Acum câțiva ani, publicațiile economice de la noi anunțau pompos o mare investiție din industria farmaceutică, în valoare de zeci de milioane de euro: prima fabrică construită “de la zero”, după Revoluție, în România. S-au mai văzut investiții mari în țară în ultima vreme; dar ce mi-a atras cu adevărat atenția – și profesional, și personal – era locul ales de marele concern german Stada, ca să-și dezvolte afacerea: Turda, orașul meu natal. Simțeam de mai multă vreme că lucrurile se schimbă în bătrâna urbe transilvăneană și că tot mai mulți investitori sunt “magnetizați” de orașul care, înainte de ’90, se mândrea cu una dintre cele mai mari platforme industriale din țară. Bucuros că intuiția mea fusese corectă, nu m-am lăsat împins de la spate și am plecat la Turda, să văd “minunea” cu ochii mei.
Scurtă istorie sentimentală

Cu peste 60.000 de locuitori, cu opt școli generale și cu patru licee, dintre care trei cu profil industrial sau agricol, care scoteau specialiști pe bandă rulantă, municipiul Turda avea, înainte de 1989, o viață economică trepidantă, desfășurată “flux continuu”, în domenii dintre cele mai diverse și mai importante: industria chimică, industria electroceramică, industria construcțiilor, cu o fabrică de ciment renumită la vremea ei, industria sticlăriei, la fel, o fabrică recunoscută în epocă. Uriașa platformă Industria Sârmei de la Câmpia Turzii începea, la rându-i, exact unde se termina ultimul cartier al Turzii și atrăgea și ea multă lume din oraș.
Ca peste tot în România, după 1989, vechea industrie comunistă a ajuns un maldăr de fier vechi, cu câteva excepții – unele secții ale marilor fabrici au fost salvate ca societăți de sine stătătoare. Dar, fatalmente, prea puține locuri de muncă au putut fi astfel menținute, iar foștii muncitori, atât de disciplinați, ai Turzii s-au trezit obligați să facă o alegere grea: fie să se întoarcă la țară, în satele din jur, de unde veniseră în tinerețe, fie să ia drumul Occidentului, în căutarea unui trai mai bun. Am trăit în oraș până în 1997 și am fost martorul dureroasei prăbușiri a economiei locale: oameni care, ajunși la 50 de ani, nici suficient de tineri ca să o mai ia de la capăt, dar nici la vârsta pensionării, nu-și mai găseau locul: îi vedeai privind în gol, pe geamurile “cutiilor de chibrituri” din cartierul Oprișani, străzile pustii, de la 6 dimineața, ora la care, cu doar câțiva ani înainte, lumea vuia în drum spre muncă. Anii 2000 au apropiat prea puțin orizontul speranței. Pentru băieții din generația mea, născuți în anii ’70-’80, armata – căci Turda găzduiește un important batalion de tancuri – a fost, multă vreme, principalul angajator din oraș, iar naveta spre Cluj, unde se mai găsea câte ceva de muncă, de bine, de rău, a devenit o obișnuință…
Magnetul Turda

Lucrurile s-au schimbat radical în numai câțiva ani, iar ele sunt vizibile cu ochiul liber, de când cu avansarea construcției de autostrăzi prin Ardeal. Dacă vii dinspre Alba Iulia, paralel cu vechiul “drum al morții”, ai parte de un peisaj de-a dreptul “SF”, la intrarea în Turda: trei importante rute auto – A3, A10 și DN1 se intersectează în cel mai spectaculos nod rutier din țară, iar de jur-împrejur, la poalele dealurilor molcome, au început să apară hale care mai de care. Tabloul e întregit de silueta Cheilor Turzii, una dintre atracțiile naturale ale zonei. Dar, mai mult decât natura – căci Turda are și vestita Salină, care atrage sute de mii de turiști – poziționarea strategică între trei mari orașe – Alba Iulia, Târgu Mureș și Cluj-Napoca, de acum accesibile rapid, pe autostradă – pare a fi marele atu al orașului, care visează de trei decenii la gloria industrială de odinioară. Tocmai această poziționare ideală, în inima Transilvaniei, le-a făcut cu ochiul marilor companii, când a venit vorba să își ridice centre logistice în regiune: Kaufland și Dedeman sunt doar două dintre numele care și-au stabilit la Turda centrul de comandă, pentru întreaga zonă! Pe măsură ce autoritățile locale au construit parcuri industriale cu facilități pentru investitori, aceștia au început să apară: Rigips Saint-Gobain este unul dintre ei. Iar investiția-vedetă, care m-a și determinat să iau drumul Turzii, este pe punctul de a fi finalizată. Este vorba despre prima mare fabrică de medicamente construită “de la zero” în România, după 1989, o investiție de peste 50 de milioane de euro, a gigantului german Stada AG, în Parcul Industrial Arieș, care ar urma să genereze 400 de noi locuri de muncă la cel mai înalt standard occidental. Într-un context deja favorabil, marcat de investiții punctuale semnificative în zona Turda – Câmpia Turzii, proiectul Stada vine cu forța brand-ului și reprezintă un semnal important pentru alte companii de calibru. Reindustrializarea Turzii e pe drumul cel bun – iar exemplul său poate fi replicat și în alte părți ale României.
Fabrica de pe staulul oilor

