• Presa românească post-decembristă își are eroii ei. Printre aceștia se numără și Viorel Ilișoi, unul dintre cei mai dedicați și mai talentați realizatori de investigații și reportaje •
„Nu m-aș numi ziarist, ci autor de reportaje”
– Ești unul dintre jurnaliștii care chiar știu ce înseamnă presă: un jurnalist excepțional, autor de reportaje și de investigații… Cum ai ajuns în presă?
– Întrebarea asta a ajuns cam târziu la mine, fiindcă acum nu mai pot spune că sunt ziarist. Adică, de doi-trei ani nu mai lucrez într-o redacție, nu public într-un ziar, pe vreun un site, pe vreun perete. Nicăieri. Sporadic, mai dau câte un text la Pagini românești, revistă românească din Canada. Cu asta, adăugând și ce mai scriu pe blogul meu, pot să-mi zic, mai larg, publicist. Nu mă pot numi ziarist pe viață, așa cum își păstrează miniștrii titulatura, chiar și după ce nu mai ocupă funcția. Dar timp de peste 30 de ani, da, m-am numit legitim (și cu legitimație!) ziarist, lucrând, pe rând, la Atitudinea (Botoșani), Timpul (Iași), apoi, în București, la Național, Cotidianul și Jurnalul național, de unde am și fost dat afară în 2014. Atunci și acolo s-a terminat ogorul de hârtie și am început prașila virtuală pe excelentul site PressOne, alături de Mihnea Măruță, cu care mai lucrasem și la Cotidianul. Când a plecat el de la PressOne, am plecat și eu. N-a mai rămas din mine, ziaristul vechi, decât amintirea, obișnuința amicilor și a cititorilor (iată că și a ta!) de a mă numi ziarist, plus niște reportaje salvate pe blogul meu și alte reportaje salvate în volumele Cele mai frumoase reportaje și Eroii mei. Investigația jurnalistică am practicat-o mai puțin, am scris aproape exclusiv reportaj. Întâi lamentabil, apoi din ce în ce mai bine, pe măsură ce învățam, până am ajuns la o formulă de reportaj cumva mai personală și apropiată mai mult de literatură. Drept pentru care i se și zice, justificat, reportaj literar. Am scris și știri, comentarii, editoriale, anchete, am încercat și fotoreportajul, însă foarte puțin. Rafinând și mai mult statutul meu în presă, m-aș numi nu ziarist, noțiune mult încăpătoare, ci, mai precis, autor de reportaje.
Cum am ajuns în presă? Chestiunea devine aproape irelevantă acum, când iată-mă și ieșit. Am povestit asta într-o proză intitulată chiar așa, Cum am devenit ziarist, cea care deschide volumul de povestiri Strălucitor, pentru care am luat premiul „Observator cultural”, pentru cea mai bună carte, la secțiunea MEMORII, dar nu sunt memorii acolo, sunt povestiri. Mai mult sau mai puțin strălucitoare.
„În țara asta, presa a mutat munți”
– Ce îți doreai să schimbi prin articolele tale?
– La început nu-mi doream să schimb ceva. Întâi, pentru că nu aveam nicio perspectivă, un ideal, ajunsesem absolut întâmplător într-o redacție, unde nu mă așteptam să și rămân, apoi, pentru că nu știam că un text de ziar poate schimba ceva. Am observat mai târziu că se poate asta și am început să am și idealuri, care finalmente s-au dovedit a fi iluzii. Dar să nu fim exagerat de pretențioși, și iluziile sunt bune la viața omului. Te hrănești din ele, te sprijini pe ele, îți colorezi cu ele orizontul. Mare lucru nu cred că am reușit să schimb, la scară mare, dar ici și colo, tot s-a întâmplat ceva: o cauză câștigată, o viață salvată, demascarea vreunei mârșăvii, un adevăr spus tare, un zâmbet adus unui cititor, o bătaie de inimă. Fiecare ziarist în parte nu mută mai mult de un fir de nisip, dar, conjugate, eforturile presei au mutat munți în țara asta. Așadar, nu pot spune că am făcut personal mare lucru, dar mă simt parte, mai bine zis părticică, din marele mecanism al presei libere.
