– Odată ca niciodată, Balcicul a fost românesc. Pe malul mării, într-un castel, trăia Regina Maria, iar localitatea devenise atelier de creație pentru pictori și scriitori. Un răgaz fericit din istoria României, în care timpul era mai puțin grăbit decât azi –
O mie și una de nopți
Balcicul a fost descoperit de un pictor. Sunt o sută de ani de când Alexandru Satmary s-a plimbat pe-aici prima oară, într-o zi de Octombrie. Balcicul era un basm oriental. Turci cu fes roșu și turcoaice învelite în feregea, alunecând pe sub umbra portocalilor și migdalilor; măgăruși adăpându-se la cișmeaua din piață, în timp ce cafegiul desculț aducea pentru mușterii o felegeană aburindă. De pe ponton se auzeau strigătele hamalilor, care încărcau cereale în bărci, pentru vapoarele oprite în larg. Tătăroaicele duceau încet cobilițele cu apă. Apoi era decorul în care se întâmplau toate astea: soare și piatră strălucitoare. Coasta de Argint. Și marea la picioare, într-un golf liniștit. Totul scufundat în lentoare orientală, cu aer atât de dulce și soare de toamnă atât de moale și blând, încât gândurile se leneveau și nu-ți rămânea decât să te afunzi în umbra unei cafenele, să comanzi o bragă și să privești. Să privești cum până și valurile golfului par mai degrabă a se întinde la soare, pe plaja îngustă. Ceasuri întregi petrecea Alexandru Satmary în vreo cafenea a orașului, contemplând lumina Balcicului: o lumină ciudată, schimbătoare și colorată altfel, în fiecare ceas.
Așa a început totul. Cu lumina care nu se lăsa înțeleasă, transformându-se, de la un loc la altul și de la o clipă la alta. Nimic din liniștea și lentoarea acestui loc nu putea să anunțe ceea ce aveau să aducă următorii ani. Nici măcar sosirea unui pictor căutător de astfel de comori ascunse. Abia când Alexandru Satmary a sosit a doua oară, împreună cu Regina Maria, a început să înmugurească o schimbare. Regina a fost cea dintâi care a hotărât să se instaleze în acest mic paradis, păstrat parcă din timpul celor o mie și una de nopți. A început să își construiască aici castelul, căruia mai târziu avea să îi adauge un minaret. Dar faima stabilirii ei la Balcic a înflăcărat imaginația pictorilor români, curioși să vadă de ce și-a pierdut suverana inima la Balcic. Seară de seară, Regina se plimba prin cele unsprezece mahalale ce alcătuiau portul de atunci. Sultana, cum îi spuneau oamenii, se plimba pe ulițele orășelului sau pe faleza îngustă a golfului. Și mahalalele au început cu timpul să se umple de pictori ce-și duceau șevaletele, încercând să redea în pânzele lor minunea luminii din Balcic. Cecilia Storck, una dintre cele mai de seamă artiste ale vremii, a construit cea de-a doua casă în Balcic. Din piatră albă, cu terasa către mare, acesta va fi locul de sosire și de întâlnire al primilor pictori români veniți pe malul Mării Negre, pe atunci românesc.
Sat sărac, fără cale ferată, port sau școală, Balcicul era izolat, legat de București printr-un drum prăfos de câteva zile, cu hanuri unde trebuia să înnoptezi. Însă locul părea să fie atât de minunat, încât toți pictorii ajunși aici vorbeau de o revelație. Iar pânzele lor arătau că minunea era reală. Balcicul din pânze a ajuns imediat în saloanele de la Paris. Pictorii români descoperiseră un loc plin de inspirație. Iser, Tonitza, Petrașcu, Șirato, Grigorescu și toți ceilalți pictori mari ai vremii au venit să-și ofere pânzele și culorile acestui loc. Aproape că nu exista pictor al acelei vremi care să nu aibă măcar „un Balcic”. Dar ceea ce îi atrăgea nu era doar peisajul, nu doar râpele de calcar, Coasta de Argint, ci și viața în sine, cu lentoarea ei orientală, o viață luată în ușor, învăluită într-o atmosferă cu parfum de vacanță.
În câțiva ani, Balcicul a devenit principalul loc de întâlnire al pictorilor români, artiști îmbrăcați lejer, plimbându-și șevaletele pe te miri unde, pregătindu-și culorile prin râpele invadate de vegetație și lumină. Artiștii umpleau cafenelele, luând obiceiul locului de a lenevi la o cafea cu dulceață sau de a sorbi pe-ndelete o bragă, la umbra smochinilor. Locuiau pe-atunci în gazdă la bulgari, fără să deplângă lipsa de confort: savurau colțul uitat de lume și viața patriarhală.
