ANTOLOGIE „AS”
• Povești din care nimeni nu învață nimic •
Pe tabla albă de la intrarea în comună scrie în două limbi: Cernat – Csernáton. Case verzi și cărămizii se înșiră pe marginea drumului, de o parte și de alta, până spre câmp. În mijlocul satului, biserica ortodoxă pare crescută direct din iarba ce-o înconjoară. E duminică dimineața, și glasul molcom al preotului se aude până afară, însoțit de neobosita cântare a greierilor din cimitir. Șapte cruci, înnegrite de vreme, stau cu brațele întinse, sprijinindu-se să nu cadă. Ioan, Ana, Radu, Vlad, Suzana, Maria, Dumitru s-au înfrățit în liniștea de veci.
Rugăciunile și pomelnicele citite de preot se înalță în lumina ce se strecoară, pe furiș, prin ferestre. Nu le ascultă decât Bunul Dumnezeu, căci stranele sunt goale. În biserică nu e nici un credincios. În Cernatul care a fost odinioară sediul Protopopiatului Ortodox Trei Scaune și un puternic centru ecleziastic ce administra încă 16 „filii”, astăzi nu mai trăiesc decât câțiva români, printre câteva mii de maghiari. Din cauza beteșugurilor, a anilor mulți (au toți peste 70), a distanțelor mari la care locuiesc, românii ortodocși ajung tot mai rar la biserică. Pe cel mai bătrân dintre ei, Alexe Vlad, l-am cunoscut când împlinise 90 de ani. Aștepta, de la o zi la alta, ultima întâlnire cu preotul. Acum, crucea lui se sprijină de brațele celorlalte cruci uitate din cimitir. Dar povestea pe care mi-a spus-o e încă vie…
Scara cerului
L-am găsit stând la umbră, pe o bancă de lemn. Casa lui e pierdută printre pruni și corcoduși și înconjurată de holde foșnitoare de porumb. S-a născut la Zăbala și se trage, după mamă, dintr-o veche familie de munteni, cu strămoși la Ojdula, mai către Vrancea. La Zăbala a copilărit Alexe și acolo a învățat și primele taine ale oieritului, de la tatăl său, cioban renumit în zonă. La 90 de ani, Alexe Vlad își aducea aminte cu duioșie de anii petrecuți în curtea casei părintești, de mama, Paraschiva Ardelean, care a crescut șapte băieți și două fete în mare frică de Dumnezeu, în rușine și-n cuviință față de bătrâni. O ține minte și acum cum le spunea: „Băgați de seamă la ce faceți și pe unde umblați, că făcutele voastre vă urcă pe scară la cer, la judecata cea mare. Vorba spusă și fapta împlinită nu le mai poți întoarce, oricât de rău îți pare apoi”. Era copil, Alexe, când a întrebat-o pe buna lui măicuță câți fuștei are scara aceea care duce la cer. Ea a râs și i-a spus că fiecare om urcă pe scara lui, că unii urcă mai mult, alții mai puțin, după cum le-a fost viața.
„De multe ori, când eram prunc, mă închipuiam urcând fuștei după fuștei pe scara aceea pe care eu, în gândul meu, o rezemam de gardul din curtea noastră și pe care o vedeam că se termină undeva, sus, în nori. M-am tot gândit multă vreme la scara asta și zilele trecute am și visat că mă urcam pe ea și că sus de tot, la capăt, mă aștepta Wilhelmina, nevasta mea, să-mi dea mâna ca să mă ajute. Și eu mă tot urcam și nu mai ajungeam la ea. Și m-am trezit tare necăjit, că Wilhelmina e moartă – de-amu-s șapte ani și de atunci îs tot singur. N-am mai dormit până dimineață și m-am tot gândit cât de bine era să fie și ea cu mine acum, la capătul vieții”.
Nea Alexe se oprește din povestit. Își scoate o batistă mare, pătrățoasă, își șterge ochii și apoi nasul. Clipește mărunt o vreme, uitându-se către fundul grădinii. Dinspre pruni vine către noi un roi de fluturi mari, albi. „E nuntă de fluturi”, îmi zice el și dă din cap amărât, „ce le pasă lor?”
