Locul unde soarele răsare de două ori
Clopotul, Sub Piatră. Limba lui străveche risipește întunericul, îmblânzește lumea, o umple de dragoste, cheamă lumina. Iar lumina vine, adusă de clopot, de limba lui de dinainte de cuvinte, de ecoul ăsta care pătrunde în inima tuturor lucrurilor, ca să le mângâie, ca să le dezmierde, ca să le trezească la viață. Un soare palid, zgribulit, de început de iarnă, se arată de după culmea pietroasă a Bedeleului. Sub Piatră, micul cătun din comuna Sălciua, județul Alba, aflat la capătul Văii Ascunse, de-a lungul pârâului care izvorăște din gura uriașă a peșterii Huda lui Papară. Un loc magic, de poveste, cu oameni, solomonari și balauri adormiți. O poveste veche de când lumea, care nu s-a sfârșit nici azi.
Clopotul tace. La Schitul Sub Piatră începe rugăciunea, lumina se împuținează și dispare. Peste Valea Ascunsă și oamenii ei se pogoară iarăși întunericul. Soarele apune, în toiul zilei, înghițit de uriașul perete de stâncă al peșterii. Abia spre prânz, când rugăciunea se sfârșește iar maicile se îndreaptă spre chiliile lor, soarele, înduplecat de îngeri și de rugăciunile oamenilor, se eliberează de sub negura Hudei și răsare pentru a doua oară. De aici, de peste colțul Bulzului, lumina lui va coborî încet pe culmi domoale, spre Valea Arieșului și minunata Țară a Moților. Povestea, ca orice poveste, începe de jos, din vale, cu oameni, cu lumină și realitate.
Împreună, într-o lume ca o cunună

Când, în urmă cu 45 de ani, Vasile Câmpean a ajuns în Sălciua ca profesor de istorie, lumea se afla încă în matca ei. Deși erau vremuri grele, deși triumful socialismului era deplin. Țăranii înstăriți fuseseră înfierați drept „chiaburi” și pedepsiți, gospodarii dijmuiți până la ultimul ou și spic de grâu, bărbații în putere trimiși la fabrici, în Baia de Arieș. Însă memoria și sufletul sălciuanilor erau încă acolo, vii, nepângărite de noua realitate. Asta l-a uimit pe Vasile Câmpean. Puritatea oamenilor de aici: „era ca și cum nimeni și nimic nu le-ar fi murdărit sufletul”, spune profesorul. Oamenii încă mai vorbeau despre „oloși”, uriașii care au vrut cândva să spargă cerul. Nu de puține ori a fost sfătuit să nu care cumva să ia în batjocură vreun bătrân șchiop, care se odihnește lângă troaca de apă, din care se adapă animalele. „Apăi, dom’ profesor, ăla s-ar putea să fie șolomonarul, iar cu cela nu-i de glumit! De se supără, odată trimite furtună și zboară clăile noastre, de duse ceriului îs, cum s-o mai întâmplat și altă dată!”. I s-a mai povestit și despre oamenii cu coadă, cei în care trăiește necuratul, cei care, în nopțile cu lună plină, „numa’ trec cu cearceaful peste grâu și îi iau toată mana”. L-a cunoscut pe Coțan, buruienarul, doctorul tuturor satelor moțești, omul care știa nu doar secretul vindecător al fiecărei plante, ci putea să-ți spună, fără greș, de ce boală suferi, doar privindu-te adânc în ochi și trecându-și palma peste trupul tău. Profesorul a prins și claca la cosit și claca la grâu, și a făcut ochii mari de mirare, când a văzut că munca grea a pământului este pentru sălciuani totuna cu bucuria. „Imaginați-vă un sat întreg, băieți și fete, femei și bărbați, strânși împreună la seceratul grâului. Cu cetera după ei, cântând cu toții, în căldura uscată de vară, în timp ce legau snopii uriași. Și cum seara, după mai bine de douăsprezece ore de muncă istovitoare, oamenii ăștia împleteau o cunună de spice, alegeau pe una dintre secerătoare să o poarte și începeau să cânte unul dintre cele mai frumoase cântece pe care le-am auzit în viața asta: «Cântecul curunii. Curună», în loc de cunună, da! «Frunză verde de alună,/ Hai cu apa la curună!/ Poți fi gazdă făloasă/ C-ai avut holdă frumoasă./ Poți fi gazdă fălos/ C-ai avut un grâu frumos…». La sfârșitul cântecului, cununa de spice de pe creștetul fetei era dăruită gazdei, ca semn de belșug și în anii ce vor urma. Și apoi, gândiți-vă că, după asta, un sat întreg care a secerat și a legat snopi de grâu de dimineața până seara rămânea acolo, în bătătura gazdei, și jucau de rupeau pământul până dimineața! Fabulos! N-aveam nici 30 de ani pe atunci, dar totul parcă s-a întâmplat ieri!”.

