– Povești de la marginea pădurii –
Buna cu năframă albă

Câteodată, venea la Buna un moşuleţ alb la păr, cu ochi veşnic înlăcrimaţi, parcă de o bucurie fără nume. Îşi lăsa straiţa lângă uşă, se aşeza pe laviţă şi dădea din cap: „Catiţă, Catiţă, ce mai faci tu, Catiţă dragă?” Şi-abia după ce primea răspuns la întrebarea asta, care mie mi se părea foarte grea, căci dacă mi-ar fi pus-o mie cineva n-aş fi ştiut ce să răspund, căci niciodată nu făceam ceea ce trebuia, deci, după ce primea răspunsul, se apropia de straiţă, scotea de acolo, de fiecare dată, câte două mere pe care le ştergea mai întâi cu colţul sfeterului verde şi apoi mi le întindea, scuturându-mi-le încet pe lângă urechi. Merele „cântau”, seminţele lor se mişcau în căsuţa prea largă în care dormeau şi zornăitul lor era înmuiat oarecum de învelişul zemos şi parfumat. Doamne, ce-mi mai plăceau merele acelea, cât m-am jucat cu ele, cât le-am mai ascultat „cântând” şi cum m-au înşelat ele de tare, căci tocmai datorită lor n-am înţeles eu că drumurile moşului Chimu prin curtea Bunii n-aveau alt scop decât s-o convingă la un măritiş târziu, care să le unească singurătăţile bătrâne. Câtă vreme eu ascultam muzica merelor, moş Chimu încerca s-o convingă pe Buna să renunţe la văduvia ei albă, începută la treizeci de ani. Asta am aflat-o mult mai târziu, mult după ce am înmormântat-o pe Buna, cu tot cu năframa ei albă, de văduvă curată, năframă cumpărată de bunicul la nuntă, odată cu cana mare de porţelan, din care-i plăcea să bea, căci i se umplea gura de apă rece.
Oricât am căutat prin pieţele prin care am trecut mere cântătoare, n-am mai găsit niciodată de atunci. Nici nu ştiu dacă mai există şi dacă nu cumva merele acelea erau mere vrăjite de moş Chimu, pentru ca eu să aud doar muzica lor şi nu propunerile lui de însurătoare, şoptite în serile de toamnă, când lumina gălbuie a serii se aşeza alene peste grămezile de poame.
Fantarizu și horinca
Într-o toamnă, a venit la Buna uncheşu’ Fantarizu, cu o sticlă lată de horincă băgată în jebul de la piept. Era gata de drum, voia să meargă până la un cumnat, la Baia Mare. Bunicu’ nu l-a lăsat să intre în casă, căci acolo erau doar femeile ce o ajutau pe Buna să-l nască pe întâiul ei copil, adică pe tata. N-a mai plecat Fantarizu la Baie. S-au apucat, el şi bunicul, să crape lemnele aduse pentru iarnă. Au crăpat până s-a făcut seară şi apoi au lucrat şi pe întuneric, la lumina lămpașelor de miner. Crăpau lemne şi trăgeau din când în când câte un gât din horinca stâmpărată cu chimin parfumat. S-au oprit doar când au terminat toate lemnele, dar nici atunci n-aveau nici o veste din casă, de la femei. Şi nu îndrăzneau să intre. Şi-atunci, au început să taie lemnele şi mai mărunt, în surcele şi aşchii pentru aprins focul, şi numai când oiştea Carului Mare a ajuns deasupra pădurii şi când toate lemnele erau mărunţite ca la carte, „la marea ştiinţă”, numai atunci moaşa Erji i-a lăsat să intre şi să-l vadă pe primul prunc din neam. Era deja optsprezece septembrie şi prima brumă din an sclipea argintie, ici şi colo, peste grămada uriaşă de lemne, ce miroseau crud, a pădure.
