ANTOLOGIE „AS”
În cetatea dacică de la Tăşad, din județul Bihor, a fost descoperit primul atelier de bijuterii în argint din ţară
Un drum bătut în piatră şerpuiește pe colina dealului Cornişorul, pe o distanţă de şapte kilometri, până la capătul satului Tăşad. Coboară apoi domol spre Valea Morii şi urcă de-a curmezişul, printr-o pădure de gorun, până-n vârful dealului Cetăţuia.
Sus, doi corbi fac roată deasupra sanctuarului dacic, locul unde au fost găsite podoabe de argint, monede şi vase ritualice din ceramică. Dar Cetatea Zmeilor nu și-a dezvăluit încă tainele.
Biblioteca din pământ
„Ca să ştim totul despre cetatea dacică de la Tăşad, ne-ar mai trebui încă o mie de ani de cercetare”, mărturiseşte arheologul Sever Dumitraşcu, cel care, în căutarea unor răspunsuri certe, a scormonit fortificaţia mai bine de un deceniu. „Dacă vrei să faci o lucrare ştiinţifică de calitate, trebuie să ai răbdare. Răbdarea este singura calitate a unei cercetări”. Experimentatul arheolog a tras concluzia că prima comunitate umană care a habitat în zona Tăşad a fost alcătuită din preindoeuropeni, perioada 4000 – 2000 î.Ch. Apoi au urmat indoeuropenii, respectiv tracii, geto-dacii şi ulterior dacii liberi, până în sec. V d.Ch.
„Adevărul îl găsim doar în biblioteca pământului”, este de părere localnicul Gabi Bobşe. „Eu cred că noi ar trebui să intrăm în pădurea satului ca-n biserică,” spune Ioan Judea, întors în sat după zece ani petrecuţi în Italia. „N-am mai putut sta acolo, simţeam că am ceva de făcut aici. E ca şi cum aş avea o misiune de îndeplinit”, mărturiseşte el.
Sever Dumitrașcu aşează fortificaţia de la Tăşad în rândul cetăţilor dacice din pământ, cu întăritură de palisadă. Sătenii sunt însă gata să pună mărturie că acolo, pe dealul înalt de peste 300 de metri, au existat ziduri din piatră, un turn înalt la mijloc, sub care s-ar fi aflat o gaură adâncă, un fel de horn, care venea de undeva din străfundul dealului.
„Toate casele vechi din sat au la temelia lor piatră din cetate. Se pot vedea şi azi, majoritatea sunt pietre cu trei feţe şi au unghiuri drepte. Au fost scoase cu târnăcopul chiar din deal. Şi drumul din sat a fost făcut pe vremea lui Antonescu, tot cu piatră din cetate”, povesteşte pensionarul Ioan David. El s-a născut şi a trăit toată viaţa în vecinătatea cetăţii.
„Bătrânii spuneau că acolo ar fi trăit nişte oameni uriaşi. Ei povesteau că şi pe vremea turcilor, la baza dealului, ar mai fi existat două porţi mari, făcute ca din fier, şi că aveau imprimate pe ele un cap de animal fioros. Pe acele porţi intrau cu carele în cetate. Nu ştiu nici eu cât îi adevăr din toate astea, dar când eram eu mic şi mergeam cu vitele la păscut, părinţii îmi spuneau mereu să nu care cumva să mă apropii de dealul acela că mă fură zmeii, adică cei care au construit cetatea”.
Bijuterii ritualice
Pe locul unde se presupune că a fost incinta sacră, au fost descoperite două gropi adânci săpate în stâncă. Înăuntru s-au găsit ulcele din ceramică, cu un ornament unicat, toate aşezate cu fundul în sus. „Totul era intact. Acolo a fost un cult metalurgic. Cred că s-a încercat să se producă oxid de aluminiu. Voiau, probabil, să obţină şi fier, printr-un procedeu de alchimizare, dar nu au reuşit. Bronzul ştiau deja să-l prelucreze”, declară Sever Dumitraşcu.
În aceeaşi zonă a fost scos la iveală şi atelierul unui bijutier, în care se prelucrau podoabe de argint. Au fost găsite câteva bare de argint în diferite faze de prelucrare, brăţări pentru încheietura mâinii şi antebraţ, coliere prinse-n nouă noduri, cu opt părţi spiralate, fibule cu acelaşi stil de lucrare. Arheologul susţine că, date fiind proprietăţile curative ale argintului, brăţările, colierele şi celelalte podoabe au fost folosite în ritualuri de vindecare. Presupune că „bijuteriile ritualice” ar fi fost purtate de preoţii daci, dar admite că, la fel de bine, ar fi putut fi folosite şi de preotesele antice, adeptele cultului Lunar. Pentru comunitatea din Tăşad, astrul nopţii avea un rol important, inclusiv în muncile câmpului. „Pe vremuri, oamenii arau pământul noaptea, când luna era în faza de creştere, pentru că se spunea că nu cresc buruieni şi se fac recolte sănătoase”, susţine Gabi Bobşe.
