• Amintirile cu Buna sunt nesfârșite. A fost păzitoarea copilăriei mele. Să-i spun „înger” ar fi prea puțin. Mai bine ar fi „îngeriță”, sau chiar „îngeroaică”, după cum și-a întins aripile asupra mea. M-a crescut, m-a iubit, m-a pregătit pentru viață. Poveștile cu ea sunt aducătoare de bine, până în ziua de azi. De bine să fie și pentru dvs., cei care le veți citi. La mulți ani! •
Și acum, după mulți, mulți ani care au trecut de atunci, mă mai întreb încă de ce niciodată Anul Nou nu a avut în copilăria mea strălucirea pe care Crăciunul o vărsa peste întreaga lume, peste oameni, animale și lucruri, oricât ar fi fost ele de modeste. Nici nu mai vorbesc de felul în care copacii, pădurea, câmpiile își îmbrăcau în seara Ajunului hainele de mare gală, care sclipeau feeric în aerul aspru, înghețat. Până și cel mai umil fir de iarbă și cel mai stingher scaiete primeau sclipiri transparente și deveneau adevărate minuni, sub măestria împărătesei Iarnă. Natura întreagă era precum o orgă de cristale și luciri care se transformau și se modificau după cum creștea lumina dimineața, până când se retrăgea sfioasă înspre asfințit. Pe toate acestea le țin minte ca fiind legate de Crăciun și niciodată de Anul Nou care mi s-a părut întotdeauna o sărbătoare în plus, ca o repetiție inutilă, care nu mai avea ce să aducă nou după bucuria și magia vremii colindelor.
Noaptea cu două fețe
Mă străduiesc să-mi amintesc măcar o sărbătorire a Anului Nou, și parcă văd așa, ca într-un film derulat prea rapid, mătuși și uncheși adunați la noi, în casa Bunii, veseli tare, parcă prea veseli, ca și cum ar fi vrut să pună veselia lor de pază pentru ceea ce urma. Și ce urma? Nimic nou pentru mine, care la vremea aceea nu-mi măsuram timpul cu penele unui ceasornic, ca să le urmăresc înfrigurată cum se suprapun la doisprezece noaptea.
Dar poate că pe atunci, nici măcar nu eram martoră la momentul trecerii dintre ani. Mai degrabă mă văd adormită pe undeva prin vreun colț al patului, ascunsă sub duna uriașă și uitată acolo de cei care se distrau până când venea dimineața, prima dimineață a noului an. Și dacă atunci n-am învățat să mă bucur de Anul Nou, să simt sărbătoarea venirii lui, mi-a rămas și acum o umbră de îndoială în ceea ce privește noaptea dintre ani. O noapte împărțită, cu două fețe, una tristă un pic, melancolică, îndreptată încă spre ceea ce tocmai se încheie și cealaltă, exuberantă, îndrăzneață în prea marea ei veselie, țintită cu speranțe către ceea ce vine.
În copilăria mea n-am prins niciodată începutul de an fără zăpadă. Poate de aceea, în ultimii ani, când am avut zile golașe, fără omăt, mi s-a părut că sărbătorile de iarnă s-au terminat prea repede. Ianuarie sterp și sec amăgește noaptea cu frig, cu ger, dar parcă uită de omătul sclipitor, de splendoarea născută din fulgii firavi cu care lumea se îmbracă atunci când ninge. Poate de aceea, în ultima vreme, mi-e tot mai dor de o fereastră prin ale cărei arabescuri de gheață să intre în camera mea lumina firavă a Anului Nou într-o dimineață de iarnă albă, adevărată.