După pictori, au început să sosească la Balcic și scriitorii. Poeții și prozatorii animau cu discuțiile lor cafenelele. Încetul cu încetul, în câțiva ani, întreaga viață culturală a Bucureștiului se muta, pentru câteva luni, pe coasta aceasta strălucitoare a Mării Negre. Nici la Capșa nu puteai vedea atâtea nume ilustre la un loc, adunându-se pe-nserat, fie la casa Murgoci, fie la casa Pillat, la casa Storck sau chiar la Palatul reginei. Se întâlneau acolo George Vraca, Mihail Șora, Cella Delavrancea, Vasile Voiculescu, Ion Pillat, Ionel Teodoreanu, Nae Ionescu și Jean Bart. Mulți dintre ei își făcuseră deja propriile case.
Jean Steriadi, celebru în epocă pentru distincția sa, venea atras de exotismul locului și își petrecea vacanțele în casa simplă a unor bulgari. Chiar și Mihail Sebastian venea cu avionul, din când în când, și, lăsându-se cuprins de o lene voluptuoasă, respira aerul mediteranean ascultând „al treilea brandemburgic”. Așa a apărut în Balcic, de la sine, Universitatea Liberă, unde țineau cursuri Sadoveanu, Camil Petrescu, Pamfil Șeicaru, Perpessicius, Oscar Cisek, Gala Galaction, Nae Ionescu sau Emanoil Bucuța, și unde a vorbit chiar și Iorga. La douăzeci de ani de la descoperirea lui, Balcicul devenise un ferment al vieții culturale românești, locul de apropiere al artiștilor de mare și de Orient.
Cecilia Storck
Aerul răcoros al dimineții umplea spațiul dintre sculpturi și apoi urca printre florile grădinii, până la terasa ei. Visase de mult momentul ăsta. Plante exotice invadaseră terasa cu un verde profund. Privea orizontul. Între casa ei și mare nu era decât o fâșie îngustă de nisip și câteva stânci. Golful era un semicerc. În dreapta erau castelul reginei și viile. În stânga se vedeau răsfirate, pe dealuri, casele mahalalei tătărești. Erau case mici, albe, cu acoperișuri roșii. Albul și roșul lor străluceau în verdele migdalilor, smochinilor și ierburilor. Și marea era verde. Însă un alt verde, schimbător. Cu fiecare val rostogolit, marea parcă ar fi vrut să îi demonstreze cât de mică și neînsemnată era paleta ei de pictoriță consacrată în saloanele pariziene. Și-o pregătise cu migală, de cu seara, câteva ceasuri își preparase culorile, cu speranța că de data asta va reuși să aibă nuanțele potrivite. Și iat-o acum descurajată și uimită de toată această frumusețe matinală a mării de la Balcic. Un val, un pescăruș, o rază piezișă, undeva în larg, și frumusețea de adineauri devenea o nouă frumusețe, necunoscută până atunci. În fiecare clipă, spectacolul din fața casei ei era altul, o nouă undă o ajungea până în adâncul sufletului, fiecare val nou năștea în pieptul ei alte valuri, ca un ecou. Cum să picteze toate astea? Sorbea încă o gură de cafea din ceașca ei albastră, cu modele englezești, privind cu coada ochiului spre șevalet și cutia de culori. Verde închis cu sclipiri aurii. Verde transparent, cu valuri argintii. Alb pur și simplu, ca de oglindă, razele aruncate înapoi în sus și luminând pe dedesubt norii.
