Bătrânul port

Sunt pentru prima oară în Oltenița, acolo unde a început totul: în port, pe malul Dunării. În soarele arzător al amiezii, marele fluviu pare nemișcat. Lumina se reflectă din luciul apei. Se aud valurile clipocind ușor în maluri. Miroase a pământ reavăn și a pește. Din larg se aud barjele pline cu marfă, ce urcă sau coboară pe cursul apei. Portul pare, totuși, pustiu. Înainte, toată viața Olteniței pulsa aici, cheiurile erau pline de căruțe și târgoveți sosiți cu sare dinspre Slănic și Teleajen, comercianții veneau dinspre Brașov sau dinspre vechiul Imperiu Otoman și Bulgaria. Toți se întâlneau aici, unde Dunărea era mai mică, malurile mai blânde și trecerea dintre Orient și Occident se făcea mai ușor. Era micul port de unde plecau vapoarele încărcate cu cerealele Bărăganului sau cu oile ciobanilor coborâți din munți. Pe malul celălalt, pe un deal ce se ridică direct din malul Dunării, este Turtucaia bulgărească. Puțin mai sus de port, Dunărea are culori schimbătoare, este locul în care Argeșul se varsă în bătrânul fluviu. Oltenița este un oraș între ape, este în cumpăna lor. Pe-aici au trecut toți regii României, căci drumul de la București la Oltenița e scurt, și nici nu exista o cale mai lină spre Serbia sau Turcia, decât apele Dunării. Caleștile opreau în port, vaporașele preluau alaiurile.
Mistria de aur

Astăzi, inima Olteniței bate în Catedrala Sfântul Nicolae. A fost ridicată de Alexandru Ghica și se spune că a pus piatra de temelie cu o mistrie de aur. Biserica este și astăzi de o frumusețe aparte. Întregul oraș se strânge aici la marile sărbători și chiar și într-o zi obișnuită e forfotă mare de credincioși. Când am ajuns eu, biserica era plină, deși nu era sărbătoare, Oltenița mai are două bijuterii: două biserici construite după planurile arhitectei Henrietta Delavrancea, fiica celebrului dramaturg Delavrancea și sora Cellei Delavrancea, marea regină a pianului. Biserici albe, simple, cu brâuri de piatră sculptată, ce reflectă sensibilitatea uneia dintre primele femei arhitect din România. Una dintre biserici este construită chiar lângă monumentul ridicat de Regina Maria în cinstea soldaților necunoscuți.
Promenadă la miezul nopții

De la Catedrală, am pornit la pas pe pietonala ce străbate orașul dintr-un capăt în celălalt. Pe mijlocul ei sunt pomi, flori și fântâni arteziene. Pe laterale, poți descoperi clădiri interbelice, cu mici magazine la parter, cofetării sau tonete de înghețată. Ziua nu se plimbă aproape nimeni pe aici. Soarele puternic, de sud, ține străduța destul de pustie, plină doar de lumina Bărăganului, prelinsă pe asfalt, ca o pastă de aur topit. Însă pe măsură ce vine seara, oamenii ies din case și încep să se plimbe. Din cauza căldurii, abia pe la miezul nopții se animă totul: mămicile își plimbă copiii în cărucioare pe sub stelele de pe cer, pensionarii pornesc la pas, sprijiniți în bastoane, sub lumina lunii. Toată lumea se știe cu toată lumea, toți se salută între ei, iar eu, străinul, sunt privit și comentat cu mâna la gură. Dar toate astea dau un aer tihnit locului, tihna aceea de provincie românească, în care nu se întâmplă mare lucru și oamenii își văd liniștiți de viața lor. Pe măsură ce te apropii de capătul pietonalei din centrul orașului, în miez de noapte, forfota crește. Ajung în parcul din fața vechiului turn de apă, astăzi, galerie de artă. Un parc uriaș, cu alei pline de arbori și vegetație, cu multe locuri de joacă și cu zone întunecoase, pe gustul tinerilor îndrăgostiți. Iar dacă în plină plimbare te apucă foamea, chiar dacă e trecut de miezul nopții, restaurantele sunt deschise! Dar ce spun deschise, sunt pline-ochi, cu mușterii ieșiți pe răcoare să bea o bere și să mănânce, ofertele nu lipsesc. În Oltenița funcționează un restaurant internațional, unul libanez și, către Dunăre, este unul cu specific pescăresc. România capătă un aer minunat de normalitate când vezi oameni veseli, îmbrăcați frumos, mergând către casă, pe lună plină, după o seară la restaurant. Din loc în loc, clădiri vechi, interbelice, cu ferestre cu cercevele sculptate, licăresc ca aurul vechi sub lumina stelelor de August.

