
Trăiește discret, la umbra cărților și a florilor, în trilurile canarilor, învelită în poveștile de familie ca într-un cocon protector. Nepoată a poetului Ion Pillat și fiică a prozatorului Dinu Pillat, Monica Pillat n-a ezitat să ducă mai departe moștenirea ilustră a familiei. Este ea însăși poetă, traducătoare și o sensibilă prozatoare, dar marele său talent e, înainte de toate, cel al prezenței. Un interviu în căutarea Raiului pierdut, cu o scriitoare care trăiește cu autenticitate fiecare clipă și care și-a făcut din propria viață o adevărată grădină.
La umbra castanilor
– V-am auzit adeseori vorbind despre grădini. Doamna Pillat, unde s-a născut fascinația asta pentru refugiile vegetale?

– Când mă gândesc la grădini, mă gândesc mai ales la grădina copilăriei. După căsătorie, părinții mei au locuit o vreme în casa de pe strada Pia Brătianu (azi, str. Al. Philippide) la nr. 9. În 1948, clădirea a fost naționalizată și umplută cu chiriași, iar proprietara de drept, bunica mea paternă, Maria Pillat, soția poetului, a fost arestată și trimisă în domiciliu forțat în Regiunea Autonomă Maghiară. Tata, mama și celelalte rude au fost înghesuite, treptat, în dependințele clădirii. Atunci, bunica mea maternă, Ecaterina Filipescu, ne-a luat pe mine și pe părinții mei la ea. Avea o casă bătrânească stil vagon, pe o străduță care urca în pantă din Calea Rahovei. Cartierul era plin de grădini. Am crescut acolo, cu bucuria florilor și sub frumusețea celor trei castani imenși din curte.
– Aveați un traseu preferat prin grădină?
– Nu era o grădină chiar așa de mare și nici prea sofisticată, dar era o grădină alcătuită cu imaginație, în care bunica pusese să crească împreună trandafiri, nalbe, petunii și flori de piatră. Castanii ajunseseră atât de înalți și de falnici, încât umbreau ca o pădure curtea și terasa, de unde se vedeau străduțele cartierului, străjuite de copaci. Prietenii care locuiau în centru, când ajungeau la noi, aveau impresia că intră în vacanță, undeva la țară. Aveam cinci ani când ne-am mutat acolo. Eram cu tata în grădina bunicii, când mi-a vorbit prima oară de paradis. Am fost atât de absorbită de poveștile lui, încât odată, mergând cu mama, cu tata și cu Vasile Voiculescu, la Biserica Rebegești, un lăcaș așezat în mijlocul unei grădini încântătoare, pe malul unui lac, am întrebat-o pe mama: „Acum am ajuns în Rai?”
– Tatăl dvs. a avut, se pare, și darul de a-și cultiva prieteniile. L-ați menționat adineauri pe scriitorul Vasile Voiculescu. Ce amintire îi purtați?
– Eu am avut norocul unei relații speciale cu părinții mei, care mă socoteau, de mic copil, egala lor. Mă luau cu ei în vizite la prietenii lor mai în vârstă, chiar și acolo unde se discutau lucruri mult peste înțelegerea mea. Acasă la Vasile Voiculescu veneau Vladimir Streinu cu soția, Sandu Lăzărescu și alți prieteni, de ale căror nume nu îmi mai amintesc. Mi-a rămas în suflet seara în care ne-a citit „Schimnicul”, o povestire despre un călugăr care ziua trăia în post și rugăciune, dar peste noapte se prefăcea în lup.

