
Mușchetarii timișoreni ai avangardei
În plin comunism, anii ‘60-’70 ai secolului trecut, în cultura și arta din România începuse să bată un vânt bun, de schimbare și liberalizare. În mod cu totul paradoxal, în anii aceia s-a afirmat o generație excepțională de scriitori, regizori, muzicieni, artiști și pictori, căreia, pe bună dreptate, i se spune, astăzi, „de aur”. Au fost anii dinaintea înghețului din 1977, care au transformat România în gulag. Perioada premergătoare cunoscuse, însă, o adevărată renaștere. În acei ani, la fel ca Bucureștiul, Clujul și Iașiul, orașele fanion ale artei, aflate mai aproape geografic de ea, Timișoara trăia într-o atmosferă culturală și o euforie extraordinare. Cu populația ei cosmopolită și cu influențele vestice, orașul de pe Bega întrunea toate condițiile pentru a fi în fruntea avangardei artistice. Au fost anii formației Phoenix, care își electriza fanii din toată țara, dar și anii unui reviriment al picturii timișorene, mai puțin sonor decât al phoenicșilor, dar la fel de prestigios. Entuziasmul era molipsitor. Toate mințile luminate ale orașului, cuprinse de o febră a cunoașterii fără precedent, toți, de la pictori și matematicieni, până la muzicologi și medici de elită, precum celebrul psihiatru Edouard Pamfil, participau în Timișoara, la experimente de unificare a artelor și științelor. Erau toți interesați de cibernetică şi bionică (imitarea naturii în folosul omului), se implicaseră în cercetări care erau de avangardă chiar și în Apus. Timişoara devenise unul dintre cele mai dinamice centre ale artei româneşti, iar asta s-a datorat și unor tineri pictori veniți aici, care visau cu ochii deschiși să revoluționeze arta modernă și care se numărau printre „clasicii” noștri de azi: Constantin Flondor şi Ştefan Bertalan (colegi la Liceul de Artă din Timişoara), Roman Cotoşman (emigrat în SUA) și Doru Tulcan, invitatul de astăzi al paginilor noastre de interviu. Închegați în primul grup artistic experimental din România, ei și-au spus „111”, și foarte repede, în 1969, au obținut un succes uriaș la Bienala de pictură de la Nürnberg, din Germania. Grupului „111” i-a urmat SIGMA, care avea să lase urme adânci în arta românească contemporană, devenind vârful de lance al avangardei plastice românești…
A trecut o jumătate de secol de-atunci și iată-mă, astăzi, în fața picturilor lui Doru Tulcan, adunate într-o expoziție organizată la Galeria Romană din București, pe care a numit-o Mundus: redescoperirea naturii, când cerul, pământul şi apa devin elemente ale unui Univers transpus cu rafinament în fotografii, desen şi pictură. O expoziție „puternică” și inovatoare, care m-a determinat să îi cer pictorului un interviu. Doru Tulcan are un palmares impresionant. Născut pe 21 aprilie 1943, la Cladova, în județul Arad, absolvent al Liceului de Artă din Timişoara și al Institutului de Arte Plastice din Cluj, lucrările sale se află în colecţii particulare din țară și din străinătate, în muzee din România, Franţa, Germania, Italia, Grecia și Canada. „Mușchetarul” de ieri este astăzi unul dintre patriarhii artei timișorene. Un artist de o modestie uriașă, în comparație cu opera lui.
„Nivelul era atât de înalt, încât la început am rămas buimac”

