DOINA RUȘTI, scriitoare
„Să ne bucurăm de Crăciunul pe care-l avem fiecare, așa cum e”

Ce mai înseamnă astăzi Crăciunul? Am în minte zăpezile de altădată, zilele Crăciunului, cu miros de brad și de cozonaci, fără a avea nostalgia lor. Crăciunul urban, de astăzi, înseamnă străzi, restaurante cu mobilier interbelic și mall-uri cu Moș-Crăciuni plini de texte. Și de ce n-am lăsa în urmă săniile și clopoțeii, când tot trăim în lumea comorilor perisabile? Totul strălucește pe timp scurt, conform cu dorințele generale ale omului actual, care se plictisește atât de repede. Dar chiar și în lumea aceasta grăbită și însetată de noutăți, se strecoară aromele bucătăriei de altădată și fustele foșnitoare ale femeilor dispuse să aștepte până la capătul vieții. Despre o astfel de femeie am scris recent în cartea mea, „Cămașa în carouri”. De fapt, despre două fete.
În urma unui accident sonor, se produce o fisură temporală, iar o adolescentă din Bucureștiul actual ajunge în lumea fanariotă. Orașul e plin de sănii, Lipscaniul geme de oameni împovărați de cumpărături. De la cuptorul armeanului vin în valuri aromele pâinii coapte pe vatră și ale covrigilor cu susan, iar în înaltul aceluiași cer al Bucureștiului de Decembrie, se pregătesc primii fulgi. Totuși, nimic din toate acestea n-au importanță. Această fată a zilelor noastre nu vrea decât să se întoarcă în mall-uri, la viața de azi. Cumva, printr-o răsturnare a sorții, o altă fată de data asta din secolul al 18-lea, ajunge în Bucureștiul de acum. Îmi place să mă gândesc la ea și la un Crăciun urban, cu ghete înalte lovind asfaltul, cu lume grăbindu-se să prindă un avion. Un Crăciun cu muzică electronică, desigur, și cu nelipsita boxă târâtă prin zăpezi, ca să lase în urmă sonoritățile unui cântec vechi. Totul, chiar și tarabele cu kitsch-uri ori mașinile blocate pe străzi, reclamele din vitrine, hainele aproape fără culoare, prin comparație cu lumea fanariotă – totul pentru ea arată strălucitor. Pentru femeia venită din trecut, Bucureștiul arată ca în vise. Știe că are parte de o aventură și, spre deosebire de cealaltă călătoare în timp, ajunsă din prezent în trecut, aceasta vrea să rămână pentru totdeauna în zilele noastre.

Dorim, de fiecare dată, ceea ce nu avem. Visăm la Crăciunul de altădată, pentru că nu ne mai putem întoarce la el, dar, desigur, ar fi tentantă și o călătorie în viitor. Cu aceste dorințe în minte, uităm să ne bucurăm de azi, de iarna de-afară, de străzile, așa mohorâte cum par, dar care mâine vor fi parte din nostalgie.
Prin urmare, aș zice să ne bucurăm de Crăciunul pe care-l avem fiecare, fără artificii și fără dorințe absurde și, mai ales, fără dorul apăsător pentru timpul care-a trecut. Suntem aici și-ascultăm clopoțeii telefonului personal. Putem deschide laptopul, putem trăi aventura infinită a epocii tehnologice. Contează doar ideea unui nou început: nașterea lui Cristos, a altui timp, a altui an. Regenerarea benefică a zilei de ieri. Mulți ani străluciți!
CHRIS SIMION-MERCURIAN, regizoare
La colindat, în opinci

Am copilărit în Ieud, pe Valea Izei, în Maramureș, într-un loc de poveste, unde Crăciunul începea în fața bisericii, cu Viflaimul (teatru popular jucat de săteni, inspirat din scene biblice despre Nașterea Domnului) și se termina de Sfântul Ștefan. Trei zile, de dimineața până noaptea, umblam la colindat în opinci, șugnă, lecrec și cămeșă, adică în port popular. Primeam mere, nuci și prăjituri de casă, dar cea mai mare bucurie era ocazia de a fi toți prietenii împreună, într-o gașcă mare, de peste 10 copii. Umblam din poartă-n poartă, pe la rudele tuturor, și cântam colinde, până când ne ruga gazda să ne oprim și să intrăm la căldură. Ieșeau aburi când cântam, de frig ce era, degetele de la mâini și de la picioare rămâneau înghețate și după ce intram în casă, dar nu ne păsa, eram fericiți, aveam copilărie adevărată, trăiam. Am fost acum doi ani acasă și m-am întristat. Copiii de astăzi pun colindele pe telefonul mobil și în loc de mere sau dulciuri, au cerut bani. Fără jenă. Direct. Realitatea asta mi-a arătat unde suntem și încotro ne ducem. Dacă nu facem acum ceva, acum când încă se mai poate, urmează o generație fără tradiție și fără memorie, adică fără identitate.
ELISE WILK, dramaturg
3 Crăciunuri
1986, Brașov, un cartier de blocuri

