FORMULA AS ÎN ȚARA OAȘULUI

Dacă-i întrebi pe oșeni ce anume îi face atât de speciali față de românii din alte părți îți vor spune, fără să stea pe gânduri, că ei se trag din „dacii liberi”. „Dacii liberi” sunt o temă esențailă a istoriei noastre: din păcate, comuniștii au folosit-o în propaganda anti-imperialistă, pentru ca, mai nou, în epoca demitizărilor, să se găsească destui care să pretindă că civilizația dacică a fost făcută una cu pământul de romani și că poveștile cu dacii liberi sunt simple înflăcărări naționaliste. Toamna asta, când pandemia ne-a oprit să ajungem în Occident, pe vechi urme românești, am hotărât că e cel mai bun moment să explorăm nordul extrem al țării, tărâmul antic al dacilor liberi. Mare ne-a fost bucuria să găsim, chiar pe granița Țării Oașului, probe senzaționale ale existenței dacilor liberi, despre care, din păcate, se știe nedrept de puțin la noi.

„Kilometrul zero” al expediției spre nordul țării se potrivește să fie Țara Hațegului. Lăsăm în urmă vârfurile încă verzi în care se ascundea, acum 2.000 de ani, minunata salbă de cetăți dacice, iar autostrada dintre Deva la Cluj ne trage, cumva magnetic, înspre nordul țării. Am pornit din inima pulsând de istorie a regatului dac și mergem spre marginile sale. De cum trecem de munții Sălajului, fosta graniță a Daciei romane, intrăm, kilometru după kilometru, pe tărâmul dacilor nesupuși. De la un punct încolo, Someșul, cu unduirile lui de argint viu, merge paralel cu șoseaua și te conduce direct la destinație, în Țara Oașului.
La nord de valea Someșului, sub un soare cu nostalgii văratice, ne trezim într-o câmpie mănoasă, brăzdată de pârâie și pârâiașe, lucrată „la riglă”. Învăluiți în lumina limpede a după-amiezii, scăpărând în nuanțe de smarald care îți fură ochii, Munții Oașului ne arată că suntem pe drumul cel bun și că pusta adevărată începe mai spre vest, în Ungaria. La mijlocul distanței dintre Baia Mare și Satu Mare, exact pe granița Țării Oașului, Medieșu Aurit e ținta drumului meu: cele mai importante urme din vremea dacilor liberi aici au fost descoperite.
Trec de periferia cu hale moderne de producție și intru în Medieșu Aurit, un sat cochet, cu aer de orășel liniștit, provincial. Mă simt cumva descumpănit: „Ce caut în mijlocul câmpiei?”. Adevărul e, pornind de la poveștile dramaticelor lupte cu romanii de pe Columnă, e greu să ni-i imaginăm pe daci altfel decât cățărați pe meterezele munților Orăștiei, înarmați cu faimoasele lor săbii coroiate. Despre viața obișnuită a dacilor știm prea puține. Ce făceau dacii într-o câmpie ca aceasta, de la marginea Țării Oașului? Sunt cu atât mai curios să ajung la locul descoperirilor…
„Blidele” urieșilor
Din centrul satului, din fața ruinelor bățosului castel al grofilor unguri care au stăpânit odinioară nordul Ardealului, un palat cu tavane tapetate cu foiță de aur (de unde, zice-se, și numele satului), locul descoperirilor antice se află la doar câțiva kilometri distanță, la capătul unui asfalt îngust cât o cărare, strecurată printre câmpuri falnice de porumb.

