– În Turcia, dincolo de zidurile vechiului Constantinopol, se află două biserici ortodoxe în care se întâmplă minuni: „Vlaherne” și „Izvorul Tămăduirii”. Construite în vremea împăratului bizantin Leon, ele sunt vizitate de mii de oameni, în căutare de ajutor divin –
Izvorul Tămăduirii
Biserica din pădurea de pini
Mânăstirea Maicii Domnului la Izvor, cunoscută mai simplu drept Izvorul Tămăduirii, se află în Turcia, în districtul Zeytinburnu, în cartierul Balikli – un cartier modern de blocuri, în afara zidurilor vechiului Constantinopole. Am ajuns acolo ieşind pe Poarta Silivri a vechiului oraş şi, după două ore de rătăcire, am ajuns într-o pădure rară, de pini, printre care erau risipite mormintele unui vechi cimitir armenesc şi, dintr-o dată, am zărit locul. Mânăstirea este înconjurată de ziduri înalte de piatră, deasupra cărora se înşiră suluri de sârmă ghimpată, ca de altfel la toate lăcaşurile de cult bizantin, care nu au fost transformate de sultani de-a lungul timpului în moschei şi în care se slujeşte încă necontenit, din vremea vechilor împăraţi ai Bizanţului. La Istanbul, creştinii nu au parte de linişte. Aici, credinţa trece lesne pragul spre politică, oricând se poate întâmpla ceva, în orice moment un partid extremist poate îndemna la distrugeri, un grup de fanatici poate ataca bisericile şi mânăstirile. Am trecut pragul cu puţină sfială şi am ajuns într-o curte interioară pavată cu dale dreptunghiulare foarte mari, din marmură albă, cu inscripţii şi însemne greceşti din secolul XIX. Toate sunt pietre funerare şi pe fiecare există o incizie care indică meseria celui îngropat acolo: o foarfecă, un cântar, un ciocan şi un cleşte sau o mistrie. S-au îngropat acolo, între zidurile mânăstirii, în vremuri în care cimitirele ortodoxe erau sistematic profanate de turci. În mijlocul curţii este o biserică joasă, nu foarte mare, lângă care se află un mic paraclis, înălţat, şi el, abia vreo doi metri deasupra pământului. La uşa acestui paraclis, un preot între două vârste mi-a făcut o cruce pe frunte şi mi-a întins mâna, pe care i-am sărutat-o, apoi tot cu acea mână mi-a arătat o uşă deschisă. Am coborât treptele. Îmi simţeam dintr-o dată picioarele tremurând.
Lumina din apă
Lumina venea din apă. Coborâsem trepte albe din marmură şi, ajuns într-o bisericuţă săpată în pământ, am privit Izvorul care curgea în ea. O apă cumva altfel, aurie, datorită stâncilor din care izvora și în care înotau câţiva peşti, deopotrivă aurii. Apoi m-am rugat în faţa altarului acoperit de icoane, simplu, în tăcere. M-am rugat după cum m-am priceput, să mă ajute Dumnezeu să înving boala pentru care mersesem acolo, patimile şi păcatul trufiei mele. Se mai aflau în biserică încă trei femei îngenuncheate; tăcerea nu era tulburată de nimic. Aerul încremenise şi simţeam doar o uşoară vibraţie. S-a deschis în cele din urmă o uşă. Un bărbat încă tânăr ne-a întins tuturor câte două sticluţe cu apă din acel izvor. Ne-am închinat icoanei Maicii Domnului, înfăţişată deasupra acelui Izvor, sărutând-o, şi apoi am băut. Am simțit un tremur foarte puternic pe dinăuntru. Seara, am adormit greu. Foarte greu. Noaptea m-am trezit. Visasem că mă aflam într-o pădure pe marginea unei prăpăstii, alături cu o potecă prea strâmtă, peste care mi-era frică să trec. Am rău de înălţime. Acolo, în pădure, era şi o sală de clasă, cu treizeci de bănci, şi în fiecare bancă era câte un copil: unul a spus „o să săpăm şi o să cărăm pământul, fiecare pe cât este banca lui de mare şi vom trece”. Atunci m-am simțit ușurat și am trecut poteca. Am adormit la loc, căzând într-un somn greu. Dimineaţa, perna şi plapuma erau murdare de sânge amestecat cu puroi. Maica Domnului mă izbăvise de boală. Asta s-a întâmplat, de atunci încoace, pentru ultima oară. Şi tot de atunci încoace, văd lumea printr-o altă lumină. Aceea din apă. Aceasta este mărturia mea.
