• Pe Ialomița, la anul 1500, navigau corăbii bogate, iar apele ei străbăteau unul din cele mai misterioase orașe medievale: Târgul de Floci •
Noduri și semne
Era primăvară sau poate începutul verii la Slobozia. Căldura marilor câmpii înconjurase orașul. Muzeul, o clădire cenușie afundată printre copaci, părea invizibil. Înăuntru pluteau liniștea aceea neclintită a muzeelor din România, aerul acela nemișcat și răcoros care face obiectele să pară plutitoare în vitrine, în lumină puțină și în tăcere. Cine mai calcă astăzi pragul unui muzeu de provincie? Cine să tulbure liniștea obiectelor așezate frumos, în afară de vreun grup de elevi aduși pentru a bifa în agendă o „acțiune”? Nimeni, desigur, astfel că „artefactele” – cum se numesc ele în limbaj de specialitate, rămân nevăzute, suspendate în timpul acela special, propriu oricărui muzeu, între real și ireal, murmurându-și poveștile pentru ele însele.
„Nu e deloc așa”, zice directorul muzeului de istorie din Slobozia, apăsând niște comutatoare, „un muzeu nu e deloc încremenit, ba dimpotrivă, o să vedeți, e ceva extraordinar, totul e să ai ochi pentru asta, să…” Luminile se aprind pe rând cuprinzând sală după sală, vitrină după vitrină, într-un galben strălucitor, în timp ce el se mișcă repede, ca un vrăjitor jucându-se la un pupitru magic. E tânăr, scund de statură, îmbrăcat sport, într-un tricou roșu, și de un entuziasm molipsitor. Efectul luminii e extraordinar, pare că soarele tuturor câmpiilor Ialomiței s-a scurs înăuntru, obiectele prind viață, strălucesc, vibrează. Și mai mult decât lumina, ceea ce le face să trăiască sunt poveștile lui Florin Vlad, căci așa îl cheamă pe tânărul director al muzeului din Slobozia, care aproape că aleargă printre ele, scrijelind în aer, din trei cuvinte, gravuri ale unor timpuri care s-au dus. „Totul e să simți. Dincolo de obiecte care vin dintr-o epocă sau alta, istoria e despre oameni… despre noi, nici nu știu cum să vă spun… Uitați-vă, altarul dacic din lut cu semnul soarelui pe el – ăsta e de la Piscu Crăsani, unde se afla legendara cetate Hellis a lui Dromichete, vă dați seama? Și asta, ce ziceți de asta? Ați mai văzut așa ceva? E un unicat, ceva extraordinar”, zice transfigurat în fața „rytonului”, un fel de cupă veche de două mii de ani, făcută de geții câmpiilor Ialomiței din cornul unei vite și în care a fost sculptată silueta fină a unui cal fantastic. În inima calului geții turnau vin. „Nu sunt doar niște obiecte, sunt mult mai mult decât atât, pentru că prin ele putem să vedem dincolo. Poate că rytonul a fost ținut în mâini chiar de Dromichete.” Are dreptate, îmi spun, dacă am ști să vedem „dincolo” de obiecte, la oamenii care le-au folosit cândva și la poveștile lor, atunci poate că muzeele ar fi pline de vizitatori. Obiectele vechi au un suflet al lor, poartă în ele ceva special, o răsuflare a oamenilor acelora și, uneori, dacă suntem atenți, putem arunca o privire dincolo de timp. „Uitați-vă, acum suntem undeva, în epoca bronzului, la Stelnica – Grădiștea Mare, la Bucu, la Dridu, unde acum trei mii de ani tocmai se năștea poporul geto-dac, priviți ce știau să facă, imaginați-vă cine erau oamenii aceia, ce gândeau, cum se îmbrăcau, cum se rugau zeilor lor, cum țineau toate acestea în mâini.” Cupe, săbii, vârfuri de săgeți irizează palid dincolo de pereții de cristal ai vitrinelor. „Și aici”, zice el făcând o piruetă în adâncurile istoriei, „aici suntem cu 5 mii de ani înainte de Cristos, în timpuri despre care ați crede că oamenii erau niște sălbatici.” Se apleacă spre mine ca și cum ar fi vrut să-mi spună un secret. „Era paradisul Europei. Ialomița și Dunărea făceau un fel de deltă fantastică, în care erau animale, păsări și pești.”
