Toba cu colinde
„D’îndi eşiţi voi, mari boieri, ge vedeţi pă Dumnezău, cum coboară de frumos, de frumos, de cuvios, tot pa scări de lumânări. Pe nimica nu călcare, de nimic nu se ţinare. Nici cu vorba nu sfârşare, luntru în casă din intrare, di bun prânzu îi dedeare. Gata-i prânzu să prânzim şi scaun să hodinim. N-am venit eu să-ţi prânzesc, nici scaun să hodinesc. C-am venit eu să te-ntreb, de-acel vig din dorsinic, ce stă-n culme păluit. Păluit și necroit”.
Moş Ionel Biriş tace, însă bate mai departe ritmul în dubă. Pare că-și cheamă strămoşii la moştenirea adevărată, la înţelepciunea simplă, pe cale de-a se pierde. El însuşi, lovind toba aceasta ciudată, cu ochii închişi pe jumătate, arată ca un bătrân de-acum trei mii de ani, în jurul căruia timpul s-a oprit. Colinde le spune cântecelor sale străvechi, cu ritm legănat, ce le face să semene mai degrabă cu niște descântece străvechi, rostite într-o limbă românească arhaică, imnuri bizare, scoase din cufărul magic al începuturilor. Îşi umflă pieptul din nou şi susură, ca un legănător de inimi, ca un descântător de suflete:
„Cere mi se cere, fiu la maică-s-are, că el să sloboade codrii a vânare şi câmpii a jucare. Maică-sa-i grăiare: «Ba fiule bare, eu nu te-oi lăsare, nici codrii-a vânare, nici câmpii-a jucare, căci tu mi-aş duceare sora soarelui, soare-mi răseare, soare mâniosu, pe toţi mi-ncercare. Las să-ncerce lasă, numa să nu-ncerce, sus în porumbacu. Că io acolo mi-s damu doi columbi de uri şi ei s-or speriare şi sus s-or zburare, în mare s-or lăsare şi s-or înecare. Cu ce te-ai jucare? Juca-m-aş jucare cu cea soră meare şi te-nveseleşte, fiu la maică-s-are”.
S-a oprit bătrânul. Vibraţia dubei mai pluteşte un timp în cameră, aşezându-se peste noi şi peste puţina mobilă din lemn vechi. Ce limbă e asta? Ce cântece mi-a zis moşul? Pare o limbă a stră-românilor, pe care cu greu o mai găseşti pe pământ. O limbă pierită de mult, dar care, iată, a supravieţuit în cotloanele munților, în pieptul unui meşter din satul Almaşu Sălişte. Acestea sunt colindele satului, pe care le cântă bărbaţii în ajun de Crăciun, mergând pe uliţe. Şi toţi au, ca moş Biriş, câte o dubă, o tobă cu două fețe, pe care o bat într-un anume ritm. Te cutremuri când auzi douăzeci de bărbaţi şuierând aceste cântece străvechi în bubuitul dubelor, de-ai crede că o ceată de arhangheli vrea să te aducă la tradiţie, la cele drepte. Aerul vibrează şi ceva în adâncul sufletului simţi cum se răsuceşte, ca un dor vechi, trezit, ca o nostalgie inexplicabilă, după ceva ce nu ai trăit şi totuşi e în tine. Poate este din cauza dubelor, aceste tobe magice, făcute cu meşteşug…
„Duba nu se face oricum”, spune moş Biriş, şi în tăcerea camerei loveşte o dată pielea întinsă. Ca un lac liniştit în care ai aruncat o piatră, sunetul face nenumărate vibraţii concentrice. „Îi făcută cu un lemn anume, de paltin. Că dacă o faci din orice alt copac sună ca o oală, nu-i bună de nimic. Da’ paltinu’ cântă. Noe şi-a făcut corabia tocând pe lemn de paltin şi de-atunci şi toaca bisericii tot din paltin îi făcută. Toate duhurile rele goneşte paltinu’, că se mai spune că în prima apă a lumii, Dumnezău un paltin a pus, şi pe el a stat ca să facă oamenii din frunze, cu năsip de pe fundul mării. Îi lemn sfânt şi de-aia cântă, i-auzi-l cum spune!”. Şi mai loveşte o dată în duba lui veche, cât să simţi cum trupul ţi se înfioară. „Iar pielea de feţe a dubei îi făcută din piele de cerb sau de căprioară, ţinută în zamă de var, pregătită tot cu meşteşug, ca să cânte. Şi când pornim prin sat şi prin case, punem în jurul dubelor iţe verzi de iederă, ca să fie cu sănătate şi bucurie oamenilor, tot anu’ ce urmează”.