– „Bine ai venit «La blide»!”, mă întâmpină, bucuros de oaspeți Marius Chiș, mai marele complexului arheologic de pe locul descoperirilor de la Medieșu Aurit. Îmi deschide ceremonios poarta, ca și cum m-ar invita într-un loc sacru, și nu e deloc un gest teatral! De cum trec pragul curții, simt pe loc că intru într-o altă lume. Sunt într-un sătuc dacic de câmpie, cu colibe adâncite în pământ și acoperite cu stuf gros, cu mici silozuri pentru grâne și tot ce mai trebuie pe lângă casa omului. Din loc în loc, se ivesc niște cuptoare încăpătoare și mari, rotunjite ca niște cupole. Detaliile fine ale intervențiilor arheologice, ca și dichisul conservării lor, mă conving imediat că nu mă aflu în fața unei butaforii de inspirație dacică, cum vezi adesea prin țară, ci sunt chiar în inima unei rezervații arheologice. Sentimentul de intimitate e copleșitor: incinta de la Medieșu Aurit e de-un firesc care-ți încălzește inima. Ca și cum ai fi intrat în ograda unei gospodării țărănești, așteptând gospodina casei să bage plăcintele în cuptor.
Marius Chiș, om al locului din tată-n fiu, își amintește poveștile vechi: „«La blide», așa-i ziceau țăranii. Oameni care aveau pământ prin partea asta de sat, dădeau tot timpul peste bucăți de ceramică, în timp ce arau sau săpau. Am prins și eu, uitate prin curțile sau prin poiețile țăranilor, bucăți din vechile «blide» ale dacilor liberi. Fragmente de ceramică groase, cu pereți lați de două degete. Fără îndoială că era vorba de niște vase uriașe, și nu de simple opaițe ori cești de băut”, spune Marius Chiș. Se și mirau bătrânii, ce urieși vor fi folosit chiupurile acelea atât de mari, că-ți rupeau spinarea când duceai acasă, în straiță, câte un ciob răsărit de sub plug!
Istoria din ograda casei

Într-o bună zi, prin anii ’60, un țăran a dat cu plugul peste ceva ce părea mai mult decât un ciob de blid uriaș. A anunțat „la județ”, și așa au început cercetările arheologice de la Medieșu Aurit. Pe o suprafață cât grădina unei case de gospodari, specialiștii au găsit nu mai puțin de zece cuptoare antice pentru arderea ceramicii. Patru dintre ele au fost conservate la fața locului și fac parte din „sătucul” în care mă aflu acum. Dar adevăratele revelații aveau să apară odată cu cercetarea în amănunt a descoperirilor de la Medieșu Aurit. Avem de-a face cu argumente imbatabile despre prezența dacilor liberi, la zeci și zeci de ani după ultimul război cu romanii. Cele zece cuptoare uriașe atestă un puternic centru ceramic în zona rămasă liberă a Daciei, unde meșteri daci foarte iscusiți ardeau vase pântecoase și mari, destinate transportului sau depozitării de mărfuri. Arheologii n-au avut îndoieli: probele indicau o prezență exclusiv dacică în satul de artizani, iar cele mai vechi dovezi arheologice datau din timpul Daciei romane. Dacii liberi nu doar că au existat (în ciuda a tot felul de teorii care circulau și încă mai circulă), dar trăiau, munceau și prosperau feriți de orice amenințări exterioare. Ba, aveau chiar relații comerciale serioase cu administrația romană de la sud de granița de la Porolissum (din Sălaj).
Trei sute de cuptoare pe 24 de hectare!

Vreme de jumătate de secol, comunitatea științifică românească a părut mulțumită, cu concluziile trase de primii arheologi care au săpat în „câmpul cu blide” dacice de la Medieșu Aurit. Între timp, literatura de specialitate, care arată că astfel de câmpuri de cuptoare antice uriașe au, de regulă, mai mult de zece unități de producție (câte 30, poate chiar 40), îi invită pe specialiști să viseze frumos. Plus că, odată cu anii, și tehnologia a avansat.
Bun cunoscător al cercetărilor de la Medieșu Aurit, tânărul arheolog sătmărean Robert Gindele s-a decis, în urmă cu un deceniu, să reia cercetările abandonate în anii ’60. „Dacă sunt mai mult de zece cuptoare?”, s-a întrebat Robert. Zis și făcut! Cu ajutorul tehnicii moderne, a măsurat arăturile de la marginea localității, din punct de vedere geofizic. Ce spera el să găsească erau niște „anomalii” în sol, care ar fi putut indica prezența unor cuptoare nedescoperite. Rezultatul a fost absolut spectaculos! Primele măsurători au identificat peste 50 de asemenea „anomalii”!