Vasele roșietice ale culturii Gumelnița găsite la Bordușani ard stins în vitrine, obiectele stranii găsite în necropola de la Stelnica, și care ar putea să stea glorios în oricare mare muzeu al lumii, toate acestea aparțin unor timpuri în care civilizația sumeriană și cea egipteană încă nu existau. Luncile paradiziace ale Borcei și Ialomiței erau centrul lumii.
Cetatea Lânii
Lumina se stinge, pentru a se reaprinde în altă sală, în alt spațiu și alt timp. Muzeul este ca o casetă magică, în care un maestru învârte roata istoriei, cu un singur gest. „Au trecut 6500 de ani”, zice Florin Vlad cu un gest larg, mulțumit. „Suntem în Evul Mediu, pe la 1500, cam pe locul în care Ialomița, bătrânul Naparis, se varsă în Dunăre. Râul face meandre mari în jurul grindurilor înalte, iar pe grinduri sunt case și biserici, târguri și negustori nenumărați, pentru că locul acesta despre care vorbim era un nod de comerț extraordinar. Erau corăbii care urcau pe Ialomița și care aduceau mărfuri de peste mări, piper și șofran din Orient, bumbac și pietre prețioase, ceramică și sticlă. Postavuri lombarde și franceze, belgiene, de la Ypres și Louvain, țesături bizantine, și câte altele.” Privesc împrejur. Sunt bijuterii minunate, arme și vase smălțuite, cahle ale unor sobe care s-au stins demult, dar care păstrează încrustate în ele semnul legendar al cavalerului danubian. Toate acestea vin din ceea ce s-a numit, cândva, Târgul de Floci, legendara Cetate a Lânii, Linucastrum Flocx, un loc atât de fabulos, încât apărea pictat pe Loggia lui Rafael de la Vatican. Un oraș european, cu sute de ani înainte de a exista vreo Uniune Europeană, și din care, aveam să aflu, n-au mai rămas decât amintiri aburoase.
„O Veneție a Bărăganului”, zice Florin Vlad. „Aici toată istoria s-a învârtit în jurul apelor, de acum 7000 de ani și până în zilele noastre, înțelegeți, iar semnele acestei istorii sunt aici. Un nod al istoriei. 7500 de ani…”
„Veneția Bărăganului”… aproape că o pot vedea cu ochii minții, cu colinele sale înconjurate de ape, cu corăbiile trase la mal pentru a încărca piei și miere și sare și pește, din marile bălți dimprejur, cu bisericile aflate pe vârfuri, cu sutele de care uriașe venite de peste munți, de la Brașov și de la Sibiu, cu mărfuri. Azi, Târgul de Floci, locul despre care un călător italian spunea că ar fi existat de pe vremea descălecării legendare a lui Negru Vodă, locul în care s-a născut Mihai Viteazul, a dispărut cu desăvârșire.
Ochean magic
Străbat vânturile câmpiei dintre Ialomița și Borcea, pe jos, printre ierburi sălbatice și ciulini înfipți în carnea toamnei, căci au trecut luni de zile de la incursiunea mea la muzeu. Cerul este așa cum mi l-am închipuit, un cer al câmpiilor nesfârșite, cu nori alunecând jos, agățându-se de singurul reper al acestei imense întinderi: un colț de zid, tot ce a mai rămas din fabulosul oraș. O țandără roșiatică ce făcea cândva parte din trupul unei biserici, o așchie singuratică, absurdă, înfiptă în mijlocul câmpiei, care se strânge împrejurul ei ca apele unui vârtej în jurul ochiului. Ici-colo sunt gropi rectangulare lăsate de arheologi, în care și-au făcut adăpost câinii sălbăticiți ai câmpiei, ultimii locuitori ai acestor întinderi. Pretutindeni sunt cioburi de ceramică și de sticlă veche licărind printre ierburi, cărămizi sparte, resturi ale marelui oraș dispărut. Un bust al lui Mihai Viteazul priveghează, din șosea, pustiul ce domnește acum peste locul nașterii sale.
