FORMULA AS PE URME VECHI, ROMÂNEȘTI
• E o tăcere suspectă în jurul istoriei vlahilor. Acasă, subiectul jenează (să nu-i supărăm cumva pe locuitorii de azi ai vechilor teritorii vlăhești), iar în Turcia, țelul călătoriei noastre din toamna acestui an, cercetătorii din universități și muzee au ignorat complet solicitările de interviu. O tăcere care nu poate, însă, ignora adevărul. Am mers pe urmele lui până în Asia Mică, în sudul Mării Marmara, am urcat pe Olimp, muntele stăpânit de vlahi înainte de venirea otomanilor. Din existența lor a rămas doar un nume: „ciobankaya”. Un nume cât o istorie •
Un reporter înfocat
Suntem în anul de grație 1892, când, tânărul istoric moldovean Teodor Burada se pregătește să pornească spre Asia Mică, în căutarea ciobanilor vlahi de pe Muntele Olimp, pe malul sudic al Mării Marmara. Tocmai ce făcuse, cu câțiva ani înainte, una dintre descoperirile epocale ale istoriei noastre: cultura Cucuteni. Fragmentele de ceramică găsite în pietrișul de pe drumul dintre Târgu Frumos și Iași îl făcuseră celebru. Dar istoricul cu sânge de reporter în vine își dorește mai mult. E fascinat de trecut și își propune, entuziast și încăpățânat, să cutreiere lumea, în căutarea celor mai ascunse insule de românitate. Cu trenul, cu căruța, pe măgar, și cel mai des, cu piciorul, străbate, iarnă-vară, drumuri grele și lungi, doarme pe scânduri sau chiar pe jos, în hanuri sărăcăcioase, înfruntă pericole, dar și întâmplări care-i ațâțâ și mai mult căutările. Nimic nu-l împiedică pe inimosul Teodor Burada să-și împlinească marele vis de a-i căuta pe români în afara hotarelor țării, în locuri unde ei au fost cei dintâi. Nu era singur în strădania lui. Conferințele organizate de Burada pe urma călătoriilor sale „exotice” au loc în aulele Academiei, iar în public se află, uneori, însuși Regele, fascinat de dezvăluirile senzaționale ale tânărului istoric ieșean. Dar lumea științifică nu pare interesată de cercetările lui și, fără acceptul ei, Burada trece drept fantezist. „Cercetările mele mulți le cred ca fără nicio însemnătate, ba, mai mult încă, le cred de nebunii”, scria el, dezarmat. „Nebunia” de a nu lăsa neexplorat „niciun colț de pământ în care a răsunat cândva limba românească”, „nebunia” de a străbate toate ungherele Europei și ale Asiei Mici, până în Caucaz. Dar ce n-au crezut contemporanii credem noi, reporterii „Formulei AS”. Cu „Harta lui Burada” pusă în buzunarul de la piept, am pornit toamna asta în căutarea vlahilor de pe Muntele Olimp.
Iataganul, două pistoale și două hărți
Teodor Burada află despre existența unor ciobani vlahi în Asia Mică, dincolo de Marea Marmara, în 1882. E în Grecia, la Atena, într-una dintre primele sale călătorii pe urme vechi românești, dar fuge la Istanbul, să afle amănunte de la un grup de aromâni, cu care se întâlnește la o cafenea, la capul podului cel mare de lângă Turnul Galata. Veniseră la Stanbul să cumpere „vlah-peinir”, faimoasa brânză a ciobanilor vlahi de pe Muntele Olimp, la mare căutare în Balcani. „Ciobani vlahi pe Muntele Olimp!!!”, notează bucuros Burada în carnetul lui de reporter, cu grafia exersată a omului cu doctorat la Paris. Încă un punct pe harta din inima sa! „Dorința de a-i vedea cu ochii și a-i cunoaște mai de aproape pe ciobanii vlahi nu m-a părăsit deloc… Era singura grupă de români ce-mi mai rămăseseră necercetați”.
