– A luat premiu la „Gala Tânărului Actor”, fiind preferatul publicului din toată țara, care i-a urmărit prestația pe internet live și a votat masiv în favoarea lui. Despre acest concurs, dar și despre cariera și visurile sale, l-am iscodit pe Raul Lăzărescu, actor la Teatrul Național din Timișoara –
„O confirmare că fac bine ce fac”
– Raul, ai luat premiul publicului la Gala Hop, anul acesta. Ce reprezintă această recunoaștere pentru tine?
– Am fost surprins plăcut de susținerea și mobilizarea oamenilor din mediul online și de multitudinea de mesaje primite după ce mi-au urmărit momentul din gală. Le mulțumesc mult pentru că au contribuit ca acest premiu să meargă, pentru prima dată, la un absolvent al Facultății de Teatru din Timișoara. Și cred că e o confirmare că fac bine ce fac și o încurajare să nu renunț.
– Tema de anul acesta, propusă de noul director al galei, Gigi Căciuleanu, a fost dans-actorul, adică actorul care se exprimă prin mișcare. Te-ai regăsit în această temă?
– Recunosc că am o afinitate tot mai puternică cu această formă de spectacol. Consider că m-am pliat perfect pe tema acestei gale și a fost o bucurie să-mi pot crea propriul moment, așa cum mi l-am imaginat eu. Mi-am dorit mult să am ocazia să lucrez cu domnul Gigi Căciuleanu, iar prin intermediul acestei gale am reușit să-l întâlnesc și să mă bucur, în cele patru zile de concurs, de prezența dumnealui. Sper ca pe viitor să lucrez într-un spectacol în regia lui.
– Cum ai cotit-o, ca actor, către dans?
– Debutul meu pe scenă după terminarea facultății a fost în spectacolul de teatru-dans „Prin Vis”, regizat de coregraful Pal Frenak, la Teatrul Național din Timișoara. A fost omul care mi-a dat încredere să merg și spre această zonă, și de atunci, am tot avut ocazia și norocul să lucrez pe corporalitate cu unii dintre cei mai buni coregrafi: Răzvan Mazilu, Andrea Gavriliu, Baczo Tunde, Mălina Andrei, Cosmin Manolescu, Ana Maria Lucaciu, Yutaka Nakata, Victoria Bucun.
„În clasa a XI-a, lângă geam…”
– Să ne întoarcem la începuturi. Cum ai ajuns actor?
– M-am apucat de actorie din liceu. Am simțit că am ceva de spus prin profesia asta și vreau să încerc. Întâmplarea a fost că am avut parte de un adevărat profesor, cu un real talent pedagogic, regizoarea Mihaela Lichiardopol, care a crezut în mine și mi-a zis că dacă mă țin de muncă am o șansă. Iar primul contact într-un spectacol profesionist pe scena teatrului a fost dintr-o pură întâmplare: câțiva colegi au mers la casting, iar eu, convins că n-am ce căuta, nu m-am prezentat. Îmi era frică de eșec. În următoarea zi, m-au luat cu ei la prima repetiție. Auziseră că ar mai căuta pe cineva și, întâmplarea a făcut ca eu să fiu acel cineva de care aveau nevoie. De atunci a început colaborarea cu Teatrul Național, eram în clasa a 11-a.
– A fost vreun moment în copilăria ta care te-a făcut să îți dorești să fii pe scenă?
– Eram în clasa a V-a când am fost prima dată la teatru și am văzut spectacolul „O scrisoare pierdută”, și-mi imaginam în timpul reprezentației că eu eram pe scenă și pe mine mă aplaudă lumea! Eram fascinat de sala teatrului, de scenă, de public cum reacționa, practic, visam cu ochii deschiși, și știu că la plecare mi-am zis că poate într-o zi o să ajung și eu acolo. Îmi plăcea foarte mult și atunci când inventam jocuri, în vacanțele de la țară, împreună cu prietenii mei. Îmi plăcea să preiau conducerea, să fiu cel care dirijează și să inventez propriile reguli. Pe orice potecă, eu trebuia să fiu în față și ei să-mi urmărească jocul inventat și să respecte regulile mele. Eram micul regizor.
„Bunica Mariana și străbunica Aurica”
– Unde ai copilărit și unde este „acasă” pentru tine?
