Păpuși de porțelan și covrigi
– Dragă Bogdan, suntem în pragul Crăciunului și până să pornim firul poveştii noastre, mă gândesc că ar fi potrivit să dai o raită pe străzile Bucureștiului de altădată. Cum arăta orașul? Era pregătit pentru sărbători? Exista mai multă forfotă ca acum?
– Crăciunul este un motiv permanent de bucurie, iar vremurile pe care le evocăm nu făceau excepţie, chiar dacă goana după cumpărături nu avea nici pe departe amploarea de azi. Dar forfota exista, și cei mai bucuroși de venirea moșului erau copiii. Sigur erau diferențe între copiii din familiile bogate și copiii săraci. Cu toate astea, brad sau măcar ceva crenguţe avea toată lumea, ornate cu nuci poleite şi colaci. Colacii aceştia, uneori presăraţi cu susan, erau şi principalul câştig în urma colindelor. Simigeriile lucrau zi şi noapte înainte de Crăciun, ca să facă faţă cererii. Vitrinele magazinelor erau pline de reclame la jucării şi bunătăţi de tot felul, tipsii pline cu dulciuri fistichii (cocoşi de ciocolată, fluturi de turtă dulce pudraţi cu zahăr, chiar portocale). La mare modă pe-atunci erau și scrisorile către Moș Crăciun, cu cereri de daruri: cărţi cu poze, soldăţei de plumb, jucării mecanice sau păpuşele din porţelan. Exista şi o revistă, „Dimineaţa copiilor”, care în preajma Crăciunului avea reclame la jucării de tot felul, comerţ se făcea iscusit şi între războaie. Nu trebuie, însă, să uităm că puştii din mahala nu puteau visa la cine știe ce daruri, avioane mici, de tablă, căluţi din lemn sau mandarine și portocale. Covrigii rotunzi primiţi la colind erau averea lor cea mai mare, iar la finalul zilei, traistele se goleau şi se număra „câştigul”. Pe masa de Crăciun, în aceste familii sărmane, marele eveniment era friptura de porc, probabil singura din tot anul, nicidecum felurile opulente din meniul boierilor din centrul orașului. Dincolo de luminile lui, Micul Paris era un oraș al contrastelor, totuși.
Marii lăutari ai Piteștiului
– Eroul poveștii tale de astăzi e Zavaidoc, unul dintre cei mai cunoscuți cântăreți interbelici. La el, Moș Crăciun venea la Pitești, orașul copilăriei sale. Se știe ceva despre anii de-atunci?
– Marin Theodorescu, cel care va deveni Zavaidoc, s-a născut în 8 martie 1896, fiind al doilea copil al lui Tănase şi al Constanţei. Vasile, Marinică şi Zoe sunt ceilalţi trei copii. Neam de lăutari țigani de renume, tatăl fiind ţambalist şi violonist cu mare căutare în Piteşti, erau bine văzuţi şi integraţi cum se cuvine în urbe. Aveau casă mare – familie de lăutari emancipaţi. Să presupunem că primarul, poliţistul sau alte câteva persoane de vază din oraş se întâlneau la un şpriţ, păi, la masa respectivă era prezent lăutarul cel mai bine văzut din oraş. Auzea şi vedea lucruri la care omul de rând nu avea acces, cam aşa ar trebui interpretat statutul lui Tănase Theodorescu, în Piteştiul ultimului sfert de veac nouăsprezece.
