– Este unul dintre cele mai vechi ritualuri păstrate, până azi, în câmpiile Bărăganului. O dovadă că magia populară încă există! De ce să pună oamenii păpuși pe apă, în vremea internetului biruitor? Răspunsul e simplu: astfel se pot opri sau porni ploile. Tradiția dovedește că între lumea de aici și cea de dincolo este doar un descântec distanță, spus cu sufletul curat. Și oamenii cred și azi –
„De când ploaia n-a plouat, Şi pământul s-a uscat”
Sunt în satul Călărașii Vechi. La masa mică, din grădina cu flori, sub teiul uriaș, în lumina înserării ce aduce răcoarea peste întreg Bărăganul, tanti Bibița închide ochii, parcă pentru a-și aminti mai bine. Își ține mâinile în poală. Testemelul îi este legat cu nod, după felul femeilor din sud. Cu vocea tărăgănată, un pic guturală, începe să cânte descântecul Caloianului, aducător de ploaie: „Scaloiene, Ene/ Trup de duciuiene/ Mă-ta-i la surcele/ Tac-tu-i la nuiele/ Te căuta mă-ta/ Prin pădurea rară/ Cu inima friptă, amară./ Te căuta tac-tu/ Prin pădurea deasă/ Cu inima friptă, arsă./ Ene, Ene, Scaloiene,/ De când ploaia n-a plouat,/ Şi pământul s-a uscat,/ Adă cheițele/ Deschide porțițele,/ Deschide poarta cea mare,/ Să intre ploaia cea tare”. Nu cred că trebuie să fii „sudist”, ca să simți cum ceva te răscolește în adâncul ființei, când auzi acest descântec. E ceva între bocet și incantanție, între cântec șamanic și invocație, o punte secretă ce te trimite înapoi, la strămoși, la pământ și natură. Tanti Bibița, la cei aproape 80 de ani ai ei, are vocea femeii trăite la țară, o voce clară și aspră, inconfundabilă, imposibil de imitat sau de reprodus, tocmai pentru că are în ea tot ce a trăit în aceste câmpuri nesfârșite ale Bărăganului. În vocea ei, un pic hârâită, poți descifra zilele lungi de sapă în soarele torid, odihna de amiază la umbra căruței din câmp, grâul secerat cu mâna și adunat în snopi, poți vedea crucile solitare de piatră, așezate la răspântii de drumuri în mijlocul câmpiei goale, sau fântânile cu cumpănă, de altădată, ba poți chiar simți mirosul de pâine frământată tihnit, fără grabă, scoasă atunci din cuptorul casei. Toate astea sunt în vocea acestei femei, pentru că toate au fost trăite de ea. Și pentru un moment, ea a devenit doar o altă ființă a câmpiei și a pământului, care-i cere cu umilință lui Dumnezeu și universului ceva simplu: ploaie, adică apă, adică viață.
– Tanti Bibița, dar ce înseamnă „trup de duciuiene”?
– Nu știu, maică. Noi așa am apucat, așa zicem, îmi răspunde bătrâna.
Cuvintele și-au pierdut înțelesul, însă descântecul nu și-a pierdut puterea: și acum, oamenii din Bărăgan fac ritualul Caloianului sau Scaloianului pentru a aduce sau pentru a opri ploile. E un ritual vechi, păgân, pe care oamenii l-au amestecat cu elemente bisericești, doar pentru a-l păstra. În toată câmpia sudului românesc încă se face acest ritual, chiar dacă diferit, de multe ori, de la sat la sat. Cum de a supraviețuit în epoca noastră supra-tehnologizată? Poate pentru că face parte din înțelepciunea ancestrală, în care nu s-a schimbat nimic? Pământul, soarele, apa, focul sunt aceleași dintotdeauna – sunt părțile simple și esențiale ale vieții.
Răcoarea serii se lasă peste Călărașii vechi și peste poveștile spuse de tanti Bibița. Aerul încins începe să se miște și, dinspre câmpuri, vine peste sat miros de ierburi sălbatice, arse de soarele de peste zi. Teiul foșnește deasupra noastră, iar sus, pe stâlpul din fața casei, se aude cum barza clămpăne fericită, în cuibul ei cu doi pui. Ritualul Caloianului este lung și complicat. Sunt abia la începutul descoperirii lui. Poveștile sunt nesfârșite, așa cum nesfârșită este câmpia, acum un imens lan de grâu unduitor.
