Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Ce vedem anul ăsta la TIFF?

– Mutată în miezul verii, din motive de pandemie, cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania își așteaptă cinefilii la Cluj, între 23 iulie și 1 august. L-am rugat pe Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului, să ne ajute să ne orientăm, trecând în revistă câteva dintre cele mai populare tendințe, dintr-un program de aproximativ 200 de proiecții și evenimente aniversare –

#pandemie

Proiecții în aer liber

Că tot am amintit de pandemie (și cum oare am putea uita de ea?), există în programul TIFF-ului trei filme de ficțiune premonitorii, care au fost scri­se și finalizate înainte de declanșarea crizei sani­tare. În brazilianul „Norul roz”, apariția din titlu arată ca o apetisantă vată de zahăr, dar e mai afuri­sită decât Corona, blocându-i pe oameni în casă, cu geamurile închise, pentru că virusul ucide în zece secunde de la expunerea la aer. În argentinianul „Câi­nele care nu mai tace”, virusul ucide tot pe calea aerului, dar doar de la 1 metru în sus, forțân­du-i pe oameni să meargă pe vine sau târâș-grăpiș. În fine, virusul grecesc din „Mere” atacă memoria, făcându-i pe oameni amnezici și victime ale unui program de reconstrucție a unei noi identități – însă, prin comparație cu anterioarele, o asemenea pande­mie are avantajele ei, cel puțin pentru eroul din film.

#dans

Starul incontestabil al acestei ediții aniversare este rebelul dansului mondial, rusul Serghei Polu­nin, care va fi prezent la Cluj (și în România) pen­tru prima oară, atât cu un show fabulos, în decorul Castelului Banffy de la Bonțida, cât și în calitate de protagonist al documentarului „Dancer”, dedicat biografiei și carierei acestui artist fascinant și non­conformist. Tot pentru amatorii de dans este și fil­mul „Indiile galante”, care reimaginează acest hi­brid de balet și operă clasică în cheie modernă, cu o distribuție magnetică de hip-hopperi francezi. Și ar mai fi cel puțin o scenă de dans antologică, în fil­mul spaniol „Asta-i viața”, care-l are ca prota­gonist pe Florin Piersic jr.

#Cannes

Filmele care reprezintă România la Cannes se văd la ele acasă, pentru prima oară la TIFF, imediat după premiera de pe Croazetă: „Întregalde” de Radu Mun­­­tean, o fabulă acidă, despre face­rea de bine și capcanele generozității, cu mult umor, ritm de thriller, trei actori beton (Maria Popistașu, Alex Bogdan și Ilona Brezoianu) și un neprofesionist-surpriză (Luca Sabin) care fură scena cu fiecare nouă apa­riție; și două scurtmetraje stranii, „When Night Meets Dawn” și „Inter­fon 15”, semn că viitorul sună bine pentru autorii lui: Andreea Borțun și Andrei Epure.

#vedete

Mihai Chirilov

Nume mari de artiști pe genericele filmelor din acest an de la TIFF: re­gizorii François Ozon (cu idila liber­tină din „Vara lui ’85”), Andrei Koncealovski (cu povestea grevei sângeroase din „Dragi tovarăși”), Pedro Almodovar (cu un strălucit one-woman-show, în „Vocea umană”, interpretat de Tilda Swin­ton) și veteranul maghiar Istvan Szabo (cu un emo­ționant film despre bătrânețe, „Raport final”), dar și ac­torii: Jodie Foster, în drama „Mau­ritanul”, despre ororile închi­sorii din Guantana­mo; Colin Firth și John Turturro, în pielea unui cuplu gay, în „Su­pernova”; Vanessa Kirby, în­tr-o poveste de amor in­terzis, în decor de secol XIX, „O nouă lume”; Ni­co­las Cage într-un action extra­va­gant regizat de japo­nezul Sion Sono, „Prizo­nieri pe tărâmul spi­ritelor”; și Viggo Morten­sen în dubla cali­ta­te de actor și regizor cu Ali(e)nare.

#seriale

Cum excesul de seriale a luat am­ploare în pandemie, a venit vremea unei secțiuni noi la TIFF: „Va urma”, dedicată celor depen­denți de ce se în­tâmplă în epi­sodul următor. HBO lan­sează în avanpre­mieră la TIFF pilotul seria­lului RUXX, cu Raluca Aprodu în rolul principal, dar din program nu lipsesc titluri proaspete din Scandi­navia („In­vestigația”), America de Sud („Binecu­vânta­rea”), Rusia („Șase locuri goale”), Serbia („Fami­lia”) și Franța („OZN-uri”). Ama­torii de maratoa­ne pot savura în integralitate mini­seria web ce­hească #martyisdead, premiată cu un Emmy, și toate cele șase episoade din „cel mai bun serial spa­niol al anului” (în opinia cotidianului El Mun­do), „Trupa de intervenție”, regi­zat de Ro­drigo Soro­goyen („Stock­holm, Madre”).

Unde vedem?

Cluj, gazda festivalului TIFF (Foto: Shutterstock)

Spre deosebire de 2019, când TIFF-ul a avut loc exclu­siv în aer liber, pentru a cores­punde nor­me­lor în vigoare, devenind singurul festival in­ter­național major al verii, care s-a putut lăuda cu o desfășurare fizică, aniversarea celei de-a 20-a ediții este un mix de proiecții în interior și afară, exact ca-n vremurile bune. Sălile cen­trale cu tradiție din Cluj vor reintra în circuitul festivalier, ală­turi de spațiile de proiecție consa­crate în aer liber: Piața Unirii unde se dă startul, curtea umbroasă a Muzeului Național de Artă, parcarea de la Iulius Mall, dar și gazonul generos de la USAMV, locul predilect al proiecțiilor cu filme româ­nești în pre­mieră națională, sau curtea cochetă a Universității Babeș Bolyai, rezervată noilor documentare.

Dar TIFF-ul are și noutăți pe harta lui din acest an: pitorescul tăpșan de pe deal, de la Cetățuie, în vecinătatea noului spațiu Electric Castle (Secret Garden), și, pentru prima oară în istoria festivalului, o locație în aer liber, din comuna învecinată Flo­rești, care va prelua în mare parte filmele de mare public din Piața Unirii.

Nu vor lipsi, ca-n fiecare an, eve­ni­men­tele speciale din locații necon­ven­­ționale: Castelul Banffy de la Bon­țida, unde va evolua, cu un show unic, dansatorul Ser­ghei Polunin, aflat pen­tru prima oară în România, și unde se vor vedea, în pre­mie­ră, noi­le filme sem­nate de Pedro Almo­dovar („Vocea umană”) și Gaspar Noe („Lux Aeter­na”); Biserica Pia­ristă, cu un show hibrid de film mut („Studentul din Praga”) cu acompa­niament asigurat de tandemul consa­crat, dintre Irina Margareta Nistor și trupa CelloFan; și spectaculosul Ark­hai Sculpture Park de la Vlaha, re­zer­­vat unei proiecții speciale, cu docu­men­tarul „Holy Fa­ther”, al lui Andrei Dăs­că­lescu.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian
ro_RORomanian