• Aflat între Dunăre și Marea Neagră, într-un superb peisaj dobrogean, extraordinarul Complex istoric de la Adamclisi a fost numit, pe bună dreptate, „certificatul de naștere al poporului român”. Un loc magic, plin de povești, ce merită din plin să fie vizitat și admirat! •
Albumul cu fotografii
Ați văzut vreodată „fotografii” cu daci? Ei bine, ele există și pot fi văzute de-aproape! Câteva ore bune m-am plimbat printre ele și le-am privit de la o palmă distanță, minunându-mă de povestea pe care o spun. Povestea poporului nostru, despre care știm prea puțin. Sigur, „fotografiile” de care vorbesc nu sunt tipărite pe hârtie și nici nu sunt puse într-un album, ele sunt cioplite în piatră, fiecare dintre ele cântărește câteva tone, fiind înalte de un metru și jumătate: Monumentul de la Adamclisi. Dar ce detalii incredibile! De-aproape, poți distinge până și felul în care erau tunși dacii, le vezi bărbile încâlcite, șireturile opincilor, cutele căciulilor, ițarii strânși pe picior și cămășile lungi și despicate pe-o parte, exact ca ale țăranilor noștri, de mai târziu. Le vezi căruțele și le poți număra spițele de la roți, poți vedea în detaliu rochiile lungi și încrețite la gât și la mâneci, ale femeilor dace. Îi vezi în acțiune pe bărbați, cum își foloseau armele – sica, falxul, ba chiar și cum își apărau teritoriul, trăgând cu arcul de pe crengile copacilor. Aceste fotografii gigantice, dăltuite în piatră, de la Adamclisi, se numesc metope. Cum au ajuns ele, din negurile îndepărtatei istorii, până în fața noastră, ca să le putem privi și admira, este o poveste lungă, încâlcită și învăluită încă de mistere ce nu au fost descifrate în totalitate. Înconjurat de toamna de aur a Dobrogei, am încercat, totuși, să aflu o parte din ele.
Puțină istorie
Totul a început cu un împărat tânăr și ambițios, pe numele său, Marcus Ulpius Nerva Traianus. Ales doar de câțiva ani, mai mare peste Imperiul Roman, în loc ca gândurile lui să ducă spre… Roma, ele duceau către… Dacia. Traian nu avusese încă niciun război câștigat, și o mare victorie i-ar fi întărit autoritatea. În plus, munții de aur ai Daciei erau o salvare și pentru problemele economice ale Imperiului Roman. Zis și făcut. În anul 101, la nici trei ani de la încoronarea sa, împăratul Traian pleacă împreună cu 150 de mii de soldați către Dacia. Trece Dunărea, traversează Banatul de astăzi și se îndreaptă spre cetățile și templele de la Sarmizegetusa, unde rege al dacilor era Decebal. Marea bătălie dintre daci și romani s-a dat la Tapae, Poarta de fier a Transilvaniei.Traian credea deja în victorie, când mesageri înfricoșați au ajuns în goană la el, anunțându-l că o oștire uriașă trecuse Dunărea, înaintând spre nord. Veneau din Moesia Inferior, vechi teritoriu al tracilor, care fusese deja cucerit și transformat în Imperiu Roman, de aproape 50 de ani. Dar printr-o incredibilă diversiune, regele dacilor, Decebal, adunase toate neamurile din sud, trecuseră Dunărea înghețată și făceau prăpăd pe unde ajungeau.
Traian a fost nevoit să plece spre sud, cu o bună parte a armatei sale, pe cel mai scurt drum: cu bărcile, peste Dunăre, cum ne arată metopele de la Adamclisi. Cele mai sângeroase lupte ale campaniei sale din 101-102 s-au dat, de fapt, în Dobrogea. Și dintre ele, ultima și cea decisivă, a fost pe un deal din apropierea localității pe care astăzi o cunoaștem ca Adamclisi. Romanii au ieșit învingători. S-a încheiat un tratat de pace cu Decebal, care rămânea rege, însă devenea supus al Imperiului Roman. Nu a respectat înțelegerea și în 105-106, o nouă confruntare între daci și romani avea să transforme Dacia în provincie romană. În urma victoriei, Traian construiește la Roma, Forul și Columna, ce îi vor purta numele. Iar în Dacia, ridică cel mai mare monument-trofeu din tot Imperiul, în amintirea victoriei de la Adamclisi, o construcție gigantică, gata abia în anul 109. Un monument circular, cu un diametru și o înălțime de 40 de metri, ridicat pe cea mai înaltă colină din zonă, vizibil de la kilometri distanță. De jur-împrejurul acestui colos din blocuri de piatră, cioplite pe loc de sculptori aduși din Orient, au fost încrustate metopele, scene sculptate din războiul dintre daci și romani.