„Sunt tare supărat pe Wilhelmina c-a murit și m-a lăsat singur. A murit lângă mine, am văzut-o numai că ceva nu-i în regulă: «Az nem jo, ioi Iștenem». M-am gândit și am întrebat-o: «Da’ micinals, te? Ce faci? Tu vrei să mori?». Și ea nu mi-a zis nimica, a murit și gata! Doamne, da’ mult mi-o fost dragă… așa de dragă, de amu-s ca și cum n-aș avea o mână…”.
Au trăit împreună șaizeci de ani și au avut cinci copii: pe Constantin, pe Ion, pe Ileana, pe Zamfira și pe Paraschiva. Pe Wilhelmina a cunoscut-o în Cernat, când era militar. Nu știa nici un cuvânt românește, era unguroaică faină și harnică. Nu l-a interesat că ea nu era româncă, s-au înțeles de când s-au văzut prima dată și până ce a murit, așa că ce mai contează de ce neam a fost?
„Era bine când trăia și ea, munceam eu, muncea și ea, râdeam eu, râdea și ea. Ne-am amestecat până la urmă și vorbele, și felul, și traiul. Prima dată, i-am zis Wilhelminei c-o iubesc în limba română și, dacă am văzut că nu mă pricepe, i-am zis și pe ungurește, că io am învățat ungurește de la prietenii mei, din Zăbala. «Szeretlek, dragă», i-am zis, și atunci a înțeles și ea. Da’ io tot pe românește o iubeam mai tare”.
De dragul Wilhelminei, nea Alexe și-a părăsit familia, a vândut averea de la Zăbala – casa, târla, grădina și livada. „Zece ani a plâns măicuța Paraschiva după livada plină de pomi. «Asta-i soartea, mamă, asta mi-i soartea, n-am ce face!». M-aș fi dus după Wilhelmina până la capătul lumii, dar nici ea nu se dezlipea de mine. Pe unde eram eu, venea și ea, se ținea după mine peste tot, zicea că se spânzură dacă plec de lângă ea. A venit cu mine și la biserică, la ortodocși, la preotul Ștefan Ciutac, care ne-a și cununat. Nu s-a dus la reformații ei. «Femeia merge la biserică, la popă, după bărbatul ei», așa zicea, și așa a făcut cât a trăit.”
Cucu-n cărare
„Am un mare năcaz acum, la bătrânețe. Îs tare singur. Copiii m-au părăsit. M-au părăsit de două ori. O dată, că nu mai vin pe la mine, și-apoi, că nu mai vorbesc românește. Nu i-am văzut de multă vreme. Am o fată, pe care n-am mai văzut-o de peste un an, deși stă aici, în Cernat. Are o fată ce mi-i nepoată, care nici nu știe unde mi-i casa. M-am dus eu odată la ei, ca să-i văd. Îs așa de bogați, de nici nu știu ce au. Când am ajuns acolo, era așa de fain la ei, că am întrebat-o pe fată: «Tu, să mă desculț la poartă?». Au râs de mine. M-au lăsat acolo, în curte, și-au râs, parcă eram cucu-n cărare, a nimănui. Ce să fac? Ei sunt tineri și nu ne mai prețuiesc pe noi. Când eram noi tineri, mergeam de Paști și de Crăciun la Zăbala, cu Wilhelmina, la părinți. Făceam sărbătorile cu ei, le sărutam mâna că ne-au crescut și grijit, le respectam bătrânețea.
Io-s român și pruncii mei vorbesc numai ungurește! Aș putea zice că n-am copii. I-am botezat pe toți la biserica românească, la ortodocși, unde m-am cununat eu cu mama lor, dar unii au trecut la catolici, alții la reformați. «Care-i treaba, măi băieți?», i-am întrebat într-o zi. «De ce ați făcut voi așa?». «Tată, îi tot una, unde dracu-i fi, numai să trăiești bine», așa mi-a zis unul. «Da’ tu trăiești mai bine amu?», l-am întrebat. S-a făcut că nu mă aude.