Aș vrea însă mai degrabă să vă povestesc despre o bătrână doamnă, prietenă a mea, care se numea Rodica Vintilă, care m-a adoptat în cercul ei de prietene, acum vreo 30 de ani, și care mi-a dat o lecție despre cum se poate transforma o vizită într-o grădină. Doamnele care veneau la ceai acolo nu se întâlneau doar ca să se vadă, ci soseau pregătite pentru ceremonia vizitei. Gazda era cea care dădea tonul: ne arăta fie un decupaj dintr-o revistă, fie o fotografie veche, ne citea câte un pasaj despre o carte sau despre un spectacol minunat. Cineva intervenea scoțând din geantă o rețetă de bunătăți, alt musafir ne desfăta cu amintiri plăcute. La un moment dat, a venit și un domn care a început să povestească despre câte necazuri îi făceau chiriașii. Atunci, doamna Vintilă, pe un ton foarte amabil, i-a zis: „Dragul meu, nu cunoști regulile jocului. Noi ne adunăm aici pe o mică insulă, pe care vrem să o cultivăm cu ce avem mai bun și mai frumos de dăruit. Nu ne lăsăm invadate de mizeriile de afară” În sufrageria ei, arta conversației nu izvora din demonstrații sau întreceri între erudiții orgolioase, nici din defulări, ci înflorea din năzuința celor prezenți de a construi împreună o lume mai frumoasă.
– Minunat!
– Și apoi, am avut fericirea să o cunosc pe Lili, soția scriitorului Ionel Teodoreanu, prietena de o viață a bunicii mele paterne, ea însăși foarte bună romancieră. Lili avea ceva de indiancă, dar aducea la înfățișare și cu o statuetă de Tanagra. Mică și zveltă, se mișca vioaie în fusta lungă, foșnitoare, și îi zornăiau brățările de aramă când ne-aducea cafelele pe tavă. Mă așezam pe un scaun lângă masa joasă și bunica o îndemna: „Acum, spune-i Monicăi cum l-ai cunoscut tu pe Ionel.” Când povestea, se năștea o vrajă formidabilă, care îmi acapara toate simțurile. Nu toate amintirile erau plăcute, dar Lili le îmbina pe toate în țesătura scumpă a minții ei strălucitoare. Erau anii 60, când tata era închis și când mulți prieteni de-ai noștri, văzându-ne pe stradă, pe mine, pe mama sau pe bunica, treceau în grabă pe trotuarul celălalt, făcându-se că nu ne cunoșteau. Dar Lili reușea, prin depănarea unor clipe din trecut, să preschimbe cenușiul acelui timp într-o grădină. Am înțeles atunci că amintirea e și o inepuizabilă sursă de energie. Lili se salva de urâtul zilei. Se salva pe ea însăși și ne lua și pe noi cu ea în Rai. Avea un talent neîntrecut să-ți vindece tristețea cu povești. De multe ori îmi spunea: „Eu mă silesc să trăiesc cât mai mult, pentru că trebuie să povestesc. Dacă o să mor, toți cei pe care i-am iubit o să moară a doua oară.” Era absolut minunată. Am avut privilegiul să-i fiu prietenă și ea să mă iubească, deși ne despărțeau atâția ani! Dar eu de mică m-am bucurat să fiu în preajma celor mult mai în vârstă. Îi găseam mai bogați lăuntric și mai plini de farmec decât pe cei de seama mea. Ei au fost grădinarii sufletului meu.
„Raiul e o stare de suflet”

– Și v-au deschis privirea către un orizont cu mult mai larg. Credința s-a cristalizat și ea tot în aceste întâlniri?
– Am cunoscut un mare prieten al bunicului și al tatălui meu, poetul Ștefan Nenițescu, care a făcut și mulți ani de pușcărie, fiindcă fusese diplomat și secretar al lui Nicolae Titulescu. După eliberare, ne vedeam des și îmi aduc aminte că odată am fost în vizită singură la el. Era atât de erudit, încât putea să-ți răspundă la orice întrebare i-ai fi pus. Eu aveam pe atunci 17 ani. L-am întrebat: „Domnule Nenițescu, dvs. le știți pe toate, spuneți-mi: cum este în Rai?”. El a rămas la fel de grav și mi-a răspuns: „Raiul nu e un loc, ci o stare de suflet”. Și eu am insistat: „Și? Ați ajuns vreodată acolo?”. „Da!”, a răspuns el.