Vasile Câmpean este de o viață în Sălciua. A ajuns și n-a mai plecat de 45 de ani. A fost numit oficial „fiu adoptiv al comunei”, dar profesorul zâmbește larg și îmi spune că „și acum am rămas o vinitură, iar oamenii știu că nu sunt din partea locului”. Îmi vorbește despre cartofii copți în sobă, slănina friptă și vinarsul cu care oamenii legau poveștile și bucuria și alungau gerul aspru, atunci când așteptau măcinatul porumbului la moară. „Vă spun: poveștile oamenilor m-au impresionat mai mult decât istoria!”. O spune chiar un profesor de istorie, un om care, împreună cu arheologul Horia Ciugudean, directorul Muzeului Unirii din Alba Iulia, a descoperit și cercetat sub Culmea Bedeleului tumuli vechi de mai bine de 2000 de ani. „Dacă închid ochii, mă văd și acum cu bătrânul Gâlea, crâsnicul, cel care avea în păstrare «Cartea de aur» a schitului din Sub Piatră, tot mergând din plai în plai, și din casă în casă, ca să mai aflu o fărâmă de poveste a locului ăstuia de basm! Ca să înțelegeți mai bine, haideți să vă arăt ceva”.

Ies împreună cu profesorul Câmpean pe drumul principal al comunei. Traversăm șoseaua care leagă orașul Câmpeni de Turda. Un soare plăpând și blând dezmiardă Sălciua. Se aud păsări, se aud cocoși, se aud câini. În zare, un albastru de sticlă își odihnește liniștea pe culmea pietroasă a Bedeleului. Traversăm șoseaua, deschidem o poartă, Vasile Câmpean întinde mâna și-mi arată un copac uriaș: „Îl vedeți? E stejarul pe care oamenii ăștia l-au sădit aici pe 1 decembrie 1918. Stejarul unirii! Are 101 ani acum, dar rădăcinile lui se odihnesc într-un pământ viu de mii de ani! Ăștia-s oamenii de aici, astea-s rădăcinile lor, asta i-a ținut uniți!”.
Înțeleg. Am o meserie grea și ireal de frumoasă. Să scrii despre ceea ce nu se vede, dar este mai viu decât viul. Temelia, sufletul, rădăcinile unor locuri și oameni. Am ajuns unde trebuie și ne întâlnim cu cine trebuie. „Bună ziua, dom’ profesor!”. Bună ziua, nea Gâlea!”. Vasile Câmpean se întoarce către mine și îmi spune: „Nea Gâlea e fiul bătrânului Gâlea, cel cu care am umblat toate potecile de aici. Dacă vrea, vă las pe mâna lui mai departe”. Nea Gâlea vrea. Îmi întinde mâna: „Toader Giurgiu e numele meu, de Gâlea mă știe lumea. Haideți să urcăm la Sub Piatră!”.
Macondo din Apuseni

Am petrecut o seară alături de Toader Giurgiu, omul pe care toată lumea îl cunoaște drept Gâlea. Este un obicei nesmintit al locurilor ăstora să fii cunoscut după numele primului moș al familiei. „Despre familia mea, a Giurgeștilor, se pomenește de când țăranii au fost dezlegați de glie și au devenit oameni liberi. Neam de neamul nostru a trăit aici, în Sub Piatră”. Atestările documentare ale imperiului austro-ungar, care nu acoperă întotdeauna poveștile oamenilor, vorbesc de 600 de ani de istorie a comunei. Șase sute de ani de când bărbații din familia Giurgiu au fost numiți toți, fără excepție, Gâlea. La fel cum lui Ioan Baic, bătrânul care se odihnește acum împreună cu toți strămoșii lui în cimitirul Schitului Sub Piatră, i s-a spus Petrișor. La fel ca întâiului bărbat din familia Baic. La fel, iarăși, cum celui mai vârstnic om care trăiește aici, în Sub Piatră, Teodor Haneș, i se spune Duțu. Un singur nume, o trăire neîntreruptă. Un Macondo, spațiul magic din Un veac de singurătate al lui Garcia Marquez, aflat în Apuseni. O seară întreagă l-am ascultat pe Toader Giurgiu povestindu-și, cu voce șoptită, viața lui de 77 de ani. Până când lumina a devenit albastră, iar albastrul s-a preschimbat în întuneric, iar întunericul a rămas luminat doar de vocea lui șoptită și de licărul roșiatic al unei țigări. „Am fumat o viață, de ce m-aș mai opri acum?”, zice Toader.