„Pă sub boala ceriului”
Moş Biriş avea zece ani când a văzut prima oară o dubă, agăţată în cui, în tinda unui bătrân din cătunul Gura Negurii. Era o dubă cum nu avea să mai întâlnească de-atunci, făcută din scorbura unei sălcii bătrâne, peste care era legată pielea cu fir de cânepă, şi „i-a căzut la inimă” pe loc. S-a străduit să îşi facă singur, acasă, o dubă. La început o făcea cu piele de câine pe oale obişnuite. Mai târziu l-a cunoscut pe Vălean. Vălean Orbul. Despre el circulau în sat tot felul de poveşti despre cum şi-a pierdut vederea, însă el ştia cel mai bine să bată duba şi cunoştea zeci de cântece străvechi. De la el a învăţat moş Biriş „colindele”. Băteau duba până noaptea târziu, pe dealuri, înfiorând pădurea. Cuvintele şi le nota întocmai acasă, într-un caiet, la lumina opaiţului.
Cu degetele noduroase, moșul apucă băţul dubei şi, lovind ritmic pielea căprioarei, începe din nou să cânte, cu vocea tărăgănată:
„Trice tri gin, tri lăturiu, trice tri gin, tri cornuri. Şi voi ruga să o duceţiu pă sub poala ciriului, luntru poarta raiului, de-a dreapta tatălui, ci acolo îi locu di hogină, un’ şi domnii hodinesc, tăt trupu’ şi sufletu’. Sufletu’ deaşa-i grăiare: Da’ cui este ceastă rugă, ceastă rugă şi poruncă? Ruga lui boier bătrânu, de-atuncia Domnu c-o lăsat, măr de daur junilor, busuiocul fetcelor, trandafir nevescelor, iarba creaţă a babelor şi crucea bătrânilor”.
Satul Almaşu Sălişte, în care trăiește Moș Biriș, mi s-a părut, încă de la început, ca un loc tainic, un loc neumblat unde, ca prin minune, a supravieţuit ceva din vechiul neam al acestor meleaguri. O fărâmă a timpurilor străvechi a scăpat neatinsă, ascunsă de sălbăticia pădurilor, ocrotită de un drumeag şerpuitor, ce pare că nu duce nicăieri. Doisprezece kilometri trebuie să pătrunzi în munte ca să ajungi în această margine a comunei Zam. Deși a venit primăvara, omătul e până la brâu. La capătul acestei încercări te aşteaptă însă o tobă magică și o limbă română atât de veche, încât i s-au pierdut urmele. Nici nu ştii cum să o scrii. O asculţi, doar inima o înţelege şi se lasă legănată de ea.
Biserica cu sfinţi fericiţi
Pădurea s-a lăsat până în curţile oamenilor. Sălbăticia ascunde satul, mai are un pic şi îl acoperă de tot. Luna trecută, lupii au mâncat doisprezece câini. Mai departe de Almaşu Sălişte, încă patru kilometri prin munte, este Deleni. Acolo este cea mai frumoasă şi cea mai veche biserică din Zam. A fost furată din alt cătun, în urmă cu mai bine de două sute de ani. Atât de mult le-a plăcut delenilor biserica vecinilor, încât au mers noaptea şi au adus-o la ei în sat, au furat-o, înhămând oameni şi boi la douăsprezece care. O bisericuţă mică, din lemn, frumoasă ca o pasăre. N-au vrut să o dea nici când au venit „din lume”, de la muzeu, şi li s-a promis o altă biserică, nouă şi strălucitoare. Opt suflete au mai rămas astăzi în jurul ei. Opt oameni care trăiesc doar cu Dumnezeu şi cu bisericuţa lor, în mijlocul pădurii, în ascunzişul munţilor. Iarna asta nu au coborât de-acolo. Şi nimeni nu a urcat la ei.
