
– Ludmila Uliţkaia este una dintre cele mai importante voci ale secolului XXI. Venind din Rusia, scriitoare de mare anvergură, dar şi om de ştiinţă, mereu a pus sub semnul întrebării marile teme ale omenirii. De pildă, literatura și comunismul. Un subiect pe care l-am abordat și în interviul pe care a avut amabilitatea să ni-l acorde, cu prilejul venirii în România –
Între zeghe și crinolină
– Istoria este un personaj în sine în romanele dumneavoastră. Cât de mult v-a influenţat scrisul?
–Cred că nu există om pe lume care să nu fi fost influenţat de istorie. Fiecare generaţie are un specific al ei influenţat de istorie. Modul în care apărem în public e influenţat de istorie. Una e să porţi blugi, alta e să ai rochie cu crinolină. Sau zeghe ca în puşcărie.
– Dumneavoastră unde vă situaţi în istorie?
– Eu fac parte din generaţia care a fost minţită de părinţi. Părinţii mei au cunoscut frica în cele mai groaznice manifestări ale ei. Şi tot cu frică ne-au educat şi pe noi. Tocmai de aceea, de-abia de curând am aflat unele adevăruri din familia mea.
– La ce vă referiţi?
– La faptul că a trebuit să sap în Arhivele KGB, ca să aflu povestea bunicului meu, poveste care a devenit apoi romanul „Scara lui Iakov„. Eu nu sunt un om prost informat. Dimpotrivă. Chiar am participat activ, în fosta URSS, la fenomenul numit „samizdat”. Am scris şi am transmis texte în samizdat. Eu ştiam ce s-a întâmplat în comunism, dar nu ştiam cât de afectată a fost familia mea. Mi s-a ascuns lucrul ăsta. Pentru că părinţilor mei le-a fost teamă că poate, şi mie, la un moment dat, îmi va fi frică de „petele negre” din trecutul familiei.
„În Rusia e ca în anii ‘50”

– De ce le mai este azi frică oamenilor în Rusia?
– Nu poţi crede cât de aproape suntem de anii 50! De 20 de ani, Societatea Memorială la care particip face o tabără pentru copii. În fiecare an, copiii scriu compuneri pe teme istorice. E un concurs naţional, în toată Rusia, din zonele ei europene, până în Siberia. Nimic obligatoriu. Orice copil se înscrie să spună o poveste. Şi nu puteţi să vă imaginaţi câtă opoziţie întâmpină acest proiect din partea autorităţilor. Copiii şi părinţii lor sunt urmăriţi şi li se spune că nu sunt nişte cetăţeni buni ai Rusiei. Singura istorie acceptată e cea oficială, mutilată și politizată la maximum.
– Ce pericol reprezintă copiii?
– Dacă aceşti copii încep să se intereseze de istorie, de istoria mică, de istoria fabricii de alături, de istoria unui crâng care a existat cândva aici şi acum nu mai e, ei chiar devin nişte cercetători ai istoriei mari. Şi asta autorităţile nu vor.
– În comparație cu generația dvs., copiii care scriu azi compunerile despre care vorbiţi s-au eliberat de frică?
– E o generaţie mult mai liberă decât a mea, desigur. Dar faptul că li se interzice participarea la un eveniment cum e cel cu compunerile generează un nou val de frică.
„În orașul meu i-a fost ridicat un monument lui Stalin”

