„Cel mai mare și mai bogat oraș din România se transformă încet, dar sigur, într-un spațiu toxic”
– În data de 12 aprilie, ați lansat, în compania unor experți și invitați de seamă din domeniu, un proiect extrem de ambițios, „Platforma de Mediu pentru București”. Care este miza lui, de ce era nevoie de o nouă inițiativă de mediu?
– Trăim într-un oraș dinamic, care atrage oamenii prin oportunitățile de muncă, însă bunăstarea economică nu înseamnă neapărat un oraș bun de trăit. Cel mai mare și mai bogat oraș din România se transformă încet, dar sigur, într-un spațiu toxic și-ntr-o capcană pentru locuitorii săi, din cauza problemelor de mediu. Poluarea aerului, a apelor și a solului, nivelul ridicat de zgomot, cantitatea și calitatea precară a spațiilor verzi, străzile murdare și managementul deficitar al deșeurilor, transportul în comun aglomerat și învechit, timpul pierdut în trafic sau trotuarele ocupate de mașini ne mențin într-o stare aproape continuă de stres și sunt surse de conflict cu vecinii, comunitatea sau instituțiile publice. Toate datele ne arată că starea mediului din București a ajuns la nivelul de urgență maximă. Sănătatea oamenilor, dezvoltarea economică a companiilor și a întregului oraș, calitatea vieții fiecăruia dintre noi depind de rapiditatea cu care intervenim împreună pentru a rezolva problemele de mediu ale Capitalei. Proiectul nostru pornește de la o metodologie modernă, numită collective impact, ce vizează probleme atât de complexe, încât nu pot fi rezolvate de o singură administrație, cât de bogată sau puternică ar fi ea. Problemele de mediu ale Bucureștiului sunt atât de grave, încât este nevoie ca toți „actorii”, societate civilă, administrații, companii, să lucreze împreună. Asta e ținta noastră: să-i aducem pe toți împreună, să le oferim posibilitatea de a comunica și de a acționa rapid și eficient. Nu ne așteptăm la o rezolvare imediată, dar vrem ca peste zece ani, când ne vom uita în urmă, să vedem că am realizat lucruri importante pentru oraș. Căutăm să facem pași mici, pentru rezultate mari.
– Cum a fost întocmit proiectul „Platforma de Mediu pentru București”?
– Proiectul se bazează pe raportul întocmit de profesorul universitar Cristian Iojă, probabil cel mai bun expert din România în cercetările legate de mediu. Studiul în sine a durat mai mult de șase luni. Nu-i deloc ușor să strângi date legate de mediu în România, unde informații ce ar trebui să fie accesibile tuturor sunt ținute la sertar. Cu atât mai greu, într-un oraș cu șapte primării diferite, fiecare cu metodologia și stilul său de abordare. Avem foarte puține date, și nu din studii ale instituțiilor publice, ci ale ONG-urilor, ce corelează problemele de mediu cu cele de sănătate ale bucureștenilor. Am înțeles din acest raport că toate ariile, natură urbană, transport, calitatea aerului, eficiență energetică, managementul deșeurilor, sunt legate între ele, ca într-un ecosistem. De pildă, Bucureștiul nu are actualizat Registrul Verde din anul 2012! Or, știm prea bine că spațiul verde determină calitatea aerului, care este corelată cu transportul, cu numărul mașinilor. Raportul arată că avem probleme grave cu calitatea aerului, depășiri mari și frecvente ale nivelului de poluare, un număr foarte mare de zile cu probleme. Totodată, ne arată că Bucureștiul se autodistruge prin intoxicare, din cauza gravității și a complexității urgențelor de mediu.
„Bucureștiul este un oraș sufocat de construcții. Bloc lângă bloc, fără spații verzi”
– În administrațiile publice au apărut oameni tineri, interesați de problemele de mediu, dornici să miște lucrurile. Societatea civilă a făcut pași uriași în ultimii ani. Totuși, ceva încă rămâne blocat. La dezbaterile de la inaugurarea Platformei se spunea că există grupuri de interese ce strâng averi prin afaceri ce distrug mediul urban.