În buna tradiţie a familiilor de lăutari, la vârsta de şapte ani, Tănase îi dă în dar băiatului său, Marin, o chitară. Un cadou cu semnificaţii: anunţa drumul pe care urma să-l ia copilul în viaţă, dar şi faptul că lăutarii de soi căutau mereu depăşirea condiţiei, încercau să se scuture de moştenirea lor istorică şi să acceadă în zone mai elevate. Chitara reprezenta acea zonă, pentru că era un instrument nou apărut, o chitară de calitate era foarte scumpă şi se procura, cel mai aproape, de la Budapesta. Țambalul tindea să devină pian, iar cobza, chitară. Suntem înainte de primul război, este momentul în care lăutarii luau contact cu muzicile frumoase, de sorginte occidentală, despre care vorbim noi în „Poveşti din Micului Paris”. Revenind, tata îi oferă chitara, sfaturi practice, ore de armonie tonală nemţească. O pregătire demnă de toată stima. Presupunem că la început tânărul Marin a cântat acasă, poate la câte o mică reprezentaţie alături de fraţii lui, lăutari la rândul lor. Nu avem documente care să dovedească asta, dar nici nu se putea altfel. Primele semne concrete despre Marin Theodorescu le primim în 1916, odată cu începerea primului război. Tânărul de douăzeci de ani este încorporat, iar la doar câteva zile, e inclus în echipele artistice ale armatei române. Conform documentelor de la arhivele naţionale, trecuseră doar trei zile de la încorporare, şi el cânta alături de George Enescu pe front. Eu, din împrejurarea asta, deduc că oamenii din sfera muzicală deja ştiau despre el, ştiau și că vine din celebra familie de lăutari Theodorescu. Or, acest amănunt e o dovadă în plus a recunoaşterii acestei familii extrem de talentate şi emancipate.
Pe front, cu George Enescu
– Ce însemnau spectacolele acestea de pe front, cum arătau astfel de reprezentaţii într-un context atât de tragic?
– Erau de excepţie! Echipele artistice de pe front făceau nişte show-uri extraordinare, scopul fiind unul nobil: toate încasările mergeau către spitale. Se spune, în zilele noastre, că show business-ul e numai pe bani, şi poate așa a fost dintotdeauna, dar au existat nişte momente când artiştii acestei ţări au arătat cât pot fi de buni şi de sudaţi unii cu alţii. Și cum se spune că necazul te unește, o traumă colectivă ca primul război mondial a fost prilejul în care s-au putut observa și frânturi de umanitate. Suntem pe linia frontului Moldovei, în acel prim război mondial cumplit, purtat corp la corp, cu baioneta în mână. Ei bine, mie, ca pasionat de muzica vremii, mi se pare colosal cum exact acolo s-au produs singurele spectacole la care aveau acces toate păturile sociale. Ce show-uri trebuie să fi fost, de le înţelegeau şi se bucurau de ele şi sărmanii, şi bogaţii, şi femeile, şi bărbaţii, şi ţăranii sau nobilii. Un teatru: în lojă – ofiţerii, în primul rând – oamenii simpli, de la sat. Începea o orchestră simfonică, şi în fața scenei ieșea cine altul decât George Enescu, care vorbea în limba lui așa de frumoasă de la Botoşani. El era creierul acestor spectacole. După recitalul de vioară, în acelaşi spectacol, apărea Fănică Luca, care cânta „Mamă, inimă de piatră” şi alte cântece ţărăneşti, de rupeai cămaşa de pe tine. După aceea intra tinerica Elena Zamora (cântăreaţă de revistă, cu carieră pariziană, după care luceau ochii soldaţilor) şi cânta „În noaptea asta toată lumea e a mea”. Ei bine, în aceste spectacole, undeva, în spate, cu chitara, îl vedem prima dată pe Zavaidoc. De acum înainte îl şi putem numi aşa, fiindcă în 1918 e mutat la regimentul de infanterie din Ploieşti, unde era şi frate-său, Vasile, sub comanda generalului Traian Moşoiu. Pomenim numele comandantului, fiindcă el l-a numit pe Marin Theodorescu „Zavaidoc”. Era agitat, muzicantul din Piteşti, năvalnic, transpira în euforia concertelor, avea gesturi ciudate pe scenă, se schimonosea, iar cuvântul „zavaidoacă” era folosit în Muntenia acelor vremuri exact pentru a descrie o astfel de atitudine. Partea frumoasă este că era un cuvânt adresat exclusiv femeilor, referindu-se la unele năbădăioase, femei puţin isterice, greu de controlat. Oricum, „porecla” i se potrivea unsă, de atunci încolo absolut toate referirile la marele artist, în toate mediile, sunt exclusiv sub numele de Zavaidoc.