Ce anume motivează un mare concern internațional din domeniul farmaceutic să aleagă să investească zeci de milioane de euro într-un oraș de provincie din România? Care sunt atuurile Turzii, ce au de făcut mediul local și cel național, ca să rămânem atractivi pentru genul acesta de proiecte avangardiste, în măsură să transforme țara noastră într-un jucător economic modern? Și, până la urmă, cum anume se produce această schimbare radicală a României, care trece de la industria veche, energofagă și bugetofagă, moștenită de la regimul socialist al lui Ceaușescu, la noua industrie de vârf din Europa? Curiozitățile reportericești m-au împins să aflu mai multe despre investiția pe care revista “Business Magazin” o pune în rândul celor mai inovatoare din anul 2023: conducerea din România a celor de la Stada s-a dovedit mai mult decât deschisă la dialog și n-a trebuit decât să potrivesc o vizită acasă, la Turda, ca să văd cu ochii mei lucrările de la cea mai modernă fabrică din România, ce va fi dată în funcțiune în toamna acestui an.
“Terenul pe care construim făcea deja parte dintr-un parc industrial. Avantajul e că, în momentul în care începi construcția, nu trebuie să mai aștepți racordarea la gaze sau la curent. Vorbim de o infrastructură de capacitate mare, care solicită la maximum și partea electrică, și cea de gaz, și cea de canalizare. Poți cumpăra un teren pe marginea unui drum, dar nu o să găsești infrastructura de care ai tu nevoie. Parcul Industrial Arieș era deja acolo, doar terenul trebuia cumpărat de la proprietari. Îmi amintesc că prima oară când am fost «în recunoaștere», aici era improvizată o stână de oi”, se amuză dr. Mihai Fugarevici, tânărul manager al “Stada România”. Gard în gard cu o altă fabrică de renume, în locul stânei de oi tronează acum, la Turda, o clădire uriașă, de dimensiunile unui mall sau ale unui aeroport!
Toată industria Pharma, cu ochii pe Turda

Îl întreb pe Mihai Fugarevici de ce a ales Stada orașul Turda și de ce a ales România? “Cred că cea mai importantă bătălie a fost de a atrage investiția Stada în România. O fabrică de medicamente «de la zero», de nivelul ăsta, de 50, 60, 70 de milioane de euro, construită de o companie multinațională, n-a mai existat în țară după Revoluție. Este prima, iar mesajul ăsta deschide niște uși”, îmi explică directorul. Vine imediat cu un exemplu concludent: “Chiar acum, în Europa se construiesc 44 fabrici de medicamente. Dintre ele, una singură în România. În rest, toate sunt în afara țării noastre. Păcat! E vorba de o industrie în care veniturile sunt decente, nivelul de educație al angajaților e foarte bun, e o industrie care face produse cu valoare adăugată ridicată. Plus că e o industrie strategică: dacă se întâmplă ceva, cum a fost COVID-ul, ca să nu vorbim de război, prima tendință a oricărei țări e să-și închidă frontierele și să zică: «Ia să văd ce resurse am în țară, să mi le securizez. Medicamentele sunt, în acel moment, dacă nu în rândul unu, cel mult în rândul doi. Dacă tu nu ai medicamentele vitale în țară la tine, ajungi să te rogi de Germania sau de Austria. De ce nu avem mai multe astfel de investiții la noi? Pentru că nimeni nu s-a uitat către România până acum, nimeni nu a avut curaj să deschidă drumul ăsta. Noi îl deschidem acum. Avem Terapia la Cluj, Stada la Turda, Sandoz în Târgu Mureș. Asta atrage deja atenția industriei Pharma către Ardeal. Orice mare producător își pune întrebarea: de ce construiește Stada la Turda? Aș pune pariu că, în 4-5 ani, cel puțin încă un mare jucător va aduce o fabrică în zonă. Deocamdată, lumea zice: ia să vedem, reușește Stada să termine fabrica și să înceapă producția la Turda, cum s-a lăudat? Dacă reușește, înseamnă că terenul e bun!”.
Schema de stat câștigătoare