Corăbiile de ceapă
Dacă Nașterea Pruncului Sfânt era primită întotdeauna cu nesfârșită bucurie, prima zi din an era însoțită mai degrabă de o umbră de nesiguranță, de-o emoție cumva temătoare. Atunci, Buna mea nu părea, la o primă vedere, nici mai veselă, nici mai tristă ca în alte zile, ci doar mai hotărâtă să ducă musai la sfârșit, cu bine, câteva „îndătoriri”. Primul lucru pe care-l făcea în dimineața de Anul Nou era să citească „chelindarul” din foi de ceapă. Pregătirea acestuia începea încă din ultima zi a lui Decembrie, în ajunul Anului Nou. O ajutam și eu, încercând să fiu cât mai vrednică, după cum mă învăța ea. Mai întâi, mergeam amândouă în cămară și căutam ceapa cea mai mare din toate legăturile și cununile care stăteau agățate de stălaje. Trebuia să fie o ceapă mai mult lătăreață, decât rotundă. Buna o curăța și o tăia în două și apoi îi desfăcea foile, care erau ca niște bărcuțe albe. Eu le alegeam pe cele mai mari și le puneam deoparte. Trebuia să aleg douăsprezece, câte una pentru fiecare lună a anului. Apoi le punea Buna într-un castron și le presăra cu sare grunjoasă, le amesteca ușor, fără să le rupă și după aceea le scuturam un pic de sarea rămasă și le înșiram, una lângă alta, între cele două canaturi ale ferestrei de la bucătărie.
În prima dimineață din an, Buna își lua creionul chimic și scria pe calendarul cu sfinți de la biserică, în dreptul fiecărei luni „chelindarul” descoperit în bărcuțele de ceapă. Unele cepe aveau multe broboane de apă pe pereții albi, subțiri, altele mai puține, și s-a întâmplat uneori să găsim și unele uscate, seci de tot, adică fără picături de zeamă. „No, așe”, zicea Buna, când le privea cu atenție de-aproape, „no, haida numa să scriem!” Și scria ea acolo pe calendarul de pe perete, pentru fiecare lună ceea ce găsea: „săcătură”, adică o lună fără ploaie, „udeală”, când se anunța o lună ploioasă și „așe și așe”, când era vorba despre vreo lună în care uscăciunea era egal împărțită cu „udeala”.
Cât ținea anul, pe calendarul acela de perete se mai adunau, de la zi, la zi, de la lună, la lună, tot felul de însemnări, el devenea cu timpul un fel de jurnal în care Buna scria ceea ce nu trebuia să uite. Nota acolo și cât lapte de la Suruca noastră a vândut „pă contău”, lapte pentru care lua banii doar o singură dată pe lună, de la femeile care n-aveau vaci. Mai scria acolo când trebuia să plătească „percepția”, la sfatul popular, când era vreo nuntă în neam, când trebuie achitată plata de pășune, câte fire de varză a răsădit ori cam când trebuie să iasă puii din ouă, de la fiecare din cele trei, patru cloște pe care le punea primăvara. Tot calendarul îi spunea când e luna nouă și poate semăna și când să strângă roadele. Și mai erau acolo multe alte însemnări ori doar simple semne, puncte, linii, cruci, ale căror înțelesuri doar ea singură le știa, puse acolo ca să fie „de-aminte”.
Îmi pare tare rău că nu m-am gândit atunci, demult, când încă aș mai fi putut, să recuperez un astfel de calendar cu însemnările Bunii, care sfârșea, cel mai adesea, la aprinderea focului atunci când era înlocuit cu unul nou. Calendarul de perete, care la început de an nu era decât o strictă înșiruire a lunilor, cu zile obișnuite și cu sărbători mici, cu cruce neagră, ori mai mari, cu cruce roșie, ajungea, în ajun de An Nou, să fie mai mult decât o ordonare a timpului. Însemnările Bunii făceau din el un fel de calendar universal, o istorie anuală a gospodăriei și a oamenilor care trăiau în ea, în care își aveau locul bine stabilit toate câte alcătuiau viața de zi cu zi în desfășurarea ei normală. Erau înscrise acolo, dacă știai să descifrezi literele boante și semnele Bunii, o adevărată bună rânduială a vieții pe anotimpuri, o știință a cumpătării, venită din plănuire și planificare judicioasă, o grijă de-a nu irosi, de-a nu „prăda” resursele și efortul, munca zilnică, fără de care nimic serios nu ar putea să fie pe lumea asta.