Numai cu atât și Medieșu Aurit ar fi devenit cel mai mare centru ceramic descoperit în afara granițelor Imperiului Roman! Încurajați de rezultatele „scanării”, Robert Gindele și colegii săi de la Muzeul de Istorie din Satu Mare au trecut imediat la hârleț, dornici să afle dacă „anomaliile” magnetice erau chiar cuptoare dacice. Nu se înșelaseră: toate locurile cercetate prin săpături s-au dovedit a fi cuptoare de ars ceramică.
Dar Robert nu s-a mulțumit nici cu ipoteza a 60 de cuptoare. A scanat terenul și anul următor și a mai dat peste 100 de cuptoare! A obținut finanțare pentru cercetare, și în anii următori a mai dat peste alte 100 de cuptoare. În total, sunt confirmate deja peste 300 de cuptoare de ars ceramica, pe o suprafață de 24 de hectare, iar limitele de nord și de sud ale sitului de la Medieșu Aurit nu au fost încă atinse. O descoperire cu adevărat senzațională, de importanță nu doar națională, prin informațiile pe care ni le aduce despre forța așezărilor dacilor liberi în perioada de după războaiele cu romanii, ci și de importanță mondială, prin mărimea nemaivăzută în Europa a unui astfel de centru industrial antic, în lumea barbară. Un loc care ar trebui să fi intrat deja în circuitul cultural și turistic național și internațional, asemenea cetăților din Munții Orăștiei.
O zi în satul dacilor liberi

Mă așez pe o bancă din micul amfiteatru de lemn ridicat în mijlocul rezervației arheologice de la Medieșu Aurit și privesc în zare, kilometri de jur-împrejur, încercând să-mi imaginez vânzoleala unei zile obișnuite de lucru, în satul dacilor liberi, de la marginea Țării Oașului. Sunt pe un petec de pământ cu patru cuptoare, iar pe vremea dacilor, cândva după anul 100 din era noastră, aici funcționa o adevărată întreprindere dacică de olărit! Asta ar însemna o veritabilă platformă industrială chiar și în zilele noastre, darmite în epoca antică, semn – nu doar al iscusinței dacilor, ci și al forței lor de supraviețuire, la câteva zeci de ani după războiul cu Traian. Îi și văd lucrând „la foc continuu”, care cu frământatul lutului, care cu căratul lemnelor, care cu modelatul și arsul uriașelor vase, de până la 200 de litri!, care cu finisarea lor „la roată”, care cu împodobirea lor cu mici decorațiuni.

