Mnihaiu
Când se apropie Noiembrie, îmi plănuiesc, de obicei, un drum până la capătul de nord al țării, acolo unde am crescut. Asta, pentru că în primele zile ale lunii sunt pomeniți în toate cimitirele cei duși în „ceia lume”. Luminația este o sărbătoare impresionantă. N-ai cum să uiți asta niciodată, chiar dacă ești străin de loc și treci doar întâmplător prin satele de acolo, la vremea înserării, când cimitirele sunt luminate de mii de lumânări aprinse. Ard dealurile de flăcăruile lor, puntea dintre cele două lumi se scufundă, unindu-i cumva pe vii și pe morți într-o sărbătoare a veșniciei.
Luminația se pregătește cu zile înainte, și primul pas este curățarea mormintelor de buruieni, împrospătarea pământului de deasupra, greblarea frunzelor uscate. Pentru o astfel de pregătire de sărbătoare pentru cei duși mergeam înspre cimitir, în ziua aceea de care vreau să povestesc acum. Purtam o sapă și o greblă și duceam o găleată mare, plină de crizanteme, pe care urma să le pun pe mormintele celor din neam, mai numeros, acum, în lumea de dincolo, decât în aceea de aici. Cimitirul este în vârful unui deal, care începe la capătul grădinii în care am copilărit. Pe vremuri, treceam de multe ori în joacă dincolo, sărind gardul despărțitor, și mă gândesc acum că poate la fel de ușor este și când treci de aici în „ceia lume”. În ziua despre care vorbesc nu am ajuns prea repede la mormintele noastre, pentru că încă dinainte de a trece gardul am auzit un plâns bărbătesc, sfâșietor în durerea pe care o ascundea. N-am îndrăznit să înaintez, omul acela își striga durerea și neputința cu mare amar. M-am oprit și m-am așezat pe iarbă. Soarele revărsa o lumină clară peste pădurea din apropiere, frunzișul copacilor părea cuprins de o volbură aprinsă, cerul spre care se înălța disperat glasul omului, pe care nu puteam să-l văd, ci doar să-l aud, era tare înalt și încremenit într-un senin străin și rece. Era atâta patimă în plânsul acela, încât, la un moment dat, am avut senzația că văd durerea lui întruchipată într-un fel de ceață alburie, care se ridica peste cimitir. Am așteptat până când plânsul acela s-a liniștit și s-a transformat în suspine mai resemnate, oarecum, iar când, în sfârșit, am trecut pe lângă mormântul proaspăt lângă care ședea, am văzut că era Mnihaiu, vecinul nostru de peste deal. M-a recunoscut, oarecum bucuros, deși nu ne mai văzusem de mulți ani, și mi-a spus că i-a murit Măria, nevasta, că a rămas „a nimărui” și că-i vine să nu se mai ducă acasă din cimitir, că nu mai are pe nimeni care să-i calce pragul. „Și mâțu s-o dus în lume, de când mi-o murit fimeia, și cânele îi tăt lingav de-atuncea, numa stă și nu mai latră”. Tare m-au impresionat plânsul lui și durerea spusă în vorbe simple, dar nu m-am priceput să-i alin suferința, deși trecusem și eu prin pierderea unor oameni dragi.Vorbele pe care le-am spus ca să îl îmbărbătez au căzut între noi ca niște bulgări de lut pe-un mormânt. Mnihaiu a plecat fără să salute și fără să se uite înapoi. L-am urmărit cu privirea până a trecut de cotul uliței care duce la casa lui. Lumina se înclina spre asfințit, fumuri amare, de la focurile aprinse cu frunze de nuc, se înălțau către cerul tot mai rece.