Obiecte de cult din argint au fost descoperite şi în alte cetăţi dacice de pe cuprinsul regiunii Crişana. Argintul, pentru populaţia din această zonă, pare să fie un metal la fel de preţios precum aurul folosit de dacii din Apuseni și Munții Orăștiei, în procesiunile religioase închinate cultului Soarelui.
Vițelul de aur și groapa cu bani
Despre comorile dacice din cetatea Tăşadului circulă o seamă de legende. Sătenii spun că înăuntrul dealului s-ar mai afla un viţel de aur şi o groapă plină cu bani.
„Trăia pe timpuri, aici în sat, unul Gliguţă, care mergea des şi săpa acolo, pe deal. Zicea că vrea să găsească groapa cu bani. Râdea tot satul de el. Acum, ne-am adunat vreo trei-patru, care încercăm să punem în valoare această zestre şi strigă toată lumea după noi că suntem urmaşii lui Gliguţă. Nu-i bai. Noi vrem să ştim adevărul. Vrem să ştim ai cui urmaşi suntem şi-apoi, cetatea asta ne poate spune multe. Noi credem că la Tăşad a fost un centru economic şi spiritual foarte puternic la vremea respectivă. De ce nu s-a descoperit până acum nici un atelier de bijuterii în altă parte, nici în oraşele judeţului, nici măcar la Oradea?”, se întreabă Gabi Bobşe.
Năravuri dacice
Cu o privire rece şi aspră, zgârciţi la vorbă şi reţinuţi în detalii, localnicii din Tăşad se dau de gol de la prima căutătură. Nu le plac străinii. „O seamă de localnici de astăzi suferă de anumite apucături de la strămoşii lor. Fala şi mândria de locul natal îi fac să nu se prea amestece cu alţi oameni din satele vecine. Rare cazuri de prietenie sinceră, să se poată lega între un tăşedan şi un alt om din alt sat”, scrie în cronica bisericească a așezării.
„Aici locuiesc descendenţii direcţi ai dacilor”, ne lămureşte Dorel David. „Noi suntem un sat numai de ortodocşi”, ne spuse răspicat cântăreţul de la biserică. „E drept că, mult mai târziu, s-au aciuat aici şi câteva familii de ţigani”, adăugă cu o voce mai potolită, „dar sunt ortodocşi şi lucrează… Toţi sunt angajaţi”.
De-a lungul veacurilor, localnicii au dat mari bătăi de cap preoţilor ortodocşi. În toate documentele bisericeşti, aceştia se plâng de imposibilitatea de a-i convinge pe oameni să se căsătorească, „să nu mai nască copii în pat nelegiuit”.
„Biserica, prin slujitorii ei, a căutat în toate vremurile să folosească toate mijloacele pentru a dezrădăcina aceste apucături şi atitudini”, scriu preoţii.
Sătenii spun că pe timpuri exista o altă rânduială a satului, prin care se ştia precis cine cu cine se ia, încă de la naştere. Moaşa, vraciul şi birăul aveau un cuvânt greu în comunitate. Respectul pentru ei venea pe o filieră strămoşească. Pentru a-şi face loc în rânduiala străbună, preoţii au fost nevoiţi să-şi adapteze slujbele obiceiurilor locului. „Slujbele cerute de enoriaşi sunt împotriva boalelor, nenorocirilor, a duhurilor necurate şi pentru animalele de casă. De foarte multe ori, ei cer Slujba Marelui Vasile şi Slujba pentru cei cuprinşi de duhuri necurate”, este consemnat în cronica bisericească a satului.
Morții care se întorc
Deşi nu le place să vorbească despre asta, sătenii sunt convinşi că duhurile rudelor decedate se întorc acasă. „Unii spun că, pe când s-au trezit ei dimineaţa, vitele lor erau hrănite şi adăpate, alţii povestesc că l-au simţit pe cel mort, ba că uneori le-a şi vorbit. Depinde cum a murit. Mai demult, fiecărui mort i se făcea un anumit ritual de îngropăciune. Dacă murea de moarte bună şi era împăcat se făcea într-un fel, dacă murea din alte cauze, erau alte obiceiuri. Acum s-au cam pierdut şi astea”, mărturiseşte Ioan Judea.