Leon și orbul
Se spune că un anume Flavius Valerius Leon, supranumit, după originea sa, Leon Tracul, un mare nobil al Bizanţului, om trecut de cincizeci de ani, ieşise cândva după jumătatea veacului al V-lea pe aceeaşi Poartă Silivri pe care ieșisem și eu, într-o plimbare în afara zidurilor oraşului. Într-o pădure de pini, aidoma aceleia prin care am trecut, a întâlnit în cale un orb, care i-a cerut apă şi l-a rugat să-i fie călăuză spre cetate. Căutând vreme îndelungată un izvor, Leon a fost pe cale să renunţe la a-i alina setea acelui orb, gândind, poate, că va găsi apă în cetate; dar a auzit în sine vocea Maicii Domnului, spunându-i: „Nu este nevoie să te ostenești, căci apa este aproape! Pătrunde, Leon, mai adânc în această pădure, şi luând cu mâinile apa tulbure, potoleşte setea orbului şi apoi unge cu ea ochii lui cei întunecaţi”. Leon va asculta și, curând, găsește un izvor din care ia apă și-i dă orbului să bea, spălându-i apoi și fața, cu milă. Ca prin minune, orbul începu să vadă. Povestea este cuprinsă în al zecelea condac din Acatistul Izvorul Tămăduirii: „Vrând să vădeşti minunile cele de la izvorul tău, ai poruncit, Stăpână, lui Leon să ducă orbul în partea cea mai dinlăuntru a pădurii şi să-i stingă setea cea trupească cu apă; iar cu tină să-i ungă ochii lui cei întunecaţi, pentru ca să cunoască puterea ta, şi să nu fie tăinuit izvorul vindecărilor, care îl dai în dar tuturor celor ce au nevoie”. Puţin după aceea, la începutul lunii Februarie a anului 457, Flavius Valerius a fost uns împărat, sub numele de Leon cel Mare. Între primele sale fapte a fost aceea de a clădi în apropierea acelui izvor, unde a dat de băut orbului, o biserică şi un paraclis. Leon a fost unul dintre cei mai longevivi împăraţi bizantini, murind la 73 de ani. Se mai spune că mai târziu, împăratul Justinian (527-565), care suferea de o boală grea, s-a vindecat, și el, după ce a băut apă din izvor. Ca semn de mulţumire, a construit o biserică şi mai mare, în locul celei zidite de Leon, care avea să fie distrusă de turci în 1453, anul căderii Constantinopolelui.
Ştiam toate acestea când am coborât treptele micului paraclis de la Izvorul Tămăduirii. Ieşit în aerul zilei, schimbată între timp în amiază, sub cerul dintr-o dată foarte adânc, pe care nori subţiri şi albi se rânduiau asemenea unui drum, mai aflasem încă ceva, cu totul netrăit de mine până atunci. Îmi aflasem liniştea. Gândeam şi mă rugam, cumva amestecat, dar în acelaşi chip pe care aveam să-l găsesc mai apoi în cuvintele rânduite într-un alt condac al Acatistului Izvorul Tămăduirii: „Dumnezeiesc Izvor al raiului, Fecioară şi Maică Cerească, pe tine te numim după vrednicie, căci curgerea şi darul Izvorului tău au străbătut în cele patru părţi ale pământului, care se acoperă pururea cu străine minuni, din apa ce se dă spre băutură tuturor celor ce cer… Puterile tale cele mari şi pline de minuni nedeşertate şi mai presus de fire, pe care tuturor le reverşi, cine le va putea spune, o, izvorule dătător de daruri; că nu numai că goneşti bolile cele cumplite de la cei ce aleargă la tine cu dragoste, ci şi patimile cele sufleteşti le speli. Pe toate apele le covârşeşte, Fecioară Curată, apa izvorului tău…”. Curățit în asemenea chip, am pornit, la amiaza acelei zile, pe calea către un nou izvor făcător de minuni.