Mă trezește un zgomot cunoscut. Știu ce e și de unde vine. Îmi astup urechile. În parcare, lângă cele câteva Dacii învelite în huse verzi, oamenii taie porcii pe care îi țin în cotețe, lângă blocuri. Știu deja că zăpada e roșie de la sânge, așa ca în fiecare an, înainte de Crăciun, știu asta de anul trecut, și nu vreau să ies afară. Mai bine mă duc în sufragerie, mă urc pe un scaun, apoi de pe scaun pe masă și apoi încep să caut în bibliotecă în spatele cărților – știu că acolo e cea mai bună ascunzătoare pentru cadouri, iar eu nu mai am răbdare până de Crăciun. Sub un strat gros, de beteală argintie, le găsesc, în sfârșit: o mașină de spălat de jucărie și un câine roșu din catifea. Momentul în care le scot de sub beteală e una dintre cele mai vechi și mai vii amintiri pe care le am. Mă uit la mașina de spălat și la câine, apoi le așez cu grijă înapoi în sertar. Părinții nu trebuie să știe că le-am găsit. La fel cum nu trebuie să știe că, uneori, noaptea, mă duc la brad și fur câte o bomboană de ciocolată din staniolul argintiu. Pe urmă închid staniolul, ca și cum bomboana ar mai fi înăuntru. Până de Anul Nou, în învelișurile de staniol din pom n-o să mai fie nicio singură bomboană. Doar aer.
2001, un autobuz pe ruta Târgu Lăpuș – Cluj

Geamul autobuzului sclipește de parcă cineva ar fi lipit de el milioane de licurici. A înghețat complet. Prin niște crăpături în gheață pătrunde întunericul de afară. Șoseaua e pustie. Și pe urmă șoferul pune o casetă cu colinde și toată lumea din autobuz începe să cânte. E de parcă noi, oamenii din autobuzul ăsta, am rămas singurii oameni din lumea întreagă, e de parcă afară n-ar mai fi nimic și nimeni. În amintirea mea, cântăm câteva ore, în timp ce pe lângă noi alunecă brazi, case, dealuri.
2022, trenul IR Târgu-Mureș – Oradea, stația Războieni
Înainte să coboare, fata care a stat cu mine în compartiment și cu care n-am schimbat nicio vorbă timp de o oră, îmi lasă un baton de Milka & Oreo pe măsuța de lângă geam și-mi urează Sărbători Fericite! Nu-l mănânc. Peste câteva zile, va fi primul cadou pe care îl pun sub brad.
LILIANA URSU, scriitoare
Covorul fermecat