Marișca pitica și cuptorul de lut
Erau câțiva oameni mai ciudați în satul copilăriei mele, cu care mă întâlneam fie pe uliță, fie atunci când veneau în curtea noastră, pentru cine știe ce vorbă cu Buna. Îmi amintesc de gângavul Dancoș, care umbla pe uliți fără vreun rost anume, mestecând mereu frunze de tutun; de Todor, întors din război cu mințile rătăcite, care păzea niște capre cu care făcea militărie „țais”, pe dealul cu mesteceni, unde-și avea el „bataleonul”; de baba Hermina, cocoșata, care venea la noi să ceară zahăr și când cerea, aplecată fiind de la mijloc, își răsucea doar capul, ținând o ureche dezvelită de sub năframă, ca să audă mai bine ce-i zicea Buna. Dar cel mai bine o cunoșteam pe Marișca Tepșibe, o femeie tare, tare mică, o pitică, pe care oamenii o angajau să le lipească vatra cuptoarelor de pâine, cu lut. Atâta era de veselă și atâta râdea Marișca din orice, de ziceai că nu-i din lumea asta. Ajunsă la noi în curte, își sufleca poalele fustelor largi, le ridica și le lega cumva la brâu, ca să se poată mișca mai ușor. După asta își pregătea lutul galben, amestecându-l cu apă și cu paie tăiate mărunt cu toporul. Îl călca în picioare, pus într-un lighean mare, apoi se spăla, intra în cuptor și lucra acolo câteva ceasuri, până când lipea „ceriul cuptiorului”, cum zicea ea. O urmăream cu mare atenție, și-mi amintesc bine cum se sprijinea – când pe un picior, când pe altul, atunci când trebuia să apese lutul și să-l întindă uniform. Cât stătea în cuptor, Marișca flișcăia ori cânta de răsuna ograda de veselia ei. Îi sclipeau ochii galbeni-verzi ca la mâțe, în întunericul cuptorului, și mă cam feream să mă uit drept în ei, că rămâneam încremenită de frică. Cam pe la jumătatea lucrului, Buna o omenea cu o plăcintă caldă și cu un pahar de rachiu îndulcit cu semințe de chimion. Ieșită „la lărgământ”, Marișca se întindea și se strâmba în toate felurile, ca să-și dezmorțească „stinarea” și picioarele înțepenite. „Hai să vezi stielele!”, mă chema ea, viclean, ca să mă tragă și pe mine în cuptor, dar mi-era frică și mă țineam departe de ea.
Trăia bine Marișca din lipitul cuptoarelor, era singura de pe valea noastră care făcea treaba asta, tocmai pentru că era așa de mică și se vâra ușor pe ușile lor. Măcar o dată pe an, cuptoarele trebuiau reparate, lipite, văruite pe dinafară, și asta se întâmpla cel mai târziu înainte de intrarea în postul Crăciunului, când încă nu era prea frig, înainte ca brumele groase să facă repetiție pentru zăpezi. În vremea aceea, toți oamenii din sat își făceau pâinea acasă, după cum le era placul, mai mare ori mai mică, amestecată cu făină neagră, cu mălai ori cu secară, cu ceapă ori cu cartofi. Sunt sigură că pâinile, plăcintele ori turtele rumenite în cuptoarele lipite de Marișca purtau în miezul lor ceva din veselia cu care lucra.
Neamuri de găini și pisici
M-am născut într-o casă în care mâța, câinele, cocoșul, găinile, vaca, bivolița și porcul făceau parte din familie fie prin naștere, fie prin cumpărare ori prin „schimb”. Schimbul se făcea, de obicei, cu gospodarele de pe alte uliți, și Buna ieșea mai mereu tare mulțumită din asemenea târguieli, pentru că era meșteră mare la vorbe dulci și știa să-și laude marfa cu mare sârg ca să obțină ceea ce dorea.