A doua zi de dimineața eram tot la el, trecând puntea șubredă peste pârâu, urcând pe o pajiște abruptă, până la casa lui de lemn, care veghează intrarea într-o altă lume, uriașa peșteră Huda lui Papară. Am intrat în povestea lui Toader, martor nevăzut. Am fost și eu unul din ceata de copii care pleca dis-de-dimineață, în ziua de Ajun de Crăciun, pe potecile troienite de zăpadă, pe dealurile domoale din Sălciua, din Sub Piatră, până în Dumești, apoi, până sus, în Valea Largă, când luna se arăta lumii, iar Culmea Bedeleului sticlea albastru, ca la începutul începuturilor, plină de iubire, întocmai ca ieslea în care s-a născut Iisus. Am ținut și eu de păpușile Irodului, pe Iosif și pe Maria, pe prunc, pe îngeri, am cântat cu copiii Trei crai de la răsărit, am primit covrigi, mere și nucă, și m-am întors noaptea, cu traista plină, la lumina făcliilor, pășind pe zăpada albastră, acasă, Sub Piatră. Am trecut puntea, iar apa vuia a liniște, iar uriașa Hudă se îmblânzise: era doar o poartă de peșteră, plină de minuni, fără șolomanari, balauri și zmei, cum spunea bunicul Giurgiu că era ea altădată. Am intrat în povestea lui Toader Giurgiu, ca și cum aș fi fost acolo, într-o casă de lemn, cu mama, cu tata, cu fratele meu, așteptând noaptea să treacă, în fața unui brad împodobit cu mere, ca să vină Crăciunul. Iar Crăciunul începea cu clopotele de la Schit, cu colinda flăcăilor în putere, cu bucurie, cu belșug, cu vocea tatălui care spunea: „Toader, în primul rând să fii om! Respectă-te pe tine, ca să îi poți respecta și pe alții! Ai încredere în Dumnezeu și în oameni! Ce nu-i al tău, să nu-ți trebuiască! Ce-i al tău, să îl aperi!”, apoi cu vocea mamei care îl trimitea la icoana Maicii Domnului cu Pruncul, „pentru că doar aici, Toaderelu’ mamii, o să găsești alinare la tot ce te frământă!”. Apoi, și mamă, și tată, și frate se spălau, puneau straiele vechi, de sărbătoare, și plecau cântând, împreună, spre slujba de Crăciun. Erau vremuri grele, în care ei, Giurgeștii, fuseseră numiți chiaburi doar pentru că aveau moară, vremuri în care comuniștii le luaseră până și cerga din casa lor de lemn. Și totuși, era și bucurie. Și totuși, lui Toader nu i-a fost frică. Cum nu i-a fost frică nici de șolomonarul șchiop, de care îi povestise bunicul, nici de zmeii care furau fetele nemăritate și le duceau sus, pe Bedeleu, la poarta lor de piatră, Poarta Zmeilor, nici de balaurul din Huda lui Papară, care se trezea la răstimpuri, ca să verse potop de apă din gura peșterii și să inunde valea și oamenii și lumea. „Aici, la noi, în Sub Piatră, trăiești și cu ce se vede și cu ce nu se vede. Amândouă-s adevărate, și nici de una, nici de alta nu trebuie să ai teamă, câtă vreme îl ai pe Dumnezeu în tine”. Povestea de 77 de ani a bătrânului Gâlea am luat-o cu mine ca s-o spun mai departe. Între timp, aici, la gura unei peșteri vrăjite, în cătunul Sub Piatră din Munții Trascăului, noaptea se lasă peste lume și o acoperă cu totul. Când te vei trezi, cerbul va fi deja în fața casei lui Toader Giurgiu, păscând, așa cum o face în fiecare dimineață. Când te vei trezi, vei auzi clopotul.