Am vizitat și Moara Dunărea, o superbă clădire din cărămidă roșie, dar și vechea fabrică de prelucrare a tutunului, lăsată în paragină, deși ar putea să fie o minunată galerie de artă contemporană. În centru, vechiul Cazino municipal își așteaptă strălucirea de odinioară. Am fost chiar și în cimitirul orașului, unde înțelegi cel mai bine istoria locului: punct de intersecție dintre lumi. În Oltenița își dorm somnul de veci, și greci bogați, și târgoveți armeni, și turci, și bulgari, iar o parte a cimitirului le este rezervată evreilor. Toate aceste neamuri amestecate au fost aduse aici de apele Dunării, ce le deschideau drumurile către Europa și către Orient.
Gumelnița – un muzeu fabulos

Am lăsat dinadins mai la urmă ceea ce era mai important: certificatul de naștere al României și al Europei – Muzeul Gumelnița. În două clădiri, una interbelică, cu șarmul vechilor case boierești, și una modernă, sunt expuse începuturile vechi de 7000 de ani ale Europei. Comori uimitoare, cu miros vag de mucegai și de praf istoric. Am în față primul cuplu de îndrăgostiți, modelat în lut încă din neolitic. Încremeniți într-o îmbrățișare veche de mii de ani, zâmbesc misterios și înțelept, cu ochi oblici de extratereștri, pierduți într-o fericire fără sfârșit. În jurul lor, rafturi pline de vase hipnotice, din ceramică fină, pictate în spirale. Iar lângă ele, niște cercei mici, din aur, pe care o femeie frumoasă i-a purtat în urmă cu mii de ani, chiar aici, pe malurile șlefuite de vânt ale Dunării. Istorie fabuloasă, capturată într-o clepsidră de chihlimbar. Dincolo de ferestre, se aude zumzetul străzii și glasuri de oameni, grăbindu-se către rostul lor. Mașina timpului a plecat din Gumelnița.
După liniștea meditativă a muzeului, m-am urcat direct în vâltoarea zilei. Piața din Oltenița este un spectacol măreț. Țărani arși de soare, cu mâini noduroase, revărsaseră pe tarabe roadele verii și își strigau marfa cu îmbieri: legume și pepeni, mături și tivge, linguri de lemn și ulcioare de lut, zarzavaturi, prepelițe, bame și pește… Unii vindeau la tarabe, alții erau cu marfa întinsă direct pe jos. Oameni simpli, chemându-te să cumperi o legătură de leuștean din grădina lor, din munca lor, fir cu fir. Oameni arși de soare și de vânturile dogoritoare, supraviețuitori ai câmpiei. Schimbul doi al Muzeului din Gumelnița.
MIHAI BEȘTEA – primar al orașului Oltenița
„Avem finanțări de 31 milioane de euro”
– Deși este prea puțin cunoscut și se vorbește rar despre el, orașul Oltenița este campion național la atragerea fondurilor europene. Cum ați reușit o asemenea performanță?
– Orașul Oltenița este campion la atragere de fonduri europene și ele au fost obținute, în mare parte, de fostul primar. Eu duc mai departe ceea ce s-a pornit. Vechea echipă a rămas, lucrurile merg înainte, sperăm să avem rezultate la fel de bune. Am continuat toate proiectele europene începute și am depus și unele noi. Avem bani pentru reabilitare de instituții publice și blocuri de locuințe, avem finanțare pentru 10 proiecte tehnice. Avem și un proiect de împădurire: 4,5 hectare de pădure, care să fie o perdea de protecție pentru oraș, deoarece suntem în Bărăgan, înconjurați de terenuri agricole, și sperăm să avem în felul acesta mai puțin praf, și un aer mai bun. Construim două blocuri de locuințe sociale. Vom renova, tot pe fonduri europene, și căminul de bătrâni, achiziționăm 10 autoturisme electrice pentru primărie. Mai avem de reabilitat drumul către port și finalizarea a 11 km de piste de biciclete. Ca viitoare atracție turistică, avem finanțare și pentru un observator astronomic, piste pentru ciclism și trenuleț electric. Până în 1 Octombrie, vom termina de renovat și școala principală. În total, vorbim de finanțări de aproximativ 31 de milioane de euro, pentru orașul Oltenița.
„Vrem drum spre Bulgaria”
– Oltenița este un oraș destul de puțin cunoscut. Faima lui ține de perioada interbelică, când a fost port important pe Dunăre. Mai funcționează?