Și totuși, de ce România? Unul dintre secretele “la vedere” ale deciziei Stada de a veni în țara noastră îl reprezintă schema de ajutor de stat pe care România o oferă unor investiții de acest gen. Practic, România vine cu jumătate din banii necesari deschiderii afacerii de la Turda. Cu multă bunăvoință, Mihai Fugarevici îmi explică cum funcționează schema de ajutor de stat: “Nu e ceva ce primești gratis, să fie clar! Lumea zice: «Ți-a dat statul român atâtea milioane! Sigur, ți le dă, dar îți spune în felul următor: ai 2-3 ani în care trebuie să finalizezi investiția, apoi intri în «perioada de supraveghere». În primii 5 ani, trebuie să generezi taxe cel puțin egale cu ajutorul pe care l-ai luat. Dacă vorbim de un ajutor de stat în jur de 20 de milioane de euro, înseamnă că trebuie să generezi 20 de milioane de euro din taxe, iar după acești 5 ani, taxele respective le generezi oricum în continuare, și atunci statul român intră pe plus. Schema mi se pare foarte bună”.
Schema din România are un mare avantaj: decontează banii în momentul în care e depusă documentația, cu fiecare cheltuială făcută de firmă. În alte țări cu care România e în competiție, Cehia, Polonia sau Ungaria, schema de stat înseamnă că îți poți deduce din impozit, progresiv, banii promiși. “Efortul financiar îl faci în momentul în care construiești fabrica. După ce fabrica a pornit și a început să facă bani, presiunea scade. E un avantaj care vine din schema României. Asta pe lângă existența unei forțe de muncă foarte bune, o forță de muncă încă flexibilă, cu care poți să comunici, față de cea din Germania sau chiar și din Polonia, unde te izbești destul de repede de niște limitări”. Turda avea avantajul că se află între două orașe universitare, Cluj și Târgu Mureș, care au industrie farmaceutică și au facultăți bune de Farmacie. “Asta înseamnă educație farmaceutică bună și personal pe care poți să-l atragi. Mai mult, noi știm că există un mimetism al populației: dacă cineva vede că vărul lui lucrează în industria farmaceutică și o duce bine, iar el lucrează într-un service, copilul și-l va direcționa spre industria farmaceutică”, îmi spune managerul, în timp ce facem un tur al fabricii. Se lucrează de zor, pentru că fabrica trebuie să fie gata de producție la final de an. Va fi una dintre cele mai moderne fabrici din România și în Top 5 în Europa, pe domeniul său. “Venim cu o tehnologie de ultimă oră, cu aparatură mult peste ce există în România. Nu există om care să mai fi lucrat în România pe astfel de aparate! Liniile de ambalare din fabrică sunt ultimul răcnet. Nu știu dacă în momentul ăsta au trei-patru fabrici din Europa astfel de linii, germane”.
Viitorul: un parteneriat între companii și școli