Bătutul nucilor
Când venea vremea, se băteau nucii cu nişte beţe lungi, de lemn. Nucul pe care nu-l baţi nu mai face roadă în anul următor, aşa că bătaia nucilor era printre primele sărbători cu care începea, de obicei, strânsul de toamnă. Se adunau mai mulţi la bătaia nucilor, mai mulţi tineri și oameni în putere, căci nu era uşor să ţii prăjina de bătut ridicată şi să cauţi să loveşti numai frunzele şi nucile, nu crengile mici, pe care le puteai rupe. Culegeam în coşuri mari nucile, după ce le scoteam din învelişul verde, amărui, care ne lăsa pe mâini pete maronii. Apoi le urcam în pod, unde le aşezam într-un strat subţire, la uscat. Văzut prin ferestruica podului, nu mai mare de-un lat de palmă, nucul părea dintr-odată pustiu. Ziua cea mai importantă din an pentru el, adică ziua în care era în centrul atenţiei tuturor, în care era înconjurat de atâta lume, era şi cea mai tristă, căci după ce ultimul coş de nuci era adunat şi pus la păstrare, nimeni nu-l mai băga în seamă până în toamna următoare. Poate cel mult vreo cioară care se lipea de trunchiul lui gros căutând puţină căldură rămasă din soarele verii, ori vreo sarcă buimacă şi zurlie, cu pene albastre, învolburate de vânt.
***
Era jirul de-o palmă prin pădurea bătrână, care-a fost tăiată imediat după război. Culegeam jir şi-l duceam la Şmichal, evreul ce avea prăvălie mai sus de podul de lângă mină. El scotea ulei din jir şi-l vindea pe bani buni. În foametea războiului, mulţi au scăpat cu uleiul acela maroniu. Dar noi n-am dus lipsă, că aveam ulei gros, din seminţe de dovleac, stors de unchiaşul Andrei. Tăiai o dărabă de pâine, o scrijeai cât era pâinea de mare şi-o stropeai cu ulei din acela dulce, mai puneai o frunză de ceapă, ori un grăunte de usturoi şi asta era! Şi cu mare grijă, să nu faci risipă, presărai sare grunjoasă, adusă cu coşul tocmai de la Ocna, noaptea, pe ascuns, ca să nu te prindă cătanele ungureşti, căci ţi-o luau.
Mătușile și armonica
Când fierbeau magiunul, se punea căldarea mare în mijlocul odorului. Venea mama cu un coş de prune, mătuşa Mărie cu unul, mătuşa Cornelia cu altul, şi le desfăcau mai întâi, aşezate roată, în jurul grămezii de prune răsturnate pe iarbă. Scădea grămada de prune şi, în schimb, creştea grămada de sâmburi din care, a doua zi, după ce se uscau, făceam proiectile pentru praştie. Câtă vreme femeile mestecau în căldare, pe dealul Pârjolita din apropiere, se adunau pruncii şi se jucau. Venea şi Eva Porţolenii, Mandalina. Venea şi Găteju Rohian Alexa, care cânta la armonică, să le înveselească pe femei. Femeile mestecau cu rândul în căldarea uriaşă. Nu puteai să te opreşti, că se prindea silvoizul de fundul ei arămiu. Cele care nu mestecau stăteau pe dâmb, aşezate pe iarbă, cu fusta adunată strâns sub picioare. Găteju le cânta şi le striga vorbe mai deocheate, şi cum nimeni nu-l băga în seamă, de la o vreme, adormea. Din când în când, mai mişca uşor din armonică, şi-atunci toată lumea ştia că visa oareceva.