Un desenator pe apă
– Ai scris reportaje care vor rămâne în istoria presei românești. De care dintre ele ești cel mai mândru?
– Asta n-avem de unde să știm: ce va rămâne din tot ce am scris noi în presă. Poate nu va rămâne nimic, a murit totul în ziua publicării. Pot să admit, judecând cu un optimism exagerat, că, în cazul meu, textul de ziar sortit să trăiască o zi, măsurându-se cu cotul, poate va mai cutreiera un pic prin lume, fiindcă am apucat să-l pun într-o carte. Asta e condiția ziaristului, să fie un arhitect al efemerului, un desenator pe apă. Și poate că tocmai în asta stă măreția lui, în asumarea acestei condiții umile, a evanescenței. Încă!
Să aleg unele reportaje de-ale mele, care-mi plac mai mult decât altele, e dificil. A trebuit să fac asta când am fost nevoit să alcătuiesc sumarul cărților. Nu e chiar ca alegerea unei mame, căreia toți copiii ei îi sunt dragi, dar tot e dificil. Unele nu-ți mai plac acum, când le treci prin sită, dar ți-au plăcut altădată, și poate altele care nu te încântă acum îți vor plăcea cândva. Gusturile noastre se schimbă. Percepția. Cel mai ușor de lăsat la o parte au fost reportajele datate, legate de un eveniment anume, care astăzi nu mai are aceeași rezonanță, poate cititorii de azi nici nu mai știu despre ce a fost vorba – iar un reportaj nu rezistă doar prin forma lui, prin stil, are nevoie și de inima lui care să palpite în continuare, de eveniment, de context. Uneori îmi mai revine în minte câte un text… de fapt, nu textul, ci senzația avută când l-am publicat: de încântare sau de dezamăgire. Indiferența nu lasă urme, nu atinge memoria.
Îmi amintesc că am lipsit o perioadă îndelungată de la redacție, aveam o luptă grea cu depresia, mă îngenunchea. Eram la Cotidianul atunci. Când am revenit, sleit, clătinându-mă pe picioare de atâta lehamite de tot și de toate, tocmai se ținea o ședință în care se hotăra să fiu dat afară, pentru absență îndelungată. Am pus pe masă un reportaj despre tinerii care testau jocuri video la Ubisoft. Cristian Grosu, redactorul-șef, și Doru Bușcu, șeful suprem, au citit textul și au spus: „Ok, te mai ținem; uite, de astea să ne mai dai!”. L-au publicat cu deschidere pe pagina întâi. Și mai sunt multe de care îmi amintesc, acum cred că mi-ar plăcea, am un fel de nostalgie a lor, dar nu știu dacă mi se vor părea la fel de bune când, printr-un noroc, aș da de ele. Până la urmă, tot m-au dat afară de la ziar, în primavara lui 2006, după câteva luni de absență, și m-au reprimit tot așa, cu un reportaj pus pe masă, ceva despre crescătorii de melci. Dar nu mai eram angajat, doar colaborator, pe bază de contract. Din 2006, nu am mai avut carte de muncă, am mers așa, la înțelegere, colaborator, până acum doi-trei ani.
O să vă tăiem capul ca la gâște
– Cât de mult a trebuit să te lupți cu politicul, ca să poți scrie?
– Cu psihicul m-am luptat, nu cu politicul. În 1990, la gazeta Atitudinea din Botoșani, scriam ce voiam, fără vreo imixtiune politică. Bine, veneau telefoane, indicații, sugestii, ridicări din sprânceană, dar nu le băgam în seamă, nici eu, nici colegii mei, scriam ce gândeam, cum puteam, și nu au existat repercusiuni din partea autorităților. Eram tineri, independenți, aveam chef de bătaie. Loviturile veneau însă din altă parte. Botoșănenii, în general feseniști, deveneau cam isterici când scriam urât despre idolul lor, Iliescu. Ne-au uns ușile cu rahat, ne-au spart geamurile, am luat și o scândură în cap, noaptea, pe neveu, ne trimiteau scrisori de amenințare: o să vă tăiem capul ca la gâște! Iar tipografii, și ei feseniști, au refuzat să ne mai tipărească turbulenta gazetuță. A trebuit să facem greva foamei pe scările CJ al FSN, actualul Consiliu Județean, ca să primim iar acces la tipar. A venit și TVR, singura televiziune de atunci. Cred că a fost prima grevă a foamei din Botoșani, după lovitura de stat, și poate și din țară. Februarie-martie 1990, cam așa. Mulți nici nu știau ce înseamnă asta. Ieșeau femeile de la Confecții, treceau pe lângă noi și ne lăsau la picioare pachețele cu mâncare, că ele asta credeau că înseamnă greva foamei: să n-ai ce mânca.