– Simt că purtați și dvs. această nostalgie a Raiului, a grădinii pierdute…
– Se tot vorbește de faptul că odată cu lăsarea în urmă a copilăriei și a inocenței, ți se stinge lumina din suflet. Trebuie să spun cu sfială că eu n-am pierdut niciodată Raiul. Deși casa bunicii a fost dărâmată și grădina copilăriei a fost distrusă, deși am trăit atâtea tragedii, mi-a dat Dumnezeu puterea de a rămâne deasupra lor. Raiul nu poate fi pierdut, câtă vreme nu uiți de unde vii și încotro te îndrepți, câtă vreme încă poți să te întorci acasă, precum fiul risipitor. În fiecare dintre noi e o grădină a Domnului, care crește dintr-un sâmbure divin.
– Și totuși, viața e bulversantă și plină de neajunsuri și ne arată că de foarte multe ori eșuăm să ne aliniem sufletele la cele spirituale. Cum ne întoarcem în Rai, când simțim că l-am pierdut?
– Dacă ți-e dor de grădină, ești deja acolo. Drumul e dorul. Dorul de Rai. Și-apoi, nu trebuie să uităm că Raiul poate fi recucerit în fiecare zi, încă din primele clipe ale dimineții, din modul în care o începi, din felul în care ești prezent și umpli de sens fiecare gest. Dar asta nu o faci ca un elev care spune pe dinafară lecția. E un exercițiu ce devine, cu timpul, parte din carnea și sângele tău.
„Cei pe care-i iubim nu mor niciodată”

– Ați traversat regimuri politice diferite și momente dintre cele mai grele. Dvs. cum ați reușit atunci, în focul evenimentelor, să mai dați sens fiecărei clipe?
– Am avut-o ca model pe mama mea. După noaptea în care tata a fost arestat, s-a sculat de dimineață, nu știu dacă dormise vreo secundă, și-a pus cea mai frumoasă rochie și un colier. I-am zis. „Unde te duci?”. „Mă duc la serviciu”. Lucra la Biblioteca Academiei. „Așa elegantă?”. Mi-a spus: „Nu vreau să vadă nimeni ce am în suflet și nici s-arăt că sunt călcată în picioare”. Era felul ei de a se lupta cu deznădejdea, grădinărindu-se pe dinafară, ca să înfrunte dezastrul ce începuse. Dumnezeu a făcut din haos o grădină. Grădina Raiului. Dar o grădină nevegheată e năpădită de buruieni, se întoarce în haos. Trebuie să tindem în fiecare clipă către ordine și armonie.
– Spuneți că nu ați pierdut starea de Rai. Nu s-a întâmplat niciodată ca o întâmplare grea să vă tulbure credința, să vă facă să vă îndoiți?
– Cred că m-am născut cu o fire mai solară. Dar atunci când tatăl meu se stingea sub ochii mei, am simțit că îmi fuge pământul de sub picioare. După moartea lui, am avut însă revelația unor spargeri de orizonturi, a unor deschideri în care mă lua cu el. Am trăit multă vreme între două lumi. Până când mi-am dat seama că cei pe care îi iubim nu mor niciodată, atât timp cât noi suntem vii și ei sunt în noi.
– Îl mai simțiți pe tatăl dvs. la fel de aproape și acum?
– Îl mai visez uneori și continui să mă minunez de felul în care lumile noastre se întrepătrund. Când s-a întors din detenție, tata ar fi vrut să se angajeze ca paznic al unei grădini publice. Fusese atât de chinuit în închisoare, pentru romanul Așteptând ceasul de apoi, și se simțise atât de vinovat pentru prietenii lui, care avuseseră de suferit doar pentru că-i citiseră manuscrisul, încât, în primele zile după eliberare, i-a spus mamei că nu mai vrea să aibă de-a face niciodată cu cărțile. Ei bine, acum cinci ani, am aflat de la directoarea „Galeriei Annart” că pictorul Ștefan Câlția vrea să mă cunoască. Așa am ajuns în atelierul lui luminos, unde ne-am așezat pe niște scăunele de lemn și unde mi-a arătat o serie de desene făcute în tuș, pe hârtie japoneză, pe care le intitulase „Grădini pentru Dinu Pillat”.
– Cum așa?