Angliușa și șoarecii

Uncheşu’ Gheorghe Fantarizu a stat prizonier şapte ani la nemţi. De acolo a adus acasă o şaică, adică o gamelă, nişte cuţite de tăiat carnea şi obiceiul de a-şi bate zilnic nevasta şi copiii. Unsprezece avea. Îi „prăhube” în bătăi. El era mecanic de locomotivă la mină. Un om extraordinar de punctual şi de ordonat, după cum învăţase de la nemţi, odată cu limba. Nu lipsea niciodată de la lucru şi nu întârzia nicicând. Dar când mergea în concediu, lua o piesă, totdeauna alta, de la locomotiva belgiană cu care se scotea minereul şi degeaba se chinuiau ăia de rămâneau la lucru să pornească măgăoaia, că nu puteau şi nu se pricepeau. Atunci trimeteau cocia statului după el, ca să-l aducă şi să repare locomotiva. Cocia asta era trasă de doi cai albi şi cu ea mergea în mod obişnuit numai directorul cel mare al minei, la Baia Mare, unde se auzise că ar fi avut o drăguţă. În vremea asta, nevasta lui, care era angliuşă ori austriacă, nu se ştia bine ce limbă „păsărească” vorbea, umbla după şoareci. Într-o toamnă, toţi pruncii de mineri au umblat prin toate cotloanele şi-au prins sute de şoareci, şi ea şi-a făcut o haină de iarnă din blăniţele lor cenuşii. În biserică femeile stăteau departe de ea, ca să n-o atingă. Şi tata a adunat şoareci pentru ea. Şi din bănuţii câştigaţi şi-a cumpărat bomboane din rădăcină de lemn-dulce şi zahăr candel, înşirat pe sfoară.
Şi-aşa că, o dată pe an, mergea şi Fantarizu în cocia statului, cât era drumul de lung, de la casa lui şi până la mină. Nemişcat stătea în cocie, de când se urca şi până cobora, nemişcat şi cu mâna dreaptă lăsată pe catifeaua verde, aşa cum îl văzuse el pe director. Iar când se scobora din cocie, adus înapoi acasă, râdea Fantarizu de păcăleala pe care le-a tras-o, până când se făcea roşu, roşu la obraji, de se spăria nevasta lui, Ana, ce se învârtea pe lângă el, sprintenă şi fără încetare, ca o găinuşă pitică.
Gardul cu fotografii
Când a început prima dată şcoala, l-am văzut pe măgarul lui Ioli lângă alimentară. Mânca hârtia cu care fusese împachetată lada de marmeladă. Am crezut că-i place, pentru că e dulce, dar l-am văzut mâncând hârtii şi a doua zi, şi a treia, şi ori de câte ori ieşeam în pauză. El a mâncat şi cartea mea de aritmetică, şi după ce m-a prins, învăţătoarea mă trimitea la măgar să-l întreb pe el tabla înmulţirii, pe care n-am mai avut de unde s-o învăţ.
Joia era zi de cor. Băieţii mai mari mergeau după profesorul Maieru, care era atâta de gras, că nu se putea ţine pe picioare, şi-l aduceau într-un cărucior până la şcoală. Îl băgau cu căruţu’ acela până în clasă şi el rămânea în căruţ şi cânta de acolo, cu o voce subţire, subţire, de ziceai că-i domnişoară dusă „pe văzute” la socri. Dar mai înainte să înceapă cântecul, scotea din buzunarul de sus al jiletcii diapazonul şi-l lovea de două ori de colţul mesei, îl ducea la ureche şi asculta. Doamne, ce linişte se făcea atunci! Încercam toţi să ascultăm şi noi ce se auzea acolo din bagheta aceea de metal, dar niciodată n-am putut. Oricât m-am străduit, n-am auzit decât un şuierat uşor, ca şi cum ar fi trecut vântul printr-o pădure uscată.