Din 1991 și până la sfârșitul lui 1997, am lucrat la Timpul, din Iași. Întâi a fost un săptămânal social-politic-cultural, apoi, din 1993, revistă lunară de cultură. Acolo, chiar n-aveam nicio tangență cu politicul. Din ianuarie 1998, la 30 de ani, am intrat în presa adevărată, la cotidianul Național. De la început am scris numai reportaj, foarte rar câte o știre sau altceva. Și până am ieșit de tot din presă, numai reportaj am scris. Specia asta jurnalistică te ținea departe de presiunea politică. În mod direct nu am simțit-o niciodată, fiindcă nu era prea mare interes politic față de poveștile mele, n-a venit vreun lider să conteste calitatea unei metafore. Nici la Jurnalul național, nici la Cotidianul nu mi s-a respins vreodată vreun text pe motive politice. Nici nu mi s-au dat indicații. Dar la secțiile Social și Politic, da, colegii mei sufereau chinuri grele. Am fost un norocos, nu?
„Eram distrus. Am pierdut serviciul, apoi și nevasta”
– Cât te-a costat și cât te costă independența?
– Dacă m-aș fi înrolat politic, să-mi vând talentul și conștiința, n-aș fi trăit atâția ani în sărăcie, uneori chiar neavând ce mânca. Aveam colegi foarte descurcăreți, la Politic, la Sport, care nu știu cum făceau, se lipeau de ei sume nu știu de unde venite, case cu repartiție de la primărie, mașini bune, chestii din astea. La mine nu venea Lis să-mi spună, uite, te iau cu mine în delegație în Azerbaidjan, cu diurnă de 100 de dolari pe zi (eu aveam salariul de 120 de dolari pe lună), scrie și tu un reportaj frumos despre azeri, cum țes ei covoare minunate, bagă niște metafore de efect! Nu! Am suferit mult, am ajuns la acea depresie despre care-ți spuneam mai înainte. N-am mai ieșit 6 luni din casă, din 3 Decembrie 2005 până pe 28 Mai 2006, am pierdut serviciul, apoi și nevasta, copilul cred că mă ura, neînțelegând ce mi se întâmplă, eram dator vândut… ce să mai spun, eram distrus. Nu știu cum am găsit în mine un grăunte de speranță, o adiere de putere ca să mă ridic și să merg înainte. Cred că a fost o minune de la Dumnezeu. Am plecat din ultima redacție, Jurnalul național, în Noiembrie 2014, sărac, cu ultimele 7 salarii neplătite (mă judec și acum pentru ele, e un proces început în Ianuarie 2015, trăiască Justiția Română!) și am început să vâslesc din greu, singur în barcă, adică independent. Și, poate o să te mire, am dus-o și o duc mai bine decât la ziar, ceea ce înseamnă că poate am fost un manager mai bun decât șefii mei. Trebuie să spun că am și fost susținut de prieteni, de cititorii devotați (nu le spun fani, nu-mi place). Acum trăiesc din scrisul meu, stau pe picioarele mele (precar, dar liber!) și le sunt recunoscător tuturor celor care m-au ajutat într-un fel sau altul să rezist, să ajung aici. Am de povestit momente incredibile de omenie, dar n-ar fi destul spațiu. Cel mai bun fel de a trăi e să fii independent. De capul tău. Trăiesc asta acum.
„Limba presei de azi, mai ales în audio-vizual, e pur și simplu înspăimântătoare”
– Ce se putea la începuturile presei libere și nu se mai poate acum?