Ritualurile şi descântecele străvechi erau folosite în toate ocaziile în care în comunitate se producea vreun deranj de la bunele rânduieli. „În urmă cu vreo 40 de ani, oamenii începuseră să se alarmeze. Le dispăreau ba câte un sac de grâu, ba câte o unealtă de lucru, ba câte un obiect de casă. Şi nouă ne dispăruseră hamurile de la cai. Pentru prinderea hoţului, sătenii au apelat la câteva femei bătrâne. Eu cred că aveam pe atunci vreo opt ani. După ce au ţinut post, femeile m-au chemat pe mine şi încă câţiva copii de vârsta mea, ne-au dus într-un grajd, pentru că acolo se zicea că stau vitele curate, au pus apă sfinţită într-o covată de frământat pâinea şi au aprins câteva lumânări. Pe noi ne-au aşezat roată în jurul coveţii şi ne-au acoperit cu un cearşaf. Nu ne-au spus ce au de gând să facă, ne-au cerut doar să privim atenţi în apă. Nu ştiu ce-au zis şi ce au făcut ele, dar mi-aduc aminte că întâi am văzut un cer plin de stele, apoi portiţa de la grădină şi… am sărit toţi copiii. «Ia, inginerul, mă!», am strigat deodată. L-am văzut aşa cum te uiţi la televizor. Era unul care locuia la intrarea în sat şi aşa i se spunea «inginerul». La el acasă au fost găsite apoi şi lucrurile furate”, povesteşte Judea.
În urmă cu vreo cincisprezece ani, o viitură produsă pe Valea Morii a scos la suprafaţă un vas de incinerare cu o vechime de peste 3.000 de ani. „Este o urnă funerară de ceramică, roşie în exterior, şi culoare închisă în interior. Aparţine culturii Coţofeni. În acea perioadă, morţii erau incineraţi, procesiunea având loc, de regulă, dincolo de o vale”.
Descoperirea a iscat un nou val de poveşti pe uliţele satului. Localnicii şi-au adus aminte cum au fost nevoiţi să-l dezgroape pe Ioşca, un bărbat voinic, pe care l-au împuşcat jindarii după ce i-au înconjurat casa, crezând că-i haiduc. Au trebuit să-i înfigă un ţăruş în inimă, ca să nu mai bântuie prin sat, şi abia apoi au avut parte de linişte.
„Strămoşii noştri aveau conştiinţă spirituală. Ştiau că suntem fiinţe spirituale nemuritoare, aflate în plan material, într-un corp fizic. Ei ardeau trupurile celor morţi tocmai pentru eliberarea sufletelor de învelişul acesta din carne şi oase. Odată desprinse de tot ce aparţinea lumii acesteia pământene, duhurile decedaţilor nu mai aveau nici o legătură cu lumea fizică şi nici nu se mai puteau întoarce ca să-i bântuie pe cei rămaşi”, consideră Ioan Judea.
Localitatea bihoreană Tăşad este situată la 22 de kilometri de Oradea pe DN 76 şi la 12 km de Băile Felix. Ea a fost înscrisă în circuitul turistic „Rezervaţia Geologică Tăşad”, care cuprinde cetatea dacică, primul atelier de bijuterii în argint descoperit în ţară, fosile de balene pitice şi delfini, peşteri cu rezervaţii de lilieci. Declarată, încă din anul 1971, ca rezervaţie geologică, cu situri paleontologice, speologice şi arheologice pe o suprafaţă de peste 100 de hectare, zona este cuprinsă, în „Situl Natura 2000 Tăşad”, întins pe 1.557 de hectare, datorită existenţei unui număr important de specii de animale care populează diferite biotopuri (păşuni, stâncării, păduri, peşteri), protejate la nivel naţional şi european. Muzeul Dacic, împreună cu refacerea părţii din cetatea dacică deja explorată, ar reprezenta un complex arheologic şi muzeal unic în ţară şi în Europa.
Pe lângă cetatea din Tăşad, în atenţia specialiştilor de la Muzeul Ţării Crişurilor există, în prezent, încă cinci cetăţi dacice, aflate în diferite faze de cercetare: Dealul Viilor – Oradea, Sacălăslăul Vechi şi Derna, din zona Suplacul de Barcău, Marca, din localitatea aflată la limita cu judeţul Sălaj, şi Clit, din Munţii Codrul Moma, de la graniţa cu judeţul Arad.