Gromovnicul lui Iraclie
Zilele nu sunt bune sau rele, îmi zicea Buna mea. Ele sunt la fel și vin încărcate cu de toate, dar trebuie să știi unde anume să stai, ca să vezi doar partea bună și frumoasă a lor. Iar dacă ți se întâmplă ceva neplăcut, ori dacă te ia ceva pe nepregătite, „cată să nu-ți mănânci norocul, nu te plânge și nu ocărî, ai răbdare, că până la urmă toate trec!” Multe învățături de cumințenie și cumpătare mi-a dat Buna, unele s-au prins de mine, altele nu, pentru că mi s-au părut la început prea constrângătoare. Țin minte că insista mereu și mă dăscălea să fiu atentă la cum se transformă copacii, iarba, florile, aerul, odată cu schimbarea anotimpurilor. De multe ori, mai ales la început de an, când avea vreme mai multă, când erau mai multe sărbători, Buna scotea din puiul mesei (sertar) Gromovnicul lui Iraclie împăratul, cel „numărătoriu de steale”, și-mi citea de acolo, ca să mă conving că sfaturile ei sunt îndreptățite. „Ia, aici”, zicea și urmărea cu degetul rândurile pe care le citea. „Ia, ceti aci”, deși știa că încă nu cunosc literele. „Ia, ce zice, că dacă tună în al șaptelea ceas al zilei dintâi din luna Scorpiei, apoi nu ți-a mere bine și mare tulburare va fi între oamini”. Sau alta: „Dacă trăsnește în ceasurile amiezii în luna Cornu de Capră, apoi neauă multă se prevede”. „Dacă se va cutremura pământul în luna lui Berbeace, puțână roadă vor da pomii, dar dacă se va mișca pământul în luna Cumpănii, atunci iarnă lungă ne așteaptă, ger mare și îngheț de ape mari, de nu vor putea corăbiile să se depărteze de maluri”. Și urma Buna cu voce tot mai temătoare să citească despre fulgere care, dacă se văd în „luna Peaștelui ori a Vânătoriului, friguri și junghiuri pe partea stângă aduc”, în vreme ce „de să scutură glia în luna lui Udeală, apoi vara va fi prăpăd în oștile împăratului”. Nu știu dacă s-au împlinit vreodată previziunile pe care Buna le găsea în Gromovnicul în care credea „până la Dumnezău după ușă”, dar știu sigur că după ce-mi citea din paginile lui îngălbenite, o bună vreme eram cuminte tare și mă tot gândeam la zăpezi uriașe și sloiuri verzui care prind ca-n menghină bărcile, la ce înseamnă să se scuture pământul către soare răsare sau către soare apune, și la cum se întâmplă că după aceea pomii nu mai dau roade. Mai citesc uneori și eu, mai ales la început de an, horoscoape sau zodiace, dar oricât ar fi de exacte și savant alcătuite, oricât de prețioasă limba în care se vorbește despre conjuncții și planete, stele retrograde ori sextil dereglat, niciunul n-are farmecul Gromovnicului pe care-l interpreta Buna în fața mea, ca o adevărată astroloagă. Ajunsesem să cred grozav în puterea lui, pe-atunci, străduindu-mă să țin minte dacă auzeam un tunet sau vedeam un fulger, să-i spun Bunii pe ce parte era, la răsărit ori la soare apune, „de-a dreapta ori de-a stânga”, ca apoi ea să-mi prevadă întotdeauna zile bune și vară ușoară. Zodiacele și horoscoapele de-acum nu merg „până la Dumnezău după ușă” și nici nu au darul de a-mi lega steaua de pomii, ierburile și florile lângă care trăiesc, așa cum făcea Buna. Nu-mi rămâne așadar decât speranța că fiecare început de an va fi pe măsura puterilor noastre.