Cred că tot io-s cu hiba mare, că n-am stat acasă lângă ei, au crescut mai mult cu mamă-sa, cu onyuka. Eu am fost plecat, ba la război, ba cu ciobănia, ba cu primăria. Acuma-i târziu ca să mai repar ceva, ei nu mă mai bagă-n seamă și eu nu mai am putere.”
Descântece pentru oi
Nea Alexe a învățat ciobănia de la tatăl lui, care se ducea cu oile în munții dinspre Vrancea. De dragul Wilhelminei, el nu pleca departe de casă; se oprea pe dealurile Șiroșului, care-i hotar cu Malnașul. De acolo, putea lesne să fugă până acasă, să mai lucreze la fân ori la săpat la cartofi. „Luam câte 70-80 de oi de pe la oameni, pe lângă ale mele, pe la începutul lui aprilie, după cum era vremea, și le țineam până în noiembrie, în 25. În noaptea de Sf. Catalina, dădeam drumul oilor la berbeci, era un fel de nuntă a lor. «Nunta laptelui» îi ziceam. Numai după aceea coboram în sat. Costică, băiatul meu mai mare, a fost cu mine la stână de când avea nouă ani. Îl culcam cu mine, în cojocul meu de cioban. Am și acuma cojocul ăla, îi făcut din zece piei de oaie și are guler alb din două pielicele de miel. Încap în el să doarmă trei oameni, așa-i de mare. Dacă dormi măcar o dată în el, zici c-ai ajuns în rai – în raiul oilor.
Cojocu-i baza la cioban. Și bota. Și gura de strigat după oi și de cântat. Nu-i cioban acela care nu știe cânta. La mine, cântatul era ca și rugăciunea. Cântam și când închegam laptele, și când se scurgea zerul în troacă. Cântam și când mi-era dor de nevastă. Aveam un cântec pe care-l cântam când mă gândeam la ea: «Dealu-i deal și valea-i vale/ Mândra-i mândră până moare…». Ea parcă mă auzea de acasă și numai ce-o vedeam că apare din pădure, de după copaci.
Aveam un cioban din Zăbala, care a crescut pe lângă oi și care era tare priceput. De la el am învățat cum să fac cașu’ bun, jintița, urda și groștioru’ gras și multe meșteșuguri de vindecat oile betege. Când vedeam eu că nu se uită ele bine la mine, că au oareceva, le descântam. Puneam trei cărbuni aprinși în apă rece. Ei sfârâiau și se stingeau acolo și apoi îi zdrobeam, îi pisam și-i turnam pe gură cu apă cu tot la toate oile care nu erau bine. Zâceam și ceva vorbe, da’ le-am uitat acuma, că-i mult de-atunci.
Venea câte unul la mine: «Hai, nene Alexă, descântă-mi de șchiopătură». Și mă duceam și la alții, nu pentru ei și nu pentru bani, că nu ceream bani pentru asta, pentru oi mă duceam, că la ele mă gândeam și la durerea lor. Le curățam rana cu cuțâtul, acolo, pe la copită, pe la unghii, și apoi presăram piatră vânătă pe locul curat și le legam bine. Și-n vremea asta le cântam, ‘tu-i boii mă-sii!, așa le mai cântam, de se spăria boala și fugea de la ele. Mie toate oile mi se vindecau. Și-apoi, cântam de bucurie că erau sănătoase. Răsunau poienile, așa le cântam de fain. «Auzi-l pe Alexe, ziceau oamenii, iară-i pe deal!»”
Turma de cruci
Mă uit la nenea Alexe câteva minute bune. Câtă vreme a vorbit despre oi și despre anii de ciobănie, a fost mult mai vioi. Bucuria ce i-a umplut ochii parcă i-a netezit și cutele obrazului. Nu l-am întrerupt de teamă să nu-i spulber lumina de pe chip. Povestind, el s-a scufundat cu totul în amintirea acelor zile de demult. Atâta bucurie era în sufletul lui, încât a uitat, o vreme, că așteptam continuarea poveștii.