– Îi căzuse sub ochi volumul „Exerciții de supraviețuire”, cu traducerile tatălui meu din poeziile lui Rilke. Prin anii 50, în spital fiind, cu plămânul ros de tuberculoză, tata se apucase să tălmăcească din lirica poetului său preferat. În prefața acestei antologii, Ileana Mălăncioiu pomenea despre dorința tatei, după închisoare, de a se angaja ca paznic la o grădină. Și iată acum în fața mea aceste grădini, pe care tata le-ar fi putut veghea din cer, grădini nemaivăzute, grădini cu ochi, grădini cu îngeri, grădini cu pești zburători și păsări măiastre. Și în fiecare din ele, la mijloc, se deschidea un drum. „Vezi drumul ăsta care șerpuiește aici?” m-a întrebat Ștefan Câlția. „Ăsta e drumul pe care eu și tatăl tău ne întâlnim atunci când desenez”.
„Sunt fericiri care te pot distruge”

– Și acum, ce mai înseamnă grădina pentru dvs, doamna Pillat?
– Eu am o mică grădină pe balcon, unde mi-am pus tot felul de plante, cărora le merge foarte bine. Și mă bucur că am în fața ferestrei mai mulți copaci care îmi ecranează blocurile. Verdele frunzișului și florile sunt primele imagini pe care vreau să le văd când mă trezesc dimineața. Primul gest pe care îl fac e să trag perdelele și să mângâi cu privirea plantele și copacii. Când eram foarte tânără, am fost cu mama într-o pădure de mesteceni, la Văratec. Îmi era atât de drag să îmbrățișez fiecare trunchi de mesteacăn. Mi se părea că sunt și eu din alt regn, că sunt de-a lor. Această legătură adâncă între mine și natură nu s-a pierdut. De asta îmi și place atât să mă uit cum cresc și cum se deschid florile, e o bucurie să fii martor la viața lor. Am două scaune pe balcon, câteodată stau acolo sub frunzișul liliacului și mă umplu de liniște. Uneori, simt cum adie în aer Raiul. O mică victorie de moment, care trebuie apărată. Raiul ni se dă și el câte puțin.
– O să vă întreb la final, exact cum l-ați întrebat și dvs. pe Ștefan Nenițescu: „Doamna Pillat, ați văzut Raiul în viața aceasta”?

– Cred că l-am presimțit de multe ori. Și în fiecare etapă a vieții mele mi s-a arătat cu totul altfel. În tinerețe, a fost ca o ardere de tot. Când tata s-a întors de la închisoare, am fost atât de copleșită, că m-am prăbușit de bucurie. Sunt fericiri care te pot distruge. Probabil de asta, în viziunile profeților, Dumnezeu se ascunde după un nor. Alteori, dimpotrivă, Raiul a fost ca o mare liniște sau ca un cer senin. Dar și când scriu simt că m-apropii de paradis. Încep cuprinsă de îndoieli și frământări, și nu știu unde o să ajung. Dar scriind, cuvintele mă scot la liman. Raiul e și un mal, e țărmul sigur la care sperăm să ajungem după lupta cu valurile. Am mai simțit Raiul și după o mare durere. Mi se făcea o operație pe viu, fără anestezie. Sora de lângă mine mi-a zis: „Dacă te doare, să mă strângi de mână”. Așa am făcut și, în cel mai groaznic chin, m-am uitat la ea și am văzut în ochii ei cum trecea ca prin vitralii o lumină care mă alina pe dinăuntru. Ultima dată, Raiul a fost chiar o grădină. L-am văzut în vis, pe când eram iar în spital. În mijlocul grădinii se afla o casă albă cu pridvor și cineva mi-a spus: „Ai venit la ospăț?”. Și eu am zis: „Nu știam ce va fi aici”. El m-a avertizat: „Trebuie să pregătești și tu ceva”. M-am uitat în jur, dar călăuza m-a condus spre treptele care urcau: „Nu, încă nu”. Și. deodată. am auzit cântându-se Ave Maria, iar muzica era atât de luminoasă și de puternică, încât m-aș fi învelit toată în ea. Multă vreme, până să mă vindec, s-a dus în mine o luptă mare, mă zbăteam între cer și pământ. Eram și aici, eram și acolo. Și ce izbucnire de aripi simțeam că mă împinge către larguri! De atunci, nu mi-a mai fost frică de moarte.
Ce frumos! Multumim!