Biserica Omului
Merg la pas, alături de doamna Mariana Petruț, custode al Muzeului de la Adamclisi, pe aleea ce duce la locul vechiului monument al împăratului Traian. În aerul de culoarea mierii, cu pomii cuprinși de focul toamnei, locul pare astăzi un mare și frumos parc. Te poți așeza pe băncuțele promenadei, pentru a admira ultimii trandafiri rămăși în floare și pentru a da răgaz sutelor de buburuze, ce zboară fericite, în Octombrie, să te cerceteze. În capăt, cu lumini și umbre schimbătoare, strălucește marele trofeu ridicat în amintirea victoriei lui Traian. Însă locul acesta superb nu a arătat întotdeauna așa: „În 1882, când celebrul arheolog român Grigore Tocilescu a ajuns aici, a găsit doar niște ruine abandonate, un morman uriaș de piatră. Monumentul nu era gol pe dinăuntru, ca un mausoleu, ci era construit pe un cilindru solid de piatră. Metopele cu scene din viața dacilor lipseau. Nici măcar vechile blocuri de piatră nu mai erau la locul lor. De aceea turcii, care l-au descoperit primii, s-au mirat de acel mare „guguloi” de piatră lipită și, neștiind ce este, au presupus că sunt ruinele unei foste biserici. De aceea i-au și spus locului Adamkilisse, adică Biserica Omului. Și crezând că este ceva ascuns în interiorul acelui cilindru uriaș de piatră, au tras cu tunul în el. S-au lămurit că nu era nimic în interior și l-au abandonat. Denumirea locului a rămas însă”.
Un morman de bolovani
Arheolog pasionat și școlit, o eminență a acelor vremuri, și cu studii de istorie și limbi slave, școlit în Rusia și Franța, Grigore Tocilescu a văzut la Adamclisi mai mult decât un morman de piatră ridicat pe vârful unui deal. De jur împrejur, acoperite de pământ și de hățișuri sălbăticite, erau multe pietre sculptate, unele dintre ele, cu multă îndemânare și artă. Așa a început epopeea cercetării monumentului de la Adamclisi, care va dura aproape 12 ani și avea să aducă la lumină o fundamentală parte a istoriei României. Într-o prima fază, Tocilescu a adunat toate pietrele ce păreau să aparțină monumentului, o misiune dificilă, pentru că ele, așa cum avea să afle destul de repede, nu erau împrăștiate doar în jurul vechiului monument, ci în întreg satul, unde oamenii transformaseră fragmentele de sculpturi în ghizduri de fântână sau adăpătoare pentru animale, în cișmele sau, pur și simplu, își pavaseră curțile și grajdurile cu ele.
Risipite până departe, pe dealurile unde ciobanii mergeau cu oile, Tocilescu a adunat toate aceste bucățele de istorie și le-a pus într-un singur loc, încercând să înțeleagă cum arătau inițial și ce semnificație aveau. Cercetările sale au dus la descoperiri uluitoare: nu era vorba doar de 48 de metope (dintr-un total de 54, una dintre ele fiind luată de turci și care se găsește astăzi în muzeul de arheologie de la Istanbul), care înfățișau imagini cu daci și romani, ci de un complex de monumente, ce cuprindea și mausoleul unui general și un altar dedicat unui număr de aproape 4000 de soldați romani căzuți în bătălie. Toate dedicate, așa cum avea să descopere în inscripții, victoriei extraordinare a împăratului Traian împotriva dacilor lui Decebal. Practic, „certificatul de naștere al poporului român”.