„Io m-am obișnuit să vorbesc cu oile, că acolo, în pădure, cu cine altcineva să vorbești? Cu ele, cu copacii, ori cu Fata Pădurii, feri Doamne, sau cu ielele, nebunele, nu? Doamne, fă-ți cruce când le auzi și fugi! Nici nu te uita înapoi! Mă-ntrebi dacă le-am văzut? Ți-oi spune doară că am făcut zeci de cruci cu care am umplut dealurile. Cruci albe de mesteacăn. Făceam crucea și mă rugam și-apoi o băgam în pământ, în locuri pe care eu le știam: la izvoare, la fântâni, mai la umbră, în mijlocul poienilor, peste tot pe unde am văzut eu câte ceva necurat. Cre’ că și-acuma-s crucile pe-acolo, dacă nu le-o fi răsturnat vijeliile iernii. Cum nu-mi plăcea ceva, cum mi se părea mie că pădurea nu mă primește într-un loc, cum îmi luam coliba, o urcam în car și mă mutam pe alte poieni. Cine trăiește mult în pădure știe și semnele ei și-i vai de acela care le știe și le nesocotește. Acolo unde mă mutam, iară puneam cruci albe, ca să se curățe locul. Toamna, coboram cu oile în sat, pe la marginea pădurii, și-n urma mea rămânea o turmă de cruci. Se bucurau oamenii că le aduceam oile acasă și se bucura, poate, și Dumnezeu, că am sfințit atâtea locuri. Când coboram, numai ce auzeam de pe deal: «Vine Sân’ Mihaiu, măi!». Și de pe alt deal strâgau alți ciobani: «Las’ să vie, măi, că vine și Sân’ Giorzul și iară om urca la deal cu oile, măi, măi!».”
Când s-a obișnuit mai bine cu ciobănia, pe Alexe Vlad l-au luat la război. A schimbat bota ciobănească pe pușcă. Wilhelmina a rămas acasă cu patru copii mici. Ca s-o ajute, nea Alexe își vindea rația de țigări și-i trimitea ei banii acasă. A plâns mult de dorul ei și de grija pruncilor. „Mai întâi, am făcut război de partea românilor, apoi, în ‘40, când au venit ungurii aici, ne-au luat și ei la instrucție. «Stai!», «Atențiune!», «Drepți!», strigau românii. «Vidyaz!», «Figyelem!», «Halt!», ziceau ungurii. Când «La stânga!», când «La dreapta!», «Culcat!», «Trage!», «Nu trage!», «Sapă tranșeu!», «Ascunde-te!», «Culcă-te, să nu te-mpuște!». «Nem jo!», «Nem kell!». Nu mai pricepeam nimica! Ne-am zăpăcit de tot. Ba eram cu românii, ba cu ungurii, ba îi așteptam pe ruși, ba eram împotriva lor. Seara ne strângeam grămadă, câți mai trăiam, și eu le citeam din Biblie. Stăteam în mijlocul lor și citeam și pentru aceia care nu știau nici măcar Tatăl Nostru. Mă gândeam că poate s-au întors iară timpurile de la Turnul Babel, că nu se mai înțelegea om cu om”.
Pana de cocoș
Anul 1940 a adus mari necazuri pentru românii din Ardeal, care a fost trecut sub administrație ungurească. Românii au fost batjocoriți, înlăturați din funcțiile pe care le aveau, bisericile au fost sparte și profanate. Vâltoarea istoriei a fost necruțătoare, familii întregi au dispărut sau au suferit umilințe care nu se pot uita.
„Nu mi-o plăcut ce-a fost atunci”, spune nenea Alexe. „Ăia de sus ne-o încăierat, că noi eram aici și români, și unguri, ne înțelegeam și ne ajutam cât puteam unii pe alții, că doară laolaltă trăiam de când ne știam. Nevasta mea a fost unguroaică, da’ io n-am avut supărare de la neamul ei și nici ea de la al meu. Erau multe familii amestecate în sat. Eu am fost primar până să vie ungurii, în ‘40. Mă ascultau oamenii, că țineam numai cu dreptatea. Au venit ei, ungurii, și-au dat cu mine bine de pământ. Am mâncat două bătăi soră cu moartea. M-au chemat la sfat și m-au luat la bătaie, fără nici un cuvânt. Patru golani m-au dezbrăcat și m-au bătut pe unde-au apucat. A venit apoi bătăușul-șef. Când mi-a dat ăsta un pumn, am căzut grămadă”.