Un băiat ambițios
– Când îl primeşte Bucureștiul în braţele sale pe Zavaidoc?
– După terminarea războiului, în 1919, Zavaidoc se stabileşte la Bucureşti. Faima sa va creşte în Capitală odată cu primenirea oraşului. Artistul se întorsese din război cu ceva bani, statul remunera serviciul militar, iar ambiţia l-a determinat să-i cheltuiască cu folos: lecţii particulare de belcanto. A lucrat în paralel cu cele mai mari nume în domeniu din perioada ante şi interbelică: Petre Ştefănescu-Goangă, Dumitru Mihăilescu-Toscani şi grecul Dimitrie Cuvatas. Nu intrăm în amănunte, doar garantăm că erau cei mai buni pedagogi ai acelor vremuri. Toţi aceşti mentori îl invitau insistent să urce pe scena Operei, atât de mult îl preţuiau pe Zavaidoc şi glasul său de tenor. Refuza de fiecare dată. De ce? Fiindcă Zavaidoc câştiga deja frumos la petreceri, în tot felul de baruri de noapte şi grădini de vară. Devenise repede popular în Micul Paris, la 1919 presa deja scria despre el. Atenţie: încă nu vorbim de acele restaurante din anii ’30, la care avea acces toată lumea, ci la cele cu circuit închis, precum era Oteteleşanu, la început. Localuri boiereşti, în care aveai voie doar dacă ştiai parola şoptită prin gemuleţul tăiat în uşa de la intrare. Vă imaginaţi ce bine era plătit Zavaidoc în astfel de locuri?! Cunoştea sumedenie de cântece, din toate zonele ţării, le ştia încă din copilărie, dar dacă i se cereau, nu le interpreta precum tatăl său, nu o făcea în manieră ţărănească. Pentru el, muzica a însemnat întotdeauna numai pian, vioară, voce. Pe scenă, niciodată printre mese!
„A semnat din prima cu americanii”
– Ce cânta, de fapt, Zavaidoc? Numele lui e știut până azi, dar cariera îi e mai puțin cunoscută…
– Nu putem afirma cu dovezi ce a cântat Zavaidoc până în 1926, fiindcă nu există absolut nicio mărturie prin care am putea să ne demonstrăm spusele. Dar eu, pur şi simplu, cred că a cântat încă de la primul concert exact ceea ce a început să înregistreze în 1926. Am această convingere, fiindcă Zavaidoc a semnat din prima cu americanii de la „Columbia Records”, fiind primul român cu un astfel de contract. Iar pe acele discuri şi cele ce vor urma trona romanţa! Este limpede că oamenii aceia l-au văzut cântând romanţe în localuri sau la petreceri aristocrate şi le voiau musai pe discuri, interpretate de Zavaidoc, cu vocea lui de tenor. Concluzia nu poate fi decât una: aceşti şapte ani în care nu ştim nimic altceva de Zavaidoc, decât referinţe din presă, el ajunsese atât de mare în Micul Paris, încât faima lui a răzbătut până la granzii de la „Columbia Records”. Discul său de debut a fost înregistrat sub forma unui trio de familie. „Ochii albaştri’s drăgălaşi”, pe o faţă, şi valsul „Ghidale”, pe a doua, cu sora lui, Zoe, la pian, fratele Vasile, la vioară, şi Zavaidoc vocal, cei trei fraţi Theodorescu. Ce frumuseţe! Mai mult decât atât, în primii patru ani de carieră discografică, aceasta este formula cu care şi-a imprimat artistul toate melodiile. În 1930, şi-a înlocuit sora cu pianistul Nicolae Vasilescu (mare instrumentist, dintr-o