Maica Domnului din Vlaherne
Îndreptându-mă spre Poarta Silivri, nu am mai intrat în oraş; am luat calea de-a lungul zidurilor, către vechiul (şi de tristă faimă pentru români) cartier al Fanarului. Tot de-a lungul acestui zid, am văzut, nu departe de locul unde am ieşit din pădurea de pini, turnurile rotunde, din piatră de calcar fasonată, ale închisorii Edikule, unde şi-a aflat durerosul sfârşit, văzându-şi înainte propriii copii decapitaţi, vodă Constantin Brâncoveanu. Între mare şi zidurile vechii cetăţi, o şosea largă face mai uşoară calea spre Palatul Vlahernelor, reşedinţa din afara zidurilor, a împăraţilor bizantini. Străzile Fanarului sunt strâmte, înghesuite: băcănii, mici ateliere, case de lemn părăsite de vechi ce sunt, iar în locurile unde strada se lărgeşte, sunt blocuri placate cu mozaic, precum în oraşele muncitoreşti ale României. Singura excepție o reprezintă ruinele impunătoare ale Palatului Vlahernelor, cu multe din turnuri încă în picioare, cu încăperi întunecoase, în care nu se poate intra din pricina gunoaielor aruncate acolo. Deasupra ruinelor flutură însă un steag imens, cu semilună, care aduce în mine spaima, durerea, ura, gemetele muribunzilor şi uralele învingătorilor căţăraţi pe aceste ziduri, cu şase sute de ani în urmă. Trec mai departe şi, îndrumat de un bătrân turc ştirb şi binevoitor, care însă vorbea o germană fluentă, ajung în Bostan Sokaki, la numărul 47, unde, dincolo de o poartă masivă de fier şi ziduri înalte, cu şiruri de sârmă ghimpată deasupra, aidoma celor de la Izvorul Tămăduirii, se afla capătul acestui al doilea drum al meu: Biserica Acoperământului Maicii Domnului din Vlaherne, zidită în apropierea unui alt izvor făcător de minuni. Aici s-a aflat o icoană care o înfăţișează pe Maica Domnului în întregime, stând în picioare, cu mâinile ridicate spre rugăciune şi mijlocire. Chipul lui Hristos binecuvântând este pictat într-un medalion, pe pieptul Fecioarei. Despre Icoana Maicii Domnului din Vlaherne se spune că în anul 626, când oraşul a fost asediat de avari şi împăratul cu trupele sale erau plecaţi la luptă cu perşii, a fost scoasă în procesiune de fiul împăratului şi de Patriarh, iar avarii au încetat pe loc asediul; mulţimile oraşului s-au adunat la Biserica din Vlaherne, unde au făcut priveghere în toată acea noapte de vineri, cântând Imnul Acatist al Maicii Domnului. Poarta bisericii este însă acum închisă şi de dincolo de ea nu străbate niciun sunet. Doar vechi imnuri de slavă, într-o limbă neînţeleasă, îmi răsună în minte, din acel trecut ascuns între ziduri.