– Am avut șansa să copilăresc la țară. Am avut parte de ambele perechi de bunici și de două dintre străbunici. Au fost o perioadă de basm, primii ani ai copilăriei petrecuți în acele două sate, la poalele munților Poiana Ruscă (în Mîtnicu Mic și Jupânești). Toate vacanțele și răsfățul din partea bunicilor, iubirea cu care am fost înconjurat și crescut de familie au fost esențiale la formarea omului care sunt astăzi. Și acum, pentru mine, acele sate au rămas „acasă”, sunt locurile în care merg de câte ori timpul îmi permite, simt o strânsă legătură cu acele cătune, de unde îmi încarc bateriile. Dumnezeu cred că mă iubește mult și îmi mai oferă șansa să mă pot bucura de bunica Mariana și străbunica Aurica, pe care le iubesc enorm și cu care râd mult când suntem împreună, sau la telefon, de „încercările vieții”. Și nu în ultimul rând, vreau să îi mulțumesc unei eroine din viața mea: Mama!
„Cred în Timișoara, cu aceeași iubire ca la început”
– Din Țara Pădurenilor ai ajuns în Banat. Ce reprezintă Timișoara pentru tine?
– Timișoara este locul unde m-am format ca tânăr actor, ca profesionist, ca om. Timișoara este începutul călătoriei mele artistice, aici am terminat liceul la secția de actorie, am urmat cursurile facultății de Teatru, și anul acesta, am finalizat Masteratul în Arta Actorului. Sunt de peste un deceniu în acest oraș, este ca o relație de lungă durată, care sper să țină mulți ani. Am îndrăgit Timișoara și continui să cred în acest oraș, cu aceeași iubire și azi. Situat într-un punct vestic al țării, Timișoara mi-a oferit în plus posibilitatea deplasării rapide spre alte orașe europene: două ore depărtare de Belgrad, trei ore de Budapesta și patru ore de Viena. Am dat câteva exemple doar, pentru că am avut norocul să ajung, astfel, la festivaluri internaționale de teatru sau dans, premiere ale unor companii independente sau reprezentații de repertoriu ale unor teatre din aceste orașe.
– Cum te simți în colectivul Teatrului Național din Timișoara?
– Dacă simt orașul Timișoara ca pe o casă, atunci colectivul teatrului este familia. Mă bucură șansa colaborării cu Teatrul Național Timișoara, încă de când eram elev, apoi student și masterand, în toate perioadele am repetat și jucat în diferite proiecte. Am avut multe întâlniri cu un număr mare de actori, regizori, coregrafi, scenografi, artiști vizuali, oameni cu care am avut contact cultural și care mi-au deschis ochii în această lume teatrală, atât de diversă și plină de surprize fabuloase. Aș fi vrut să am și șansa unui angajament permanent într-o trupă unde să mă dezvolt ca actor, dar din păcate vremurile pe care le trăim în ultimii ani, politic vorbind, nu mi-au oferit încă acest „cadou”.
– Cum au reacționat colegii la aflarea veștii despre premiul tău dat fiind faptul ca niciun alt actor timișorean nu a mai luat premiu la Hop?
– Am avut o susținere mare din partea colegilor, care au crezut în mine, s-au bucurat de premiu, m-au încurajat să mă dezvolt și mai mult în această direcție și erau fericiți că, în sfârșit, a fost și Timișoara reprezentată după o absență de peste 10 ani la „Gala Hop”. Vreau să le mulțumesc colegilor Cătălin Ursu, Alina Ilea, Raul Bastean, Isa Berger, Ana Maria Cojocaru, Ion Rizea pentru că și-au „rupt” din timp pentru a asista la unele repetiții pentru momentul E(U)migrantul, pe care l-am prezentat la Hop. Și mulțumesc Teatrului Național Timișoara pentru cei 8 ani de colaborare constantă.
– La ce lucrezi acum?
– Am început repetițiile la spectacolul „Sunt o babă comunistă”, regia Antonella Cornici, unde voi juca un personaj colectiv coregrafiat de Victoria Bucun, alături de colectivul Teatrului Național Timișoara. Premiera va avea loc în data de 3 noiembrie, la ora 20.00, la Sala 2 în cadrul festivalului FEST-FDR 2019. Și mai urmează și alte proiecte.
– Ce te vezi făcând peste 30 de ani?
– Mă văd pe scenă. Cu aceeași plăcere, dedicație, deschidere și iubire pentru TEATRU.