La Constantinopole, Burada rezolvă cele trebuincioase pentru a putea călători în interiorul imperiului. E sfătuit să-și ia, întâi de toate, straie turcești în locul celor europene. Apoi, prin mijlocirea Consulatului, își procură o „teșchere de drum”, iar cu ajutorul ministrului plenipotențiar obține aprobarea să poarte arme: un iatagan și două pistoale. „Pe lângă aceste acte, și cele necesare pentru călătoria mea: harta cea mare a Asiei Mici și o carte grecească cu o hartă a Bithiniei, mi-am mai procurat și câteva scrisori de recomandație. Pregătit cu toate acestea, m-am pornit la schelea din Galata, spre a pleca mai departe…”.
Istoria la o ceașcă de ceai
Și iată-mă și pe mine la Galata, în dreptul vechiului port, pe urmele lui Burada. În timp ce sorb dintr-un ceai parfumat, privesc corăbiile cum se leagănă în ritmul tărăgănat al glasului muezinului care își cântă rugăciunea într-o moschee. Îmi întind „documentarea” pe măsuța cafenelei. Oglindit în mare, soarele de toamnă înrămează în foiță de aur amintirile de călătorie ale istoricului ieșean. Nu pot să nu mă gândesc și eu la „nebunia” lui, chiar dacă temeiurile călătoriei sale în zonă, la sfârșit de secol XIX, îmi sunt cât se poate de clare. De altfel, de fiecare dată, „nebuniile” i-au fost confirmate ulterior de documente de netăgăduit. Atât de controversată și azi, tema vlahilor a fost controversată și pe vremea lui Teodor Burada, care a avut destule polemici cu cercetătorii din Balcani, pe urma studiilor sale. De la o vreme, lucrurile s-au mai lămurit. Lucrări recente, scrise de tineri istorici din spațiul ex-iugoslav acceptă, în sfârșit, faptul că vlahii sunt descendenții populațiilor de dinainte de venirea slavilor – urmașii de daci, traci, iliri. Poveștile aiuritoare cum că „vlah” ar fi fost denumirea dată unor populații pastorale slave sunt acum excluse din discursul științific. Istoria începe, în sfârșit, să le facă dreptate vlahilor!
Marea strămutare a vlahilor
Prezenți cu mult înainte de otomani pe teritoriul de astăzi al Turciei, vlahii sunt nelipsiți din istoria mare a Bizanțului. Începând cu secolul XII, îi găsim în Thessalia, îi găsim la nord de Salonic, în găsim la Sfântul Munte, unde le aduc călugărilor brânză, lapte și stofe ori le fac pâine, participă la urzeli de tron și la lupte pe malurile Bosforului, stârnind adesea nemulțumiri. Georgios Pachymeres, cel mai important istoric bizantin al epocii, povestește despre „suferințele vlahilor strămutați cu forța de Andronic II Paleologul în Asia Mică”, la 1285. Sub amenințarea unei invazii a tătarilor, împăratul decide să-i strămute pe vlahii din apropierea Constantinopolului pe malul mării Marmara. „Pe vlahi, care se întinseseră aproape de la marginea Constantinopolului până la Byza și mai departe, în mulțime fără număr, neam de oameni care se simțeau foarte bine în locuri greu de umblat și care se ocupau cu păstoritul, dar totuși erau obișnuiți și cu luptele, bănuindu-i că se vor alătura și ei năvălitorilor, hotărî să-i mute în răsărit, pe țărmul din fața Bizanțului, dar să-i și sărăcească prin angarale, ca nu cumva să se trufească, încrezători în mulțimea și puterea lor. Și, pe de o parte, au fost păgubiți foarte mult, pe de altă parte au fost strămutați fără milă…”.