„Era o lume strălucitoare, cosmopolită, în care se întâlneau toate limbile și obiceiurile Europei”, îmi spunea Florin Vlad. „Imaginați-vă un oraș populat cu negustori și cu boieri, cu dregători ai curții domnești, un oraș port care avea o administrație și o vamă, în care se vorbea grecește, franceză, germană, poloneză și turcă, în care tranzacțiile erau atât de mari, încât se foloseau monezi de aur. De la Brașov și Sibiu veneau negustorii cu arme, cu arcuri și săbii, cu postavuri flamande de Brugge, Maestricht și Mechlen, argintărie și țesături germane de la Aachen, Breslau și Köln, erau negustori italieni, genovezi și venețieni care cumpărau corăbii pline cu grâu de Vicina, blănuri de vulpe și jder, ceară și sare. Pe urmă, carele brașovenilor plecau încărcate cu sturioni și cu icre negre, cu atlazuri și mătăsuri din Anatolia și Orientul Apropiat, mirodenii și hamuri pentru cai împodobite cu argint, parfumuri și…” E ca și cum directorul muzeului din Slobozia ar fi deschis o poartă, o fereastră în tunelul istoriei, numai că acum, aici, nu mai sunt decât cioburi, ca și cum o mână nevăzută ar fi șters totul de pe fața pământului, chiar și amintirea. Câți oameni mai știu astăzi poveștile halucinante ale acestei câmpii străbătute de ape, câți își imaginează că aici, pe malul Dunării și al Ialomiței, a existat, timp de sute de ani, un loc mai european decât visăm noi să devenim acum?
Undeva, spre sud, se vede sub cer liziera de copaci de pe malul Dunării. Au fost timpuri în care, de sus, din marele oraș al grindurilor, se vedea soarele răsărind din fluviu, iar bisericile din vârfurile colinelor sprijineau cerul.
Costandache
El stă sprijinit într-o bâtă, neclintit, de o jumătate de oră, așteptând ca eu să străbat câmpul și să ajung la el. La fel și cățeaua lui, imobilă, neclintită, ca și cum ar face parte din peisaj. Mai încolo, oile. Și mai încolo, apele galbene, nămoloase ale Ialomiței. Satul Giurgeni se zărește spre răsărit. „O cheamă Lupa. Nu mușcă”, zice arătând doar din ochi către câine. „Pă cine cauți, că aici nu-i nimeni?” Stă puțin cocoșat, cu spatele la vânt, ca și cum ar vrea ca aerul să treacă mai ușor pe deasupra. Are ochii mijiți, ca două fante, prin care răzbate o privire dură. „Păi”, zic încercând marea cu degetul, „mă uitam pe la cioburi. Am auzit c-a fost un oraș mare, cu biserici și cu…” El mă privește doar o clipă, apoi i se adresează vântului, cu privirea înțepenită undeva, la orizont, unde se zărește așchia de zid înfiptă în pământ: „Aicea a fost Mihai Viteazul născut. Avea șăici la apă, cu soldați pe ele, trase la mal. Era bogată mă-sa, cică avea crâșme ș-un depozit, și cică avea servitori, că era de neam. Eu sunt din Hârșova, da’ acuma stau aci, la Giurgeni, că-s născut pă insulă, la Cruce”. Fără îndoială, îmi spun, bărăganele nesfârșite, vântul și ierburile, poate singurătatea îi face pe oameni să fie ciudați. El parcă îmi aude gândul, pentru că își întoarce privirea către mine. „Astea nu le știu din capu’ meu, nici de la birt. Am vorbit cu oameni mari, de la București, de-au săpat p-aicea după oale. Avea ochi albaștri mă-sa, și cică era frumoasă, din neam de greci, de s-a uitat la ea ditai domnu’ țării, unu’, Pătrașcu. Da’ pen’ce vrei să știi?” „Păi vreau doar așa, să-mi dau seama cum era atunci, pentru că acum nu mai e nimic, și nu pot să-mi imaginez unde au dispărut bogăția, șăicile, orașul.” Aha, ochii lui se deschid puțin către mine, el nu e om ursuz, dar îl bat gândurile cum stă așa, aici, se gândește la fetița lui de 5 ani care a murit, la nevastă-sa care s-a dus și ea, și la el, cum a ajuns cioban pe câmpurile astea, deși e om cu școală. „Se duc ele, orașele și țările, da’ viața omului… Mă cheamă Costandache”, zice, și-mi întinde mâna.
