DRUMURILE VACANȚEI
• Lucrurile se schimbă în România, și când e vorba de păstrarea tradiției. Dacă până acum, modele erau satele vechi, de munte, din Bucovina și Transilvania, în lupta pentru podium intră, cu șanse mari la o medalie de aur, o așezare de pescari din Dobrogea: Jurilovca. Competiția pentru păstrarea și integrarea tradiției în prezent merită, și ea, o olimpiadă. Olimpiada identității, a oamenilor care dau valoare trecutului •
Strada Viilor, unde cândva a fost o mică podgorie, este marginea satului Jurilovca. De pe acest mic deal pot să văd întregul labirint de canale și stufăriș al lacului Razelm, ce se întinde până la orizont. Un tărâm fabulos, de sclipiri de ape și unduiri foșnitoare, ce pare că își schimbă formă la cea mai mică adiere. Miroase a nămol, a pământ dospit de ape. Câteodată se aud glasuri ciudate de păsări – se vaită, se cheamă sau se bucură în desișul trestiilor. Apoi soarele amiezii pune un clopot de foc peste lume, în care cine e prins nu se mai poate mișca. Strada Golovița, strada Doloșman, strada Poștei… Privesc cu uimire la casele alb-albastre, cu ferestre pictate, acoperite cu stuf. Ușile, pridvoarele, chiar și florăria din jurul acoperișului este pictată. De-a lungul ulițelor sunt pomi atât de încărcați cu roade, încât stau să se rupă – smochini, corcoduși, piersici, caiși, pruni. Mă opresc în dreptul unui corcoduș să rup câteva poame dulci-acrișoare. La umbra pomului, în toropeala amiezii, dorm două pisici, care nici nu se sinchisesc de mine. La răspântii de drumuri, încă poți recunoaște vechile cârciumi cu obloane mari. În centrul satului se înalță marea biserică lipovenească, cu cupolă aurie. Și ulițele prăfuite au fost asfaltate. Toate. De-a lungul lor se află pensiuni alb-albastre, în stilul caselor vechi, de odinioară. Și mai este portul: fostul canal, pe care pescarii își trăgeau bărcile, astăzi a devenit un mic golf plin de șalupe și iahturi, un spectacol ce poate fi privit de pe îmbietoarele terase ale restaurantelor cu specific pescăresc.
Poveștile lui Maxim
Regele Carol și ciorba de pește
Locuiește la ultima casă din Jurilovca, dincolo de cimitir. Vine către poartă mergând rău cu un picior. Are părul alb, zulufit. O față arsă de soare și o privire albastră, directă, de om trecut prin multe. M-a primit în curte. Ne-am așezat pe pridvorul casei, cu fața către lacul Razelm, ce se vede dincolo de grădină. Îl cheamă Maxim și este din neam de pescari lipoveni. Privindu-și din când în când palmele bătătorite, mi-a spus trei povești pescărești din familia sa.
„Străbunicul era primar în Jurilovca, și pe vremea lui, venea aici regele Carol să mănânce borș de pește. La una dintre vizite l-a întrebat pe străbunicul meu care este secretul unui borș atât de gustos. Bătrânul i-a spus prima oară că secretul e apa – borșul e făcut cu apă din lacul Razelm. Bucuros, regele a plecat acasă cu un butoi de apă din lac. Când s-a întors în anul următor, regele i-a spus străbunicului că ciorba nu ieșise așa de bună ca a lui. Atunci bătrânul i-a spus că un alt secret e ca peștele pus în oală să nu fie spălat foarte bine, ci doar clătit în puțină apă. A plecat regele și, când s-a întors, a zis, supărat, că ciorba tot nu-i ieșise ca în deltă. «În cazul ăsta» i-a zis străbunicul, «aveți nevoie de un bucătar lipovean, care știe cum și ce să pună în oală». Atunci regele i-a cerut un bucătar să îl ia la București, la palat. Străbunicul i-a găsit o lipoveancă tânără, să îi gătească. De-atunci, regele nu a mai venit la ciorbă în Jurilovca, semn că ăsta fusese secretul. Iar drept mulțumire, Măria sa i-a dăruit străbunicului o caleașcă. Și pentru că nu știa ce să facă în Jurilovca cu ea, a săpat un fel de peșteră în mal, lângă port, și a băgat-o acolo. Dar la o ploaie mare, pământul a curs la vale și caleașca primită de la rege a fost îngropată în malul surpat. Și astăzi e tot acolo, ce-o mai fi din ea. Eu am moștenit terenul acela și i l-am vândut unuia din sat, care a câștigat 500 de mii la loto, în Spania. I-am zis să săpăm, să vedem ce a mai rămas din caleașcă, dar nu a vrut. E și acuma acolo, îngropată în pământ.”