„Nu las eu pe nimeni să urce. Nu ajungeţi la jumătatea drumului, că ori vă mănâncă lupii, ori vă încolţesc râşii. Chiar și dacă ştii drumul e greu de ajuns, că zăpada e până la piept, pădurea te rătăceşte. Nici bătrânii nu coboară, că ştiu rostul locului. Vor veni spre primăvară, vor coborî odată cu zăpezile, poate când facem strigarea peste sat, cu foc de jneapăn, moroleuca, cum îi zicem noi”, spune Sima Romeo, călăuza și gazda mea pentru o noapte, şi adaugă: „Haideţi mai bine să vedeţi biserica noastră, de aici. E aproape le fel de veche, însă pictura nu are seamăn”. Şi porneşte cu paşi mărunţi, pe o potecuţă făcută prin nămeţi. Cum intri în curtea bisericii, auzi fâlfâitul de aripi al troiţelor. Cruci uriaşe, tăiate în bardă, gata să îşi ia zborul. Parcă sunt făcute din păsările cerului, înțepenite de ger, până au devenit lemnul ăsta negru. Sori pictaţi naiv, ca nişte flori, se învârt pe ele. Nu poţi să treci, fără să le laşi măcar o închinăciune. Abia apoi mergi mai departe, către biserica ce odihnește sub cărunţeala zăpezilor. Brusc vezi turla, plutind ca o săgeată slobozită către cer. Cu mulţi ani în urmă, clopotul ei a fost ascuns într-o fântână, ca să nu fie luat şi topit. Ţăranii au băut apa clopotului până a trecut primejdia. După aceea l-au scos din ape şi din măruntaiele pământului şi l-au ridicat direct în nori, de unde se-aude azi.
În biserica din Almaşu Sălişte, sfinţii sunt fericiţi. Sunt îmbujoraţi şi te binecuvântează zâmbind. Oamenii satului spun că aşa au fost dintotdeauna. Biserica e din lemn şi are două sute de ani. Pictura e veche de o sută de ani, dar culorile sunt atât de vii şi proaspete, încât ai zice că ieri a fost încheiată. Lângă uşa din pronaos, fresca este acoperită cu o perdea. Sima Romeo o dă la o parte, se închină şi apoi explică:
„Aici sunt păcatele lumeşti. Străinii care au ajuns la noi în sat mereu au spus că e o pictură deosebită şi să o lăsăm la vedere. Dar bătrânele, mai ales, strigă să o acoperim, să nu stăm cu satanele lângă noi. Aşa că o ţin acoperită şi numai când avem vizitatori o descopăr”.
Tot peretele e plin de draci verzi şi păroşi, ce se ocupă bucuroşi de clienţii lor: morarul lacom ce ia prea multă vamă, crâşmarul care amestecă vinul cu apă, vrăjitoarea care îl scoate pe drac şi îl trimite la lucru, curvarii şi curvele. Într-o roabă sunt înghesuiţi judecătorii cumpăraţi şi tâlharii. Pe femeia fără copii nu o pedepseşte vreun drac, însă doi şerpi îi sug veşnic sfârcurile. Toţi dracii au câte un nume notat alături, ultimii doi fiind Kufi şi Pufi, dracii care te leagănă şi îţi ţin umbră duminică dimineaţă, ca să nu ajungi la liturghie. Sima Romeo se închină încă o dată şi trage la loc perdeaua peste acel tărâm rușinos și înfiorător.
