„FORMULA AS” ÎN MUNȚII ȚIBLEȘULUI
Nu există copil trecut prin școală care să nu știe măcar o strofă din poezia lui George Coșbuc. Din toată opera sa – care s-a bucurat de o uriașă notorietate încă din epocă – cea mai emoționantă rămâne poezia „Mama”, cu al său laitmotiv „Și George nu mai vine…”. Puțină lume știe, însă, câtă dramă e în spatele acestor rânduri, scrise de poet dintr-un exil care l-a ținut departe de cei dragi peste 20 de ani. Fugit peste munți, în România, ca să poată scrie fără opreliștile cenzurii austro-ungare, tânărul poet n-a putut reveni în Ardeal decât la ani buni după moartea părinților săi dragi.
Misteriosul domn Boșcu
De la fereastra biroului său cu vedere largă către oraș, directorul ziarului „Tribuna” din Sibiu, Ioan Slavici, privește în jos, spre strada pustie. E puțin trecut de 6 dimineața și doar cețurile subțiri ale toamnei se strecoară printre acoperișurile învelite în țigle portocalii. Tocmai ce-a terminat de citit corespondența, iar unul dintre răvașe i-a încălzit inima. Ține în mână „manuscriptul” intitulat „Filosofii și plugarii”, semnat citeț G. Boșcu, care conține o versificare extrem de inspirată a unei povești populare. Adresa de expediție – Universitatea din Cluj – e un indiciu că autorul este student. Slavici se pune la masa de lucru și pregătește poezia pentru tipar. După-amiază, la vremea când redactorii se pun să corecteze paginile pentru ziar, se face coadă la biroul lui Slavici: „Cine a scris snoava cu filosofii și plugarii?”. „Unde se află omul, ce rost are?”. „Când are să ne trimită noi versuri?”. Directorul „Tribunei” răspunde numaidecât scrisorii venite din Cluj. O pune într-un volum de „Poesii” al lui Mihai Eminescu, abia ieșit de sub tipar. Dar, după câteva zile, pachetul se întoarce: „La Universitatea din Cluj adresantul e necunoscut”. Cu intuiția că descoperă un mare talent literar, Slavici profită de o înfățișare la Cluj, la unul dintre numeroasele sale procese cu autoritățile timpului, ca să facă muncă de detectiv. Pe treptele tribunalului dă peste un tânăr student la Drept, pe nume Iuliu Maniu, cu care intră în vorbă. „G. Boșcu? Trebuie să fie o încurcătură! Negreșit îl căutați pe George Coșbuc, feciorul popii de la Hordou. Acela scrie versuri! O fi pe la vreo stână, prin Munții Rodnei, că hălăduiește mereu”. Slavici are, în fine, un fir de ață. Indiferent cum îl cheamă pe talentatul poet, Coșbuc sau Boșcu, el trebuie găsit și cooptat de urgență în colectivul „Tribunei” de la Sibiu!
Valijoara cu poezii
La vremea când Slavici declanșează acțiunea de urmărire a poetului, Coșbuc este student la Universitatea din Cluj. Atmosfera maghiarizată a capitalei Ardealului nu-i priește deloc. Maghiara o vorbește prost, și asta îi afectează rezultatele școlare. Suntem în anul 1885, în plină dominație austro-ungară asupra Transilvaniei. În plus, cele mai importante cursuri în limba română de la Universitate tocmai ce-au fost suspendate de ofensiva anti-românească. Mai e și lipsa banilor: doarme pe unde apucă, așteptând mici ajutoare din partea familiei. „De câte ori nu cutreieram periferia orașului sau urcam Dealul Feleacului! Dacă-l apuca vrun dor și jale, mă ruga să ne întoarcem acasă, să-i cânt vro doină someșană. În mica mea cameră se așeza pe dunga patului și asculta cu deliciu la sunetele vioarei. Nu o dată se întâmpla că dispărea făr’ de nici o vorbă și nu-l mai vedeai săptămâni întregi! Când îl cuprindea nostalgia, nu era în stare nimic să-1 rețină; pleca spre munți, la Hordoul său de la poalele Țibleșului și la bătrânii săi părinți. Noi, studenții români de pe atunci, eram subțirei la buzunar, răbdam lipsuri de tot felul”, scrie Virgil Șotropa, coleg de suferință cu tânărul poet.