– Ați făcut de mai multe ori afirmația că fiecare familie din Rusia a dat o jertfă în lagărele comuniste. Cum se face, atunci, că totuşi comunismul e încă atât de seducător în Rusia?
– Comunismul a apărut în mintea celor necredincioşi. Necredincioşi şi manipulatori. Creştinul se gândeşte la Împărăţia Domnului, în vreme ce omul necredincios îşi imaginează alte forme de fericire mărunte și pământești. Cu cât mai needucat e omul, cu atât mai uşor îi întorci capul în direcţia în care vrei tu. Şi astăzi, din păcate, oamenii needucaţi îşi întorc capul, din nou, în direcţia stalinismului. În oraşul meu i-a fost ridicat un monument lui Stalin. Sunt siderată! Eu şi prietenii mei suntem şocaţi. Dar asta e voinţa poporului. De ce? Poate pentru că mulţi asimilează comunismul cu siguranţa materială. Mi-e greu să înţeleg.
– Personajele din cărţile dvs. sunt femei puternice. Bărbătoase aproape. De ce?
– Am o admiraţie sinceră faţă de femeile din Rusia. Ele şi-au întreţinut familia mai mult singure. Pentru că de la începutul secolului XX, Rusia este tot într-un război. Ba mai mare, ba mai mic, ba mai declarat, mai puţin declarat. Şi în război mor bărbaţii. După Marele Război a apărut Gulagul. 90% din populaţia închisorilor comuniste era formată din bărbaţi. Vorbim de milioane de oameni. Şi după ce, în sfârşit, au ieşit din închisoare sau din război, bărbaţii ruşi au căzut pradă celebrului alcoolism rusesc. Un beţiv, erou de război sau nu, nu poate fi nici soţ, nici tată, e pur şi simplu un om absent. Aşa că femeia avea o dublă încărcătură. Nu trebuia doar să nască pruncii, dar trebuia să le pună şi hrană pe masă. Era şi mamă, şi tată. Când eram la şcoala primară, cei mai mulţi dintre colegii mei erau orfani de război. Când copiii mei erau la şcoală, mulţi dintre colegi aveau tatăl în Afganistan. Azi, colegii nepoţilor mei au părinţii divorţaţi. Cine are grijă de familie? Femeia, evident.
– Cum vă raportaţi la autorităţile de azi din Rusia?
– Nu am avut niciodată şefi. Sunt din fire un om recunoscător. Aşa că e bine că nu am primit nimic de la stat, că ar fi trebuit să fiu recunoscătoare statului. Libertatea mea sunt cititorii mei.

LUDMILA ULIȚKAIA, una dintre cele mai importante și apreciate voci ale literaturii contemporane, s-a născut într-un sat din Urali în 1943. După ce își ia licența în biologie la Universitatea din Moscova, lucrează în cadrul Institutului de Genetică. La sfârșitul anilor ’70 se angajează consilier la Teatrul Evreiesc din Moscova și scrie scenarii de film. Primul său roman, „Soniecika” (1995; Humanitas, 2004), îi aduce instantaneu notorietatea, fiind nominalizat pe lista scurtă la „Premiul Booker” pentru Literatura Rusă și recompensat cu premiile „Médicis étranger” și „Giuseppe Acerbi”. Următorul roman, „Medeea și copiii ei” (1996), îi sporește renumele cu o nouă nominalizare la Premiul Booker, pe care și-l adjudecă în 2001 pentru „Cazul Kukoțki”, roman încununat și cu Premiul Penne (2006). „Înmormântare veselă” (1997; Humanitas, 2005; Humanitas Fiction, 2019), unul dintre cele mai apreciate romane ale autoarei, este tradus în peste douăzeci de limbi. De același succes se bucură volumul de povestiri „Fetițele” (2002; Humanitas Fiction, 2013), precum și romanele „Minciunile femeilor” (2003; Humanitas, 2005; Humanitas Fiction, 2019) și „Al dumneavoastră sincer, Șurik” (2003; Humanitas Fiction, 2008, 2019), câștigător a mai multe premii: Romanul anului 2004 în Rusia, Premiul Național pentru Literatură în China (2005) și Grinzane Cavour în Italia (2008). În 2010, Ulițkaia publică romanul Cortul verde, tradus în română cu titlul „Imago” (Humanitas Fiction, 2016), primit elogios de presa internațională, iar în 2015, „Scara lui Iakov” (Humanitas Fiction, 2018), care a câștigat, în cadrul Premiilor Bolșaia Kniga, locul al treilea și Premiul cititorilor. Cărțile Ludmilei Ulițkaia s-au vândut până în prezent în peste două milioane de exemplare. În 2013, i s-a acordat distincția Officier de la Légion d’honneur, și în 2014, Premiul de Stat al Austriei, pentru Literatură Europeană.