Bunicul, vodca și gazul lampant
„Bunicul pescuia la calcan și pentru asta trebuia să te duci pe mare, la apă adâncă… doar rame și pânză avea la barcă pe vremea aceea. A ieșit el și cu doi feciori ai lui, unul mai avea doar câteva zile să plece în armată, Iegor, de mi-a fost naș de botez. Ajunși în larg, odată s-a întunecat cerul și n-au apucat să scoată sculele sau să tragă la mal, că a izbucnit furtuna. Valuri tot mai mari… bunicu’ ținea cârma, unul din băieți scotea apa cu găleata, celălalt ținea barca, să nu o pună de-a curmezișul, să nu îi răstoarne, dar era prăpăd. Și-atunci bunicul și-a dat seama că e gata, «Noi pierim aici…», a zis. Din cauza băuturii, bunica aproape că ajunsese să îl blesteme, că aveau 7 copii și mare lucru nu se alegea de ce pescuia. Bătrânul s-a speriat. Dacă ajunsese la vorbele ei? Că el, dacă murea, murea, dar de ce să se prăpădească și copiii lui?! Așa că a lăsat cârma în plină furtună, s-a pus în genunchi în barcă și a început să se roage cu glas tare: «Doamne, Dumnezeule, sunt un păcătos, dar de ce să piară și copiii cu mine? Ce rău au făcut ei? De ce să pier eu și să piară și ei cu mine? Scoate-ne la mal, și eu din ziua de azi nu mai pun strop de băutură în gură, și o să fiu om! Numa’ să ajungem cu bine la mal!». A pus jurământ bătrânul. Și-atunci Dumnezeu i-a luminat mintea și i-a dat gândul cel bun: și-a amintit că are o damingeană cu 10 litri de gaz lampant în barcă și ăla, dacă îl verși în apă, pe lângă barcă, nu mai lasă apa să facă valuri-berbece, o ține cumva strânsă. Și așa s-a apucat bunicul să toarne, din când în când, câte o cană de gaz pe lângă barcă, și apa rămânea întinsă și nu mai făcea valuri… Și au ajuns la mal. Nu a spus nimănui acasă despre ce a pățit, și mama povestea că bunica Evdochia tare s-a minunat de el și se ruga pe ascuns la icoane – «Doamne, nu știu ce minune ai făcut, da’ ține-l așa…».
Pustnicii apelor
„Pe vremea despre care vorbesc, pescarii aveau plasele de pescuit din bumbac și cânepă și trebuiau toate unse cu catran, ca să nu putrezească. Stăteau la pescuit zile la rând, ca niște adevărați «pustnici ai apelor» – doar din când în când trăgeau la vreun mal, întorceau barca cu fundul în sus și se adăposteau sub ea, să doarmă. Bărci mari, cu rame și pânze, mahune, în care puteau încărca și cinci tone de pește.