Pentru George Coșbuc, adolescentul palid și bolnăvicios, cu ochi expresivi și zâmbet melancolic, pe care „întotdeauna îl găseai sau notând, sau cetind”, încercările poetice pe care le semna G. Boșcu și le trimitea apoi pe la reviste erau adevărate momente de evadare. Abia aștepta dimineața, ca să scape din „cvartir” și să se ascundă în biblioteca Universității în care, în anii petrecuți la Cluj, a tradus o întreagă antologie de poezie greacă – 500 de poezii, asta pe lângă creațiile sale originale! Studentul Coșbuc stă groaznic în cataloagele universitare, dar poetul e în stare de grație! George pornise din satul nașterii sale la Cluj, ca să învețe „iura” și „filosofia”, dar îl vrăjise versul și-acum e la mare strâmtoare. La ce-l ajută valijioara plină de poezii pe părintele Sebastian Coșbuc, care-și dorise atât de mult ca George să-i urmeze într-ale preoției, acum că fiul său n-avea nici patalama de Cluj, nici vreo slujbă onorabilă?! Așa stând lucrurile, mare-i va fi fost mirarea bătrânului preot din Hordou când Ioan Slavici, una dintre marile conștiințe ale românismului transilvănean, îl căută, într-o bună zi, să-l întrebe de „promițătorul poet” George Coșbuc…
Pe Valea Sălăuței
De la București la Hordou, satul nașterii lui George Coșbuc, drumul o ia pe autostrada de Cluj, trece apoi prin Bistrița și Năsăud. Ardealul miroase a fân cosit. De la Bistrița, urcăm cu mașina până la Salva, iar de acolo începe Valea Sălăuței: o sfoară de pământ strânsă între cursul apei și dealurile abrupte, pe care oamenii o lucrează cu sfințenie, smulgând rod și celor mai îndărătnice coaste, ca acum 200 de ani.
Vechiul Hordou îmi apare în față ca un cadru îndelung studiat de un pictor: la poalele Munților Țibleșului natura năvalnică creează tabloul ideal pentru un suflet de poet, precum cel al debutantului G. Boșcu. Case albe, la poală de deal, strânse împrejurul unei bisericuțe cu turnul țuguiat, printre plopi, așa-mi apare Hordoul cel puținel prezent în fotografiile și descrierile de după 1900. „Pe la mijlocul satului e o căsuță cu acoperișul de paie, cu umerii gârbovi, cu gard de nuiele împrejurul ogrăzii scunde și cu grădiniță în față”, scrie, pe la 1900, Octavian Goga, pornit, și el, pe urmele lui Coșbuc. Satul de azi e prosper, ca toate cele din Țara Năsăudului, cu case trainice, musai cu etaj. Dar biserica cu turla țuguiată și casa popii Sebastian amintesc și azi de vechiul Hordou. Mai sus, cum urci în deal, e vechea moară a coșbucenilor – „Pe malul apei se-mpletesc/ Cărări ce duc la moară” – pe care fiul popii din sat a făcut-o cunoscută lumii întregi, în poezia „Mama”, devenită poezie „națională”.
Icoana mamei Maria
Sunt în fața „căscioarei” în care s-a născut George Coșbuc. Muzeograful Dorel Someșan mă primește, la propriu, cu brațele deschise. Rar găsești oameni mai săritori decât năsăudenii! Gazdă bună, mă conduce, cum se cuvine, direct în camera de oaspeți. Întreg satul a făcut clacă să care piatră bună și să tocmească meșteri sași care să-i ridice vrednicului părinte Coșbuc o gospodărie cum nu era alta pe vale. Ce-i drept, și familia popii era mare: „14 copii o născut biata preuteasă! Dar numai șase au ajuns la maturitate, trei fete și trei ficiori”, povestește Dorel Someșan, gazda, în graiul locului, de care mi-era atât de dor.