Huda care vuiește

Clopotul. Sub Piatră. El e cel care cheamă lumina pentru cele trei case încă locuite din cătunul Sub Piatră. Casa lui Toader Giurgiu, casa lui Teodor Haneș, casa familiei Hagău. Mai sunt și altele aici, dar lumea le numește cabane și nu case, pentru că sunt doar locuințele de vacanță ale celor care trăiesc departe, în marile orașe. Peștera i-a alungat încet pe oamenii locului, însă a adus și continuă să aducă turiști. Nu și acum, la începutul iernii. Florentin și cu mine suntem singurii clienți ai Pensiunii Sub Piatră. Stau de vorbă cu Georgiana Hagău. Pentru ea și soțul ei, faptul că există această pensiune este o binecuvântare. Au un loc de muncă și pot trăi mai departe, ca familie tânără, în locul ăsta, aflat atât de departe de lume și de orașe. Georgiana are 25 de ani, s-a născut și a trăit în București. A ajuns în Sub Piatră într-o tabără, s-a îndrăgostit de Tudor și n-a mai plecat. Georgiana și Tudor au un copil acum, cu care trec puntea de lemn de peste apă, chiar aici, la gura uriașă a unei peșteri vrăjite…
„Vă rog să mă credeți: odată ce ajungi să locuiești aici, poveștile oamenilor cu balauri, șolomonari și zmei nu ți se mai par basme… Numai să auziți cum începe să vuiască Huda înainte unei viituri… Îngheață sângele în tine! E un șuier, o răsuflare fierbinte ca de animal, care bufnește din gura peșterii! Cum să nu crezi, ca oamenii de aici, că acolo, înăuntru, s-a trezit balaurul?! Mai ales că apa începe să clocotească și să se umfle, iar când bufnește, praf și pulbere se alege de valea noastră! Nu-i ușor, să știți! Acum doi ani s-a întâmplat ultima oară. A fost prăpăd…”. Devii un om al locului când începi să-i înțelegi poveștile. Iar Georgiana înțelege acum nu doar că nu e bine să superi balaurul din Huda lui Papară, ci că și aici, cândva, odată ca niciodată, locuiau oloșii. „Dacă o să stați de vorbă cu Teodor Haneș, nea Duțu, cum îl știe toată lumea, să vă uitați, vă rog, la mâinile lui. Mâini de uriaș! Îmi povestea socrul meu că, în tinerețe, nea Duțu putea să salte o masă cu zece bărbați zdraveni și s-o arunce cât colo, ca pe nimica. Vă spun, nea Duțu e sigur urmaș de-al oloșilor”. Georgiana îmi spune cum să ajung la el. Soarele a răsărit și a apus, e încă dimineață.

Nea Duțu, urmașul oloșilor, e acasă, mă primește înăuntru. La cei 90 de ani ai săi, privirea și mâinile lui de uriaș îi sunt încă tinere. „În ochii ăștia îl vezi pe om. Eu mă simt încă tânăr înăuntru, de ce ar spune ochii mei altceva?”. Ochii lui Teodor Haneș, zis și nea Duțu, au văzut multe pe lumea asta. Au văzut cum balaurul din Huda lui Papară s-a abătut iar peste lume, odată cu comunismul: „Cum, păcatele mele, o început să verse iar peștera asta puhoi de apă tocmai când or venit ei la putere? Că în toată copilăria mea de până la ei, nu s-a pomenit ca Huda să inunde valea! Și uite așa, de 70 de ani încoace, tot supărat pe noi e balaurul din Hudă. Apăi, că or tăiat nebunii de comuniști și bradul din cimitir! Că bătrânii le-or spus să nu se atingă de el, că-i sfințit de călugării vechi, și că în puterea lui e încuiată, cu rugăciune, puterea balaurului, dar te pui cu proștii?! L-or tăiat! Și acu’, uite, scuipă balaurul din Hudă bolovani, de nu-i poate clinti buldozerul!”. Opt mori erau pe Valea Ascunsă, una era a familiei lui. „Așa i se mai și zicea văii noastre: Valea Morilor. Păi, se venea de departe la măcinat, aștepta omu’ și două zile să-i vină rândul. Le-or luat și pe astea. Vremurile și apa le-or luat!”. Lumea lui nea Duțu se duce, dar nu și puterea din trupul lui de uriaș. Nu și credința. „De Crăciun, cum mă vezi și cum te văd, tot sus, la Schit, o să fiu la slujbă! Păi, se poate altfel?! Nu se poate!”