Istorii și minuni
Ca mijloc de prevedere, de la patru şi jumătate după-amiaza, la Istanbul, mânăstirile şi bisericile ortodoxe ale Bizanţului îşi închid porţile. Inclusiv Patriarhia ecumenică. Privesc soarele apunând peste turnuri şi aud din nou, aievea, din mijlocul ruinelor Palatului Vlahernelor, sunetele asediului. Un altul, nu cel în urma căruia cetatea a căzut, ci acela în vremea căruia s-a petrecut minunea. Era în anul 911, tot într-o zi de vineri, la 1 octombrie, oraşul era împresurat, iar cei din afara zidurilor, strânşi în Biserica Vlaherne, la câteva sute de metri de palatul imperial, cereau ajutor Maicii Domnului, în rugi şi lacrimi necontenite. Biserica era împodobită pentru slujba de vineri, zi în care de obicei se închina aici însuşi Bazileul, împăratul Bizanţului. Se spune că în mijlocul vaietelor şi rugăciunilor, cam la patru ceasuri după miezul nopţii, Maica Domnului însăşi a intrat prin uşile bisericii, însoţită de Sfântul Ioan Botezătorul şi Sfântul Ioan Teologul, împreună cu cetele îngereşti. Maica Domnului s-a oprit sub policandrul care cobora din turla mare a bisericii, a îngenuncheat şi a început a se ruga cu lacrimi. Apoi, în liniştea lăsată, a intrat în Sfântul Altar şi s-a rugat din nou. Și-a scos năframa cu care îşi acoperea capul, devenită dintr-o dată mare cât cuprinsul bisericii, şi a întins-o peste toţi credincioşii aflaţi acolo, în sfântul lăcaş din Vlaherne, în vreme ce ea se înălţa de la ei spre cer. Istoria este înfăţişată astfel în Acatistul Sfântului Acoperământ al Maicii Domnului: „Împărătesei celei alese mai înainte de veci, Împărătesei celei mai înalte decât toată făptura cerului şi a pământului, care a venit oarecând la rugăciune în Biserica din Vlaherne şi se ruga pentru cei din întuneric… Minunate a arătat Domnul faptele Sale întru tine, Preacurată Maica Sa, când s-a arătat prea minunatul Acoperământ în mâinile tale, luminând mai mult decât razele soarelui, acoperind pe poporul ce era în Biserica din Vlaherne. Deci, văzând ei acest semn al milostivei tale apărări, cuprinşi de spaimă şi de bucurie, toţi au cântat ţie: «Bucură-te, Acoperământ nefăcut de mână, care ca norul te-ai întins peste toată lumea…»”.
Sub Acoperământ
A doua zi dimineaţa, poarta este deschisă, dar nu larg. Doar uşor crăpată. Dincolo de ea, la capătul unei grădini de smochini sălbatici, am văzut o biserică aidoma celei de la Izvorul Tămăduirii, tot de pe la începutul secolului XIX; căci din vechea biserică a Vlahernelor, după cucerirea Bizanţului la 1453, nu au mai rămas decât mormane de piatră. Locul a intrat şi a rămas în posesia turcilor până în anul 1867, când a fost cedat grecilor, care au construit peste izvor o micuţă biserică – hagiasma. Ca şi la Mânăstirea Izvorului Tămăduirii, din măreţia bisericii de odinioară doar izvorul a rămas, urmă vie a timpurilor în care, în fiecare vineri, împăraţii Bizanţului veneau de la Palat, pe o scară făcută anume, direct în biserică. Doisprezece preoţi şi optsprezece diaconi țineau slujbele cu mare fast. Se spune că în lupte, împărații purtau cu ei o copie a icoanei Maicii Domnului din Vlaherne, bând permanent apa izvorului tămăduitor. În grădina în care acum înmuguresc smochinii, începuse zidirea unei biserici pe la anul 450, în vremea împărătesei Augusta Pulcheria. I-a fost dat împăratului Leon, cel ce vindecase orbul la Izvorul Tămăduirii, să termine şi prima biserică a acestui izvor.
*
Un tânăr mătură aleea ce duce spre bisericuţa care adăposteşte izvorul. Plin de sfială și de nădejde, mă rog: „Preasfântă Împărăteasă, cu îngerii stai împreună şi te rogi zicând: «Împărate ceresc, primeşte pe tot omul ce se roagă Ţie şi cheamă numele meu în ajutor, ca să nu plece nimeni de la faţa mea neajutat şi neascultat…» Iar tu, ca aceea ce ai putere nebiruită, izbăveşte-ne pe noi din toate nevoile, ca să strigăm ţie: «Bucură-te, bucuria noastră, acoperă-ne pe noi de tot răul cu cinstitul tău Acoperământ…»”.