Pe o măsuţă stă o Evanghelie cu coperte din piele, tocite. Este vechea Carte Sfântă a bisericii, în care au scris toţi preoţii ce au slujit aici. Pe una dintre primele pagini, un scris de mână caligrafic a notat: „Am slujit din 11 mai 1941. În ziua praznicului Înălţării a fost timp foarte plăcut. Pr. Stoian, refugiat din Baraolt”. Astăzi, preot este Ioan Burza. S-a întâmplat că el a rămas fără voce, dar oamenii l-au rugat să nu plece, să rămână cu ei, să vină la slujbă, chiar dacă ei cântă în locul lui. Opt ani, părintele a trăit în minte cu pilda lui Iisus ce spune: „Prin neputinţele tale îmi arăt puterea Mea”. Medicii nu au găsit cauza bolii şi nu au avut cum să-l ajute. A încercat părintele toate medicamentele şi toate plantele, fără nici un rezultat. După opt ani, în timpul unei slujbe, vocea i-a revenit deodată, ca prin minune. Enoriaşii au căzut în genunchi şi au mulţumit că le-a fost ascultată rugăciunea. Şi-au îmbrăţişat cu lacrimi în ochi preotul şi toate au fost ca înainte, după rânduială.
„Poa’ să iarnă”
Dâre de aur rămân prin zăpadă în urma saniei cu fân. O sanie încărcată cu mirosul de astă-vară, din vârful căreia omul îşi îndeamnă molcom calul. O băbuţă adusă de spate, mergând cu paşi mici, a ieşit la poartă să vadă pentru ce fac zarvă câinii în drum. Nimic, se joacă doar. Bătrâna se întoarce cu greu, îşi leagă încă o dată broboada sub bărbie şi, cu aceiași pași mici, merge în mijlocul ogrăzii, unde aruncă boabe galbene găinilor. Le vorbeşte în limba păsărilor şi ele par să înţeleagă, răspunzând cu cârâitul lor atoateştiutor. Într-o salcie, pe marginea dru-mului, este prinsă de o creangă o cănuţă roşie. Drumul merge în paralel cu râul ce coboară din munte şi cănuţa este pentru vreun trecător însetat, ce ar vrea să soarbă din şuvoiul rece. Într-o curte, doi bărbaţi încarcă zăpada cu lopeţile în căruţă. Au făcut un pic de loc în faţa casei, dar mai e de lucru. Sunt îmbujoraţi, căciulile s-au dus pe ceafă. „Doamne-ajută!” salută ei pe oricine trece. Numai de s-ar mai opri ninsoarea! Pe coş iese un firicel de fum şi poţi ghici prin fereastra perdeluită femeia ce pregătește prânzul. Dispensarul satului e părăsit, mai are un pic şi se prăbuşeşte. Fără geamuri sau uşă, cu acoperișul într-o rână. Se vede că a fost cândva o casă frumoasă, la care ajungeai trecând podeţul de lemn. Almaşu Sălişte are tot mai puţini oameni, dispensarul nu mai foloseşte. Aşa cum nu mai foloseşte nici şcoala: cei câţiva copii ai satului merg la Zam. Şcoala stă închisă de ani buni. Mare, cu ferestre lungi şi pridvor larg. Probabil, cândva, satul era înfloritor, cu multe familii şi mulţi copii ca să umple o asemenea şcoală. Terenul de fotbal e pustiu. Înainte mai păşteau vacile pe el, însă oamenii sunt în vârstă și nici animale nu mai ţin. Nu mai au putere.