Olimpul de ieri, Uludagul de azi
Mă îndrept, oare, către o gaură neagră a istoriei? Să fi dispărut orice urmă de vlah, după 739 de ani? Îmi caut curaj la profesorul John Nandriș de la Oxford, marele arheolog al așezărilor vlahilor din Balcani. E bucuros că îl caut și mă asigură că sunt pe drumul cel bun.
„Din păcate, când am fost eu pe acolo, n-am căutat urme de vlahi. Dar simplul fapt că, multă vreme, vlahii au fost furnizorii de brânză, carne și blănuri de oaie ai Înaltei Porți e o dovadă a influenței lor la Istanbul și în zona respectivă. La ce afaceri făceau cu sultanii, să-și obțină un munte pentru păscut pe placul lor cred că era ultima lor problemă”. Înarmat, în lipsa iataganelor și a pistoalelor lui Teodor Burada, cu aceste argumente, mă pregătesc să pornesc și eu spre Prusa de ieri, Bursa de azi, ca apoi să urc pe Olimpul vlahilor (Muntele Uludag, cum i se spune acum).
Ca să ajungă de la Stambul pe țărmul de sud al Mării Marmara, Teodor Burada a trecut, vreme de 4 ceasuri, prin spaime de nedescris, pe un vas grecesc hodorogit, al cărui căpitan arăta jalnic. Azi, pe autostrăzile moderne, faci 2 ore și jumătate până la Bursa. Peisajul se schimbă de la kilometru la kilometru, imediat ce ieși din Istanbulul european. Zgârie-norii lasă locul blocurilor simple, reclamele colorate își pierd din strălucire, peisajul se sălbăticește. Întins la poalele Muntelui Uludag, orașul Bursa e poarta de intrare în adevărata Turcie musulmană. Teodor Burada mă îmbiase deja cu savoarea locului: „Restaurante frumoase, unde poți avea bucatele cele mai gustoase și neîntrecutul pilaf cu orez și năut, precum și fripturele șiș-chebab și taș-chebab, de carne de oaie”. Bat străzile în căutarea unui loc potrivit pentru un prânz târziu, când o imagine mă atrage prin contrastul ei: o uriașă cupolă modernă, de sticlă, domină una dintre piețele principale, deasupra minaretelor din jur. Cupola acoperă un muzeu. Ca peste tot pe unde am fost în Turcia, intrarea e liberă. Pășesc în strălucitorul centru expozițional, unde, la fel ca în celelalte muzee, nu e nimeni să te ghideze. De engleză sau de altă limbă străină nici nu poate fi vorba! În lipsa cuvintelor, te străduiești să citești graiul exponatelor. Uriașe tablouri pictate de mari maeștri locali, spun, romanțat, povestea cuceririi orașului bizantin de către otomani. Cu fiecare tablou, înțeleg mai bine istoria tumultoasă a locului în care fuseseră strămutați vlahii. Otomanii erau deja stăpâni pe zonă, cuceriseră sat după sat, în așteptarea momentului oportun ca să atace cetatea de la poalele Olimpului. Pedeapsa împăratului pentru vlahi fusese mai cumplită decât îmi închipuisem. Îi aruncase în ghearele dușmanului…
„Panoramă” cu ciobani
Cu adevărat copleșitoare sunt, însă, informațiile de la etaj. Urc scările rulante și mă trezesc, buimac, sub cupola uriașă pe care o văzusem din stradă, în mijlocul unui tablou istoric vivant. O minunăție a tehnicii de secol XXI, ce-ți captează toate simțurile. Cupola te transpune într-o scenă de început de secol XIV. Iată-mă, ca-ntr-un vis, pe o colină verde, de unde văd cetatea Prusiei, la poalele Olimpului. În stânga e tabăra otomană, pregătind atacul fortăreței, sus, în munte, departe de larma