Când m-am întors spre casă, în prima mea zi de şcoală, de uşa prăvăliei de unde Buna cumpăra orzoaica din care făcea bere de casă era agăţat un peşte mare, lung aproape cât mine. Nu mai văzusem în viaţa vieţii mele aşa ceva, şi ca mine mai erau vreo câţiva care se zgâiau la namila aceea albăstruie, cenuşie, ce mai avea şi patru mustăţi mari. Pentru mine, copil crescut la munte, departe de lacuri, iazuri şi alte bălţi, neobişnuit cu lumea apelor, o asemenea arătare era căzută direct din cărţile de poveşti. Peştele acela cu mustăţi a bântuit multă vreme printre gândurile mele şi l-am desenat pe toate caietele şi cărţile, pe gardul lui Feri şi pe tulpina nucului uriaş, ca să vadă şi el arătarea aceea minunată şi nemaivăzută.
Şi tot de primele zile de şcoală ţine şi venirea fotografului şchiop, care voia să ne tragă „în chip”, adică să ne facă câte 3 poze şi un tablou, la o sută de lei toate. Dar o sută de lei atunci erau bani, nu glumă. Nu cred că a făcut an de an mai mult de trei-patru asemenea târguri, căci după ce mamele cumpărau caiete şi uniformă, nu mai rămâneau bani şi de „închipuiri”. Şi după ce umbla pe toate uliţele şi se sătura să caute clienţi şi să fie lătrat de toţi câinii, se oprea întotdeauna la fântâna lui Valer, să se odihnească, şi atunci noi îl pândeam de după garduri. Într-un an, ne-a văzut şi ne-a fotografiat, şi în anul următor ne-a adus fotografia. Printre scândurile gardului care umple toată pagina, se vede jumătate din capul lui Feri, un ochi de-al lui Liviu, coada mea de cal zburlită, prinsă în mişcare, şi o mână, nu mai ştiu astăzi a cui. Doar atât să fi rămas oare din toamna aceea?
Iarba albastră

Mergeam în pădure. Buna înainte, cu coşul mare pe umeri, cânta despre „Erji, Piri, Şari, Iulişka, Ruzali dertek vacioralny”, sau cam aşa ceva mi-amintesc acuma. Eu, în urma ei, cu coşul meu mai mic pe umeri, fişcăiam (fluieram) uşurel. Călcam pe frunzele galbene, aşezate în straturi groase, ce treceau de glezne, fâşâitul lor mă moleşea şi aproape că adormeam, până ajungeam în poiană. Acolo, Buna secera târsa, o iarbă aspră, verde-albăstruie, cu care umplea toamna saltelele, ca să dormim bine iarna. Îşi umplea mai întâi coşul ei de târsă, apoi îmi punea şi mie, ca să nu zic c-am umblat degeaba pe drum. Oricum, niciodată nu era degeaba drumul, căci de fiecare dată aveam ce vedea în pădure. Toamna, cel mai des toamna, vedeam iepuri grăsani sărind alene peste mormanele de frunze, tot atunci auzeam şi ţapii de munte şi tot atunci vedeam mai bine prin pădurea dezbrăcată ciutele fugind ca nişte năluci. Iar dacă se întâmpla să fie şi ploaie, ori dacă se întâmpla să mai fie şi ceaţă, era de-a dreptul sărbătoare, căci nicicând pădurea nu era mai frumoasă ca-n ploile de toamnă. Lumea era alta văzută de jos, de lângă trunchiul unui copac, ale cărui crengi se mişcau înfăşurate în ceaţă ca-ntr-un linţoliu argintiu. Era atâta frumuseţe între copacii aceia uzi, era atât de ciudat totul, încât, de fiecare dată, plângeam. Şi lacrimile mi se amestecau cu ploaia, şi aşa nu mă vedea nimeni cât sunt de amărâtă, că nu înţelegeam tot ce se întâmpla în jurul meu, şi nu înţelegeam atunci şi nu cred că vreau să înţeleg nici acum de ce trebuie mereu să tot vină câte o toamnă aşa de frumoasă, care pleacă apoi, se risipeşte precum ceţurile peste dealuri, pe nesimţite, lăsându-mă mereu atât de singură şi de stingheră.