– Se putea să existe presă cu adevărat liberă mai multă, iar acum există doar prea puțină. Exista un entuziasm, un idealism, o pasiune care mi se pare – nu că au dispărut, dar s-au subțiat, au început să conteze prea puțin. Presa e făcută acum, în mare parte, de slujbași, nu de visători care împătureau eternitatea în carnetul de notițe de la piept. Se putea scrie într-o limbă română mai bună decât acum. Limba presei de azi, mai ales în audio-vizual, e pur și simplu înspăimântătoare. La începuturile presei se putea să faci pușcărie pentru un articol, cum mi s-a întâmplat mie, fiind condamnat la 3 luni de închisoare cu executare, iar acum nu se mai poate, au fost scoase din codul penal acele odioase articole. La începuturile presei libere, chiar puteai fi liber, acum nu prea se poate; presa e acaparată de indivizi cu interese proprii, politice, economice, de putere, sau de corporații gigantice, este supusă presiunii banului – a se vedea cum, recent, jonglerii jocurilor de noroc au dictat la Libertatea și Gazeta sporturilor. Contează doar banul, banul, banul. Se face presă mai mult pentru bani și prea puțin pentru zborul diafan, către cititor, al unei metafore bine ticluite. Și prea puțin pentru adevăr, pentru dreptate, pentru principii. La începuturile presei libere, era plină țara de ziare adevărate, de hârtie, iar acum nu prea mai sunt. La începuturile presei libere eu eram tânăr, iar acum nu mai sunt. Pe atunci visam, îndrăzneam – și asta se poate și acum.
– De ce ai simțit nevoia să devii proprietar de editură, în țara asta în care nu prea se înghesuie lumea să citească?
– Pur și simplu așa s-a întâmplat, așa au curs lucrurile, natural, la fel ca atunci când am intrat în presă. Ar fi fost mai greu să ajung producător de cuie și caiele, unde nu am nicio competență, așa că m-am îndreptat firesc spre cărți, ceva ce îmi era oarecum familiar. Dar când spui „proprietar de editură” sună nu știu cum. Editura GRI, înființată în 2013, când presimțeam că nu voi mai face mulți purici la ziar, a scos fix 11 cărți, deci una pe an. În momentul de față, editura proprietarului are 3.200 de lei în cont, deci mai puțin de un salariu minim pe economia națională. O să-ți trimit extrasul de cont pe e-mail. Dar nu are datorii, nu-i cere nimeni falimentul, așa că o duc târâș-grăpiș, de la o lună la alta până scot o carte nouă și se mai adună ceva osânză pe plăpânda editură. Una peste alta, cumva am scos-o mereu la capăt până acum și sper să se întâmple la fel și de aici înainte, în ciuda previziunilor catastrofale din economie. Mă ține în picioare și gândul că fac ceva deosebit, ceva nobil, anume scot cărți. Puține, bune sau proaste, dar cărți.
– Ești un fel de Don Quijote?
– Sunt mai degrabă propriul meu scutier. Sunt singur pe lume și dacă nu am eu grijă de mine, nimeni nu se preocupă. Și Editura GRI e Rosinanta mea. Sper să nu schimb calul. Și sper să mai găsesc nebuni care-și petrec mult timp din viață holbându-se la niște foi scrise, înfiorându-se la foșnetul lor. Aceștia sunt niște Don Quijote adevărați, cititorii. Pentru ei mă urc noaptea în nori, când scriu, și suflu în morișca morilor de vânt.
Comoara de sub cocleală
– Aș vrea să vorbim despre eroii tăi. Cine sunt, cum au devenit personajele tale, de ce sunt eroii tăi și de ce ar trebui să devină și eroii altor români?