Importanța descoperirii l-a determinat pe Tocilescu să solicite ajutoare din Viena – arheologul Otto Benndorf, și arhitectul Georg Niemann – pentru a reface monumentul principal așa cum fusese ridicat inițial. Dar pentru că Dobrogea ajunsese de puțin timp teritoriu românesc și dată fiind importanța monumentului, Tocilescu împreună cu Nicolae Iorga și Mihail Kogălniceanu au o idee nebunească: să refacă întregul monument, nu acolo unde fusese construit de romani, ci la… București! Doamna Mariana Petruț îmi explică, în timp ce privim pietrele gigantice ale trofeului: „Vă vine să credeți sau nu, majoritatea pietrelor uriașe, originale, au fost transportate la București, în decurs de câțiva ani! De-aici la Rasova, cu săniile și căruțele, apoi puse pe barje sau șlepuri și trecute Dunărea până la Galați și de acolo duse cu trenul până la București! Unele pietre au căzut în Dunăre, dar au fost recuperate, însuși Tocilescu era să își piardă un picior în toată această acțiune colosală. Odată ajunse la București, toate bucățile monumentului au fost depuse în curtea Universității, apoi mutate în parcul Carol de astăzi și… au zăcut acolo ani de zile, fără ca cineva să mai ducă la capăt planul inițial. În cele din urmă, cu alt efort uriaș, pietrele monumentului au fost aduse înapoi… la Adamclisi și expuse, sub protecția unor cutii de sticlă, în jurul nucleului de piatră!”.
Nemții cu coc de la Adamclisi
Din aventura descoperirii monumentelor de la Adamclisi s-a desprins, însă, firul unei alte aventuri. Monumentul principal avea nu doar un brâu de metope cu reprezentări ale dacilor și romanilor, ci sus, pe cornișă, erau 26 de statui înfățișând prizonieri cu mâinile legate la spate, reprezentanți ai tuturor triburilor ce se uniseră sub conducerea lui Decebal și participaseră la războiul împotriva lui Traian. În mod uimitor și unic, monumentul de la Adamclisi ne arată, după aproape 2000 de ani, cum arătau – nu doar dacii – ci și neamurile aliate cu ei. Iar cel mai ușor de identificat au fost bastarnii, populație germanică din sudul Dunării, strămoșii neamurilor germanice de azi, care își țineau părul legat într-un soi de coc prins la tâmplă.
Cărturarul neamț Harald Hofmann, care își obținuse doctoratul cu o lucrare despre reprezentarea părului în vechea artă greacă, aflat în 1917 în România, ca detașat militar, vede aceste reprezentări și, cu uimirea pe care și eu am avut-o la vederea „fotografiilor” cu daci sculptate în piatră, anunță cu mare emoție universitatea din Heidelberg că a descoperit primele imagini cu strămoșii germanilor! În entuziasmul general, specialiștii din Heidelberg au făcut rapid un plan: printr-o colectă publică și finanțare de stat, au adunat banii necesari, și cu ei au plătit realizarea, la București, a unor mulaje cu reprezentările care îi interesau, urmând ca în Germania să fie făcute reproduceri după respectivele copii. Ceea ce s-a și întâmplat: ateliere de meșteri din București au realizat matrițele cu negativul. Ele au fost trimise în august, 1918, la Heidelberg, cu trenul, fiind încărcate nu mai puțin de două vagoane! Timp de câteva decenii, însă, destinul lor nu a fost cel mai fericit. Au fost mutate dintr-un depozit în altul, unele au fost vandalizate și, în cele din urmă, au fost redescoperite în pivnița Universității Heidelberg și puse, finalmente, în valoare, în 2019. Astăzi, replicile metopelor dar și ale statuilor de pe cornișa de la Adamclisi sunt expuse pe zidurile Universității din Heidelberg. O întâmplare cu final fericit, care i-a apropiat și mai mult pe cercetătorii germani și cei români.