– Voi da doar exemplul afacerilor imobiliare. Bucureștiul este un oraș sufocat de construcții, bloc lângă bloc, fără spații verzi, fără vreo strategie legată de calitatea vieții. În lumea civilizată orașele se dezvoltă în continuare, însă nu doar pe considerente ale profitului imediat, ci și în armonie cu nevoile comunității. La Londra, de pildă, se respectă strict acel set de condiții pentru dezvoltatorii imobiliari. Nu ai să vezi, ca la noi, camioane ieșind cu roțile murdare de pe șantiere și aruncând praful peste tot în oraș. În plus, dezvoltatorul trebuie să ceară acordul comunității locale pentru orice are de construit, și chiar sprijină financiar acea comunitate, pentru diferite proiecte ce îi adună pe oameni împreună, îi fac să simtă mai tare că aparțin acelei zone, că au un cuvânt de spus. Astfel, ajung să-și iubească orașul. Asta îi face mai responsabili, lucru tot mai rar în București. Ne-am retras atașamentul față de oraș, nu ne place atunci când îl vedem tot mai urât și încercăm să nu ne mai gândim la el. Dar pe măsură ce ne retragem atașamentul, ne retragem și responsabilitățile, și implicarea, iar astea fac orașul și mai insuportabil. Am citit un studiu ce spunea că procentul românilor ce au încredere în alte persoane din comunitate este de 20%, spre deosebire de 80%, în țările nordice. Ne-am lovit de asta la pregătirea Platformei, în încercarea de a aduce oameni împreună, care să lucreze cu încredere. Încrederea asta se construiește cu greu, centimetru cu centimetru, instituție cu instituție, proiect cu proiect.
– O concluzie îngrijorătoare a raportului este că cei mai mulți bucureșteni nu sunt preocupați de problemele de mediu ale orașului în care trăiesc.
– Există o categorie de bucureșteni tot mai interesați de aceste aspecte, pentru că înțeleg că de ele depinde sănătatea și calitatea vieții lor. După ce au apărut rețelele independente de monitorizare a calității aerului, tot mai mulți oameni au devenit interesați de subiect. Avem însă și cealaltă categorie, ce pune pe primul plan mașina. În ultimii 5 ani, parcul auto al Bucureștiului a crescut cu 30%, o cifră enormă. Invitat la lansarea proiectului nostru, președintele Ordinului Arhitecților din România, Emil Ivănescu, ne-a spus că există o rezistență acută față de extinderea spațiilor verzi: „Ce atâtea parcuri, locuri de joacă pentru copii? Noi vrem parcări!”. Aceste parcări pe care le solicită oamenii înseamnă spațiu verde mai puțin și, oricum, Bucureștiul stă foarte prost la acest capitol. Ideea noastră nu-i neapărat să fim populari. Dacă mulți vor betoane și fast-food, nu înseamnă că trebuie să le oferim asta. Este o provocare culturală. Putem să facem și puțină educație. E de datoria autorităților locale să ia măsuri nepopulare, dar care să ne protejeze tuturor sănătatea. Poate nu ne dăm seama ce înseamnă multe mașini, puțin spațiu verde, dar asta se vede în costuri de sănătate. Așa au apărut acele măsuri nepopulare din marile orașe, unde trebuie să fii foarte bogat pentru a-ți ține mașina în fața blocului, a o parca în centru, așa cum facem noi. O populație educată va pune presiune asupra autorităților publice să ia măsuri. E un cerc virtuos, aș spune. Ne-am dori ca oamenii ce simt o responsabilitate în ceea ce privește mediul în București să ni se alăture pe „Platformă”.
– Rezultatele raportului sunt mai degrabă sumbre, însă am simțit un aer optimist, de speranță, la lansare. Cu ce sentiment ați rămas după eveniment?
– Face parte din misiunea noastră, a Fundației, să susținem oamenii cu inițiativă. Așa au luat ființă Parcul Natural Văcărești, al cărui prim finanțator noi am fost, sau multe inițiative de cartier. Uneori, oamenii ăștia plini de entuziasm și de energie obosesc, se simt neînțeleși, și atunci trebuie să fim alături de ei, să-i susținem, pentru că, de fapt, ei sunt cei ce schimbă orașul.