Ruga căpităneselor
Era un timp în care țăranii din Bărăgan respectau atât de mult pământul, încât nimic impur nu trebuia să îl atingă: până și plugul îl treceau prin foc și îl purificau, înainte de a întoarce brazda cu el. Și tot de la pământ începe și ritualul Caloianului. O femeie curată, rămasă văduvă de cel puțin trei ani, nemaiatinsă de un bărbat și care respectă toate posturile, merge și ia pământ neumblat de la marginea satului. Aceste femei, numite căpitănese sau căpitărese, sunt foarte importante chiar și astăzi, în multe sate din Ialomița și Călărași, desemnate de biserică și singurele care au voie să facă pâinea de Paști și anafura, sau să intre în altar. Așadar, o astfel de căpităneasă merge și ia pământ curat, din care urmează să se facă două păpuși sau două figurine din lut – Caloianul și Caloița. Și pentru a respecta ideea de puritate și curățenie, aceste două păpuși vor fi făcute de copii. Doi omuleți făcuți din lut, așa cum, la începutul timpurilor, și Dumnezeu i-a făcut pe primii pământeni.
Marile păstrătoare
Niculina Comănescu, preoteasa din satul Călărașii vechi, se ocupă de ani de zile cu păstrarea vechilor tradiții și cu salvarea meșteșugurilor și a obiectelor țărănești valoroase. Alături de Florina Pascal, o femeie din sat, și împreună cu tanti Bibița, se ocupă de organizarea anuală a Caloianului și îmi explică cum se face ritualul: „Înainte, se adunau copiii de pe uliță, și la două-trei case aveai un caloian. Acum facem unul singur pentru tot satul și toți copiii se adună într-un singur loc. La început, păpușile de lut, mari cam de două palme, se făceau pe o coajă de copac, apoi s-au făcut pe o scândurică. Se adunau copiii de marți seara și pregăteau păpușile de Caloian, adică le modelau din lut și le împodobeau cu coji de ouă roșii, păstrate de la Paști. Asta, pentru că la noi se face Caloianul în a treia săptămână de la Paști. Aduc flori, busuioc și izmă, împodobesc acea scândurică întocmai ca un mic sicriu și culcă în el Caloianul și Caloița. Se fac și sfeșnice din lut și în ele se pun lumânări adevărate. Marți seară este un adevărat priveghi al acestor două păpuși, cărora li se cântă anumite descântece și sunt bocite ca niște morți adevărați. Li se fac chiar și niște cruci micuțe, din lemn, ca să aibă la căpătâi. Miercuri, copiii plimbă Caloianul și Caloița prin sat, cântând, bocind și descântând, ca lumea să poată ieși la poartă și să îi stropească cu apă. Spre seară, întregul cortegiu duce cele două păpuși într-un loc anume ales, din marginea lanului de grâu, unde urmează să fie așezate. După aceea, joi, urmează pomana Caloianului. Pomana se face la o masă lungă, cu toți cei ce au participat la înmormântare, ca la un mort adevărat. Și doar pentru acest eveniment se face o plăcintă anume, numită ghizmană, o plăcintă dulce, cu brânză deasupra. Tot la pomană se mai dă și orez cu lapte sau gogoși simple, numite nalangâte.”
Ghizmană și nalangâte
În mod excepțional, ca să înțeleg despre ce este vorba la pomana Caloianului, Florina Pascal a pregătit o astfel de ghizmană – o plăcintă rotundă, mare, cu un blat mai consistent, de tort, ce are pe deasupra, din loc în loc, bucăți de brânză de capră. O prăjitură simplă, dulce-sărată, dar delicioasă! Iar nalangâtele, făcute dintr-un aluat asemănător, mi-au amintit de gogoșile copilăriei, tăvălite bine prin zahăr pudră.
Dacă la trei zile după acest ritual de priveghere, îngropare și pomană a Caloianului nu începeau ploile, cortegiul copiilor mergea din nou la marginea lanului de grâu și, în descântece și bocete, spărgeau capul Caloianului. Dacă dimpotrivă, ploile începeau și nu se mai opreau, același cortegiu mergea și spărgea, ritualic, capul Caloiței. Tanti Bibița își amintește: „Maică, nu știu cum să vă spui, dar se ținea cont de lucrurile astea, că, ete, dacă se făcea tot cum cerea tradiția, ploile porneau sau se opreau. Rar se întâmpla să mai iasă priotul în câmp, cu rugăciune pentru ploaie… Ete, așa am trăit noi pe-aci, și a fost bine… Hai, mai ia, mamaie, o bucată de plăcintă, să fie de sufletu Caloianului, să ne dea și nouă ploaie, că prea e uscat pământu”.
Întâmplător sau nu, la câteva zile, au început ploile.