„Căscioara” memorială de azi păstrează intactă atmosfera familiei Coșbuc. Pe lângă mobila originală, o mulțime de alte detalii ilustrează, parcă, câte un vers din Coșbuc: psaltirea lui Coresi, din care a citit popa Sebastian, un dicționar în latină, maghiară și română, al bunicului Anton, și el preot, cruci, tablouri, blide și ștergare vechi. Părintele Sebastian și preoteasa Maria îmi par, într-un mic tablou, „icoane-ntr-un altar””. Cu barbă de-un cot peste paltonul negru, simplu, preotul stă sprijinit într-o cârjă: are noblețea omului care, deși și-a îngropat opt copilași, nu și-a pierdut nicio clipă credința în Dumnezeu. Așezată pe-un jilț simplu, Maria are fața strânsă într-o năframă. Seninul chipului răzbate pe sub broboadă ca aura unei sfinte. Întreg locul are ceva din împăcarea ochilor ei, spălați de-atâtea și-atâtea șiroaie de lacrimi. Privirea-i bate chiar spre odăița de rugăciune, folosită cândva de George, ca dormitor. Totul amintește de „băiatul mamii”: leagănul din care a ascultat primele doine, băncuța în care a învățat să buchisească de la diacul Tănăsucă, patul cu strujac, în care dichisea, cu ochii în tavan, primele sale versuri.
Dacă despre ștrengarii Creangă și Eminescu s-au scris tomuri întregi, despre copilul Coșbuc nu știm absolut nimic. Custodele casei mă conduce în camera de zi, unde văd pentru prima oară un portret al său din copilărie. George duce de mic o suferință cu el, care îi adâncește aerul gânditor, de poet din născare. Moștenește, însă, și aura de lumină a mamei, care răzbate prin toată opera sa.
George a’ popii și bătrânii rapsozi
„De mic o fost un fascinat de basme, de povești, de doine: unde vedea 2-3 oameni, hop și el, trăgea cu urechea. Când Slavici nu-l găsește la Cluj și întreabă de el la Hordou, taică-so, popa Sebastian, zâce: «No, unde să-l știm găsî?! Nu potie să fie decât la munte, la povești cu ciobanii ăi bătrâni!»”, povestește Dorel Someșan. George ascultase primele basme și doine de la mama sa cea sfătoasă. De cum le-a prins dragul, singur s-a dus să le afle prin sat sau pe coclauri. Mai târziu, George devine poetul ambulant al Hordoului. Flăcăii se dau bine pe lângă el, ca să le tomnească strigăte de chiuit pentru zilele de horă, fetele de măritat îl caută ca să le învețe doine,cu care să meargă la șezători. „Improvizam foarte lesne versuri populare. Odată îi făcusem unei fete – cam zburdalnică, dar frumușică – următoarea strofă: «Tot mă mustră măiculița/ Că-mi prad cu cei dragi gurița,/ Las’, mamă, că mă mărit/ Și-mi sărut tot om urât». Frate-meu a chiuit la horă «strigătura», care a prins. Toți flăcăii o chiuiau apoi”, își amintea, amuzat, Coșbuc.
Băiatul timid din scrisoarea către Slavici era în elementul lui pe Valea Sălăuței. Nu era duminică sau sărbătoare să nu se măsoare în măiestrie cu rapsozii satelor din jur, tocmiți să născocească versuri pentru nunți, petreceri sau înmormântări. „Cu cel din Hordou mă ciocneam întruna. Îl întrerupeam la mijlocul versului cu câte o rimă potrivită la rima lui. Eu mă încurcam – cultura, bat-o pârdalnicul! – eram obicinuit să întrebuințez câte o vorbă savantă și mă opream zăpăcit, căci nu îi găseam echivalențele poporale. În ultimă instanță, el mă biruia pe toate cărările. Mă gândesc și acum: dacă nu învățam carte și rămâneam în sat, eu aș fi fost urmașul acestui rapsod”, mărturisea mai târziu Coșbuc.