– D-le Doru Tulcan, vă propun să începem cu perioada aceea a anilor ’70, în care v-aţi afirmat dvs. şi grupul Sigma. O perioadă strălucitoare pentru România și pentru Timişoara. Cum s-a ajuns la intensitatea aceea intelectuală?
– Cercul de bionică înființat în acei ani pe lângă Clinica de psihiatrie din Timișoara a fost un fel de refugiu intelectual pentru toți. Condus de strălucitul doctor Edouard Pamfil, pentru noi a fost un noroc că a existat exact în anii afirmării noastre. La Cercul de bionică nu se făcea niciun fel de politică, studiile și discuțiile de acolo implicau vaste deschideri culturale: de la muzică clasică la ştiinţe exacte, pictură şi aşa mai departe. Edouard Pamfil inițiase acest cerc, era una dintre minţile sclipitoare ale Timişoarei și ale României.
– Erați, pe atunci, un adolescent. Cum v-ați integrat în atmosfera aceea efervescentă dar și savantă?
– Eu eram unul dintre cei mai tineri artiști care aderaseră la grupul Sigma, așa că m-am trezit, dintr-odată, într-o lume pe care cu greu puteam s-o înţeleg. Nivelul discuţiilor era atât de înalt, încât la început am rămas buimac. Treptat, am început, însă, să mă obişnuiesc, eram coleg la Liceul de Artă cu Flondor şi Bertalan, și puteam purta cu ei discuții lămuritoare. Față de mine, Bertalan era mai în vârstă, îmi fusese, de altfel, şi profesor la Liceul de Artă. O școală de excepție, la care m-am întors și eu, după ce am terminat, la Cluj, Institutul Ion Andreescu. Studenția la Cluj a durat șase ani și mi se rupsese filmul de Timişoara. La Cluj trăisem într-o altă lume. Am terminat acolo sculptura și făcusem studii de nud și modelaj, totul numai în spiritul și litera artei clasice, adică figurativă. Când am revenit la Timişoara, Flondor și Bertalan tocmai făcuseră un cerc de metodica predării desenului şi îl studiau pe nonconformistul Paul Klee. Într-o zi, Ștefan Bertalan a venit la mine în atelier. Eu începusem să fac o sculptură influențată de Henry Moore, care tocmai făcuse o vizită în România, la București, și Berci (numele de alint al lui Bertalan) m-a întrebat: „Ce faci aici? Numai sculptorii de Neanderthal mai lucrează așa. Vino la noi, să vezi ce se face”.
– „Caietele” lui Paul Klee au fost un fel de biblie a grupului?
– Bertalan începuse să traducă volumul lui Klee, din germană. Erau niște texte extraordinare. Flondor avea volumul original, cu reproduceri de imagini pe fiecare text. Pentru noi a fost o învăţătură extraordinară. Care ne-a ţinut loc și de… viaţă, ca să putem trece prin marasmele care ceva mai târziu nu ne-au ocolit nici pe noi.
Liceul lui Malița

– Eraţi în fruntea artei experimentale din România, în momentul acela.
– Da. Dar nici nu a mai fost atunci vreo altă mişcare experimentală la noi.
– Era şi frumusețea libertății din Timişoara. Poate că în creuzetul acela special au răsărit și Phoenix, și grupul dvs. de pictori dezlănțuiți.
– Bineînţeles! Nicu Covaci a fost și el plastician și coleg cu mine. Era cu un an sau doi mai mic, tot la Liceul de Artă. Un copil minunat și cu multă forţă.
– În pofida artei experimentale pe care o practicați, aţi luat multe premii…
– Am luat premiul dat de Uniunea Artiştilor Plastici pentru artă experimentală. Atunci a scris şi Andrei Pleşu un articol extrem de frumos despre grup. Pe urmă, am avut o întrevedere cu Mircea Maliţa, pe atunci era ministrul Învăţământului şi prieten bun cu dr. Edouard Pamfil. În urma ei, Liceului de Artă din Timișoara i s-a permis să facă o expoziţie de mare anvergură, în parcul Herăstrău din București. Mircea Maliţa şi-a adunat toţi funcţionarii din minister şi i-a adus la expoziţia noastră. A fost un succes de răsunet! Aşa ceva nu se făcea în ţară! Era în plin comunism. Pentru noi, a urmat o perioadă extraordinară. După această expoziţie, Maliţa ne-a decretat „liceu experimental”. Singurul din ţară! Timp de vreo cinci ani, ni s-a permis să ne facem noi programele de studiu, studiul formelor, design, cine a mai făcut aşa ceva în ţară?
– Ce teme v-au preocupat la debut?
– Evoluția mea a pornit tot de la grupul Sigma. În timp ce eram în acest grup, noi aveam obiceiul să ieșim mult în natură, și atunci am început să facem și desene după copaci. Drumurile noastre ne purtau într-o natură curată, în care aveam de toate: apă, nisip și copaci. Acesta era râul Timiș. Și cu ieșirile astea pe malul Timișului, eu am ajuns să fac niște tuburi. Erau de fapt niște exerciții după natură, căci începusem să modelez nisip jilav. Și ieşeau nişte forme incredibile, mai ales când soarele cădea înspre seară mai oblic, cu lumini şi umbre spectaculoase.
– Eraţi foarte liberi, în Timișoara, ca artişti…