Cecilia își lua sacul cu pensule și șevaletul sub braț și pleca spre râpele strălucitoare, urca spre cimitirul tătăresc prin mahala. Trecea de cafeneaua lui Mamuth, unde Grigorescu încă își bea cafeaua, îmbrăcat în hainele lui decolorate, cu eșarfă roșie la gât. Îi vedea deja la lucru pe Iser, asistat de Avakian, pe Tonitza, pe Petrașcu. Se oprea în marginea râpelor albe, pe ulițele mahalalelor sau lângă cișmele. Balcicul oferea în orice loc un peisaj, un portret… Ar fi vrut să picteze marea, de undeva de sus. Atât de sus, încât corăbiile din port să pară niște jucării și oamenii furnici, într-un du-te vino. Ajunsă în cel mai înalt loc al Balcicului, lumina era alta, planurile se suprapuneau. Casele de pe dealuri păreau una deasupra alteia, ca într-un Toledo, soarele mai puternic și umbra mai răcoroasă, dealurile coborau brusc în marea de sub ele. Și începea să tragă o linie aici, una dincolo, o pată de cărămiziu, una de roșu, alta de verde…
Asta însemnau zilele la Balcic: lumină fantastică, plimbări pe sub smochini sau în mahalale, soare, apă, explozie de culori și vecinătatea grădinilor regale. Cecilia se întorcea spre seară acasă, unde dimineața îl lăsase pe soțul ei, Fritz, încă dormind. Făcea un ultim popas la Mamuth, pentru o cafea în spuză, o dulceață de sacâz, și poveștile acestui turc misterios, care aducea untdelemnuri din Levant și despre care se spunea că are o iubită la Stanbul, una la Constanța și alta la Caliacra. Ajungea acasă, când noaptea se lăsa, și ea, cu o încetineală orientală. Întunericul invada terasa și făcliile ardeau în jurul castelului reginei. Marea nu se mai vedea, rămânea din ea doar aerul sărat. Fritz o aștepta pe terasă. Ascultau în întuneric marea și pescărușii. Și-atunci ea, obosită de atâta frumusețe și libertate, îl lua de mână. Mâna lui era reală. Era acolo, toate astea se întâmplau cu adevărat. Următoarea zi avea să fie la fel.
Pași pe nisip
Ce a mai rămas acum din ceea ce era Balcicul de altădată? Mai nimic. Stând pe faleza betonată din fața casei Storck, ce pare pustie, ar trebui să închid ochii pe jumătate și să las să vină amintirea acelei vremi, ca o corabie ivită dintre cețuri. Sunt cioburi pe care le-am adunat în timp: niște cărți poștale îngălbenite, pe tejgheaua unui anticar de la Universitate, cu nota: Balcic 1933, într-un colț, jurnalul Ceciliei Storck, cartea lui Emanoil Bucuța, picturi văzute în albumele de artă tocite de curiozitatea studenților veniți la bibliotecă, câteva note scrise de Mihail Sebastian cel exilat în cărți și în Bach. În lumina Balcicului de acum, lângă mare, cioburile încep să se potrivească, să prindă o formă. E ca și cum ai încerca să ghicești urma pașilor în nisip, după ce valurile au măturat plaja. Balcicul de acum mai trăiește doar prin pictura de atunci. Și ce dacă hotelul Iceberg e numai sticlă și oțel, iar în fața lui se lăfăie BMW-ul mare și negru al patronului? Ce contează că acum casa lui Ion Pillat, unde Cella Delavrancea recita poezii prietenilor, până noaptea târziu, e un simplu hotel? Cu spatele la ele, vezi marea în aceleași culori fantastice, cu aceeași lumină schimbătoare, cu același orizont nesfârșit, din care aștepți să apară, dintr-o clipă în alta, „Ispita”, corabia elegantă a Reginei.
Urc spre cimitirul tătăresc, pe străduțe asfaltate, cu magazine de suveniruri kitsch, pe o parte și alta. Apoi printre case vechi, cu aer interbelic, scufundate parcă în nostalgia timpurilor strălucitoare. Pe dealul din spatele cimitirului, văd o căsuță albă, cu acoperiș roșu. Un pic strâmbă, fără gard, invadată de buruieni. E ca o promisiune. Aduce atât de mult cu ceea ce am văzut în pânzele pictorilor români, încât pornesc într-acolo. Descopăr cu surprindere că în această margine de Balcic, imediat ce ieși din șoseaua principală, nimerești pe ulițe prăfuite. Pe măsură ce înaintezi, copii gălăgioși se strâng în jurul tău și te însoțesc. Un colț de mahala scăpat ca prin minune de transformări! Încep să recunosc casele de chirpici, pe jumătate construite și abandonate, varul căzut ici și colo, lăsând să se vadă câte-o palmă de cărămidă roșie în albul strălucitor. Tătăroaice stând pe jos în fața porții, turci arși de soare, privindu-mă cu ochi negri, de harapi. Ah, și ce figuri! Fețe expresive, cu priviri intense, care te invită parcă să stai să le deslușești chipul. Acum, deja am un grup destul de mare în jurul meu, oamenii ies în uliță să vadă ce se întâmplă și mă las condus de ei, spre locul unde vor să-mi arate ceva. Ca orice orășean cu telefon mobil și aparat de fotografiat digital, începusem să mă îngrijorez: totuși, în ziua de azi, cuvântul „mahala” și-a pierdut rezonanța romantică și te face să bagi precaut mâinile în buzunare. Cam la asta mă gândeam, când m-am trezit pe o uliță lăturalnică, față în față cu… un pictor român! Așezat pe scăunel, în fața șevaletului, cu paleta de culori pe genunchi. Cu șapcă de soare, bărbos, cu pantalonii pătați de uleiurile lui, privea când la bordeiele pitorești, când la pânza pe care pensula așeza culori.