Foi zburând în urma căruței…
Sunt de numai o jumătate de oră în satul lui Coșbuc și-am aflat atâtea despre tinerețea poetului! Dar detaliul care mă impresionează cel mai mult e portretul lui George din vremea studenției: haine „domnești”, o fundă mare la gât, pe sub sacou, cărare pe mijloc, o mustăcioară șatenă și ochii – ochii scânteietori ai tânărului care crede cu încăpățânare în drumul său. Pe tânărul acesta cu ochi scânteietori îl căuta de nebun Slavici prin tot Ardealul, pe tânărul acesta îl descopăr eu acum.
Pasionat de folclor, îndrăgostit iremediabil de natură, pe care era capabil să o contemple ore în șir, în cele mai mici detalii, complet absorbit de harul arzător al poeziei și profund atașat de cauza națională, George Coșbuc își intuiește de mic vocația. Dar visul său mergea fix de-a curmezișul planului pe care încercatul părinte Sebastian Coșbuc îl are pentru fiul său, acela de a-i urma ca popă în Hordou, lângă o preoteasă gospodină, alături de care să ducă mai departe prolifica familie a coșbucenilor. Imediat ce termină gimnaziul la Năsăud, părintele Sebastian îl urcă pe George într-o trăsură tocmită de la un țăran din sat și se pornește cu el spre Gherla, să-și depună dosarul pentru Seminarul Teologic.
Și-atunci, ce-i trece prin minte adolescentului cu libertatea poetică amenințată? În goana trăsurii, face zburate mai multe file de la dosar, ca să fie sigur că nu va fi admis sub nicio formă la școala de popi. Mi-l și imaginez pe bătrânul Coșbuc picotind lângă căruțaș, la ora când ziua se îngână cu noaptea, în timp ce, în urma căruței, foi matricole plutesc molcom, ardelenește, așternându-se în mâzga de pe marginea drumului. Nu există imagine mai poetică pentru povestea unui tânăr care riscă totul, pentru a-și da șansa să devină poet!
„Bolnav, ca Eminescu și Caragiali”
Pus în fața faptului împlinit, popa Sebastian își lasă băiatul să urmeze Filosofia și Literele la Universitatea „Franz Ferdinand” din Cluj. Cum, însă, nu-și termină studiile și nu obține diplomă, George Coșbuc hoinărește ba pe la stâni, ba pe la frații mai mari, numai să n-ajungă pe acasă, de rușine să dea ochii cu părinții. „Atâta m’am îngrozit de supărările tatei ș-ale mamei, încât bucuros m’aș duce și pandur de temniță, numai să scap de necazurile toate, ce le poartă ei pentru mine, și eu pentru ei. Filosof ori măgar, pentru mine de azi tot un drac!”, scrie cu năduf tânărul.
Apariția lui Ioan Slavici este providențială pentru destinul lui George Coșbuc. Deși situația „Tribunei” nu era deloc roz, marele scriitor, pe atunci în pragul vârstei de 50 de ani, îi oferă o slujbă tânărului poet. O slujbă măruntă, de reporteraș, dar care-i dădea răgaz lui Coșbuc să scrie poezie și, mai ales, să respire aerul elitei sibiene din anii de vârf ai ASTREI. „Unii dintre cititori stăruiseră să fie publicate-n mod regulat prețurile din piața Sibiului – pentru unt, untură, fasole, porumb, ceapă etc. A fost creat un post nou, și acesta i-a fost oferit lui George Coșbuc”, își amintește Slavici.
Dacă l-a luat pe Coșbuc, după atâtea aventuri, e pentru că marele scriitor credea în steaua celui care, încă de la 14 ani, se dovedise – nu doar ca un mare poet al satului românesc, ci și un mare patriot. „Românaș, copil de brav/ Lasă casă, lasă munte,/ Vino, luptă, sari în frunte/ și fii liber, nu fi sclav.// Lasă car și lasă plug/ Lasă toate și te bate/ Cu hienele spurcate,/ Ce te țin în crudul jug”.