De Bobotează, când fug mâțele
Asta era numai așa, o vorbă, că fug mâțele de-acasă. O vorbă cu care Buna îi întâmpina pe cei care veneau mai rar pe la noi. Neamuri de departe, ori oameni străini sosiți pe neașteptatelea. Cu vorbele acestea își ascundea, de fapt, emoția întâlnirii cu ei. „Vaaai!”, zicea ea mirată, „Doamne, Doamne, no ni cine vine la noi! Haidați, poftiți de intrați! Ne-a fugi mâța!”… Adică, așa era de mare surprinderea în fața sosirii musafirului, și Buna făcea un eveniment atâta de deosebit și nemaipomenit din asta, că până și mâțele o luau din loc. Astfel de întâmplări erau tare dese în vremea Sărbătorilor de iarnă, când mulți colindători se perindau pe la casa noastră, dar, mare eveniment, mai venea și popa cu crucea, ca să sfințească locurile cu agheasmă și să binecuvânteze gazdele.
În capătul uliței noastre, dincolo de Valea Albă, după un pâlc de mesteceni, era casa unei familii de catolici. Ca să ajungă la ei, preotul lor trecea prin fața porții noastre. Era întotdeauna însoțit de doi copii îmbrăcați în haine albe, cu tunici roșii și gulere dantelate. Mă uitam la ei din tărnațul Bunii, cu mare interes, mai ales de când Terca-neni, vecina din deal, se lăudase în fața noastră că nepotul ei, Feri, e „ministru” și umblă cu popa. De fapt, era un simplu ajutor, ministrant, am aflat eu mai târziu cuvântul corect. Oricum, eram emoționată când Feri, „ministrul”, trecea pe la poarta noastră și, ca să-mi atragă atenția, scutura „cinghiteul”, clopoțelul, care-i deschidea cale liberă preotului pe care-l însoțea.
De Bobotează, popa Valer, preotul nostru ortodox, venea însoțit de cantor și de diac. Era mare agitație în casă în ziua în care știa Buna că vine. Pregătea din timp un taljer de prăjituri, din cele care erau mai bine crescute și mai dospite. Îl punea pe masa din camera cu bradul, pentru că întotdeauna acolo se încheia sfeștania preotului. Eu așteptam afară, pe sanie, să-l văd din timp apărând în capătul uliței, și-atunci trebuia să fug în casă, să-i spun Bunii. „Vine!, Vine!”, îi strigam, și Buna lua repede zaharnița și presăra puțin zahăr amestecat cu scorțișoară pe șporiul în care ardea focul. Zahărul se topea încet și casa se umplea de-o aromă îmbietoare. „Vai, tanti Catița, parcă miroase a rai la dumneatale!”, zicea preotul când intra în casa noastră și Buna râdea, râdea, dar n-a vrut să-i spună niciodată secretul mirosului plăcut cu care aștepta sfințirea casei. După ce se încheiau și aceste sărbători, se dezbrăca bradul de podoabe, se scotea în curte, și mâțele torcătoare puteau să se întoarcă liniștite în cotloanele lor calde.
Sfârșitul bradului
Rămășițele sărbătorilor de iarnă dispăreau, până la urmă, pe rând. Cu cât treceau zilele, uitam și eu de ele. Dar se întâmpla ca, ori de câte ori mă apropiam în drumurile mele de mormanul de zăpadă de lângă cuptorul de pâine, să mă apuce iar dorul de clopoței, de colinde și de Crăciun. Înfipt în omăt, bradul Crăciunului își aștepta sfârșitul. Dezbrăcat de podoabe, dezvelit de beteală, își înălța silueta stingheră pe albul zăpezii. După ce a fost inima casei în tot iureșul sărbătorilor, în jurul lui adunându-se toți ai neamului, veniți de aproape sau mai de departe, după ce prin înfățișarea și rostul lui cobora cerul pe pământ, sfârșea într-o tristețe fără de margini, părăsit și abandonat până în primăvară, când din trunchiul lui uncheașul Petrea croia fie o coadă de săpăligă, fie un arac bun de proptit o tufă de fasole. Mi-era milă de bradul părăsit. Mă mângâiam cu gândul că poate îi va fi mai ușor dacă i-aș aduce aminte de ceea ce-a fost odată. Și-atunci îl împodobeam cu frunze uscate, spulberate peste omăt, cu bețișoare și lemnișoare lustruite pe care le găseam în lemnărie, cu paie galbene căzute pe uliță din sania trasă de caii lui Ioji. Agățam în crengile lui goale hârtiile colorate cu care fuseseră înfășurate bomboanele primite în dar, și sfori pe care le găseam în sertarele credențului din bucătărie. De la o vreme, vedeam că orice aș face, oricât aș fi stat prin preajma lui, bradul părea parcă și mai trist, și mai singur. „Calul mort nu-l mai trimiți la apă”, îmi zicea Buna când vedea ce fac. Așa am înțeles că nu mai poți întoarce timpul înapoi și că sărbătorile, ca toate celelalte întâmplări, au vremea lor. După aceea, le mai poți doar pomeni în amintiri. Da, zic eu acum, la zeci de ani de la vorbele ei, poate că o fi mort calul, dar dacă ai chef de joacă, ce frumos îți poți aminti cum te țineai de coama lui, într-un galop nebun printre stele, colinde și nori încărcați de omăt.