Brigada în care era tata pescuia în anul ăla cu taliene și caramace, către Sahalin. Era primăvară. Și zicea tata că au mers să verifice plasele, și când să pună peștele în mahună, s-au pomenit că în plase au găsit prins un mastodont de morun. Uriaș, nu mai văzuseră așa ceva. Puternic, mare, de nu știau nici cum să îl pună în barcă. Și-atunci, ce s-au gândit ei? Era pe vremea aia strictețe mare, cu mulți grăniceri, cu bărci încuiate cu lacăt seara, la malul mării… S-au gândit să meargă să vorbească cu căpitanul grănicerilor, să vină să tragă cu pușca în morun, ca să îl doboare, să poată lua dihania. Au legat plasele și au mers la căpitan. Când au ajuns la el și i-au spus ce vor să facă, ăsta, un oltean, a crezut că pescarii fac glume cu el… cum să meargă să împuște peștele? «Bă, voi vă bateți joc de mine?». Deja pescarii erau îngrijorați că le sparge plasa, că or să piardă și peștele, și sculele. În cele din urmă, după ce pescarii s-au jurat că nu e glumă, căpitanul a mers și a luat de la rastel arma și 5 cartușe. Și când s-a urcat în barcă să pornească, i-a amenințat că, dacă e o glumă, îi desființează. S-au jurat pescarii din nou și au pornit. Au ridicat plasa încet și nu vorbea niciunul. Stăteau trași în barcă să nu îi vadă peștele, să nu îl sperie, că dacă se apuca ăla să se lupte cu ei, praf le făcea și sculele, și bărcile. Morunul dacă se simte înghesuit, e periculos! Au tot rulat plasele, și apa s-a împuținat, și când peștele a ajuns lângă barcă, tata i-a zis căpitanului, să îi tragă în cap morunului. A tras căpitanul o dată, apoi a încărcat, și buf, a tras încă o dată! L-a nimerit! Și-au strâns plasele încet și l-au agățat cu cârlige, bahor le zice, pentru pești mari, că nu îl poți lua cu mâna dacă e mare. Și nici nu puteau să îl pună în barcă, cât era de mare! Așa că i-au pus o funie pe sub branhii, pe cap, și așa l-au dus prin apă până la cherhana. Dar acolo nu intra pe linia de transport, nu încăpea în vagoneți… așa era de mare. Avea peste 500 de kilograme… L-au tranșat și l-au cărat pe bucăți, în cele din urmă. După cum era obiceiul în acei ani ai comunismului, pescarii au primit doar mațele peștelui, ca să își facă borș”.
Katiușa
Chiar când intri în portul Jurilovca, pe partea dreaptă, este un mic magazin pe care nu ai cum să îl ratezi: în interiorul său strălucesc vechile costume ale lipovenilor, într-o expoziție cu vânzare. De la celebrele kokoshnice, ca niște coroane de regine, și până la rochii și cămăși multicolore, tradiția lipovenească a locului poate să fie descoperită mai ales dacă stai de vorbă chiar cu creatoarea acestor minunății, Valeria Grigore.
„Eu provin dintr-o familie de lipoveni și am făcut acest magazin în amintirea bunicii mele, Simion Ecaterina, pe care toți o alintau Katiușa. Am zis să duc mai departe ce am învățat de la ea: tradiția lipovenească. Când străbunii mei au fugit din Rusia și au ajuns în România, nu purtau costume așa de bogate cum vedeți aici, erau niște refugiați îmbrăcați în haine simple, fără podoabe. Dar înainte de asta, când erau chemați la curtea țarului, invitați de Ecaterina și Alexandru al II-lea, se îmbrăcau cu aceste costume strălucitoare. Era costumul din ținutul Volgăi, de unde se pare că au venit staroverii, lipovenii de astăzi. Femeile purtau subca plate (rochie) cu kofta (haină) și salika (basma de cașmir), iar bărbații purtau rubașcă (cămașă) și pinjac (haină). Pe vremuri, bunicu pleca la pescuit, iar eu rămâneam cu bunica ziua-ntreagă, și ea îmi povestea din trecut și îmi cânta cântece vechi, rusești…”.