armelor, printre schiturile vechi, bizantine, întrezăresc turmele de oi ale vlahilor. Cum mă întorc spre dreapta, timpul istoriei se scurge, an după an: fortăreața cade, locuitorii Bizanțului se încolonează pornind în bejenie. Sunt însoțiți și de turme de oi. Mă aplec peste balustrada cupolei ca să cercetez fiecare detaliu. Aproape de mine, caii fornăie, struniți de cei ce părăsesc cetatea. Două dealuri în spate, păstorii vlahi trăiesc, parcă, într-un alt timp istoric: au văzut, într-o mie de ani, atâtea imperii crescând și descrescând, în vreme ce pentru ei adevărata lor lege n-a fost niciodată cea a stăpânilor vremelnici, ci legea naturii, verile cu oile în munte, iernile cu oile la vale, înspre „marea de marmara”…
Ies din „Panorama 1326” și reintru în panorama lui 2024: gust un Iskender kebab din carne de oaie, specialitate inventată chiar aici, la Bursa. Mă gândesc că, mare gurmand cum îl știu, i-ar fi plăcut mult și lui Teodor Burada. Gândul la Burada mă întoarce la dovezile folosite de el despre prezența ciobanilor vlahi în Muntele Olimp. Sursele sale sunt de primă mână: un fost revoluționar român de la 1848, refugiat în Imperiul Otoman. Îl cheamă Constantin Pădeanu și-i povestește cu patimă despre ciobanii vlahi, baci avuți, cu mii de oi fiecare, pe care le țineau, vara, pe Muntele Olimp, iar peste iarnă, în porturile de la Marea Marmara, în vreme ce brânza și lâna și-o vindeau la Bursa, în „Peinir Han”, piața de brânză, iar mieii, prin satele din jurul muntelui. În anul 1892, când Teodor Burada ajunge la Bursa, ciobanii vlahi nu mai sunt pe Olimp! Un ordin imperial îi strămută înspre Balcani, după ce alți ciobani, albanezi, mai influenți la stăpânirea otomană, apăruseră în zonă. Dezolat că, după ce bătuse atâta amar de drum, nu-i află pe ciobanii vlahi pe Olimp, Burada o ia, la-ntâmplare, prin piețele Bursei, dornic să consemneze măcar urmele recentei lor treceri pe acolo. Semnele nu întârzie: un bătrân, Haralambie bacalu’, îi spune despre brânza vlăhească, „vlah-peinir”, cunoscută până la Istanbul, a cărei faimă rezistase plecării ciobanilor vlahi. „Vlah-peinir” se vindea în continuare, doar că făcută de ciobanii albanezi, care furaseră – dacă nu rețeta, atunci măcar bunul renume al brânzei vlăhești!
Minunea din vârf de munte: Ciobankaya
Marele Bazar din Bursa e chiar la poalele Muntelui Olimp. Pornesc din el spre Muntele Uludag, cum se numește el azi. „Dag” înseamnă „munte”, „Uludag” înseamnă „Muntele Sublim”, dar mie, acest „u-liu-da”, cum se pronunță, îmi sună a străvechi strigăt de întors oile. O ceață lăptoasă acoperă vârful de 2.500 de metri al Olimpului. Prin filtrul fin al toamnei, locul îmi pare teribil de cunoscut, un colaj de culori, de lumini și de stări adunate din toate călătoriile noastre pe urme vlăhești. Oprim mașina într-un loc de belvedere. Încerc să cuprind într-o fotografie măcar o fărâmă din misterul de necuprins al istoriei vlahilor: mă uit în jos la întinderea spre Marmara a Anatoliei și am o… iluminare. Când privești lumea de sus, din vârf de munte, precum vlahii, tot ce se întâmplă jos pare o zbatere măruntă, chiar și lupta pe viață și pe moarte dintre două din marile imperii ale lumii: cel bizantin și cel otoman.