Trofeul lui Traian
La început, Grigore Tocilescu n-a știut exact ce reprezintă mormanul de pietre și sculpturi de la Adamclisi. Ani de zile au fost dezbateri aprinse, despre cum ar fi arătat monumentul, și nici acum nu se știe sigur dacă metopele, acele imagini dăltuite în piatră, sunt așezate în ordinea corectă a poveștii pe care au vrut să o spună inițial romanii. Însă studiile lui Tocilescu au fost continuate timp de mai multe decenii de istorici și arheologi. S-au scris multe cărți și s-au nuanțat multe informații.
Fiecare a avut o contribuție mai mare sau mai mică și, toate împreună, au reușit să dea un curs coerent istoriei, ne-au făcut să înțelegem mai bine ce s-a întâmplat. În ciuda controverselor care continuă și astăzi, enigmele istoriei s-au mai risipit. O importanță capitală a avut-o prezența lângă monumentul trofeului a unei cetăți romane. Inițial, un simplu sat, cel mai probabil dezvoltat pe o veche așezare getică (urmele de locuire sunt din neolitic!), în timp, el a ajuns la rangul roman de „municipium”. Printre ruinele lui, de exemplu, a fost descoperită și o sculptură ce reprezenta, la scară mai mică, statuia așezată ulterior în vârful monumentului de la Adamclisi, un gigantic trunchi de copac, îmbrăcat în armură, ofrandă romană pentru zeul Marte. În fața lui se afla un prizonier dac, mult mai mic, cu mâinile legate la spate, iar pe părțile laterale erau două femei dace, tot în chip de prizonieri. Cu toate informațiile adunate, cu toate pietrele și sculpturile plimbate până la București și înapoi, în anul 1976 s-a luat, în cele din urmă, o decizie. Adrian Rădulescu, directorul muzeului din Constanța la acea vreme, de comun acord cu istoricii timpului, a decis ca toate piesele originale să fie conservate într-un muzeu, chiar în satul Adamclisi, iar monumentul să fie refăcut cu replici ale pieselor originale. Vechiul nucleu de piatră al monumentului a fost îmbrăcat într-o structură de oțel și pe el au fost așezate piesele imitând perfect originalul. Așa că ceea ce vedem astăzi, în capătul frumoasei promenade mărginite de arbori și bănci, este o fină copie a ceea ce romanii au construit cândva, de la cele 9 trepte ale bazei și până la metope, brâurile sculptate cu motive vegetale și capete de lupi, statuile de pe cornișă, acoperișul din solzi (în chip de scuturi ale învinșilor) și statuia gigantică, din vârf, ce are în loc de mâini două scuturi. În mod fericit, piesele originale au ajuns într-un muzeu excelent construit în stil lapidarium, nu doar pentru că are ferestre mari ce luminează perfect exponatele, ci și pentru că metopele sunt puse la înălțimea vizitatorului – le poți admira cu ușurință detaliile, te impresionează imediat figurile și privirile grave, pline de demnitate ale dacilor. Sigur, povestea e spusă de învingători (și la romanii prezentați pe metope detaliile sunt uimitoare, mergând până la curelușele sandalelor și solzii de armură!), dar dacii, poporul „barbarilor” fără frică de moarte, sunt reprezentați cu un respect uriaș! Aceeași prețuire pe care o vom regăsi și pe Columna lui Traian de la Roma – dar și în giganticele statui de daci ale Forului, mutate, ulterior, de Constantin pe Arcul său. Ce popor fabulos să fi fost dacii, încât să merite toate aceste onoruri, chiar și după ce au fost învinși! Probabil, monumentul de la Adamclisi, construit pe cea mai înaltă colină din zonă, vizibil de la zeci de kilometri distanță, avea și rolul de a-i avertiza pe barbari despre puterea Imperiului Roman.
Am ieșit din muzeul aflat în satul Adamclisi și am pornit-o, la pas, pe ulițele lui. Dincolo de „centrul civic”, mutilat, ca aproape peste tot, de mici blocuri comuniste, localitatea arată ca un sat tipic dobrogean, cu case mărunte, unele făcute din chirpici, altele, mai făloase, încă rezistând din interbelic. Pe câmpurile de la marginea lui, sunt turme de capre și oi, împrejurimile sunt cu dealuri molcome, cu iarbă aurie, unduind în aerul călduț al toamnei. Se vede triumfătorul monument, dar se văd și zidurile vechiului oraș-cetate roman, cu 22 de turnuri de apărare și două porți gigantice. Ce frumusețe și ce bogăție într-un mic sătuc dobrogean!