Apoi Costandache îmi spune cum a fost de față când arheologii au găsit bijuterii și oale smălțuite și oase de oameni și de animale, îmi spune cum erau puse bisericile pe grinduri, „fiindcă altfel n-avea cum”, cum fluviul era atât de mare încât intra pe apa Ialomiței în valuri, casele erau făcute din piatră și aveau beciuri cu sute de butoaie de vin și de miere, banii erau de argint și de aur și cei mai mici erau de aramă, femeile aveau cingători de argint și bărbații aveau haine cu gulere din blană scumpă și săbii, veneau domnitori pe-aici să cumpere scumpeturi, păcat, că până la urmă lui Mihai Viteazul i-au tăiat capul, de-a fost îngropat fără trup, într-o mânăstire. „Și orașul”, întreb, „ce s-a întâmplat cu orașul?” „Era oraș bătrân, de o mie de ani”, zice, „i-o fi trecut și lui timpul, de s-a stins. Acuma îl vezi că e și pe urmă te uiți, și nu mai e. S-a dus. Mai rămăsese din el un sat, care era uite, colo. Piua Petrii să chema. Și deodată s-a dus și el, parcă n-a fost. Biserică, școală, case nu-s. Mai sunt niște cruci care-au fost din cimitir, și care acuma se plimbă pe câmp. Într-o zi sunt într-un loc, și a doua zi le vezi că s-au mutat mai încolo.”
Înainte de a pleca să văd crucile umblătoare, l-am întrebat pe Costandache de ce a murit fetița lui. Un doctor a infectat-o cu HIV. Ciobanul ruinelor se cocoșase din nou sub vânt, ca și cum ar fi vrut ca aerul să treacă mai ușor peste el. Lupa mă urmărea din ochi.
Crucile călătoare
Merg înspre locul în care curgerea Ialomiței se unește cu Dunărea. Ierburile devin mai mari și mai roșii, mărăcinii mai groși, Costandache rămâne în urmă din ce în ce mai mic, rumegând la timpurile în care oamenii erau mai mari de stat – „așa, ca Viteazul, care când se ridica în picioare se întuneca cerul”, și pe măsură ce mă apropii, respirația fluviului se face mai puternică, zgomotele insectelor se amestecă în vânt cu țipetele păsărilor. Apoi, dintr-o dată, locul se deschide într-un fel de platou înconjurat de diguri năpădite de buruieni și de papură, iarba se face blană galbenă a pământului, și orice pală de vânt încetează. Adăpost. Dintre ierburi văd mai întâi silueta unei cruci, umbra în piatră a unui om care nu mai e. Apoi alta, și alta, și încă una, risipite, căzute, înghițite de ființele nevăzute ale pământului și apei. Aici a fost Piua Petrii, adică ultima rămășiță a Târgului de Floci. Aici se sfârșește timpul unei cetăți care a trăit 2000 de ani. Vechii geți vegheau de-aici corăbiile grecilor dobrogeni care urcau pe Ialomița până sus, în dreptul puternicei dave de la Piscu Crăsani, legendara Hellis.
Dumnezeul reporterilor veghează. Printre crucile risipite în pustietate se vede un om. Fumează așezat lângă o cruce călătoare.