Ca să aibă în continuu oameni bine pregătiți, cei de la Stada și-au pregătit din timp terenul. Turda, cu liceele sale industriale, a bifat un nou plus la analiza investiției. Între marile companii private și sistemul de educație – licee, școli profesionale, universități – e nevoie de un parteneriat foarte strâns, îmi explică gazda. “Resursa umană e limitată, iar dacă tu nu pui umărul să modernizezi sistemul de învățământ, ca să fie pregătit la nivelul tău, nu ai nicio șansă. Degeaba copiii învață să lucreze pe strungul german de pe vremuri, unde trăgeai de o manetă, dacă la mine totul e pe calculator! Aici e o bătălie grea, sunt multe lucruri care trebuie schimbate. Când ai fabrica gata, poți să deschizi niște porți, să faci niște practică, e altceva. Eu aici văd fuziunea dintre zona de învățământ și zona industrială, mai ales într-un oraș ca Turda, unde foarte mulți oameni vor face o anumită clasă de liceu, din care se vor duce direct pe o anumită poziție din fabrica noastră. Suntem în discuții pentru formarea unor astfel de clase în școlile profesionale”. Mihai Fugarevici gândește și mai departe: “Cred că e foarte important să creăm o moștenire și, cumva, un istoric familial de a lucra în industria farmaceutică. Într-o familie de medici, de obicei, unul dintre copii devine medic, care are și el un copil, tot medic. Și farmaciștii, la fel…”.
90% producție pentru export
Deși fabrica e abia la început, Mihai Fugarevici vede totul ca-n ziua deschiderii. De altfel, vorbește despre fabrică, cel mai adesea, la prezent, nu la viitor: “Fabrica are două componente: partea de producție și ambalare, dar are și un laborator fizico – chimico – microbiologic unic în România, care va testa toate produsele care se fabrică aici. Laboratorul e în zona de chimie, necesită laboranți, oameni cu o cu totul altă pregătire. În depozit intră 7.000 și ceva de paleți. E și acolo aparatură de ultimă oră, care urcă marfa până sus, dar tot e nevoie de niște gestionari: alt profil de pregătire, alte responsabilități, altă zonă de risc. Instalația de purificare a aerului este o uzină în sine! Fabrica funcționează 24 de ore din 24, se lucrează în trei schimburi, nu poți să oprești producția în industria farmaceutică. Asta înseamnă că și personalul TESA trebuie să fie disponibil 24 de ore din 24. Nu poți avea electrician doar până la ora 5… Din acest motiv, fabrica are inclusiv cantină proprie”.
Fabrica de la Turda va produce circa 160 de milioane de cutii de medicamente pe an. “160 de milioane de cutii de medicamente înseamnă 4 blocuri de locuințe cu 10 etaje, făcute din cutiuțe de medicamente! Sau că unul din 3-4 europeni va avea la el în noptieră o cutie de medicamente produsă la Turda. Vorbim de un volum uriaș, iar România va consuma doar 10% din producție. 90% se va duce către export, iar Turda va deveni un pol de aducere a capitalului către România. Din nou, nu discutăm despre materie primă, despre minereuri sau despre lemn tăiat din pădurile României, discutăm despre un produs finit”.
Privind spre viitor

La finalul turului de fabrică, ne luăm un răgaz să vorbim despre viitorul Turzii. Totuși, cum trebuie să vină un oraș precum Turda în întâmpinarea șansei de a-și reface industria de odinioară? Ține orașul pasul cu ambițiile companiilor care l-au ales ca gazdă? “Odată cu venirea Stada, Dedeman, Rigips, Kaufland, autoritatea locală trebuie să înceapă să dezvolte infrastructura civilă. Ce înseamnă asta? Zone în care să se construiască case și bloculețe moderne. Dacă azi caut să închiriez un apartament în Turda, pentru un expert din străinătate, pe care îl aduc să lucreze la fabrică, nu prea găsesc. Tot în Cluj trebuie să caut. Am căutat, tot la Turda, un spațiu de birouri înainte să fie gata birourile mele din fabrică și nu am găsit. Apoi, e nevoie de un hotel de un anumit nivel. Avem în permanență delegații de 8, 10, 12 persoane, care vin din București, din Germania, din Serbia sau din Polonia. Destul de greu să îi cazezi la un loc. Infrastructura civilă despre care vorbesc va aduce și ea dezvoltare, la rândul ei, căci va fi și ea deservită de personal. E o spirală care tot crește. E nevoie și de restaurante, de locuri de petrecere a timpului liber. Dacă nu vii cu astfel de facilități, riști să te transformi într-un oraș-dormitor, cum sunt câteva cartiere în București. Turda are un avantaj: este un oraș care a avut o industrie, care s-a prăbușit, iar acum își construiește o nouă industrie, de la zero. Când construiești de la zero, ai șansa să pui lucrurile în ordine. E o chestiune de viziune. Simt că Turda va renaște și e o chestiune de numai câțiva ani și de puțină viziune”.
Mamààààà ce onoare ! Am pàsit inspre Europa ? Dar pina acuma unde am fost ??? Nu noi am protejat restul Europei de turci ? In timp ce acuma ‘marii europeni’ se indoapa cu chebab ?
Mi-e rusine de astfel de articole…Slugoi…