Slavici îi oferă, de fapt, nu o slujbă, îi oferă o tribună de la care să se facă auzit. Tot el ni-l descrie, cu condei de nuvelist, pe tânărul său angajat. „Ca să pot lucra în toată liniștea, mă duceam dimineața, pe la 5, la redacțiune. Știind însă că vin eu, se socotea dator să vină și el. Aduna de prin reviste și de prin ziare străine «varietăți» interesante, pe care publicul le cetea cu mare plăcere. Treceau adeseori una după alta mai multe zile, fără să schimbăm o vorbă. Când se-ntâmpla, însă, să ne pornim la vorbă, nu mai sfârșeam. Căzuse și el în boala de care au suferit Eminescu și Caragiali: când intrai cu el în vorbă despre cestiuni de tehnică literară, nu-i mai era nici foame, nici sete, nici somn. Mai suferea și de altă boală a lui Eminescu și a lui Caragiali: era doritor de a-și întinde cunoștințele, și când se pornea pe citite, nu-1 mai puteai urni din loc. Așa a și rămas el toată viața lui: ținea ca manuscriptul să-i fie curat și citeț ca al lui Eminescu ori al lui Caragiali, să cântărească cu chibzuință fiecare vorbă, mai înainte de a o fi pus pe hârtie”. Tot Slavici ne spune că tânărul poet Coșbuc era foarte simpatizat la Sibiu – „și toți se băteau pe el să-1 aibă la masă”. Coșbuc a fost toată viața un om foarte iubit de cei din jur.
Exilul
Când îl ia de-acasă, de la Hordou, ca să-l facă domn la Sibiu, Slavici n-are cum să bănuiască că-l smulge definitiv pe George din brațele părinților săi. Dacă de la Năsăud făcea două ore pe jos până la Hordou, dacă de la Cluj mai putea fugi acasă, de la Sibiu, unde avea de-acum un rost, lui George îi e tot mai greu să se întoarcă în satul lui de sub Țibleș. Se mai plânge apropiaților că i s-a urât de oraș și că îi e dor de mama sa, dar urgențele redacționale îl țin mereu departe de sat. Harnic, talentat și carismatic, George e menit unei prestigioase cariere la „Tribuna”. Și, într-adevăr, cei doi ani petrecuți la Sibiu sunt printre cei mai prolifici din viața sa. Numai că situația materială a „Tribunei” e tot mai precară. Stăpânirea vrea desființarea revistei, căreia îi aplică amenzi bănești insuportabile. Prima consecință e suprimarea postului lui George Coșbuc. În disperare de cauză, Ioan Slavici îi scrie lui Titu Maiorescu, implorându-l să-l ia la București pe protejatul său: „Fiți de acord cu mine, că trebuie să facem tot ce ne stă în putință ca talentul acesta să ajungă la deplina lui desfășurare. Nu e un cap năvalnic, ca Eminescu, ci un tânăr cu mintea bătrână, care petrece nopțile citind”. Forțat de împrejurări, George Coșbuc nu mai apucă nici să-și rezolve situația militară din imperiul dualist, nici să mai treacă pe acasă. Fostul elev de la Năsăud, îmbrăcat în cioareci, nelipsit duminica de la hora din sat, leapădă pentru totdeauna sumanul țărănesc, se îmbracă în straie „nemțești” și ia drumul Bucureștilor.
„La fel ca la plecarea de la Cluj, ia cu el valijoara cu poezii, destule cât să scoată patru volume de versuri”, îmi spune Dorel Someșan, de la Casa memorială. Seriozitatea asta i-a atras destule antipatii la București, dar tânărul care își desființase dosarul de seminarist ca să devină poet nu se putea împiedica de atâta lucru.
Mama citește „Mama”
La fel ca la Sibiu, George Coșbuc trece prin tot felul de slujbe mărunte, până să ajungă profesor, revizor școlar, autor de manuale ori șef de gazetă. Nu o dată, prietenii se alarmează, văzându-l „foarte trist și cu plăcere de a pleca la părinți”. „Statură mijlocie, îmbrăcăminte sărăcăcioasă, barba care creștea nesupărată de bărbier, mustăcioară ce sta cum îi plăcea, fața destul de palidă, ochii, însă, ochii erau de poet. Mari, scânteietori, de-o bunătate și veselie de copil”, îl descrie un contemporan.