O bătrânică se apropie de singurul magazin din sat, aşezat la răspântie, nu departe de biserică. Ţine în mână o sacoşă de cârpă, împăturită. „Astăzi a venit pâinea?”. Unii spun că ar fi o maşină pe drum, dar nu se ştie dacă va reuşi să ajungă. Alţii spun un „Nu” scurt. Sima Romeo o lămureşte: „Dacă mâine e drumul bun şi bagă taful sau plugul, vine pâinea. Astăzi, nu”. Bătrâna dă din cap şi, târşâindu-şi cizmele de gumă, o ia înapoi spre casă. Nu pare dezamăgită, a vrut doar să ştie, o să îşi facă ea pâine la cuptor. În magazin, unde este şi cârciuma, se discută aprins despre principala problemă: va reuşi sau nu să vină mașina cu pâine? Zăpada e mare, şansele sunt mici. Cineva înjură primarul. Apoi se face linişte. Soba de tablă din magazin începe să dogorească şi oamenii îngheţaţi de gerul şi de muncile de-afară se înmoaie. Pe rafturi stau, nemişcate parcă de ani de zile, câteva pungi cu detergenţi, orez, zahăr. Vitrine prăfuite, demodate, de la înfiinţarea cooperativei. Oamenii nu au obiceiul să cumpere de aici decât strictul nece-sar. Au acasă tot ce le trebuie, aşa s-au învăţat, aşa au trăit dintotdeauna. De-aia nici nu îi sperie zăpada uriaşă sau gerul. Podurile sunt pline de slană, sacii cu făină şi mălai aşteaptă în pivniţe, ouăle galbene sunt proaspete în fiecare zi. Şi după ce taie lemnele de foc, oricine are un ţoi de vinars, amestecat cu zahăr topit şi câteva boabe de piper: „Poa’ să iarnă cât o vre!”.
Grădina cu flori dalbe
Paşi noi prin zăpada adâncă, neatinsă, par să fie cel mai bun lucru de făcut dimineaţa, în Sălişte. Orice costişă ai urca, ea îţi pune la picioare întregul sat, ca un animal mare şi blând. Sunetele diferite se unesc deasupra văii şi devin un tot catifelat, molcom, ce se despică din când în când, pentru a lăsa să ajungă la tine un singur lătrat de câine, un singur ţipăt de cocoş sau lovitura toporului ce crapă lemnul. Clopoţelul unui cal ce trage o sanie cu fân rostogoleşte clinchet peste case. Sunete ce sosesc şi îţi luminează întâmplări uitate te ademenesc în acest timp imposibil de măsurat. Ai vrea să îţi scuturi sufletul deşirat de grijile mărunte şi apoi să îl umpli pentru totdeauna cu ceea ce vezi, cu ceea ce auzi. Zborul scurt şi zgribulit al vrăbiilor. Gardurile strâmbe, adormite în nămeţi. Pădurea liberă, nesfârşită. Strălucirea fragedă a zăpezii. Mintea se goleşte de cugete şi gânduri, urci ca un fuior de fum dincolo de bine şi de rău, eşti din nou copil şi adormi neştiutor pe braţul tatălui tău. Vrei să nu doreşti nimic, să iubeşti mult, orice, simplu şi nemeşteşugit, aşa cum o fac ţăranii de aici, în traiul lor zilnic. Spre seară, casele încep a se întrista, până se aprind ferestrele gălbui sau roşiatice. Noaptea pare că vine sorbindu-şi albăstreala îngheţată din lună şi, prin gerul de iarnă, stelele se-arată subţiri. Afară câinii latră tot mai departe şi butucii încep să trosnească în sobă. Căldura îţi înmoaie oasele, parcă ar fi de ceară. Sub zăpadă, satul adoarme toropit. Aievea sau nu, auzi un bătrân care bate rar în dubă, descântând visele cu voce blajină. „În grădina cu flori dalbe sunt doi meri aminunaţi, la tulpină-alăturaţi. La tulpina aceşti doi meri este un pat mândru înciat, înciat cu viorele, ascernut cu brânduşele. Dar în pat cine-i culcat? Fiica mică de-mpărat, tot îmi plânge şi-mi suspină, că şi-a pierdut boieraşu. Boieraş din banii vechi şi cerceii din urechi”.
(Fotografiile autorului)