Pe vremea când Valeria asculta poveștile bunicii sale, în Jurilovca aproape toți bărbații erau pescari. Exista o cherhana unde se lucra în trei schimburi, existau trei ghețării, oamenii vorbeau doar lipovenească și nu prea se amestecau cu alte neamuri. Deși multe s-au schimbat de atunci, unele tradiții au rămas, în special cele legate de biserică. Și au rămas și amintirile, să plutească peste lac și peste stuful ce se leagănă unduitor. „Mergeam la mare cu bunicii, ne luau cu ei la pescuit. Stăteam cu ei pe malul mării și acolo ne găteau și mâncam din ce prindeau. Erau mâncăruri tradiționale care astăzi nu mai există, rețetele s-au schimbat. Pe atunci, aveai un cartof-doi, o ceapă și un ardei, oțet și eventual usturoi, pătrunjel sau leuștean din grădină. Se făcea o ciorbă de hamsie și era incredibil de gustoasă. Erau și zile în care prindeau morun sau păstrugă și făceau ciorbă, dar foloseau foarte puține ingrediente. Acum, la ciorba de sturion i se spune storceag și e cu ou și cu smântână, or, pe timpul bunicului meu era ca o tocăniță, cu bucăți mari de sturion, cu cartofi, ceapă, ardei, și eventual roșii, când era sezonul lor, și ieșea o mâncare mai groasă. Arși de soare, plini de nisip și sare, mâncam cu toții acolo, în jurul ceaunului și eram așa de fericiți! Când veneau de la mare cu stavrid, hamsie, sau bucăți de sturion, chefal, aveam o copaie din lemn, în care puneau peștele cu sare, aproape îl acopereau în sare. Apoi se desăra, se punea la uscat și se afuma. Îl înveleam în ziare și îl puneam în pod, la păstrare pentru iarnă. Iarna, aveam lijancă, o sobă lipovenească cu un cuptor mare, unde bunica punea, în tăvi, gutui, nuci și mere, scotea o bucată de pește afumat, cartofi copți și mâncam pe sobă. Ne dădeau icre negre la mic dejun și noi nu le mâncam, că nu ne plăceau. Cum nu aveau frigider, aveau o anumită metodă ca să le păstreze – le puneau în borcănele cu sare și apoi le îngropau la un metru în pământ, ca să stea la răcoare. Le foloseau la ocazii speciale – dacă mergeau la doctor sau când făceau un cadou important”.
Valeria vinde spectaculoasele sale costume lipovenești mai ales celor din comunitatea lor, care nu este deloc mică – se întinde de la Mangalia până în Deltă și apoi în sus, pe tot vestul țării, spre Brăila, Iași sau Botoșani. Și la București este o comunitate importantă de lipoveni. Dar le vinde și turiștilor curioși, ajunși în Jurilovca. Fiecare mărgică și fiecare cusătură din aceste costume ascund câte o amintire din viața de altădată a lipovenilor.