Datul pe apă
Ritualul pentru caloian cere „datul pe apă”. Dar în Călărașii vechi nu există apă curgătoare. Din cauza asta, câteodată, Caloianul și Caloița sunt lăsați la marginea unui lan de grâu, alteori sunt aruncați în fântânile părăsite sau secate. În sate precum Perieți, care este pe malul Ialomiței, sau Luciu, de lângă Dunăre, Caloianul este „dat pe apă”. Ana Banu, păstrătoare a tradițiilor în satul Luciu, mi-a explicat: „La noi este Caloianu mic, marți, când îl facem, îl priveghem, dar îl și înmormântăm, și Caloianul mare, când îl dăm pe apă. La noi este o singură păpușă, pusă pe o scândurică, și alaiul este în general format din fetițe care descântă și bocesc, băieți fiind doar cei ce au rolul de preot și dascăl. Dar joi, de Caloianul mare, îl dezgropăm și îl ducem la apă, unde cântăm și îi dăm drumul să plutească, împodobit cu flori și lumânări. Se merge desculț și oamenii ies, toți, pe la porți, să ne stropească, să ne ude pe noi și pământul, ca să cheme ploaia. Abia apoi urmează pomana, iar masa este de obicei cu ouă prăjite și mămăligă”.
În alte sate ale câmpiei, precum Ghimpați sau Misleanu, ritualul Caloianului aducător de ploaie este și mai elaborat, chiar și copiii ce urmează să îl îndeplinească fiind supuși unui ritual de purificare. În seara de marți, se fac gropi cu foc peste care ei trebuie să sară, sunt organizate focuri mari pe câmp, și alaiul înmormântării, ce pornește în zori, poartă de obicei făclii. În unele sate, Caloița, soața Caloianului, apare după înmormântarea acestuia și este o păpușă făcută din cârpe, ce este plimbată prin sat, pentru a fi udată, întocmai ca Paparudele. De altfel, și Paparudele sunt legate de Caloian, ca ritual de aducere a ploii, și inițial ele erau niște țigăncușe foarte tinere, îmbrăcate doar cu o fustă de frunze, care dansau pe drum sau prin curțile oamenilor. Paparudele erau atât de respectate în sudul secetos și călduros al României, încât aveau voie să ia ce își doreau de prin curțile oamenilor, de obicei mâncare – păsări, ouă, făină sau mălai. Dacă în unele sate, Caloianul era un ritual făcut doar în a treia săptămână după Paști, în alte sate el se făcea ori de câte ori era nevoie de ploaie. Oamenii credeau neclintit în puterea lui.
Bărăganul magic
Câteva zile la rând, am umblat din sat în sat, rătăcind prin imensitatea fierbinte a Bărăganului. Lanuri nesfârșite de grâu. Cruci imense de piatră, misterioase, presărate în locuri pustii, numite de oameni „crucile moșnenilor”. Fântâni cu cumpănă, încă folosite, și fântâni cu colac mare, din piatră sculptată, cu înscrisuri străvechi – singurele repere până la linia orizontului. Turme de oi pribegind cu ciobanii lor prin soarele intens, fără nor, fără niciun pom, fără pic de umbră, doar trecând la amiază spre râul Ialomița sau vreun ochi de apă ascuns. O încremenire fabuloasă în timp! Cât vezi cu ochii, pământ plat și doar câteodată o dâră uriașă de praf, ridicată de câte o căruță, ce n-ai ști să spui de unde vine și încotro se duce, pentru că totul este înconjurat de cer. Poate acest infinit al câmpiei i-a făcut pe oameni să umple spațiul cu ritualuri lungi și complicate, cel mai puternic fiind în legătură cu lumea morților. Un cult al morților colosal, care durează și în ziua de azi. Pentru ei se fac nenumărate pomeni – de 7 zile, de 10, de o lună, de 40 de zile, de 3 luni… de doi ani, de șapte, și tot așa. În timpul verii, când căldura te sufocă de la primele ore ale zilei, femeile sunt în cimitir de la patru dimineața, cu o sticlă de apă scoasă din fântână pe nevorbite, ca să le aline setea morților. Aici, ideea de a-ți duce mortul la capelă pentru priveghi este ceva scandalos, oamenii consideră că este o dezonoare, să nu își ia rămas bun familia de la tine în casa în care ai trăit și pentru care ai trudit o viață. Iar soarele și pasărea suflet sunt prezente pe toate crucile, începând de la cele de piatră, ale moșnenilor, până la cele micuțe, de lemn, făcute de copii pentru Caloian.
Pentru a înțelege mai bine ritualul Caloianului și cultul morților la sătenii din Bărăgan, am mers la Muzeul Agriculturii din Slobozia, o veritabilă „ambasadă” a sudului românesc.
