* Mihai Antonescu, „Ugu”, roman, Editura Tracus Arte (tel. 021/223.41.11), 800 p.
Mahalaua bucureșteană din secolul trecut e bine reprezentată în literatura noastră. Sursă a multor legende urbane, această lume cu valori și legi proprii, „baltă cu nuferi” dominată de personaje emblematice pentru vremurile în care au trăit, i-a atras pe prozatori prin resursele ei epice și prin aspecte specifice, pitorești. Există o mahala geografică situată spațial la marginile urbei, o mahala culturală, cu particularități de gusturi, obiceiuri și limbaj definitorii, o mahala a trăirilor solidare, cu găști de cartier, clanuri interlope și „sindicate” de meseriași locali, rebele față de autoritățile oficiale. Mihai Antonescu – autor care a publicat cu hărnicie, de la debutul din 1988 până acum, 23 de cărți, dintre care 15 romane – își propune în „Ugu” să reînvie în stil propriu mahalaua bucureșteană, începând din 1916 până după Al doilea Război, și o urmărește în continuare după instaurarea comunismului și dizolvarea ei în cenușiul uniform al „viețuirii socialiste”. Pretextul imersiunii în lumea marginală e reconstituirea biografiei unui personaj ce a făcut epocă în vremurile interbelice dar și după ele, necruțătorul „comisar de fier” Eugen Alimănescu, ce-și stabilise ca scop să curețe mahalaua de bandiți și criminali. Comisarul Ugu (după porecla din copilărie) este dublat în acțiunile care i-au creat legenda justițiarului inflexibil la orice fel de presiuni conjuncturale și politice, de fratele lui vitreg, Damian Sturzu, cu legături ascunse în lumea mahalalei. Fratele devine, după regăsirea lor pe baza extraordinarei asemănări fizice, principalul furnizor „logistic” prin care comisarul își domină adversarii periculoși. Pe axul biografic al celor doi frați, Mihai Antonescu regizează, cu o bună cunoaștere a procedeelor romanești, spectacolul dramatic al periferiei cu toate ingredientele: acțiune, dialoguri, atmosferă, decor, recuzită, evaziuni metafizice. În panoramări documentate, viața mahalalei e legată de cea a Centrului, cu vestite localuri de petrecere, cafenele și cârciumi, cu piețe și târguri unde șuții au ce „lucra”. Nu sunt ignorate nici legăturile interlopilor cu mediul politic, atât până în 1947, cât și sub dictatura comunistă. Profesionist cu experiență, romancierul știe să mențină interesul pe parcursul celor 800 de pagini prin varietatea mediilor intersectate și a personajelor cu statut social, cultural, politic diferit, prin evocarea unor dedesubturi puțin cunoscute (nu toate inventate). Astfel încât atât personajele principale, cât și actorii colaterali, de la mareșalul Antonescu la nomenclatura comunistă de prima oră sau scriitori și artiști cunoscuți, au și sânge documentar în siluetele creionate (dovadă – bibliografia publicată la sfârșit). Decupând din real și împingând în ficțional 60 de ani de istorie românească, adăugând cu o poftă neobișnuită de scris ingrediente lirice, psihologice, fantasmatice, unele superflue, romancierul inventează o istorie a sa, suprapusă doar parțial peste cea adevărată.