celebră familie de lăutari din Ploieşti), dar fratele său, Vasile, îi va sta alături cu vioara toată viaţa. Discurile lui Zavaidoc s-au vândut fabulos de bine. Zavaidoc a rămas fidel casei „Columbia Records” până la finalul carierei, scoțând cincizeci şi opt de discuri! Dacă ne aruncăm privirea peste cele cam patruzeci rămase, observăm că au melodii pentru toate clasele sociale, exact ca acele spectacole la care participase artistul în primul război mondial. Alterna cântecele alăturând romanţei câte un cântec surprinzător. Pe o faţă a discului – romanţa „Dacă nu şi nu” (Fetiţă cu casa în pom, iubeşte-mă dacă poţi, şi dacă nu, şi nu şi nu, sărută-mă şi tu te du”), iar pe cealaltă: „Dragostea e ca şi-o râie, te mănâncă şi-n călcâie”. Sau, „Mână, bade, mână” de o parte şi „Gornistul” pe faţa doi – un cântec patriotic, care se difuza şi la radio la prima oră de dimineaţă. Te întrebi cum se poate o asemenea combinaţie?! Se poate, pentru că Zavaidoc era foarte inteligent, a simţit publicul ca nimeni altul şi i-a oferit mereu un show complet. Iar lansarea acestor cântece pe discuri i-a adus gloria şi cele mai însemnate câştiguri.
– O curiozitate personală: ai pomenit de melodia „Ghidale”. E vorba de un personaj al epocii interbelice?
– Aaaah, ce mă bucur că mă întrebi! Am avut la rândul meu această curiozitate şi am cercetat îndelung cine a fost Ghidale. Pare-se că era o figură legendară a perioadei interbelice, un fel de Haplea. Este inspirat de un personaj real, afaceristul Gustave Ghidale Segal, fiu de evreu din Huşi, familie care şi-a extins afacerea până la Cluj. Ei bine, după 1918, antisemiţii de la noi au început să ironizeze afaceriştii evrei, și acest cântecel face haz de felul în care evreii aveau probleme să pronunţe corect limba română. Se râdea de se cădea sub mese când Zavaidoc făcea în fel şi chip pe Ghidale, fiindcă aceste ironii aveau mare efect atunci, imediat după Unire. Nu cred că artistul împărtăşea ideile publicului, dar showman-ul din el nu putea rata un asemenea personaj. În această mentalitate trebuie să judecăm lucrurile, mai ales adăugând că versurile îi aparţin lui Ion Pribeagu (Isac Lazarovici, pe numele său evreiesc), acelaşi care mai târziu va scrie versurile pentru „Zaraza” lui Cristian Vasile. Iată o micro-poveste care ne arată câte sensuri are muzica lui Zavaidoc, valenţe sociale, politice, artistice şi, până la urmă, financiare.
Milionul de la „Marmorosch Bank”
– Zice-se că a fost enorm de bogat…
– Cel mai bogat, aş adăuga. Bani buni câştiga din discuri şi din reprezentaţiile date boierilor. Dar Zavaidoc devine cel mai bogat artist şi pentru că banii agonisiţi din discuri rămâneau în familie, instrumentiștii lui erau fratele şi sora sa. Pe plăci scria „Orchestra fraţilor Theodorescu”. Aşa se face că, încă de prin 1926, avea deja milionul în cont la Banca Marmorosch, iar în 1928, depăşea cinci milioane de lei în cont. Un ministru în România acelor vremuri câştiga 80.000 de lei pe an. Da, Zavaidoc a fost unul dintre cei mai bogaţi artişti care au trăit vreodată la noi în ţară.