„De o săptămână sunt venit și e minunat pentru pictură. Mă gândisem… dacă e vreme mai ploioasă fac portrete, că sunt aici niște figuri… Da’ uite și dumneata, ce vreme blândă, pentru o toamnă târzie! Nu-i așa că e minunat?”. Vorbește rar, de parcă m-ar fi așteptat acolo de pe vremea reginei. Am privit în tăcere și am avut sentimentul unei libertăți extraordinare: să contempli marea printre casele albe, fără altă grijă decât aceea de a pune culorile pe pânză.
„Locul are o magie a lui. Nu știu să o explic. Poate vederile astea panoramice, casele suprapuse, marea aproape, toate creează ceva neobișnuit, care te inspiră. Întorci capul și vezi alt peisaj. Cred că dacă aș sta aici luni întregi, și tot n-aș epuiza temele. E diferită mahalaua, sălbăticia asta frumoasă a locului… Eu am fost și în Germania, și umblam pe-acolo să găsesc ceva de pictat. Nu găseam. Mergeam ore întregi să găsesc ceva și totul era la linie, geometric, fără nici o poezie a locului. Aici e altceva, e magic. Diferența dintre Constanța și Balcic… aici e locul ăsta magic, cu munți care dau în apă. La Constanța nu prea găsești, trebuie să umbli, să mai inventezi câte ceva. Aici, oriunde mergi găsești câte un peisaj interesant, care te inspiră. Nu poți explica, dar te inspiră. Apoi sunt casele, oamenii, totul creează o atmosferă. Mahalaua o să rămână probabil așa. Sper. Asta e frumusețea aici, că acum au o casă și mâine o dărâmă și fac alta alături. Nu fac vile, sunt niște case simple. Nu vile cu garduri imense, din spatele cărora nu vezi nimic”, spune pictorul, în timp ce bulgarii de lângă noi priveau admirativ pânza.
Pe pictor îl cheamă George Leteanu. A venit la Balcic tocmai din Vaslui. Și-a transformat mașina, o Dacie veche, într-un atelier ambulant, burdușit cu pânze, și a venit. Azi îi expiră actele pentru șederea în Balcic, dar e gata să mai stea o săptămână, cu riscul de a înfrunta vameșii. Nu locuiește la hotel și nu mănâncă la restaurantele luxoase din oraș. În buna tradiție a locului, s-a hotărât să locuiască la Sali, un turc-bulgar, care știe câteva cuvinte românești. Sali, cu basca lui ponosită în loc de fes roșu, cu dinții rari și tăceri lungi, prin care vrea să se înțeleagă că știe mai multe decât vrea să spună. E mai mereu în preajma pictorului. Este și acum, și mă invită la el, să îi văd casa: „Poate, cine știe, vreodată vine tu la mine”, îmi spune el zâmbind. Îl urmez până la ultima casă a mahalalei. O casă albă, cu acoperiș roșu, de țiglă. E mai degrabă un bordei mai răsărit, fără gard, cu un preș în fața ușii. E bucuros să îmi arate casa: cu banii de chirie de la pictor a zugrăvit-o toată și a făcut-o „giugiuc”. Camerele sunt răcoroase și cu strictul necesar: un pat, o masă, un scaun. Deși toate preșurile și paturile sunt în culori puternice, senzația e de liniște și calm.
Însoțit de cârdul de copii, până în cealaltă margine a mahalalei, cobor spre faleză. O iau pe lângă geamia cu minaret alb și brâu de romburi colorate, pe lângă moara veche și depozitele de cereale. În port, bărcile se leagănă molcom, mișcându-și încet catargele. Mai sunt și alți turiști. Se plimbă cu un aer un pic pierdut. Parcă ar aștepta și ei să se întâmple ceva. Parcă întregul Balcic așteaptă să vină cineva ca să sufle praful așternut peste peisajul minunat de altădată. Regina, poate. Alunecând pe străduțele înguste, în văluri albe.