– Într-adevăr, Oltenița a fost port important la Dunăre. Portul există încă. Sunt câteva depozite de cereale, inclusiv cu posibilitatea de acostare a barjelor, dar și depozite de materiale de construcții. Asta e activitatea acum în port. Dar marea noastră dorință și un real avantaj pentru oraș ar fi dacă din Oltenița s-ar putea trece în Bulgaria. De când am preluat mandatul de primar, am făcut tot ce a fost posibil să putem trece Dunărea cu feribotul. Și noi, și bulgarii, am găsit soluții, mai trebuie doar ca partea bulgărească să autorizeze un loc unde să acosteze feribotul. Partea română și-a îndeplinit obligațiile și sperăm ca până la finalul anului să avem trecerea mult visată. Posibilitatea unei asemenea treceri este foarte importantă. Oltenița ar fi cel mai apropiat port de București, cea mai apropiată trecere în Bulgaria, față de capitala noastră. Uitați-vă ce se întâmplă la Ruse – podul se află în reparații și oamenii stau la cozi kilometrice, așteptând cu orele să treacă spre Grecia sau Turcia. Un feribot la Oltenița ar însemna o eliberare a traficului pe acea zonă, ar fi mai simplu, mai scurt, ar decongestiona trecerea de la Ruse… Și pentru bulgari ar fi un avantaj, că au mulți producători de legume, fructe și brânzeturi și ar avea acces rapid la marea piață a Bucureștiului.
„Un oraș cochet și curat, cu oameni primitori”
– Am făcut o plimbare prin oraș. Sunt foarte multe clădiri frumoase, de epocă, dar care au nevoie de reabilitare. Cu un pic de efort, Oltenița ar putea deveni un minunat oraș de relaxare, chiar și pentru bucureșteni.

– Da, așa este, potențialul Olteniței de a fi un oraș de relaxare este enorm. Avem deja planuri pentru regenerare urbană. Fostul Cazino comunal, de exemplu, e o clădire superbă, ce merită restaurată. Acum este în conservare, dar sperăm să obținem 5 milioane de euro pentru ea, să îi redăm strălucirea. Vom reabilita și trei parcuri, două din oraș și unul pe malul Argeșului. Fosta albie a râului Argeș, care a fost deviat, va deveni un lac artificial, unde vom crea o zonă de relaxare, în continuarea parcului. Vom reamenaja șase hectare cu alei, vom avea observatoare de păsări și un amfiteatru în aer liber, unde să se poată ține orele elevilor.
„Un potențial enorm: Muzeul Gumelnița”
– Sunteți om de-al locului, aici v-ați născut și ați crescut. Cum vi se pare că s-a dezvoltat orașul în ultimele decenii?

– A rămas un oraș cochet, curat, cu oameni gospodari și primitori, politicoși. Posibilitățile financiare sunt reduse, dar sperăm să ne dezvoltăm și economic. De la noi se poate ajunge pe Dunăre până în Germania și invers, la Marea Neagră, și de acolo, oriunde. Industrial, este un regres. Au dispărut fabrici, iar investitori au venit foarte puțini. Totuși, avem o firmă olandeză în port, una de cablaje, o companie de confecții metalice și câteva firme de transport. Mă bucur că avem acum și o firmă din China, care face panouri solare – au 50 și ceva de salariați și vor să dubleze capacitatea de producție. Suntem port la Dunăre, avem mai puțin de 50 de kilometri până la autostradă și sper ca asta să aducă mai mulți investitori. Pentru așa ceva ar fi suficient ca DN4 să devină drum expres.
– Perla de pe coroana Olteniței este, cu siguranță, Muzeul Gumelnița. Conține un tezaur fabulos și oricare dintre sutele de obiecte expuse ar fi anunțate cu afișe de 4 etaje, la muzeele europene. Din păcate am descoperit o clădire veche și prăfuită, și o alta modernă, dar mică și improprie. Ce se întâmplă?
– Muzeul principal este într-o clădire de patrimoniu, pierdută de primărie prin 2012. Cei care au câștigat clădirea cer aproape jumătate de milion de euro ca să ne-o vândă, o sumă foarte mare pentru noi. Și apoi, va trebui restaurată, ceea ce iarăși costă. Am cerut ajutor la Ministerul Culturii, așteptăm răspuns… Dacă vom obține clădirea, urmează să căutăm surse de finanțare pentru reabilitare și restaurare. Știu că este o clădire emblematică a orașului și muzeul are piese unice în lume. La Noaptea Muzeelor, am expus doar 10 dintre piesele importante și am avut peste 700 de vizitatori doar într-o singură noapte! Deci, știm că este un potențial enorm ceea ce avem în acest muzeu. Vrem să facem ceva, dar să vedem care sunt cele mai bune variante. Avem două școli care au fost scoase din circuit și poate fi o rezolvare să mutăm muzeul acolo. Sau să construim un muzeu nou, modern, de la zero, cu concurs de arhitectură. Toate soluțiile sunt pe masă, încercăm să o alegem pe cea mai bună, ca să punem în valoare acest formidabil tezaur al României.
– Sunteți pesimist sau optimist în legătură cu viitorul orașului Oltenița. Dar cu cel al României?
– Sunt foarte optimist! Avem un potențial uriaș ca țară, în general, dar și noi, ca oraș. Important este să muncim, să fim corecți și să avem un pic de răbdare – în timp, rezultatele se vor vedea. Și pe plan național și pe plan local, cred că este nevoie de aceleași lucruri: să avem un plan clar unde vrem să ajungem, să îl urmăm toți, cu ambiție, indiferent de culoarea politică.