Bogăţia lui vine din inteligenţă, din faptul că a fost artistul care a reprezentat perfect Regatul României, cu toate nuanţele sale. Precum gornistul din celebra lui melodie, care se sacrifică la final pentru România Mare, un soldat fără armă, simbolul imaginii ţării care îşi apără hotarele şi nu atacă pe nimeni. Că interpreta cu patos acest cântec la o petrecere de miniştri sau la un local de la Gara de Nord, cei care îl ascultau plângeau în egală măsură. Muzică pentru toată lumea, pentru toate gusturile, dar care interpretată mereu în stilul său de tenor, l-a făcut celebru, iubit şi bogat.
„Să mănânci pește batog și să-ți cânte Zavaidoc”
– În Micul Paris, îi găsim numele lui Zavaidoc și pe afişele a sumedenie de restaurante, care de lux, care pentru popor… Erau şi acelea surse de venit sau mai degrabă de glorie?
– Da, îl găsim, cum bine zici, la foarte multe restaurante, pentru că el a cântat foarte, foarte mult, şi pentru toată lumea. Aşa se explică şi prezenţa lui în restaurante de toate felurile, de la celebrul „Vişoiu”, la „Cireşica, de la „Atelierele Griviţa” la „Coşna”, pe Buzeşti, de la „Roata Lunii”, pe Dorobanţi, la „Berbec”, lângă Cişmigiu. Păi când treceau tramvaiele pe lângă acesta din urmă, anunţau: „Urmează staţia Zavaidoc!”, atât de cunoscut ajunsese în Micul Paris. „Staţia Zavaidoc, dă-te, neamule jos, să mănânci peşte batog, să bei vin de Medoc şi să-ţi cânte Zavaidoc!”. Mă rog, nu cred că era chiar aşa: nici atunci, nici acum, nu-şi permite multă lume să bea vin de Medoc. E groaznic de scump. Însă, dădea bine în reclamă, fie şi din gura vatmanului, te făcea să te simţi bogat la rândul tău. Revenind, venitul creştea din discuri şi petreceri aristocrate, dar restaurantele se băteau pe el, pentru că era grozav de iubit. Ba chiar şi când nu era pe scenă, discurile se auzeau în patefoane, la ora prânzului, pe terase. Pentru mine, foarte important este că restaurantul a fost scena unei întâlniri legendare. La „Vişoiu”, în 1927, l-a cunoscut pe marele compozitor şi textier Ionel Fernic, cu care a colaborat apoi întreaga carieră. E monumentală prietenia aceasta, de care puţină lume ştie, destinele celor doi se vor influenţa reciproc foarte mult. Pur şi simplu, nu ar mai fi fost Fernic fără Zavaidoc şi Zavaidoc fără Fernic. În iarna acelui an, se cântă la Vişoiu „imnul” aristocraţiei prăfuite din acea vreme, geniala romanţă „Să nu te superi că te’njur”, scrisă anume pentru Zavaidoc de Ionel Fernic. Ce succes! Apoi ea a fost trasă şi pe disc. „Să nu te superi că te-njur, căci mă înjur pe mine şi soarta care m-a făcut, să te iubesc pe tine (…) Să nu te superi că te bat, că nu sunt rău din fire, dar prin aceasta eu ţi-arăt, păgâna mea iubire”. Îşi dădea ochii peste cap, imita leşinul, îşi trecea mâna prin păr, făcea ca toate alea. Se topeau femeile după el, ba chiar mai lua o cucoană de la masă şi cânta cu ea pe genunchi.