Dacii locuiau chiar printre cuptoarele de la Medieșu Aurit. Arheologii au găsit case în jurul cuptoarelor, au găsit depozite de cereale, șoproane, fântâni, fapt unic în Europa, căci prin alte părți, satul meșteșugarilor e separat de zona de cuptoare. Sigur e, iarăși, că la Medieșu Aurit meseria era trasmisă din tată în fiu. Chiupurile pe care le făceau dacii nu erau la îndemâna oricui, necesitau o tehnică anume, încât adolescenții, ba chiar și copiii, lucrau cot la cot cu marii meșteri ai locului, pentru a învăța meseria.
Cum stau așa, pierdut în visare, o căruță trece cu mare hărmălaie pe drum. Și mă gândesc, imediat, ce du-te-vino trebuie să fi existat pe vremea dacilor, puzderie de care trase de cai voinici, mânați de oameni veniți să tocmească și să transporte pentru clienții lor prețioasele chiupuri făcute de meșterii din nordul Daciei. Arheologii au găsit la Medieșu Aurit numeroase podoabe din ținuta ofițerilor romani, semn că printre clienții cei mai importanți ai dacilor liberi se număra chiar armata imperială.
Apoi, încerc să îmi imaginez și belșugul în care trăiau dacii liberi, căci munca lor era răsplătită fie în bani, fie în obiecte rare, de preț, de pe la semințiile din nordul Europei. Așezat pe ruta chihlimbarului, care lega Marea Baltică de Mediterana, Medieșu Aurit va fi trăit multe epoci de prosperitate, mai ales datorită intermedierii transporturilor de sare din Transilvania. Dar în puține epoci a trăit mai bine ca în anii de glorie ai comerțului cu chiupuri arse de lut, în sutele de cuptoare ale dacilor liberi. Iar urmele acestor ani de glorie trebuie că se mai află, ascunse încă, sub brazdele câmpurilor de porumb de la Medieșu Aurit…
Visul unui arheolog
În ciuda entuziasmului cu care s-a lucrat pe șantierul de la Medieșu Aurit, viața dacilor liberi din nordul țării ridică, în continuare, o mulțime de întrebări. Cât de mare era, de fapt, întinderea acestui câmp de cuptoare? Câte alte zeci de relicve mai stau ascunse sub pământ? Până unde au ajuns, prin Europa și Orient, chiupurile artizanilor daci? Care era relația dacilor liberi cu Imperiul roman? Ce statut aveau dacii liberi în această zonă de Europă? Pe cât sunt eu de curios să aflu răspunsuri la aceste întrebări, pe atât de curios e și arheologul Robert Gindele.
„Ce știm sigur e că dacii liberi de la Medieșu Aurit erau foarte apreciați de toate semințiile din regiune, iar meșteșugul lor le era indispensabil vecinilor. Altfel nu se explică cum de localitatea aceasta a rezistat mai bine de un secol, fără să intre în conflict nici cu romanii de la sud, nici cu triburile barbare care, de-a lungul timpului, și-au făcut veacul prin zonă”.
Dar Robert visează frumos. „Eu încă aștept să găsim mormântul conducătorului acestei comunități de daci liberi. Vorbim despre o localitate de mari dimensiuni și despre relații sociale complexe între acești daci liberi. Cineva trebuia să organizeze munca, cineva trebuia să negocieze cu clienții, cineva trebuia să asigure paza acestei comunități. Deci trebuie să avem un lider, în al cărui mormânt s-ar putea găsi obiecte spectaculoase, dar și indicii importante pentru noi, ca specialiști. Abia aștept să aflăm mai multe despre dacii liberi din zona aceasta din nord”, îmi spune Robert.
– Sunt multe discuții pe seama dacilor liberi. Nu te-ai confruntat cu o anume reticență, pornind de la descoperirile tale de la Medieșu Aurit?
– Sincer, chiar m-am lovit de replica asta: „Robert, ești om serios, și tu o ții cu dacii liberi!?”. Răspunsul meu e că lucrez numai pe dovezi științifice, iar ele asta ne indică, o prezență foarte importantă a dacilor liberi în zona asta. Din păcate, s-au spus atâtea prostii despre dacii liberi de-a lungul timpului, că acum, și cu argumente serioase, e greu să convingi.
***
„Daci liberi” din naștere

Comunitatea dacică din zona Medieșu Aurit a aparținut, înainte de războaiele daco-romane, de cetatea dacică de la Mala Kopanya, aflată azi în Ucraina, peste deal de Țara Oașului. Am scris despre ea. Mala Kopanya a fost un centru de putere regional, care a făcut cu siguranță parte din Regatul lui Burebista, dar care, cel mai probabil, a redevenit autonom după moartea acestuia, până la venirea la putere a lui Decebal. Practic, dacii de aici au fost daci liberi și înainte, nu doar după războaiele cu romanii, iar dovada e faptul că cetatea de la Mala Kopanya bătea monedă proprie.
La ce foloseau chiupurile olarilor daci?
Una dintre întrebările cărora specialiștii încearcă încă să le găsească răspuns este la ce erau folosite chiupurile uriașe, cu capacitate de 100-200 de litri, făcute de meșteșugarii de la Medieșu Aurit? Din pricina dimensiunilor, vasele nu puteau fi umplute cu ceva foarte greu.
„Să transporți grâul nu e credibil, dacă le umpleai cu grâu era prea mult. Trebuie să fi fost ceva lichid, că altfel marfa se putea pune în saci, ceva care să merite să cari recipientul ăsta greu. Un scenariu e transportul cărnii sărate. Romanii o importau masiv, iar Someșul, navigabil, era o cunoscută cale de transport a sării din Ardeal”, crede directorul Muzeului din Satu Mare, arheologul Liviu Marta. „O altă variantă e că erau folosite ca obiect de depozitare în gospodărie. Eu zic că puteau fi cumpărate și ca obiect de decor, pentru că erau arătoase, nu găseai așa ceva peste tot, iar acasă le puteai da o utilitate anume”, spune Robert Gindele.
Depozitul de bronzuri de la Apa