Lumina Schitului Sub Piatră

Slujba de la Schitul Sub Piatră s-a sfârșit, soarele a răsărit a doua oară. De peste Colțul Bulzului și Huda lui Papară, lumina lui a îmblânzit lumea, iar lumea arată întocmai ca un schit de maici. Stau de vorbă cu Maica Stareță. Mă roagă să nu-i pomenesc numele, „nu e nevoie de el, nu?”. E blândețe pe chipul ei când îmi spune asta, e zâmbet, e lumină. Povestea Schitului coboară în timp, mai departe de 1797, anul încrustat în lemnul pridvorului. În Cazania lui Varlaam, din anul 1643, Cartea de Aur a bisericii pe care o avea în păstrare bătrânul Gâlea, se află o însemnare: „Această sfântă și dumnezeiască carte, ce se cheamă Paucenie este a sfintei și dumnezeieștei mânăstiri de la Sălciua de gios, ce se cheamă Oncășești, cumpărată cu bani buni și să fie în vecii vecilor a mănăstirii, anii 1726”. Și bătrânii știu că aici a mai existat o biserică, rasă de pe fața pământului în 1761, de tunurile generalului Bucow, la cererea împărătesei Maria Tereza. Erau vremuri grele pentru țăranii români din Transilvania și credința lor ortodoxă. Călugării schitului ar fi reușit să se ascundă, împreună cu icoanele, într-o peșteră a Bedeleului. Unii au murit, dar despre mormintele lor documentele nu mai pomenesc nimic. „Dar, credeți-mă, vă pot spune fără greș unde se odihnesc acești Sfinți Neștiuți. Sunt multe nopți aici, în cimitirul ăsta, când din pământ țâșnesc spre cer stâlpi de lumină! Am văzut asta cu ochii mei, au văzut-o și maicile, o știu și oamenii din sat. Întrebați-i! Acolo, sunt sigură, sunt Sfinții Martiri cărora li s-a pierdut urma!”. Urmele lor au rămas nu în documentele istorice, ci în pământul ăsta vechi, legat de cer cu stâlpi de lumină. Prigoana a fost îmblânzită de credință. La fel și stihiile locului. Soarele a răsărit iar pe chipul Maicii Starețe: „Ați auzit de șolomonari? Vrăjitorii vechi ai locurilor ăstora? Mi-au povestit bătrânii că din Huda lui Papară se abăteau peste lume toate urgiile lor. Oamenii de aici au ridicat Schitul ca să-i îmblânzească pe ei. Și i-au îmblânzit”. Maica Stareță povestește despre duhurile pământului la fel de firesc ca despre rosturile obștei. Sunt povești pe care le-a aflat de la oameni și pe care le spune mai departe. „Șolomonarul ăsta era beteag de un picior. Oriunde mergea, purta cu el doi desagi peticiți și o carte. Când lăsa desagii pe pământ, dinăuntru se auzea zornăit de lanțuri. Și s-a întâmplat odată, pe când se odihnea, cu cartea așezată sub cap, ca în preajma lui să ajungă o ceată de copii din sat cu animalele la păscut. Copiii au râs de bătrânul ăsta șchiop. Au vrut să-l alunge de pe pajiște. Doar că, atunci, bătrânul a scos cartea și a început să rostească din ea cuvinte neștiute. Un vânt nebun s-a pornit pe loc, iar animalele copiilor au fost azvârlite în cer de un vârtej nemaivăzut. S-au îngrozit copiii. Iar atunci, spun poveștile oamenilor, șolomonarul a rostit – «Aș scoate calul afară de aici și v-aș arăta și mai mari lucruri, dar nu mai pot, de când ați ridicat asta!». „Aici”, îmi spune Maica Stareță, era Huda lui Papară, „calul” era balaurul, iar „asta” – lucrul pe care vrăjitorul nu l-a putut rosti – era biserica. Biserica asta de lemn, blândețea lumii așezată sub piatra din Sub Piatră.

O altă mânăstire, nouă, încăpătoare, a fost ctitorită aici în 1997. Dar în Schitul vechi, în care încă se mai slujește, se păstrează minunile. Odată ce pășești înăuntru, toată pictura veche te învăluie ca o îmbrățișare. Îi simți căldura, atingerea, dragostea. Te copleșește și îți vine să plângi. Te simți privit de sfinți, iar dintr-o icoană veche, Maica Domnului pare să îți zâmbească. Îi spui asta Maicii Starețe. Blândețea este iarăși pe chipul ei: „Dacă vi se pare că acum zâmbește, s-o vedeți pe Măicuță atunci când se umple schitul de copii. Le râde, le râde cu adevărat, din tot sufletul!”. Maica Stareță mângâie icoana. „E făcătoare de minuni, să știți. Cei care nu s-au spovedit cu adevărat nu se pot apropia de ea”. Ieșim. Luăm cu noi lumina dinăuntru. O lumină la fel cu cea de afară. Lumina asta care va coborî încet spre apus, pe culmi domoale, spre Valea Arieșului și minunata Țară a Moților. Ajung până la gura uriașă a Hudei lui Papară. Înăuntru e liniște. Balaurul doarme, ascuns, blând ca o apă ce se scurge la vale.
Foto: FLORENTIN POPA