Trebuie să fi fost absolut savuros! Ce rău îmi pare că nu există vreo filmare sau fotografii din spectacole cu el! Avem doar două, trei, portrete scorţoase, dar în care se vede, totuşi, un amănunt esenţial: ţanţoş, privind de sus, este clar că nu voia să fie deloc asociat cu imaginea unui lăutar de ţară. „Să nu te superi că te’njur” e secondat pe disc de cântecul „Femeia” – compoziţie proprie, o romanţă cu iz rusesc. Mare ecou a avut între lăutari această melodie, a fost cântată până în anii ’60. Eu sunt convins că datorită lui Zavaidoc, lăutarii adevăraţi iubesc atât de mult romanţa. Cântecul acesta a căpătat în timp nuanţe folclorice nepotrivite, pe care artistul nu le avea deloc în înregistrarea originală. Vedeţi, de aceea ţin eu atât de mult la referinţele de pe disc: înregistrarea nu minte! Melodia era cântată sus, operatic, cu pian şi vioară, nimic folcloric în ea. O mulţime de melodii au fost scrise în acei ani pentru Zavaidoc, de Ionel Fernic. Tare mult îmi place mie de acest minunat artist, Ionel Fernic. Reprezenta imaginea perfectă a înfloririi Micului Paris: pilot, avion particular, scria schiţe şi poveşti de groază, dar şi muzică pentru Zavaidoc. A publicat un minunat volum de poezii, dar şi cărţi de copii, splendid ilustrate! O poveste, ce mai, o poveste de Hollywood, una cum rar întâlneşti, cel puţin la noi. La fel putem spune că e o poveste extraordinară de prietenie între aceşti doi domni: Zavaidoc şi Fernic. Au câştigat mulţi bani împreună, într-o amiciţie perfectă, şi-au pus talentele unul lângă altul şi au produs muzici minunate. Azi, e de neconceput o astfel de relaţie, e imposibil să nu se strecoare vreo escrocherie, când succesul e atât de mare. Cea mai frumoasă poveste din show business este una de prietenie între interpret şi compozitor. Mie aşa mi se pare, eu unul mi-aş dori-o.
Colaps
– Dar de vreo poveste de dragoste a avut parte năbădăiosul Zavaidoc?
– Târzie. S-a căsătorit cu Constanţa, tocmai în 1934, iar femeia, cu cincisprezece ani mai tânără, i-a dăruit trei copii. Atitudinea sa scenică de bărbat adorat de femei nu a dispărut după aceea, cred că soţia sa ştia foarte bine că un artist cu o imagine atât de bine conturată nu se schimbă peste noapte. A iubit-o şi a respectat-o, dar nu e o poveste de dragoste precum cea dintre Gică Petrescu şi Cezarina Moldoveanu, să zicem. În schimb, martorii spun că Zavaidoc era topit după copiii săi, atât cât a apucat să stea cu ei sau să îi vadă crescând.
– Zavaidoc s-a stins la numai 48 de ani, în plină glorie. O tragedie completă…
– Nimic mai adevărat. O tragedie care a zdruncinat lumea Bucureștiului de atunci. În 1938, a murit prietenul Ionel Fernic (s-a prăbuşit cu propriul avion, la doar 37 de ani), iar din clipa aceea, Zavaidoc a refuzat să mai intre într-un studio de înregistrări. Nu cred că e o coincidenţă, atâta timp cât, cu numai o lună înainte, înregistrase. Doi ani mai târziu moare şi fratele său, Vasile, cel care cântase cu el întreaga viaţă. O prăbuşire de neimaginat, să piară oameni așa de apropiaţi între ei. Înainte să moară, Zavaidoc a apucat să cânte şi pe parcursul celui de-al doilea război, plutonier fiind, deci, e un artist veteran în ambele bătălii mondiale. Apoi, a venit lovitura finală: în 1944, locuinţa sa a fost bombardată şi incendiată de aviaţia americană, iar sora, Zoe, piere în această tragedie. Odată cu casa, se duce o parte din avere, cealaltă e pierdută prin falimentul Băncii Marmorosch. Colaps! Zavaidoc se mută la o mică moşie din Câmpulung Muscel, cântă lieduri germane până se întorc armele, apoi adaugă şi muzică rusească în repertoriu, fireşte, după cum mergeau timpurile. În noiembrie 1944, se naşte ultimul copil, dar câteva zile mai târziu, soţia i se îmbolnăveşte de nefrită şi se stinge brusc. Zavaidoc se îmbolnăveşte şi el. O inflamaţie la rinichi şi tensiunea ridicată îl trimit în spital. Suntem în cea mai mare criză a medicamentelor din România, din cauza războiului. Boala lui nu era atât de gravă, dar, pur şi simplu, nu aveau cu ce să-l trateze, aşa că a murit două săptămâni mai târziu, în ianuarie, complet orb, și sărac lipit. Da, în martie 1945 ar fi împlinit 49 de ani.