În numai câțiva ani, George Coșbuc are deja două volume publicate și un mare premiu literar câștigat. Apariția, în 1897, a poeziei „Noi vrem pământ” îl consacră definitiv ca poet național. Dar, mai presus de orice, Coșbuc se bucură la București de prietenia sinceră, pe viață, a unui alt scriitor excepțional, Ion Luca Caragiale, care îi e mereu aproape. „Intru pe înserate în faimosul restaurant al lui Caragiale și mă așez la masa scriitorilor, unde Coșbuc ocupa locul prezidial. O masă de elită, pe care de multe ori o servea însuși Caragiale și la care domnea mare veselie”, notează un amic al poetului.
În tot acest timp, în Austro-Ungaria, George Coșbuc e considerat dezertor și riscă ani grei de închisoare, dacă se întoarce acasă. De pe patul de moarte, bătrânul părinte Sebastian, de-acum bucuros cu destinul glorios al fiului său și cu faptul că își întemeiase o familie, îl sfătuiește să nu care cumva să-și pună mintea cu dușmanii din Imperiu. Coșbuc e plecat deja de un deceniu de-acasă, și nu-și poate vedea nici părinții bătrâni, nici satul lui drag. Răpus de dor, merge, din când în când, până pe graniță, la Predeal, unde se vede cu fratele mai mic, Aurel, ori cu sora Angelina, cărora le trimite fotografii pentru cei din sat. Acasă, la Hordou, în cămăruța de rugăciune, unde patul cu strujac încă mai poartă amintirea lui George, mama Maria citește poeziile băiatului și varsă zilnic lacrimi pe pozele trimise de la București. „Iubite George, neliniștea și dorul iară m-au apucat”, îi scrie lui Coșbuc sora lui. „Numai aș tot plânge, c-apoi cu atâta mă astâmpăr. Am fost la Hordou, acolo îs slăbănogi, mama și tata. Tata-i slab și se teme de moarte, când am venit acasă m-o luat de mână și m-o dus la canapea să ședem on pic: «Dacă-i merge acasă, să-i scrii lui George că-l rog să-mi scrie o epistolă, cum se află și cum trăiește», apoi a zis, plângând, «ni dor, ni dor»”.
Ies din micul muzeu din Hordou și pornesc spre vechea moară, ca să simt aevea versurile lui George Coșbuc: „Pe malul apei se-mpletesc/ Cărări ce duc la moară/ Acolo, mamă, te zăresc, pe tine-ntr-o căscioară/ (…) Cu tine două fete stau/ Și torc în rând cu tine;/ Sunt încă mici și tată n-au/ Și George nu mai vine.// Așa vrea poate Dumnezeu,/ Așa mi-e datul sorții,/ Să n-am eu pe băiatul meu/ La cap, în ceasul morții…”.
*
Părintele Sebastian Coșbuc moare în 1900, la mai bine de un deceniu de când George plecase din Hordou. Mama Maria se stinge din viață în 1903. „Pe la noi se știa și se vorbea atât de mult despre dorul lui Coșbuc de acasă, încât au început să se urzească diferite legende. Între altele, se povestea mai stăruitor că, la moartea mamei sale, pe care a iubit-o mai mult ca orice în lume, ar fi venit acasă, noaptea, peste munți, singur, îmbrăcat țărănește, ca s-o mai vadă, o dată măcar, pe catafalc…”, povestește Liviu Rebreanu, al cărui tată, învățătorul Vasile Rebreanu, a fost bun prieten cu George Coșbuc. Dacă a reușit sau nu să ajungă, ilegal, pe acasă, nu se poate proba. Cert e că a venit în 1908, după mai bine de două decenii, când Împăratul Franz Josef a acordat o amnistie tuturor celor considerați fugari de oaste. Părinții săi nu mai erau. Dar poezia ajunsese de mult acolo unde pașii poetului nu puteau să răzbată. Simt și-acum tremurul ei când pun mâna pe piatra aspră a crucilor părinților Sebastian și Maria, din curtea căscioarei…
emoționant… , maxime felicitări pentru articol !
limba românească , românismul , dragostea de neam și țară s-au păstrat și au fost înfăptuite prin astfel de oameni , români care au visat/crezut în idealurile naționale până la sacrificiul suprem (Coșbuc , Eminescu , Creangă , Caragiale , s.m.a) ,