Aduse în ograda noastră, animalele nou venite erau tratate în primele zile preferențial, cu mâncare bună și multă, cu mângâieri și alintări, ca să se obișnuiască ușor cu noi, cu celelalte viețuitoare din ogradă și cu locul cel nou. Aveam și eu misia mea, tare importantă mi se părea pe-atunci, de a le apăra de bătaia vreunei locatare mai vechi. Îmi amintesc cu drag și duioșie de mâța sură Lili, luată pentru mine de la baba Catarina, la schimb cu 5 ouă, de găinile Todorica, Marișca, Raveca, cele mai aprige cloști care-au crescut generații și generații de pui, de scrofița Monțiko, de măscurașul Poaliko, de motanul Moisică, de câinele Ioanci, de cocoșul Mikloș. De cum apăreau în curtea noastră, primeau nume ca ale oamenilor, pentru că, după cum mi-a spus Buna, dacă ne-a fost dat să împărțim curtea, grădina și casa cu aceste viețuitoare, apoi era musai, obligat, ca ele să înceapă să semene, cât de cât, cu noi. Dar și noi cu ele, își termina Buna lecția, uitându-se lung la mine, ca să iau aminte și să nu mai fiu altă dată „mâță hoțoaică”, adică să nu mai șparlesc pe ascuns bunătățile din credenț, ci să cer omenește, cu „Te rog frumos, dragă Bună!” și cu „Mulțumesc!”, la sfârșit. Ea zicea, ea auzea, că eu aveam multe treburi mai serioase de dus la capăt, să văd cum își ascunde Ioanci oasele rămase în pământ, să o urmăresc pe bivolița Matrona cum omoară muște cu coada, să râd de vaca Suruca, care-i făcea freza vițelului cu limba și, mai ales, să pândesc tot ceea ce se întâmpla în lumea pisicărească, cea mai numeroasă în curtea noastră, după aceea a păsăretului. Și de la pisici ai ce învăța pentru o viață întreagă!
Căluțul de aluat
Prima mea întâlnire cu vorba „târg” a stat sub semnul unui șirag de mărgele făcute din aluat de biscuiți. Nu le-am mâncat. Culoarea lor rozosină nu prea m-a îndemnat la asta, dar le-am purtat cu mare mândrie până s-au sfărâmat. Mi le-a adus Buna într-o toamnă, pe vremea când târgurile erau adevărate sărbători, de la care ea se întorcea de fiecare dată cu povești și întâmplări nemaiauzite și nemaivăzute până atunci, dar și cu târguieli și mici daruri, cărora în Maramureș li se spunea „Puiul târgului”. Poveștile ei au fost întotdeauna uluitoare, minunate, de negândit, exagerate cu bună știință mult peste realitate, de dragul uimirii mele. Descrierea în mare amănunțime a târguirii, a prețăluirii, a cumpărării, până la urmă, era mai ceva decât aventurile lui Alexandru Machedon, cu care-mi umplea capul unchiașul Andriș. Intra Buna cu ușurință când în rolul cumpărătorului, când în cel al vânzătorului, și le juca la fel de bine pe amândouă, de nu mai știam de partea cui să fiu și cu care să țin.
De la târguri Buna mi-a adus bomboane de zahăr ars, ca niște cârje în două culori, halviță înfășurată în hârtie cerată, bucăți de zahăr sticlos înșirate pe sfori, un pieptănaș colorat, un titirez, niște jucărele din lemn. Odată, „Puiul târgului” a fost o pereche de cizme de cauciuc, însoțite de o gutuie uriașă, cum nu mai văzusem niciodată. Cizmele le-am purtat de câte ori ploua afară, gutuia am ținut-o în fereastră până aproape de Crăciun, când Buna a copt-o, după ce a umplut-o cu sâmburi de nuci și miere.
Buna cumpăra din târguri tot ceea ce nu putea să facă ea în gospodăria ei – pânzeturi țesute din cânepă, din care-și croia ștergare, „fotoghin”, petrol pentru lampa cu care lumina grajdul, nasturi colorați, ace de cusut ori de împletit ciorapi, caliscă pentru șoareci, vreun butoiaș de lemn pentru ținut „țidăra”, oțetul de mere, păsat din mălai, chibrituri, la care le zicea „mașini de aprins focul”, lumânări, vreo covecioară de frământat aluatul, linguri de lemn. Își mai lua uneori câte o cratiță ori o oală, dacă îi plăcea desenul de pe burta lor, vreun scul de lână pestriță ori doar doi, trei coți de fașie din pânză tare. Din asta croia frânghiile late cu care își agăța coșul cel mare de umeri.