Magdalena Petre-Filip, muzeograf
„Bărăganul e plin de magie populară”
– Cât de vechi este acest ritual al Caloianului și de unde vine el?
– Care sunt originile Caloianului nu s-a putut stabili cu precizie niciodată. Știm doar că este un ritual foarte vechi pentru ploaie, practicat inițial cu o statuie de argilă învelită într-un giulgiu, pusă într-un sicriu din scoarţă de copac. Originea obiceiului ar trebui căutată, cel mai probabil, în cultul zeului naturii, care moare și învie, și se află în legătură cu apa. S-a mai bănuit că la origini ar fi vorba de un sacrificiu uman, pentru aducerea ploii, sacrificiu transformat cu vremea într-un act simbolic. Se mai crede și că ritualul Caloianului descinde din vechea tradiție de invocare a unui zeu trac. Ceea ce se ştie sigur este faptul că este foarte vechi, și are la bază un ceremonial funerar păgân: Caloian pare să fie un sol trimis la cer pentru a cere divinităţii slobozirea apelor cereşti, sub forma ploii sau, dimpotrivă, oprirea acestora.
– Am văzut că aproape fiecare sat are o versiune proprie a Caloianului. Cât de răspândit mai este acest obicei în Bărăgan și cât de diferit este de la un sat la altul?
– Caloianul încă se ține în multe sate din Bărăgan, mai ales datorită anumitor oameni, care se străduiesc să păstreze tradițiile. După cum ați văzut, ritualurile diferă un pic de la sat la sat, dar în principiu, sunt aceleași. Aș mai menționa alte câteva diferențe descoperite de noi, pe teren. Bocetul este diferit de la un sat la altul, dar toate păstrează ideea conform căreia Caloianul este un copil sărman, pierdut şi căutat de mama sa şi care moare înainte de a fi găsit. Astfel, Caloianul reia mitul mioritic, fiul mort, căutat de mama disperată. Este îngropat uneori sub un pom, într-o grădină, într-un lan de grâu, locuri în care se crede că ar sălăşlui spiritul regenerării, dar care au avut de suferit de pe urma secetei. Oricum, locul trebuie să fie ferit, pentru ca nimeni să nu calce pe mormântul Caloianului, acesta fiind considerat un semn rău. În unele cazuri, la mormânt nu se pune nici cruce, pentru a nu fi descoperit şi dezgropat înainte de vreme, asta luându-i puterile. La Ghimpați, de exemplu, peste apa râului Ialomița, ritualul se desfăşoară în cu totul alt fel. Fiecare copil îşi făcea Caloianul lui. Marțea se făceau Caloienii din pământ, miercurea se făceau Caloițele, păpuşi din materiale textile, care erau puse în coșciuge mici de lemn. Se umblă prin sat cu alaiul. Caloienii şi Caloițele erau vegheate în jurul focului, iar spre miezul nopții erau dați pe Ialomița, cu lumânări aprinse. Joi, urma pomana Caloianului şi leagănul – în mijlocul islazului era un leagăn mare, în care se dădeau toți copiii care participaseră la ceremonie. La Orboiești, Caloianul era făcut pe un suport reprezentat de sulul de la războiul de țesut. Deci ritualul seamănă, cu mici diferențe. Noi ne bucurăm că s-a păstrat și că oamenii încă îl mai fac, cel puțin pe cel dinainte de Rusalii. Oricum, în Bărăgan s-a păstrat foarte multă magie populară. Oamenii nu mai știu întotdeauna să explice tradițiile, dar le duc mai departe, poate și dintr-o intuiție ce le spune că asta înseamnă identitate și, fără ea, i-ar distruge tăvălugul modernității.
Epilog
Plec către casă, navigând cu mașina prin oceanul de grâu. Miroase a vară, a soare, a sud. Imensitatea câmpiei se umple de lumi nevăzute, de dincolo de viață, ființe magice, ce abia așteaptă să fie invocate, ca să îndrepte rânduielile pierdute ale existenței. În căldura năpraznică a amiezii, cu aerul unduind ca o pastă de lumină, aud un descântec șoptit: „Scaloiene, Ene/ Trup de duciuiene/ Mă-ta-i la surcele/ Tac-tu-i la nuiele/ Te căuta mă-ta/ Prin pădurea rară/ Cu inima friptă, amară./ Te căuta tac-tu/Prin pădurea deasă/ Cu inima friptă, arsă./ Ene, Ene, Scaloiene,/ De când ploaia n-a plouat,/ Şi pământul s-a uscat,/ Adă cheițele/ Deschide porțițele,/ Deschide poarta cea mare,/ Să intre ploaia cea tare”.