„Uludagul e turistic, nu mai găsești nimic tradițional pe acolo!”. Mi s-a spus asta și la București, și la Istanbul, chiar și la Bursa. Cu o zi înainte, Adnan, un simpatic vânzător de produse artizanale, îmi spunea cu regret că „ciobanii adevărați au cam dispărut de pe aici de vreo 100, 200 de ani”. Mi-a îndulcit amarul cu o lingură de miere de castane și mi-a urat succes. De la un punct încolo, sus, pe Uludag, încep să se înlănțuiască hotelurile! Asfaltul se termină la cota 1.800. Ne întoarcem din drum până la locul de unde se urcă cu telescaunul. Singurul băiat care înțelege ceva engleză îmi arată cu degetul un hotar izolat. „Numai acolo ați putea afla ceva”. Urcăm niște trepte care duc spre o terasă și pufăim o țigară turcească. Tocmai stingem mucurile, când un domn elegant iese și el să tragă un fum. Cu aer de senior, îmbrăcat la patru ace, Zülküf Bayar arată mai degrabă a client excentric decât a recepționer. Rotunjește artistic vălătucii de fum, în timp ce ne ascultă. „Ciobani, aici, pe Uludag?!”. Pune, zâmbind, mâna pe telefon: „Dar știu că sunteți norocoși! Patronul hotelului se trage dintr-o familie de ciobani. Vine imediat, e la dispoziția voastră!”.
Până vine patronul, ieșim să căutăm vechile locuri de păstorit ale vlahilor. La prima intersecție, norocul ni se arată pe marginea drumului. „Ciobankaya!”, exclamăm la unison, când vedem indicatorul auto. Ceața groasă din vârf de munte estompează culorile, dar nu poate estompa urmele trecutului. Ciobankaya e cel mai bun punct de belvedere din zonă. Cât se risipește ceața, preț de câteva minute, văd până de parte, întregul platou de sub vârful cel mare al muntelui. Niște pietre vechi, acoperite de frunze, aduc cu ruinele unui schit. Îmi imaginez locul înstăpânit de turmele vlahilor, și numai frigul tăios ce anunță iarna îmi amintește că sunt, aievea, pe Olimpul din Asia Mică. „Aici s-a făcut ciobănie serioasă, iar urmele se văd în toponimia locului”, îmi explică amabilul recepționer de la Hotel Oksijen. Apare și patronul, un tânăr îmbrăcat modern, cu pulover alb, de lână, pe gât. Urcă repede într-o Dacie și ne spune să-l urmăm. El, milionarul, ține șase oi. „Aici, ciobănia e tradiție de familie. Și nu vreau să stric tocmai eu tradiția asta. Așa că țin și eu câteva oi, de suflet”, spune Suleyman Gűngőr. Frumoasa lui soție ne zâmbește din grădină și ne îmbie cu căpșune, e în ochii ei tot aurul de toamnă al Uludagului. „Îmi permit să stau oriunde, jos, la Bursa, dincolo, la Ankara sau Istanbul. Dar eu sunt fericit aici, cu soția, cu familia, cu grădinile noastre, cu cele șase oi. Nu există viață mai frumoasă decât aici, pe Uludag. Și ce să cauți aici, pe Uludag, dacă nu ești cioban? Moștenirea din părinți nu se lasă”.
Secretele vlahilor
Mustafa Kahraman, vecinul lui Suleyman, e zvelt și blonduț, diferit de turcul cel oacheș, Mustafa e cioban din tată în fiu. „Tata e sus, în munte, cu oile cele bune!”, îmi spune, în timp ce îmi prezintă, mândru, stâna. Ne povestește întâmplări cu urși și lupi ce atacau stânele în copilăria sa, cum dormea cu bunicul, învelit, nopțile, doar într-o mițoasă, ne povestește totul ca unor turiști occidentali, care n-au mai auzit în veci asemenea întâmplări. Face ochii mari când află că și la noi ciobanul se cheamă „cioban”, face ochii și mai mari când îi povestim despre păstorii vlahi care au bătut munții ăștia dimpreună cu strămoșii lui. Băiat simplu, Mustafa n-a auzit de vlahi – „poate pășteau prin altă parte a muntelui, pe la Ciobanskaya, încolo” – dar știe de la cei bătrâni că ciobanii de aici, de pe Uludag, se țin altfel decât cei din alte părți. Au altfel de stâne, altfel de case, alt port.