Cea mai puternică amintire din anii copilăriei cuprinde zăpezile de altădată, prin care călătoream curajoasă și fericită, trăgând după mine sania. Și zborul! Totul era plutire pe atunci, în țara numită Copilărie. Mângâierile mamei, mâinile ei mirosind a bunătate, a nuci și a vanilie, și a pace, și a promisiuni. Și plutire erau și cărțile citite de ea sau de tata, în serile cu fulgi mari, care redesenau lumea, îi împrospătau gustul și mirosul, adierea de cozonaci și de mult visatele portocale, de zvon de clopoței și de colinde. Iar când am învățat eu să mă împrietenesc cu literele și cu cuvintele, cu cititul, tot iarna s-a întâmplat, în lungile seri când călătoream în alte vieți și pe alte meleaguri, în alte ierni fabuloase, descrise în cărțile care mă făceau să plutesc pe un covor fermecat, deasupra unei lumi feerice, decorul magnific al oricărei copilării binecuvântate de Dumnezeu.
Într-o iarnă, tata mi-a meșterit o săniuță. Cu ea am câștigat întrecerea cu ceilalți copii de pe deal. Dar n-aș vrea să-l uit nici pe căluțul meu de lemn, făcut tot de bunul și priceputul meu tată, tot într-o iarnă, și așezat lângă bradul de Crăciun, alături de darurile aduse de Moș: o muzicuță, o căciuliță de lână și o carte cu Albă ca Zăpada și cei Șapte Pitici. Tot în acele ierni ne făceam singuri puținele podoabe pentru brad: conuri cu mici agățători meșterite de tata și învelite de mine în foițe argintii sau aurii de la ciocolatele primite și păstrate cu grijă de mama, globuri pătrățoase din carton, pictate în culori vii. Și o stea pe care o am și acum, făcută de tata, împreună cu bunicul. Globurile adevărate din sticlă colorată se găseau foarte greu și erau și foarte scumpe. Aveam doar șapte. Le am și acum, și ele însoțesc, de șaptezeci de ierni, bradul meu de Crăciun, alăturându-se noilor globuri și ghirlande aurii și beculețelor colorate și cântăcioase care însoțesc fiece Naștere a Domnului, dimpreună cu beteala colindelor fiului și ale nepoțeilor mei minunați și ale întregii familii. Miracolul de a fi împreună. Marea bucurie a Crăciunului!
Ion Longin Popescu, redactor „Formula AS”
Rugăciune pentru Crăciun

Pe mine, vraja Crăciunului mă arde și astăzi în capul pieptului și îmi aduce, deși mi-e rușine să recunosc, lacrimi în ochi. Pentru mine, Crăciunul a fost binele casei, liniștea, bucuria cea mare a reunirii familiale, pacea și lumina căminului încălzit. Crăciunul se petrecea la gura sobei, cu nuci, cozonaci și vin fiert, cu cântec de stea și de viflaim, cu povești de altădată, cu închinarea către răsărit a paharului, întru slava Celui ce se năștea în acea magică noapte. Chiar și mai târziu, când regimul de dictatură a devenit mai negru, petrecerea Crăciunului a rămas cea mai „eficientă” formă de rezistență anticomunistă. Ei spuneau „Moș Gerilă” și „sărbători de iarnă”, dar noi continuam să credem în Moș Crăciun. În fiecare apartament din oropsitele orașe românești, în fiecare casă de la țară, lumina bradului scânteia pentru o nație întreagă, vestind triumful credinței asupra întunericului. Era Crăciunul, era bucuria retragerii lângă ai tăi, din fața inamicului public care se dovedise sistemul opresiv. Era ocrotirea pe care ți-o acorda străvechimea cântărilor sfinte, spațiul creat din nimic pentru a sărbători.
După 1989, în libertate, bucuria Crăciunului a fost treptat împinsă în raioanele comerțului cu amănuntul. Sticloasa pojghiță a reclamelor a pus stăpânire pe tot ce era mai sfânt. Au apărut „crăciunii tineri” și „crăciunițele” în chiloței. S-a dat lumină verde consumismului indecent. Trăim într-o lume care parcă-și face harakiri, se autodevorează. O lume care adună tot ce are mai valoros și mai frumos din trecut, dându-i foc în piața publică și dansând pe margini, ca odinioară prostimea în jurul rugului Ioanei d’Arc. Asistăm la dezintegrarea sistemelor de valori tradiționale, în fața căreia „lumea nouă” de la începutul mileniului III se vede în imposibilitatea de a pune altceva în loc. Din fericire, salvarea vine din unele sate românești de munte – adevărat templu al valorilor naționale nepieritoare. Aici, Crăciunul încă este Crăciun. Dacă se întâmplă să fie și zăpadă, Crăciunul la gura sobei, între brazi, cu străluciri de steluțe și colinde străbune, te vindecă de tot aleanul de peste an, te scapă de singurătate, te introduce în comunitate cu o coroniță a norocului pe frunte. Nu știu, n-am auzit, n-am văzut să existe o sărbătoare mai luminoasă și mai emoționantă decât Crăciunul creștinilor români. Avem de purtat un singur legământ: să nu-l pierdem niciodată!
Anchetă realizată de GABRIELA LUPU
Nu are de ce sa va fie rusine pt ca va curg lacrimile vorbind de Craciun, Domnule Ion Longin Popescu…Asa ar trebui sa fie la toata lumea…Din pacate insa nu se prea intimpla…Semn rau ca nu sintem toti cel putin la fel….Onoare sufletului dv !