În toate satele așezate la poalele Gutâiului, târgurile de toamnă începeau cam de pe la Sfânta Chiva, adică de pe la mijlocul lui Octombrie. Nu le mai știu chiar pe toate, dar țin minte că cele mai mari, de Sâmedru și de Sfinții Arhangheli, aveau loc la Lăpuș, unde Buna se ducea întotdeauna cu mătușa Onița, sora ei. N-am fost niciodată cu ele, era cam departe Lăpușul și „nu era de nasul meu” să merg atâta cale pe jos. Dar la târgurile din Ocna Șugatag, Șurdești ori Mănăștiur, care erau mai aproape de casa noastră, m-a luat Buna de câteva ori și pe mine.
Când am ajuns prima oară cu Buna la un târg din Mănăștiur, am înțeles că ceea ce îmi povestise era floare palidă pe lângă ceea ce am văzut cu ochii mei. Degeaba mi-a spus cum „s-a târguit” pentru o bucată de diftină, din care și-a cusut pe urmă o rochie, până când n-am văzut-o cu ochii mei cum vorbea cu un om de la care a cumpărat, după lungi și întortocheate discuții, două lămpi de porțelan. Atâta s-a învârtit pe lângă masa negustorului, atâta i-a dat ocol, întrebând de alte mărfuri expuse, ca și cum n-ar fi interesat-o de fapt lămpile, că eu începusem deja să nu mai am răbdare. Abia când, după lungi povești, a pus în coș lămpile, înfășurate într-un braț de fân, să nu se spargă până acasă, am văzut că-i pare bine de ele și atunci am priceput că s-a târguit bine cu omul acela și că l-a câștigat la târguială, că prea era veselă. Văzând-o bucuroasă tare, am tras-o mai aproape de masa cu dulciuri, ca să am și eu partea mea. „Puiul târgului” din anul acela a fost un căluț din aluat, care avea lipită pe burtă o oglinjoară, nu mai mare decât un ban. Până să mă tragă Buna lângă ea, ca să facă loc unui om ce ducea în spate niște saci uriași, plini de lână, am apucat să văd în oglindă un colț de cer înnorat, vinețiu, din acela care anunță zăpezi.
Focurile de toamnă
În prima parte a toamnei, când zilele erau încă senine și calde, zorul era mare, ca să putem strânge toate roadele din livadă și din grădina de zarzavat. Când toate erau adunate şi puse la adăpost în pivniţă sau în cămară, așteptam o zi uscată, fără ploaie şi fără ceaţă, o zi în care soarele să topească până pe la amiază bruma aşezată în timpul nopţii. Abia atunci ieşeam cu grebla şi strângeam frunzele căzute în strat gros pe sub pomii din livadă. De obicei, făceam mai multe grămezi mari, câte una sub fiecare din nucii bătrâni. Dacă Buna nu le dădea foc imediat, îmi luam avânt de pe deluşor şi mă aruncam peste frunze, ca şi cum ar fi fost o saltea. Aşa îmi luam oarecum rămas bun de la ele. Greblate, rupte şi strivite, frunzele aveau un miros puternic şi aspru, aproape înţepător. După ce le aprindeam, fumul gros punea stăpânire peste întreaga grădină. Câteodată, fumul se ridica drept, spre cer, odată cu scânteile sclipitoare ce se zbăteau să ajungă tot mai sus. Dacă puneam şi coji de nuci în foc, ardeau aruncând scântei și clipeau apoi multă vreme în noapte. Alteori, când era înnorat şi cerul apăsa greu peste copaci, fumul nu se mai ridica, ci se împrăştia printre pomi, încolăcindu-se subţire pe după crengile lor umezite de frig. Atunci, focurile ardeau mai multe zile în şir, se aprindeau brusc, zvâcneau în flăcări vii o vreme, pentru a se stinge şi a arde mocnit, apoi, cine ştie cât, până când o altă pală de vânt le aţâţa iar. Un miros amărui de frunze arse de nuc umplea livada, grădina şi toată casa, dacă lăsam din nebăgare de seamă o uşă deschisă. Totul era amar, şi hainele, şi părul, până şi ceaţa care ne învăluia după ce era greblată toată grădina, și-nfriguraţi, adunam uneltele, le duceam către magazie. În grămada de frunze mai zvâcnea din când în când câte o flacără trufaşă. Şi când, până la urmă, şi aceasta se stingea şi se lăsa o linişte amorţită peste lume, ştiam că nu mai era mult până când venea iarna.