Faptul că ciobanii de pe Muntele Uludag sunt altfel ca ceilalți mi-l confirmă, în Marele Bazar din Bursa, toți vânzătorii din piața de brânză. Sunt zeci de tarabe, fiecare vânzător are nenumărate feluri de brânză și fiecare insistă să guști câte o bucățică. Vânzătorilor de bazar le plac poveștile. Nu se mai satură când le zic despre ciobanii vlahi și despre brânza vlăhească. „Vlah-peinyri? N-am! Dar am ceva ce sigur o să-ți placă: Mihaliç-peinyri, brânză făcută chiar aici, în zona Bursei, pe unde zici că au fost ciobanii voștri”, îmi spune Umit, un vânzător bătrân și sfătos. „Se tot laudă ciobanii de aici că au secretele lor strămoșești, poate le au de la vlahi”, se amuză moșul. Adevărul e că, dintre toate sortimentele pe care le-am gustat, Mihaliç-peinyri aduce cel mai mult cu cașul de oaie de la noi. Îl întreb cum se face că dintre toate sortimentele pe care le vinde, tocmai brânza asta, Mihalici, nu are nume turcesc. „Sună mai balcanic, așa, cam de pe unde erau vlahii în trecut”, spune omul. „Numele vine de la o localitate din zonă, Mihaliç, care între timp a fost turcizat. Karacabey îi spune acum. Sincer, mi se pare și mie ciudat să schimbi numele unui loc care îți dă un produs așa de renumit…”, mai spune omul, în timp ce unul dintre fiii săi caută pe Internetul turcesc istoria brânzei. „Zice că Mihaliç-peinyri e o rețetă veche de vreo 200 de ani. Exact de când ziceți că erau în zonă ciobanii vlahi”. Are prieteni ciobani în Uludag și se gândește că n-ar suna rău să facă un sortiment după o rețetă „vlăhească”. „La câți turiști români vin pe la noi, mai ales la Istanbul, unde vinde celălalt fiu al meu, ajung milionar!”. E deja târziu și mai am de trecut pe la Muzeul Orașului Bursa. Îl salut pe Umit și îi promit să mai trec pe la el, să văd cum i-a ieșit brânza vlăhească.
Epilog „4×4”
Privit pe geamul mașinii, Olimpul se face tot mai mic, în urmă, drumul ocolește țărmul Mării Marmara, unde vlahii coborau iarna cu oile lor. Vreme de o oră străbatem întinderea plată a podișului Anatoliei și mă gândesc cum ar fi ca Providența să ne întoarcă în timp și să ni-l scoată în drum, călare pe vreun asin obosit sau în vreo căruță, pe Teodor Burada. Îmi imaginez că, mai mult decât mașina 4×4, cu care am mers până în Asia Mică, cel mai mult l-ar fi uimit faptul că niște reporteri din România anilor 2000 merg de nebuni pe drumurile străbătute de el, în urmă cu aproape două secole… Vlahii nu mai sunt, dar urmele le-au rămas.
*
În 1892, când ajunge la Bursa pe urmele ciobanilor vlahi, Teodor Burada găsește în zonă o mică comunitate de creștini vorbitori de greacă, risipiți în nouă sate, despre care crede că s-ar putea trage chiar din vlahii rămași după strămutarea de la 1285. „Pisticoșii”, pe care Burada îi cercetează cu mare minuțiozitate, nu știu de unde au venit și nu vorbesc limba vlăhească. Sunt victime ale naționalismului, strămutați în Grecia ori risipiți prin Turcia, ca să li se piardă urmele. Urme vechi, românești.