i se arătase cu sângele şiroind pe faţă, dar tot zâmbitor cum era el, şi i-a spus tot, cum a fost, cu glas blând. Şi cum a spus, aşa a fost. Ea a urcat în noaptea aceea pe munte cu caii, s-a dus aţă la locul în care ei i-au zdrobit capul cu botele, apoi la locul în care era pălăria căzută şi bota lui, într-o baltă de sânge, nimerind la lumina felinarelor exact locurile omorului.
„Aicea nu era mort, numa’ ameţât. Aicea nu mai avea cunoştinţă. Aicea sufletul lui să pregătea să să ducă, dar nu să dusă, că veni la mine în vis. Aicea sufletul era dus deja. Când or aruncat trupul, Ilie al meu nu mai sufla. Or vrut să-i ia ceasul de argint şi banii. Nu-i luară, şi ceasul îl puseră la loc, numa’ că nu la aceeaşi cheutoare unde-l purta Ilie al meu.” Aşa a mers, fără nicio ezitare, fără nicio lacrimă, fără niciun tremurat, până în prăpastia unde a găsit trupul mort al bărbatului. L-a luat cu puteri uriaşe în braţe şi l-a dus, fără să lase pe nimeni să-l atingă, până la calul lor negru, Stelu, şi calul a sfornăit tare, cunoscându-l mort. Numai atunci, când Ilie a fost pe cal, numai atunci ea a dat un răcnet care a cutremurat munţii şi noaptea, care a crăpat stâncile şi a destrămat ceţurile, toată viaţa lor i-a trecut prin faţă într-o clipă, a văzut toate presimţirile ei punându-se cap la cap dintr-o dată şi topindu-se în răcnetul acela de fiară, care-şi pierduse perechea. A înţeles că aşa a fost soarta lor.
Suntem aşezaţi pe pietre tăioase, pe marginea prăpastiei în care a fost ascuns trupul lui Ilie. Dina stă cu privirile înfipte în linia orizontului, acolo unde crestele se unesc pentru totdeauna cu cerul şi de unde mâine va răsări soarele. Mâinile i se odihnesc pe baston, în poală. Privirile i s-au stins. „Uite Colţii Popii”, zice blând. „Alea sunt steiurile sub care m-am născut eu. Şi sus, a dănţuit mama mea şi cu buna, cu mine în braţă.” Tace o clipă: „Acolo fură ascunşi și cânii turbaţi în noaptea omorului, pitulaţi pe sub steiuri.” Priveşte în gol şi adaugă, ca şi cum asta n-ar avea nici o importanţă: „Și locu’ ăsta, unde făcui troiţa… Noi îl cunoşteam bine, eu şi cu Ilie al meu, de când eram copii… Era aşa, ca un găvan, ca un căuş rotund în chiatră, pe unde creştea un muşchi moale… Ca un cuib era, de găi. Noi stam nopţile şi ne uitam cum alburea luna încolo, pă toţi munţii, până departe”.
Dina tace, pe mine mă cuprinde un tremur greu. Cuibul de vulturi, găoaca din vârful munţilor, unde stătuseră în nopţile tinereţii lor, unde se iubiseră, de unde priveau luna plină luminând orizonturile zgrunţuroase ale munţilor, era același loc în care viaţa lui se sfârşise. Locul în care ea ridicase troiţa cu mâinile ei, în care, de zece ani, venea în fiecare primăvară cu samarele încărcate pe cai pentru a face pomană pentru bărbatul vieţii sale. Aici, în vârful muntelui, este locul în care viaţa ei a început, locul în care a trăit cele mai frumoase din zilele şi nopţile sale, dar şi locul în care trebuia să vină finalul, ca într-un scenariu perfect, pus la cale în cer. Troiţa este construită în cuibul lor de vulturi. Este locul în care pentru ea, pentru Dina, începe şi se sfârşeşte totul, ca un cerc, ca un şarpe care-şi înghite coada, viaţa şi moartea locuind în acelaşi căuş de piatră, de deasupra lumii.
Dina e liniştită acum. Această călătorie s-a terminat. E ca şi cum şi-ar fi retrăit întreaga viaţă. E ca şi cum totul s-ar fi petrecut încă o dată.
Am coborât împreună, încet, de pe munte. Dina părea obosită. Privirile i s-au stins cu încetul, vocea năpraznică s-a uscat. Uneori, s-a sprijinit de braţul meu într-un mod pe care nu-l pot descrie, pentru că nu există cuvinte pentru asta. Am simţit bătrâneţea scurgându-i-se prin vene, grea.
(Fotografiile autorului)