– Te referi la cartea mea de reportaje, Eroii mei. Sunt, cu două-trei excepții, oameni pe care i-am întâlnit, i-am cunoscut, i-am admirat. Oameni de lângă noi, dar pe care nu prea-i vedem. Un profesor, un muzician, un meseriaș, un șofer de tir, un preot sau un fermier etc., toți din provincie, ascund sub haina anonimatului lor adevărate comori, oameni remarcabili care, cu aura lor, luminează totul în jur. Trebuie doar să zgârii puțin cocleala ca să dai de comoară. Sunt eroi, pentru că rezistă eroic în vremurile astea, păstrându-și autenticitatea, și pentru că pot fi – și chiar sunt – modele pentru noi. Le-am zis eroi ai mei pentru că i-am filtrat prin sita criteriilor mele, corespund imaginii mele despre eroismul contemporan, dar cred că la fel de bine pot fi eroii oricui din țara asta. Prin ei am încercat să redefinesc eroismul, să-l cobor din mit în cotidian și să arăt că trebuie să ne reinterpretăm realitatea, să ne întoarcem spre resursele noastre de umanitate splendidă, să vedem oameni și acolo unde par să nu fie. Avem atât de mult lângă noi, dar ne tot lamentăm că totul se degradează, că dispar reperele, că ne însingurăm, că ne dezumanizăm. Nimic mai fals. Poveștile de viață istorisite de mine în Eroii mei arată o Românie profundă, prezentă, vie, la care ne-am dezvățat să privim, trăind în cercul nostru strâmt, în lumea click-urilor și like-urilor noastre, în egosfera propriilor idei și opinii, pe care nu le mai împrospătăm cu aerul sănătos al realității. Ceva te va mișca profund la fiecare poveste din cartea asta.
„Sunt creativ la cratiță”
– Împărțim un oraș în care nu am locuit în același timp, dar tu ai simțit nevoia să scrii despre el: Galațiul. Un oraș muncitoresc, greu de crezut că putea inspira un scriitor cu ceva. Cum a fost la Galați și de ce ai scris despre el?
– Am ajuns în Galați în Noiembrie 2014, după ce am fost dat afară de la Jurnalul național (de data asta nu fiindcă nu frecventam redacția, ci fiindcă nu mai erau bani pentru susținerea unei secții de reportaj). La Galați am fost un fel de mentor, câteva luni, pentru ziariștii de la Viața liberă, pe care patronul îi voia autori de reportaje. N-a prea mers. Dar acolo n-am stat numai la catedră, ci am umblat și prin oraș, prin județ, mi-au ieșit câteva texte foarte bune, o spun fără modestie, vreo trei sau patru se regăsesc în masivul volum Cele mai frumoase reportaje, aflat acum la a doua ediție. Și am mai scris un text, iarăși foarte bun, intitulat Jurnal gălățean, publicat în volumul Strălucitor. Povestesc acolo ce chinuri am îndurat într-o garsonieră lipsită de apă caldă și căldură, situație în care se afla jumătate de oraș. Dar chinurile astea au fost numai un pretext pentru a analiza într-o manieră hazoasă niște metehne general românești din politică, administrație, mentalități etc. De ce am scris? Pentru că după ani și ani de presă, începi să capeți conștiința că ai datoria de a vorbi despre ceea ce vezi, de a lăsa mărturie. Asta trebuie să facă și un scriitor, am învățat de la Paul Goma, să fie martorul timpului său. Și am scris. A ieșit o proză cu calități de care, din modestie, mă abțin să vorbesc.
– Iubești mâncarea bună: dă-ne, te rog, rețeta ta infailibilă.
– Da, sunt un gurmand. Gătesc fiindcă trebuie să mănânc și nu pot trăi doar cu sendvișuri. Sunt expert în răcituri, fac pâine de casă la o mașină de copt, rulez vreo 20 de feluri de mâncare, cam ce se mânca la mine acasă, în copilărie, dar din curiozitate încerc și altele și de obicei îmi ies. Sunt creativ la cratiță, încerc fel de fel de lucruri noi, combinații, totul la inspirație, deci nu am o rețetă anume, asta ar fi sfârșitul creativității și intrarea în rutină, ceva ce mă sperie. Rețetele mele nu există, se nasc pe moment. Pot să-ți dau însă una la care nu se mai pot aduce îmbunătățiri, s-a ajuns cu ea la perfecțiune: ouă fierte. Deci, fii atentă: se iau ouăle, se pun în cratiță și se fierb în apă clocotită fix 7 minute, ca să iasă molcuțe. Altceva nu risc să spun, că cine știe ce iese… și nu te joci cu mâncarea omului!
– Ce urmează să mai facă în curând ziaristul, scriitorul și editorul Viorel Ilișoi?
– Ziaristul Viorel Ilișoi nu mai există, scriitorul va scrie cât va mai avea mintea limpede, iar editorul va merge pe sârmă, deasupra oceanului de incultură, până când va ajunge pe insula cititorilor. Și nici moartea nu-i va despărți.