Descoperit în anul 1939, cu ocazia săpării unor tranşee în anii războiului, „depozitul de bronzuri de la Apa”, celebru azi în toată Europa, a fost găsit, de fapt, tot la Medieșu Aurit. Cum însă comandamentul militar, care a trimis valoroasele piese la București, se afla în comuna Apa, numele ei a fost cel care s-a consacrat. Depozitul conține şase piese din bronz: două spade, două topoare decorate – unul cu disc şi altul cu ceafa prelungită –, un topor cu tub de înmănuşare şi o „apărătoare de braț”. La vest de vatra satului au fost identificate și două aşezări din epoca bronzului. Datat în urmă cu 3500 de ani, depozitul de bronzuri de la Apa conține arme a căror ornamentație duce, prin simbolistică, la un pumnal din vechime, folosit ca simbol al puterii divine.
Furnalele dacice de la Medieșu Aurit!

Marea platformă antică de ardere a ceramicii nu e singura descoperire spectaculoasă de la Medieșu Aurit din vremea dacilor liberi. La numai 4 kilometri de centrul ceramic, cercetătorii sătmăreni au dat recent peste un al doilea centru industrial, de data asta, destinat metalurgiei. Arheologii au găsit urmele a peste 50 de furnale de redus minereu de fier, dintr-un zăcământ local, numit în popor „fier de baltă”. Furnalele erau construite pe mici grinduri, în mlaștină, chiar în locul unde se găsea zăcământul. Cercetarea centrului metalurgic abia a fost demarată, iar dimensiunea lui urmează să fie stabilit în viitor. Dar prin analogii cu alte centre metalurgice din Europa Centrală, se presupune existența a sute de furnale pe grindurile din câmpia mlăștinoasă de pe teritoriul comunei Medieșu Aurit.
Tezaurul de monede „tip Medieșu Aurit”

Medieșu Aurit e o referință importantă în cercetarea istoriei antice, nu doar prin ceramica specială, care îi poartă numele, ci și printr-un tip special de monedă dacică de argint. În 1903, la Medieşu Aurit, pe o pășune, un localnic a găsit un tezaur de monede dacice din argint, ascunse într-un ulcior. Din cele 107 monede, directorul şcolii a mai recuperat 43, pe care le-a predat Muzeului Național din Budapesta. Descoperirea are și în prezent o importanță deosebită, monedele alcătuind o categorie specială – „tip Medieșu Aurit”. Ele au fost emise, foarte probabil, în cetatea dacică de la Mala Kopanya. Monedele dacice formau averea unui localnic sau a unui comerciant aflat în trecere şi erau ascunse în fața unui pericol iminent, cred istoricii.
Artefacte sătmărene, la marea expoziție de la Madrid

Recent, la final de septembrie, Muzeul Naţional de Arheologie din Madrid a găzduit vernisajul unei extraordinare expoziții cu artefacte antice, găsite pe teritoriul României. Intitulată „Tezaure arheologice din România. Rădăcini dacice și romane”, și coordonată de Muzeul Naţional de Istorie a Românei, expoziția reunește 835 de artefacte excepţionale, din colecțiile a 39 de muzee din România, și marchează 140 de ani de relații diplomatice între România și Regatul Spaniei. Printre obiectele de valoare inestimabilă se numără și câteva artefacte descoperite de arheologii sătmăreni. Este vorba de spectaculosul coif din mormântul de la Ciumești și de o spadă celtică, găsită la Pișcolt, cu decorațiuni impresionante, despre care specialiștii spun că a fost utilizată de mai multe generaţii de luptători.