Acest material se vrea şi o lămurire
– Bogdan, o ultimă lămurire: spuneai că perioada comunistă i-a folclorizat în sens negativ muzica lui Zavaidoc. În ce sens?
– Comunismul nu l-a mai prins în viaţă, dar a găsit mijloc de „răzbunare”: au lipit imaginea lui de cea a cântecului folcloric (în sensul netradiţional al cuvântului): melodii orchestrate sovietic, cu ansambluri în spate. Un artist de etnie romă nu putea fi asociat cu cercurile aristocrate, urâte de comunişti. Dar indiferent de motiv, eu neg vehement aceste asocieri muzicale şi îmi asum cu tărie spusele. Vreau să se ştie că, mai bine de optzeci la sută din repertoriul lui Zavaidoc, au fost romanţe. Probabil că vocea lui de tenor închinată romanţei a făcut ca ea să dăinuiască până astăzi. Chiar și în cântecul popular din repertoriul său, artistul a păstrat maniera de interpretare a romanţei. Acest mare artist trebuie cinstit cum se cuvine în istoria muzicii noastre, sunt lucruri care trebuie îndreptate, inclusiv în festivalul care-i poartă numele. Nici acolo nu este cinstit Zavaidoc cel adevărat. Din punctul meu de vedere, nu i s-a înţeles moştenirea. Cel mai important lucru pe care ţin cu tot sufletul să-l spun despre Zavaidoc este acesta: deşi posteritatea l-a reţinut ca lăutar, după părerea mea, el a fost un promotor al operetei şi al romanţei de la începutul veacului. Adică, al acelor muzici ce puteau fi auzite, chiar înaintea primului război mondial, cântate la pian şi vocal, în saloanele boiereşti din Moldova şi Muntenia. Sigur că, odată cu vremurile şi cu succesul său în Micul Paris, Zavaidoc a promovat pe discuri şi cântecele de petrecere sau, dacă vreţi, de folclor urban. Dar niciodată ţărăneşti! Pentru mine, Zavaidoc nu e un lăutar de ţară, ci un prinţ. Azi auzim Zavaidoc interpretat la ţambal, că doar era lăutar, nu-i așa, ar spune unii. Iar eu cred că, în timpul întregii sale cariere, dacă îi puneai un ţambal sau o cobză pe scenă se întorcea şi pleca. El încerca să transforme cântecul popular într-o camerată, de aceea eu nu apreciez altfel de interpretări ale lui Zavaidoc. De aceea acest material se vrea şi o lămurire, un „protest” împotriva acestui lucru. Oamenii care-i îndrăgesc glasul merită să ştie toate acestea.
Vă mulțumesc mult pentru această minunată prelegere despre un artist desăvârșit pe care-l ascult (de pe întegistrări, bineînțeles) cu mare drag și care mă farmecă de fiecare dată, chiar dacă nu am o cultură muzicală „de marcă”. Prin această postare m-am mai „luminat” asupra personalității și vieții acestui mare artist. Cu profundă considerație, Ion Custură.
Impresionant! Știam prea puține despre Zavaidoc. Mulțumesc autorului acestui articol.
Felicitari pt. articol, insa ar mai fi cateva completari si foto.
V-am trimis un mail la redactie in acest sens.
Astept in semn.
Cute stima