De ce e bine să te întorci acasă
De la un sat simplu și rudimentar de pescari lipoveni, astăzi, Jurilovca a devenit o destinație turistică de vis. Poți găsi aici de la pensiuni tradiționale, case alb-albastre tencuite cu pământ, până la hotel de patru stele. Și de la mese tradiționale, așternute în curtea casei (așa cum este superbul punct gastronomic local, Casa Ilinca), până la restaurante cu ștaif, cum sunt Bold, Orka, La Năvod. Circulă vorba că satul Jurilovca a devenit o stațiune importantă, mai ales pentru că toți cei plecați la muncă în străinătate s-au întors acasă și și-au deschis propriile afaceri în turism. Un sâmbure de adevăr există: chiar dacă nu toți cei plecați s-au întors, mulți dintre ei au făcut-o și afacerile lor în turism sunt cele mai vizibile. Asta, și pentru că primarul comunei Jurilovca, Eugen Ion, a asigurat o bază: de la străzi asfaltate, apă curentă, port extins și până la organizarea celui mai mare festival al borșului pescăresc. Am stat de vorbă cu câțiva dintre cei ce au pornit afaceri în „noua Jurilovca”, ca să înțeleg care pâine e mai albă – cea de acasă, sau cea din străinătate. Restaurantul Bold are o terasă cu priveliște de vis, către port și către lacul Razelm. Vasile Bold, proprietarul, este un fost pescar de-al locului, care a plecat la muncă în străinătate și cu ceea ce a învățat acolo, s-a întors să își deschidă propria afacere acasă: un restaurant în culorile tradiționale alb-albastru, acoperit cu stuf: „Am lucrat ca bucătar la restaurante din Roma, apoi în Emiratele Arabe și, în ultimii ani, pe Coasta de Azur, la Nisa. I-am avut clienți și pe Bill Gates, și pe Claudia Cardinale, și pe câți alții… dar două lucruri m-au făcut să mă întorc acasă. Pe de o parte, în străinătate, oricât de bine ar fi, patronii te storc ca pe o lămâie, și când nu mai rămâne nimic din tine, te aruncă. Pe de altă parte, aici sunt acasă, pot să construiesc ceva așa cum vreau eu, pot să dau o valoare în plus unui loc de suflet și să duc mai departe tradiția alor mei. Și în România poți să trăiești bine – e nevoie doar să fii serios, să te ții de treabă și să ai răbdare”. După ce am vizitat și crama restaurantului Bold, plină doar cu vinuri dobrogene excepționale, am mers la Casa Ilinca.
Dacă la Vasile Bold, datorită experienței occidentale, poți servi și feluri mai sofisticate, la punctul gastronomic Ilinca se mănâncă doar tradițional: într-o curte tipic lipovenească, icrele de știucă, crapul pe varză și plachia sunt un deliciu gătit în fața ta. „Soțul meu este din Babadag și eu sunt din Constanța”, îmi spune proprietara, Ilinca. „Am luat această casă veche, lipovenească, în pandemie, ca să avem un refugiu. Dar când am văzut câți turiști vin aici, mulți în trecere către Gura Portiței, am zis să încercăm să deschidem un mic restaurant, așa cum era pe vremuri, când mergeai și mâncai în curtea omului. Am optat pentru formula de punct gastronomic local, pentru că e mai simplu cu actele – e ca la agropensiune, îi dai turistului să mănânce din ceea ce gătești pentru tine, în casă. Am deschis anul trecut, și deja de la 10 mese, a trebuit să ne extindem și să dublăm locurile”. Micul restaurant este spectaculos și pentru felul în care vechea casă lipovenească a fost restaurată. Toată dantelăria de lemn, de la acoperișul de stuf, cea din jurul ușilor și a ferestrelor, este așa de bine realizată, încât am întrebat cine i-a ajutat. Răspunsul a fost „Toli din Sarichioi”. Așa am ajuns în satul de lângă Jurilovca, Sarichioi, în atelierul meșterului tâmplar „Toli”, adică al lui Anatol Curuzan. Anatol este și el lipovean și a moștenit talentul tâmplăriei de la bunicul său: „Bunicul era priceput cu lemnul și eu îl mai ajutam. Mi-a plăcut să desenez, și am avut o pasiune pentru casele vechi din zona noastră. Înainte, doar cei bogați își permiteau să își împodobească cu lemn casele, nu era pentru oricine. Eu am mers și am desenat modele de la case vechi și a fost destul să fac și eu una la fel. Au început să curgă comenzile, că acum, abia facem față: toată lumea vrea aspect de casă tradițională lipovenească, pentru că turiștii asta caută – specificul locului”. Anatol m-a dus să îmi arate una dintre cele mai vechi și frumoase case de lipoveni din Sarichioi – dantelăria din lemn este superbă, greu de crezut că în urmă cu mai bine de o sută de ani, pescarii știau să construiască așa de frumos. Se spune că acea casă a fost făcută din banii primiți pe un morun plin de icre. Norocul pescarului!