Măsurătoare de An Nou
Chiverniseală și cumpătare bună în toate, inima deschisă și gând curat, credința că binele va învinge mereu și răul va dispărea dintre oameni, cam acestea erau doar câteva dintre învățăturile cu care Buna mea întâmpina fiecare început de an. Și pentru ca să nu le uit și să le respect întocmai, când voi fi „la casa mea”, mi le repeta de multe ori, în zilele de trecere dintre ani. Găsea ea timp și pentru asta, oricât de multe se adunau de rânduit și de dus la capăt în gospodărie.
Multe am uitat de atunci, unele s-au schimbat odată cu vremurile, cu anii și cu preocupările mele, altele decât cele din casa veche de la marginea pădurii. Dar dincolo de toate, mi-au rămas în amintire câteva gesturi pe care Buna le făcea în zilele acelea de început de an, într-o ordine pe care astăzi n-aș mai putea s-o recompun exact. Se întâmplau în prima dimineață a Anului Nou, când toate stăteau sub semnul începutului, al „primei dăți”. Respecta ritualul neabătut, nu pentru că ar fi fost prea superstițioasă ori prea bisericoasă, ci pentru că toate trebuiau așezate în matca lor, natural, cumpătat, în curăție și cu un gând bun. Înainte să aducă prima găleată cu apă de la izvor, în prima zi din an, țin minte că spăla bine, bine găleata, o opărea și făcea deasupra ei semnul crucii. Același semn o însoțea și când hrănea găinile, vaca, pisicile și câinele în dimineața de întâi Ianuarie. Și ele trebuiau curățate, „înnoite și însămnate, încrucite” pentru vremea care urma. Mai stropea Buna cu apă sfințită acareturile de pe lângă casă, pomii din livadă, holda și locul de straturi, pentru ca miezul începutului să rămână întipărit și acolo. Peste toate trecea gândul ei de bun început, pe toate le „lua în samă”, nimic nu rămânea pe de lături. Până și moștiocul, alcătuit din trei, patru pene mai mari de găină ori de cocoș, adunate și legate împreună, cu care ungea cozonacii cu ou bătut, până și pana aceea banală era înlocuită și înnoită în prima zi a anului.
Nici nu mai spun cu câtă grijă mă „înnoia” pe mine, pregătindu-mă pentru noul an, cu rugăciune rostită solemn, în picioare, lângă masa din bucătărie, cu apă sfințită băută „pe inima goală”, cu semnul crucii, cu care mă învăluia când mă strângea în brațe, și la urmă cu măsurătoarea de la tocul ușii. În prima zi a anului, stăteam drept, în picioare, lipită de locul unde sunt prinse țâțânele, balamalele, și Buna trăgea deasupra capului meu o dungă cu un creion. Așa puteam să văd cât am crescut în anul care s-a încheiat. Măsurătoarea era cu degetele. „No, ni, cât ai crescut!”, se mira ea exagerat, ca să-mi facă bucurie. „No, ni, cu tri dejite ești mai mare! No, vezi ce bine-ai crescut, dacă ai fost cuminte!? Dacă îi hi cuminte și ascultătoare, îi crește și mai mare!”. Cu speranța asta îmi petreceam adesea restul primei zile din an, apoi uitam, uita și Buna, și mai trecea vremea, până se înnoia anul din nou și făceam altă măsurătoare.