Nenea Alexe se oprește din povestit și oftează. Vocea lui, fermă la început, a devenit din ce în ce mai stinsă, iar ultimele vorbe le spune șoptit. „Așa de rău m-au bătut jăndarii lor, cenderii cu pana de cocoș, că am leșinat. Când m-am trezit de cap, le-am strigat cum am putut: «Nu vi-i rușine la voi? Am venit acasă din război și aici vreți voi să mă omorâți? Da’ ce v-am făcut io, că io n-am făcut rău la nime-n lume?!». M-au aruncat afară și m-au trimis acasă. Venea unu’ după mine, ca să vadă dacă nu mor cumva pe drum.
Nu mă înghițeau ungurii, că de ce am fost primar și că de ce eram colțos la vorbă. De-aia se tot legau de mine. Dar hiba cea mare a fost alta. Io n-am vrut să-i predau pe românii care au dezertat din armata ungurească, pentru că nu voiau să lupte împotriva fraților lor români. Asta nu mi-o iertau ei. Păi, cum să-ți împuști vecinul? Ce, eram fiare? Pe mulți fugari i-am sfătuit să stea ascunși prin păduri, până s-au mai liniștit lucrurile. I-am scăpat de robie pe câți am putut – și români, și unguri; n-am ținut cont de ce neam erau. După ce s-a gătat războiul, unii mi-au mulțumit, alții s-au făcut că nu știu nimica. I-am lăsat în pace, că este un Judecător pentru toate, de ce să-i judec eu?
Ultimii șapte
„Ce să facem noi acuma? Am rămas numai șapte români aici. Toți suntem bătrâni, de-abia mai pot unii merge la biserică. Ne-om stinge, rând pe rând. Îi vai de crucea noastră, rămâne biserica pustie. Io n-am mai fost de patru ani la biserică, nu mă mai țin picioarele până acolo, sunt câțiva kilometri buni. Mai vine părintele pe la mine și mai povestim. Mai trece vremea.
Câteodată, mi se pare că-i lungă ziua. Aș citi ceva, dar nu pot mai mult de două-trei rânduri pe zi, că n-am ochelari și mi-s înnegurați ochii. Atunci mă gândesc la tinerețe. Mă gândesc cum jucam de Sân’ Ilie, când ne adunam toți tinerii acasă, de pe unde eram duși la lucru. Angajam țigani lăutari de la munte și ne cântau ăia până le săreau strunele. Jucam românește, fecioreasca, bătuta, brâul, da’ jucam și bostonul, și foxtropul, și malagamba. «Tragem și-un ceardaș, măi?», zicea câte unul. «D-apoi tragem, de ce să nu tragem?» Jucam și ceardaș, și apoi și câte un valț nemțăsc, ca să li se înfoaie fustele la fete. De toate jucam și nimeni nu se supăra, că le jucam pe rând, după voia fiecăruia.
Altădată, mi se pare ziua scurtă și, ca s-o lungesc, mă gândesc la ce mi-o fost drag. Când ești tânăr, ți-e drag de ceva, când îmbătrânești, te mai schimbi. Io-s acuma sătul de toate. Mi-ar fi dor să mă mai duc pe dealuri, că n-am mai fost de vreo zece ani, da’ știu că n-oi mai avea bucuria asta. De-acuma, mi-s împăcat cu viața mea. Am făcut destule. Îl aștept pe preot, pe la mine. Să mai vie o dată. O singură dată”.
*
Din turla bisericii românești, clopotul anunță sfârșitul slujbei de duminică. După un timp, preotul încuie biserica cu o cheie mare de fier. N-a ținut nici astăzi Sfânta Liturghie, căci nici un român n-a venit la biserică. Doar crucile rămân adunate, una lângă alta în cimitir, crucile care se ating cu brațele de lemn înnegrit, ca și cum s-ar sprijini în aspra și lunga înfruntare cu timpul.
Cernat – Csernáton scrie pe tabla albă de la ieșirea din localitate. Casele verzi și cărămizii au rămas în urmă, pe marginea drumului. Câmpul e plin de brumele toamnei.
Foto: Părintele PANTELIMON ȘUȘNEA