– Eram destul de liberi. Am avut și necazuri. La un moment dat, de exemplu, ambasada şi biblioteca americană făcuseră o expoziţie imensă, la Timişoara, şi pe noi, cei din grupul Sigma, ne-au invitat la un restaurant. Și cum eram înconjuraţi de „băieţi”, ni s-a pus în vedere să o rărim cu schimburile culturale.
– Cum aţi evoluat după ce grupul Sigma și-a mai rărit aparițiile?
– De fapt, noi ne-am mai reunit periodic. Nu mai departe decât acum doi ani, în 2017, când am făcut toți o expoziţie la Muzeul de Artă Contemporană din Viena. Ne-am prezentat foarte bine și ne-a fost cumpărată toată expoziția. Întorcându-mă înapoi, în anii ‘70-’80 ai secolului trecut, după Sigma, a apărut în viaţa noastră Paul Gherasim, care ne-a cooptat în grupul Prolog. Și a mai fost și Coriolan Babeți, care în acei ani lucra la Comitetul de Cultură Timișoara, și îşi permitea anume libertăţi. El a venit cu ideea să regenereze spaţiul satului Teremia Mare, care începea să se depopuleze de nemţii care tocmai plecau. Babeți a propus să facem acolo tabere de artă. Şi a adunat astfel, an de an, aproape toţi artiştii din această minunată ţară, la Teremia Mare. Într-una din tabere, a venit și Nichita Stănescu, iar eu, care am avut totdeauna o pasiune pentru film, am filmat tot. A fost ultima filmare a lui Nichita.
„Ca puii care se iau după cloșcă, așa m-am luat şi eu după tata”

– Acum, că v-am aflat biografia debutului, a venit momentul să vă întreb de unde vi se trage talentul?
– Sensibilitatea o am de la mama, iar talentul de la tata. El a fost pictor bisericesc şi preot. Când m-am născut eu, la Cladova, lângă Lipova, într-o casă la ţară am deschis ochii pe pereţii tapetați cu pictură de tata. Lucrare lângă lucrare, numai picturi. Ca puii care se iau după cloșcă, așa m-am luat şi eu după tata. Am și lucrat cu tata la câteva biserici din Banat, ba chiar şi la biserica din Padova, din Italia.
– Care e cea mai frumoasă amintire a devenirii dvs. ca artist?
– În clasa a şaptea m-am mutat la Liceul româno-german din Lipova, şi am terminat şapte clase acolo. Eram în echipa de gimnastică a liceului. Eram singurul băiat din clasa a şaptea, şi profesoara mea de sport zice: „Tulcane, du-te la Timişoara şi fă liceul sportiv”. Am ajuns în Timişoara cu mama. Aveam acolo un unchi, și el dă imediat telefon unui prieten de-al lui, dar nu de la Liceul de sport, ci de la Liceul de muzică şi arte plastice. Am ajuns toamna, că fusesem corigent la purtare, de cuminte ce eram. Şi unchiul a spus aşa: „Uite, eu am un nepot venit de la ţară, aş putea să-l înscriu la liceul vostru?”. A doua zi, am dat probele de admitere: compoziţie şi natură statică. Am aşteptat două săptămâni ca să vedem rezultatele. Când le-am primit, mama, care avea o voce de operă, a strigat după mine peste dealuri, să vin acasă. Şi vin acasă şi zice: „Ai reuşit, golanule!”.
Paradisul de la Brebu

– După ’89, în viața dvs. s-a produs o schimbare de peisaj. Ați descoperit satul Brebu, în care v-ați mutat și domiciliul, și profesia, chiar și visele…
– Când am descoperit satul Brebu, nemții tocmai plecau din el, în masă, în Germania. Își vindeau casele, veneau timişoreni, veneau reşiţeni şi cumpărau. Am plecat și eu, chiar în ziua de Paşti. Am găsit o casă puţin prea mare pentru familia noastră, era a celor mai bogaţi oameni din sat. Moşul, d-l Braun, stătea pe geam, şi noi am întrebat: „Aveţi casa de vânzare?”. Şi moşul a zis: „Avem”. Am intrat în curte. Omul avea încă boi, avea toate acareturile, dar casa era într-o stare destul de jalnică, toate podelele erau putrezite și geamurile rupte. Dar am cumpărat-o.
– La Brebu nu doar pictați, ci și organizați manifestări culturale.
– Da. Mai am o colegă, Edith, profesoară de matematică. Împreună cu soţul ei, au fost primii care i-au invitat pe cei de la Prolog la Brebu. Au făcut tabere, după care am făcut şi noi o tabără sau două cu pictori importanți: Mihai Sârbulescu, Ion Grigorescu și Horia Paştina. Pe urmă am invitat și pictori de la Cluj.
– Lucraţi intens la vârsta senioratului…

– Da, am 76 de ani, Flondor are 83. Arta te ține în priză permanent. Am atelier în Timişoara, iar la Brebu lucrez vara, în fânar, îmi fac şasiurile, acolo am și un mic atelier de tâmplărie.
– Cum vă apăraţi de nebunia și prostia în creștere a lumii de azi, d-le Tulcan?
– Singurul medicament care are efect este să stau în atelier și să ascult muzică clasică. Uit de toate în momentul când sunt în faţa unei suprafeţe de pânză albă şi Dumnezeu îmi pune mâna în cap şi-mi dă un moment de inspiraţie ca să pot iar picta. De fapt, eu cred că noi, pictorii, suntem un fel de paratrăznet al lui Dumnezeu.