Sfinții fără nume
Am făcut de câteva ori înconjurul monumentului de la Adamclisi, uimit de măreția lui, încercând să înțeleg istoria locului. Am stat câteva ore în muzeu privind metopele, descifrând în piatră figurile dacilor și ale romanilor, apoi m-am plimbat printre ruinele vechiului oraș roman, privind peisajele de vis ale toamnei în Dobrogea. E minunat să poți trece printr-o poartă romană de piatră, ridicată în urmă cu 2000 de ani! Să vezi aleile pietruite ale acestui municipium, care avea apă curentă. Adusă de la 8 kilometri distanță, printr-un sistem de țevi de ceramică! Dar marea surpriză abia începe: aici, în vecinătatea triumfului militar roman, s-au descoperit nu mai puțin de 5 bazilici, toate vorbind despre începuturile creștinismului pe teritoriul României! Toate însoțite de povești fabuloase. Într-una dintre biserici a fost descoperită, după mulți ani de săpături arheologice, o criptă. În ea, arheologii au găsit rămășițele a cinci trupuri. Din păcate, nicio informație nu s-a păstrat despre ele, nu aveau obiecte în jurul lor, inscripția de pe un perete, care probabil spunea despre cine este vorba, fusese ștearsă de umezeală. S-au găsit însă opaițe cu însemne creștine – cruciulițe, simbolul viței-de-vie. Fiind înmormântate în cripta de sub bazilică, istoricii au concluzionat că erau persoane importante și, dat fiind că se vedeau pe rămășițele lor și urme ale unui martiraj, au conchis că sunt martiri creștini din primele secole ale creștinismului, probabil printre primii martiri creștini de pe teritoriul României. Rămășițele acestor sfinți fără nume au fost duse la o mânăstire nou înființată, aflată peste drum de vechea cetate romană. Pe atunci, era făcută doar din două chilii. Astăzi, Mânăstirea Sfântului Filip arată impresionant, cu clădiri fastuoase și chilii pline de flori. Cei cinci sfinți sunt puși în racle, în cripta bisericii, și credincioșii, simțind probabil puterea lor, vin tot mai mulți.
Aceasta este doar o mică poveste a vechiului oraș roman unde, plimbându-mă, am putut să văd nu doar ruinele bazilicilor, dar și chiupurile jumătate îngropate în pământ, zidurile gigantice, sistemul de alimentare cu apă și cel de canalizare sau de încălzire prin pardoseală… lucruri pe care romanii le aveau încă de acum 2000 de ani, iar unele sate românești nu le au nici astăzi. Și, fără să vreau, locul acesta m-a dus cu gândul la Sarmizegetusa Regia din Munții Orăștiei și la capitala romanilor de acolo, Ulpia Traiana. Cele două orașe romane seamănă între ele, se întind pe aproximativ 10 hectare și au, amândouă, artefacte de excepție. Dar punând involuntar față-n față cele două locuri importante ale istoriei noastre, nu pot să nu remarc discreția ce domnește peste Adamclisi, în comparație cu gloria Sarmizegetusei transilvănene, deși are un muzeu de nivel european, un monument impecabil refăcut, un vechi oraș roman bine studiat și spectaculos. Un argument de vechime și întemeiere istorică, la care au săpat și au documentat nu doar arheologi sau istorici de la Constanța, ci și de la Iași, București, Cluj, ba chiar din Anglia și America, oameni pasionați de istorie, bucuroși să ajute la descoperirea trecutului. La Adamslisi s-au format generații întregi de studenți la arheologie, elevii au continuat munca profesorilor când aceștia nu au mai putut sau nu au mai fost. Datorită tuturor acestor generații, pentru care a contat fiecare inscripție și fiecare ciob, astăzi știm mai mult despre cine suntem și de unde venim.
Am vazut monumentul acum aproape 40 de ani, la intoarcerea de la Marea Neagra. Am rămas impresionat.
Se ajunge mai greu