Stamate. Ascuțit, cu fața lungă, tăiată în unghiuri drepte, trăgând din țigară de parcă ar fi ultima. Pescar, născut „aicea, în Piua Petrii, care nu mai e”. Ce s-a-ntâmplat cu satul? „Într-o noapte s-a ridicat apa și l-a înghițit într-o secundă.” Și el? El era atunci mai tânăr. Acum vine doar să se uite la crucile de piatră. Are vreo două, ale lui. Cherhanaua, barca, setcile sunt mai încolo, iese la pește pe Ialomița, pe urmă pe Borcea, pe urmă, seara, uneori, vine aici să se uite la cruci. „Am auzit de crucile călătoare”, zic. „Poate că se mișcă pământul, cu totul”, răspunde. Și cu asta, înțeleg, subiectul e închis. Să vorbim despre pești, care nu mai sunt cum erau înainte, sau despre apă, care nu mai e ca înainte, sau despre animale… „Dar orașul vechi? Cetatea de Floci?” „Nu mai e nimic”, mormăie Stamate, „nici oraș, nici oameni, nimic. Pe timpuri, de-aia era orașul, pentru că erau peștii așa de mari, că trebuia cinci oameni să-i tragă, scoteau tone, sute, mii de tone, de le încărcau pe corăbii. Băteau sturionii și somnii, apa nu era galbenă ca acuma, era înaltă, bogăție.” Pe urmă apa s-a micșorat, peștii la fel, orașul a sărăcit până a dispărut. „Eu cred că se termină lumea”, zice Stamate, „când eram copil, săpa tata fântână și găseam – nu cioburi ca acuma – oale întregi, bani și sticle așa de frumoase, că le țineam în casă, din orașul care-a fost. Eu zic că tot apa s-a ridicat și l-a înghițit, cum a înghițit și satul nostru, de-aia n-a mai rămas nimic. O noapte, și gata.”
Am stat un timp cu pescarul melancolic Stamate și am ascultat ideile lui despre declinul lumii, așezați lângă una din crucile călătoare. Mi-a spus cum erau făcute șăicile lui Mihai Viteazul, un fel de corăbii mici și iuți pe care erau oșteni, mi-a desenat cu un băț în lutul roșu felul în care arăta o monoxilă, adică o barcă făcută dintr-o singură bucată de lemn. Mi-a dezvăluit marele secret, că sub Târgul de Floci a existat un alt oraș, făcut numai din bolți de piatră și de cărămidă, un oraș al tunelurilor secrete, un labirint prin care circulau nevăzute marile bogății, la adăpost de privirile lacome. El însuși a văzut, când era copil, capătul unui asemenea tunel ce ieșea din pământ pe malul Borcei, și acolo erau oase de om. În noaptea în care au venit apele, orașul secret a fost inundat pentru totdeauna, acoperit cu mâl, și toate bogățiile au rămas acolo. „Sunt sub noi, înțelegi, peste tot. Aur, argint, comori, chiar aici poate, unde stăm.” Trage un fum adânc. „Crucile, cică, de-aia se mișcă, n-au liniște morții fiindcă-i aur dedesubt.”
Traversez o pădure care se află în stăpânirea apelor fluviului. Rădăcinile copacilor se ridică la doi metri deasupra pământului. Mirosuri ciudate, de nămol, de ierburi, de animale închipuite atârnă sub crengi, fâlfâit de aripi ale unor păsări nevăzute fac liniștea să fie grea. Merg să văd locul în care fluviul îmbrățișează râul.
La marginea pădurii soarele explodează deasupra unei plaje de nisip, fără nicio urmă de pași. Fluviul e imobil ca un lac, imens, neclintit, fără niciun val, fără nicio barcă, fără niciun om. Ialomița e galbenă-aurie-roșietică, alunecătoare printr-un tunel de crengi. Singurul zgomot care însoțește sorbirea râului de către fluviu e o șoaptă.
(Fotografiile autorului)